De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 20:02.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Er zijn geen publieksvragen.
Op 21 november 2022 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 november 2022 worden goedgekeurd.
In de installatievergadering van 3 januari 2019 werden de voorgedragen kandidaat-schepenen verkozen verklaard in de rangorde van de gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen:
In de gezamenlijke akte van voordracht is voor het mandaat van schepen Van Elshocht de einddatum van 31 december 2022 opgenomen. In dit geval is de schepen bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld. Sophie Baeckelmans bevestigt met de eedaflegging dat ze effectief het mandaat van schepen wil opnemen vanaf 1 januari 2023. Een raadslid dat van rechtswege schepen wordt op een bepaalde datum kan pas deelnemen aan de vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen na aflegging van de voorgeschreven eed. Door haar eedaflegging in handen van de burgemeester op 19 december 2022 zorgen we voor de nodige continuïteit en kan Sophie Baeckelmans vanaf 1 januari 2023 effectief haar mandaat opnemen als schepen.
Art. 42 tot en met 45 en art.49 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Art. 42 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bestaat uit de burgemeester, de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en ten hoogste 5 schepenen.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt vast dat de volgende verkozen schepen (vanaf 1 januari 2023) de bij artikel 44 van het decreet lokaal bestuur voorgeschreven eed (Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen) heeft afgelegd in handen van de burgemeester:
De gemeenteraad heeft kennis genomen van het einde van het mandaat van de heer Karel Van Elshocht op 31 december 2022.
Uit het PV van de verkiezingsuitslag van 14 oktober 2018 blijkt dat als eerstvolgende opvolger is gerangschikt op lijst 6, Open VLD :
De eerste opvolgster, mevr. Ann Dierickx, bevestigt in een schrijven van 30 november 2022 dat zij het mandaat zal opnemen.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat zij aan alle verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet.
Mevrouw Dierickx zal vanaf haar aanstelling ook de plaats van mevrouw Sophie Baeckelmans opnemen in de raadscommissies omgeving, samenleven en vrije tijd; en burger en welzijn. Voorgesteld wordt om haar vanaf januari 2023 ook het voorzitterschap van de commissie ondersteuning te laten opnemen na geheime stemming in de vergadering van 19 december 2022.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt, na onderzoek van de geloofsbrieven, vast dat mevrouw Ann Dierickx niet opgehouden heeft de bij de wet/decreet voorgeschreven verkiesbaarheidsvereisten te vervullen (goedkeuring geloofsbrieven), zodat kan worden overgegaan tot de eedaflegging.
Mevrouw Ann Dierickx legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af, luidende als volgt:
‘Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.’
Zij wordt door de voorzitter als gemeenteraadslid aangesteld verklaard vanaf 1 januari 2023.
Van de eedaflegging wordt een afzonderlijke akte opgesteld.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad commissies kan oprichten. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.
De raad kiest onder zijn leden de voorzitter(s) van de raadscommissie(s). De burgemeester of schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een gemeenteraadscommissie. Op 19 december 2022 legde Sophie Baeckelmans haar eed af als schepen vanaf 1 januari 2023. Zij kan dus niet langer voorzitter zijn van een gemeenteraadscommissie. Voorgesteld wordt om haar als voorzitter te vervangen door Ann Dierickx die Karel Van Elshocht als raadslid opvolgt vanaf 1 januari 2023. Ook zij legde haar eed als raadslid af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
Art. 37 § 1 van het decreet lokaal bestuur Kontich bepaalt dat de gemeenteraad commissies kan oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden.
Art. 37 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, heden goedgekeurd.
De voordracht werd ondertekend door de meerderheid van de lijst waartoe de kandidaat-voorzitter behoort. De kandidaat-voorzitter is geen lid van het schepencollege. De voordracht is ontvankelijk.
Artikel 1
De raad neemt kennis van de volgende ingediende voordracht voor de rol van voorzitter van de raadscommissie ondersteuning vanaf 1 januari 2023: Ann Dierickx, en stelt vast dat deze ontvankelijk is.
Art. 2
Uit de opneming van de geheime stemming blijkt:
dat Ann Dierickx 23 ja stemmen, 0 neen stemmen en 0 onthoudingen bekomt van de 23 geldig uitgebrachte stemmen;
Bijgevolg wordt de volgende voorzitter van de raadscommissie ondersteuning aangesteld verklaard vanaf 1 januari 2023: Ann Dierickx.
Naar aanleiding van het ontslag van Karel Van Elshocht als schepen en als raadslid vanaf 1 januari 2023 en de installatie en eedaflegging van respectievelijk Sophie Baeckelmans als schepen vanaf 1 januari 2023 en Ann Dierickx als raadslid vanaf 1 januari 2023 wijzigt ook de samenstelling van de raadscommissies. Artikel 37 §4 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de burgemeester of schepenen geen voorzitter kunnen zijn van een gemeenteraadscommissie.
Artikel 37 decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad commissies kan oprichten die samengesteld zijn uit gemeenteraadsleden.
Enig artikel.
De raad neemt kennis van de volgende gewijzigde samenstelling van de raadscommissies naar aanleiding van de installatie van het nieuwe raadslid, Ann Dierickx vanaf 1 januari 2023:
Commissie ondersteuning: Ann Dierickx (voorzitter), Marion De Bock, Anja Poortmans, Peter Lambrechts, Guido Daelemans, Ronny Roofthooft, Joost Fillet, Veerle Van Dyck, Walter Claes, Marc Van den Brande en Luc Blommaerts.
Commissie omgeving: Guido Daelemans (voorzitter), Marion De Bock, Anja Poortmans, Peter Lambrechts, Ann Dierickx, Ronny Roofthooft, Wim Annaert, Nele Van der Spiegel, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde en Fons Francken.
Commissie samenleven en vrije tijd: Marion De Bock (voorzitter), Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Ann Dierickx, Ronny Roofthooft, Veerle Van Dyck, Nele Van der Spiegel, Luc Blommaerts, Felicia Van Thuyne en Walter Claes.
Commissie burger en welzijn: Marion De Bock (voorzitter), Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Mia Wauters, Ann Dierickx, Ronny Roofthooft, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Begga Van Linden, Eric Van den Eynde en Fons Francken.
Voor de Stuurgroep Wonen blijven de aangeduide vertegenwoordiger en plaatsvervanger ongewijzigd:
Vertegenwoordiger: schepen Cindy Vanbaeden, wonende te 2550 Kontich, Antwerpsesteenweg 99, cindy.vanbaeden@kontich.be - 0475 326229 met 25 ja en 1 neen stem.
Plaatsvervanger: raadslid Guido Daelemans, wonende te 2550 Kontich, Molenstraat 15, guido.daelemans@kontich.be - 0474 360785, met 25 ja stemmen en 1 neen stem
De raad keurt de vervanging goed van de heer Karel Van Elshocht als vertegenwoordiger van de gemeente (AV, Beleidsgroep energie) door mevrouw Sophie Baeckelmans, die Karel Van Elshocht als schepen opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als schepen af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
De raad keurt de vervanging goed van mevrouw Sophie Baeckelmans als plaatsvervanger (AV, Beleidsgroep energie) door mevrouw Ann Dierickx, die Sophie Baeckelmans als raadslid opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als raadslid af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
In aansluiting op de gemeenteraadsbeslissing van 18 maart 2019 houdende de aanduiding van de vertegenwoordigers en plaatsvervangers (AV - Beleidsgroep Energie - Stuurgroep Wonen) van de gemeente voor legislatuur 2019-2024.
Algemeen
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
In uitvoering van het nieuwe decreet lokaal bestuur en de daarin voorziene bestuursorganen, werd op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 een statutenwijziging goedgekeurd.
Bij het begin van een nieuwe legislatuur moeten de lokale besturen nieuwe vertegenwoordigers aanduiden voor de verschillende organen en beleidsgroepen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan het lokaal bestuur deel uitmaakt.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening en moet dus voor IGEAN dienstverlening nieuwe vertegenwoordigers en plaatsvervangers aanduiden voor volgende vergaderingen:
- algemene vergadering
- beleidsgroep energie
- stuurgroep wonen.
Algemene vergadering
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 33§1 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat de algemene vergadering samengesteld is uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden.
Iedere gemeente duidt minstens één afgevaardigde en ook één plaatsvervanger aan.
Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur).
De aanstelling van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Beleidsgroep energie
IGEAN dienstverlening is erkend als energiehuis voor het verstrekken van energieleningen.
Artikel 9 van de samenwerkingsovereenkomst die hiertoe afgesloten werd tussen IGEAN dienstverlening en de gemeente voorziet de oprichting van een beleidsgroep die instaat voor het verder operationaliseren van de goede werking van het energiehuis.
Elke gemeente duidt één effectief en één plaatsvervangend lid aan voor deze beleidsgroep.
De vertegenwoordiger die aangesteld wordt is minstens gemeenteraadslid.
De aanstelling én het mandaat van deze vertegenwoordiger en plaatsvervanger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
Stuurgroep wonen
Opmerking: het aanstellen van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de stuurgroep wonen, geldt enkel voor die gemeenten die deel uitmaken van een Interlokale Vereniging voor het Lokaal Woonbeleid IVLW.
Concreet gaat het om volgende gemeenten:
IVLW WEBB: Brasschaat, Brecht, Essen en Wuustwezel
IVLW Midden: Malle, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven en Zoersel
IVLW Zuidrand: Aartselaar, Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel
IVLW Rivierenland: Boom, Hemiksem, Niel, Rumst, Schelle en Zwijndrecht.
De gemeente maakt deel uit van de Interlokale Vereniging voor het Lokaal Woonbeleid IVLW waarmee uitvoering wordt gegeven aan het Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.
Artikel 10 van de statuten van de interlokale vereniging bepaalt dat het beheer van de vereniging wordt toevertrouwd aan een stuurgroep die samengesteld is uit één afgevaardigde van elke deelnemer, door de gemeenten aan te wijzen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester of de schepenen.
Om een vlotte werking te garanderen is het aangewezen de schepen bevoegd voor wonen aan te duiden als vertegenwoordiger.
De leden dienen eveneens een plaatsvervanger aan te wijzen die de afgevaardigde vervangt bij afwezigheid.
De aanstelling én het mandaat van deze vertegenwoordiger en plaatsvervanger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
Het aanduiden van vertegenwoordigers en plaatsvervangers heeft op zich geen financiële gevolgen voor het lokaal bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad duidt, na geheime stemming, volgende vertegenwoordigers en plaatsvervangers aan voor IGEAN dienstverlening:
Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Sophie Baeckelmans, schepen-raadslid, wonende te 2550 Kontich, J.B. Reykerslaan 7; sophie.baeckelmans@kontich.be - 0475 672564, met 23 ja stemmen, 0 neen stemmen en 0 onthouding(en)
Plaatsvervanger: Ann Dierickx, raadslid, wonende te 2550 Kontich, Mechelsesteenweg 235; annabelle.dierickx@kontich.be - 0476 502797, met 23 ja stemmen, 0 neen stemmen en 0 onthouding(en)
Beleidsgroep energie
Vertegenwoordiger: Sophie Baeckelmans, schepen-raadslid, wonende te 2550 Kontich, J.B. Reykerslaan 7; sophie.baeckelmans@kontich.be - 0475 672564, met 23 ja stemmen, 0 neen stemmen en 0 onthouding(en)
Plaatsvervanger: Ann Dierickx, raadslid, wonende te 2550 Kontich, Mechelsesteenweg 235; annabelle.dierickx@kontich.be - 0476 502797, met 23 ja stemmen, 0 neen stemmen en 0 onthouding(en)
Deze aanstellingen gelden vanaf 1 januari 2023 en voor de resterende duur van de legislatuur 2019–2024.
Art. 2.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
De raad keurt de vervanging goed van de heer Karel Van Elshocht als vertegenwoordiger van de gemeente door mevrouw Sophie Baeckelmans, die Karel Van Elshocht als schepen opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als schepen af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
Mevrouw Sophie Baeckelmans wordt als plaatsvervanger (enkel AV) opgevolgd door Ann Dierickx, die Sophie Baeckelmans als raadslid opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als raadslid af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
In aansluiting op de raadsbeslissing van 18 maart 2019 houdende de aanduiding van de vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de gemeente (AV - Adviesgroep Veiligheid - Adviesgroep milieu) voor legislatuur 2019-2024.
Algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
In uitvoering van het nieuwe decreet lokaal bestuur en de daarin voorziene bestuursorganen, werd op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 een statutenwijziging goedgekeurd.
Bij het begin van een nieuwe legislatuur moeten de lokale besturen nieuwe vertegenwoordigers aanduiden voor de verschillende organen en beleidsgroepen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan het lokaal bestuur deel uitmaakt.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid en moet dus voor IGEAN milieu & veiligheid nieuwe vertegenwoordigers en plaatsvervangers aanduiden voor volgende vergaderingen:
- algemene vergadering
- adviescomité veiligheid
- adviescomité milieu.
Algemene vergadering
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 34§1 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat de algemene vergadering samengesteld is uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden.
Iedere gemeente duidt minstens één afgevaardigde en ook één plaatsvervanger aan.
Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur of adviescomités).
De aanstelling van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Adviescomité veiligheid
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “veiligheid” wordt opgericht, dat bestaat uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Elke gemeente die beroep doet op de gemeenschappelijke dienst PBW duidt op basis hiervan één vertegenwoordiger aan. Deze vertegenwoordiger is minstens gemeenteraadslid.
De aanstelling én het mandaat van deze vertegenwoordiger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur of adviescomités).
Adviescomité milieu
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” opgericht wordt dat bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
De aanstelling én het mandaat van deze vertegenwoordiger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur of adviescomités).
Het aanduiden van vertegenwoordigers en plaatsvervangers heeft op zich geen financiële gevolgen voor het lokaal bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad duidt, na geheime stemming, volgende vertegenwoordigers en plaatsvervangers aan voor IGEAN milieu & veiligheid:
Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Sophie Baeckelmans, schepen-raadslid, wonende te 2550 Kontich, J.B. Reykerslaan 7, sophie.baeckelmans@kontich.be - 0475 672564, met 23 ja stemmen, 0 neen stemmen en 0 onthouding(en)
Plaatsvervanger : Ann Dierickx, raadslid, wonende te 2550 Kontich, Mechelsesteenweg 235; annabelle.dierickx@kontich.be - 0476 502797, met 23 ja stemmen, 0 neen stemmen en 0 onthouding(en)
Adviescomité veiligheid
Vertegenwoordiger: Schepen Sophie Baeckelmans, wonende te 2550 Kontich, J.B. Reykerslaan 7, sophie.baeckelmans@kontich.be - 0475 672564, met 23 ja stemmen, 0 neen stemmen en 0 onthouding(en)
Adviescomité milieu
Schepen van leefmilieu: Sophie Baeckelmans, wonende te 2550 Kontich, J.B. Reykerslaan 7, sophie.baeckelmans@kontich.be - 0475 672564, met 23 ja stemmen, 0 neen stemmen en 0 onthouding(en)
Deze aanstellingen gelden vanaf 1 januari 2023 en voor de resterende duur van de legislatuur 2019–2024.
Art. 2.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
De heer Wim Claes, schepen-raadslid, wonende te 2550 Kontich, Sint-Jansplein 11 1 (wim.claes@kontich.be) blijft vertegenwoordiger voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Voorgesteld wordt om de heer Karel Van Elshocht als plaatsvervangend vertegenwoordiger te vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans, die Karel Van Elshocht als schepen opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als schepen af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
In aansluiting op de raadsbeslissing van 18 maart 2019 houdende de aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de legislatuur 2019 - 2024.
De deelneming van de gemeente aan de dienstverlenende vereniging IKA, Investeringsintercommunale voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse.
De statuten van IKA, inzonderheid de bepalingen betreffende de voordracht en aanduiding door de gemeenten van de mandatarissen met het oog op de vertegenwoordiging van de gemeenten in de dienstverlenende vereniging.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een Algemene Vergadering van een dienstverlenende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2024.
Het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente/stad overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor de Raad van Bestuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist om mevrouw Sophie Baeckelmans, schepen-raadslid, wonende te 2550 Kontich, J.B. Reyckerslaan 7 (sophie.baeckelmans@kontich.be) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de periode vanaf 1 januari 2023 tot het einde van de legislatuur 2019-2024.
Dit na geheime stemming en met 23 ja-stemmen, 0 neen-stemmen en 0 onthouding(en).
Deze aanstelling gaat in vanaf 1 januari 2023 en geldt voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Art. 2.
De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de dienstverlenende vereniging IKA, ter attentie van het secretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle.
Voorgesteld wordt om de heer Karel Van Elshocht als plaatsvervangend vertegenwoordiger te vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans, die Karel Van Elshocht als schepen opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als schepen af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
De gemeenteraad van 18 juni 2018 keurde de oprichting goed van de interlokale vereniging Academie muziek, woord, dans Mortsel-Kontich en Academie beeldende kunst Mortsel-Edegem.
Tot op heden is mevrouw V. Van Dyck afgevaardigde in het beheerscomité van de ILV Academie Mortsel-Kontich.
Art. 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
In de samenwerkingsovereenkomst is bepaald dat elke gemeente 1 afgevaardigde en plaatsvervanger namens het college van burgemeester en schepenen mag aanduiden voor het beheerscomité.
Het beheerscomité heeft een advies- en overlegfunctie tussen de deelnemende besturen en de betrokken academies : het formuleren van advies ten behoeve van het schoolbestuur inzake de organisatie van het deeltijds kunstenonderwijs (DKO). Daarnaast stelt zij het huishoudelijk reglement, het beleidsplan per kalenderjaar en het jaarverslag van de interlokale vereniging vast.
Artikel 1.
Burgemeester Bart Seldeslachts blijft aangeduid als afgevaardigde voor het beheerscomité van de Interlokale vereniging Academie muziek, woord, dans Mortsel-Kontich.
Art. 2.
Schepen Sophie Baeckelmans wordt aangeduid als plaatsvervanger. Dit na geheime stemming en met 23 ja-stemmen, 0 neen-stemmen en 0 onthouding(en).
Deze aanstelling gaat in vanaf 1 januari 2023 en geldt voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Voorgesteld wordt om de heer Karel Van Elshocht als effectief lid te vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans, die Karel Van Elshocht als schepen opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als schepen af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
Voorgesteld wordt om mevrouw Sophie Baeckelmans als plaatsvervanger te vervangen door mevrouw Ann Dierickx, die Sophie Baeckelmans als raadslid opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als raadslid af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
In aansluiting op de gemeenteraadsbeslissing van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de gemeentelijke mandataris.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
1 ° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebied beheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebied beheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, §1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit zich akkoord te verklaren met de aanstelling van schepen-raadslid Sophie Baeckelmans als effectief lid in het Bekkenbestuur Benedenscheldebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Antwerpen en de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.
Deze aanstelling gaat in vanaf 1 januari 2023 en geldt voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Dit na geheime stemming en met 23 ja-stemmen, 0 neen-stemmen en 0 onthouding(en).
Art. 2.
De gemeenteraad besluit zich akkoord te verklaren met de aanstelling van Ann Dierickx als plaatsvervanger in het Bekkenbestuur Benedenscheldebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Antwerpen en de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.
Deze aanstelling gaat in vanaf 1 januari 2023 en geldt voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Dit na geheime stemming en met 23 ja-stemmen, 0 neen-stemmen en 0 onthouding(en).
Voorgesteld wordt om de heer Karel Van Elshocht als effectief lid te vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans, die Karel Van Elshocht als schepen opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als schepen af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
Voorgesteld wordt om mevrouw Sophie Baeckelmans als plaatsvervanger te vervangen door mevrouw Ann Dierickx, die Sophie Baeckelmans als raadslid opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als raadslid af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
In aansluiting op de raadsbeslissing van 18 februari 2019 houdende de aanduiding van de gemeentelijke mandataris.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
1 ° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebied beheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebied beheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, §1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit zich akkoord te verklaren met de aanstelling van schepen-raadslid Sophie Baeckelmans als effectief lid in het Bekkenbestuur Netebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Antwerpen en de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.
Dit na geheime stemming en met 23 ja-stemmen, 0 neen-stemmen en 0 onthouding(en).
Deze aanstelling gaat in vanaf 1 januari 2023 en geldt voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Art. 2.
De gemeenteraad besluit zich akkoord te verklaren met de aanstelling van Ann Dierickx als plaatsvervanger in het Bekkenbestuur Netebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Antwerpen en de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.
Dit na geheime stemming en met 23 ja-stemmen, 0 neen-stemmen en 0 onthouding(en).
Deze aanstelling gaat in vanaf 1 januari 2023 en geldt voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Voorgesteld wordt om de heer Karel Van Elshocht als plaatsvervangend stemgerechtigd lid te vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans, die Karel Van Elshocht als schepen opvolgt vanaf 1 januari 2023. Zij legde haar eed als schepen af op 19 december 2022 met als startdatum 1 januari 2023.
Art. 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
In de samenwerkingsovereenkomst is bepaald dat de gemeente Kontich 4 leden (2 stemgerechtigde en 2 raadgevende) namens het college van burgemeester en schepenen mag aanduiden.
Artikel 1.
Burgemeester Bart Seldeslachts blijft aangeduid als stemgerechtigd lid voor de Streekvereniging Zuidrand.
Art. 2.
Schepen Sophie Baeckelmans wordt aangeduid als plaatsvervangend stemgerechtigd lid. Dit na geheime stemming en met 21 ja-stemmen, 2 neen-stemmen en 0 onthouding(en).
Deze aanstelling gaat in vanaf 1 januari 2023 en geldt voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Op 21 september 2022 overleed Luc Dom, algemeen directeur van gemeente en OCMW.
Artikel 167 DLB bepaalt dat de gemeenteraad de algemeen directeur aanstelt binnen zes maanden nadat het ambt vacant is geworden. Die termijn kan eenmaal worden verlengd met maximaal zes maanden, als de wervings- of bevorderingsprocedure is opgestart of als die procedure geen geslaagde kandidaat heeft opgeleverd. De rechtspositieregeling van de decretale graden wordt gedeeltelijk decretaal geregeld en gedeeltelijk in de uitvoeringsbesluiten over de rechtspositieregeling van het personeel.
Op de gemeenteraad van 19 december 2022 zal de vacant verklaring en wervings- en bevorderingsprocedure worden voorgelegd met het oog op invulling van de vacante plaats van algemeen directeur voor lokaal bestuur Kontich.
Artikel 29 van de rechtspositieregeling bepaalt dat de selectie voor de aanwerving van decretale functies geheel of gedeeltelijk wordt uitbesteed aan een extern selectiebureau. De vraag naar een extern bureau werd gesteld aan Poolstok. Poolstok werkt met raamcontracten waardoor wij als aangesloten bestuur zijn vrijgesteld van het voeren van een overheidsopdracht. Poolstok leverde vier potentiële kandidaten aan. Van deze vier kandidaten gaven 2 bureaus aan dat ze niet kunnen voldoen aan onze timing. Een derde bureau kan voldoen aan onze timing, maar is niet in staat de gewenste juridische ondersteuning te bieden. Het vierde bureau, Search & Selection, kan voldoen aan onze timing en kan ons de gewenste juridische ondersteuning bieden. De keuze van het externe selectiebureau valt daarom op Search & Selection.
Elke selectie wordt uitgevoerd op basis van selectiecriteria, met behulp van selectietechnieken. Deze zijn afgestemd op de functiebeschrijving. Voor functies van dezelfde graad zijn de technieken gelijkwaardig. Voor de graad van algemeen directeur bevat elke selectie ten minste twee selectietechnieken en een test die de managements- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst (deze laatste test wordt uitgevoerd door een extern selectiebureau).
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de functiebeschrijving van algemeen directeur. Het college van burgemeester en schepenen verleent zijn advies over de functiebeschrijving en bijhorend competentieprofiel.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de functiebeschrijving van algemeen directeur goed.
Op 21 september 2022 overleed Luc Dom, algemeen directeur van gemeente en OCMW.
Artikel 167 DLB bepaalt dat de gemeenteraad de algemeen directeur aanstelt binnen zes maanden nadat het ambt vacant is geworden. Die termijn kan eenmaal worden verlengd met maximaal zes maanden, als de wervings- of bevorderingsprocedure is opgestart of als die procedure geen geslaagde kandidaat heeft opgeleverd. De rechtspositieregeling van de decretale graden wordt gedeeltelijk decretaal geregeld en gedeeltelijk in de uitvoeringsbesluiten over de rechtspositieregeling van het personeel.
Op de gemeenteraad van 19 december 2022 zal de vacant verklaring en wervings- en bevorderingsprocedure worden voorgelegd met het oog op invulling van de vacante plaats van algemeen directeur voor lokaal bestuur Kontich.
Artikel 29 van de rechtspositieregeling bepaalt dat de selectie voor de aanwerving van decretale functies geheel of gedeeltelijk wordt uitbesteed aan een extern selectiebureau. De vraag naar een extern bureau werd gesteld aan Poolstok. Poolstok werkt met raamcontracten waardoor wij als aangesloten bestuur zijn vrijgesteld van het voeren van een overheidsopdracht. Poolstok leverde vier potentiële kandidaten aan. Van deze vier kandidaten gaven 2 bureaus aan dat ze niet kunnen voldoen aan onze timing. Een derde bureau kan voldoen aan onze timing, maar is niet in staat de gewenste juridische ondersteuning te bieden. Het vierde bureau, Search & Selection, kan voldoen aan onze timing en kan ons de gewenste juridische ondersteuning bieden. De keuze van het externe selectiebureau valt daarom op Search & Selection.
Elke selectie wordt uitgevoerd op basis van selectiecriteria, met behulp van selectietechnieken. Deze zijn afgestemd op de functiebeschrijving. Voor functies van dezelfde graad zijn de technieken gelijkwaardig. Voor de graad van algemeen directeur bevat elke selectie ten minste twee selectietechnieken en een test die de managements- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst (deze laatste test wordt uitgevoerd door een extern selectiebureau).
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de functiebeschrijving van algemeen directeur. Het college van burgemeester en schepenen verleent zijn advies over de functiebeschrijving en bijhorend competentieprofiel.
Uitbesteding selectieprocedure aan extern bureau Search & Selection
Artikel 1.
De functie van voltijds statutair algemeen directeur (decretale graad) wordt vacant verklaard. De vacante functie zal ingevuld worden via een combinatie van aanwervings- en bevorderingsprocedure met een wervingsreserve van 2 jaar.
Art. 2.
De aanwervingsvoorwaarden zijn bepaald in artikel 5 en 6 van de rechtspositieregeling. De bevorderingsvoorwaarden zijn bepaald in artikel 77 van de rechtspositieregeling.
Art. 3.
De selectie voor de aanwerving van de functie van algemeen directeur wordt volledig uitbesteed aan een extern selectiekantoor. Hiervoor wordt beroep gedaan op de raamovereenkomst via Poolstok.
Art. 4.
Search & Selection wordt aangesteld via de raamovereenkomst bij Poolstok als extern selectiekantoor voor de volledige selectie van de functie van algemeen directeur.
Art. 5.
De selectie voor de functie van algemeen directeur gebeurt op basis van de functiebeschrijving met bijhorend competentieprofiel.
Elke selectie wordt uitgevoerd op basis van selectiecriteria, met behulp van selectietechnieken. Deze zijn afgestemd op de functiebeschrijving.
De selectieprocedures resulteren in een niet bindende rangschikking van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten. De meest geschikte kandidaat wordt gekozen op basis van een volledige vergelijking van de titels en verdiensten van alle kandidaten en een uitdrukkelijke motivering in overeenstemming met de bepalingen van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen. De keuze is evenwel beperkt tot de kandidaten die ten hoogste 3% minder punten hebben behaald dan de best gerangschikte kandidaat
De keuze van selectietechnieken gebeurt conform de bepalingen van artikel 18 in de rechtspositieregeling. De selectietechnieken waarop de algemeen directeur geselecteerd wordt zijn:
Om als geslaagd te worden beschouwd dienen de kandidaten ten minste 50% te behalen op elke selectietechniek en 60% op de gehele selectie.
Voor de decretale graden, de leden van het managementteam en de leidinggevende functies bevat de selectie altijd een assessment center dat de managements- en leiderschapscapaciteiten op het niveau van de functie test
Indien meer dan drie kandidaten geslaagd zijn voor de selectieprocedure, zullen alleen de eerste drie kandidaten, op basis van de punten, een assessment center afleggen.
Deel 4: Assessment: test naar managements- en leiderschapscapaciteiten
In geval van zij instromers bij externe aanwerving:
De secretarissen van andere lokale besturen die in hun eigen bestuur niet werden aangesteld als algemeen directeur, kunnen zich beroepen op de overgangsregeling, overeenkomstig art. 589 DLB, waarbij zij als geschikt worden gezien voor de functie van algemeen directeur. Als er dergelijke kandidaturen zijn, dan zijn zij vrijgesteld van de reguliere selectieprocedure. Na afloop, zullen zij dan -samen met de eerst gerangschikte kandidaat uit de reguliere selectieprocedure- onderworpen worden aan een bijkomende proef op basis waarvan een rapport met een vergelijking van titels en verdiensten zal worden opgemaakt. De invulling van de functie zal gebeuren na een vergelijkende selectieprocedure bestaande uit een managementcasus, uitgevoerd door het extern selectiebureau Search & Selection, waarbij de kandidaten aan de gemeenteraad worden voorgesteld.
Art. 6.
De selectie wordt uitgevoerd door een selectiecommissie samengesteld conform artikel 14 en 15 van de rechtspositieregeling. De leden en de secretaris van de selectiecommissie worden nominatief aangewezen door het college van burgemeester en schepenen, conform artikel 16 van de rechtspositieregeling.
Art. 7.
De bekendmaking gebeurt volgens artikel 9 en 10 van de rechtspositieregeling.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel.
Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
In de strategische nota van het meerjarenplan worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota van het meerjarenplan wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financieel evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting van het meerjarenplan bevat alle informatie over de verrichtingen en het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
Artikel 41 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de goedkeuring van de beleidsrapporten van het gemeentebestuur en het OCMW en de aanpassingen ervan.
Het advies van het managementteam dd. 23/11/22.
Artikel 1.
De raad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast, voor het gedeelte van de gemeente, omvattende de strategische nota, de financiële nota en de toelichting. De kredieten voor 2022 worden aangepast en de kredieten voor 2023 vastgesteld.
Art. 2.
De raad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed, voor het gedeelte van het OCMW, volgens het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden.
Wijziging 2022/1 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Kontich werd vastgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 19 december 2022. Het wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 41, §2, 21° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de goedkeuring van het meerjarenplan, en de aanpassingen ervan, van een autonoom gemeentebedrijf.
Enig artikel.
De raad verleent goedkeuring aan wijziging 2022/1 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Kontich, vastgesteld door de Raad van Bestuur van het AGB Kontich op 19 december 2022.
De transactiekredieten van de investeringen 2023 worden in het voorstel van aanpassing 2022/1 meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Kontich geraamd op 1.541.400 EUR.
Door te werken met prijssubsidies worden investeringen in het AGB slechts gefinancierd à rato van de afschrijvingen. De aannemers en leveranciers willen echter bij (op)levering betaald worden en bij grotere investeringen kan dit voor het AGB leiden tot thesaurietekorten. Om dit tijdelijk thesaurietekort te overbruggen, is het aangewezen dat de gemeente een renteloze lening toestaat aan het AGB ter financiering van de investeringen.
De terugbetaling dient te gebeuren à rato van de afschrijving van de investeringen waarvoor deze renteloze lening werd uitbetaald. De terugbetaling begint dus pas te lopen op het moment van de activering van de investering in de boekhouding van het AGB.
Voorafgaande beslissing nr. 2010.047 dd. 30 maart 2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
De noodzakelijke kredieten zullen voorzien worden in het meerjarenplan van het gemeentebestuur Kontich.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt volgende leningsovereenkomst goed:
LENINGSOVEREENKOMST TRANSACTIEKREDIETEN INVESTERINGSPORTEFEUILLE 2023
Tussen:
De GEMEENTE KONTICH, met zetel te te 2550 Kontich, Gemeenteplein 1, hier vertegenwoordigd door:
Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de gemeenteraad onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht van de toezichthoudende overheid;
hierna genoemd ‘Uitlener’, enerzijds en
Het AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF KONTICH, afgekort “AGB Kontich”, met zetel te 2550 Kontich, Gemeenteplein 1 en ondernemingsnummer 0871.968.335, hier vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, zijnde de heer Luc ABRAMS,
Opgericht bij besluit van de gemeenteraad van de Gemeente Kontich op 13 september 2004 en goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 8 december 2004 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 25 januari 2005;
Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de raad van bestuur onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht van de toezichthoudende overheid;
hierna genoemd ‘Lener’, anderzijds,
hierna samen genoemd ‘de partijen’
wordt een leningsovereenkomst gesloten met volgende voorwaarden:
Art. 1 – Voorwerp
De Uitlener verleent een lening aan de Lener, die de lening aanvaardt, gelijk aan de hoofdsom, met de duurtijd en volgens de regeling en de voorwaarden, zoals die hierna worden bepaald.
Art. 2 – Hoofdsom
De Lener erkent aan de Uitlener de som van 1.541.400 EUR verschuldigd te zijn. Dit bedrag wordt evenwel aangepast aan het effectief opgenomen bedrag.
Art. 3 – Doel van de lening
De lening zal uitsluitend worden aangewend voor de financiering van de transactiekredieten van de investeringen 2023.
Het bedrag van de lening wordt aan de Lener ter beschikking gesteld door opnamen via de rekening-courant tussen de Uitlener en de Lener.
Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met deze overeenkomst heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het openstaande bedrag voor gevolg.
Art. 4 – Duurtijd
Deze lening is toegestaan voor een termijn tot 31 december 2056.
Tussen partijen is uitdrukkelijk overeengekomen dat al de bepalingen van de huidige overeenkomst na de vervaltijd van toepassing zullen blijven ingeval de terugbetaling, om het even welke reden, niet op de vastgestelde datum zou geschieden, en dit zonder alsdan afbreuk te doen aan de eisbaarheid.
Art. 5 - Vaststelling renteloosheid
Er is door de Lener geen enkele rente verschuldigd gedurende de volledige periode dat de lening loopt.
Art. 6 – Terugbetaling
De Lener verbindt zich er toe om het ontleende bedrag als volgt terug te betalen:
Afhankelijk van het bedrag dat effectief door de Lener wordt opgenomen, wordt de definitieve aflossingstabel opgesteld. De eerste vervaldag is 31 december van het jaar van ingebruikname van het actief.
De terugbetaling gebeurt in eerste instantie door middel van schuldvergelijking met de prijssubsidies die door de Uitlener aan de Lener verschuldigd zijn. De Lener machtigt de Uitlener om het passende bedrag op de prijssubsidies in te houden en te boeken als schuld aan de Lener. Deze inhoudingen worden gelijk gespreid over de vier kwartalen (behoudens akkoord van het directiecomité met een afwijking op de gelijke spreiding over de kwartalen).
Indien de prijssubsidies, die door de Uitlener aan de Lener worden toegekend, niet volstaan om de terugbetalingen te voldoen, is het saldo op de vervaldag betaalbaar op rekening BE66 0910 0009 8443 van de Uitlener.
Art. 7 - Boete bij te late terugbetaling
Over te laat terugbetaalde bedragen is door de Lener bij wijze van boete rente verschuldigd tegen het op dat ogenblik geldende Euribor rentepercentage (minimaal 0,00%), verhoogd met 100 basispunten, en zulks ten belope van het aantal maanden laattijdigheid waarbij iedere begonnen maand als een volledige maand zal worden aangerekend. De Uitlener is bevoegd onmiddellijke betaling daarvan te verlangen.
Ingeval van niet betaling binnen de vijftien (15) dagen na aanmaning bij ter post aangetekende brief wordt het volledige bedrag der lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de rente zoals in vorige alinea berekend.
Art. 8 – Opeisbaarheid
Alle uit hoofde van de lening verschuldigde bedragen kunnen met onmiddellijke ingang worden opgeëist, en de lening geldt bij opeising als opgezegd indien:
× de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en het verzuim niet is te herstellen;
× de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en de Lener niet alsnog nagekomen heeft binnen 30 dagen na sommatie per aangetekend schrijven of een langere termijn in de sommatie genoemd, zich in regel te stellen.
Bij niet-naleving door de Lener van haar verplichting(en) heeft de Uitlener het recht onverminderd alle persoonlijke vorderingen en dwangmaatregelen in het algemeen verhaal uit te oefenen op al de goederen van de Lener zowel roerende als onroerende. Alle kosten van beslag, inbegrepen van bewarend beslag, zijn ten laste van de Lener.
Art. 9 - Wijzigingen
Deze leningsovereenkomst bevat de integrale overeenkomst tussen de Uitlener en de Lener en vervangt alle andere mondelinge - of schriftelijke overeenkomsten tussen de Partijen. Deze overeenkomst kan enkel schriftelijk en via uitdrukkelijk akkoord tussen de Partijen worden gewijzigd.
Art. 10 - Niet-overdraagbaarheid
Behoudens in gevallen, vermeld in onderhavige overeenkomst, kan deze overeenkomst, noch enige rechten daarin, geheel of gedeeltelijk worden overgedragen aan derde partijen.
Art. 11 - Toepasselijk recht
Deze Leningsovereenkomst renteloze lening is onderworpen aan het Belgisch recht. Enkel de hoven en rechtbanken van de woonplaats van de Uitlener zijn bevoegd.
Art. 12 – Splitsbaarheid
De nietigheid van één der artikelen van deze overeenkomst of een deel daarvan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk toegelaten is.
Ingeval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van de overeenkomst zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
Evenzo zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor iedere partij aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in de overeenkomst
Aldus opgemaakt en ondertekend te Kontich op 21 november 2022 in twee originele exemplaren, waarvan elke partij erkent er één te hebben ontvangen
Voor de Uitlener,
De waarnemend algemeen directeur, De Voorzitter van de gemeenteraad,
K. ROMBAUT P. LAMBRECHTS
Voor de Lener,
De Voorzitter van de raad van bestuur,
L. ABRAMS
AGB Kontich stelt 2 jaarrekeningen op, één volgens de principes van de vennootschapsboekhouding en één volgens de principes van de beleids- en beheerscyclus (BBC).
De vaststelling en de goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 243 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB), dat bepaalt dat:
De jaarrekening 2021 volgens de BBC van het AGB Kontich werd vastgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 20 juni 2022. De gemeenteraad van 20 juni 2022 gaf een positief advies over diezelfde jaarrekening.
Op 16 november 2022 ontving AGB Kontich het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2021 volgens de BBC. Het besluit zit in bijlage.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2021 volgens de BBC van het AGB Kontich.
Art. 2.
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van AGB Kontich voor de uitoefening van hun mandaat met betrekking tot het jaar 2021.
De budgetwijziging 2022 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 21/11/2022.
Art.48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van de budgetwijzigingen binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage)
De budgetwijziging 2022 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 21/11/2022 met volgende opmerking: : Er is geen nazicht kunnen gebeuren rond de conformiteit met het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2021, welke immers op heden nog niet ontvangen werd.
Financiële nota (zie biilage)
Exploitatietoelage = 0,00 euro
Investeringstoelage = 0,00 euro
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2022 van de Kerkfabriek Sint-Martinus.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 21/11/2022 met de opmerking: "Er is geen nazicht kunnen gebeuren rond de conformiteit met het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2021, welke immers op heden nog niet ontvangen werd"
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 21/11/2022.
Art.47 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder het advies van het erkend representatief orgaan.
Art.48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van het budget binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage).
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 0,00 EUR
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Martinus.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 21/11/2022 met de opmerking:
Er is geen nazicht kunnen gebeuren rond de conformiteit met het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2021, welke immers op heden nog niet
ontvangen werd.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 21/11/2022.
Art.47 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder het advies van het erkend representatief orgaan.
Art.48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van het budget binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage).
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 0,00 EUR
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de Kerkfabriek Heilige Michaël.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 21/11/2022 met de opmerking: Er is geen nazicht kunnen gebeuren rond de conformiteit met het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2021, welke immers op heden nog niet ontvangen werd.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 21/11/2022.
Art.47 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder het advies van het erkend representatief orgaan.
Art.48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van het budget binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage).
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 8 595,05 EUR
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Rita werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 21/11/2022 met de opmerking: Er is geen nazicht kunnen gebeuren rond de conformiteit met het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2021, welke immers op heden nog niet ontvangen werd.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Rita werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 21/11/2022.
Art.47 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder het advies van het erkend representatief orgaan.
Art.48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van het budget binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage).
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 10 285,49 EUR
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Rita.
Het budget van de gemeente Kontich voor het dienstjaar 2023, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2022.
In het budget 2023 :
De begroting van de politiezone HEKLA, vast te stellen door de politieraad van 14 december 2022.
Het voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 71 van de wet van 7 december 1998, tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus bepaalt dat "De besluiten van de gemeenteraad en van de politieraad betreffende de begroting van de lokale politie en de erin aangebrachte wijzigingen, alsook de besluiten betreffende de bijdrage van de gemeente die deel uitmaakt van een meergemeentezone, aan de politieraad en de erin aangebrachte wijzigingen worden voor goedkeuring naar de gouverneur verstuurd."
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit :
Art. 2.
De gemeenteraad besluit deze beslissing over te maken aan de Gouverneur van de provincie Antwerpen.
In bijlage de begroting 2023 en bijhorende motivatienota van de brandweer Zone Rand.
Er vond een algemene digitale infosessie plaats op 16 november 2022.
Art. 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het jaarlijks te financieren saldo van de zone moet gefinancieerd worden door de gemeenten van deze zone.
Werkingstoelage 2023 : .825.073,00 euro
Investeringstoelage 2O23 : 243.969,00 euro
Artikel 1
De gemeentelijke werkingstoelage aan de brandweer Zone Rand dienstjaar 2023 bedraagt 825.073,00 euro.
Art. 2.
De gemeentelijke investeringstoelage aan de brandweer Zone Rand dienstjaar 2023 wordt vastgesteld op 243.969,00 euro.
Art. 3.
Afschrift van huidige beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur van de gemeente Kontich en de financieel beheerder van de brandweer Zone Rand.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op samenwerking rond de thema’s cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokale cultuurwerking, recreatie en toerisme.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
De Streekvereniging Zuidrand ziet zich in 2022 geconfronteerd met de stijgende loonkosten door de opeenvolgende loonindexeringen. De gemeentelijke bijdragen worden op dit moment niet geïndexeerd.
Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt in § 2. dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt en daarvoor algemene regels kan vaststellen.
Artikel 56 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De Streekvereniging Zuidrand ziet zich in 2022 geconfronteerde met de stijgende loonkosten door de opeenvolgende loonindexeringen. De Streekvereniging Zuidrand beseft dat deze problematiek groter is dan de eigen vereniging. Zij is voor haar inkomsten afhankelijk van de Vlaamse subsidies enerzijds en gemeentelijke bijdragen anderzijds.
De middelen vanuit Vlaanderen worden vanaf 2023 geïndexeerd, zowel voor de cultureel erfgoedcel als voor de IOED. Voor de subsidies bovenlokale cultuurwerking zijn de gesprekken gaande. Voor de toeristische werking is de Streekvereniging Zuidrand volledig afhankelijk van de gemeentelijke bijdragen.
De Streekvereniging Zuidrand hield alvast een efficiëntie-oefening, waarbij bij de IOED-werking van 1.3vte naar 1 vte zal gaan. Verdere besparingen op personeel zal een grote impact hebben op de werking, met mogelijk verlies van Vlaamse middelen. De Streekvereniging engageert zich om toekomstige personeelswissels telkens te koppelen aan een nieuwe efficiëntie-oefening. Daarnaast wordt bekeken hoe kan worden bespaard op overheadkosten en worden binnen de werking prioriteiten vastgelegd.
Ondanks deze inspanning, en de opgebouwde buffer van de voorbije jaren, kan de Streekvereniging Zuidrand haar werking niet op een goede manier verder zetten. Bij onveranderd beleid vallen de middelen voor de activiteiten en acties van de Streekvereniging Zuidrand terug tot 52 000 euro (tegenover 189 000 euro in 2022).
De Streekvereniging Zuidrand ziet zich genoodzaakt om ook de gemeentelijke bijdragen te indexeren vanaf 2023, met als referentiejaar 2022. Dit om de opeenvolgende loonindexeringen uit 2022 op te vangen.
De bijdragen voor 2022 worden dus niet geïndexeerd. Dit neemt de Streekvereniging voor eigen rekening.
Overzicht van de verschillende besluiten aangaande de werking van de streekvereniging.
De jaarlijkse bijdragen voor de werking van de Streekvereniging Zuidrand, met name Bovenlokaal Cultuur, Cultureel Erfgoedcel, IOED en Toerisme, worden vanaf 2023 jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex met als basis januari 2022.
Per gemeente betekent dit een volgende raming van de bijdragen voor 2023-2026.
inw op 1/1/2022 |
TOTAAL GEM |
|
1,75/inw |
||
Aartselaar |
14 594 |
25 540 |
Borsbeek |
11 225 |
19 644 |
Edegem |
22 377 |
39 160 |
Hove |
8 313 |
14 548 |
Kontich |
21 333 |
37 333 |
Lint |
8 545 |
14 954 |
Mortsel |
26 181 |
45 817 |
TOTAAL SV ZR |
112 568 |
196 996 |
index tov jan 2022 |
||
2023 |
10,85% |
TOTAAL GEM |
1,94 |
||
Aartselaar |
14 594 |
28 312 |
Borsbeek |
11 225 |
21 777 |
Edegem |
22 377 |
43 411 |
Hove |
8 313 |
16 127 |
Kontich |
21 333 |
41 386 |
Lint |
8 545 |
16 577 |
Mortsel |
26 181 |
50 791 |
TOTAAL SV ZR |
112 568 |
218 382 |
2024 |
4% |
TOTAAL GEM |
2,02 |
||
Aartselaar |
14 594 |
29 480 |
Borsbeek |
11 225 |
22 675 |
Edegem |
22 377 |
45 202 |
Hove |
8 313 |
16 792 |
Kontich |
21 333 |
43 093 |
Lint |
8 545 |
17 261 |
Mortsel |
26 181 |
52 886 |
TOTAAL SV ZR |
112 568 |
227 387 |
2025 |
2% |
TOTAAL GEM |
2,06 |
||
Aartselaar |
14 594 |
30 064 |
Borsbeek |
11 225 |
23 124 |
Edegem |
22 377 |
46 097 |
Hove |
8 313 |
17 125 |
Kontich |
21 333 |
43 946 |
Lint |
8 545 |
17 603 |
Mortsel |
26 181 |
53 933 |
TOTAAL SV ZR |
112 568 |
231 890 |
2026 |
2% |
TOTAAL GEM |
2,10 |
||
Aartselaar |
14 594 |
30 647 |
Borsbeek |
11 225 |
23 573 |
Edegem |
22 377 |
46 992 |
Hove |
8 313 |
17 457 |
Kontich |
21 333 |
44 799 |
Lint |
8 545 |
17 945 |
Mortsel |
26 181 |
54 980 |
TOTAAL SV ZR |
112 568 |
236 393 |
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat akkoord met de jaarlijkse indexering van de bijdragen aan de Streekvereniging Zuidrand met als basis januari 2022.
Op voorstel van het college worden de tarieven voor het accommodatie gebruik worden als volgt aangepast:
- Het invoeren van een tarief voor publiek zwemmen voor niet-Kontichnaars.
- 50% verhoging voor alle zwembad tarieven
- 12% verhoging (indexatie) voor alle andere accommodaties
Als basis werden de geldende tarieven genomen. Het indexeren van de tarieven zal vanaf nu 2-jaarlijks gebeuren, waarbij dus bij een volgende indexering de indexverhogingen van 2023 en 2024 in rekening worden gebracht.
Het nieuwe tarief wordt als volgt toegepast:
- Publiek zwemmen: vanaf opening, vermoedelijk 30 januari 2023
- Nieuwe reservaties voor alle accommodaties: vanaf 1 januari 2023
- Reeds bestaande reservaties die nog voor deze tariefwijziging geboekt zijn: oud tarief behouden
- Seizoen reservaties voor schoolzwemmen en verenigingen: bestaand tarief behouden voor seizoen 2022-2023
- wijzigingen in de seizoen reservaties door bv wedstrijdverschuivingen of extra wedstrijden: bestaand tarief behouden
- Nieuwe seizoen reservaties voor seizoen 2023-2024: nieuw tarief toepassen
Tevens wordt er van deze wijziging nog gebruik gemaakt om een paar kleine aanpassingen door te voeren:
- De waarborg van de Altena kapel wordt verhoogd van 100 naar 250 euro
- De verduidelijking van Sabam kosten die ten laste van de gebruiker zijn bij activiteiten in de Altena kapel wordt toegevoegd
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van tariefreglementen conform het decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt de tariefaanpassingen en wijzigingen in het retributiereglement voor accommodatie gebruik goed.
Sinds 1 september 2018 is het nieuwe decreet van kracht, waardoor de academie beeldende kunst een aantal wijzigingen in het opleidingsaanbod kon doorvoeren.
Het nieuwe decreet werd goedgekeurd in het Vlaamse parlement op 28/02/2018 en omvat zowel structuurveranderingen, inhoudelijke vernieuwingsmogelijkheden als nieuwe financiële en organisatorische regelgevingen.
Concreet in de praktijk zorgde het nieuwe decreet ervoor dat de academie zich verder kon professionaliseren en een aantal opleidingsclusters kon uitdiepen, zoals Animatie, Beeldverhaal, Specialisatie, Beeldende en Audiovisuele Kunsten, Street Art en Graffiti.
Het aanbod van de academie kon ook aangepast worden in keuzetrajecten met trajectsnelheden van 5 tot 10 jaar, de regularisatie van het Cross Over atelier kon gerealiseerd worden en de academie maakte werk van kwaliteitszorg via een onderwijskundige beleid, professionaliseringstrajecten voor leerkrachten, alsook aandacht en actie rond welzijn, zowel leerlingenwelzijn, als participatie en inspraakmogelijkheden.
In zitting van 22 mei 2018 keurde de gemeenteraad het beleidsplan 2018-2021 goed waarin de specifieke keuzes en doelstellingen van de werking van de academie werden vastgelegd. Dit beleidsplan vormt samen met het artistiek pedagogisch project de basis van de werking van de academie.
In opvolging werd een nieuw beleidsplan opgemaakt voor de periode 2022-2025 dat verder bouwt op de realisaties van de voorbije jaren en vooruit kijkt naar de komende atelierjaren en dit volgens onderstaande prioriteiten:
Sinds de invoering van het onderwijsdecreet XXXI, goedgekeurd op 9 juli 2021 is een beleidsplan wettelijk verplicht indien de Academie (na vakbondsonderhandeling) verkiest vacante uren niet vacant te verklaren. Elke academie is vrij in de vorm en inhoudelijke keuze van de uitwerking van een beleidsplan. Hierin worden geen verplichtingen opgelegd in het kader van planlastvermindering.
Gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikelen 43, 10°.
Enig artikel.
Het beleidsplan 2022-2025 van de Academie Kontich wordt goedgekeurd.
Elk jaar zijn er een aantal werken betreffende groenonderhoud die niet door de groendienst kunnen gedaan worden. Dit is noodzakelijk om de gemeente Kontich proper te houden qua groenonderhoud. Er wordt hiervoor opnieuw een opdracht uitgeschreven om dit uit te besteden aan een bedrijf in de sociale economie. Gezien het vorige contract met de vorige aannemer is afgelopen, is het tijd om een nieuwe opdracht uit te geven.
Voor deze opdracht is er een raming voorzien van 130.000 euro.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek, raming en meetstaat voor de opdracht “buitengewoon groenonderhoud plantvakken, pleinen & parken”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Art. 2.
de volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Met de aflevering van een conformiteitsattest doet de burgemeester of het agentschap Wonen-Vlaanderen uitspraak over de conformiteit van zelfstandige woningen en kamerwoningen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse Regering nader bepaald werden in de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Een woning of kamerwoning kan vanaf 1 januari 2021 een conformiteitsattest krijgen als ze minder dan 7 gebreken categorie I heeft in het technisch verslag en geen enkel gebrek van categorie II of III vertoont. Een gebrek wordt sinds 1 januari 2021 in een bepaalde categorie ondergebracht in het technisch verslag afhankelijk van de aard van het individuele gebrek:
· categorie I: zijn kleine gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden of die potentieel kunnen uitgroeien tot ernstige gebreken;
· categorie II: zijn ernstige gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden maar die geen direct gevaar vormen voor hun veiligheid of gezondheid, waardoor de woning niet in aanmerking zou komen voor bewoning;
· categorie III: zijn ernstige gebreken die mensonwaardige levensomstandigheden veroorzaken of die een direct gevaar vormen voor de veiligheid of de gezondheid van de bewoners, waardoor de woning niet in aanmerking komt voor bewoning.
Sinds 1 januari 2021 bedraagt de maximale vergoeding voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van het conformiteitsattest:
De gemeenteraad wenst deze vergoeding in te voeren en stelt daarom een retributiereglement vast.
Het bedrag van de retributie voor de aanvraag van een conformiteitsattest bedraagt voor een zelfstandige woning: negentig euro (90 EUR) Voor een conformiteitsattest voor een kamerwoning: negentig euro (90 EUR), verhoogd met vijftien euro (15 EUR) per kamer, met een maximum van duizend zevenhonderdvijfenzeventig euro (1 775 EUR) per gebouw.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 het retributiereglement op de aanvraag van een conformiteitsattest goed zoals volgt:
Artikel 1 - Voorwerp:
Voor een periode aanvang nemend op 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de behandeling van de aanvraag van een conformiteitsattest door de burgemeester voor zelfstandige woningen en kamerwoningen.
Artikel 2 - Definities:
§1 Met een conformiteitsattest wordt de conformiteit bevestigd van een zelfstandige woning of kamerwoning aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen. Het conformiteitsattest doet geen uitspraak over stedenbouwkundige verplichtingen. Conformiteitsattesten worden niet verstrekt voor constructies die niet bestemd zijn voor (permanent) wonen.
§2 Een kamer: de woning waarin één of meer van de volgende voorzieningen ontbreken:
en waarvan de bewoners voor deze voorzieningen afhankelijk zijn van de gemeenschappelijke ruimten in of aansluitend bij het gebouw waarvan de woning deel uitmaakt.
§3 Een kamerwoning: elk gebouw dat bestaat uit één of meer te huur gestelde of verhuurde kamers en gemeenschappelijke ruimtes.
§4 Zelfstandige woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande waarvan de bewoners niet afhankelijk zijn van gemeenschappelijke voorzieningen.
Artikel 3 - Betalingsplichtige:
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van het conformiteitsattest en moet betaald worden bij de aanvraag van het conformiteitsattest.
Artikel 4 - Vrijgesteld van retributie:
Artikel 5 - Machtigingen:
De conformiteitsattesten afgeleverd door de burgemeester dienen ondertekend te worden door burgemeester en algemeen directeur. Het conformiteitsonderzoek kan uitgevoerd worden door de gewestelijk ambtenaar en de personeelsleden die de leidend ambtenaar van het agentschap bij besluit aanwijst; de personen die de burgemeester van de gemeente waar de woning ligt bij besluit aanwijst en de ambtenaren die bij besluit aangewezen zijn als wooninspecteur of als ambtenaar met opsporings- en vaststellingsbevoegdheid.
Artikel 6 - Bedrag:
De gemeenteraad stelt de vergoeding voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest door de burgemeester vast.
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld: voor een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning: negentig euro (90 EUR) Voor een conformiteitsattest voor een kamerwoning: negentig euro (90 EUR), verhoogd met vijftien euro (15 EUR) per kamer, met een maximum van duizend zevenhonderdvijfenzeventig euro (1 775 EUR) per gebouw.
Deze bedragen in EUR worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex november 2019.
Artikel 7 - Invordering:
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden.
In de brief dd. 17 augustus 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij "De Ideale Woning" werd gevraagd om tegen uiterlijk 30 september een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk kan zijn welke SHM’s uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan ontworpen artikel 3 van deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
art.1
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning tot en met 30 juni 2023.
Art. 2.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Art. 3.
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Art. 4.
Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
CBS 11/08/2014: goedkeuring om interesse bij gemeente- en OCMW personeel af te toetsen voor aankoop/lease van bedrijfsfietsen
CBS 06/10/2014: resultaten enquête werden geagendeerd
CBS 27/03/2017: goedkeuring fietsreglement
GR 15/05/2017: goedkeuring fietsreglement
CBS 26/11/2020: Verlenging fietssubsidiereglement tot en met 31 december 2025
GR 14/12/2020: Verlenging fietssubsidiereglement tot en met 31 december 2025
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40 & 41:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het college heeft besloten dat, in het kader van de fietslease, de fietssubsidie niet langer toegekend zal worden.
We hebben de opdracht gekregen het fietssubsidiereglement op te heffen en te laten besluiten op de gemeenteraad van 19 december 2022.
CBS/2022/2053 beslissing 28/11/2022
Sam Van Hout: Diensthoofd personeel & organisatie
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat akkoord met het opheffen van het fietssubsidiereglement (GR 4 december 2020) en dit vanaf 1 januari 2023.
Het is eigenlijk in de gemeenteraad van september al aan bod geweest en we zien nu dat er vanuit het bestuur het studeren in de bib wordt gepromoot. We betreuren dat in diezelfde communicatie dan niet wordt gepromoot dat er in de bib ook een warme plek kan worden gebruikt om iets te gaan lezen, drinken,… Het zou fijn zijn dat dit meer wordt uitgedragen. Het is meer een opmerking niet echt nog een vraag.
2. Vraag raadslid J. Fillet - Cyberveiligheid
Met de recente cyber attacks op de IT-infrastructuur van lokale besturen vragen we ons af hoe het in Kontich eigenlijk gesteld is met onze beveiliging. We zien wel in de interne communicatie dat er aandacht voor is, maar zouden toch graag als gemeenteraad weten hoe er aan beveiliging wordt gedaan in de gemeente Kontich.
Antwoord schepen K. Van Elshocht: We zijn hiervoor inderdaad alert. Je kan natuurlijk nooit garanderen dat het onmogelijk is om op onze systemen binnen te geraken. Wij voorzien regelmatig updates van onze firewalls en hebben deze heel strikt ingesteld. Alle paswoorden worden ook aangepast.
De voorzitter sluit de zitting op 19/12/2022 om 22:29.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter