De voorzitter opent de zitting op 15/11/2021 om 20:10.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Er zijn geen publieksvragen.
Op 18 oktober 2021 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 18 oktober 2021 worden goedgekeurd.
De meerjarenplanwijziging opgemaakt in 2021 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 07/10/2021.
Art. 41-44 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de goedkeuring door de gemeenteraad van de meerjarenplanwijzigingen binnen een termijn van 100 dagen vanaf de dag na het ontvangen van het advies de bisschop.
Beleidsnota (zie bijlage)
De meerjarenplanwijziging opgemaakt in 2021 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 09/09/2021.
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 0,00
Investeringstoelage = 0,00
Enig artikel.
De meerjarenplanwijziging opgemaakt in 2021 van de Kerkfabriek Heilige Michaël wordt goedgekeurd.
De budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 07/10/2021.
Art. 48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van de budgetwijzigingen binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage)
De budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek HEILIGE MICHAEL werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 09/09/2021.
Financiële nota (zie biilage)
Exploitatietoelage = 0,00
Investeringstoelage = 0,00
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek Heilige Michaël.
De budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 07/10/2021.
Art. 48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van de budgetwijzigingen binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage)
De budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 09/09/2021.
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 0,00
Investeringstoelage = 0,00
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek Sint-Martinus.
Het budget 2022 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 09/09/2021.
Het budget 2022 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 07/10/2021.
Art.47 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder het advies van het erkend representatief orgaan.
Art.48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van het budget binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage).
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 0,00 EUR
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de Kerkfabriek Heilige Michaël.
Het budget 2022 van de Kerkfabriek OLV Onbevlekt Ontvangen werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 09/09/2021.
Het budget 2022 van de Kerkfabriek OLV Onbevlekt Ontvangen werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 07/10/2021.
Art.47 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder het advies van het erkend representatief orgaan.
Art.48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van het budget binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage).
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 5 434,48 EUR (waarvan 94 % ten laste van Kontich)
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de Kerkfabriek OLV Onbevlekt Ontvangen.
Het budget 2022 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 09/09/2021.
Het budget 2022 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 07/10/2021.
Art.47 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder het advies van het erkend representatief orgaan.
Art. 48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van het budget binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage).
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 0,00 EUR
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de Kerkfabriek Sint-Martinus.
Het budget 2022 van de Kerkfabriek Sint-Rita werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny bisschop van Antwerpen op 09/09/2021.
Het budget 2022 van de Kerkfabriek Sint-Rita werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 07/10/2021.
Art.47 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder het advies van het erkend representatief orgaan.
Art.48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van het budget binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.
Beleidsnota (zie bijlage).
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 17 685,12 EUR
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de Kerkfabriek Sint-Rita.
Aangezien het occasionele onderhoud en de nodige herstellingen aan gemeentewegen, die de capaciteit van het eigen gemeentelijk personeel overstijgen, op dit moment gebeurt via een contract met einddatum 31/12/2021, dient een nieuw onderhoudscontract aanbesteed te worden.
Door de gemeentelijke Technische Dienst werd te dien einde een lastenboek en raming (in bijlage) opgemaakt.
De voorgestelde procedure is een openbare aanbesteding
De raming voor deze werken bedraagt € 440.642,30 excl. BTW (€ 533.177,18 incl. BTW).
Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Artikel 1.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het aanbestedingsdossier en raming (in bijlage) voor de uitvoering van onderhoudswerken aan gemeentewegen voor de periode 2022 - 2025.
Art. 2.
De opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
Door Europa zijn voorwaarden en timings opgelegd ter sanering van waterlopen waarbij riolering dient afgekoppeld te worden en apart afgevoerd dient te worden of ter plaatse gezuiverd.
In Kontich zijn er nog enkele "satelliet" straatjes die niet direct aan de riolering grenzen en waarbij een oplossing moet gezocht worden om dit vuil water toch nog te zuiveren om de waterkwaliteit te verbeteren.
Voor Pierstraat en Keizershoek ligt hier een samenwerkingsovereenkomst voor waarbij de kostenverdeling tussen Pidpa en Gemeente Kontich bepaald wordt.
Artikel 41, 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het goedkeuren van samenwerkingsovereenkomsten.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst tussen Kontich en Pidpa met als titel 'Samenwerkingsovereenkomst - Project K-20-106 - Gemeente: Weg- en rioleringswerken in satellieten Keizershoek en Pierstraat'.
Het Lokaal Bestuur Kontich voorziet een budget voor de heraanleg van het speelterrein Gemeentepark en laat de inschrijver vrij om het terrein maximaal in te richten conform de beschreven verwachtingen en eisen in het bestek.
Het huidige speelterrein is dringend aan vervanging toe. De weinige toestellen die er nog staan, zijn kapot, versleten of vertonen houtrot.
Het speelterrein zal iets opschuiven ten opzichte van zijn huidige locatie om meer aansluiting te maken met de buitenruimte van de aanpalende taverne.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
Conform actieplan 1.4 Uitwerken van een visie inzake speelterreininfrastructuur en implementatie ervan, binnen de BBC 2020-2025 worden er jaarlijks 2 speelpleinen vernieuwd, waarbij inspraak bij de doelgroep een belangrijk uitgangspunt vormt voor het vormgeven van het bestek en het finale ontwerp.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten:
1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur'
2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
De kinderen uit de buurt, Kokon centrum en de A-HA school zullen mee mogen kiezen uit de verschillende ontwerpen.
Ook de betrokken diensten (groen, omgeving, logistiek) werden bevraagd voor de inplanting en bestaande beplanting.
50.000 euro, in afspraak met de eigenaars van de aanpalende taverne, wordt dit bedrag aan het Lokaal bestuur overgedragen ter realisatie van dit speelterrein.
Investeringsenveloppe, 2020/014, voor vernieuwing speelterreinen zoals goedgekeurd binnen het MJP 2020-2025.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht 'Heraanleg speelterrein Gemeentepark'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Art. 2.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
De gemeenteraad van 19 oktober 2015 keurde de samenwerkingsovereenkomst voor 5 jaar tussen het kringloopcentrum Opnieuw en Co en het lokaal bestuur Kontich goed voor de selectieve inzameling van textiel. Deze werd met 1 jaar stilzwijgend verlengd toen bleek dat er geen overeenkomst meer was, de jaarlijkse bijdrage al automatisch betaald was. Deze verlenging met 1 jaar is bekrachtigd door de gemeenteraad van 20 september 2021.
Een nieuwe samenwerkingsovereenkomst vanaf 1 januari 2022 is dus noodzakelijk, daar een gemeentebestuur verplicht is samen te werken met een kringloopwinkel. Vanuit afvalpreventiebeleid is het belangrijk dat herbruikbare goederen kunnen ingezameld worden en een tweede leven kunnen leiden. Opnieuw en co biedt als kringwinkel die garantie.
Het voorstel tot nieuwe overeenkomst zal opnieuw voor een termijn van 5 jaar afgesloten worden met ingang op 1 januari 2022 tot en met 31 december 2026. De vergoeding bedraagt 2 euro per inwoner, jaarlijks geïndexeerd. De overeenkomst wordt na 5 jaar elk jaar stilzwijgend verlengd tenzij één van beide partijen zes maanden vóór vervaldatum per aangetekend schrijven de overeenkomst beëindigt.
De gemeenteraad sluit alle samenwerkingsovereenkomsten voor het lokaal bestuur af.
Inhoud van de opdracht
Het kringloopcentrum zamelt op het grondgebied van de gemeente huishoudelijke goederen in met het oog op product hergebruik en afvalpreventie. Het betreft herbruikbare huishoudelijke goederen die normaal gezien door de inwoners met de gemeentelijke ophaling zouden worden meegegeven als grof vuil.
Het kringloopcentrum zal hiervoor geen kosten aanrekenen aan de betrokken inwoners indien de goederen gebracht worden of gelijkvloers klaarstaan en gedemonteerd zijn indien ze niet in hun geheel door de voordeur kunnen.
Wederzijdse doorverwijzing en sensibilisering
§ 1. De gemeente/afvalintercommunale vermeldt in haar sensibiliserings- en informatiecampagnes omtrent het gemeentelijk afvalstoffen- en materialenbeleid steeds de mogelijkheid voor de inwoners om herbruikbare goederen rechtstreeks bij het kringloopcentrum of het recyclagepark aan te leveren, of op te laten halen door het kringloopcentrum. De gemeente bewaakt bij alle inzamelacties op haar grondgebied de mogelijke meerwaarde voor hergebruik en brengt waar nodig diensten en partners samen met kringloopcentra.
§ 2. Het kringloopcentrum zal bij aanmelding van niet-herbruikbare goederen de inwoners doorverwijzen naar de ophaaldiensten van de gemeente of naar het recyclagepark. Het kringloopcentrum beschikt over de correcte gegevens om deze informatie aan de inwoners te kunnen verschaffen.
§ 3. Het kringloopcentrum en de gemeente verbinden zich er toe om samen te werken rond sensibilisering naar de burger op vlak van product hergebruik.
In een afzonderlijke bijlage bij deze overeenkomst staat op gelijst wat concreet moet worden verstaan onder sensibiliseren.
Restfractie van het kringloopcentrum
§ 1. Met de restfractie van het kringloopcentrum worden de materialen bedoeld die door het kringloopcentrum niet kunnen worden verkocht voor hergebruik. Deze omvatten zowel de nog recycleerbare fracties als het restafval.
§ 2. Het kringloopcentrum is verantwoordelijk voor de correcte opslag en afvoer van de restfractie.
§ 3. Rond het restafval worden de volgende concrete afspraken gemaakt. Alle kosten met betrekking tot het restafval neemt het kringloopcentrum op zich.
Inzameling gedragen textiel
§ 1. Onder gedragen textiel wordt verstaan: alle niet verontreinigde kledij (textiel en lederwaren), schoeisel, handtassen, riemen, beddengoed, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten, handdoeken), lompen … waarvan de inwoners zich wensen te ontdoen.
§ 2. De gemeente geeft de voorkeur aan maximaal lokaal hergebruik van gedragen textiel in de gemeente.
§ 3. De gemeente geeft de opdracht aan het kringloopcentrum om vier keer per jaar op heel het grondgebied huis aan huis gedragen textiel op te halen. Het kringloopcentrum verwittigt telkens vooraf de inwoners hiervan via een flyer of zak, en dit op eigen kosten. Het kringloopcentrum zal hiervoor geen kosten aanrekenen aan de inwoners.
§ 4. Op het recyclagepark in de gemeente plaatst het kringloopcentrum een kledingcontainer voor de inzameling van gedragen textiel.
§ 5. De gemeente geeft Opnieuw & Co toestemming om kledingcontainers te plaatsen op de openbare weg. De concrete plaatsen worden samen afgesproken. De gemeente kan besluiten om textielcontainers uit het straatbeeld te verwijderen.
Toezicht
§ 1. De gemeente/het kringloopcentrum oefenen toezicht uit op de wederzijdse naleving van deze overeenkomst. Op eenvoudige vraag worden alle nodige inlichtingen verstrekt en kunnen gegevens met betrekking tot deze overeenkomst worden geraadpleegd.
§ 2. Deze overeenkomst kan gewijzigd worden mits schriftelijk akkoord van beide partijen.
§ 3. De overeenkomst wordt met onmiddellijke ingang beëindigd indien het kringloopcentrum zijn erkenning als kringloopcentrum door de Vlaamse overheid zou verliezen.
§ 4. Alle betwistingen van deze overeenkomst zullen onderworpen worden aan de bevoegde rechtbanken van Antwerpen.
Duur
Deze overeenkomst loopt over een periode van vijf jaar van 1 januari 2022 tot 31 december 2026. De overeenkomst wordt na 5 jaar elk jaar stilzwijgend verlengd tenzij één van beide partijen zes maanden voor 1 januari van het volgend jaar per aangetekend schrijven de overeenkomst beëindigt.
Op 9 juni 2021 werd over een nieuwe samenwerkingsovereenkomst 2022-2026 onderhandeld met de directeur van Opnieuw & Co Koen Goemans, wat finaal tot dit voorstel heeft geleid waarbij beide partijen overeen kwamen de huidige samenwerkingsovereenkomst 2015-2020 met een jaar te verlengen en vanaf 1 januari 2022 een nieuwe overeenkomst aan de gemeenteraad voor te leggen. De Raad van bestuur van Opnieuw en co keurde deze samenwerkingsovereenkomst reeds goed en zal deze bekrachtigen wanneer de gemeenteraad deze ook goedkeurt.
Vergoeding en facturatie
§ 1. De gemeente betaalt jaarlijks voor 1 april een vergoeding aan het kringloopcentrum voor het inzamelen, klaarmaken voor verkoop en verkopen van de hergebruikte goederen.
§ 2. Het kringloopcentrum ontvangt van de gemeente een vergoeding gebaseerd op het aantal inwoners.
§ 3. De prijs per inwoner is gebonden aan de dienstenprijsindex en zal aangepast worden bij iedere stijging.
Deze aanpassing gebeurt telkenmale op de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst en geldt dan telkens voor heel het volgend jaar.
De berekening gebeurt volgens de formule:
oorspronkelijke prijs/inwoner x nieuw indexcijfer
aanvangsindex
Het aanvangsindexcijfer is dat van de maand december 2021.
Het nieuwe indexcijfer is dit van de maand voorafgaand aan de aanpassing.
§ 4. Na vijf jaar kan de overeenkomst stilzwijgend verlengd worden onder dezelfde voorwaarden of laat één van beide partijen ten laatste zes maanden voor het verlopen van de overeenkomst weten dat ze de overeenkomst wenst te wijzigen of aan te passen.
BBC: actieplan – 1.6.3.
Onderzoeken en uitrollen economisch en ecologisch meest voordelige afvalbeleid.
Enig artikel.
De samenwerkingsovereenkomst tussen lokaal bestuur Kontich en Kringwinkel Opnieuw en Co wordt goedgekeurd.
Het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;
Het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 23 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen die op 22 december 2021 plaatsheeft in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te 2930 Brasschaat;
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 23 september 2021 overgemaakt werd;
Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Vertegenwoordiger gemeente: L. Abrams (Wim Claes).
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 22 december 2021:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Art. 2.
De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 22 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;
Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 14 december 2021 plaats heeft;
Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 19 oktober 2021 overgemaakt werd;
Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 14 december 2021 volgende agendapunten bevat:
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1.
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 14 december 2021:
Art. 2.
De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
Brief van Pidpa van 22 oktober 2021 met agenda en bijlagen:
Besluit van gemeenteraad dd. 20 mei 2019 betreffende de aanduiding van:
voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 17 december 2021 om 11.30 u. organiseert Pidpa een buitengewone algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2022. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2022 en het toelichtend verslag.
Art. 2.
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te verlenen aan de toetreding/uitbreiding van opdracht.
Art. 3.
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te verlenen aan de benoemingen.
Art. 4.
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te verlenen aan de ‘Code van goed bestuur’.
Art. 5.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Art. 6.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Algemeen
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de jaarvergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, in het kader van de oprichting van een zelfstandige groepering. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 13.10.2021 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022 evenals aan de begroting 2022. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Benoemen bestuurder - raad van bestuur
Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Op de buitengewone algemene vergadering van 20.03.2019 werden de leden van de raad van bestuur benoemd.
Art. 18 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat bij ontslag van een bestuurder de deelnemer die hem voorgedragen heeft, een nieuwe kandidaat-bestuurder voordraagt, die vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bijwoont en waarvan de benoeming in het kader van een definitieve vervanging voorgelegd wordt aan de eerstvolgende algemene vergadering.
De gemeenteraad van Niel heeft het ontslag van de heer Bart Van der Velde aanvaard en de heer Steven Mattheus voorgedragen als kandidaat-bestuurder. De buitengewone algemene vergadering benoemt deze bestuurder, die het mandaat van de bestuurder die hij vervangt beëindigt.
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 13.10.2021 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 22.12.2021 om 19 u met volgende dagorde:
In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 20.10.2021 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 22.12.2021 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.
Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering
De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid.
Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Gemeentelijke vertegenwoordiger: K. Van Elshocht (S. Baeckelmans).
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 22.12.2021 om 19 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 22.12.2021 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Art. 3.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 20.10.2021 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022 evenals aan de begroting 2022. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage
Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.
Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds.
Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van 16.12.2020, die luidt als volgt:
Besluit de buitengewone algemene vergadering unaniem
Enig art.: De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed om in 2021 de bijdrage in het innovatiefonds te koppelen aan de omzet en aan alle deelnemers een bijdrage te vragen van 0,5%.
Om de continuïteit van deze projecten te garanderen, wordt voorgesteld om ook in 2022 een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.
Een korte nota over het innovatiefonds bevat eveneens een overzicht van de geraamde bedragen per bestuur.
De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.
Benoemen van een lid van het adviescomité
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Gelet op de vervanging van de heer René Lauwers als schepen van leefmilieu in het adviescomité milieu voor de gemeente Aartselaar door de heer Hans Cops, en op het aanvaarden van het ontslag van de heer Bart Van der Velde van de gemeente Niel en de voordracht van Steven Mattheus als lid van het adviescomité veiligheid.
De benoeming van beide leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 20.10.2021 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 22.12.2021 om 19 u met volgende dagorde:
In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 20.10.2021 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 22.12.2021 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.
Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering
De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid.
Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Gemeentelijke vertegenwoordiger: K. Van Elshocht (S. Baeckelmans).
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 22.12.2021 om 19 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 22.12.2021 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Art. 3.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een buitengewone algemene vergadering op 16 december 2021. Het betreft een buitengewone algemene vergadering waarop de strategische nota en de begroting voor het volgende jaar staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
De gemeente KONTICH is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 16 december 2021 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 16 december 2021 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Raadslid J. Fillet :
- afspraak burgerzaken : lange tijd;
- decreet nieuw energie.
Voorzitter P. Lambrechts : woorden van lof voor het personeel op het containerpark.
De voorzitter sluit de zitting op 15/11/2021 om 20:59.
Namens Gemeenteraad,
Luc Dom
Algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter