De voorzitter opent de zitting op 21/10/2024 om 20:01.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Er werden 2 publieksvragen gesteld.
Integrale versie : zittingsverslag 21 oktober 2024.
Op 16 september 2024 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-gemeenteraad
Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 september 2024 worden goedgekeurd.
In bijlage het beleidsrapport over de eerste helft van 2024. Zie toelichting op p.1.
Art. 263 DLB
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het beleidsrapport over het prioritair beleid in de eerste helft van 2024 bij het Meerjarenplan 2020-2025.
Aankoopcentrales van derden bieden ons een verlichting in het administratieve proces aangaande aankopen. Zo treden wij regelmatig toe bij een aankoopcentrale. Bijvoorbeeld Stad Brugge, V-ict-or, Vlaamse overheid, CREAT...
C-smart als aankoopcentrale biedt dan weer interessante raamovereenkomsten aan op het vlak van digitalisering, IT-investeringen en bewerkstelligen veilige informatiestromen met oog op smart cities en slimme technologie:
Het is aangewezen dat de gemeente / het OCMW gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Artikel 47 §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat een aanbestedende overheid leveringen en/of diensten kan verwerven van een aankoopcentrale die gecentraliseerde aankoopactiviteiten aanbiedt als bedoeld in artikel 2, 7°, a). Zij kan ook gebruik maken van, wat de werken, leveringen en/of diensten betreft, van de in artikel 2, 7°, b), bedoelde gecentraliseerde aankoopactiviteiten van een aankoopcentrale: 1° door gebruik te maken van een door deze aankoopcentrale gesloten opdracht.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Er is geen bijdrage of lidmaatschap te betalen.
Artikel 1
De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Art. 2
Het college wordt belast met de uitvoering.
Art. 3
Deze toetreding houdt geen afnameverplichting in.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een buitengewone algemene vergadering op 21 november 2024. Het betreft een buitengewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de beleidsnota en het budget staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur:
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 21 november 2024 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Luc Abrams met als plaatsvervanger dhr. Wim Claes, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 21 november 2024 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
De Gemeente Kontich
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 1
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 22 november 2024:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente Kontich, Wim Claes en Sophie Baeckelmans als plaatsvervanger, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 22 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
Gemeente Kontich is aangesloten bij Creat Services dv. Ons bestuur ontving de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld .
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Artikel 1.
De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Art. 2.
De (gemeente)raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, Peter Lambrechts/plaatsvervangend vertegenwoordiger, Wim Claes op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op
26 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
De gemeente Kontich is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 19 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen die op 27 november 2024 plaatsheeft in het Vestar Eventzalen (zaal Pano), Van Diepenbeeckstraat 12 te 2018 Antwerpen.
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Artikel 1.
De Gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen van 27 november 2024:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente Kontich die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering, dhr. Luc Abrams met als plaatsvervanger dhr. Wim Claes, van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 27 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
De gemeente is door de ontbinding van de Duffelse Volkswoningen tijdelijk aandeelhouder van Woonstroom.
De gemeente werd per e-mail van 4 oktober 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de jaarlijkse algemene vergadering van de aandeelhouders die doorgaat op dinsdag 22 oktober 2024 om 18 u. te Bistro, Markt 21 in Sint Katelijne Waver.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt volgende agenda van de Algemene Vergadering van Woonstroom van dinsdag 22 oktober 2024 goed:
Art. 2.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger, dhr. Guido Daelemans, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Woonstroom vastgesteld op 22 oktober 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
In het kader van het meerjarenplan 2020-2025 wenst de gemeenteraad het Vredegerecht te Mechelsesteenweg 83/85 te verwerven om hier een tweede randparking te voorzien en zo in de toekomst mogelijkheid te creëren voor de dorpskern.
Om de verwerving van het pand te Mechelsesteenweg 83/85 mogelijk te maken is er een onteigeningsprocedure in gang gezet. Het Vredegerecht moet dan geherlocaliseerd worden en hiervoor wordt de gemeentelijke eigendom te Antwerpsesteenweg 62 voorgesteld. Om het Vredegerecht hierin te huisvesten moeten er verbouwingen gebeuren en dient er ook een huurovereenkomst opgemaakt te worden die de Regie der gebouwen vervolgens kan gebruiken in het vervolgproces voor de onteigenings- en verkoopprocedure.
Artikel 41 11° van het DLB met betrekking tot de daden van beschikking over onroerende goederen, samen te lezen met artikel 56 §3 8° b) van het DLB bepaalt dat de gemeenteraad altijd bevoegd blijft voor het vaststellen van de contractvoorwaarden in het kader van de daden van beschikking over verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten van meer dan negen jaar, waarvoor het college bevoegd is.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
GR-besluit dd. 20/11/2023 met betrekking tot het voorlopig onteigeningsbesluit voor het pand te Mechelsesteenweg 83/85
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgelegde huurovereenkomst tussen Gemeente Kontich en Regie der gebouwen voor het pand te Antwerpsesteenweg 62 in het kader van de herlocalisatie van het Vredegerecht, momenteel gehuisvest op adres Mechelsesteenweg 83/85, te Kontich. Deze huurovereenkomst wordt afgesloten voor een termijn van 9 opeenvolgende jaren, met aanvang op de eerste dag van de maand die volgt op de terbeschikkingstelling van het gehuurde goed.
Mondelinge vragen: 2 stuks GR 21 oktober 2024
Vraag 1 door Marjan De Nayer (Dorpslijst Sander)Thuisrand: Vorig jaar werden de toewijzingscriteria goedgekeurd en CIR centrale registratie. Wat is de stand van zaken, hoeveel mensen zijn er geregistreerd? In het huishoudelijk reglement stond dat er in september door de thuisrand zelf een evaluatie zou plaatsvinden, kunnen we daarvan op de hoogte gesteld worden? Zijn kwetsbare groepen nu beter begeleid?
Cindy Vanbaeden (N-VA) Cijfers van Kontich over het CIR: 81,13%. Er is een eerste toewijsraad geweest op 24 september 2024 met een eerste evaluatie met alle gemeenten samen. Vanuit de lokale besturen bleek dat één toewijzing te weinig wordt ervaren en dat uit de samenwerking met de partners in de praktijk blijkt dat gezinnen van buiten ons werkingsgebied aan ons worden toegewezen. Dit alles zou nog verfijnd moeten worden in een vernieuwd reglement. Een vervolgvergadering is gepland in december en begin 2025 volgt aangepaste versie ter goedkeuring.
Vraag 2 door Marc Bellinkx (Onafhankelijk) : In de Drabstraat staat elk voertuig in overtreding geparkeerd volledig op het voetpad, terwijl verkeersborden eisen dat de voertuigen half op de stoep en half op de rijbaan moeten staan. Doen we de borden weg? Of gedogen we de overtredingen?
Willem Wevers (N-VA) Ik zal dit moeten bekijken met de verkeerscel. Ik heb hierover nog geen klachten gekregen. We zullen dit zeker bekijken samen met de politie en mobiliteitsdienst.
Er zijn twee mondelinge vragen
De voorzitter sluit de zitting op 21/10/2024 om 20:58.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter