Terug
Gepubliceerd op 05/12/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/09/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
Luc Dom, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 19/09/2022 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

        Besluit

        Er zijn geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 20 juni 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 20 juni 2022 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 juni 2022 worden goedgekeurd.

      • Klachtenprocedure Lokaal Bestuur Kontich - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De huidige klachtenprocedure werd goedgekeurd in gemeenteraadszitting dd. 19 juni 2017 en is om meerdere redenen aan vernieuwing toe.

        Onderstaande zaken klopten niet meer en werden geüpdatet:

        • Het document werd opgemaakt in een vorige versie van de huisstijl.
        • De huidige procedure gaat enkel over het gemeentebestuur en niet over het lokaal bestuur. Er is geen versie voor OCMW en AGB. Ook over het BCSD staat er niets in.
        • Er zitten verwijzingen in naar het gemeentedecreet, dat inmiddels vervangen werd door het decreet lokaal bestuur.
        • Een aantal zaken kloppen niet meer (niet alle medewerkers zijn ambtenaren, er is geen fax meer waarnaar klachten gestuurd kunnen worden...)
        • Artikel 9 van de procedure zegt dat indien de verzoeker na onze definitieve behandeling ten gronde niet tevreden is met het verkregen antwoord van ons bestuur, hij in beroep kan gaan bij de Ombudsman van de Vlaamse Gemeenschap. Dit klopt niet, want we zijn nooit een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de Vlaamse Ombudsdienst. In het MAT van maart '22 werd gezegd Artikel 9 te behouden, wat betekent dat we een samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst dienen aan te gaan.
        • In de procedure staat niet wie de klachtenbehandelaar is, en uit verder opzoekingswerk blijkt dat er ook nooit een behandelaar aangesteld werd.

        Onderstaande zaken zijn nieuw:

        • Bert Verbeeck wordt klachtenbehandelaar voor heel het lokaal bestuur en AGB, met uitzondering van Dienst groepsopvang (’t Brugske en ’t Wisterke), Dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg en Serviceflatvoorziening Altena. Elke Eggerickx wordt klachtenbehandelaar voor Dienst groepsopvang (’t Brugske en ’t Wisterke), Dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg en Serviceflatvoorziening Altena.
        • Thuiszorg, Serviceflats Altena en ’t Brugske & ’t Wisterke hebben hun eigen (verplichte) kwaliteitshandboeken inclusief eigen klachtenprocedure, die zegt dat de teammanager burger & welzijn instaat voor klachtenbehandeling op het tweede niveau en zich hiervoor beroept op de klachtenprocedure van gemeente & OCMW. De aanpassing van onze klachtenprocedure doet dus niks af aan de inhoud van deze kwaliteitshandboeken, beiden kunnen naast elkaar bestaan. Om de bestaande kwaliteitshandboeken en de nieuwe klachtenprocedure beter op elkaar af te stemmen duiden we Elke Eggerickx specifiek aan als klachtenbehandelaar voor Thuiszorg, Serviceflats Altena en ’t Brugske & ’t Wisterke.
        • We maken 1 klachtenprocedure voor het lokaal bestuur, dus geen 3 aparte voor gemeente/OCMW/AGB.
        • Klachten die binnenkomen tijdens afwezigheid van de klachtenbehandelaar, zullen opgevolgd worden door de communicatiedienst.
        • De overeenkomst met Vlaamse Ombudsdienst kan aangegaan worden na goedkeuring van de klachtenprocedure.
        Bevoegdheid

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017; art. 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en art. 302 en 303 betreffende de klachtenbehandeling.

        Juridische Grond(en)
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        Argumentatie

        De redenen voor het aanpassen van de klachtenprocedure worden toegelicht onder feiten en context.

        Inspraak en advies
        • Besproken op het MAT van 09/03/2022 en het MAT van 20/07/2022
        • Goedgekeurd voor agendering op de raden in CBS, VAB & DC AGB van 29 augustus 2022
        • Besproken op de RC Ondersteuning van 7 september 2022
        Financiële weerslag - BBC

        De vernieuwde klachtenprocedure wordt uitgegaan van een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst, deze samenwerkingsovereenkomst kost 5 eurocent per inwoner per jaar, wat voor Kontich uitkomt op ongeveer € 1100/jaar.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de aangepaste klachtenprocedure van het lokaal bestuur Kontich goed.

        Art. 2.

        De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van Bert Verbeeck als klachtenbehandelaar voor alle gemeentelijke diensten.

      • Samenwerkingsovereenkomst met Vlaamse Ombudsdienst - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In toepassing van artikel 303 van het Decreet lokaal bestuur organiseren alle Vlaamse lokale besturen een eigen systeem van (eerstelijns)klachtenbehandeling. Daarnaast kan elk lokaal bestuur een eigen (tweedelijns)ombudsdienst oprichten. Hiervoor kan samengewerkt worden met de Vlaamse Ombudsdienst.

        In de versie van de klachtenprocedure die werd goedgekeurd in 2017 staat in artikel 9 het volgende: "Indien de verzoeker na onze definitieve behandeling ten gronde niet tevreden is met het verkregen antwoord van ons gemeentebestuur, kan hij steeds in beroep gaan bij de Ombudsman van de Vlaamse Gemeenschap."

        Er werd echter nooit een overeenkomst aangegaan met de Vlaamse Ombudsdienst, waardoor dit artikel niet correct was. We wensen dit artikel te behouden en deze dienstverlening aan te bieden en dus ook een overeenkomst aan te gaan met de Vlaamse Ombudsdienst.

        De werking en dienstverlening van de Vlaamse Ombudsdienst wordt toegelicht in het draaiboek in bijlage. Dit draaiboek bevat ook een model voor de samenwerkingsovereenkomst en een ombudsreglement dat de opdracht van de Vlaamse Ombudsdient in de samenwerking omschrijft.

        Bevoegdheid

        Volgens artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Argumentatie

        Door de samenwerking met de Vlaamse Ombudsdienst aan te gaan en zo een eigen tweedelijnsombudsdienst op te richten, bieden we onze burgers een betere service bij het behandelen van klachten. Dankzij de samenwerking kunnen we steeds beroep doen op de expertise van de Vlaamse Ombudsdienst en kunnen we hen om advies en coaching vragen.

        Financiële weerslag - BBC

        Deze samenwerkingsovereenkomst kost 5 eurocent per inwoner per jaar, wat voor Kontich uitkomt op ongeveer € 1100/jaar.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Kontich en de Vlaamse Ombudsdienst goed. Deze overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van 3 jaar, met ingang van 1 oktober 2022.

      • Happy Citizen - Aansluiting aankoopcentrale Oud-Turnhout i.k.v. subsidie Gemeente zonder Gemeentehuis - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In het kader van de relanceprojecten Gemeente zonder Gemeentehuis van de Vlaamse overheid kregen we eind juni 2022 bericht dat de aanvraag voor de innovatieve conceptsubsidie in het kader van oproep 4, ingediend door gemeente Oud-Turnhout, goedgekeurd werd voor een bedrag van 122.502,70 euro. Het project werd ingediend vanuit een samenwerking met stad Geel en gemeente Kontich. Eén van de trajecten in dit innovatief project Happy citizen, bestaat uit het implementeren van service design in de 3 gemeenten. Het gemeentebestuur Oud-Turnhout heeft een samenaankoop aangaande “Aanstellen van adviesbureau voor service design traject voor het project Happy Citizen” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het sluiten van een overeenkomst door de besturen die zullen deelnemen aan deze groepsaankoop.

        Het gemeentebestuur Oud-Turnhout treedt voor de deelnemende lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.

        De gemeente werd betrokken bij de opmaak van het bestek en de gunning van de opdracht.

        Op 28 juni 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen van Oud-Turnhout de opdracht met betrekking tot het  “Aanstellen van adviesbureau voor service design traject voor het project Happy Citizen” gegund aan:

        Studio Dott, Boomgaardstraat 115-117 te 2018 Antwerpen, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver en tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van € 50.400,00 excl. btw of € 60.984,00 incl. 21% btw.

        Voor de gemeente bedraagt het gunningsbedrag € 16.800,00 exclusief BTW, rekening houdend met de door de gemeente opgegeven vermoedelijke hoeveelheden.

        De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde samenaankoop van het gemeentebestuur Oud-Turnhout door goedkeuring te geven aan het bestek en de gunning. Dit met het oog op contractsluiting met de gekozen opdrachtnemer.

        Gezien bevoegdheidsverdeling inzake overheidsopdrachten, is de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd om het bestek goed te keuren en is het college bevoegd om de gunning goed te keuren.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen (art. 40, §2 Decreet over het Lokaal Bestuur), eventueel samen te lezen met artikel 41 Decreet over het Lokaal Bestuur.

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken
        Onthouders: Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 10 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeente Kontich neemt verbindend deel aan de samenaankoop van gemeente Oud-Turnhout aangaande “Aanstellen van adviesbureau voor service design traject voor het project Happy Citizen”.

        Art. 2.

        Goedkeuring wordt verleend aan het bijgevoegde bestek van gemeente Oud-Turnhout.

        Art. 3.

        Het college wordt gevraagd om de gunning van het gemeentebestuur goed te keuren en om over te gaan tot sluiting van de opdracht.

      • Cultuurhuis Altena - Vaststelling huishoudelijk reglement gebruik zalen - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In opvolging van enkele wijzigingen in het retributiereglement voor accommodatiegebruik dat werd goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 20 juni 2022, zijn er enkele kleine wijzigingen in het huishoudelijk reglement van het cultuurhuis Altena:

        • verduidelijking van de periodes waarbij rekening gehouden dient te worden met de vaste tribune in de kapel
        • verduidelijking van de mogelijkheden van technische assistentie in de kapel
        • het schrappen van de tentoonstellingsmogelijkheid op weekbasis
        Bevoegdheid

        Artikel 40 §3 decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne
        Onthouders: Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het aangepaste huishoudelijk reglement voor zaalgebruik in het cultuurhuis Altena goed.

      • Leveren van een collectie Films en muziek voor de bibliotheek - Goedkeuring lastenvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De bibliotheek koopt het overgrote deel van haar collectiematerialen aan via een beperkt aantal leveranciers. Er is op dit moment geen bestendige opdracht voor het leveren van collecties aan de bibliotheek.

        Er moet een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking worden opgestart zodat er leveranciers aangesteld kunnen worden voor de levering van het collectieonderdeel muziek en film.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10°  van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

        Argumentatie

        Het bestek (in bijlage) komt overeen met een collectieonderdeel uit ons aanbod.

        Bij goedkeuring zal via de onderhandelingsprocedure op basis van het bijgevoegde bestek een leverancier gekozen worden om dit collectieonderdeel te leveren van 1 januari 2023 tot 31 december 2024.

        Financiële weerslag - BBC

        De opdracht voor het leveren van een collectie muziek en film wordt vastgelegd op 8000 euro per jaar.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht Leveren van een collectie Muziek en Film. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.

        Art. 2.

        Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (zie bijlage).

      • Klimaatactieplan - Burgemeestersconvenant 2030 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het Lokaal Bestuur Kontich ondertekende op 19 oktober 2020 het Burgemeestersconvenant 2030. Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 gaat het Lokaal Bestuur een inspanningsverbintenis aan om volgende doelstellingen te realiseren tegen 2030:

        1. We gaan voor 40% minder CO2-uitstoot in 2030 t.o.v. referentiejaar 2011. 
        2. We maken de gemeente klimaatbestendiger.
        3. We verzekeren iedereen van goede toegang tot betaalbare, duurzame en veilige energievoorziening. 

        Om deze doelstellingen te behalen stelt het Lokaal Bestuur Kontich een goedgekeurd Klimaatactieplan (SECAP) op en dit binnen een termijn van twee jaar na de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030. Dit globale klimaatactieplan wordt ingediend bij Europa en wordt beoordeeld door het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Europese Commissie.

        Het klimaatactieplan is opgebouwd rond 7 strategische pijlers waarop we actie ondernemen om de algemene doelstellingen te behalen. Per speerpunt wordt er een toekomstbeeld geschetst en wordt de huidige situatie in kaart gebracht aan de hand van indicatoren. In ieder speerpunt wordt de visie van het Lokaal Bestuur op deze pijler vertaald in strategische doelstellingen. De strategische doelstellingen worden op hun beurt vertaald naar concrete operationele doelstellingen, die het mogelijk maken om de vooruitgang meetbaar te maken. De operationele doelstellingen geven ons de mogelijkheid om concrete acties te nemen die bijdragen aan het behalen van onze doelstellingen.

        Bevoegdheid

        Art. 40 & 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Argumentatie

        Het klimaatactieplan werd tussen 17 januari en 25 april 2022 pijler per pijler op het college besproken. Op die manier werd er per pijler voldoende tijd voorzien om in de diepte in te gaan op de visie, strategische doelstellingen en operationele doelstellingen. Daarnaast werd er tijdens deze colleges ook ruimte gemaakt om al na te denken over de acties die zullen worden uitgewerkt om onze strategische en operationele doelstellingen te realiseren.

        In de gemeenteraad wordt het klimaatactieplan goedgekeurd, dit klimaatactieplan is onze leidraad in het behalen van de doelstellingen van het Burgemeestersconvenant 2030. Dit globale klimaatactieplan wordt gedeeld met Europa, het plan wordt beoordeeld door het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Europese Commissie. Het klimaatactieplan dient opgemaakt te worden binnen een termijn van 2 jaar na de ondertekening van het Burgemeestersconvenant.

        Het klimaatactieplan werd voorgesteld op de raadscommissie van 7 en 9 juni 2022. Hier kregen de raadsleden de mogelijkheid om bijkomende suggesties of opmerkingen mee te geven voor dat het klimaatactieplan finaal op de gemeenteraad komt. De weerhouden suggesties werden verwerkt en geïntegreerd in het finale klimaatactieplan. 

        Tijdens de voorbesprekingen van het klimaatactieplan op het college werd er ook steeds een actielijst bijgevoegd, deze wordt ook hier nog een keer integraal toegevoegd zodat het college een overzicht heeft van de acties die op de planning staan. De actielijst is echter niet statisch en kan steeds worden aangepast in de toekomst om beter in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en opportuniteiten. Bij de goedkeuring door de gemeenteraad beperken we ons dus tot het klimaatactieplan zelf waar de visie en doelstellingen worden vastgelegd. Het is ook het klimaatactieplan zelf dat zal worden voorgelegd aan het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Europese Commissie ter goedkeuring.

        Financiële weerslag - BBC
        • Gemeenteraadsbeslissing van 19 oktober 2021 ondertekening burgemeestersconvenant 2030 - Goedkeuring.
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans
        Onthouders: Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 12 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het voorgelegde klimaatactieplan goed dat werd opgemaakt in het kader van het Burgemeestersconvenant 2030.

      • Fiberpop - 's Herenlei - Ontwerpakte recht van opstal - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Fiberklaar BV wenst op vier locaties in Kontich een fiberpop te plaatsen. De omgevingsvergunningsaanvragen hiervoor zijn lopende en/of vergund door de Vlaamse overheid. De fiberpop bestaat uit een betonnen prefab unit waarin de fiberlijnen worden verbonden. Rond de unit wordt een onverharde strook van 1m breed voorzien. Aan de zijde van de toegangsdeur bedraagt de breedte hiervan 2m.

        Fiberklaar BV wenst een recht van opstal voor het oprichten, hebben en onderhouden  van een zogeheten Point of Presence, omvattende een technische ruimte ten behoeve van een glasvezelnetwerk of andere telecommunicatiedoeleinden (fiberpop) op het perceel kadastraal gekend onder afdeling 2 sectie C nummer 177 G 14.

        Het recht van opstal wordt aangegaan voor een periode van 99 jaar. De jaarlijkse vergoeding verschuldigd door opstalhouder aan de gemeente bedraagt €100,00 en dit gedurende 30 jaar.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur bevoegd.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Argumentatie

        Rekening houdende dat het niet gebruikelijk is om delen van het openbaar domein te verkopen aan private bedrijven enerzijds en anderzijds de technologische evolutie zodanig snel gaat dat er geen enkele zekerheid bestaat dat deze technologie voor de eeuwigheid is. Bovendien betreft dit één speler op de markt. Ook andere spelers kunnen mogelijks in de toekomst nood hebben aan ruimte voor hun technologische ontwikkelingen. Vandaar dat een recht van opstal wordt gegeven i.p.v. de verkoop van een deel van het perceel.

        Inspraak en advies

        Het dossier werd besproken op de raadscommissie Omgeving van 5 september 2022.

        Financiële weerslag - BBC

        Opbrengst van € 100,00/jaar gedurende 30 jaar = € 3.000,00.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de ontwerpakte goed met betrekking tot het recht van opstal aan Fiberklaar BV ten behoeve van een fiberpop op het perceel kadastraal gekend onder afdeling 2 sectie C nummer 177 G 14.

      • Kerk Kontich Kazerne - Dakvernieuwing - Bestek, aanbestedingsprocedure

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het dak van de kerk Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Kontich Kazerne) is versleten. Regelmatig glijden er pannen van hun plaats weg. Het rapport van monumentenwacht (2019) geeft ook aan dat deze pannen best binnen de 5 à 10 jaar vervangen worden. De pannen aan de noordzijde werden in het verleden al vervangen. Dit bestek behandeld de resterende dakvlakken en dakwaterafvoeren.

        Dit werk wordt geraamd op 72.333 euro excl. btw.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten:
        1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur'
        2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Financiële weerslag - BBC
        • Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2016.
        • KB plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 18 april 2017.
        • KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, zoals gewijzigd door het KB van 27 juni 2017
        • Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        • Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
        • Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dd. 07/05/2004 en latere wijzigingen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht 'vernieuwen van dakbedekking zuidzijde dak kerk Kontich Kazerne'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.

      • Bestek en raming onderhoud gemeentewegen met gietasfalt 2022-2025 - Vraag tot goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Aangezien de herstellingen met gietasfalt aan gemeentewegen gebeurde via een contract met einddatum 16/09/2022, dient een nieuw onderhoudscontract afgesloten te worden.

        De gemeentelijke technische dienst heeft hiertoe een bijzonder bestek nr. 2022/485 opgesteld, conform de algemene uitvoeringsregels voor overheidsopdrachten.

        De voorgestelde procedure is een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. De lijst met te contacteren firma's is in bijlage gevoegd.

        De raming voor deze werken bedraagt 84.400 euro excl. btw (102.124 euro incl. btw).

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het voorstel van bestek en raming voor onderhoud gemeentewegen met gietasfalt 2022-2025 goed.

      • ZORA Werkt! - Jaarverslag en jaarrekening ZORA wijkwerken 2021 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Eind 2017 werd de interlokale verenging ZORA wijk-werken (regionale opvolger van het Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap - PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten.

        Vanaf 1 januari 2020 werd de dienstverlening rond Wijk-werken, arbeidstrajectbegeleiding & activering en de regierol sociale economie in één intergemeentelijke samenwerkingsverband geïntegreerd: ZORA werkt.

        Het eerste werkjaar van de interlokale vereniging was 2018. Mortsel is de beherende gemeente van de ILV ZORA Wijk-werken, Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem zijn de participerende gemeenten en OCMW's.

        De vereniging moet kostendekkend werken. De inkomsten worden aangewend voor de werkingsmiddelen, de eventuele coördinatiekost en de personeelskost die de beherende gemeente maakt ter uitvoering van haar opdrachten voor de vereniging. De coördinatiekost die de beherende gemeente maakt, wordt vergoed volgens de afspraak die hierover in het beheerscomité wordt gemaakt.

        De financieel verantwoordelijke van de beherende gemeente staat in voor o.m. de voorbereiding van de begroting, het financieel verslag, de registratie van de financiële verrichtingen, de verantwoording van de middelen zoals voorgeschreven door de subsidiërende overheid,... van de vereniging.

        Het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW's nadat het beheerscomité ze heeft vastgelegd. Het beheerscomité van de ILV ZORA Werkt heeft op 2/6//2022 het voorliggende jaarverslag vastgesteld.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is voor dit agendapunt bevoegd op grond van artikel 43 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)

        GR 20 januari 2020: goedkeuring intergemeentelijke samenwerking - overeenkomst met statutaire draagkracht artikel 18: Budget en jaarrekening

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het jaarverslag en de jaarrekening van ZORA Werkt 2021 goed.

      • Samenwerkingsovereenkomst VDAB - Lokale besturen ZORA werkt - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In 2017-2019 werd een eerste samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB, het lokaal bestuur Mortsel, en tal van andere lokale besturen onder leiding van KINA afgesloten (samenwerkingsovereenkomst, tussen VDAB en OCMW Boechout, Borsbeek, Edegem, Essen, Hove, Lint, Kontich, Mortsel, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel en de lokale besturen Wijnegem, Essen, Mortsel, Zandhoven en Zoersel).  RMW 30/01/2017 en GR 18/04/2017

        Sinds 2019 zijn er contacten tussen ILV ZORA werkt, de betrokken lokale besturen en VDAB om werk te maken van een tweede lokale samenwerkingsovereenkomst, deze keer tussen VDAB en de acht lokale besturen van ZORA werkt.

        Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is het doel. In dat Vlaams Regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB met Lokale Besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.

        De opdracht van VDAB wordt door het Vlaamse Regeerakkoord uitgebreid tot de centrale datagedreven en resultaatsgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur van het volledige activeringsbeleid in Vlaanderen, en de samenwerking met lokale besturen en bedrijven wordt versterkt.
        De opdracht van de Lokale Besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen, of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden dat, aanvullend aan het Vlaamse beleid, inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.

        Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van ZORA werkt en VDAB Antwerpen. Samen worden 3 centrale ambities of thema's vastgelegd in zes actiedomeinen, die verder vertaald werden naar tal van concrete acties.

        De volgende drie centrale ambities  worden beoogd:

        1. Meer mensen aan de slag
        2. Veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt
        3. Sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat

        en worden uitgewerkt in de volgende 6 actiedomeinen:

        1. Terugdringen van jeugdwerkloosheid.
        2. Extra aandacht voor groepen in de regio die moeilijker de aansluiting vinden met de arbeidsmarkt.
        3. Het lokaal bestuur en VDAB werken samen aan het activeren van burgers richting arbeidsmarkt.
        4. Het lokaal bestuur en VDAB ondersteunen, creëren kansen en opstapmogelijkheden binnen een inclusieve economie.
        5. De lokale besturen van ZORA werkt en VDAB ondersteunen bedrijven om te komen tot een lokale inclusieve economie.
        6. Levenslang leren

        Dit resulteert in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2022-2025.
        Deze samenwerkingsovereenkomst 2022-2025 beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van ZORA werkt en VDAB elk vanuit de eigen deskundigheid, publieke opdracht en regierol.

        De overeenkomst en bijbehorende actieplan wordt opgevolgd door een stuurgroep, het dagelijks bestuur van ZORA werkt.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is voor dit agendapunt bevoegd op grond van artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Kontich, VDAB- en de andere lokale besturen van ZORA werkt goed.

      • Aanvraag van de verlenging van de erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 - Volkswoningen van Duffel - Kennisgeving

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).

        De sociale huisvestingsmaatschappij Volkswoningen van Duffel zal dergelijke aanvraag indienen.

        Bevoegdheid

        Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
        • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
        • Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
        Argumentatie

        In de brief dd. 10/6/2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Volkswoningen van Duffel wordt gevraagd om een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.

        De aanvraag tot verlenging van de erkenning dient de Volkswoningen van Duffel uiterlijk 30 september 2022 te doen.

        Aangezien de Volkswoningen van Duffel geen deel zal uitmaken van de woonmaatschappij in het werkingsgebied waar onze gemeente deel van uitgemaakt, is onderhavig advies niet verplicht, doch is het de uitdrukkelijke wens van de Volkswoningen van Duffel om de gemeente Kontich (gezien ze nog werkzaam zijn in onze gemeente) te betrekken.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Volkswoningen van Duffel tot en met 30 juni 2023.

        Art. 2.

        De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

        Art. 3.

        Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

      • Aanvraag verlenging erkenning De Ideale woning als Sociale huisvestingsmaatschappij en stappenplan - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In de brief dd. 17 augustus 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij  "De Ideale Woning" wordt gevraagd om tegen uiterlijk 30 september een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.

        In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij  of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).

        Bevoegdheid

        Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
        • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
        • Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij " De Ideale Woning" tot en met 30 juni 2023.

        Art. 2.

        De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

        Art. 3.

        Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sophie Baeckelmans, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        1. Vraag raadslid W. Annaert - burgerparticipatie bij omvangrijke energieprojecten

        Toelichting

        Recent werd een vergunning verleend voor de bouw van twee windturbines, waarvan één op het grondgebied van de gemeente Kontich. Dit betreft een windturbine van 2,3 MW en kan dus beschouwd worden als een omvangrijk hernieuwbaar energieproject.

        Hieromtrent heeft de gemeenteraad op 15 januari 2018 een besluit gestemd omtrent een beleidsmatig kader met het oog op burgerparticipatie bij omvangrijke energieprojecten.

        Met name stelt artikel 1 van dit besluit dat de gemeenteraad zich akkoord verklaart ‘om voor grote nieuwe hernieuwbare energieprojecten groter dan 10kWP op het grondgebied van Kontich te voorzien in een rechtstreekse participatie van wenselijk 50% via burgercoöperaties…’.

        In het kader van de burgemeesterconvenant 2030 en het klimaatactieplan wordt ingezet op participatie via coöperatieven. Dit lijkt ons een uitstekende gelegenheid voor een gemeente om dit ook daadwerkelijk te realiseren.

        Voorstel

        Bedrijven zoals dewelke de vergunning heeft verkregen, zijn misschien/wellicht niet op de hoogte van dit besluit.

        We vragen het bestuur om pro-actief contact op te nemen met de betrokken firma om hen op de hoogte te brengen van dit besluit.

        Raadslid W. Annaert vraagt het bestuur dus om in gesprek te gaan met dit bedrijf om de mogelijkheid om samen te werken met lokale energiecoöperatieven te faciliteren. Recent werd een vergunning verleend voor twee windturbines, dit gaat toch om een omvangrijk hernieuwbaar energieproject. Ik vond een besluit terug uit 2018 waarin in artikel 1 gemeld wordt dat bij een goedkeuring van groter dan 10kWP er gevraagd wordt om in rechtstreeks participatie te voorzien. Mijns inziens is dit in het kader van het burgemeesterconvenant een opportuniteit om hierop in te zetten. Misschien zijn er bedrijven die dergelijke vergunningen hebben gekregen die niet op de hoogte zijn van dit besluit en met bedrijven in gesprek te gaan om mogelijkheden lokale energiecoöperatieven te bekijken

        Antwoord K. Van Elshocht: In het klimaatactieplan is er al overleg geweest of ze zouden kunnen leven met burgerparticipatie, maar dan spreek ik al over een jaar geleden. We kunnen ze terug contacteren om er nog eens naar te informeren. Karel wil gerust enkele contacten opnemen, maar kan niets garanderen.

        2. Vraag raadslid W. Annaert - Fietsstraat Meylweg

        Ik heb gemerkt dat de Meylweg een fietsstraat is geworden (symbool is daar vermeld). Ik vind dit positief, maar we hebben wel een heel lang traject gelopen met enquêtes en tijdelijke constructies. Finaal hebben we er paaltjes gezet en nu is dit een fietsstraat geworden. Een fietsstraat moet in feite geen verdere infrastructuur krijgen cfr. de fietssuggestiestrook die er nu werd voorzien. In feite spreekt dat voor zich en is dit niet conform hoe je een fietsstraat moet inrichten.

        Antwoord W. Wevers: Alles werd samen geïnstalleerd, dus ik ben niet akkoord met deze interpretatie. Het is een straat waar niet altijd veel fietsers zijn. Op bepaalde momenten moet daar zelfs worden gehandhaafd op snelheid. Ondertussen werd in januari alles tegelijkertijd geplaatst. Misschien moeten we wel ons best doen om de fietsstraat beter in de kijk te zetten, maar er is niets aan veranderd in de voorbije maanden.

        W. Annaert: Je creëert toch een situatie dat de bestuurder achter de fietser blijft tot dat hij op fietssuggestiestrook gaat rijden en dan gaat men willen inhalen.

        W. Wevers: Het is toch al moeilijk om een fietser voorbij te steken aan zo’n versnelling.

        3. Vraag raadslid W. Annaert - Dierenwelzijn van de reëen

        De reëenpopulaties zijn aan het toenemen. Er is al een ree aangereden en ik denk dat het stilaan tijd is geworden om een waarschuwingsbord te plaatsen om de oversteekplaats voor reëen aan te duiden. Er staan ondertussen wel ergens borden voor overstekende eekhoorns, maar dat gaat niet werken.  Eekhoorns moet je langs boven wegleiden, niet via verkeersborden. Voor de reëenpopulatie daarentegen moet je wel verkeersborden voorzien.

        Antwoord M. Van den Eynde: Ik zal dit opnemen met de diensten om dit op bepaalde landelijke wegen te gaan voorzien.

        4. Vraag raadslid M. Van den Brande - Kontich schaatst editie 2022

        Schepen Abrams gaf aan dat er zeker een ijspiste zal komen, ook met deze energieprijzen. Ik zou toch graag een schatting zien van de kosten en baten van de ijspiste. De VVSG heeft op 9/9 meer geld gevraagd voor de lokale besturen om energiekosten te kunnen dragen en met de keuze om de ijspiste te laten doorgaan, zit er een zekere tegenstelling in deze strategie. Het zou geen schande zijn voor Kontich om het één of ander te heroverwegen: je kan altijd iets anders doen.

        Antwoord L. Abrams: Met deze insteek vandaag zou het de makkelijkste keuze zijn om alles af te schaffen. We maakten echter de keuze om het toch te laten doorgaan, maar wel de termijn te halveren. De ijspiste zal nu slechts 2 weken doorgaan waardoor we het verbruik al halveren. Door het afschaffen, kunnen we het probleem bij de burger van Kontich toch niet oplossen. Niemand weet wat voor weer het gaat zijn in die periode. Als het in december te hoge temperaturen geeft, zal het moeilijker zijn om alles te laten doorgaan. De makkelijkste weg zou dus zijn om het niet te doen. We hopen dat het de stenen uit de grond zal vriezen. Anderzijds heeft de middenstand er ook zijn baat bij. Hoe dan ook zal het altijd ten voordele van de middenstand zijn, want je gaat meer mensen naar Kontich halen. Ik bezorg jullie de evaluatie van de kosten van de vorige editie nog. Alternatieven waren o.m. een rolschaatspiste. In Wenduine is gebleken dat dit niet echt een succes was.

        5. Vraag raadslid M. Van den Brande - Fietsenstalling Mechelsesteenweg

        Soms kom ik vanuit Kontich Kazerne naar het centrum om de middenstand te ondersteunen. De fietsenstalling op de Mechelsesteenweg is echter verdwenen. Je kan je fiets dan in de Drabstraat zetten, maar als het markt is, staat het daar helemaal vol. Is men nog van plan om halverwege de Mechelsesteenweg terug een fietsenstalling te installeren?

        Antwoord W. Wevers: We hebben drie locaties voorzien waar er terug één zal komen. Eentje waar ze was, dan nog één in het midden ter hoogte van het bankkantoor en een beetje verder in de buurt van een zuiderse eetplek. Zo is alles wat gespreid over de winkelstraat. De huidige fietsenstalling is niet meer te recupereren, maar op deze manier wordt het gespreid tussen het vredegerecht en de kerk op 5 plaatsen mogelijk om de fiets te stallen zodat de voetpaden meer vrij kunnen blijven.

        6. Vraag voorzitter P. Lambrechts - Parking centrum Waarloos

        In het centrum van Waarloos hebben we nogal veel lintbebouwing. Er blijven veel vragen over "wanneer komt die parking nu?"

        Antwoord W. Wevers: Een studiebureau werd aangesteld, maakte een plan op en de eerste opmerkingen zijn al aangeleverd. De parking zal niet alleen voor auto’s zijn, maar ook voor fietsers. We hebben het zelf nog maar vorige week of 2 weken geleden besproken. In de komende week moeten we nog samenzitten met de mensen die de grond hebben aangekocht. Vervolgens moeten we de vergunning nog aanvragen, aanbesteden en dan volgt de realisatie in het voorjaar 2023.

        W. Annaert: Als je een parking in het centrum gaat aanleggen, trek je ook wagens aan. Het is vaak gebleken dat als je een parking voorziet waar je een knelpunt hebt, dat je dan alleen maar meer auto’s krijgt. De leefbaarheid gaat minder zijn en niet verbeteren. Die leefbaarheid zou aan de aanbesteding gekoppeld moeten worden.

        W. Wevers: Het gaat wel om een dorpskernverbinding voor Waarloos. Deze aanpassing gaat meer mogelijkheden geven, zit niet in dit dossier. Het lijkt dat dit meer als pestmaatregelen zou worden bekeken. Eens deze parkeerplaats is aangelegd, gaat dit meer mogelijkheden bieden als je de F. Maesstraat veiliger wil gaan aanleggen.

De voorzitter sluit de zitting op 19/09/2022 om 21:33.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter