De voorzitter opent de zitting op 17/03/2025 om 22:09.
Op 17 februari 2025 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-ocmw-raad
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32 en 74
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 februari 2025 worden goedgekeurd.
De Eerstelijnszone Zuid Oost Rand Antwerpen (ELZ ZORA) stelt zich tot doel de samenwerking en coördinatie tussen lokale besturen, eerstelijnszorgaanbieders, verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, verenigingen van mantelzorgers en verenigingen van vrijwilligers te realiseren en te versterken in de regio Zuid Oost Rand Antwerpen met als doel te evolueren naar een vraag gestuurde en integrale zorg en ondersteuning voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood.
In de statuten staat het volgende vermeld m.b.t. de samenstelling van het bestuursorgaan.
De VZW wordt bestuurd door een bestuursorgaan overeenkomstig artikel 9:5 WVV en verder, en bestaat uit minimaal 4 en maximaal 36 bestuurders, die ofwel zetelen als afgevaardigde van een werkend lid-rechtspersoon ofwel zetelen als werkend lid-natuurlijk persoon.
De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de verschillende actoren die in de algemene vergadering vertegenwoordigd zijn:
Onder de welzijnsactoren wordt verstaan: de woonzorgcentra, de diensten voor gezinszorg, de lokale dienstencentra, de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen, de centra voor algemeen welzijnswerk, voorzieningen die erkend, vergund of gesubsidieerd zijn door het agentschap Opgroeien regie, voorzieningen die erkend, vergund of gesubsidieerd zijn door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap.
Overige info m.b.t. clusterwerking met mandaat:
Concreet: kandidaturen worden ingewacht tegen 21/3. Op 24/4 komt de Cluster Welzijn samen op de clustervergadering. Bedoeling is dat op die clustervergadering beslist wordt wie van de kandidaten concreet wordt voorgedragen aan de Algemene Vergadering. Na voordracht van onze kandidaat door de RMW, wordt dus op de clustervergadering van ELZ ZORA nog gestemd welke kandidaten effectief in de AV zullen zetelen.
Artikel 77 en 78 van decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De volgende beslissingen kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
Vlaanderen heeft een totaalbudget voor de ELZ van € 14.349.489. Het totale subsidiebedrag wordt verdeeld in twee samenstellende delen over de zorgraden (per ELZ): een vast deel en een variabel deel. Het bedrag van het variabele deel van de subsidie per zorgraad wordt berekend door het subsidiebedrag per gewogen inwoner, vermeld in het eerste lid, te vermenigvuldigen met het aantal gewogen inwoners in de eerstelijnszone waar de zorgraad in kwestie actief is. Het gewogen inwonersaantal per gemeente wordt bepaald door het bevolkingsaantal van een gemeente te vermenigvuldigen met zijn kwetsbaarheidswegingscoëfficiënt. De kwetsbaarheidswegingscoëfficiënt van een bepaalde gemeente wordt berekend uit de totale risicofactor van die gemeente, die wordt berekend uit de volgende zes indicatoren.
ELZZORA zou volgens de laatste informatie over € 205.199,75 subsidies kunnen genieten (2025).
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt de dienstverantwoordelijke van de dienst zorg en gezondheid voor als kandidaat-lid voor het bestuursorgaan van vzw Eerstelijnszone Zuidoostrand (ELZ ZORA) voor de cluster welzijn - dienst gezinszorg, na geheime stemming en met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal dv”) dient een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger vanuit het OCMW aangeduid te worden.
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers (vennoten). Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van één van de andere organen. De onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 DLB, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers van de algemene vergadering.
Conform de decretale en statutaire bepalingen heeft elke deelnemer bij Cipal dv recht op één vertegenwoordiger op de algemene vergadering. Desgewenst kan het OCMW ook één of meer plaatsvervangers (met vermelding van hun onderlinge rangorde) aanduiden.
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Peter Scholiers aan als vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur, met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 2.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Guido Daelemans aan als plaatsvervanger op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur, met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Ons bestuur ontving de eerste oproeping van 4 februari 2025 en vervolgens de tweede oproeping van 20 februari tot de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 met de volgende agendapunten:
Ons bestuur ontving de toelichtende nota van Cipal bij de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 31 maart 2025.
Het is belangrijk dat de deelnemers van Cipal ook tijdens deze legislatuur beroep kunnen doen op de in-house-uitzondering en derhalve opdrachten kunnen toevertrouwen aan Cipal/C-smart (bv. inzake GAS- en informatieveiligheidsdienstverlening) zonder dat de formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd.
De in-house-uitzondering o.m. houdt in dat er sprake moet zijn van een ‘gezamenlijke controle’, hetgeen concreet betekent dat de besluitvormingsorganen van Cipal moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.
Ons bestuur ontving het voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders.
Deze gezamenlijke voordrachtlijst kwam tot stand na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal.
Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst werd o.m. rekening gehouden met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), politieke verdeling (systeem D’Hondt), genderratio, continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgende gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders voor Cipal goed:
Art. 2.
De raad duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders voor Cipal volgende individuele vertegenwoordiger aan: Wijckmans Dieter, gemeenteraadslid Rumst, met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 4 onthoudingen.
Art. 3.
De vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering, Peter Scholiers, wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 4.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
In de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 19 juni 2023 werd een deontologische commissie opgericht. We moeten de samenstelling van deze deontologische commissie bij de start van de nieuwe legislatuur hernieuwen. In artikel 34 van de deontologische code is omschreven hoe de deontologische commissie is samengesteld:
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de raad voor maatschappelijk welzijn, aangevuld met de voorzitter van de raad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Aan alle fracties, vertegenwoordigd in de raad voor maatschappelijk welzijn, werd gevraagd om een kandidaat en plaatsvervanger(s) voor te dragen via een individuele akte van voordracht om te zetelen in de deontologische commissie.
Alle ingediende akten zijn ontvankelijk bevonden. Volgende leden worden voorgedragen:
Volgende leden worden voorgedragen als plaatsvervanger:
Cfr. artikel 30§1 van het Huishoudelijk Reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 20/01/2025, ontvangen raadsleden presentiegeld voor de vergaderingen van de deontologische commissie
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de volgende samenstelling van de deontologische commissie:
Gezien het feit dat de huidige leverancier Vegefruit overgenomen werd door fruitsnacks en deze samenwerking een grote aanpassing vereist en de huidige aanbesteding in maart 2025 ten einde loopt, gaan we over tot het uitschrijven van een nieuwe aanbesteding voor de aankoop van ons fruit.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur; 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het vast bureau heeft toevertrouwd (artikel 78 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Het budget wordt elk jaar voorzien in het exploitatiebudget van de kinderdagverblijven, rekening 60001000 aankoop levensmiddelen. Voor het fruit wordt er over een periode van 4 jaar 50.000 euro voorzien.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek betreffende de opdracht 'Raamovereenkomst voor wekelijkse levering vers fruit' goed.
Geen mondelinge vragen.
De voorzitter sluit de zitting op 17/03/2025 om 22:22.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Merel Akkermans
Voorzitter