Terug
Gepubliceerd op 06/04/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 21/02/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Fons Francken, Raadsleden
Luc Dom, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 21/02/2022 om 20:05.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen.

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Fons Francken, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

        Besluit

        Geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 17 januari 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Fons Francken, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 17 januari 2022 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 17 januari 2022 worden goedgekeurd.

      • Retributiereglement begraafplaats - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Fons Francken, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het huidige retributiereglement vraagt voor vernieuwing van de prijzen.

        De gemeenteraad wordt voorgesteld om het belastingreglement ontgravingen in te trekken op datum van de goedkeuring van het nieuwe retributiereglement.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:

        Art. 56 § 1. Het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor.

        Art. 40 § 3. De gemeenteraad stelt de reglementen vast.

        Juridische Grond(en)
        • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure voor provincie- en gemeentebelastingen.
        • Artikel 186 en 187 van het Gemeentedecreet:
        • De reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden door de burgemeester bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.
        • De reglementen en verordeningen, bedoeld in artikel 186, treden in werking de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.
        • De bekendmaking en de datum van bekendmaking van deze reglementen en verordeningen moeten blijken uit de aantekening in een speciaal register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.
        • Retributiereglement goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 juni 2007.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans
        Onthouders: Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 11 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        Het huidige belastingreglement ontgravingen wordt ingetrokken op datum van de goedkeuring van het nieuwe retributiereglement.

        Art. 2.

        Met ingang van 1 maart 2022 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven voor het verlenen van concessies op de begraafplaats, gravures en ontgravingen.

        Art. 3.

        De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

        Art. 4.

        Het tarief van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
        §1. Aanvang van een geconcedeerde grond:

        Grondconcessie 20 jaar 30 jaar

        1 persoon

        600 900
        2 personen boven elkaar 800 1200
        2 personen naast elkaar 1200 1800
        3 personen boven elkaar 1000 1500
        3 personen, 2 naast elkaar en 1 erboven 1400 2100
        3 personen naast elkaar 1800 2700
        4 personen, 2 naast elkaar en 2 erboven 1600 2400

        §2. Aanvang van een geconcedeerde columbariumnis:

        Columbariumconcessie 20 jaar 30 jaar
        1 persoon 500 750
        2 personen 700 1050

        §3. Aanvang van een geconcedeerd urnenveld:

        Urnenveldconcessie 20 jaar 30 jaar
        1 persoon 500 750
        2 personen 700 1050

        §4. Verlenging van een bestaande grondconcessie:

        Grondconcessie 10 jaar 20 jaar 30 jaar
        1 persoon 300 600 900
        2 personen boven elkaar 400 800 1200
        2 personen naast elkaar 600 1200 1800
        3 personen boven elkaar 500 1000 1500
        3 personen, 2 naast elkaar en 1 erboven 700 1400 2100
        3 personen naast elkaar 900 1800 2700
        4 personen, 2 naast elkaar en 2 erboven 800 1600 2400

        §5. Verlenging van een bestaande columbariumconcessie:

        Columbariumconcessie 10 jaar 20 jaar 30 jaar
        1 persoon

        250

        500 750
        2 personen 350 700 1050

        §6. Verlenging van een bestaande urnenveldconcessie:

        Urnenveldconcessie 10 jaar 20 jaar 30 jaar
        1 persoon 250 500 750
        2 personen 350 700 1050

        §7. Ontgravingen:

        Ontgraving kist tijdens de looptijd van de concessie   800
        Ontgraving kist bij afloop van de concessie   800
        Ontgraving urne tijdens de looptijd van de concessie   400
        Ontgraving urne bij afloop van de concessie    50

        §8. Naamplaten:

        De gravure voor een columbarium of een urnenveld wordt slecht aangerekend wanneer de aanvrager niet kiest voor een concessie.

        Columbarium   175
        Urnenveld    200
        Naamplaatje gedenkzuil strooiweide    35

        Art. 5.

        §1. De in artikel 4 vermelde tarieven zijn slechts van toepassing voor personen die op het moment van overlijden, ingeschreven zijn in het bevolkingsregister,
              het vreemdelingen- of wachtregister van Kontich of personen die gedurende minimaal 25 jaar in Kontich gewoond hebben.

        §2. EU-ambtenaren die als gevolg van hun persoonlijk statuut vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke bevolkings- of vreemdelingenregisters en die werkelijk
              in de gemeente verblijven, worden gelijkgesteld met de personen die wel zijn ingeschreven in de vernoemde registers.

        §3. Wanneer overleden personen niet vallen onder de in artikel 5 §1 en §2 gestelde voorwaarden, wordt er een taks van 500 euro bij de prijs geteld, zowel voor de
              aanvang van een concessie als bij een verlenging.

        §4. Wanneer overleden personen niet vallen onder de in artikel 5 §1 en §2 gestelde voorwaarden en zij kiezen voor een asuitstrooiing, wordt er 75 euro aangerekend.

        §5. Voor de specifieke graven (eeuwigdurenden, kindergraven en graven van oudstrijders) verwijzen we naar het politie- en huishoudelijk reglement van de
              gemeentelijk begraafplaats.

      • Omgeving - Samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Kontich, gemeente Edegem en stad Antwerpen voor heraanleg Doornstraat - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Fons Francken, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het fietspad langsheen de Doornstraat verkeert in slechte staat en voldoet niet aan de vereisten van veiligheid en comfort die heden ten dage als een minimum kunnen beschouwd worden. Ook de rijweg is gedegradeerd en de totale invulling van de bovenbouw is qua indeling niet meer afgestemd op de huidige noden. Aangezien deze verbindingsweg doorloopt op grondgebied van de gemeente Edegem en stad Antwerpen (district Wilrijk) en dezen eveneens wensen te vernieuwen, dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden.

        Op het grondgebied van gemeente Edegem en stad Antwerpen wordt rioleringsbeheer uitgevoerd door Water-Link. Aangezien de riolering op dit gedeelte eveneens dient vernieuwd te worden, is bij de samenwerkingsovereenkomst Water-Link eveneens betrokken partij.

        Bevoegdheid

        Artikel 41, 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het goedkeuren van samenwerkingsovereenkomsten.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Kontich, gemeente Edegem en stad Antwerpen voor heraanleg Doornstraat.

      • Altenapark omgevingsaanleg - Goedkeuring lastenvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Fons Francken, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het bestuur heeft besloten in BBC onder actie 4.3.4 Heraanleg Altenapark (Harmonisch Park- en groenbeheer), om het volledige terrein Altenapark te vernieuwen. Hiervoor werd een ontwerp opgemaakt en goedgekeurd waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd en verkregen op 13/8/2020. Studiebureau ONO architecten is aangesteld om het ontwerp en bestek op te maken die zich laten begeleiden door Bureau France.

        De Gemeenteraad van 21/9/2020 keurde eerder een bestek goed, dat werd ingetrokken door CBS op 16/8/2021 met een herevaluatie als opdracht aan de administratie.

        In bijlage het nieuwe bestek, meetstaat en raming voor deze opdracht.

        In het nieuwe bestek zien we 2 percelen namelijk Omgevingsaanleg en het andere Groenaanleg en Spelelementen.

        De renovatie van de brug is uit het huidige bestek gehaald gelet op de specialisatie en zal via een aparte procedure aanbesteed worden.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10°  van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)  

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Onthouders: Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel.

        Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht Altenapark omgevingsaanleg. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.

      • Wegenis- en rioleringswerken Witte-Stedeweg, Boskapelweg, Duffelshoek, Montfortstraat OMV_2021172353 - Wijziging voetweg nr.19 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Fons Francken, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De aanvraag betreft weg- en rioleringswerken in de Witte- Stedeweg, Boskapelweg, Montfortstraat en Duffelshoek.

        Het project omvat de aanleg van een gescheiden riolering in de Duffelshoek (deels), Witte-Stedeweg, Montfortstraat (deels), Boskapelweg en Langbosweg (deels). Alle woningen langsheen het traject worden hierbij gescheiden aangesloten. Langs de Boskapelweg wordt een open regenwaterbuffer aangelegd. De reeds bestaande grachten langs het traject blijven behouden en geruimd. Langs de Witte-Stedeweg wordt bovendien een nieuwe langsgracht voorzien. Het oppervlaktewater wordt d.m.v. stuwen in de grachten maximaal gebufferd met het oog op infiltratie. Afwaarts de Boskapelweg is een RWA lozing voorzien op de Babbelsebeek. Het oppervlaktewater wordt echter eerst afgeleid naar een bestaande wintergracht alvorens het met debietbeperking af te voeren naar de Babbelsebeek. Het vuilwater wordt afgeleid naar de Boskapelweg waar het verpompt wordt naar de bestaande DWA-leiding van de Langbosweg.

        Gelijktijdig met de rioleringswerken, wordt tevens de wegenis langsheen het traject heraangelegd.

        De asfaltverharding wordt vervangen door waterpasserende betonstraatstenen. De parkeerbalans langs hettraject bedraagt nul.

        Het projectgebied is deels gelegen in BPA Duffelshoek. Het deel van het BPA gelegen in woongebied is vervallen conform het Advies van de Vlaamse overheid dd. 12 april 2001 in uitvoering van BVR inzake het behoud van gemeentelijke plannen van aanleg die dateren van voor de inwerkingtreding van de vaststelling van het gewestplan of een gewestplanwijziging in het plannenregister van de Gemeente Kontich. Het deel van het BPA gelegen in agrarisch gebied en in recreatiegebied is van rechtswege blijven bestaan. Dit impliceert dat de rooilijn bepaald in het BPA binnen het woongebied eveneens is komen te vervallen.

        Binnen de voorliggende aanvraag voor weg- en rioleringswerken wordt de rooilijn binnen het woongebied vastgelegd. De rooilijn binnen het woongebied wordt bepaald op basis van de feitelijke toestand, reeds verleende verkavelingsvergunningen waarin de rooilijn bepaald wordt en de atlas der buurtwegen.

        Bij de vastlegging van het stuk rooilijnplan voor de Duffelshoek werd er gekozen om af te wijken van de afgebakende wegzate van buurtweg nr. 19, conform de atlas der buurtwegen en de rooilijn te bepalen conform de feitelijke rooilijn en de bestaande baangracht.

        Bevoegdheid

        In uitvoering van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gemeenteraad bevoegd om te beslissen over de wegenis en zijn aanhorigheden.

        In uitvoering van artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in art. 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.


        Juridische Grond(en)
        • Decreet Omgevingsvergunningen: Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
        • Besluit Omgevingsvergunningen: Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunningen haar bijlagen
        • VCRO: Hoofdstuk 4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
        • Integraal waterbeleid: Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid.
        • Gewestplan: Gewestplan Antwerpen, goedgekeurd bij K.B. van 3 oktober 1979.
        • Hemelwaterverordening: Besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
        • Adviesverlening: Besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot aanwijzing van de instanties die over een vergunningsaanvraag advies verlenen, inzonderheid artikel 1, 2°.
        • Bouwreglement: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'het algemeen bouwreglement v.3.1.', goedgekeurd door de deputatie in zitting van 28 januari 2010.
        • Gemeentewegendecreet: decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019.
        Argumentatie

        Overeenkomstig artikel 10 van het decreet houdende de gemeentewegen dient bij elke beslissing over o.a. de aanleg van gemeentewegen rekening gehouden te worden met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van datzelfde decreet.

        In artikel 3 wordt gesteld dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

        In artikel 4 wordt gesteld dat er bij de beslissing voor wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening dient gehouden te worden met volgende principes:

        1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

        2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

        3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.

        4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.

        5° bij de afweging voor wijziging aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

        Er wordt verwacht dat de wijziging van de voetweg geen negatieve effecten zal hebben op de weggebruikers aangezien dit de feitelijk toestand is. De wegzate is al jaren bepaald door de aanwezige baangracht. Waardoor de breedte van de buurtweg nr. 19 die ingetekend staat in de Atlas der buurtwegen niet meer gerealiseerd kan worden. Hierdoor heeft het bestuur beslist om de bestaande toestand vast te leggen in een rooilijnplan.

        Inspraak en advies

        A. Openbaar onderzoek

        De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. De aanvraag valt niet onder toepassing van de vereenvoudigde vergunningsprocedure zoals bepaald in artikel 13 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Een openbaar onderzoek werd georganiseerd van 13 december 2021 tot en met 12 januari 2022. Tijdens deze periode werden verschillende bezwaren ingediend die betrekking hebben op de wegenis, zijn aanhorigheden en het rooilijnplan. Deze zijn te lezen in een afzonderlijk document: Bijlage OMV_2021172353_weerlegging bezwaarschriften.

        Geen van de bezwaren handelt over de wijziging van buurtweg nr. 19.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsaanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor wegenis- en rioleringswerken in de Witte-Stedeweg, Boskapelweg, Duffelshoek en Montfortstraat en het bijhorende rooilijnplan.

        Art. 2.

        De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek waarbij bezwaarschriften werden m.b.t. de wegenis.

        Art. 3

        De gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging van buurtweg nr. 19 waarbij Duffelshoek plaatselijk versmald wordt conform de bestaande toestand.

      • Wegeniswerken Witte-Stedeweg, Boskapelweg, Duffelshoek, Montfortstraat OMV_2021172353 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Fons Francken, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De aanvraag betreft weg- en rioleringswerken in de Witte- Stedeweg, Boskapelweg, Montfortstraat en Duffelshoek.

        Het project omvat de aanleg van een gescheiden riolering in de Duffelshoek (deels), Witte-Stedeweg,

        Montfortstraat (deels), Boskapelweg en Langbosweg (deels). Alle woningen langsheen het traject worden hierbij gescheiden aangesloten. Langs de Boskapelweg wordt een open regenwaterbuffer aangelegd. De reeds bestaande grachten langs het traject blijven behouden en geruimd. Langs de Witte-Stedeweg wordt bovendien een nieuwe langsgracht voorzien. Het oppervlaktewater wordt d.m.v. stuwen in de grachten maximaal gebufferd met het oog op infiltratie. Afwaarts de Boskapelweg is een RWA lozing voorzien op de Babbelsebeek. Het oppervlaktewater wordt echter eerst afgeleid naar een bestaande wintergracht alvorens het met debietbeperking af te voeren naar de Babbelsebeek. Het vuilwater wordt afgeleid naar de Boskapelweg waar het verpompt wordt naar de bestaande DWA-leiding van de Langbosweg.

        Gelijktijdig met de rioleringswerken, wordt tevens de wegenis langsheen het traject heraangelegd.

        De asfaltverharding wordt vervangen door waterpasserende betonstraatstenen. De parkeerbalans langs het traject bedraagt nul.

        Het project voorziet hierbij in onderstaande stedenbouwkundige handelingen:

        _Aanleg van riolering - RIO:

        Rioleringswerken op openbaar domein:

        Aanleg van gescheiden rioleringsstelsel RWA/DWA

        -        Duffelshoek:

                                Tussen de aansluiting ter hoogte van Groene Wandeling huisnummer 3 en de aansluiting ter hoogte van Groene Wandeling huisnummer 19.

        -        Montfortstraat:

        Tussen de Groene Wandeling en Duffelshoek.

        -        Witte-Stedeweg:

        Tussen de aansluiting Duffelshoek en Langbosweg.

        -        Boskapelweg:

        Tussen de aansluiting Duffelshoek en Langbosweg huisnummer 1.

        -        Langbosweg:

        Tussen de aansluiting Witte-Stedeweg en de overstort ter hoogte van Langbosweg huisnummer 13.

        Rioleringswerken op privaat domein:

        - Boskapelweg:

        Aanleggen van een buffergracht alsook een RWA-verbinding naar een te herprofileren wintergracht op perceel 287A, 287B, 288A en 290h (Tweede afdeling, sectie E). Een interne RWA overstort langs de Boskapelweg zorgt er voor dat het oppervlaktewater in eerste instantie naar de wintergracht wordt afgeleid.

        _Aanleg van verharding - VERHARD:

        Heraanleg van de bestaande wegenis met wijziging van het bestaande wegprofiel en/of wijziging van verharding in de Duffelshoek, Montfortstraat, Witte-Stedeweg, Boskapelweg en Langbosweg.

        De heraanleg gebeurt i.f.v. de rioleringswerken. De oppervlakte van de verharding blijft nagenoeg ongewijzigd en zal na heraanleg minder bedragen dan de huidige toestand.

        Het voetpad in de Montfortstraat komt aan de overzijde (even zijde) te liggen zodoende de bestaande bomen behouden kunnen blijven. Het nieuwe voetpad blijft in het bestaande gabarit van de straat liggen.

        Heraanleg van wegenis en parkeergelegenheid Duffelshoek naar recreatiegebieden (cfr. bestaandetoestand).

        _Terreinaanlegwerken - TERREIN:

        Aanleg van een buffervoorziening in de Boskapelweg ter hoogte van huisnummer 2. Deze buffer beslaat een oppervlakte van 274 m².

        Aanleg van een wintergracht met buffercapaciteiten ter bevordering van de hemelwaterinfiltratie op perceel 287A, 287B, 288A en 290h (Tweede afdeling, sectie E).

        _ Rooien van hoogstammige bomen - ROOIEN:

        Deels rooien van conifeer(en) i.f.v. aan te leggen voetpad (Montfortstraat).

        _Slopen van constructies – SLOPEN

        Opbreken van het voetpad in de Montfortstraat om deze aan de overzijde aan te leggen. De grondoppervlakte bedraagt ca. 288 m².

        Bevoegdheid

        In uitvoering van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gemeenteraad bevoegd om te beslissen over de wegenis en zijn aanhorigheden.

        In uitvoering van artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in art. 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.


        Juridische Grond(en)
        • Decreet Omgevingsvergunningen: Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
        • Besluit Omgevingsvergunningen: Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunningen haar bijlagen
        • VCRO: Hoofdstuk 4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
        • Integraal waterbeleid: Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid.
        • Gewestplan: Gewestplan Antwerpen, goedgekeurd bij K.B. van 3 oktober 1979.
        • Hemelwaterverordening: Besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
        • Adviesverlening: Besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot aanwijzing van de instanties die over een vergunningsaanvraag advies verlenen, inzonderheid artikel 1, 2°.
        • Bouwreglement: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'het algemeen bouwreglement v.3.1.', goedgekeurd door de deputatie in zitting van 28 januari 2010.
        • Gemeentewegendecreet: decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019.
        Argumentatie

        Overeenkomstig artikel 10 van het decreet houdende de gemeentewegen dient bij elke beslissing over o.a. de aanleg van gemeentewegen rekening gehouden te worden met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van datzelfde decreet.

        In artikel 3 wordt gesteld dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

        In artikel 4 wordt gesteld dat er bij de beslissing voor wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening dient gehouden te worden met volgende principes:

        1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

        2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

        3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.

        4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.

        5° bij de afweging voor wijziging aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

        De aangevraagde werken hebben als doel om enerzijds de bestaande rooilijnplannen te herbevestigen en anderzijds, daar waar rooilijnplannen ontbreken, vast te leggen. Enkel in een deel van Duffelshoek wordt de bestaande buurtweg nr. 19 gewijzigd. Met deze stappen wordt de grens tussen het openbaar domein en de privé eigendommen juridisch vastgelegd.
        Het ontwerp van de wegenis heeft als doel om waar mogelijk te ontharden voor een beter hemelwaterinfiltratie en het bestaande rioleringsnet te herdimensioneren naar de plaatselijke noden. Deze werken worden uitgevoerd met aandacht voor optimalisatie van het gemeentelijke wegennet voor zowel gemotoriseerd verkeer als voor zwakke weggebruikers.

        Inspraak en advies

        A. Openbaar onderzoek

        De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. De aanvraag valt niet onder toepassing van de vereenvoudigde vergunningsprocedure zoals bepaald in artikel 13 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Een openbaar onderzoek werd georganiseerd van 13 december 2021 tot en met 12 januari 2022. Tijdens deze periode werden verschillende bezwaren ingediend die betrekking hebben op de wegenis, zijn aanhorigheden en het rooilijnplan. Deze zijn te lezen in een afzonderlijk document: Bijlage OMV_2021172353_weerlegging bezwaarschriften.

        B. Adviezen

        Binnen de vergunningsprocedure werden adviezen gevraagd aan de volgende instanties:

        PROXIMUS,

        Advies van 16/12/2021

        Besluit: Geen advies

        TELENET,

        Advies van 16/12/2021

        Besluit: Voorwaardelijk gunstig

        Vlaamse Milieumaatschappij,

        Advies van 16/12/2021

        Besluit: Geen advies

        Toegankelijk Vlaanderen,

        Advies van 23/12/2021

        Besluit: Voorwaardelijk gunstig

        Agentschap Onroerend Erfgoed, digitaal

        Advies van 18/01/2022

        Besluit: Gunstig

        Agentschap voor Natuur en Bos Antwerpen,

        Advies van 22/12/2021

        Besluit: Voorwaardelijk gunstig

        VMM - Afdeling Operationeel Waterbeheer,

        Geen advies

        Agentschap Ruimte en Erfgoed - Ruimtelijke Ordening Antwerpen,

        Besluit: Gunstig

        Waterbeleid Provincie Antwerpen,

        Geen advies

        Brandweerzone Rand - Hulpverleningszone 3 (Wuustwezel), Digitaal

        Advies van 29/12/2021

        Besluit: Gunstig

        Fluvius,

        Geen advies

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Onthouders: Walter Claes
        Resultaat: Met 25 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsaanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor weg- en rioleringswerken in de Witte-Stedeweg, Boskapelweg, Duffelshoek en Montfortstraat en het bijhorende rooilijnplan.

        Art. 2.

        De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek waarbij bezwaarschriften werden m.b.t. de aangevraagde werken.

        Art. 3

        De gemeenteraad neemt kennis van de ingediende adviezenen legt de volgende voorwaarde op:

        • De voorwaarden in het advies van het Centrum voor Toegankelijkheid dient te worden nageleefd.

        Art. 4

        De gemeenteraad gaat akkoord met de aangevraagde handelingen m.b.t. het wegentracé en de straataanleg.

        Art. 5

        De gemeenteraad keurt het ingediende rooilijnplan T112013-rooilijnplan 1 en T112013-rooilijnplan 2  opgemaakt door landmeter Pellegrims dd. 12/08/2021, goed. Dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van de ingediende aanvraag OMV_2021172353

      • Mondelinge vragen.

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Fons Francken, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Besluit

        Vraag van raadslid J. Fillet i.v.m. vervoersregio:

        Gezien de beperkte agenda voor vanavond wil raadslid Fillet, net zoals vorige maand een bepaald item naar voren schuiven ter bespreking. Volgende week maandag komt de raad van de vervoersregio samen. Deze is opgericht om lokale besturen een stem te geven in de vervoersproblematiek in de provincie Antwerpen. Ik vind het zinvol om hier wat aandacht aan te besteden. Er is veel coördinatie tussen verschillende diensten vereist, dit maakt het complex, maar de doelstellingen zijn terug te vinden in toekomstverbond van 15/03/2017 (Vlaamse overheid, Stad Antwerpen, havenbedrijf Antwerpen en burgerinitiatief Ademloos). Men wil gaan voor een modelshift tegen 2030: autoverkeer tot maximum 50% van de verplaatsingen, … meer verplaatsingen te voet, met fiets, trein tram bus of deelsystemen. Het belang van koning auto daalt in dit plan en alles wordt geconcretiseerd in een routeplan 2030 met sterke inzet op openbaar vervoer, dat vormt de ruggengraat in onze regio. Het aantal reizigers moet omhoog. De vervoerplannen van de lijn werden al eens besproken op een raadscommissie in 2021 en ik herinner me dat enkel de tram negatief was voor Kontich. De globale effecten van het tramplan waren erg negatief, tot aanstootgevend dat uitmondde in een protest tegen de afschaffing van tram 7. Nu wordt tram 15 en 4 afgesloten, nochtans essentiële verbindingen. De bestaande overstapplaatsen zijn ongeschikt, er zijn ingrijpende investeringen nodig die op korte termijn niet realistisch zijn, Vlaamse overheid wil met 'hopping'punten gaan werken, maar liefst duizend in deze legislatuur? Nu zijn er al 59 gerealiseerd, waarvan 43 in Leuven en 12 op gewestwegen… Ik richt de volgende vragen aan de schepen voor mobiliteit die ons vertegenwoordigt in de raad van de vervoersregio:

        1. Hoe beoordeelt u die globale tramplannen voor onze vervoersregio?
        2. Zal u de doelstelling nogmaals beklemtonen op 28/02/22?
        3. Bent u bereid zich solidair op te stellen met geviseerde tramreizigers?
        4. Gaat u het tramplan afkeuren?
        5. Werkt Kontich zelf aan hoppingpunten? Zo ja, is er een subsidie aangevraagd?

        Antwoord schepen W. Wevers:

        Bedankt voor de uitgebreide vraag. Volgende week is er inderdaad overleg met de vervoersregio. Tien dagen geleden kregen we de plannen voorgesteld op de vervoersregio met de bedoeling ineens naar goedkeuring te gaan, maar deze voorstellen gaven heel wat discussies en veel gemeentes wilden nog terugkoppelen met hun administratie. Het verhaal is niet zwart - wit. Er was veel commotie rond tram 15. Men zit in niet zo'n makkelijk parket want alles moet gerealiseerd binnen hett huidig budgettair kader om de basisbereikbaarheid te bewerkstelligen. Kontich gaat keihard vooruit in de plannen en dat is voor schepen Wevers zijn eerste bezorgdheid. De plannen over de trams in Mortsel is ook wel een bezorgdheid voor ons omdat er heel wat mensen uit Kontich ook wel van die mobiliteit gebruik maken. We zullen zien wat de discussie volgende week geeft. In het nieuwe voorstel kiest men ervoor om tram 15 op te waarderen naar een M-lijn = hoge frequentie, vertrekken vanuit randgemeenten, goede ontsluiting park and ride, iets hoger in frequentie dan T-lijn. Tram 7 zou T-lijn worden, aanleiding voor tram 7 in plan B n.a.v. alle commotie in plan A, protest tegen afschaffing tram 7 is basis hiervan. Je moet dan ook het treinaanbod gaan bekijken. In tegenstelling tot andere districten is de trein heel aanwezig vanuit Boechout, Mortsel en Berchem. Je geraakt geraken overal in Antwerpen met trein. De basisbereikbaarheid is verder ook nog gegarandeerd door de vele buslijnen vanuit Mortsel en Berchem naar Antwerpen, alles hangt aan elkaar, dus logisch dat je alles aan elkaar koppelt. Vanuit het oude centrum van Antwerpen is de trein niet efficiënt, dus ben je daar meer op de tram aangewezen. Hoge frequentie tram 7 moet het aantrekkelijk maken om deze verbinding te gebruiken (elke 5‘ komt beter uit op basisbereikbaarheid. Tram wordt niet afgeschaft, maar stopt aan harmonie, zal deftig overstappunt worden, belangrijk aandachtspunt bij elke vergadering van vervoerregio, veel efficiënter middelen inzetten, maar overstap moet dan wel comfortabel zijn, moet zwaar op worden ingezet, vervoerregio deelt die bezorgdheid volledig. Zelf is schepen Wevers wel overtuigd door het antwoord van de Lijn, zit ook in z’n hoofd met het verbeterde aanbod voor de Kontichnaar. De 50-50 wil schepen Wevers wel beklemtonen, maar vraag of dit haalbaar is met huidige budgetten. Op de vraag over solidair zijn naar andere gemeentes geeft schepen Wevers aan toch eerst te kijken naar Kontich, maar het verhaal is ook positief voor heel de vervoerregio. De plannen die voorliggen gaan meer mensen op openbaar vervoer krijgen, niet genoeg, maar meer dan vandaag en maximaal met middelen die we gaan krijgen. Wat betreft de  hoppingpunten. Er zijn er nog niet veel, maar het is nog maar net duidelijk wat dit moet worden. Op dinsdag 22/02/2022 volgt schepen Wevers nog een webinar over het aanvragen van subsidies en wat gemeentes moeten doen. We zijn dit al zelf in kaart aan het brengen met de administratie (Waarloos, aan station, centrum, aan randparking, sporthal,…). Dit komt er, maar het is allemaal nog heel recent en nog lang onduidelijk geweest: omzendbrieven moesten nog komen. Morgen wordt uitgelegd hoe de vork in de steel zit bv. stad Leuven minder met subsidies gewerkt,… of ze hadden al hoppingpunten die aan voorwaarden voldeden.

        Raadslid J. Fillet:

        Dank voor degelijk antwoord, de moeite om thema op gemeenteraad te bespreken en dat nog eens te agenderen. In de vervoersregio Antwerpen moeten we duidelijk maken dat we ons belachelijk maken als we benchmark maken met buitenlandse steden. De doelstelling is ok, maar hoe te realiseren moet hier ook nog duidelijk worden. Het is niet voldoende om alleen maar de doelstelling te zetten. In het overstapmodel heeft ook de Kontichse reiziger belang dat alles vlot loopt.

        Opmerking raadslid E. Van den Eynde @raadslid J. Fillet:

        Als je dergelijke uitgebreide vraag op de raad aanbrengt, zou het wel aangenaam zijn als deze vraag op voorhand met iedereen wordt gedeeld zodat alle fracties zich hierop kunnen voorbereiden en gericht vragen stellen.

De voorzitter sluit de zitting op 21/02/2022 om 21:16.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter