Terug
Gepubliceerd op 25/06/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 21/05/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 21/05/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 15 april 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op 15 april 2024 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-gemeenteraad

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 april 2024 worden goedgekeurd.

      • Tijdelijke uitzondering op de huwelijkslocaties - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Vanaf 1 augustus 2024 tot en met 31 december 2024 kunnen de huwelijken niet doorgaan in het oude gemeentehuis door de renovatiewerken.
        Er waren al wel huwelijken gepland. Deze koppels hebben specifiek gekozen voor het oude gemeentehuis en niet voor de raadzaal in het nieuwe gemeentehuis.

        Daarom werd er gekeken of er een mogelijkheid is om te huwen in de Altenakapel. Deze kapel heef ook een authentiek karakter, vergelijkbaar met het oude gemeentehuis.

        Er gaan huwelijken door in de Altena kapel op volgende data:

        • 17/8
        • 24/8
        • 7/9
        • 21/9

        Nieuwe aanvragen voor huwelijken tussen 1 augustus 2024 en 31 december 2024 kunnen alleen doorgaan in de raadzaal van het nieuwe gemeentehuis. Er komen dus geen
        extra data meer bij in de Altenakapel.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het aanduiden van de huwelijkslocaties.

        Juridische Grond(en)

        Art. 139 BW:

        Het huwelijk kan voltrokken worden in:

        • het gemeentehuis
        • op een andere locatie zoals vastgelegd bij gemeenteraadsbesluit.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de tijdelijke uitzondering op de huwelijkslocaties binnen onze gemeente goed, waardoor er enkele huwelijken in de Altenakapel kunnen doorgaan.

      • Duivelsgekte - Eenmalig toelagereglement ter ondersteuning in het kader van EK voetbal 2024 in het gemeentepark - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Het EK voetbal vindt dit jaar plaats van 14 juni tot en met 14 juli.

        Bij vorige edities van WK/EK voetbal nam het lokaal bestuur het initiatief om onder de noemer "Duivelsgekte in het gemeentepark" via een concessie uitbaters te zoeken voor drank- en eetvoorzieningen. Het lokaal bestuur was zelf organisator en stond in voor groot scherm, uitzendrechten... Dit werd voor 2024 tot dusver niet voorzien. De formule van een concessie zou desgewenst voor dit evenement niet meer realiseerbaar zijn. Bij openstelling (verplicht 30 dagen) zouden we pas 3 juni de kandidaturen kunnen ontvangen en 10 juni in het college kunnen gunnen. Ook het vinden van een scherm via openbare aanbesteding is niet meer mogelijk, vanwege de grote vraag naar dergelijke schermen in deze periode.

        Via het evenementenloket zijn evenwel aanvragen toegekomen van een initiatief op privéterrein aan Heiveldekens, een initiatief van Jh Den Trap in Waarloos en een samenwerkingsverband van vier horecazaken die "Duivelsgekte" in het gemeentepark van Kontich willen organiseren.

        Wij stellen dan ook voor ons ondersteunend en faciliterend op te stellen naar dergelijke samenwerking in het centrum en bevragen ook alle andere horecazaken dien wensen toe te treden tot dit samenwerkingsverband.

        Dit kan onder de vorm van een toelagereglement, wat bovendien meer mogelijkheden biedt aan (een samenwerkingsverband van) horecazaken om snel te kunnen schakelen in de organisatie van het evenement. Het lokaal bestuur legt zich met dergelijk regelement ook toe op het stimuleren van samenwerking tussen horecazaken op haar grondgebied.

        De totale kost voor de organisatie ramen wij op ruwweg 35.000 euro. De grootste kost zit in de huur van scherm en geluid.

        Het lokaal bestuur voorziet 15.000 euro als toelage aan het samenwerkingsverband van horeca uitbaters die samen de Duivelsgekte in het gemeentepark van Kontich organiseren. Dit bedrag kan aangewend worden door Kontichse horecazaken, die te kennen geven dat zij voor de matchen een organisatie op touw wensen te zetten in het gemeentepark en daarbij een groot scherm willen huren.

        Daarnaast voorziet het lokaal bestuur de terbeschikkingstelling van het openbaar domein in het Gemeentepark, de huur van een toiletwagen voor de hele periode, ondersteuning bij administratieve formaliteiten, veiligheidsoverleg en het afleveren van vergunningen, logistieke ondersteuning bij de opstelling en voor de aansluitingen van nutsvoorzieningen, het betalen van de kosten voor nutsvoorzieningen en het gebruik van materialen zoals tafels, stoelen, tenten, nadarhekken, fietsenstallingen.

        Ook zal het lokaal bestuur de communicatie ondersteunen via de gemeentelijke communicatiekanalen en een bewonersbrief aan de buren te bezorgen.

        Bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad aangaande het vaststellen van gemeentelijke reglementen

        Juridische Grond(en)

        Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen

        Financiële weerslag - BBC
        • Budget van 15.000 euro incl. btw voor toelagen aan het samenwerkingsverband van horecaondernemers die organiseren. Te voorzien via budgetwijziging van de meerjarenplanning.
        • Budget van 7.000 euro voor ondersteuning die voorzien wordt vanuit het lokaal bestuur Kontich: huur toiletten, huur standpijp, communicatie, elektriciteit, water...
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt het eenmalig toelagereglement goed ter ondersteuning van een samenwerkingsverband tussen horecazaken dat de uitzending van de EK wedstrijden van de Rode Duivels organiseert.

        Art. 2.

        Het toelagereglement wordt als bijlage toegevoegd en maakt integraal deel uit van dit besluit.

      • Gebruik van leerplan Leer Lokaal voor het gemeentelijk basisonderwijs - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.

        De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.

        Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.

        Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.

        Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:

        • het is beperkt in omvang;
        • het laat voldoende ruimte voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen en geeft dit ook aan;
        • het neemt alle door het Vlaams Parlement goedgekeurde ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs en eindtermen voor het gewoon lager onderwijs letterlijk op waarbij transparant het onderscheid wordt gemaakt tussen welke doelen de eindtermen realiseren en met welke doelen de ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd;
        • het is in overeenstemming met de internationale en grondwettelijke beginselen inzake de rechten van de mens en van het kind in het bijzonder;
        • het respecteert de goedgekeurde eindtermen en ontwikkelingsdoelen;
        • het wordt in samenhang ingediend met andere leerplannen;
        • het vermeldt de doelgroep;
        • het vermeldt de administratieve benamingen van de leerlingengroepen voor wie het leerplan bestemd is;
        • het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd (geeft samenhang weer met voorafgaande en volgende leerjaren);
        • het leerplan vertoont consistentie met de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen;
        • het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering.

        Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:

        • de mate waarin het leerplan compatibel is met het open karakter (open staan voor alle leerlingen ongeacht de ideologische, filosofische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerling) van een school van het officieel gesubsidieerd onderwijs;
        • de mate waarin het leerplan compatibel is met het eigen pedagogisch project;
        • de mate waarin het leerplan compatibel is met de beginselverklaring neutraliteit van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs;
        • de mate waarin het leerplan de school kansen biedt om het curriculum af te stemmen op de eigen schoolcontext en visie (schooleigen curriculum);
        • de mate waarin het leerplan vergezeld wordt van didactische toelichting die ondersteunend is voor de leraren.

        OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.

        OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.

        Het schoolbestuur wenst op voorstel van directeur Maarten Meyer gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn school/scholen van het basisonderwijs.

        Bevoegdheid

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2

        Juridische Grond(en)
        Inspraak en advies

        Alle geledingen van de school zijn op de hoogte en hadden geen bezwaren.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het gebruik goed van het OVSG-leerplan 'Leer Lokaal' voor de gemeentelijke basisschool A-HA! School Kontich vanaf volgend schooljaar.

      • Bestek, meetstaat en raming voor heraanleg Gallo-Romeinenlaan - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Concept: In najaar 2020 werd het fietspad in Ooststatiestraat, tussen Kauwlei en Stationsplein heraangelegd voor meer fietscomfort.

        Op 1 december 2022 heeft de deputatie van provincie Antwerpen een vergunning verleend voor de heraanleg van het Stationsplein waar het aantal parkeerplaatsen gehalveerd werden en de nadruk gelegd werd op verblijven en vertoeven. De uitvoering van deze omgevingsvergunning is gestart in januari 2024.

        Om ervoor te zorgen dat de parkeerdruk zich niet naar de omliggende straten verplaatst, werd er onderzocht om zowel Ganzenbollaan als Gallo-Romeinenlaan doodlopend te maken voor verkeer komend van het Stationsplein. De knip in de Ganzenbollaan werd opgenomen in de omgevingsaanvraag voor het Stationsplein.

        Om de knip in de Gallo-Romeinenlaan te realiseren werd er gekeken naar een volledige herinrichting van de straat.

        Tijdens het ontwerpproces werden verschillende scenario's onderzocht en er werd gekozen om de knip aan de kant van Ooststatiestraat te realiseren waar een onthard buurtpleintje kan ontstaan. Verder is er gekozen om te werken volgens de woonerf principe waar de aangelegde verharding gedeeld moet worden tussen de actieve weggebruikers en het gemotoriseerd verkeer en waar de parkeerplaatsen duidelijk afgebakend zijn. De straat wordt waar mogelijk onthard. Voor de verharding is er gekozen voor poreuze waterdoorlatende verharding. Ter hoogte van de parkeerplaatsen wordt er gewerkt met modulaire verharding met brede voegen. In de groenvakken zullen een aantal nieuwe bomen aangeplant worden in maat A.

        Riolering: Dit project wordt gerealiseerd in samenwerking met Pidpa. Na een cameraonderzoek werd er vastgesteld dat de riolering in zeer slechte staat is. De riolering zal volledig vervangen worden.

        Erfgoed: Omwille van de hoge kans op archeologische vondsten zal er tijdens de werken gewerkt worden met toezicht door een erkend archeoloog.

        Financieel: De totale kost van dit project wordt geraamd op € 474.095,55 inclusief btw, waarbij het aandeel van Kontich wordt geraamd op € 180.378,86 inclusief btw. Het overige deel is ten laste van Pidpa.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur 22/12/2017 art. 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

        Inspraak en advies

        Er werd een infomoment voor de buurtbewoners georganiseerd op 23 oktober 2023. De plannen werden positief onthaald.

        Financiële weerslag - BBC

        Raming aandeel Kontich is vastgelegd op € 180.378,86 inclusief btw.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het bestek, de meetstaat en de raming goed voor de heraanleg van de Gallo-Romeinenlaan.

      • Maaien bermen Opdracht voor Raamovereenkomst voor het ruimen van grachten - Periode 2024-2027 - Aansluiting aankoopcentrale Pidpa - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 1 januari 2020 zijn we toegetreden tot de aankoopcentrale van Pidpa voor het maaien van bermen in de jaren 2020, 2021 en 2023. Aangezien deze overeenkomst eindigt op 31 december 2023, heeft Pidpa een brief gestuurd om interesse te peilen voor een nieuwe aanbesteding.

        Dit jaar zal Pidpa een nieuwe aanbesteding uitschrijven voor een raamcontract rond het ruimen en maaien van grachten, met een focus op de grachten die ze beheren in Kontich. Daarnaast streven ze ernaar ook het maaien en ruimen van grachten in beheer van Kontich op te nemen.

        Pidpa wil als aankoopcentrale optreden voor het maaien en ruimen van grachten en/of bermen in ons beheer volgens artikel 2, 6° van de Overheidsopdrachtenwet. Dit raamcontract is geldig van 1 januari 2024 tot 31 december 2027.

        Voorheen werden bermen voornamelijk door een externe aannemer (Audenaert) gemaaid volgens het bermplan van de gemeente, terwijl PIDPA de grachten beheerde, zonder afstemming tussen beiden. Na een inventarisatie in 2021 en gesprekken met belanghebbenden, is er een geïntegreerd beheerplan opgesteld dat rekening houdt met verkeersveiligheid en ecologische doelen.

        Met deze nieuwe aanpak wordt alles onder één verantwoordelijkheid beheerd, in overeenstemming met de wetgeving en met aandacht voor verkeersveiligheid, waterbeleid en ecologie.

        Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsingen van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen (art. 40, §2 Decreet over het Lokaal Bestuur), eventueel samen te lezen met artikel 41 Decreet over het Lokaal Bestuur.

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

        Financiële weerslag - BBC

        Afhankelijk van het afvoervolume, dit wordt van de saneringsbijdrage betaald.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeente Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van Pidpa voor de plaatsing van de 'Opdracht voor Raamovereenkomst voor het ruimen van grachten - periode 2024 - 2027", die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer - Perceel 7 (Schelle, Niel, Puurs-Sint-Amands, Willebroek, Rumst, Aartselaar, Boom, Kontich) die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer Abog nv te Wetteren.

        Art. 2.

        De opdrachten in het kader van dit raamcontract worden binnen de looptijd van de raamcontracten rechtstreeks door de gemeente gegund aan de gegunde zonder de betrokkenheid en aansprakelijkheid van Pidpa.

      • Woonstroom - Algemene vergadering van 22 mei 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente is door de ontbinding van de Duffelse Volkswoningen tijdelijk aandeelhouder van Woonstroom.

        De gemeente werd per e-mail van 7 mei 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de jaarlijkse algemene vergadering van de aandeelhouders die doorgaat op woensdag 22 mei 2024 om 19 u. te Nieuwstraat 3 in Duffel.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • De statuten van Woonstroom
        • GR-besluit dd. 18 maart 2019 waarin Guido Daelemans wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur in de Algemene Vergadering van de Volkswoningen van Duffel cvba
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt volgende agenda van de Algemene Vergadering van Woonstroom van woensdag 22 mei 2024 goed:

        1. Jaarverslag 2023 van de raad van bestuur.
        2. Het controleverslag 2023 van de commissaris
        3. Goedkeuring van de gecoördineerde waarderingsregels
        4. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 en winstverdeling
        5. Kwijting van de bestuurders en de commissaris
        6. Benoeming en herbenoeming van de bestuurders
        7. Presentiegelden: bepalen van de bedragen

        Art. 2.

        De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger, dhr. Guido Daelemans, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Woonstroom vastgesteld op 22 mei 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

      • Woonmaatschappij Thuisrand - Algemene vergadering aandeelhouders van dinsdag 18 juni 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij Thuisrand. De gemeente werd per schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Thuisrand die op dinsdag 18 juni 2024 plaats via Teams.

        Bevoegdheid

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad besluit na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van Woonmaatschappij Thuisrand van dinsdag 18 juni 2024:

        1. Balans 31/12/2023
        2. Resultaat rekening 2023
        3. Begroting 2024

        Art. 2.

        De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van de gemeente Kontich, mevr. Sophie Baeckelmans, die zal deelnemen aan de (digitale TEAMS) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Thuisrand op dinsdag 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

      • Poolstok - Algemene vergadering van vrijdag 31 mei 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband POOLSTOK.

        De gemeente werd per e-mail van 8 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering tevens jaarvergadering van POLSTOK die op 31 mei 2024 plaatsheeft in zaal Auditorium in Lamot Mechelen.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • De statuten van Poolstok
        • GR-besluit dd. 18 maart 2019 waarin Mia Wauters werd aangeduid als vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen van Poolstok en Cindy Vanbaeden als plaatsvervanger
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad besluit, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van POOLSTOK vrijdag 31 mei 2024:

        De Algemene Vergadering heeft de volgende agenda:

        1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
        2. Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023
        3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023
        4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2023
        5. Bestemming van het resultaat
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2023
        7. Ontslagen en benoemingen - Aanstelling bedrijfsrevisor: nieuw mandaat
        8. Goedkeuring van de bezoldigingen - Indexering van de bestuurdersvergoedingen
        9. Desgevallend: varia

        Art. 2.

        De gemeenteraad besluit de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Kontich, mevr. Cindy Vanbaeden, die zal deelnemen aan de fysieke Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging POOLSTOK op 31 mei 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband POOLSTOK.

      • Creat Services dv - Algemene vergadering van dinsdag 18 juni 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij Creat Services dv.

        Op dinsdag 30 april ll. ontving ons bestuur de oproeping voor de Algemene vergadering van Creat Services dv van 18 juni 2024.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • De statuten van Creat Services dv
        • GR-besluit dd. 13 maart 2023 waarin Peter Lambrechts als vertegenwoordiger van de gemeente op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Creat werd aangeduid en Wim Claes als plaatsvervanger
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
          b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen
          Varia

        Art. 2.

        De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger, dhr. Peter Lambrechts met als plaatsvervanger dhr. Wim Claes, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

        Art. 3.

        Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be.

      • Pidpa - Algemene vergadering van 28 juni 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa. Op vrijdag 28 juni 2024 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering.

        De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:

        1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
        2. Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023
        3. Verslag van de commissaris over het jaar 2023
        4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2023
        5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris
        6. Toetredingen/uitbreidingen van opdracht
        7. Benoemingen
        8. Varia - Vragen van vennoten
        9. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.

        Historiek

        Brief van Pidpa van 22 april 2024 met agenda en bijlagen:

        • verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023 en het duurzaamheidsverslag 2023
        • de jaarrekening over het boekjaar 2023
        • het verslag van de commissaris over 2023
        • toelichting toetredingen/uitbreidingen
        • toelichting benoemingen
        • model als raadsbeslissing

        Besluit van gemeenteraad dd. 20 mei 2019 betreffende de aanduiding van :

        • mevr. Mia Wauters als afgevaardigde en
        • mevr. Marleen Van den Eynde plaatsvervangend afgevaardigde 

        voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Financiële weerslag - BBC

        Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023, de jaarrekening over het boekjaar 2023 en het verslag van de commissaris goed.

        Art. 2.

        De gemeenteraad keurt het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2023 goed.

        Art. 3.

        De gemeenteraad keurt de toetredingen/uitbreidingen van opdracht goed.

        Art. 4.

        De gemeenteraad keurt de benoemingen goed.

        Art. 5.

        De gemeenteraad geeft de opdracht aan de vertegenwoordiger, mevr. Mia Wauters met als plaatsvervanger mevr. Marleen Van den Eynde, om op de algemene vergadering van 28 juni 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

        Art. 6.

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

      • Jaarrekening 2023 Kerkfabriek Sint-Martinus - Advies

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 11/04/2024.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen

        Financiële weerslag - BBC
        • Financiële nota (zie bijlage)
        • Toelichting (zie bijlage)
        Besluit

        Enig artikel.

        Aan de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek Sint-Martinus wordt een gunstig advies gegeven.

      • Jaarrekening 2023 Kerkfabriek Heilige Michaël - Advies

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 11/04/2024.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen

        Financiële weerslag - BBC
        • Financiële nota (zie bijlage)
        • Toelichting (zie bijlage)
        Besluit

        Enig artikel.

        Aan de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek Heilige Michaël wordt een gunstig advies gegeven.

      • Jaarrekening 2023 Kerkfabriek O-L-Vrouw Onbevlekt Ontvangen - Advies

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek O-L-Vrouw Onbevlekt Ontvangen werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 11/04/2024.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen

        Financiële weerslag - BBC
        • Financiële nota (zie bijlage)
        • Toelichting (zie bijlage)
        Besluit

        Enig artikel.

        Aan de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek O-L-Vrouw Onbevlekt Ontvangen wordt een gunstig advies gegeven.

      • Jaarrekening 2023 Kerkfabriek Sint-Rita - Advies

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek Sint-Rita werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 11/04/2024.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen.

        Financiële weerslag - BBC
        • Financiële nota (zie bijlage)
        • Toelichting (zie bijlage)
        Besluit

        Enig artikel.

        Aan de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek Sint-Rita wordt een gunstig advies gegeven.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yvonne De Ridder, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Besluit

        Mondelinge vraag 1 - chiro KOKAZ

        Marc Van den Brande: Op zondag tussen 14u en 17u of zelfs 18u wordt de straat afgesloten tussen de Holle weg en aan de versmalling ter hoogte van de ingang van de lagere school. Er werden nieuwe lijnen geschilderd voor de parking maar er wordt nog steeds geparkeerd op zondagen tijdens activiteiten van de chiro. Het is dus als speelstraat moeilijk te gebruiken. Ook is er een parkeerplaats voor de ingang van de chiro waardoor het daar moeilijk laveren is. Kan er een oplossing voor gevonden vonden en kunnen we eventueel gaan naar een parkeerverbod op die paar plaatsen op zondagen tussen 14u en 18u?

        Willem Wevers: Chiro had de vraag zelf ook gesteld. De belijning is een overschildering van oude lijnen. Er is afgesproken dat er een verduidelijking komt dat er op die bepaalde plekken aan de oprit van de chiro niet geparkeerd mag worden op zondag wegens een parkeerverbod dat dan in voege kan treden.

        Mondelinge vraag 2 - artikel Knack i.v.m. trajectcontroles

        Marc Van den Brande: In het artikel staat “trajectcontroles een goudmijn voor privébedrijven”. In hoeverre zijn de trajectcontroles al actief? Hoe zal men het doorstortscenario aanpakken in Kontich?

        Bart Seldeslachts: Op dit moment is technisch alles bijna klaar om de traject controle in werking te stellen. Start wordt voorzien vanaf 1 juni 2024 na communicatie met buurtbewoners en de plaatsing van borden. Afhandeling zal gebeuren zoals alle andere gasboetes. De politie doet de vaststellingen, Igean zal als sanctionerend ambtenaar de afhandeling ververwerken. Inkomsten vloeien naar verkeersveiligheid zoals de tunnel aan St Rita. Het doorstortscenario is op dit moment nog niet actief, dit is nog niet beslist. We werken in Kontich niet met privé partners zoals in het artikel in het tijdschrift. Het belangrijkste is de verkeerveiligheid.

        Marc Van den Brande: hoe ga je dit doorstortscenario allemaal registreren? Hoe hebben politierechters dan zicht op recidivisten? Bij een aparte registratie per gemeente kan er geen beleid worden getroffen in verband met de boetes.

        Bart Seldeslachts: Dat klopt maar dat is deze moment een keuze van Vlaanderen, ze hebben gekozen om te werken via GAS. Er zijn ook nog andere problemen, de Vlaamse regering heeft een ontwerpdecreet klaar om dit recht te zetten. Op deze moment is het niet verplicht om via GAS5 om door te geven wie er met de wagen rijdt. We moeten werken binnen het wetgevend kader dat er is, en dit is nu GAS 5 .

        Willem Wevers: probleem transparantie over de gemeentegrenzen heen stelt zich alleen bij overtredingen die met GAS 5 beboet worden, bij de lichtere snelheidsovertredingen van de eerste 20km/uur. Vanaf zwaardere overtredingen vanaf 50km/uur wordt dit wel doorgegeven aan politie en parket.

        Bart Seldeslacht: de ANPR camera’s kunnen gerechtelijk ingezet worden. Ze zijn wel gekoppeld aan politiedatabanken om andere misdrijven te kunnen onderzoeken. Dit verhoogt ook de veiligheid.

        Joost Fillet: de aanklacht in het tijdschrift is niet van toepassing op Hekla. Ons eigen systeem is heel verdienstelijk. Het toont hoe krachtig een overheid kan zijn. Het systeem mag door andere politiezones gratis gekopieerd worden.

        Mondelinge vraag 3 - verkiezingscampagnes  

        Marjan De Nayer: pleidooi om tijdens onze eigen GR-campagnes kinderen erbuiten te laten -> kermissen en braderijen, campagne zonder ballonnen voor kinderen 

        Bart Seldeslacht: In principe mag je geen gadgets uitdelen in sperperiodes, je bent dan in strijd met de verkiezingsuitgave. Daarbuiten zouden we verenigingen en partijen vrij moeten laten om iets uit te delen als ze dat willen.

        Mondelinge vraag 4 - extra zebrapad

        Felicia Van Thuyne: Vraag om extra zebrapad aan Mechelsesteenweg ter hoogte van Reepkenslei (ijssalon, veel geloop)

        Willem Wevers: Ik ga dit bekijken met de politie en de dienst mobiliteit.

        Mondelinge vraag 5 - borden van de straatkuisers  

         Veerle Vandenbulcke: borden van de straatkuisers van verschillende periodes in april blijven heel lang staan en staan in de weg. 

        Wim Claes: Het is een probleem van onderbemanning op de logistieke dienst. Veel afwezigheden wegens ziekte en vakantie. Dit zou deze week moeten opgelost worden.

De voorzitter sluit de zitting op 21/05/2024 om 21:21.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter