Terug
Gepubliceerd op 16/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 18/03/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 18/03/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
        Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Leon Joosten, Raadsleden
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder artikel 41

        Besluit

        Er waren geen publieksvragen.

      • Mededeling voorzitter gemeenteraad - Ontvangst voordrachtsakte CD&V voor de raadscommissie samenleven & vrije tijd - Kennisname

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
        Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Sinds de gemeenteraad van 19 februari 2024 zetelt voormalig CD&V-raadslid Felicia Van Thuyne als onafhankelijk raadslid. CD&V koos er nu voor om haar in de raadscommissie samenleven & vrije tijd te vervangen door raadslid Begga Van linden. CD&V bezorgde de voorzitter van de gemeenteraad bij de start van de gemeenteraad dd. 18 maart 2024 een correcte voordrachtsakte voor de invulling van deze vacante plaats. In het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad is het volgende opgenomen in artikel 36 § 3: "Tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt een fractie geacht eenzelfde aantal leden in de commissies te behouden. Indien één of meerdere leden verklaren niet meer te behoren tot de fractie 28 kan dit lid niet meer zetelen, noch als lid van deze fractie, noch als lid van een andere fractie. Niettemin behouden deze fracties het oorspronkelijke aantal leden in de commissie."

        Bevoegdheid
        • Artikel 37 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Artikel 36 §1-4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Besluit

        Enig artikel.

        De raad neemt kennis van het feit dat de fractie CD&V raadslid Begga Van linden voortaan als lid van de raadscommissie samenleven & vrije tijd aanduidt. Hiertoe werd een voordrachtsakte bij de start van deze gemeenteraad ingediend bij de voorzitter.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 19 februari 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
        Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Leon Joosten, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 19 februari 2024 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-gemeenteraad

        Bevoegdheid

        Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 februari 2024 worden goedgekeurd.

      • Leon Joosten - Installatie en eedaflegging als tijdelijk vervangend raadslid

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
        Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De voorzitter van de gemeenteraad nam op 9 januari 2024 kennis van de brief waarin gemeenteraadslid Nele Van der Spiegel meedeelt verhinderd te zijn omwille van studieredenen. Mevrouw Van der Spiegel zal afwezig zijn van 12 januari 2024 tot 21 april 2024. Zij komt dus in aanmerking voor vervanging en verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad daar ook om. De gemeenteraad neemt akte van de verhindering.

        Een gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen door zijn opvolger. Mevrouw Nele Van der Spiegel werd verkozen op lijst nummer 7. uit het proces-verbaal van de verkiezingsuitslag van 14 oktober 2018 blijkt dat als eerstvolgende opvolger is gerangschikt op lijst 7, Dorpslijst Sander: De heer Leon Joosten.

        De gemeenteraad heeft de geloofsbrieven van mijnheer Leon Joosten onderzocht en stelt vast dat hij nog steeds aan alle vereisten van verkiesbaarheid beantwoordt en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid.

        Mijnheer Leon Joosten zal vanaf zijn aanstelling ook de plaats van gemeenteraadslid Nele Van der Spiegel innemen in de raadscommissie samenleven en vrije tijd en in de raadscommissie omgeving.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:

        • Artikel 6 § 3 bepaalt dat de gemeenteraad de geloofsbrieven van de gemeenteraadsleden onderzoekt. De verkozen raadsleden leggen, voor ze hun mandaat aanvaarden, in openbare vergadering de voorgeschreven eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
        • Artikel 10 bepaalt welke personen geen deel kunnen uitmaken van de gemeenteraad
        • Artikel 14 stelt dat het gemeenteraadslid dat ontslag neemt, wordt vervangen door zijn opvolger.
        Juridische Grond(en)
        • Proces-verbaal van de verkiezingsuitslag van 14 oktober 2018 van het gemeentelijk hoofdbureau
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de verhindering van gemeenteraadslid Nele Van der Spiegel omwille van studieredenen, van 12 januari 2024 tot 21 april 2024.

        Art. 2.

        De geloofsbrieven van mijnheer Leon Joosten, gerangschikt als tweede opvolger op de lijst waarop gemeenteraadslid Nele Van der Spiegel verkozen werd bij de verkiezingen van 14 oktober 2018, worden goedgekeurd.

        Art. 3.

        De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van mijnheer Leon Joosten in handen van de voorzitter, waarvan proces-verbaal.

        Art. 4.

        Mijnheer Leon Joosten wordt geïnstalleerd in de gemeenteraad tijdens de periode van verhindering van gemeenteraadslid Nele Van der Spiegel.

      • Organisatiebeheersing - Rapportering klachten 2023 - Kennisname

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
        Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op de commissie ondersteuning van 6 maart 2024 lichtte klachtenbehandelaar Bert Verbeeck de klachtendossiers 2023 toe en besprak hij de verbeteracties die mogelijks nog bijkomend ondernomen dienen te worden (zie verslaggeving en PPT als bijlage).

        Deze rapportering vindt jaarlijks plaats conform de klachtenprocedure van lokaal bestuur Kontich zoals goedgekeurd door de GR en RMW van 19 september 2022.

        Bevoegdheid

        Artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt het volgende:

        De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Klachtenprocedure Lokaal Bestuur Kontich, zoals goedgekeurd in de GR, RMW en RvB AGB van 20 september 2022
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn nemen kennis van de rapportering van de klachtendossiers 2023.

      • Antwoord van de toezichthoudende overheid betreffende klacht 'exploitatievergunning DistriLog op KMO-zone Satenrozen' - Kennisname

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
        Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 27 februari ll. ontving ons bestuur via het Loket voor Lokale Besturen de brief van gouverneur Cathy Berckx, waarin zij een kopie bezorgt van haar antwoord op een klacht en waarin zij verzoekt dit antwoord ter kennis te brengen op de eerstvolgende gemeenteraad.

        Bevoegdheid

        Artikel 333, tweede lid decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de toezichthoudende overheid de betrokken gemeenteoverheid op de hoogte brengt van haar definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Deze mededeling wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van gouverneur Cathy Berckx dd. 21 februari 2024 aan klager, betreffende diens klacht inzake 'exploitatievergunning DistriLog op KMO-zone Satenrozen'.

      • Doopput - Verkoopbelofte grond aan Aquafin ter realisatie van heraanleg gescheiden riolering - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
        Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Voor de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel in Doopput, 's Heerenlei, Boomgaard en Hoogbunderlaan dient de gescheiden riolering aan te sluiten op de riolering van de N1 die bovenlokaal beheerd wordt door Aquafin.

        Een gedeelte, 25 m², van dit bovengemeentelijk traject beheerd door Aquafin loopt over gemeentelijke grond.

        Om dit in de toekomst te waarborgen van goed onderhoud vraagt Aquafin om dit in eigen beheer te hebben.

        Daarom voorstel tot opmaak verkoopbelofte in bijlage.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 41

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Financiële weerslag - BBC

        50 euro inkomsten

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop aan Aquafin van de grond gelegen te 2de afdeling, sectie C, nr. 193 L ter realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel en dit aan de prijs van 50 euro.

      • Ontwerp en uitvoering heraanleg speelterrein Lints Veld - Bestek en gunningsvoorwaarden - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
        Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Het Lokaal Bestuur Kontich voorziet een budget voor de heraanleg van het speelterrein Lints veld en laat de inschrijver vrij om het terrein maximaal in te richten conform de beschreven verwachtingen en eisen in het bestek.

        Sommige speeltoestellen op dit terrein zijn dringend aan vervanging toe. Sommige kapotte of verouderde toestellen zijn reeds verwijderd maar nog niet vervangen. 

        Conform actieplan 1.4 Uitwerken van een visie inzake speelterreininfrastructuur en implementatie ervan, binnen de BBC 2020-2025 worden er jaarlijks 2 speelpleinen vernieuwd, waarbij inspraak bij de doelgroep een belangrijk uitgangspunt vormt voor het vormgeven van het finale ontwerp.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten:

        1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur'

        2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

        Inspraak en advies

        De kinderen uit de buurt en het vierde leerjaar van de Sint-Montfortschool werden betrokken in een traject rond hun wensen voor dit terrein. Dit werd verwerkt in het bestek.
        Zij zullen ook mee mogen kiezen uit de verschillende ontwerpen.

        Ook de betrokken diensten (groen, omgeving, logistiek) worden bevraagd voor de inplanting en bestaande beplanting.

        Financiële weerslag - BBC

        Investeringsenveloppe, 2020/014, voor vernieuwing speelterreinen zoals goedgekeurd binnen het MJP 2020-2025.

        60.000 euro (incl. btw)

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt onderhavig bestek voor de opdracht 'Ontwerp en heraanleg speelterrein Lints Veld' goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, alsook de gunningswijze.

        Art. 2.

        Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

        • Donkergroen, Postbus 35, 2610 Wilrijk
        • Spereco, Weertersteenweg 383, 3640 Kinrooi
        • Eibe, Pastoor Claesenstraat 1, 2440 Geel
        • Kompan, Bosstraat 15, 8780 Oostrozebeek
        • Robinia, Schippersdijk 101, 9200 Dendermonde
      • Plan Samenleven - Samenwerkingsovereenkomsten – Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
        Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Met het Plan Samenleven wil de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunen om samenleven in diversiteit te bevorderen. Samenleven in diversiteit wordt hierbij gezien als een horizontaal beleid dat zich in eerste instantie lokaal afspeelt. Het Plan Samenleven bevat zeven doelstellingen met 24 acties die lokale besturen zelf inhoudelijk invullen. Het Plan Samenleven kadert binnen het geactualiseerde horizontaal integratie- en gelijke kansen beleidsplan.

        De Vlaamse overheid lanceerde in mei 2023 een projectoproep ‘Plan Samenleven’ voor het tweede projectjaar 2023-2024. Gemeente Kontich ging met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Mortsel, Lint en Wommelgem een partnerschap aan. De partners dienden een gezamenlijk projectvoorstel in voor het tweede projectjaar waarbij stad Mortsel optreedt als penhouder.

        De gezamenlijk ingediende acties binnen het project Plan Samenleven zien er als volgt uit:

        • ACTIE 5: oefenkansen Nederlands organiseren
        • ACTIE 9: begeleiden van kansengroepen naar de arbeidsmarkt
        • ACTIE 13: kwetsbare kinderen en jongeren in contact met sport
        • ACTIE 15: brugfiguren onderwijs
        • ACTIE 17: omstaanderstrainingen
        • ACTIE 22: sociaal weefsel versterken (pleinmakers)
        • ACTIE 23: kwetsbare kinderen en jongeren in contact met jeugdwerk
        • ACTIE 24: kwetsbare kinderen en jongeren in contact met cultuur

        De partners hebben op dit gezamenlijk actieplan eigen variaties wat betreft de keuze van de acties en de vooropgestelde Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI). Zo zet de gemeente Kontich in op al de bovenstaande acties behalve op actie 22. Overzicht terug te vinden als bijlage bij dit besluit.

        Per actie werd een projectfiche opgemaakt. In de projectfiches wordt een situatieschets gegeven rond de thema's die voorliggen. Om de uitdagingen aan te pakken, formuleren we heldere resultaten. Verder valt te lezen welke stappen worden ondernomen om die resultaten te behalen. Er is ook nagedacht over de risico's en afhankelijkheden. Ook zijn de belanghebbenden, zowel intern als extern, bepaald. En werden er mijlpalen geformuleerd. Die mijlpalen geven een houvast aan het genoemde projectteam om de resultaten te behalen. De fiches worden als bijlage toegevoegd. 

        De projectfiche voor actie 15, brug leggen naar onderwijs, zal later ter kennisgeving geagendeerd worden. Voor die actie heeft de interne stuurgroep van Plan Samenleven op 21/01 volgend advies geformuleerd. In het eerste projectjaar zal de bestaande huiswerkbegeleiding verder ontwikkeld worden om meer nog de link tussen schoolcontext en te leggen. Dat betekent inzetten op bijkomende vorming en omkadering waardoor de huiswerkbegeleiding in kader van Plan Samenleven meetelt als 'brugfigurenwerking'. Daarnaast zal er een bevraging bij de scholen gedaan worden. Dat met het oog om in het tweede projectjaar meer in te kunnen zetten op een aanbod naar de scholen toe om structureel zaken aan te pakken (e.g. de rol van de thuiscontext en huiswerkbeleid, spijbelbeleid, laatkomen, zindelijkheid...).

        De Vlaamse Regering keurde op 22 september 2023 het projectvoorstel van intergemeentelijke samenwerking ZORA goed en kende een totaal subsidie toe van 418.390 euro, waarvan op 18 december 2023 een voorschot van 80% werd gestort. De samenwerkingsovereenkomst ‘Plan Samenleven ZORA’ verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de acties mogelijk te maken. De lokale besturen moeten eenzelfde bedrag inzetten gelijk aan de Vlaamse subsidie. Voor de uitwerking van de voorgestelde acties kan het lokaal bestuur Kontich tot 57.130 euro aan Vlaamse subsidies krijgen. 

        In bijlage wordt een overzicht toegevoegd waarin de verdeling van de budgetten wordt weergegeven. 

        Bij het uitvoeren en realiseren van enkele welbepaalde acties biedt Agentschap Integratie en Inburgering inhoudelijk ondersteuning en dit binnen hun expertise rond de thema’s taal, verbinding en participatie. De modaliteiten voor de samenwerking tussen het Agentschap Integratie en Inburgering en de intergemeentelijke samenwerking ZORA zijn eveneens verankerd in een samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen.

        De uitvoering en realisatie van de acties loopt over een periode van één jaar van 1 oktober 2023 tot en met 30 september 2024.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 41

        Juridische Grond(en)
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot de verdeling en toekenning van projectsubsidies aan de Vlaamse lokale besturen, vzw de Rand en de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het project Plan Samenleven
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Financiële weerslag - BBC

        De geraamde inkomsten van 418.390 euro worden geboekt op entiteit stad Mortsel.

        Van de totaal geraamde inkomsten is 57.130 euro bestemd voor de individuele acties van lokaal bestuur Kontich en 123.500 euro voor een gezamenlijke actie binnen ZORA Werkt!, zijnde actie 9 'begeleiden van kansengroepen naar de arbeidsmarkt'.

        De lokale besturen moeten eenzelfde bedrag inzetten gelijk aan de Vlaamse subsidie. 

        Deze budgetten zullen opgenomen worden in het meerjarenplan onder de nieuwe actie 3.4.9 Plan Samenleven. Het totale budget voor deze actie is 114.260 euro, waarvan 57.130 euro geplaatst wordt onder de reguliere personeelskosten. Het resterende budget/Vlaamse subsidie wordt als volgt vastgelegd: zie bijlage.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Mortsel, als penhouder, en de gemeentebesturen van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem, als partners, betreffende de uitvoering van Plan Samenleven, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.

        Art. 2.

        De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de overeenkomst tussen de intergemeentelijke samenwerking ZORA en Agentschap Integratie en Inburgering betreffende de uitvoering van Plan Samenleven, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Schepen
        Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Besluit

        Mondelinge vraag 1

        Marc Van den Brande: verdwijnen van geldautomaten in de gemeente met name in Kontich-Kazerne.

        Centrum en Waarloos komt wel een Cashpoint.

        Was de gemeente betrokken en had het inspraak op de criteria waarop de verdwijning van de automaten beslist is.

        Daar waar een winkelkern is zou het wel handig dat een geldautomaat aanwezig is.

        Bart Seldeslachts : kennis gekregen van de nieuwe automaten in het centrum en hiervoor is ook een vergunning afgeleverd. Voorafgaandelijk is er geen overleg geweest.

        Wat Waarloos betreft hebben we wel marktonderzoek (bevraging) gedaan wat we kunnen doen. Er is met 1 partner samengezeten om dit zelf aan te bieden. Terrein ter beschikking stellen is geen probleem maar de kosten hiervoor zijn te hoog.

        In Kokaz is er een supermarkt waar men ook geld kan afhalen, het huidige bedrijf (privaat bedrijf) dat in Kontich centrum een geldautomaat geplaatst heeft (in overleg met de banken) heeft met het lokaal bestuur geen contact opgenomen om er een te plaatsen in Kokaz.

        Tijdens het college is wel besproken om in Kokaz eventueel een bankautomaat te integreren in het buurt/bib/huis maar daar is de ruimte te beperkt en het moet trouwens ook beveiligde ruimte zijn, daarom dat ook dit voorstel weerhouden werd door het schepencollege en het alternatief de supermarkt is, waar je winkelen kan combineren met geldafhaling

        Marc Van den Brande : kan er geen contact opgenomen worden met het private bedrijf en/of banken die dit afstoten om te vragen welk de criteria zijn (om wat druk uit te oefenen).

        Bart Seldeslachts : met de bank in Kokaz hebben we wel contact opgenomen en gevraagd om de geldautomaat te behouden.

        Waar je als antwoord krijgt dat het niet de strategie is van de lokale filiaalhouder maar van een grote strategie van de banken samen (in samenspraak met het privaat bedrijf)

        Willem Wevers : federale regering heeft in maart 2023 beslist dat men in een straal van 5 km geld zou moeten kunnen afhalen. Wij als overheid hebben hierin een beperkte inspraak.

         

        Mondelinge vraag 2

        Leon Joosten : verslagen GR opvragen

        Officiële website van de gemeente is dat onmogelijk staan er maar op tot 2023.

        Peter Lambrechts : heb dit toch gedeeld in whatsapp (link naar de website van de gemeente)

        Punt om af te stemmen met Kizzy.

        Is wel verwarrend, men moet te veel klikken.

De voorzitter sluit de zitting op 18/03/2024 om 21:11.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter