Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 21/03/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Begga Van linden, Marc Van den Brande, Veerle Van Dyck, Raadsleden
Luc Dom, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 21/03/2022 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen.

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Begga Van linden, Marc Van den Brande, Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

        Besluit

        Geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 21 februari 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Begga Van linden, Marc Van den Brande, Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 21 februari 2022 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 februari 2022 worden goedgekeurd.

      • Onderwijs - Nieuw arbeidsreglement en bijbehorende documenten A-HA!-school - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Begga Van linden, Marc Van den Brande, Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Door de gewijzigde regelgeving, voornamelijk m.b.t. functionering en evaluatie, zijn alle basisscholen genoodzaakt een nieuw arbeidsreglement met bijbehorende evaluatieregeling en functiebeschrijvingen te voorzien. Een werkgroep in de schoot van onze scholengemeenschap MERKpunt bestaande uit de onderwijsambtenaren van Edegem, Mortsel en Kontich en de stafmedewerker van de scholengemeenschap, heeft bijgaande documenten uitgewerkt. Ze werden besproken met de vakorganisatie op een OverlegComité van de ScholenGemeenschap (OCSG) en een ABOC (specifiek voor Kontich) op 22 februari ll.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur artikel 40.

        Juridische Grond(en)
        • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, zoals gewijzigd.
        • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
        • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs.
        • Omzendbrief van 29/10/2007 m.b.t. functiebeschrijving en evaluatie, zoals laatst aangepast dd. 07/02/2022.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 29 mei 2009 betreffende de vervangingen van korte afwezigheden en bijhorende omzendbrieven.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het vernieuwde arbeidsreglement, het evaluatiereglement en het convenant korte vervangingen voor de gemeentelijke basisschool A-HA! goed, en neemt kennis van de overige documenten in bijlage.

      • Mondelinge vragen.

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Begga Van linden, Marc Van den Brande, Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Besluit

        Voorafgaande toelichting burgemeester B. Seldeslachts bij de crisis in Oekraïne:

        Als lokaal bestuur verheugd over steun bij bevolking. We doen ons best om zoveel mogelijk te faciliteren. Momenteel zijn er twee acties die we als lokaal bestuur lopende hebben: (1) coördineren hulpaanbod burgers -> doorgeven aan mensen, inventariseren van de vragen en (2) opvang -> de hele strategie federaal en Vlaams uitrollen. Vanuit het federale niveau (asiel en migratie) is het initiatief oproep Plek vrij goed gekend. Dit kende veel succes in onze gemeente. Vorige week organiseerden we een infovergadering (meer dan 100 aanwezigen en 89 gastgezinnen effectief ingetekend). In de 1ste fase: mensen komen toe en kunnen in de gemeente een aankomstverklaring doen. Ze moeten zich sowieso in Bxl laten registreren om alle rechten als tijdelijk ontheemden te verkrijgen. Ze ondergaan daar een aantal checks en worden vervolgens verdeeld over België. Fedasil zorgt voor de toewijzing aan de gemeente. Zo kunnen we tot in de vooravond gebeld worden. We hebben al gehoord dat er soms mensen zijn die niet in de toegewezen gemeente arriveren. Voor de plaatsingen door fedasil stellen we een lijst op en geven dit door via een housing tool aan federale niveau (minimum 3 maanden opvang). Na fedasil start de Vlaamse bevoegdheid om naar duurzame huisvesting te zoeken. Wij zijn in de eerste plaats aan het bekijken of het Mina Telghuis kan (20 tal mensen). In fase 2 zal andere housing tool mensen definitief toewijzen. 1ste en 2de tool kan mogelijks niet volledig matchen, mogelijks toch naar andere gemeente in duurzaam scenario, maar proberen we te vermijden. De opvangdoelstellingen worden in verschillende fasen gerealiseerd: definitieve fase vanaf juni, in laatste fase tot 2% van de bevolking kunnen opvangen, voor Kontich = 420-tal. Verder zijn we het leegstandsregister aan het bekijken. Men zoekt zoveel mogelijk in overheidsgebouwen, militaire sites niet onmiddellijk in scope omdat die misschien voor navo-doeleinden gebruikt moeten worden. Daarnaast wordt ook gekeken naar kantoorgebouwen. Als noodscenario wordt ook gezocht naar locaties voor nooddorpen met 250 wooneenheden per site met maximum 1000 personen. Men moet hier eerder naar verharde oppervlaktes kijken. Vlaanderen brengt in kaart welke in aanmerking komen en de gouverneur wil tegen woensdagmiddag in kaart hebben welke terreinen in aanmerking komen. De Vlaamse regering gaat per cluster aantal personeelsleden vrijstellen om te begeleiden. Dorpen aangestuurd door Rode Kruis of dergelijke, maar heel wat diensten bij betrokken dus solidariteit tussen de gemeenten zal ook nodig blijven. Onze voorkeur gaat uit naar een uitbouw binnen de regio van de eerste lijnszone ELZORA, maar de gouverneur gaf aan dat het in zone Rand worden georganiseerd (per referentieregio, eventueel met deelregio’s). Vrijdag as is een  vergadering voorzien met de burgemeesters van Elzora en is er ook brandweerraad, maar Rupel zit niet in brandweerzone, wel in referentieregio.

        Opgevraagd of er plaatsen zijn om nooddorpen te bouwen; Kontich nog geen plaatsen doorgegeven. Intern hebben we een crisiscel UA die elke donderdag ochtend samenkomt met vertegenwoordiging van sociale dienst, wonen, burgerzaken, teammanager B&W, burgemeester en wnd aldi. We moeten ook een veiligheidscheck organiseren van de mensen die mensen opvangen op basis van een model van goed gedrag en zeden. Ons OCMW is dat ook verantwoordelijk voor de toekenningen van het leefloon, de begeleiding van de gastgezinnen etc. We organiseren ook  nog een terugkomdag voor de gastgezinnen en organiseren ook nog iets voor de mensen die in Kontich opgevangen worden. Woonstcontrole op gezondheid en veiligheid moet ook in orde zijn. Vervolgens alles wat nog komt rond werk en onderwijs…

        Onderwijs: Vlaamse regering is hard aan het puzzelen om te zien wat kan en moet. Aanbod digital for youth voor laptops etc. Donderdag overleg met Kontichse scholen. Quid inburgeringstraject, toeleiding naar werk,...?

        Gezondheid = ook belangrijke uitdaging en is Vlaamse bevoegdheid. Hiervan is er geen check in Bxl. De mogelijkheden worden verkend om in het ziekenhuis van Mortsel met Elzora een medische hub in te richten om zorgen toe te dienen: mazelen, TBC, … zo snel mogelijk screenen, covid is een grote bezorgdheid (35% gevaccineerd) spoetnik vaccin minder vertrouwen in, dus mogelijks meer geïnteresseerden in vaccins.

        Opmerking raadslid L. Blommaerts:

        Blij dat alle overheden snel geschakeld hebben, aantal informatieve vragen, allemaal al beantwoord, appreciatie voor inspanningen van de diensten inclusief covid.

        Vraag raadslid J. Fillet:

        Zeker ook appreciatie vanuit fractie, de infovergadering was zeer degelijk aangepakt, geeft vertrouwen, ook deze toelichting door de burgemeester. Ik wil toch nog enkele vragen aanstippen: wat als één van beide partijen het niet meer zien zitten? Niet door federale diensten, maar door lokaal bestuur?

        Andere huisvestingsvormen: Mina telghuis, RAC, leegstandsregister goede tip, kantoren niet zo vanzelfsprekend, woondorpen: interessant idee dat ontwikkeld wordt om het eerder regionaal te bekijken. Joost denkt aan de forten en dan als Kontich expliciet zeggen dat we mee solidair zijn en dat mee kunnen omkaderen, in de omgekeerde richting: onderwijs, werk, gezondheid. Kontich is een grote arbeidsleverancier, dus zouden toch koploper moeten zijn in arbeidsgelegenheden, extra opvolging. Wat ik in het lijstje miste: vrije tijd, aandacht voor vragen

        Financiële kwestie veel discussie over, maar vork is toch gedefinieerd inzake woningkost binnen leefloonequivalent, eventueel spoed tussentijdse gemeenteraad om dit op punt te zetten? Eigen personeel: 420 extra mensen die begeleiding nodig hebben, wat is perspectief schuiven diensten, op zoek naar vrijwilligers,...?

        Antwoord burgemeester B. Seldeslachts:

        • Terugwijzen wordt chaos, dus gemeentebesturen nemen op
        • Als het niet klikt tussen gastgezin en opgevangen dan moeten we intern oplossing zoeken, maar burgemeester gaat ervan uit dat dit wel losloopt.
        • RAC: zit in scope federale overheid
        • Controle leegstandsregister loopt: 1ste analyse is er, geen leegstandsbelasting meer te betalen, niet zeker wie deze beslissing zal nemen, als regelgeving moet aangepast, dan extra gemeenteraad, we gaan ook niet afwijkend beslissen, oefening loopt, maar niet zo evident
        • Kantoren niet evident, in Kontich niet zo’n grote opvang die hier kan worden gegarandeerd
        • Regio: met buurgemeenten sterke voorstander om met Elzora op te nemen, nu kijkt men echter groter, maar voor ons grote regio “rand”, nieuwe structuur, opnieuw zoeken; hopelijk nog steeds op dat niveau kunnen werken
        • Solidariteit absoluut, is de bedoeling: 0.02 is streefcijfer, moeten we halen
        • Te bekijken waar we personeel zouden aannemen zelf of in andere gemeente waar bv. nooddorp komt
        • Werkgelegenheid klopt, veel openstaande vacatures
        • Vrijetijd: goede opmerking, in volgende fase zeker aan de orde
        • Woningkost nog niet op de hoogte, maar komt dan wel goed

        Antwoord schepen L. Abrams:

        Gaat met de sportdienst samenzitten om vraag te stellen naar wie plaats heeft in vereniging om kinderen op te nemen. 

        Bemerking raadslid E. Van den Eynde:

        Op aandringen om zo snel mogelijk werk en leefloon, ‘onze’ sector heeft mogelijkheden

        Vraag raadslid E. Van den Eynde:

        Op het Sint-Martinusplein wordt terug horeca georganiseerd heb ik begrepen. Vorig jaar lagen de nutsleidingen gewoon over de weg. Als dat jaarlijks terugkomt, moet er toch iets worden voorzien dat het in de weg kan worden ingewerkt?

        Antwoord schepen M. Van den Eynde:

        Concessie opengesteld dus als er geïnteresseerden zijn, gaat er terug zomerplein zijn. Extra elektriciteitskast wordt bijgezet, oorspronkelijk voor markt Mechelsesteenweg etc. we kunnen zien of we dit eventueel ook nog op het plein kunnen voorzien.

De voorzitter sluit de zitting op 21/03/2022 om 20:47.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter