De voorzitter opent de zitting op 15/09/2025 om 20:00.
Dhr. Kazandjian uit de Beemdenlaan: vraagt om bij toekomstige wegenwerken verhoogde politiecontroles te voorzien, gezien de gevaarlijke situatie waarbij fietsers het voetpad gebruiken en voetgangers in gevaar brengen.
Bart Seldeslachts antwoordt: Dit is zeker een terechte bekommernis. Er werd reeds ingezet op controles, met wisselend succes. Het is niet steeds haalbaar om bij elke werken onmiddellijk politie ter plaatse te hebben. Het probleem wordt erkend; overtreders kunnen in eerste instantie aangesproken worden zonder onmiddellijk te verbaliseren. Meldingen zoals deze helpen om samen met de politie sneller in te grijpen.
Dhr. Kempenaers uit de Beemdenlaan: bevestigt dat er na de eerste melding effectief politietoezicht aanwezig was en bedankt de gemeenteraad voor de inspanningen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025; Artikel 32
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025
Er is één publieksvraag. Integrale versie : zittingsverslag 15 september 2025.
Op 16 juni 2025 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-raden
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 juni 2025 worden goedgekeurd.
Gemeente Kontich is aandeelhouder in Thuisrand.
Na de fusie van Borsbeek met Antwerpen dient Thuisrand het patrimonium in Borsbeek (nu een district van Antwerpen) over te dragen aan Woonhaven.
De Raden van Bestuur van Thuisrand én van Woonhaven keurde op 30 juni 2025 het splitsingsvoorstel voor de partiële splitsing van Thuisrand goed. Dat splitsingsvoorstel werd inmiddels neergelegd.
Op dinsdag 14 oktober om 2025 om 10 uur zal een Bijzondere Algemene Vergadering (BAV) plaatsvinden, waar Thuisrand in aanwezigheid van de notaris de splitsingsakte ter goedkeuring zal voorleggen.
Deze BAV gaat door in de kantoren van Woonhaven te Jan Denucéstraat 23, 2020 Antwerpen.
In bijlage:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van en hecht goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Thuisrand van dinsdag 14 oktober 2025:
Art. 2.
Het secretariaat bezorgt een uittreksel van dit besluit aan Thuisrand.
Algemeen
IGEAN dienstverlening is een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 die hoofdzakelijk actief is op het vlak van grondbeleid, vastgoed-transacties, woonbeleid, ruimtelijke ordening en omgeving. IGEAN dienstverlening verricht in dit kader handelingen ten aanzien van haar deelnemers, zonder beheersoverdracht.
IGEAN werkt hierbij ‘kostendelend’, waardoor de kosten van een bepaalde activiteit verdeeld worden over de lokale besturen die effectief gebruik maken van de betrokken activiteit.
IGEAN dienstverlening als zelfstandige groepering
Sinds 2021 treedt IGEAN dienstverlening voor een aantal activiteiten op als een zelfstandige groepering (cfr. artikel 44 §2bis van het btw-wetboek).
IGEAN is hierbij aan te merken als ‘een permanente belangengemeenschap die door rechtspersonen is opgericht met het oog op rationalisering en om de beheers- en exploitatiekosten te verminderen’.
IGEAN dienstverlening heeft de btw-administratie hiervan formeel in kennis gesteld aan de hand van het formulier 604B en bijhorende ledenlijst. Op deze ledenlijst staan alle deelnemers van IGEAN dienstverlening die aan te merken zijn als publiekrechtelijke instellingen die in principe niet btw-plichtig zijn. Deze opname houdt op zich geen enkele verplichting tot intergemeentelijke samenwerking in; het creëert enkel de mogelijkheid tot samenwerking.
Het inwendig reglement
De spelregels die gelden voor de intergemeentelijke samenwerking werden vastgelegd in het inwendig reglement van de zelfstandige groepering dat volgende artikels omvat:
Artikel 1 – algemeen
Artikel 2 – aard van de samenwerking
Artikel 3 – vergoeding van de dienstverlening
Artikel 4 – rechten en verplichtingen deelnemende vennoten/leden
Artikel 5 – rechten en verplichtingen IGEAN dienstverlening.
De samenwerking is gericht op het verlenen door IGEAN dienstverlening van noodzakelijke, ondersteunende diensten aan de lokale besturen bij de uitvoering van hun taken.
Het inwendig reglement werd goedgekeurd door de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening van 28.04.2021 en werd ter kennisgeving voorgelegd aan de algemene vergadering van 25.06.2021. Het inwendig reglement blijft onveranderd van toepassing.
De activiteiten - projectfiches
Bijlage 1 bevat verschillende projectfiches die telkens één activiteit van IGEAN dienstverlening beschrijven. Elke projectfiche is op dezelfde wijze opgebouwd en bestaat uit volgende elementen:
Deze projectfiches moeten het mogelijk maken om met voldoende kennis van zaken te beslissen of en voor welke activiteit het lokaal bestuur beroep wenst te doen op IGEAN dienstverlening.
Elke projectfiche omschrijft duidelijk en transparant het concrete aanbod van IGEAN evenals de daarbij horende kostprijs en de wijze waarop deze kostprijs zal worden verdeeld over de verschillende deelnemers. De deelnemende vennoten/leden zijn niet verplicht om voor alle activiteiten beroep te doen op IGEAN dienstverlening.
Vandaag biedt IGEAN dienstverlening volgende activiteiten (projectfiches) aan in het kader van de zelfstandige groepering:
De duurzame samenwerking die in 2021 van start is gegaan, is gekoppeld aan de legislatuur + 1 jaar en eindigt bijgevolg op 31 december 2025. IGEAN heeft daarom nieuwe projectfiches voorbereid.
In zitting van 25 juni 2025 heeft de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening haar goedkeuring gehecht aan deze projectfiches met het aanbod voor intergemeentelijke samenwerking vanaf 1 januari 2026. Het is nu aan de lokale besturen om hieruit een keuze te maken. Volgende activiteiten en bijhorende projectfiches worden voorgelegd aan de gemeenteraad:
De nieuwe intergemeentelijke samenwerking start op 1 januari 2026. In uitvoering van het inwendig reglement is deze gekoppeld aan de legislatuur + 1 jaar om te eindigen op 31 december 2031.
(*) deze activiteit zal het voorwerp uitmaken van een aparte gemeenteraadsbeslissing
Voordelen en voorwaarden van de zelfstandige groepering
Een intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening die optreedt als zelfstandige groepering heeft als voordeel dat de betrokken activiteiten binnen bepaalde krijtlijnen vrijgesteld worden van btw. Bovendien wordt deze samenwerking vermoed niet concurrentieverstorend te zijn.
De wetgeving overheidsopdrachten moet daarom in deze context niet door elk lokaal bestuur toegepast worden.
Om toepassing te kunnen maken van artikel 44 §2bis btw-wetboek gelden voor alle activiteiten volgende voorwaarden:
Er moet sprake zijn van een duurzame samenwerking tussen IGEAN dienstverlening en haar leden. Een ad hoc toe- of uittreding is niet toegestaan.
Aangezien de werking en het beleid van een lokaal bestuur in grote mate legislatuur-gebonden is, wordt de termijn van de samenwerking met IGEAN dienstverlening gekoppeld aan de legislatuur + 1 jaar.
De samenwerking is bovendien preferentieel, wat concreet betekent dat de deelnemende vennoten/leden bij voorrang een beroep doen op IGEAN dienstverlening voor de uitvoering van de betrokken activiteiten en dat IGEAN dienstverlening deze diensten bij voorrang aanbiedt aan de lokale besturen die hiervoor een duurzame samenwerking hebben onderschreven.
Een duurzame, preferentiële samenwerking moet het mogelijk maken deskundig personeel aan te trekken en te houden, wat de continuïteit van de dienstverlening ten goede komt.
De leden van de zelfstandige groepering moeten overwegend (meer dan 50%) activiteiten hebben die van btw vrijgesteld zijn of buiten het toepassingsgebied van de btw vallen.
Overeenkomstig artikel 6, eerste lid van het btw-wetboek worden gemeenten niet als btw-belastingplichtigen aangemerkt voor de werkzaamheden of handelingen die zij als overheid verrichten, ook niet indien zij voor die werkzaamheden of handelingen rechten, heffingen, bijdragen of retributies innen. Om dit te bevestigen zal er jaarlijks een btw verklaring ter ondertekening voorgelegd worden aan de betrokken deelnemers (bijlage 2 inwendig reglement).
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Volgende documenten vormen het juridisch kader voor onderhavige beslissing:
De dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering is steeds kostendelend.
In uitvoering van artikel 3 van het inwendig reglement worden de kostprijselementen van de intergemeentelijke samenwerking evenals de wijze van verdeling opgenomen in de projectfiches die per activiteit opgemaakt worden. De parameters die hierbij gelden evenals het aandeel hierin van elke deelnemer, kan per activiteit verschillen.
Per activiteit wordt een intergemeentelijk team samengesteld dat ingezet wordt in alle deelnemende gemeenten. De kostprijs van dit intergemeentelijk team bestaat uit de personeelskosten, algemene kosten, werkingskosten en verplaatsingskosten.
De personeelskosten omvatten de bruto-loonkosten op jaarbasis, verhoogd met de patronale bijdragen en bijhorende kosten (vb. extra-legale voordelen, verzekeringen…).
De algemene kosten zijn kosten van IGEAN die niet aan een specifiek project of aan een bepaalde activiteit kunnen toegewezen worden, zoals o.m. de kosten voor het gebouw, de informatica, het meubilair en de overige inrichting, elektriciteit, water en verwarming, maar ook de kosten voor de overkoepelende diensten die voor iedereen werken zoals bijvoorbeeld het onthaal, de personeels-dienst, de financiële dienst, de aankoop dienst en ICT-dienst. Deze algemene kosten worden op het einde van het jaar verdeeld over alle activiteiten en projecten die verrekend worden met de lokale besturen. De verdeelsleutel die hierbij gebruikt wordt, is de personeelskost. Voor IGEAN dienstverlening stellen we vast dat de massa van deze algemene kosten grosso modo 30% bedraagt van de personeelskosten van de projecten en activiteiten. Bijgevolg dragen de activiteiten en projecten als bijdrage in deze algemene kosten een bedrag bij gelijk aan 30% van hun personeelskost. Dit zorgt ervoor dat er geen winst of verlies gemaakt wordt en de kosten eerlijk verdeeld blijven. Als we naar andere samenwerkingen kijken in Vlaanderen, blijkt 30% algemene kosten bovendien ook een breed aanvaarde norm.
De werkingskosten bestaan uit kosten die specifiek toewijsbaar zijn aan de werking van het intergemeentelijk team (vb. opleidingskosten, kosten voor het aanmaken van flyers, …).
De verplaatsingskosten houden rekening met het ter beschikking stellen van een functionele bedrijfswagen en/of het betalen van een onkostenvergoeding voor het gebruik van de eigen wagen.
Bij de opstart van een samenwerking wordt er een raming opgemaakt en aan de deelnemende vennoten/leden voorgelegd. Bij de aanvang van de samenwerking wordt bij wijze van voorschot aan elke deelnemende gemeente het bedrag van de kostenraming opgevraagd.
Na afsluiting van de boekhouding van IGEAN dienstverlening wordt de kostenraming vergeleken met de werkelijke kosten. Het verschil ontstaan in boekjaar n zal dan verrekend worden in de kostenraming van het jaar n +2, zodat geen begrotingswijzigingen noodzakelijk zijn
Overeenkomstig het inwendig reglement van de zelfstandige groepering kunnen eventuele overschotten die ontstaan ingevolge deze aanrekening en de toewijzing van het aandeel hiervan aan iedere deelnemer, niet worden uitgekeerd, maar worden deze verrekend in de kosten van het daaropvolgende jaar. De regels voor de eindafrekening van een project worden in de projectfiche gespecifieerd. In voorliggend dossier bevat elke projectfiche de raming voor 2026.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van en hecht goedkeuring aan de verschillende projectfiches en bijhorende bijlagen met het concrete aanbod van IGEAN dienstverlening per activiteit in het kader van de zelfstandige groepering (bijlage 1 bij het inwendig reglement) die uit volgende onderdelen bestaan:
Art. 2.
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de IGEAN dienstverlening zelfstandige groepering voor volgende onderdelen:
Deze keuze impliceert de goedkeuring van het subsidiedossier incl. plannen van aanpak zoals IGEAN voorbereid heeft.
De gemeente wenst beroep te doen op IGEAN voor 100 extra dossiers/jaar voor woningkwaliteit.
Intergemeentelijke werking aanwijzend schatter – basisdienstverlening
De gemeente onderschrijft eveneens volgende bijkomende controles:
De gemeenteraad beslist om NIET toe te treden tot de IGEAN dienstverlening zelfstandige groepering voor volgende onderdelen:
Opmaak en verdelen van EnergieKe krant op papier
Extra loketten
Noodkoop: dit wordt in een aparte beslissing opgenomen
Art. 3.
De intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening -die optreedt als zelfstandige groepering- neemt een aanvang op 1 januari 2026.
Art. 4.
IGEAN dienstverlening zal jaarlijks per activiteit aan alle deelnemers het bedrag van de raming opvragen bij wijze van voorschot.
Het voorschot voor 2026 zal opgevraagd worden tegen uiterlijk 31 oktober 2025. Daarna zal het voorschot opgevraagd worden nadat de jaarlijkse afrekening voorgelegd werd.
De toetreding wordt goedgekeurd onder voorwaarde dat de kosten verdeeld worden zoals voorgesteld in de toegevoegde tabellen. Indien er gemeenten niet wensen in te tekenen waardoor een nieuwe verdeling van de kosten noodzakelijk is, moet de beslissing opnieuw worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
De stad Antwerpen is in het bezit van 277 A-aandelen en 692 B-aandelen in Pidpa.
De gemeenteraad van de stad Antwerpen heeft in zitting van 24 februari 2025 besloten dat de stad niet wenst deel te nemen aan de verlenging van Pidpa, en bijgevolg met ingang van 1 januari 2026 zal ophouden deel uit te maken van Pidpa. De raad van bestuur van Pidpa ontving op 20 juni 2025 een brief van de voorzitter van de raad van bestuur in verband met de keuze van de stad Antwerpen om niet deel te nemen aan de verlenging van Pidpa en de daarmee verband houdende overdracht van de door de stad aangehouden aandelen. Hierbij worden de 277 A-aandelen aan de gemeentelijke deelnemers aangeboden. Overeenkomstig de statuten van Pidpa, vindt iedere overdracht plaats tegen een bedrag van 2,50 euro. De gemeente kan intekenen op een pro rata deel van die 277 A-aandelen, waardoor de gemeente haar positie als deelnemer van Pidpa kan versterken.
Het aantal A-aandelen dat de gemeente kan overnemen is statutair bepaald en gebaseerd op het officiéle bevolkingscijfer van de gemeente op 31 december 2014. De gemeente kan eventueel intekenen op een hoger aantal A-aandelen ingeval één (of meer) gemeentelijke deelnemer(s) haar (hun) recht op het overnemen van A-aandelen niet zou(den) uitoefenen.
De statuten bepalen dat de gemeentelijke deelnemers binnen een termijn van 60 werkdagen dienen aan te geven of zij ingaan op het aanbod om het hen toekomende deel van de aangeboden A-aandelen over te nemen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met de overname van het aan de gemeente toekomende deel van deze 277 A-aandelen.
Historiek:
Brief dd. 20 juni 2025 zoals door Pidpa ontvangen op 20 juni 2025, waarin de voorzitter van de raad van bestuur de raad van bestuur van Pidpa in kennis stelt van de beéindiging van de aansluiting van de stad Antwerpen bij Pidpa met ingang op 1 januari 2026 en bijgevolg de activering van de respectieve procedures tôt overdracht van de 277 A-aandelen en 692 B-aandelen aangehouden door stad Antwerpen.
Artikel 41, § 2, 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over deelname aan intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Overname van 5 Pidpa aandelen aan € 2,50 per aandeel, eventueel aan te vullen met bijkomende toegekende aandelen. Uiterlijk op 31 december 2025 dient een prijs van € 2,50 per aandeel aan Pidpa te worden betaald. De exacte bedragen zijn pas bekend na het opmaken van het definitieve verdelingsplan.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist om het aan de gemeente toekomende pro rata deel van de aangeboden 277 A-aandelen over te nemen, namelijk 5, en om de koopprijs ervan te voldoen na beslissing van de raad van bestuur over de verdeling van het aantal aandelen per gemeente.
Art. 2.
De raad beslist, voor het geval één of meer gemeentelijke deelnemers niet zouden intekenen op een pro rata deel van de aangeboden 277 A-aandelen, bijkomend het pro rata deel van de A-aandelen dat niet wordt overgenomen door die andere gemeente(n) eveneens over te nemen en de koopprijs ervan eveneens te voldoen na beslissing van de raad van bestuur over de verdeling van het aantal aandelen per gemeente.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
Het budget van de gemeente Kontich voor het dienstjaar 2025, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 18 november 2024.
In het budget 2025 :
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit :
Art. 2.
De gemeenteraad besluit deze beslissing over te maken aan de Gouverneur van de provincie Antwerpen.
Het meerjarenplan 2026-2031 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 06/08/2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 56
Art. 41-44 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de goedkeuring door de gemeenteraad van het meerjarenplan binnen een termijn van 100 dagen vanaf de dag na het ontvangen van het advies de bisschop.
Het meerjarenplan 2026-2031 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, op 07/08/2025.
Financiële nota (zie bijlage)
Toelages:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| Exploitatietoelage | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| Investeringstoelage | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2026-2031 van de Kerkfabriek Sint-Martinus goed.
Het meerjarenplan 2026-2031 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 6 augustus 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Art. 41-44 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de goedkeuring door de gemeenteraad van het meerjarenplan binnen een termijn van 100 dagen vanaf de dag na het ontvangen van het advies de bisschop
Het meerjarenplan 2026-2031 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, op 7 augustus 2025.
Financiële nota (zie bijlage)
Toelages:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| Exploitatietoelage | 4.362,72 | 21.520,00 | 22.649,00 | 23.832,00 | 28.585,00 | 28.149,00 |
| Investeringstoelage | 30.000,00 | 20.000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Opsplitsing van de exploitatietoelage: 94% = Gemeente Kontich, 6% = Gemeente Lint
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2026-2031 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen goed.
Het meerjarenplan 2026-2031 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 6 augustus 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Art. 41-44 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de goedkeuring door de gemeenteraad van het meerjarenplan binnen een termijn van 100 dagen vanaf de dag na het ontvangen van het advies de bisschop
Het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek Heilige Michaël werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, op 7 augustus 2025.
Financiële nota (zie bijlage)
Toelages:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| Exploitatietoelage | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| Investeringstoelage | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek Heilige Michaël goed.
Het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek Sint-Rita werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 6 augustus 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Art. 41-44 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de goedkeuring door de gemeenteraad van het meerjarenplan binnen een termijn van 100 dagen vanaf de dag na het ontvangen van het advies de bisschop
Het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek Sint-Rita werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, op 7 augustus 2025.
Financiële nota (zie bijlage)
Toelages:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| Exploitatietoelage | 18.007,89 | 27.453,00 | 28.978,00 | 30.553,00 | 32.128,00 | 33.659,00 |
| Investeringstoelage | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek Sint-Rita goed.
Het budget 2026 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, op 7 augustus 2025.
Het budget 2026 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 6 augustus 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 0,00 EUR
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van de Kerkfabriek Sint-Martinus.
Het budget 2026 van de kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, op 7 augustus 2025.
Het budget 2026 van de kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 6 augustus 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 4.362,72 EUR
Opsplitsing van de exploitatietoelage = 94% Gemeente Kontich, 6% Gemeente Lint
Investeringstoelage = 30.000,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van de kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen.
Het budget 2026 van de kerkfabriek Heilige Michaël werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, op 7 augustus 2025.
Het budget 2026 van de kerkfabriek Heilige Michaël werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 6 augustus 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 0,00 EUR
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van de kerkfabriek Heilige Michaël.
Het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Rita werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, op 7 augustus 2025.
Het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Rita werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 6 augustus 2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Financiële nota (zie bijlage)
Exploitatietoelage = 18.007,89 EUR
Investeringstoelage = 0,00 EUR
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Rita.
Op 28 mei 2025 werd een minnelijke schikking aangevraagd bij de burgemeester.
Om hierin een gefundeerd besluit te kunnen nemen, heeft de burgemeester gevraagd een visie uit te werken waarbinnen regels vastgelegd worden wanneer er op een vraag tot minnelijke schikking ingegaan kan worden.
De oriëntering van de minnelijke schikking in de wetgeving.
De minnelijke schikking in de ruimtelijke ordening kunnen we terugvinden onder de het luik toezicht van de VCRO. Meer bepaald in Titel VI: handhaving, hoofdstuk IV: Bestuurlijke maatregelen, Afdeling 5: Minnelijke schikking.
In dit hoofdstuk wordt aangegeven dat de minnelijke schikking aangegaan kan worden door de Gewestelijke Inspecteur Ruimtelijke Ordening, de Gemeentelijke Inspecteur Ruimtelijke Ordening en de Burgemeester.
De minnelijke schikking wordt aangevraagd door de overtreder, overtreders of andere belanghebbenden.
Een aanvraag tot minnelijke schikking schorst de verjaring van de herstelvordering. De schorsing vangt aan vanaf de datum van betekening van de aanvraag aan de bevoegde overheid. De aanvraag tot minnelijke schikking mag niet goedgekeurd worden als er een andere vorm van herstel gevorderd is.
De uitvoering van de minnelijke schikking, bevestigd in het proces-verbaal van vaststelling, dooft elk verder recht op herstel of vergoeding van schade, geleden door het algemeen belang naar aanleiding van de inbreuken of misdrijven die omschreven zijn in de akte, vermeld in artikel 6.4.20 VCRO. Het regulariseert het misdrijf niet.
De minnelijke schikking kan 3 vormen van herstel aannemen:
De meerwaardebepaling gebeurd zoals opgenomen in artikel 15 van het handhavingsbesluit. Volgens de tabel in bijlage 2. De waarden van de tabel worden verrekend met het bruto aantal vierkante meters en de gezondheidsindex.
De gezondheidsindex wordt berekend door de index van december van het voorgaande jaar af te toetsen aan de index van december 2017.
De meerwaarde moet overgemaakt worden op de rekening van het BRV-fonds.
De dienst omgeving adviseert om volgende regels toe te passen:
1. Woongebied in de ruime zin
Voor woongebied is er geen meerwaarde aan het afsluiten van een minnelijke schikking. Zoals eerder aangegeven komt uit een minnelijke schikking geen vergunde situatie voort. Elk herstel dat bekomen kan worden vanuit een minnelijke schikking kan bijgevolg ook vanuit een omgevingsvergunning voortkomen. De gemeente wenst nieuwe bouwmisdrijven zoveel mogelijk te herstellen in oorspronkelijke vorm doormiddel van omgevingsvergunning, bestuurlijke maatregelen of gerechtelijke herstelvordering. Het afsluiten van een minnelijke schikking werkt hierin contraproductief omdat het bouwmisdrijf blijft bestaan, maar gedoogd wordt. Ook voor functiewijzigingen kan een minnelijke schikking geen meerwaarde vormen, want de nieuwe functie wordt niet vergund geacht na de minnelijke schikking. Indien de functie verenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening en de stedenbouwkundige voorschriften, kan dit door een eenvoudige omgevingsvergunning geregulariseerd worden.
2. Industriegebieden in de ruime zin
2.1. Minnelijke schikking voor een zone-eigen gebouw
Indien er een bouwmisdrijf begaan wordt aan een zone-eigen gebouw, moet dit bouwmisdrijf afgetoetst worden aan de goede ruimtelijke ordening en de stedenbouwkundige voorschriften. Indien het in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en stedenbouwkundige voorschriften, kan het bouwmisdrijf gemakkelijk geregulariseerd worden doormiddel van een omgevingsvergunning. Indien het niet in overeenstemming is, moet het bouwmisdrijf ongedaan gemaakt worden. Dit kan eventueel doormiddel van bestuurlijke maatregelen of herstelvordering afgedwongen worden. Gedogen van het bouwmisdrijf aan een zone-eigen gebouw doormiddel van een minnelijke schikking wordt niet toegepast.
2.2. Minnelijke schikking voor een zonevreemde functie
Voor industriegebieden 2 toegestane zonevreemde functies toegelaten volgens het besluit zonevreemde functies:
Een zonevreemde functiewijziging zonder vergunning kan niet geregulariseerd worden doormiddel van een minnelijke schikking. De minnelijke schikking kan wel gebruikt worden om de situatie terug om te vormen naar een zone-eigen functie of vergunde zonevreemde functie als het pand hiervoor niet bouwfysisch geschikt is. Voor een bouwmisdrijf aan een vergund zonevreemd gebouw wordt volgend toetsingskader toegepast:
2.2.1. Afwijking minder dan 10%
Voor een afwijking van minder dan 10% van het bouwvolume wordt nooit een minnelijke schikking afgesloten. De zonevreemde basisrechten zijn nog steeds van toepassing. Het bouwmisdrijf moet via een omgevingsvergunning geregulariseerd worden, indien dit niet mogelijk is moet het bouwmisdrijf ongedaan gemaakt worden, al dan niet onder bestuursdwang.
2.2.2. Zonevreemde gebouwen anders dan wonen
Voor zonevreemde gebouwen anders dan een woning met een afwijking van meer dan 10% van het bruto bouwvolume wordt het gebouw niet langer hoofdzakelijk vergund geacht en vervallen de zonevreemde basisrechten (artikels 4.1.1.7°b) en 4.4.10 van de VCRO). Hierbij kan een minnelijke schikking overwogen worden onder volgende voorwaarden:
2.2.3. Zonevreemde woningen
Voor zonevreemde woningen in industriegebied waarbij meer dan 10% afwijking is van het vergunde bruto-volume. Hier kan een minnelijke schikking overwogen worden onder volgende voorwaarden:
3. Agrarische gebieden
3.1. Minnelijke schikking voor een zone-eigen gebouw
Indien er een bouwmisdrijf begaan wordt aan een zone-eigen gebouw, moet dit bouwmisdrijf afgetoetst worden aan de goede ruimtelijke ordening en de stedenbouwkundige voorschriften. Indien het in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en stedenbouwkundige voorschriften, kan het bouwmisdrijf gemakkelijk geregulariseerd worden doormiddel van een omgevingsvergunning. Indien het niet in overeenstemming is, moet het bouwmisdrijf ongedaan gemaakt worden. Dit kan eventueel doormiddel van bestuurlijke maatregelen of herstelvordering afgedwongen worden. Gedogen van het bouwmisdrijf aan een zone-eigen gebouw doormiddel van een minnelijke schikking wordt niet toegepast.
3.2. Minnelijke schikking voor een zonevreemde functie
Voor agrarisch gebied zijn volgende zonevreemde functies toegestaan:
Een zonevreemde functiewijziging zonder vergunning kan niet geregulariseerd worden doormiddel van een minnelijke schikking. De minnelijke schikking kan wel gebruikt worden om de situatie terug om te vormen naar een zone-eigen functie of vergunde zonevreemde functie als het pand hiervoor niet bouwfysisch geschikt is. Voor een bouwmisdrijf aan een vergund zonevreemd gebouw wordt volgend toetsingskader toegepast:
3.2.1. Afwijking minder dan 10%
Voor een afwijking van minder dan 10% van het bouwvolume wordt nooit een minnelijke schikking afgesloten. De zonevreemde basisrechten zijn nog steeds van toepassing. Het bouwmisdrijf moet via een omgevingsvergunning geregulariseerd worden, indien dit niet mogelijk is moet het bouwmisdrijf ongedaan gemaakt worden, al dan niet onder bestuursdwang.
3.2.2. Zonevreemde gebouwen anders dan wonen
Voor zonevreemde gebouwen anders dan een woning met een afwijking van meer dan 10% van het bruto bouwvolume wordt het gebouw niet langer hoofdzakelijk vergund geacht en vervallen de zonevreemde basisrechten (artikels 4.1.1.7°b) en 4.4.10 van de VCRO). Hierbij kan een minnelijke schikking overwogen worden onder volgende voorwaarden:
3.2.3. Zonevreemde woningen
Voor zonevreemde woningen in agrarisch gebied waarbij meer dan 10% afwijking is van het vergunde bruto-volume. Hier kan een minnelijke schikking overwogen worden onder volgende voorwaarden:
4. Andere bepalingen
4.1. Ruimtelijk kwetsbaar gebied. (RKG)
De ruimtelijk kwetsbare gebieden zijn de gebieden gelegen in:
a) de volgende gebieden, aangewezen op plannen van aanleg:
b) gebieden, aangewezen op ruimtelijke uitvoeringsplannen, en sorterend onder één van volgende categorieën of subcategorieën van gebiedsaanduiding:
c) het Vlaams Ecologisch Netwerk, bestaande uit de gebiedscategorieën Grote Eenheden Natuur en Grote Eenheden Natuur in Ontwikkeling, vermeld in het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu,
d) de beschermde duingebieden en de voor het duingebied belangrijke landbouwgebieden, aangeduid krachtens artikel 52, § 1, van de wet van 12 juli 1973 op het natuurbehoud. In ruimtelijk kwetsbare gebieden worden nooit minnelijke schikkingen toegestaan. Indien een gebouw in ruimtelijk kwetsbaar gebied gewijzigd wordt zonder voorafgaande vergunning en hierdoor zijn zonevreemde basisrechten verspeeld, kunnen enkel instandhoudingswerken uitgevoerd worden en is het gebouw bestemd om op termijn te verdwijnen.
4.2. Vellen van hoogstammige bomen
Voor het vellen van hoogstammige bomen zonder voorafgaande omgevingsvergunning wordt geen minnelijke schikking afgesloten. Hiervoor wordt altijd herstel in natura gevorderd.
4.3. Reliëfwijzigingen
Reliëfwijzigingen zijn niet langer prioritair volgens de handhavingsprioriteiten 2025-2030.
Voor lopende dossiers inzake reliëfwijzigingen kan de gemeente nog wel herstel vorderen. Er worden voor reliëfwijzigingen geen minnelijke schikkingen afgesloten omdat reliëfwijzigingen in de meeste gevallen gepaard gaan met wateroverlast voor lager gelegen percelen en bijgevolg herstel in natura aangewezen is.
4.4. Afsluitingen
Het plaatsen van afsluitingen die niet conform zijn met het gemeentelijke bouwreglement, is niet langer prioritair in de handhavingsprioriteiten 2025-2030.Er worden geen minnelijke schikkingen afgesloten met betrekking op afsluitingen.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het addendum "Minnelijke schikking ruimtelijke ordening" van de gemeentelijke handhavingsprioriteiten 2025-2030 goed.
Asbest in gebouwen blijft een reëel en actueel gezondheidsrisico. Hoewel het sinds 2001 verboden is om asbest te gebruiken, zijn de materialen waarin het verwerkt zit nog steeds wijdverspreid aanwezig – zowel bij burgers als in gebouwen van het gemeentelijk patrimonium.
Asbest veroudert, verweert en kan zelfs zonder directe aanraking gevaarlijk zijn. Daarom willen we samen werk maken van een asbestveilig Vlaanderen tegen 2040.
In 2018 engageerden alle Vlaamse steden en gemeenten zich reeds via de ‘Asbestovereenkomst 2018’. Vandaag is het moment daar om dit engagement te hernieuwen en te versterken binnen de nieuwe legislatuur. OVAM moedigt dan ook aan om het asbestthema opnieuw op te nemen in het lokaal meerjarenplan met de ambitie van een asbestveilige gemeente als streefdoel. In een asbestveilige gemeente hebben alle gebouwen tot 2001 een asbestattest met eindconclusie ‘asbestveilig’. Dat betekent niet noodzakelijk asbestvrij maar wel dat de huidige risico’s op het inademen van asbestvezels weg zijn. Een asbestveilige gemeente is een veilige, gezonde en toekomstgerichte gemeente of stad.
Waarom dit thema opnemen in het meerjarenplan Kontich?
OVAM ondersteuning
De OVAM zorgt voor:
Engagementsverklaring MJP lokaal bestuur Kontich
Vanuit de diensten wordt voorgesteld om volgende engagement in het meerjarenplan 2026-2031 op te nemen:
Tevens wordt voorgesteld om de engagementsverklaring asbestveilge gemeente voor lokale besturen te ondertekenen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 56
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het engagement voor de asbestveilige gemeente goed.
Art. 2
Concreet engageert het lokaal bestuur Kontich zich om het thema mee op te nemen in het lokaal meerjarenplan met de ambitie van een asbestveilige gemeente als streefdoel. Het engagement houdt in om concrete acties die haalbaar en werkbaar zijn voor onze gemeente na te streven.
Art. 3
De engagementsverklaring voor de asbestveilige gemeente voor het lokaal bestuur Kontich wordt ondertekend door de algemeen directeur en de burgemeester.
In toepassing van artikel 303 van het decreet lokaal bestuur organiseren alle Vlaamse lokale besturen een eigen systeem van (eerstelijns)klachtenbehandeling. Daarnaast kan elk lokaal bestuur een eigen (tweedelijns)ombudsdienst oprichten. Hiervoor kan samengewerkt worden met de Vlaamse Ombudsdienst.
De huidige samenwerkingsovereenkomst ging in op 1 oktober 2022 voor een duur van 3 jaar en loopt dus bijna af.
In bijlage de nieuwe samenwerkingsovereenkomst. De nieuwe overeenkomst is dezelfde als de huidige nog lopende overeenkomst, met uitzondering van de duur: in plaats van voor 3 jaar, wordt de overeenkomst aangegaan voor onbepaalde duur. De overeenkomst kan eenzijdig opgezegd worden van jaar tot jaar telkens met ingang van de eerstvolgende 1 januari, of in onderling overleg beëindigd worden op een ander moment.
Volgens artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De klachtenbehandelaar van het lokaal bestuur geeft aan de afgelopen 3 jaar meermaals beroep te hebben kunnen doen op de Vlaamse Ombudsdienst en bevestigt het nut van de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst.
Deze samenwerkingsovereenkomst kost 5 eurocent per inwoner per jaar (tarief blijft hetzelfde als in 2022), wat voor Kontich uitkomt op ongeveer € 1100/jaar.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Kontich en de Vlaamse Ombudsdienst goed. De overeenkomst wordt verlengd voor onbepaalde duur, met ingang van 1 oktober 2025.
Sinds 12 september 2022 baat de bv Eufrazie de horecagelegenheid Altenabistro te Kontich uit. De uitbaters lieten aan het lokaal bestuur weten dat ze een partner hadden gevonden die bereid was de aandelen van de bv over te nemen en aldus ook de uitbating zoals beschreven in de concessieovereenkomst over te nemen. Dit kan maar mits goedkeuring van het lokaal bestuur.
Ter voorbereiding zijn er verschillende overlegmomenten geweest met alle betrokkenen partijen, bevoegde diensten en bevoegde schepen. Daarin hebben we kunnen vaststellen dat mevrouw Tina Boudolf en de heer Joeri Charrin beschikken over de nodige horeca-ervaring, zeer gemotiveerd zijn om hun schouders onder deze nieuwe uitdaging te zetten en het belang dat het lokaal bestuur hecht aan de foyerwerking en de link met het Cultuurhuis Altena. Binnen het kader van de geldende concessie, zijn zij nu reeds in een tweede lijn betrokken bij de uitbating van de zomerbar, waarbij we vaststellen dat de contacten zeer correct en constructief verlopen.
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
7. Concessieovereenkomst betreffende de inrichting en de uitbating van een horecagelegenheid Altenabistro te Kontich voor een duurtijd van 15 jaar, met verlengbaarheid van eenmalig 10 jaar. (12.09.2022)
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst overdracht van aandelen van de Besloten Vennootschap Eufrazie in het kader van de uitbating van de drank- en eetgelegenheid Altenabistro en zomerbar aan mevrouw Tina Boudolf en de heer Joeri Charrin.
Eind 2025 loopt het huidige contract voor Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW) met Liantis af. Er dient een nieuwe aanbestedingsprocedure gevoerd te worden. Omwille van de zeer technische aard van het dossier werd er ook gekeken naar raamovereenkomsten voor dit onderwerp.
Een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk is een erkende organisatie die werkgevers ondersteunt bij het uitvoeren van hun wettelijke verplichtingen inzake veiligheid, gezondheid en welzijn van werknemers. Ze bieden expertise op het vlak van arbeidsgeneeskunde, risicoanalyse, ergonomie, psychosociale aspecten en arbeidsveiligheid.
Koopkoepel is een aankoopcentrale die verschillende raamovereenkomsten aanbiedt, waaronder een voor EDPBW. Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsingen van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
Koopkoepel werkt met een jaarlijkse ledenbijdrage, gebaseerd op het aantal VTE's (€ 1238 per jaar), en met een dossierkost per dossier (tussen € 40 en € 250). Eens de ledenbijdrage betaald is, kan er in elk dossier ingestapt worden.
In het dossier EDPBW is er gegund aan Idewe, maar voor specifieke opdrachten, eigen aan het lokaal bestuur, kan er een minicompetentie gehouden worden tussen Idewe, Liantis en Mensura.
Andere interessante dossiers:
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)
Het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor (artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Jaarlijkse ledenbijdrage, gebaseerd op het aantal VTE's, is € 1238 per jaar.
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat akkoord met de toetreding tot de aankoopcentrale 'Koopkoepel'.
De verzekeringspolissen van gemeente, OCMW en AGB zijn allen afgesloten bij Ethias NV. Enkel de hospitalisatieverzekering van de personeelsleden is afgesloten bij DKV.
De verzekeringspolissen werden best doorgelicht naar volledigheid, dekking, risicobeheer. Voor deze verzekeringen werd nooit, of nooit tussentijds, de markt bevraagd. Enkel bij vijfjaarlijkse of jaarlijkse evaluatie van de polissen of schadestatistieken werden de premies herzien. De Vlaamse overheid moedigt de lokale besturen aan om een overheidsopdracht te voeren voor hun verzekeringen: zie nieuwsbericht 16 november 2023: https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/nieuwsberichten/verzekeringspremies-20-goedkoper-na-een-overheidsopdracht.
Het college stelde op 15 april 2024 Verzekeringskantoor Van Dessel aan om de verzekeringsportefeuille door te lichten en de marktbevraging voor te bereiden.
De marktbevraging zal gevoerd worden voor arbeidsongevallen (personen), zaakschade (gebouwen, brand), en motorrijtuigen.
De selectieleidraad om kandidaten voor deze opdracht te selecteren werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 maart 2025.
2 Kandidaten werden weerhouden: AXA Belgium en Ethias.
Het lastenboek voor deze opdracht wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raden op 15 september 2025.
Volgens artikel 41 10° van het decreet lokaal bestuur kan de raad het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten niet toevertrouwen aan het college, tenzij opdrachten binnen dagelijks bestuur en nominatief aan het college toevertrouwde opdrachten.
De jaarlijkse uitgaven voor verzekeringen in gemeente, OCMW en AGB bedroegen in 2024: € 196.540
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de 2 geselecteerde kandidaten goed om deel te nemen aan de overheidsopdracht voor de verzekeringen van gemeente, AGB en OCMW voor de verzekeringstakken personen, zaakschade, en motorvoertuigen. Het perceel hospitalisatieverzekering wordt niet opgenomen in deze overheidsopdracht. Het selectieverslag van de kandidaten werd opgesteld door Van Dessel Insurance Brokers. Er werden 2 kandidaturen ingediend en weerhouden: AXA Belgium NV en Ethias NV.
Art. 2.
De raad keurt het bestek 'afsluiten van diverse verzekeringen voor gemeente, OCMW en AGB' goed.
Jaarlijks kunnen er een aantal werkzaamheden betreffende groenonderhoud niet door onze groendienst uitgevoerd worden. Deze werkzaamheden zijn essentieel voor het behouden van een nette en goed onderhouden groene omgeving in onze gemeente. Het contract met het bedrijf dat instond voor de uitvoering van deze werkzaamheden is afgelopen. Daarom schrijven we opnieuw een opdracht uit, waarbij we de uitvoering van deze taken wensen uit te besteden aan een bedrijf in de sociale economie. De opdracht wordt uitgeschreven voor een periode van drie jaar.
Voor deze opdracht is er een raming voorzien van 381.150 euro (incl. btw).
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Enig artikel.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan onderhavig bestek, raming en meetstaat voor de opdracht “Buitengewoon groenonderhoud (plantvakken, pleinen en andere), voorbehouden aan sociale economie 2026-2027-2028”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
De gemeente Kontich wenst een opdracht uit te schrijven voor het onderhoud van hagen langs verschillende wegen van de gemeente Kontich voor een periode van maximum 48 maanden (basisopdracht van 12 maanden en 3 mogelijke verleningen van 12 maanden) . De opdracht houdt o.a. in: hagen scheren en onkruidvrij maken met (bos)maaier of gelijkwaardig rond de voet van de hagen (incl. ophalen en afvoeren van scheersel, onkruidresten en zwerfvuil).
Momenteel wordt er voor het groenbeheer gewerkt met een mix van zowel onze eigen diensten als met prestaties derden. Met deze uitbesteding willen we vooral het groenbeheer dat periodiek voor piekbelasting zorgt beter op deze pieken afstemmen door gericht uit te besteden en de mogelijkheid te voorzien om onze diensten ook op deze piekmomenten extra te ondersteunen. In het kader van het kerntakendebat werden hiervoor ook middelen vrijgemaakt door het schrappen van één technisch assistent groen en deze openstaande functie niet langer in te vullen (besluit CBS dd. 2 juni 2025).
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
Het project wordt geraamd op € 30.000 excl. btw/jaar.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van het bestek betreffende "Scheren hagen op verschillende plaatsen langs de weg in Kontich' goed.
Art. 2.
De gemeenteraad keurt de lijst van de uit te nodigen firma's goed (zie bijlage).
De gemeentelijke sportdienst staat reeds geruime tijd in voor de organisatie van sportkampen tijdens de schoolvakanties. Deze kampen genieten een constante belangstelling van kinderen en jongeren uit de gemeente en de omliggende regio. De volledige organisatie, met inbegrip van de planning, administratie, communicatie, inschrijvingen en opvolging, worden momenteel door de sportdienst opgenomen.
Hoewel het aantal deelnemers doorheen de jaren stabiel is gebleven, vergt de organisatie een aanzienlijke inzet van tijd en middelen. De toenemende complexiteit op het vlak van noden van de doelgroep, administratieve verwerking, communicatie en logistieke voorbereiding leidt tot een hoge werkbelasting binnen de sportdienst met een enorme piekbelasting tijdens de zomermaanden. Hierdoor komt de uitvoering van andere kerntaken en beleidsmatige opdrachten onder druk te staan. Vraag is ook of een relatief kleine sportdienst een superdivers aanbod kan voorzien vanuit een actorrol.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
Er is onderzoek uitgevoerd bij omliggende gemeenten en bij gemeenten waarmee bovenlokaal wordt samengewerkt in de sportregio. Uit dit onderzoek blijkt dat meerdere besturen reeds (gedeeltelijk) op externe partners beroep doen voor de organisatie van hun sportkampen. Deze praktijk wordt in de meeste gevallen positief geëvalueerd, met behoud van kwaliteitsvolle sportieve activiteiten voor de deelnemers.
Het lokaal bestuur wil de regierol van het vrijetijdsaanbod vormgeven en werken aan een globale kwaliteitsverhoging, waarbij gemikt wordt op een inclusieve en toegankelijke werking die tegelijk kostenefficiënt is. Dit vraagt voorbereiding van de uitrol, een planmatige opvolging, evaluatie en bijsturing.
De huidige taken rond de organisatie, communicatie, opvolging, uitvoering, evaluatie en bijsturing van de sportkampen schatten we in als 0,6 VTE bij medewerkers van de vrijetijdsdienst.
Daarvan zou een deel als besparing op personeelskost kunnen worden voorzien en een deel voor herschikking van taken, o.a. ter uitvoering van de regierol van het vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren.
Enig artikel.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan onderhavig bestek voor de opdracht 'organisatie sportkampen schoolvakanties 2026-2029'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Vraag 1: Wim Annaert vraagt of er een reden is waarom de monumentale olm aan de kerk zwaar gesnoeid werd.
Peter Lambrechts antwoordt: Er was veel dood hout in de boom en er werden stukken verwijderd om de veiligheid te kunnen garanderen.
Willem Wevers vult aan dat het diensthoofd van de technische dienst gemeld heeft dat er enkel dood hout verwijderd werd.
Vraag 2: Linda Achten:
1) Hoeveel sociale woningen zullen er ingeplant worden in de nieuwe wijk Villermont?
2) Welke resultaten kwamen uit de studie woonbehoeften in onze gemeente en kan dit toegelicht worden op de commissie?
Bart Seldeslachts antwoordt: Het dossier moet eerst naar de GR die zich uitspreekt over de wegenis. Nadien moet het college zich uitspreken over het al dan niet vergunnen. In het ingediende dossier zijn nog geen sociale woningen opgenomen. Hier werd een andere last opgelegd, met name bijkomende vergroening. In een ander dossier, binnen dezelfde wijk, is in de aanvraag mogelijks wel een zevental sociale woningen voorzien.
De woonbehoeftenstudie is nog niet afgerond. De resultaten zullen binnenkort naar de commissie gebracht worden zodra de studie volledig is afgewerkt.
Vraag 3: Evy Van Santfoort: Enkele bezorgdheden over adviesraden, in het bijzonder de Mondiale Raad. Zijn er veranderingen op komst in de subsidiereglementen? Kan er meer duiding bij gegeven worden en waarom?
Bart Seldeslachts antwoordt: Er zijn wijzigingen op komst. Alles rond subsidiëring wordt momenteel herbekeken. Deze discussie loopt van oktober tot december.
Vraag 4: Evy Van Santfoort: Er wordt opgeroepen om spaarzaam te zijn met water, maar tegelijk worden de voetbalvelden gesproeid. Kan er in drogere periodes hierover beter gecommuniceerd worden naar de burgers?
Luc Abrams antwoordt: Er bestaat een gebruikersovereenkomst tussen de gemeente en voetbalploeg FC Kontich waarin de verdeling van de energiekosten is vastgelegd. Na het inzaaien van de terreinen – eveneens een investering – moet er gesproeid worden, anders groeit het gras niet. Wim Claes vult aan: Theoretisch kan er in april ingezaaid worden, maar door het wijktornooi moet er gewacht worden tot na Pinksteren. Daardoor kan het inzaaien pas begin juni gebeuren. Bij een warme zomer is sproeien dan noodzakelijk.
Vraag 5: Jasper Aertsens:
Naar aanleiding van de 1ste schooldag werden borden geplaatst om aandacht te vragen voor fietsers. Er zijn nog enkele aandachtspunten:
Willem Wevers antwoordt: In de Pierstraat: In overleg met de verkeerscel werd beslist om gele markeringen aan te brengen zodat er kan gehandhaafd worden. De wijkagent sensibiliseert er ook regelmatig. De trage weg Pierstraat–Kleistraat: Het grind werd na een storm reeds handmatig opgekuist door de technische dienst. Er zijn herstellingen nodig, maar dit betreft een private weg. De opmerking wordt verder meegenomen. De Ooststatiestraat–Hofstraat: De werken hadden tegen de eerste schoolweek bijna klaar moeten zijn, maar door vertragingen elders is dit niet gehaald. Fietsers moesten een stukje te voet gaan. De politie heeft veel inspanningen geleverd om aanwezig te zijn, maar kon dit niet constant doen.
Vraag 6: Marjan De Nayer: Over het kerntakendebat en het MJP. Krijgen we alle adviezen van de adviesraden al in bijlage?
Bart Seldeslachts antwoordt: Alle adviezen zijn nog niet gevraagd. Pas tegen 27/10/2025 willen we een voorstel MJP aan de adviesraden bezorgen waarop ze advies kunnen geven, dit wordt verwacht in december.
Er zijn 6 mondelinge vragen, zie zittingsverslag voor integrale versie.
De voorzitter sluit de zitting op 15/09/2025 om 21:09.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Merel Akkermans
Voorzitter