Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht. Het Vastgoedinformatieplatform brengt daar verandering in. Het Vastgoedinformatieplatform is een generiek gegevensindelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Over enkele maanden, tussen 6 december 2022 en 6 januari 2023, is de start voorzien voor de gemeente Kontich tot het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform voor de behandeling van aanvragen vastgoedinformatie door notarissen en vastgoedmakelaars.
Op 1 januari 2024 zullen aanvragen voor elk perceel in Vlaanderen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers en andere aanvragers terecht kunnen op het platform.
Rekening houdende met de financiële toestand van de gemeente Kontich en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden wordt voorgesteld om het bedrag van de retributie voorlopig niet te wijzigen.
O.a. notarissen en vastgoedmakelaars kunnen bij de gemeente Kontich informatie aanvragen over onroerende goederen. Het is immers belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Echter het verschaffen van deze informatie kan efficiënter en veiliger verlopen. Het agentschap Digitaal Vlaanderen ontwikkelt daarom samen met de lokale besturen, de vastgoedmakelaars en de notarissen een Vastgoedinformatieplatform om, in testfase, te onderzoek hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde informatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt. De gemeente zal deze kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager verhalen.
Besproken op de raadscommissie Omgeving
Geen, het bedrag van de retributie voor vastgoedinformatie wijzigt niet.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aansluiting Vastgoedinformatieplatform en het retributiereglement vastgoedinformatie goed.