Terug
Gepubliceerd op 03/06/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 15/04/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 15/04/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

        Besluit

        Er waren geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 18 maart 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op 18 maart 2024 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-gemeenteraad

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 18 maart 2024 worden goedgekeurd.

      • MJP 2020-2025 - Beleidsrapport 2023 - Kennisneming

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        In bijlage het beleidsrapport over de eerste helft van 2023. Zie toelichting op pagina 1.

        Het komt ook nog als bijlage bij de rekening 2023.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van het beleidsrapport over het prioritair beleid in 2023 bij het Meerjarenplan 2020-2025.

      • Stopzetting samenwerkingsovereenkomst met ref. GR2017/033 tussen Gewest, Extensa en gemeente Kontich - Aangaan van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Gewest en gemeente Kontich ter realisatie van fietstunnel Sint-Rita - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        In 2017 werd een overeenkomst gesloten tussen AWV, Extensa en Gemeente Kontich ter realisatie van een fietstunnel aan Sint-Rita.

        Gewest en Lokaal bestuur Kontich nemen de beslissing om dit zonder externe partner te realiseren en zetten daarom de samenwerkingsovereenkomst van 2017 stop.

        De nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Gewest en Gemeente Kontich die voorligt dient ter realisatie van de fietstunnel Sint-Rita.

        Studiebureau Evolta is voor deze opdracht reeds aangesteld door het college op 23/10/2023 en de omgevingsvergunning werd ingediend op 8/3/2024.

        Bestek, meetstaat en raming van deze opdracht liggen ter goedkeuring voor op de gemeenteraad van heden.

        De benodigde budgetten zijn ingeschreven in de Meerjarenplanning.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 artikel 41, 5°: de gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad besluit de samenwerkingsovereenkomst tussen AWV, Extensa en Gemeente Kontich dd. 18/4/2017 met referentie GR 2017/033 stop te zetten.

        Art. 2.

        De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met referentie AWV : WA/INV/N171/2/U1 tussen Gewest en Gemeente Kontich ter realisatie van fietstunnel Sint-Rita goed.

      • Bestek, meetstaat en raming voor aanleg fietstunnel Sint-Rita - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Op de gemeenteraad van heden werd de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen het Vlaams Gewest en Kontich ter realisatie van een fietstunnel t.h.v. Sint-Rita naar de Rubensstraat.

        In de Meerjarenplanning werd hiervoor het nodige budget ingeschreven.

        Studiebureau Evolta werd op datum van 23/10/2023 aangeduid door het college ter ontwerp en verdere realisatie van deze tunnel. Vandaag ligt het resultaat van hun ontwerpwerkzaamheden ter goedkeuring voor.

        De omgevingsvergunning voor dit project werd al ingediend door Evolta op 8 maart 2024.

        Een infovergadering voor de bewoners vond plaats op 27 maart ll.

        De totale kost van dit project wordt geraamd op € 5.231.575,58 inclusief btw, waarbij het aandeel van Kontich wordt geraamd op € 1.122.802,83 inclusief btw.

        Naast de realisatie van de fietstunnel zal er ook een fietsverbinding aangelegd worden van de fietstunnel in de Rubensstraat tot aan de Molenstraat langs de gewestweg en de randparking van de Spoorwegstraat en zal er een herinrichting van het kruispunt Drabstraat-N171 gerealiseerd worden.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur 22/12/2017 art 41 10° : de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

        Financiële weerslag - BBC

        Raming aandeel Kontich is vastgelegd op 1.122.802,83 euro inclusief btw.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het bestek, de meetstaat en de raming goed voor de aanleg van de fietstunnel Sint-Rita.

      • Rapportering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0, 2.0, 2.1 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Lokaal Bestuur Kontich ondertekende op 21 september 2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0. Op de GR van 19 juni 2023 werd bijkomend ingestapt in het LEKP 2.0 en 2.1.

        Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt te worden. Na het voorleggen aan de gemeenteraad wordt de rapportering ingediend bij Agentschap Binnenlands Bestuur. Voor de rapportering wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. 

        Voor de geplande acties in 2024 onder Werf 1 stellen we voor om een perceel binnen het kerngebied in te richten als een samentuin inclusief een ondersteuningstraject en onder Werf 2 het versterken van de energiecoachwerking.

        Bevoegdheid

        Artikel 41 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt de bevoegdheden van de gemeenteraad

        Juridische Grond(en)

        Gemeenteraadsbeslissing van 19 oktober 2020: ondertekening Burgemeestersconvenant 2030;
        Gemeenteraadsbeslissing van 20 september 2021: ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0;
        Gemeenteraadsbeslissing van 19 september 2022: ondertekening Klimaatactieplan (SECAP) i.k.v. het Burgemeestersconvenant 2030;
        Gemeenteraadsbeslissingen van 19 juni 2023: ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 en 2.1.

        Financiële weerslag - BBC

        Met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ontvangt Lokaal Bestuur Kontich jaarlijks middelen om de doelstellingen in het Lokaal Energie- en Klimaatpact te realiseren. Daarnaast is een cofinanciering van minstens 50% verplicht. 

        Het Lokaal Bestuur ontving volgende bedragen: 

        LEKP 1.0               Budget 2021: € 69.852,88 (50% co-financieren) uitbetaald op 30.04.2022

        LEKP 1.0               Budget 2022: € 71.306,15 (50% co-financieren) uitbetaald op 30.04.2023

        LEKP 1.0               Budget 2023: € 47.174,51 (50% co-financieren) uitbetaald op 30.04.2023

        en zal volgende bedragen op 30.04.2024 ontvangen:

        LEKP 2.0               Budget 2023: € 28.135,98 (50% co-financieren)

        LEKP 2.1               Budget 2023: € 80.842,95 (50% co-financieren)

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0, 2.0 en 2.1.

      • Jaarverslag Sportregio Midden-Provincie ILV 2023 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Cindy Vanbaeden, Schepen
        Feiten en context

        Kontich maakt actief deel uit van de sportregio Midden-Provincie, een samenwerking op sportief vlak tussen de provinciale sportdienst Antwerpen en de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel en de stad Mortsel.

        Met ingang van 1 januari 2015 stapte de provincie als partner uit de interlokale vereniging.

        Het jaarverslag 2023 werd op de algemene vergadering van de interlokale vereniging “Sportregio Midden-Provincie” op 7/02/2024 door het beheerscomité goedgekeurd.

        De schepenen van Sport zetelen als afgevaardigden van de deelnemende gemeenten in het beheerscomité van de interlokale vereniging ”Sportregio Midden-Provincie”.

        Bevoegdheid

        Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het jaarverslag 2023 van Sportregio Midden-Provincie ILV.

      • PIDPA - Buitengewone Algemene Vergadering van vrijdag 19 april 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context
        • Brief van Pidpa van 23 februari 2024 met agenda en bijlagen:
          • begroting 2024
          • model als raadsbeslissing
        • Besluit van gemeenteraad dd. 20 mei 2019 betreffende de aanduiding van:
          • mevr. Mia Wauters als afgevaardigde en
          • mevr. Marleen Van den Eynde als plaatsvervangend afgevaardigde
            voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
        • De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
        • Op vrijdag 19 april 2024 om 11.30 u organiseert Pidpa een algemene vergadering op afstand.
          De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
          1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
          2. Begroting 2024
          3. Varia - Vragen van vennoten
          4. Goedkeuring van het verslag van de vergadering

            Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
        Bevoegdheid

        Artikel 41, tweede lid, 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen.

        Juridische Grond(en)
        • De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Financiële weerslag - BBC

        Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad besluit goedkeuring te verlenen aan de door de Raad van Bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2024 en het toelichtend verslag.

        Art. 2.

        Aan de vertegenwoordiger, mevr. Mia Wauters, wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 19 april 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

      • Fluvius Antwerpen - Algemene vergadering tevens jaarvergadering woensdag 12 juni 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context
        • De gemeente Kontich is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
        • De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 13 maart 2024.
        • De gemeente werd per aangetekend schrijven van 2 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen die op 12 juni 2024 plaatsheeft in het Lindner Hotel (zaal Meir, 2de verd.), Lange Kievitstraat 125 te 2018 Antwerpen.
        • Een dossier met documentatiestukken werd per brief van 2 april 2024 aan de gemeente overgemaakt.
        • Het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Fluvius Antwerpen in zijn zitting van 13 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 12 juni 2024
        Bevoegdheid

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering

        Juridische Grond(en)
        Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Fluvius Antwerpen keurde in voormelde zitting van 13 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Fluvius Antwerpen of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Fluvius Antwerpen recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
        Besluit

        Artikel 1. (Agenda)

        De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen dd. 12 juni 2024:

        1. Kennisneming verslagen van Fluvius Antwerpen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Antwerpen met betrekking tot het boekjaar 2023.
        5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
        6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        7. Statutaire benoemingen.
        8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
        9. Statutaire mededelingen.

        Art. 2. (voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas)

        De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Fluvius Antwerpen.
        De Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.

        Art. 3.

        De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van de gemeente Kontich, dhr. Luc Abrams, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 12 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.

        Art. 4.

        De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • IKA - Algemene Vergadering van donderdag 13 juni 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 2 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering tevens jaarvergadering van IKA die op 13 juni 2024 plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.

        Een dossier met documentatiestukken werd per brief van 2 april 2024 aan de gemeente overgemaakt.

        Bevoegdheid

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad besluit, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 13 juni 2024:

        1. Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.  
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2023.  
        5. Statutaire benoemingen
        6. Statutaire mededelingen.

        Art. 2.

        De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van de gemeente Kontich, dhr. Wim Claes, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 13 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be

      • Woonmaatschappij Thuisrand - Algemene vergadering aandeelhouders van dinsdag 14 mei 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Veerle Vandenbulcke, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij Thuisrand. De gemeente werd per schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Thuisrand die op dinsdag 14 mei 2024 plaats via Teams.

        Bevoegdheid

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad besluit na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van Woonmaatschappij Thuisrand van dinsdag 14 mei 2024:

        1. Aanstelling Commissaris revisor
        2. Uitstel van de besluitvorming over de goedkeuring van de jaarrekening en aanverwante agendapunten.
        3. Goedkeuring van de datum van de algemene vergadering te weten - 18 juni 2024 om 18 uur. 

        Art. 2.

        De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van de gemeente Kontich, mevr. Sophie Baeckelmans, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Thuisrand op dinsdag 14 mei 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Leon Joosten, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Veerle Vandenbulcke, Raadslid
        Besluit

        Mondelinge vraag 1

        Marc Bellinkx: Ik heb een vraag over de ophaling van de blauwe en witte zakken, gezien het regime is veranderd zodat er steeds minder afval in de witte zak mag en steeds meer in de blauwe of bij GFT. De ophaalsneldheid van IGEAN strookt niet echt meer met de vulsnelheid van de meeste zakken, waardoor veel mensen nog met blauwe zakken zitten terwijl die pas 2 weken later opgehaald worden, terwijl de witte zak zodanig traag vult dat die eigenlijk om de 2 weken opgehaald kan worden. Vandaar mijn vraag of er contacten zijn van de gemeente naar IGEAN toe om deze ophaalfrequentie te veranderen.

        Sophie Baeckelmans: Door het beter sorteren is er inderdaad een verschuiving in die afvalfracties. PMD is een fractie die door Fost Plus beheerd en betaald wordt, de inwoner betaalt enkel de PMD-zak. Het is jammer genoeg niet mogelijk om die ophaalfrequentie te verhogen, dit geldt voor alle IGEAN-gemeenten. We kunnen wel meegeven aan de mensen dat ze de zakken gratis naar het containerpark kunnen brengen, voor zij die er sneller vanaf willen. De frequentie van het huisvuil terugbrengen naar tweewekelijkse ophaling zou een mogelijkheid zijn, we kunnen dat laten bekijken, maar het is ook mogelijk om voor mensen die met een grote zak (60 liter) werken om een kleine zak (30 liter) te gebruiken en dan wordt het afval ook wekelijks opgehaald.

        Marc Bellinkx: Rest nog de groene bak, waar nu veel afval in moet dat niet meer in de witte zak mag. Dit is een aantrek voor ongedierte, zeker op warme dagen. Ik meen mij te herinneren dat de GFT vroeger nog om de week werd opgehaald in warmere periodes om te voorkomen dat die begon te stinken, of vergis ik mij?

        Sophie Baeckelmans: Ik vraag het na en laat het u weten.

        Mondelinge vraag 2

        Marc Van den Brande: Net als vorige jaar gaat Kontich ook dit jaar tegelwippen, om meer ruimte te maken voor planten, bomen en struiken. Volgens de website van het lokaal bestuur staat onze teller op 1.238 vierkante meter inzake bijkomende ontharding op openbaar domein. De website verwijst daarbij naar enkele perken in de Kapelstraat, Cornelis Marckxlaan... Het valt op dat die perken in de meeste gevallen met lavastenen worden aangelegd, zeer merkbaar in de 's Herenlei en Volderij, waar de gemeente de groenzones van een aantal wadi's vervangen heeft door perken met lavasteen. Vraag is of dit wel in aanmerking komt voor ontharding? Op het eerste zicht wordt het doel bereikt: waterdoorlaatbaarheid en vertraagde afvoer van hemelwater, maar in een zeer recent arrest van de raad van state (12/01/2024) staat dat waterdoorlaatbaarheid niet hetzelfde is als ontharding, en het gebruik van lavastenen beschouwt de raad van state dan ook als verharding. Drie vragen hierbij:

        1. In hoeverre is de gemeente op de hoogte van dit arrest?
        2. Beschouwt de gemeente het verharden met lavastenen als een aanvaardbaar alternatief?
        3. Geldt diezelfde souplesse dan ook bij de handhaving en aanvraag van opritten bij particulieren?
        Wim Claes: In de Volderij hebben we gekozen voor een esthetische ingreep, op vraag van de appartementsbewoners. Ik denk dat die lavastenen even waterdoorlatend zijn.
        Wim Annaert: Dat zijn geen stenen, maar poreuze korrels afkomstig van puimsteen of van klei. Dat is perfect waterdoorlatend en houdt zelfs heel veel water bij omdat dat poreus is. Dit is niet geschikt voor opritten of parkings in de voortuin, je zakt er met de auto in weg, dat is iets totaal anders dan een lavasteen. Je hebt wel fundering in lavasteen, grotere klompen waarover je graszoden kunt leggen en wel op kunt parkeren, maar die perken met korrels is volgens mij niet wat de raad van state bedoelt.
        Marc Van den Brande: Dan moet je het arrest toch eens lezen, want ze bekijken het samen. Ook lavastenen beschouwen zij als verharding.
        Sophie Baeckelmans: Dat is een regelmatig gevoerde discussie met de diensten en inwoners: alles wat niet-levende begroeiing is, wordt aanzien als verharding.
        Marc Bellinkx: Ik heb het arrest gelezen en eigenlijk is het gewoon een juridische discussie over wat het gewest een verharding noemt en wat Oostende een verharding noemt, dus ik snap niet hoe het past in het kader van tegelwippen.
        Marc Van den Brande: Op de website van Kontich geeft men duidelijk aan dat het gaat om ontharding en waar er dus tegels gewipt wordt, zegt men dat er onthard wordt. Maar er wordt lavasteen in de plaats gelegd, waarvan ik zeg dat het geen ontharding is. Dat zegt de raad van state dus ook.
        Marc Bellinkx: Zo lees ik het arrest niet. Oostende geeft strengere maatregelen dan het gewest voorstelt. Voor het gewest is het wel ontharding, voor Oostende niet.
        Bart Seldeslachts: Ik stel voor dat we het eens grondig bestuderen en bekijken wat er wel en niet kan. Ik denk wel dat het klopt wat Wim Annaert zegt: lavasteen wordt juist gebruikt om groendaken aan te leggen omdat dit een grotere waterbufferende capaciteit heeft en niet geschikt is als verharding. Ik denk dat we het onderscheid goed in kaart moeten brengen en definiëren. We nemen het op met onze diensten.
        Marc Van den Brande: Het punt van het arrest van de raad van state is dat de decreetgever niet gezegd heeft wat verharding is, en dus moet ik naar de Van Daele gaan kijken.
        Bart Seldeslachts: In ons bouwreglement is dit wel opgenomen.

        Mondelinge vraag 3

        Joost Fillet: Ik denk dat het project Fiberklaar bijna klaar is, ik heb al veel straten gezien met blauwe putdekseltjes. Het viel mij op dat het putdekseltje hier vlak voor de deur is afgewerkt met bijgesneden klinkers, terwijl dit op veel andere plaatsen gewoon afgewerkt is met zand of iets dergelijks. In bijvoorbeeld de Antwerpsesteenweg schiet er zo niet veel meer van de begaanbare voetpadbreedte over. Hoe staat het met de oplevering? Er moet ook gedacht worden aan de toegankelijkheid en veiligheid.

        Dan is er nog een tweede luikje: veel inwoners sturen foto's rond van materialen en verkeersborden die op een stapel gelegd worden, hoe lang gaat die rommel nog blijven liggen op het openbaar domein? Wat mogen we zeggen tegen inwoners die ons daarover aanspreken?

        Willem Wevers: Wij zitten tweewekelijks samen met de aannemer. De klacht over de blauwe putdeksels begrijp ik en heb ik al meermaals geuit. Dit zijn tijdelijks putjes (wachtaansluiting om bij de klant naar binnen te kunnen), in het ideale scenario zit dat putje daar 1 dag of 1 week, omdat ze met die klant moeten kunnen afspreken voor de installatie, en dat kan niet altijd op dezelfde dag waarop ze werken, dus dan steken ze een putje en kunnen ze op een later moment terugkomen, zonder dat het voetpad terug opengebroken moet worden. Soms blijkt dit maanden te duren en gaan er deksels kapot. Ze werkten dit niet tot in de puntjes af omdat dit tijdelijk is. In de praktijk merken we dat dit lang duurt, maar ze volgen het op en stap voor stap verdwijnen de meeste putjes. Ze zijn inderdaad zo goed als klaar met het project en in principe zijn we hier in de zomer vanaf. We volgen dit kort op en er is een lijst van vastgestelde schade, waarvan we vragen om ze op te lossen voor ze aan een volgende straat mogen beginnen. Over achtergelaten rommel: dit moet ik navragen en hiervan was ik niet op de hoogte. Het is altijd nuttiger om schade/rommel te melden aan de technische dienst of aan mij dan om het op facebook te zetten.

De voorzitter sluit de zitting op 15/04/2024 om 21:40.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter