De voorzitter opent de zitting op 20/06/2022 om 20:00.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Er zijn geen publieksvragen.
Op 16 mei 2022 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 mei 2022 worden goedgekeurd.
AGB Kontich stelt 2 jaarrekeningen op, één volgens de principes van de vennootschapsboekhouding en één volgens de principes van de beleids- en beheerscyclus (BBC).
De jaarrekeningen 2021 van het AGB Kontich werden vastgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 16 mei 2022.
De vaststelling en de goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 243 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB), dat bepaalt dat:
AGB Kontich stelt ook een jaarrekening op volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). Volgens dat wetboek behoort de goedkeuring van die NBB-jaarrekening tot de bevoegdheid van de algemene vergadering. Bij een AGB vormt de gemeenteraad de algemene vergadering.
Artikel 243, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad advies uitbrengt bij de jaarrekening van een autonoom gemeentebedrijf.
Artikel 1.
De raad geeft een positief advies over de jaarrekening 2021 volgens de BBC van het AGB Kontich.
Art. 2.
De raad verleent goedkeuring aan de jaarrekening 2021 volgens de Vennootschapswetgeving van het AGB Kontich.
Art. 3.
De raad verleent kwijting aan de bestuurders van AGB Kontich voor de uitoefening van hun mandaat met betrekking tot het jaar 2021.
De jaarrekening van het af te sluiten boekjaar dient voor 30 juni van het volgende boekjaar goedgekeurd te worden.
De raad is bevoegd om de jaarrekening vast te stellen.
De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening. Deze vormen een geïntegreerd geheel.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport.
Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De jaarrekening 2021 wordt toegelicht door de financieel directeur op de raadscommissie ondersteuning.
Artikel 1.
De jaarrekening 2021 bestaande uit de doelstellingenrealisatie, de doelstellingenrekening, de financiële toestand per 31/12, de exploitatie-, investerings- en liquiditeitenrekening, de balans en de staat van opbrengsten en kosten, wordt goedgekeurd:
Budgettair resultaat van het boekjaar: + € 4.086.573
Beschikbaar budgettair resultaat: + € 300.118
Autofinancieringsmarge: + € 1.498.374
Balanstotaal per 31/12: + € 126.097.296
Staat van opbrengsten en kosten per 31/12: tekort van het boekjaar: - € 1.861.542
Art. 2.
De jaarrekening 2021 deel OCMW Kontich, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van heden, wordt goedgekeurd.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel.
Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
In de strategische nota van het meerjarenplan worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota van het meerjarenplan wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financieel evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting van het meerjarenplan bevat de alle informatie over de verrichtingen en het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
Artikel 41 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de goedkeuring van de beleidsrapporten van het gemeentebestuur en het OCMW en de aanpassingen ervan.
Het advies van het managementteam dd. 18/06/22.
Artikel 1.
De raad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast, voor het gedeelte van de gemeente, omvattende de strategische nota, de financiële nota en de toelichting. De kredieten voor 2022 worden aangepast.
Art. 2.
De raad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed, voor het gedeelte van het OCMW, volgens het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden.
De rekening 2021 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 09/05/2022.
Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017; Art. 40 en 41
Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen.
Enig artikel.
De rekening 2021 van de Kerkfabriek Sint-Martinus wordt gunstig geadviseerd.
De rekening 2021 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 09/05/2022.
Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017; Art. 40 en 41
Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen.
Enig artikel.
De rekening 2021 van de Kerkfabriek Heilige Michaël wordt gunstig geadviseerd.
De rekening 2021 en eindafrekening voor penningmeester Willy Verbruggen van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 09/05/2022.
Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017; Art. 40 en 41
Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen.
Enig artikel.
De rekening 2021 en de eindafrekening voor penningmeester Willy Verbruggen van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen wordt gunstig geadviseerd.
De rekening 2021 van de Kerkfabriek Sint-Rita werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 09/05/2022.
Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017; Art. 40 en 41
Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen.
Enig artikel.
De rekening 2021 van de Kerkfabriek Sint-Rita wordt gunstig geadviseerd.
Jaarlijks moet de algemeen directeur aan de gemeenteraad verslag uitbrengen over de uitvoering van het systeem van organisatiebeheersing. Het door de stafmedewerker interne materies voorbereide ontwerp van jaarrapport organisatiebeheersing 2021-22, werd door het MATT goedgekeurd in zitting van 18/5 ll.
Toelichting bij de bijlagen: "Jaarrapport organisatiebeheersing 2021-22.doc" is het hoofddocument.
De overige documenten zijn bijlagen daarbij (zie lijst van de bijlagen op p. 10 van het jaarrapport).
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 219
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 217-220 en 592
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2021-22.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s waaronder cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokaal cultuurbeleid, recreatie en toerisme.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 14, §2) dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en activiteitenverslag voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden ter goedkeuring.
Artikel 40. van het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt in § 2. dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt en daarvoor algemene regels kan vaststellen.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 14, §2) dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en activiteitenverslag voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden ter goedkeuring.
De projectvereniging doet dit in de vorm van een jaarrekening, het verslag van de revisor en een uitgebreid activiteitenverslag.
De raad van bestuur van de Streekvereniging Zuidrand gaf op 30 maart 2022 haar goedkeuring voor dit punt.
De Streekvereniging Zuidrand sloot 2020 af met een winst van 116 243 euro. Deze werd overgeboekt naar de rubriek “overgedragen winst” in 2021. Deze vormde samen met de winsten van voorgaande
jaren een overgedragen winst van 200 463,58 euro. 2021 werd afgesloten met een winst van 106 753,27 euro. Dit maakt een totaal onder de rubriek “overgedragen winst” van 307 216,85 euro.
In totaal ontving de Streekvereniging Zuidrand in 2021 voor 790 467.97 euro aan subsidies, waarvan 195 760.25 euro (25%) vanuit de lokale besturen.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag en de jaarrekening 2021 van de projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ goed.
Algemeen
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 4.05.2022 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2021 evenals aan de jaarrekening 2021. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 4.05.2022 heeft beslist om de jaarvergadering van 24.06.2022 om 18.30 uur te organiseren in feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 5.05.2022 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 24.06.2022 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 op de raad van bestuur van 4.05.2022.
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde op vrijdag 24 juni 2022 om 18.30 u. evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Dhr. Karel Van Elshocht, wonende te 2550 Kontich, Blauwesteenstraat 83 A, die met een afzonderlijk besluit (gemeenteraad van 18 maart 2019) werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 24 juni 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Art. 3.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 4.05.2022 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2021 evenals aan de jaarrekening 2021. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen bestuurder - raad van bestuur
Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Einde 2021 heeft Harry Debrabandere, burgemeester Lint, al zijn mandaten beëindigd waardoor hij ook geen lid meer is van de raad van bestuur.
De gemeenteraad van Lint heeft Rudy Verhoeven voorgedragen als kandidaat-bestuurder.
De benoeming van deze bestuurder wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 24.06.2022.
Benoemen leden adviescomités
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
De leden van de adviescomités worden benoemd door de algemene vergadering.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 4.05.2022 heeft beslist om de jaarvergadering van 24.06.2022 om 18.30 uur te organiseren in feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 5.05.2022 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 24.06.2022 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 op de raad van bestuur van 4 mei 2022
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde op vrijdag 24 juni 2022 om 18.30 u. evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Dhr. Karel Van Elshocht, wonende te 2550 Kontich, Blauwesteenstraat 83 A, die met een afzonderlijk besluit (gemeenteraad van 18 maart 2019) werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 24 juni 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Art. 3.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Het retributiereglement voor het gebruik van alle accommodaties van het lokaal bestuur heeft een aantal aanpassingen nodig om het gebruik van deze zalen vlot te regelen.
Volgende aanpassingen worden voorgesteld:
- Kleine tekstuele aanpassingen zoals correcte naamgeving Halfdiep, omschrijving van erkende verenigingen
- Aanpassingen voor:
algemeen:
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van tariefreglementen conform het decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen in het retributiereglement voor accommodatie gebruik goed.
Op voordracht van OVSG dienen er talrijke relevante wijzigingen doorgevoerd te worden in het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool AHA!.
De directeur van A-HA! school integreerde alle nieuwe artikelen en correcties in het schoolreglement. Het bevat eveneens verwijzingen naar wetgeving waaraan men refereert.
A-HA! School streeft naar een eigentijds en helder schoolreglement, met respect voor de wetgeving, de signatuur van de school en de gemeente Kontich.
De geel gemarkeerde tekstgedeelten (in het reglement in bijlage) zijn de wettelijke aanpassingen conform de versie van OVSG en enkele aanpassingen vanuit de schoolpraktijk:
Volgende elementen zijn onderwerp van aanvulling of wijziging
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3;
A-HA! School streeft naar een eigentijds en helder schoolreglement, met respect voor de wetgeving, de signatuur van de school en de gemeente Kontich.
Geen
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool A-HA! goed.
Het huishoudelijk reglement van KOKON dateert van januari 2020. Een actualisatie van het reglement is noodzakelijk omwille van een aantal organisatorische veranderingen binnen KOKON alsook een aantal noodzakelijke aanpassingen om te voldoen aan door Kind en Gezin opgelegde bepalingen.
Wettelijk vereiste aanpassingen zijn:
Andere belangrijke aanpassingen zijn:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40 en 41
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het aangepaste huishoudelijk reglement van de Buitenschoolse Kinderopvang KOKON goed.
Met dit reglement op gelegenheidsmarkten, worden zowel de juli en september jaarmarkt, de feestmarkt alsook andere gelegenheidsmarkten gereglementeerd en voorgelegd ter goedkeuring.
Na evaluatie van de feestmarkt van 2021 worden volgende aanpassingen voorgelegd:
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van reglementen conform het decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017
Uit de evaluatie van vorige editie kwamen een aantal noodzakelijke aanpassingen naar voren:
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen op het reglement op gelegenheidsmarkten goed.
Het voorstel om vanaf 1 september 2022 te werken met één erkenningsreglement voor alle verenigingen is uitgewerkt omdat reeds lang de nood bestond om de erkenningsvoorwaarden voor verenigingen jeugd, sport en cultuur zo veel mogelijk gelijk te trekken. Bovendien is de sportsector gestart met een herziening van het subsidiereglement en is erkenning daarvoor een voorafgaande stap.
Momenteel zijn er verschillende erkenningsregels voor de verschillende sectoren en worden deze vaak gekoppeld aan subsidiedossiers. Helaas blijven er ook veel verenigingen zo onder de radar: omdat ze geen subsidies nodig hebben of voldoen aan de voorwaarden, zijn ze niet erkend en worden ze momenteel ook weinig of niet structureel betrokken bij onze dienstverlening. Een erkenningsprocedure die los staat van subsidies en gelijkgetrokken wordt voor de hele organisatie, biedt het voordeel dat we een structurele band kunnen opbouwen met alle verenigingen en gelijke toegang tot een aantal voordelen (zoals zaalverhuur, materiaaluitleen) kunnen realiseren. Dit betekent dat naast jeugd-, sport- en cultuurverenigingen ook erfgoed- en toerismeverenigingen (nu onder cultuur), buurtcomités (ook erkend onder cultuur), seniorenverenigingen en maatschappelijke verenigingen zouden kunnen worden erkend. Onder maatschappelijke verenigingen verstaan we bvb. welzijnsorganisaties, ouderverenigingen, oud-strijderbonden, mondiale verenigingen...
Ontwerp van reglement in bijlage.
Dit ontwerp kwam tot stand na een begeleidingstraject van de VVSG, 'Slim geregeld', waarin erkennings- en subsidiereglementen en de vereisten waaraan dergelijke reglementen best voldoen onder de loep werden gehouden.
Er werd gestart vanuit de doelstelling: ‘erkenning’ als een zinvol instrument om een band op te bouwen tussen lokaal bestuur (schepenen, ambtenaren, adviesraden) en alle vormen van burgerinitiatief, waaronder verenigingen.
De regelgeving werd getoetst aan de criteria voor goede regelgeving?
In overleg met een klankbordgroep met afgevaardigden van de jeugd-,sport- en cultuurverenigingen werden de criteria voor erkenning afgewogen, alsook de rol van adviesraden, de voordelen die aan een erkenning kunnen verbonden zijn en de noodzaak om de erkenning al dan niet regelmatig te hernieuwen en wat de periodiciteit daarvan moet zijn. (zie bijlage)
Tevens werd het regelement voorgelegd voor advies naar verschillende adviesraden, waarin verenigingen vertegenwoordigd zijn.
De vragen van de adviesraden werden concreet beantwoord en de verzuchtingen zo veel mogelijk meegenomen in het reglement.
Het is duidelijk dat dit reglement dus een breed draagvlak kent bij de verenigingen en adviesraden die verenigingen vertegenwoordigen.
Qua terminologie wordt een 'aanspreekpunt' voor verenigingen vermeld: dit gaat over de bestaande sectorale ambtenaren die elk voor hun sector het aanspreekpunt zijn (sport, cultuur, jeugd, welzijns- en seniorenverenigingen, mondiale verenigingen,...). Indien deze functie meer gegroepeerd zou worden bij minder ambtenaren in de toekomst, dan kan de term behouden blijven in het reglement.
Volgende opmerkingen werden nog vermeld door enkele adviesraden (verschillende adviesraden hebben geen opmerkingen of hebben niet gereageerd op de vraag tot nalezen):
Daarnaast zijn er nog volgende vragen tot aanpassing binnengekomen vanuit aparte leden van adviesraden:
In bijlage een aangepast voorstel van reglement, met gemarkeerde wijzigingen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017; Art. 40 en 41
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Aanvullende argumentatie: Binnen Vlaanderen wordt er momenteel conceptueel gewerkt aan een verenigingsloket. Een bredere erkenning en connectie tussen lokale overheden en alle verenigingen past ook binnen deze ambities om de communicatie en administratie voor verenigingen te vereenvoudigen.
https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/denk-mee-na-over-het-verenigingsloket
Geen wijziging van de financiële weerslag.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het reglement voor erkenning van verenigingen goed.
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van de adviezen van uit de adviesraden met betrekking tot het reglement.
De sportverenigingen moeten jaarlijks een erkenningsdossier indienen. Enkel erkende sportverenigingen komen in aanmerking voor subsidie.
Art. 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Positief advies van de sportraad(kernraad) dd 18 mei 2022, zie bijlagen.
Enig artikel.
Onderstaande verenigingen worden in 2022 erkend als Kontichse sportvereniging
2008 05 19 1 |
VDP Sport vzw |
2008 05 19 2 |
Fudoshin Goshindo |
2008 05 19 3 |
Het DansAteljee vzw |
2008 05 19 6 |
K Kontich FC vzw |
2008 05 19 7 |
KT Sparta Kontich vzw |
2008 05 19 8 |
Kokaz Sport vzw |
2008 05 19 9 |
Komart vzw |
2008 05 19 10 |
Kontich Basketbal club vzw |
2008 05 19 11 |
TC De Meyl vzw |
2008 05 19 12 |
TTK Martinus |
2008 05 19 14 |
R.V. Waarloos vzw |
2008 05 19 15 |
Atletiekvereniging Kontich-Aartselaar vzw |
2008 05 19 16 |
Wielerclub Steeds Vooraan Kontich vzw |
2008 10 20 17 |
Shuttlefun |
2008 10 20 18 |
VK Kontich – Scaldis vzw |
2008 10 20 19 |
Riko-Hubertus Badminton |
2008 10 20 20 |
Challenge-activities vzw |
2008 10 20 22 |
GLS Badminton |
2008 10 20 23 |
LRV Kontich vzw |
2008 10 20 24 |
Okra Sport Kontich Kazerne |
2008 10 20 26 |
Okra Sport Kontich Centrum |
2008 10 20 27 |
Okra Sport Waarloos |
2008 10 20 28 |
Riko-Hubertus vzw |
2008 12 11 29 |
Rita Serveert Kontich vzw |
2008 12 11 30 |
Turftrappers |
2011 05 23 31 |
Technical Diving Antwerpen vzw |
2008 12 11 32 |
Rijschool Pronkenberg |
2010 06 21 38 |
EasyBasket vzw |
2010 06 21 39 |
Euro Divers vzw |
2010 06 21 44 |
Creactief Kontich vzw |
2010 06 21 45 |
Paardengek vzw |
2010 09 20 48 |
Hondenschool Sloeber vzw |
2012 04 23 50 |
Kokatrotters |
2012 04 23 51 |
Fossielen |
2012 04 23 52 |
Koninklijke Beerschot THC vzw |
2012 04 23 53 |
Lobo vzw |
2016 06 20 56 |
Uit je Doppen |
2021 06 21 62 |
FC Dynamica |
2021 09 20 63 |
VSCZ Zilverberg |
2021 09 20 64 |
WTC Real Groeninghe |
Kontich maakt actief deel uit van de sportregio Midden-Provincie, een samenwerking op sportief vlak tussen de provinciale sportdienst Antwerpen en de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel en de stad Mortsel.
Met ingang van 1 januari 2015 stapte de provincie als partner uit de interlokale vereniging.
Het werkingsverslag 2021 werd op de online algemene vergadering van de interlokale vereniging “Sportregio Midden-Provincie” op xx door het beheerscomité goedgekeurd.
De Schepenen van Sport zetelen als afgevaardigden van de deelnemende gemeenten in het beheerscomité van de interlokale vereniging ”Sportregio Midden-Provincie”.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40, en latere wijzigingen
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De sportraad heeft kennis genomen van het werkingsverslag op 18 mei 2022.
Gemeenteraadscommissie Samenleven en vrije tijd dd. 7 juni 2022.
Artikel 1.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het werkingsverslag 2021 van Sportregio Midden-Provincie ILV.
Art. 2.
De gemeenteraad besluit een afschrift van de gemeenteraadsbeslissing over te maken aan het secretariaat van de Sportregio Midden-Provincie ILV.
Het Lokaal bestuur Kontich en Kontich Basket vzw hebben een gebruiksovereenkomst afgesloten op 1 juni 2001 voor het gebruik van De Ploeg, Sint jansplein 6 en dit voor de duur van 25 jaar, lopende dus tot en met 31 mei 2026.
Als gevolg van het genomen burgemeesterbesluit op 10 december 2020, waarbij het pand als onbetreedbaar werd verklaard omwille van stabiliteitsproblemen die een risico vormen voor de veiligheid van gebruikers, zijn er gesprekken aangegaan tussen de basketclub en het lokaal bestuur.
Beslist werd om de overeenkomst vroegtijdig te beëindigen. Tevens werd besloten in onderling overleg om een tegemoetkoming te voorzien aan Kontich Basket vzw voor de gederfde inkomsten die voortvloeien uit deze vroegtijdige beëindiging. Kontich Basket gebruikte de laatste jaren het lokaal als clublokaal, maar ook als uitvalbasis om tijdens de kermisweekends het lokaal open te stellen voor het brede publiek. Op basis van een berekening van gederfde inkomsten in referentiejaar 2019 werd afgesproken om een afkoopsom van 25.000 euro te voorzien.
De ondertekening van de stopzetting van deze overeenkomst dient besloten worden door de gemeenteraad, daar de oorspronkelijke overeenkomst geen vroegtijdige stopzetting voorziet vanuit het lokaal bestuur, als eigenaar ven het gebouw. De overeenkomst is ook nodig om de uitbetaling van de uitkoopsom te regelen. Dit budget is reeds ingeschreven als toelage in het meerjarenplan, bij beslissing van de gemeenteraad in zitting van december 2021.
In bijlage van dit besluit vindt u de oorspronkelijke overeenkomst, alsook de stopzettingsovereenkomst.
De gemeenteraad is bevoegd voor de ondertekening van gebruiksovereenkomsten aangaande onroerend goederen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
De ploeg krijgt na renovatiewerken een andere bestemming.
In het MJP 2020-2025 is door de gemeenteraad in zitting van december 2021 een éénmalige toelage van 25.000 euro voorzien.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de vroegtijdige stopzetting van de gebruiksovereenkomst van vzw Kontich Basket van De Ploeg goed.
Het RUP wordt opgemaakt om uitvoering te geven aan het richtinggevend en bindend deel van het gemeentelijke ruimtelijk structuurplan Kontich uit 2008. Het RUP heeft tot doel:
In zitting van 10 oktober 2019 werd door het college van burgemeester en schepenen beslist om de opdracht tot de opmaak van het RUP toe te kennen aan D+A.
De startnota en de eerste versie van de procesnota werden door het college goedgekeurd in zitting van 5 november 2020. De startnota omvat onder andere de afbakening van het gebied, de doelstellingen van het voorgenomen RUP, de relatie met de ruimtelijke structuurplannen, de beschrijving van de te onderzoeken effecten en de inhoudelijke aanpak van de effectenbeoordeling...
De startnota en de eerste versie van de procesnota werden gedurende 60 dagen ter inzage gelegd, van 14 december 2020 tot en met 11 februari 2021. Verder werd er een participatiemoment georganiseerd op 17 december 2020.
Alle adviezen, de inspraakreacties en het verslag van het participatiemoment werden gebundeld en verwerkt in de scopingsnota. De scopingsnota bouwt verder op de startnota. In de scopingsnota zijn de adviezen en inspraakreacties verwerkt. Er wordt aangegeven hoe wordt omgegaan met de aangeleverde suggesties of aandachtspunten om het plan te verbeteren.
Op 11 april 2022 bepaalde het team MER dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het voorliggende RUP.
Het voorontwerp RUP Altena werd door het college van burgemeester en schepenen principieel goedgekeurd in zitting van 28 februari 2022.
Over het voorontwerp RUP Altena werd op 6 april 2022 een plenaire vergadering gehouden. De uitgebrachte adviezen naar aanleiding van deze vergadering werden in de vergadering per adviesinstantie overlopen. Het voorontwerp RUP Altena werd beperkt aangepast naar aanleiding van de uitgebrachte adviezen. De aanpassingen hebben geresulteerd in het ontwerp RUP Altena in bijlage.
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40, §1 van het decreet lokaal bestuur.
Het park is in de huidige planologische context grotendeels bestemd als woongebied. Om de kwaliteiten van het Altenapark te bestendigen, is een herbestemming naar parkgebied opportuun. Daarnaast dient te worden ingezet op een versterking van het parklandschap door bestaande waardevolle groenelementen maximaal te behouden en door ontwikkelingen steeds te integreren in de groen parkomgeving. Het ontharden van verharde zones of toepassen van waterdoorlatende en/of halfverharde materialen, het behoud van bestaande en het aanplanten van nieuwe hoogstammige bomen zijn enkele maatregelen die een versterking van het parklandschap garanderen.
Het Altenapark is gelegen in het centrum van Kontich. Bovendien zijn binnen het park verschillende centrumondersteunende functies aanwezig zoals de kleuter- en lagere school, de muziekacademie en serviceflats. Zowel kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen dienen het park en haar functies steeds op de meest veilige en meest aangename manier te kunnen bereiken. Dit kan door in te zetten op een uitgebreid netwerk van wandel- en fietswegen, die zoveel mogelijk gescheiden zijn van het autoverkeer. Door een nieuwe toegang voor traag verkeer te voorzien vanaf de Bochtstraat, kunnen het park en haar voorzieningen nog toegankelijker worden. De nieuwe toegang kan een verbinding vormen met het bestaande netwerk van trage wegen binnen het park en op die manier de doorwaadbaarheid verhogen.
Momenteel loopt een ontsluitingsweg van het Altena instituut en de serviceflats dwars doorheen het park. Hoewel de voorzieningen hierdoor eenvoudig met de auto bereikbaar zijn, zorgt dit voor een zeker aandeel autoverkeer binnen een anders autovrije parkomgeving. Om zowel de veiligheid van de zwakke weggebruiker als de leefbaarheid binnen het park te verhogen, dient te worden ingezet op een maximaal verkeersluw karakter. Dit kan door een alternatief ontsluitingsverhaal te voorzien. Vanaf de Antwerpsesteenweg langsheen het kloostergebouw en aansluiten op de huidige infrastructuur ten noorden van de vijver kan een nieuwe ontsluitingsweg tot het cultureel centrum en de serviceflats worden voorzien. Van zodra de nieuwe ontsluitingsweg gerealiseerd is en in gebruik genomen kan worden, dan zal de bestaande ontsluitingsweg niet langer gebruikt kunnen worden door het gemotoriseerd verkeer. Er kan dan worden gekozen om de bestaande toegangsweg vanaf de Antwerpsesteenweg al dan niet te behouden voor zacht verkeer. Gezien deze weg reeds verhard is kan deze een route vormen voor minder mobiele mensen en fietsers. Er zal dus steeds sprake zijn van slecht één ontsluitingsweg voor het gemotoriseerd verkeer doorheen het park. De bestaande parkeerplaatsen langsheen de Antwerpsesteenweg kunnen gebruikt worden als een randparking waarna men zich te voet of met de fiets verder in het park verplaatst. Centraal in het park aansluitend aan het cultuurhuis Altena zal er een beperkt parking met +/-20 parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Deze zal enkel en alleen toegankelijk zijn voor het uitzonderlijk plaatselijk verkeer. Door enkel nog te werken met deze beperkte parking zal het verkeer binnen het park geminimaliseerd worden. Dit komt zowel de veiligheid van de parkgebruikers, schoolgaande kinderen en inwoners van de serviceflats ten goede.
Het Altenapark vormt een belangrijke ontmoetingsplek in het centrum omwille van de verschillende gemeenschapsfuncties die er gelegen zijn. Bepaalde functies die in harmonie zijn met de parkomgeving kunnen worden versterkt. Voor andere functies wordt een herlokalisatie of uitdoofscenario voorop gesteld. Aan het Altena-instituur dienen voldoende ontwikkelingsmogelijkheden te worden geboden om optimaal behoud en functioneren in de toekomst mogelijk te maken. Uitbreidingen worden hoofdzakelijk toegestaan in de hoogte, zodanig dat het ruimtebeslag maximaal beperkt blijft. Op lange termijn kan het wenselijk zijn om een uitdoofscenario voor de serviceflats voorop te stellen. Dit zou de leefbaarheid van het park ten goede kunnen komen. Voor het kloostergebouw en de OCMW-woningen langs de Antwerpsesteenweg dient een afweging tussen behoud en uitdoving te worden overwogen. Indien deze gebouwen behouden blijven, lijkt het opportuun om hierbinnen een gemeenschapsfunctie te voorzien. Dit om een maximale afstemming met de functies in het noorden te garanderen. In dit geval zal een integratie in het park met voldoende groenvoorzieningen en gepaste architectuur van belang zijn.
In het zuidwesten van het park bevindt zich een zone die aansluit bij het woonweefsel van de kern van Kontich. Deze zone leent zich om te ontwikkelen als woonomgeving met lage dichtheid, een zone voor wonen in het groen. Om de integratie binnen het park te garanderen, dient de nadruk te liggen op een maximale groene setting met beperking van de footprint.
Watertoets
De watertoets opgenomen in de scopingsnota brengt voor het plangebied van het RUP geen uitgesproken problematiek voor de oppervlakte- en grondwaterhuishouding aan het licht. De huidige ontwikkelingsmogelijkheden worden bovendien beperkt.
Over het voorontwerp RUP Altena werd op 6 april 2022 een plenaire vergadering gehouden met de bevoegde adviesinstanties. Het verslag is terug te vinden in bijlage.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Altena', bestaande uit een toelichtingsnota, een procesnota, verordenende stedenbouwkundige voorschriften, een grafisch plan, een onteigeningsplan, een plan feitelijke-juridische toestand en een register planschade/planbaten/kapitaalschade/gebruikersschade, zoals gevoegd bij deze beslissing, voorlopig vast.
Het RUP wordt opgemaakt om uitvoering te geven aan het richtinggevend en bindend deel van het gemeentelijke ruimtelijk structuurplan Kontich uit 2008. Het RUP heeft tot doel:
In zitting van 10 oktober 2019 werd door het college van burgemeester en schepenen beslist om de opdracht tot de opmaak van het RUP toe te kennen aan D+A.
De startnota en de eerste versie van de procesnota werden door het college goedgekeurd in zitting van 5 november 2020. De startnota omvat onder andere de afbakening van het gebied, de doelstellingen van het voorgenomen RUP, de relatie met de ruimtelijke structuurplannen, de beschrijving van de te onderzoeken effecten en de inhoudelijke aanpak van de effectenbeoordeling...
De startnota en de eerste versie van de procesnota werden gedurende 60 dagen ter inzage gelegd, van 14 december 2020 tot en met 11 februari 2021. Verder werd er een participatiemoment georganiseerd op 17 december 2020.
Alle adviezen, de inspraakreacties en het verslag van het participatiemoment werden gebundeld en verwerkt in de scopingsnota. De scopingsnota bouwt verder op de startnota. In de scopingsnota zijn de adviezen en inspraakreacties verwerkt. Er wordt aangegeven hoe wordt omgegaan met de aangeleverde suggesties of aandachtspunten om het plan te verbeteren.
Op 8 april 2022 bepaalde het team MER dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het voorliggende RUP.
Het voorontwerp RUP Waarloos werd door het college van burgemeester en schepenen principieel goedgekeurd in zitting van 7 februari 2022.
Over het voorontwerp RUP Waarloos werd op 22 maart 2022 een plenaire vergadering gehouden. De uitgebrachte adviezen naar aanleiding van deze vergadering werden in de vergadering per adviesinstantie overlopen. Het voorontwerp RUP Waarloos werd beperkt aangepast naar aanleiding van de uitgebrachte adviezen. De aanpassingen hebben geresulteerd in het ontwerp RUP Waarloos in bijlage.
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40, §1 van het decreet lokaal bestuur.
Waarloos kent vandaag een geen zone met een uitgesproken centrumgevoel. De kerkomgeving heeft echter alle kwaliteiten om een centrumbeleving te creëren met behoud van de erfgoedwaarden. Een tweede stap is het concentreren van centrumfuncties rondom en aansluitend op de kerkomgeving. Zo kan afgestapt worden van de huidige centrumstrook en gestreefd worden naar een kwaliteitsvol hart voor Waarloos. Dit alles zal eraan bijdragen dat de bebouwde kern van Waarloos aangenamer wordt en de beeldkwaliteit stijgt. De bestaande trage verbindingen worden behouden en waar nodig verder verankerd met de nieuwe beoogde ontwikkelingen.
De recreatieve pool van Waarloos is reeds vandaag een enorme meerwaarde voor de kern. Gelet op de ruimtebehoeften van de verschillende actoren is het opportuun om binnen voorliggend RUP een kwaliteitsvolle uitbreiding op te nemen. De uitbreiding wordt gefaciliteerd aansluiten op de reeds bestaande recreatiesite en reikt tot de kerkomgeving. Zo wordt de recreatieve pool ook eenvoudig toegankelijk gemaakt voor traag verkeer vanuit het centrum. Een trage verbinding tussen de kerk en de recreatieve pool, zorgt voor een goede bereikbaarheid voor voetgangers en fietsers. Tot slot zal het RUP ook inzetten op de bestendiging van de reeds aanwezige speeltuin in het noorden van de recreatieve pool gesitueerd en ten zuiden van het kinderdagverblijf 't Wisterke.
Het woonweefsel van Waarloos bevindt zich hoofdzakelijk in de zone tussen de Ferdinand Maesstraat en de Grote Steenweg. Hier bevindt zich momenteel ook een groothandel die in fel contrast staat met de kleinschalige woningen. Het RUP wenst om de zone van de groothandel en de aanliggende ontwikkelbare gronden gepast voorschriften toe te kennen met het oog op een duurzame en toekomstgerichte verdichting van Waarloos.
Binnen het oostelijk en zuidelijk openruimtegebied is het wenselijk om in te zetten op het behoud van de agrarische functie. In bestaande toestand is een glastuinbouwbedrijf gesitueerd ten oosten van het plangebied. Deze site is een opportuniteit voor korte ketenlandbouw waarbij de op open ruimte rondom wordt ingezet voor ecosysteemdiensten, zoals voedselproductie en de ecologische verbindingen. De serre kan ook complementair gebruikt worden om bijvoorbeeld plantgoed op te kweken of om in de winter ook voldoende lokaal en duurzaam geteeld voedsel te kunnen aanbieden. Bij uitdoving van genoemde landbouwactiviteiten kunnen op deze site enkel activiteiten worden toegestaan in functie van de realisatie van de korte ketenlandbouw, op voorwaarde dat de draagkracht van de omgeving niet wordt overschreden. Functies met een beduidend grotere dynamiek kunnen niet worden toegestaan.
Het Hessepoelbos, de Wouwendonkse Loop en het natuurgebied langs de oude spoorwegbedding zijn belangrijke fysische elementen die niet alleen landschap vormgeven, maar het plangebied en de ruimere omgeving voorzien van de nodige natuurlijke en groene ruimte. Binnen het RUP is het opportuun om de vallei van de Wouwendonkse Loop tussen het Hessepoelbos en de oude spoorwegberm te versterken door in te zetten op het groenblauw netwerk. Het RUP wil inzetten op een ecologische corridor tussen twee zones met hoge natuurwaarden. Bovendien kan binnen deze corridor meer ruimte worden gegeven aan de Wouwendonkse Loop. Dit maakt de vallei niet alleen klimaatbestendiger door creatie van een water- en groenbuffer, het zorgt tevens voor een versterking van de natuurwaarden en biodiversiteit doordat nieuwe fauna en flora er zicht kunnen vestigen en kunnen migreren tussen twee zones met hoge natuurwaarden.
Over het voorontwerp RUP Waarloos werd op 22 maart 2022 een plenaire vergadering gehouden met de bevoegde adviesinstanties. Het verslag is terug te vinden in bijlage.
Enig artikel.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Waarloos', bestaande uit een toelichtingsnota, een procesnota, verordenende stedenbouwkundige voorschriften, een grafisch plan, een onteigeningsplan, een plan feitelijke-juridische toestand en een register planschade/planbaten/kapitaalschade/gebruikersschade, zoals gevoegd bij deze beslissing, voorlopig vast.
Het gebouw De Ploeg op Sint-Jansplein is gemeentelijk bezit en heeft een bepaalde erfgoedwaarde.
In BBC 2020-2025 is de vernieuwing/renovatie dan ook opgenomen om deze legislatuur uit te voeren.
Het college heeft beslist om het gebouw een volledige herwaardering te geven met mogelijke horeca-uitbating, rekening houdende met de erfgoedwaarde, en mogelijkheid tot invulling van de 1ste en zolderverdieping in kader van erfgoedgerelateerde diensten.
Voor het college is de erfgoedwaarde van het oudste private gebouw van Kontich zeer belangrijk.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
BBC 2020-2025
Enig artikel.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht 'Aanstellen ontwerper vernieuwen De Ploeg'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Bibliotheek Kontich koopt het overgrote deel van haar collectiematerialen aan via een beperkt aantal leveranciers. Op dit moment is er een bestendige opdracht voor het leveren van boekencollecties aan de bibliotheek. Deze opdracht loopt ten einde op 31/12/2022.
Er wordt een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking opgestart met een looptijd van 2 jaar zodat er leveranciers kunnen worden aangesteld voor het leveren van de collectieonderdelen boeken volwassenen fictie, boeken volwassenen non-fictie en boeken jeugd fictie en non-fictie.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
De opdracht voor het leveren van een collectie boeken wordt vastgelegd op € 48.000 per jaar. Budget is voorzien in de begroting.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht 'Raamovereenkomst aankoop boekencollectie bibliotheek Kontich met een looptijd van 2 jaar'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Art. 2.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Lokaal Bestuur Kontich voorziet een budget voor de heraanleg van het speelterrein Pierstraat en laat de inschrijver vrij om het terrein maximaal in te richten conform de beschreven verwachtingen en eisen in het bestek.
Het speelterrein is al langer aan vervanging toe. De speeltoestellen zijn sterk verouderd en niet meer veilig.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
De vrijetijdsdienst-jeugd voorzag een inspraakmoment bij kinderen uit de buurt en ging ook langs bij een groep tweedejaars-studenten van het Sint-Ritacollege.
Hun input werd gebruikt om het bestek mee vorm te geven.
De betrokken diensten (jeugd, groen, omgeving, mobiliteit) kwamen ook bijeen en werden bevraagd om de inhoud van de opdracht aan te vullen.
Investeringsenveloppe vernieuwing speelterreinen: 50.000 euro incl. btw
Artikel 1..
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht 'Ontwerp en uitvoering speelterrein Pierstraat'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de wet overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Art. 2.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Op 22 juni 2018 gunde de Vlaamse Overheid (facilitair bedrijf) het raamcontract “Het aanbieden van een breed gamma van telecommunicatiediensten bestaande uit spraaktelefonie (vast en mobiel) en marketingnummers, datacommunicatie (vast, mobiel en inclusief “machine to Machine” of “Internet of things”) en virtuele telefooncentrales (Cloud PBX)” voor een periode van 5 jaar. Desbetreffend bestek is uitgeschreven als aankoopcentrale waarbij ook lokale besturen gebruik kunnen maken van de opdracht na toetreding.
De gemeente heeft de keuze af te nemen van perceel 1 en/of 2 en/of 3 en/of 4 van voornoemde opdracht. Door ook op de andere percelen in te schrijven, breiden we onze mogelijkheden om interessante prijsvergelijkingen te maken verder uit.
Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsingen van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan die de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
Artikel 40, §2, eventueel samen te lezen met artikel 41 van het Decreet lokaal bestuur
Artikel 1.
De gemeente Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van het Vlaamse overheid voor de plaatsing van de opdracht 'Het aanbieden van een breed gamma van telecommunicatiediensten bestaande uit spraaktelefonie (vast en mobiel) en marketingnummers, datacommunicatie (vast, mobiel en inclusief “machine to Machine” of “Internet of things”) en virtuele telefooncentrales (Cloud PBX)' - perceel 1 - 'Vaste telefonie marketingnummers & vaste datacommunicatie' die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer Proximus, 1030 Brussel.
Art. 2.
De gemeente Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van het Vlaamse overheid voor de plaatsing van de opdracht 'Het aanbieden van een breed gamma van telecommunicatiediensten bestaande uit spraaktelefonie (vast en mobiel) en marketingnummers, datacommunicatie (vast, mobiel en inclusief “machine to Machine” of “Internet of things”) en virtuele telefooncentrales (Cloud PBX)' - perceel 2 - 'Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik' die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer Proximus, 1030 Brussel.
Art. 3.
De gemeente Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van het Vlaamse overheid voor de plaatsing van de opdracht 'Het aanbieden van een breed gamma van telecommunicatiediensten bestaande uit spraaktelefonie (vast en mobiel) en marketingnummers, datacommunicatie (vast, mobiel en inclusief “machine to Machine” of “Internet of things”) en virtuele telefooncentrales (Cloud PBX)' - perceel 3 - Mobiele datacommunicatie voor machines/toepassingen' die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer Orange, 1140 Brussel.
Art. 4.
De gemeente Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van het Vlaamse overheid voor de plaatsing van de opdracht 'Het aanbieden van een breed gamma van telecommunicatiediensten bestaande uit spraaktelefonie (vast en mobiel) en marketingnummers, datacommunicatie (vast, mobiel en inclusief “machine to Machine” of “Internet of things”) en virtuele telefooncentrales (Cloud PBX)' - perceel 4 - Virtuele telefooncentrale (Cloud PBX)'die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer Nextel, 2160 Wommelgem.
Art. 5.
De opdrachten in het kader van dit raamcontract worden binnen de looptijd van de raamcontracten rechtstreeks door de gemeente gegund aan de gegunde zonder de betrokkenheid en aansprakelijkheid van Vlaams Overheid.
Bij openbare fuiven was security in het Halfdiep verplicht. Deze dienstverlening werd afgenomen bij het AGB Kontich.
Om dit correct en snel te organiseren deden we beroep op een raamcontract beveiliging Halfdiep. Het vorige raamcontract liep af in 2021.
Bij de opmaak van het nieuwe retributiereglement werd beslist het aanstellen van security niet verplicht te houden bij openbare fuiven. Aan de hand van de aanvraag via het evenementenloket zal het CBS een inschatting maken van het risico, en al dan niet het inzetten van bewakingsagenten opleggen. Dit zowel wij fuiven/evenementen in Het Halfdiep als elders op het grondgebied van Kontich. We willen echter de organiserende vereniging ondersteunen, en maken daarop alsnog een raamovereenkomst voor bewakingsagenten op evenementen op, waarop zowel organisatoren in Het Halfdiep als elders op het grondgebied kunnen intekenen. We dienen opnieuw de markt te bevragen en een raamcontract op te stellen. We kiezen er ook voor om het AGB als aankoopcentrale voor gemeente en OCMW te laten fungeren, zodat ook deze entiteiten rechtstreeks gebruik kunnen maken van de overeenkomst.
Het nieuwe raamcontract zal ingaan op 1/9/2022 en minimaal duren tot 31/8/2025. Bij een gunstige evaluatie kunnen we de overeenkomst met één jaar verlengen.
Op de vorige oproep waren er géén inschrijvers met een volledig dossier. We hebben de lijst met aan te schrijven firma's vergroot, en hebben de mogelijkheid tot doorvoeren van prijsherzieningen toegevoegd aan het bestek.
Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsingen van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen (art. 40, §2 Decreet over het Lokaal Bestuur), eventueel samen te lezen met artikel 41 Decreet over het Lokaal Bestuur.
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Enig artikel.
De gemeente Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van het AGB Kontich voor de opdracht 'Bewakings- en naleving veiligheidsvoorschriften'.
Heden zijn er binnen het lokaal bestuur Kontich vier sites dewelke (gedeeltelijk) worden uitbesteed betreffende de schoonmaak. Op deze vier sites werken we met drie verschillende dienstverleners.
Contracten zijn organische gegroeid en uitgebreid naar de (toenmalige) (individuele) noden en wensen. Met de aanstelling van een team coördinator schoonmaak kan er structureel werk worden gemaakt van de optimalisatie van de werking.
Deze opdracht heeft tot doel het verstrekken van milieuverantwoorde schoonmaakdiensten. Middels deze opdracht wilt het Lokaal bestuur Kontich komen tot een uniform, prestatiegericht langdurig schoonmaakcontract voor bovengenoemde sites met een partner. Het lokaal bestuur Kontich wil de regie voeren en verwacht dat deze partner haar ontlast. Opvolging betreffende communicatie, controle zal de hiermee vergemakkelijkt worden. Alsook een schaalomvang kan positief worden ingezet.
Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsingen van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht 'duurzame uitbesteding schoonmaak lokaal bestuur Kontich'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Art. 2.
De gemeente zal optreden aan aankoopcentrale voor het het autonoom gemeentebedrijf Kontich.
Tot 2021 werden de meeste bermen gemaaid door een aangestelde externe aannemer (Audenaert) conform de voorgestelde data uit het bermplan in opdracht van de gemeente. De grachten werden beheerd door Pidpa. Er was totaal geen afstemming op beide. Sommige bermstroken werden dan weer beheerd door de groendienst en vaak kwam de groendienst ook tussenbeide bij klachten ivm grachten. Zo gebeurde het dat er 3 verschillende beheerders op dezelfde plek aan beheer deden vaak met een week ertussen. Op andere plaatsen werd er niet beheerd. Dit leidde soms zelfs tot hilarische toestanden. Het was bovendien alles behalve kostenefficiënt en bovendien was de kwaliteit vaak slecht.
Na een grondige inventarisatie in 2021, gesprekken met gebruikers en beheerders, verwerking van veel voorkomende klachten (verkeersveiligheid) is er een volledige kaart voor het hele grondgebied opgemaakt die technisch haalbaar is, rekening houdt met de maaidata in het bestaand bermbeheerplan, en een beheer op poten zet zoals in het droogte en hemelwaterplan bepaald. Grachten maken immers onderdeel uit van de wegberm zelf en kunnen dus best als 1 beheereenheid aanzien worden.
Door de nieuwe aanpak wordt alles onder één verantwoordelijkheid beheerd, is alles in overeenstemming gebracht met de geldende wetgeving en dit op een geïntegreerde manier waarbij verkeersveiligheid is afgestemd op waterbeleid en ecologische doelen.
Het college keurt deze nieuwe aanpak goed en neemt akte van de principes, voorgestelde maaidata, plan van aanpak en de bijhorende beheerkaarten van het ganse grondgebied.
Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsingen van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan die de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
Artikel 40, §2 Decreet over het Lokaal Bestuur, eventueel samen te lezen met artikel 41Decreet over het Lokaal Bestuur.
€ 49.500 per jaar
Artikel 1.
De gemeente Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van PIDPA voor de plaatsing van de opdracht 'Opdracht voor Raamovereenkomst voor het ruimen van grachten - periode 2020-2023, die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer - perceel 7- 'Schelle, Niel, Puurs-Sint-Amands, Willebroek, Rumst, Lint, Aartselaar, Kontich' die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer DE RUYTE MILIEU BVBA, 2870 Puurs.
Art. 2.
De opdrachten in het kader van dit raamcontract worden binnen de looptijd van de raamcontracten rechtstreeks door de gemeente gegund aan de gegunde zonder de betrokkenheid en aansprakelijkheid van PIDPA.
Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsing van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
De Raamovereenkomst bestaat uit veertien Percelen:
Deelopdrachten met een geraamde totale waarde < 30.000 euro, excl. BTW, eenvoudige uitvoering
• Perceel 1: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde < 30.000 euro, excl. BTW, eenvoudige uitvoering - Provincie West-Vlaanderen
• Perceel 2: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde < 30.000 euro, excl. BTW, eenvoudige uitvoering - Provincie Oost-Vlaanderen
• Perceel 3: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde < 30.000 euro, excl. BTW, eenvoudige uitvoering - Provincie Antwerpen
• Perceel 4: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde < 30.000 euro, excl. BTW, eenvoudige uitvoering - Vlaams-Brabant (inclusief Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
• Perceel 5: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde < 30.000 euro, excl. BTW, eenvoudige uitvoering - Provincie Limburg
Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 30.000 en < 250.000 euro, excl. BTW, eenvoudige uitvoering
• Perceel 6: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 30.000 en < 250.000 euro, excl.
BTW, eenvoudige uitvoering - Provincie West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen
• Perceel 7: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 30.000 en < 250.000 euro, excl. BTW, eenvoudige uitvoering - Provincie Antwerpen en Limburg
• Perceel 8: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 30.000 en < 250.000 euro, excl. BTW, eenvoudige uitvoering - Provincie Vlaams-Brabant (inclusief Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 30.000 en < 250.000 euro, excl. BTW, met voorafgaande studie
De voorafgaande studie zal worden uitgevoerd door een begeleidend studiebureau (aangesteld door het VEB) en/of een door de Opdrachtgever aangestelde partij en houdt een Bestek met Meetstaat van de uit te voeren werken in.
• Perceel 9: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 30.000 en < 250.000 euro, excl. BTW, met voorafgaande studie - West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen
• Perceel 10: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 30.000 en < 250.000 euro, excl. BTW, met voorafgaande studie - Provincie Antwerpen en Limburg
• Perceel 11: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 30.000 en < 250.000 euro, excl. BTW, met voorafgaande studie - Provincie Vlaams-Brabant (inclusief Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 250.000 euro, excl. BTW, met voorafgaande studie
De voorafgaande studie zal worden uitgevoerd door een begeleidend studiebureau (aangeduid door het VEB) en/of een door de Opdrachtgever aangestelde partij en houdt een Bestek met Meetstaat van de uit te voeren werken in
• Perceel 12: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 250.000 euro, excl.
BTW, met voorafgaande studie - Provincie West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen
• Perceel 13: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 250.000 euro, excl.
BTW, met voorafgaande studie - Provincie Antwerpen en Limburg
• Perceel 14: Deelopdrachten met een geraamde totale waarde ≥ 250.000, excl. BTW, met voorafgaande studie - Provincie Vlaams-Brabant (inclusief Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen (art. 40, §2 Decreet over het Lokaal Bestuur), eventueel samen te lezen met artikel 41 Decreet over het Lokaal Bestuur.
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Artikel 1.
De gemeente Kontich sluit zicht aan bij de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de plaatsing van de opdracht 'Raamovereenkomst Aanneming Gebouwschil' - 'perceel 3 - Deelopdrachten met een geraamde totale waarde <30.000 euro, exclusief BTW, eenvoudige uitvoering - Provincie Antwerpen' die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer Serck NV, 9090 Gent (als eerste gerangschikte), Bouwwerken De Raedt Ivan NV, 9240 Zele (als tweede gerangschikte).
Art. 2.
De gemeente Kontich sluit zicht aan bij de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de plaatsing van de opdracht 'Raamovereenkomst Aanneming Gebouwschil' - 'perceel 7 - Deelopdrachten met een geraamde totale waarde >30.000 euro en <250.000 euro, exclusief BTW, eenvoudige uitvoering - Provincie Antwerpen en Limburg' die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer Renotec NV, 2440 Geel (als eerste gerangschikte), Serck NV, 9090 Melle (als tweede gerangschikte).
Art. 3.
De gemeente Kontich sluit zicht aan bij de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de plaatsing van de opdracht 'Raamovereenkomst Aanneming Gebouwschil' - 'perceel 10 - Deelopdrachten met een geraamde totale waarde >30.000 euro en <250.000 euro, exclusief BTW, met voorafgaande studie - Provincie Antwerpen en Limburg' die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer Renotec NV, 2440 Geel (als eerste gerangschikte),Bouwwerken De Raedt Ivan NV, 9240 Zele (als tweede gerangschikte).
Art. 4.
De gemeente Kontich sluit zicht aan bij de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de plaatsing van de opdracht 'Raamovereenkomst Aanneming Gebouwschil' - 'perceel 13 - Deelopdrachten met een geraamde totale waarde >30.000 euro en >250.000 euro, exclusief BTW, met voorafgaande studie - Provincie Antwerpen en Limburg' die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer Renotec NV, 2440 Geel, Serck NV, 9090 Melle, Bouwerken De Raedt Ivan NV, 9240 Zele en Bouwwerken De Ruyck BVBA, 9400 Ninove.
Art. 5.
De opdrachten in het kader van dit raamcontract worden binnen de looptijd van de raamcontracten rechtstreeks door de gemeente gegund aan de gegunde zonder de betrokkenheid en aansprakelijkheid van Vlaams Energiebedrijf (VEB).
Art. 6.
Goedkeuring wordt verleend om onderhavige beslissing voor te leggen aan de Gemeenteraad.
De voorzitter sluit de zitting op 20/06/2022 om 22:14.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter