Terug
Gepubliceerd op 16/09/2025

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 16/06/2025 - 22:00 Raadzaal
Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Wim Claes, Willem Wevers, Luc Abrams, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadslid OCMW
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid OCMW

De voorzitter opent de zitting op 16/06/2025 om 21:05.

  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn van 19 mei 2025 - Goedkeuring

      Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Wim Claes, Willem Wevers, Luc Abrams, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
      Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Op 19 mei 2025 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

      De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-raden

      Bevoegdheid

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32 en 74

      Juridische Grond(en)
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 277 §1 en 278 §1
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn zoals goedgekeurd op 20 januari 2025
      Besluit

      Enig artikel.

      De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 mei 2025 worden goedgekeurd.

    • Jaarrekening 2024 - Goedkeuring

      Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Wim Claes, Willem Wevers, Luc Abrams, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
      Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      De jaarrekening van het af te sluiten boekjaar dient voor 30 juni van het volgende boekjaar goedgekeurd te worden.

      Bevoegdheid

      De raad is bevoegd om de jaarrekening vast te stellen.

      Juridische Grond(en)
      • Artikel 41, lid 2, 3° van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de beleidsrapporten worden vastgesteld door de raad.
      • Artikel 260 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de jaarrekening wordt goedgekeurd voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft.
      Inspraak en advies
      • De jaarrekening 2024 werd toegelicht door de financieel directeur op de raadscommissie omgeving en bestuurlijke organisatie.
      • Het positief advies van het managementteam van 26 mei 2025
      Besluit

      Enig artikel.

      De jaarrekening 2024 bestaande uit de doelstellingenrealisatie, de doelstellingenrekening, de financiële toestand per 31/12, de exploitatie-, investering- en liquiditeitenrekening, de balans en de staat van opbrengsten en kosten, wordt goedgekeurd:

      Budgettair resultaat van het boekjaar: + € 1.127.735,02

      Beschikbaar budgettair resultaat: - € 236.334,80       

      Autofinancieringsmarge: + € 1.412.319,27

      Balanstotaal per 31/12: + € 136.404.113,00

      Staat van opbrengsten en kosten per 31/12: overschot van het boekjaar: + € 853.669

    • Organisatiebeheersing - Jaarrapport 2024 - Kennisneming

      Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Wim Claes, Willem Wevers, Luc Abrams, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
      Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Jaarlijks moet de algemeen directeur voor 30 juni aan de gemeenteraad verslag uitbrengen over de uitvoering van het systeem van organisatiebeheersing. Het MATT bereidde de rapportering in bijlage voor. Het document is gebaseerd op het goedgekeurde verbeteractieplan organisatiebeheersing (definitieve versie na aanvullingen n.a.v. audit financiële monitoring en milieuvergunningskwestie zwembad, CBS 21/11/2022). De recentste rapportering is direct herkenbaar aan de groene kleur in de tekst.

      Bevoegdheid

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 219

      Juridische Grond(en)

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 217-220 en 592

      Besluit

      Enig artikel.

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2024.

    • IGEAN milieu & veiligheid - Algemene vergadering van 19 juni 2025 - Goedkeuring

      Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Wim Claes, Willem Wevers, Luc Abrams, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
      Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Algemeen

      Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

      Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

      Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

      Jaarverslag en jaarrekening

      Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

      De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

      Raad van bestuur

      a. benoemen kandidaat-bestuurder(s) met stemrecht ter vervanging

      Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden.

      Voor de gemeente Edegem werd Sanne Descamps benoemd als lid van de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid. Er is ondertussen een onverenigbaarheid ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker. Artikel 436 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 23§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen immers dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.

      Beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid voor de bestuursperiode 2025-2030. Sylvia Lagrou is geen gemeenteraadslid. Artikel 434§2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert.

      De gemeenteraad van Edegem motiveert de voordracht als volgt: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."

      In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voor aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025.

      b. benoemen bestuurder(s) met raadgevende stem ter vervanging

      Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden.

      De buitengewone algemene vergadering nam akte van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en duidde voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aan.

      Mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud:

      "Beste,

      We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle.

      Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders.

      In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten.

      Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?

      Met vriendelijke groeten
      Anke Dehuisser
      algemeen directeur"

      Rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, wijzigt de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid en is Anke Muylle het best gerangschikt.

      In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de aangepaste rangorde voor aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.

      Goedkeuring aanpassing presentiegelden

      Artikel 448 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende (wijziging geldig vanaf 8 april 2023):

      De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.

      Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten.

      Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

      De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.

      In het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 heeft de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index). Deze beslissing was gebaseerd op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening én IGEAN milieu & veiligheid. De (meeste) bestuurders ontvingen finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.

      Beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt:

      Besluit de jaarvergadering

      Enig art.: De jaarvergadering past per 1.01.2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.

      Deze beslissing hield rekening met het nieuwe decreet lokaal bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan. In uitvoering hiervan werd in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat.
      De presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, bedragen 265,25 euro (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr. https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid).

      De verplaatsingsvergoeding bedraagt in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug.
      Intussen is de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld. De raad van bestuur telt 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem en is identiek voor IGEAN dienstverlening én voor IGEAN milieu & veiligheid.

      Gelet op de identieke samenstelling van de raad van bestuur met één voorzitter voor beide verenigingen, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid aan de voorzitter een dubbel presentiegeld toe te kennen. De toekenning van het dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

      Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité

      Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden.

      Het algemeen comité heeft als doel de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen. Het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten.

      Tot op heden heeft IGEAN milieu & veiligheid geen algemeen comité.

      In voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” opgemaakt. In zitting van 16 oktober 2024 heeft de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening kennis genomen van deze inspiratienota en deze eveneens onderschreven. In de nota wordt o.m. verwezen naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming.

      Voormelde nota werd eveneens voorgelegd en besproken op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18 december 2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.

      Beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid een algemeen comité op te richten. De oprichting van een algemeen comité wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025.

      Aan deze algemene vergadering wordt eveneens gevraagd om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.

      Benoemen leden adviescomités

      Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.

      Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.

      Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.

      Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

      Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van de adviescomités benoemd werden.

      Nog niet alle gemeenten of deelnemers hadden een lid voorgedragen voor deze adviescomité. De benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.

      Goedkeuring oprichting van IGEAN Energie nv

      Kennisneming van de ruling door de bestuurders tijdens de raad van bestuur van 23 april 2025.

      Opdracht aan Deloitte Legal om juridische bijstand en ondersteuning te verlenen, o.m. bij het opstellen van de nodige documenten voor:

      1. de oprichting van de nieuwe vennootschap,
      2. de gedeeltelijke overdracht van de overheidsopdracht,
      3. de dienstverleningsovereenkomst tussen IGEAN en de nieuw op te richten vennootschap.

      Toelichting door Danny Stas, partner bij Deloitte Legal, bij de ruling en de verder te ondernemen stappen aan de raad van bestuur van 7 mei 2025.

      De goedkeuring van de oprichting van IGEAN Energie nv wordt voorgelegd aan een volgende raad van bestuur en aan de algemene vergadering van 19 juni 2025.

      Goedkeuren uittreding deelnemers

      In zitting van 29 april 2025 heeft de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN dienstverlening stop te zetten. Het betreft een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN dienstverlening.

      De deelnemer die uittreedt, vergoedt de schade die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers. Wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), dan is een uitstap mogelijk zonder schadevergoeding.

      Aangezien het om een volledige uittreding gaat, geldt verder artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen en zullen de aandelen uitbetaald worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden.

      De goedkeuring van de uittreding wordt overeenkomstig artikel 422 van het decreet lokaal bestuur genomen door de algemene vergadering.

      Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

      De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft beslist om de jaarvergadering van 19 juni 2025 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.

      De dagorde werd als volgt vastgelegd:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024
      5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging
      6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging
      7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden
      8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité
      9. Benoemen van leden van het algemeen comité
      10. Benoemen van leden adviescomités
      11. Oprichting van IGEAN Energie nv: goedkeuring
      12. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

      Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 8 mei 2025 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 19 juni 2025 aan alle deelnemers bezorgd.
      Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

      1. uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 23 april 2025 en 7 mei 2025
      2. het jaarverslag 2024 met de jaarrekening 2024.

      Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering

      De raad voor maatschappelijk welzijn heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid.

      Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

      Met deze beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

      Verdaging agendapunten 7 (Goedkeuren aanpassing presentiegelden) en 11 (Oprichting van IGEAN Energie nv: goedkeuring)

      De raad van bestuur van IGEAN milieu en veiligheid van 4 juni 2025 heeft beslist de betrokken punten te verdagen, rekening houdend met volgende elementen:

      Presentiegelden

      Het is van belang om zowel voor IGEAN DV als voor IGEAN MV samen één gedragen standpunt in te nemen. Dit punt zal daarom eerst opnieuw voorgelegd worden aan de raad van bestuur van IGEAN DV én IGEAN MV, waarna het op een volgende algemene vergadering geagendeerd kan worden.

      Oprichting IGEAN Energie

      Er wordt eerst concretere informatie gevraagd over o.m. de vennootschapsstructuur, de governance en de financiering van de nieuwe vennootschap. IGEAN zal deze informatie voorleggen aan de raad van bestuur, waarna alle deelnemers met meer gedetailleerde kennis een beslissing hierover kunnen nemen op een volgende algemene vergadering. Indien nodig zal IGEAN hiervoor in het najaar een bijkomende algemene vergadering organiseren.

      Bevoegdheid

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 77-78

      Juridische Grond(en)
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Statuten van IGEAN milieu & veiligheid
      Inspraak en advies
      • Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de raad van bestuur van 7 mei 2025
      • Toelichting en bespreking van de overige punten op de raad van bestuur van 23 april 2025 en van 7 mei 2025
      Financiële weerslag - BBC

      De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 19 juni 2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024
      5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging
      6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging
      7. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité
      8. Benoemen van leden van het algemeen comité
      9. Benoemen van leden adviescomités
      10. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie

      Art. 2.

      De vertegenwoordiger van het OCMW, Sophie Baeckelmans met als plaatsvervanger Felicia Van Thuyne, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

      Art. 3.

      Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

    • IGEAN dienstverlening - Algemene vergadering van 19 juni 2025 - Goedkeuring

      Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Wim Claes, Willem Wevers, Luc Abrams, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
      Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Algemeen

      Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.

      Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Op de algemene vergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.

      Jaarverslag en jaarrekening

      Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

      De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

      Raad van bestuur

      a. benoemen kandidaat-bestuurder(s) met stemrecht ter vervanging

      Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden.

      Voor de gemeente Edegem werd Sanne Descamps benoemd als lid van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening. Er is ondertussen een onverenigbaarheid ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker. Artikel 436 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 22§2 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen immers dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.

      Beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening voor de bestuursperiode 2025-2030. Sylvia Lagrou is geen gemeenteraadslid. Artikel 434§2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert.

      De gemeenteraad van Edegem motiveert de voordracht als volgt: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."

      In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voor aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025.

      b. benoemen bestuurder(s) met raadgevende stem ter vervanging

      Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden.

      De buitengewone algemene vergadering nam akte van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en duidde voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aan.

      Mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud:

      "Beste,

      We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle.

      Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders.

      In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten.

      Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?

      Met vriendelijke groeten
      Anke Dehuisser
      algemeen directeur"

      Rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, wijzigt de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid en is Anke Muylle het best gerangschikt.

      In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de aangepaste rangorde voor aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.

      Goedkeuring aanpassing presentiegelden

      Artikel 448 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende (wijziging geldig vanaf 8 april 2023):

      De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.

      Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten. Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

      De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.

      In het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 heeft de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index). Deze beslissing was gebaseerd op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening én IGEAN milieu & veiligheid. De (meeste) bestuurders ontvingen finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.

      Beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt:

      Besluit de jaarvergadering

      Enig art.: De jaarvergadering past per 1 januari 2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.

      Deze beslissing hield rekening met het nieuwe decreet lokaal bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan. In uitvoering hiervan werd in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat.
      De presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, bedragen 265,25 euro (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr.https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid).

      De verplaatsingsvergoeding bedraagt in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug.

      Intussen is de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld. De raad van bestuur telt 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem en is identiek voor IGEAN dienstverlening én voor IGEAN milieu & veiligheid.

      Gelet op de identieke samenstelling van de raad van bestuur en om mogelijke extra kosten die dat met zich meebrengt te vermijden, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening vanaf 19 maart 2025 te halveren tot 132,63 euro per zitting (gekoppeld aan de index).

      Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité

      Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden.

      Het algemeen comité heeft als doel de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen. Het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten.

      Tot op heden heeft IGEAN dienstverlening geen algemeen comité.

      In voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” opgemaakt. In zitting van 16 oktober 2024 heeft de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening kennis genomen van deze inspiratienota en deze eveneens onderschreven. In de nota wordt o.m. verwezen naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming.

      Voormelde nota werd eveneens voorgelegd en besproken op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18 december 2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.

      Beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het Voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening een algemeen comité op te richten. De oprichting van een algemeen comité wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025.

      Aan deze algemene vergadering wordt eveneens gevraagd om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.

      Benoemen leden adviescomités

      Artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat er één of meerdere adviescomités kunnen opgericht worden. Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen.

      De intergemeentelijke werking van het EnergieK huis is een van de activiteiten die IGEAN dienstverlening uitvoert als zelfstandige groepering. Om deze intergemeentelijke werking invulling te geven en op te volgen, werd in 2019 de vroegere beleidsgroep Energie omgevormd tot een adviescomité EnergieK Huis.

      Enkel de gemeenten die deel uitmaken van het EnergieK Huis zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité met één effectief lid. Het adviescomité bestaat bij voorkeur uit de bevoegde schepen (energie, klimaat of duurzaamheid). De voordracht én het mandaat van het lid van het adviescomité geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.

      Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur leden voor de adviescomités voordragen, die door de algemene vergadering worden benoemd.

      Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van het adviescomité EnergieK Huis benoemd werden.

      Nog niet alle gemeenten hadden een lid voorgedragen voor dit adviescomité. De benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.

      Goedkeuren uittreding deelnemers

      In zitting van 29 april 2025 heeft de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN dienstverlening stop te zetten. Het betreft een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN dienstverlening.

      De deelnemer die uittreedt, vergoedt de schade die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers. Wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), dan is een uitstap mogelijk zonder schadevergoeding.

      Aangezien het om een volledige uittreding gaat, geldt verder artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen en zullen de aandelen uitbetaald worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden.

      De goedkeuring van de uittreding wordt overeenkomstig artikel 422 van het decreet lokaal bestuur genomen door de algemene vergadering.

      Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

      De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft beslist om de jaarvergadering van 19 juni 2025 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.

      De dagorde werd als volgt vastgelegd:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024
      5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging
      6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging
      7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden
      8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité
      9. Benoemen van leden van het algemeen comité
      10. Benoemen van leden adviescomités
      11. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

      Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 8 mei 2025 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 19 juni 2025 aan alle deelnemers bezorgd.
      Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

      1. uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 23 april 2025 en 7 mei 2025
      2. het jaarverslag 2024 met de jaarrekening 2024.

      Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering

      De raad voor maatschappelijk welzijn heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid.

      Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

      Met deze beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

      Verdaging agendapunt 7: Goedkeuren aanpassing presentiegelden

      De raad van bestuur van IGEAN dienstverlening van 4 juni 2025 heeft beslist het betrokken punt te verdagen, rekening houdend met volgende elementen:

      Het is van belang om zowel voor IGEAN DV als voor IGEAN MV samen één gedragen standpunt in te nemen. Dit punt zal daarom eerst opnieuw voorgelegd worden aan de raad van bestuur van IGEAN DV én IGEAN MV, waarna het op een volgende algemene vergadering geagendeerd kan worden.

      Bevoegdheid

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

      Juridische Grond(en)
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Statuten van IGEAN dienstverlening
      Inspraak en advies
      • Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de raad van bestuur van 7 mei 2025
      • Toelichting en bespreking van de overige punten op de raad van bestuur van 23 april 2025 en van 7 mei 2025
      Financiële weerslag - BBC

      De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 19 juni 2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024
      5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging
      6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging
      7. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité
      8. Benoemen van leden van het algemeen comité
      9. Benoemen van leden adviescomités
      10. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

      Art. 2.

      De vertegenwoordiger van het OCMW, Sophie Baeckelmans met als plaatsvervanger Felicia Van Thuyne, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

      Art. 3.

      Twee uittreksels van deze raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

    • Cipal dv - Algemene Vergadering van 24 juni 2025 - Goedkeuring

      Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Wim Claes, Willem Wevers, Luc Abrams, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
      Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      OCMW Kontich is lid van Cipal dv. Via e-mail van 9 mei 2025 bezorgde Cipal dv ons bestuur de oproeping voor hun algemene vergadering van 24 juni 2025.

      De ons bezorgde oproeping en bijhorende documentatie zijn terug te vinden op https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-24-juni/

      Bevoegdheid

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

      Juridische Grond(en)
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • De statuten van Cipal dv
      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de uitnodiging van Cipal dv voor de algemene vergadering op 24 juni 2025 en hecht goedkeuring aan de agenda:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
      2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat
      4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
      5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024
      7. Benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
      8. Bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de Raad van Bestuur
      9. Goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030
      10. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

      Art. 2.

      De vertegenwoordiger van het OCMW, Peter Scholiers met als plaatsvervanger Guido Daelemans, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

      Art. 3.

      Het secretariaat bezorgt een digitaal uittreksel van dit besluit aan Cipal dv.

    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Wim Claes, Willem Wevers, Luc Abrams, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
      Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Mondelinge vraag 1:

      Marjan De Nayer: Is het mogelijk om de stopzetting van de cursuswerking ‘Uit Je Doppen’ uit te stellen en globaal te bekijken bij het uitrollen van de UiTPAS?

      Bart Seldeslachts: De communicatie is waarschijnlijk niet goed gebeurd. We hebben bestaande initiatieven geëvalueerd en hebben bevonden dat de doelstellingen waarvoor deze initiatieven opgericht werden niet behaald werden. Mogelijks zijn we hier te snel over gegaan en hebben deze initiatieven andere nuttige doelen bereikt die initieel geen deel van het opzet waren. We gaan dit remediëren, maar we gaan de stopzetting niet uitstellen om ze dan mogelijks volgend jaar alsnog uit te voeren. Laat ons nu proberen om het in één keer recht te trekken en goed te doen.

      Peter Lambrechts: Het stuk cursuswerking in Den Alf heeft grotendeels zijn doel bereikt en blijft behouden (de werking van Buurthuis Den Alf wordt vanuit het OCMW opgevolgd, welk geen onderdeel is van de cursuswerking Uit Je Doppen). Onze diensten willen zelf ook niet terugkomen op de genomen beslissing, maar willen investeren in goede nazorg om de deelnemers te leiden richting het bestaande aanbod, en voor bijvoorbeeld zwemmen en tai chi hebben we volgens mij al een mooie oplossing gevonden, en ook voor yoga zullen we waarschijnlijk een gelijkaardige oplossing vinden.

      Marjan De Nayer: Ik vind dat het evengoed een andere naam mag krijgen, want ‘Uit Je Doppen’ geeft de suggestie ‘alleen naar werk’, en ondertussen is dat zo uitgegroeid met zo’n breed succesvol aanbod. Ik vind Den Alf heel goed, maar er moet denk ik een beetje meer, dat vind ik juist heel goed, dat je mensen zou kunnen toeleiden naar iets dat voor meer mensen, voor een bredere groep, voor de mensen die hier stonden, dat die daaraan kunnen deelnemen, die tot hiertoe het doelpubliek van Den Alf zijn en daaraan, dat kan een werkpunt zijn denk ik, van die mensen juist naar dat ander ook toe te leiden en daarom vind ik dat ook heel waardevol om te behouden binnen een dienst aangeboden binnen de gemeente. Ik heb het duidelijk gemaakt, dankuwel.

      Mondelinge vraag 2:

      Marjan De Nayer: Ik heb onlangs deelgenomen aan de voorstelling van het wooncahier. Ik vond dit erg interessant en zou hier graag snel mee aan de slag gaan. Wordt hier mee verder gegaan?

      Cindy Vanbaeden: We zijn uiteraard heel blij dat dit bestaat en ze maken ook deel uit van onze stuurgroep wonen. We zijn al heel lang vragende partij, al sinds vorige legislatuur, om ons vooral naar het cijfermatige te laten ondersteunen. Het is superhandig voor ons dat we nu een meer diepgaande analyse hebben over de woonuitdagingen op een breder niveau. We zitten volop in de voorbereiding van de meerjarenplanning, dus we bekijken of we er inspiratie kunnen uithalen. We nemen dit zeker mee in de beleidsvoorbereidingen en er zal ongetwijfeld nog heel wat worden gedaan rond het woonbeleid deze legislatuur.

      Besluit

      Er zijn 2 mondelinge vragen, dewelke volledig raadpleegbaar zijn in het audioverslag van deze raad.

De voorzitter sluit de zitting op 16/06/2025 om 21:25.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Kizzy Rombaut
Algemeen directeur

Merel Akkermans
Voorzitter