Terug
Gepubliceerd op 28/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 16/09/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 16/09/2024 om 20:03.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Tim Ruytjens, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

        Besluit

        Geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 17 juni 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Tim Ruytjens, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 17 juni 2024 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-gemeenteraad

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 17 juni 2024 worden goedgekeurd.

      • Tim Ruytjens - Installatie en eedaflegging raadslid

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Marc Bellinkx, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeenteraad heeft kennis genomen van het ontslag van raadslid Eric Van den Eynde via zijn schrijven aan de voorzitter van de gemeenteraad dd. 5 september 2024.

        Uit het PV van de verkiezingsuitslag van 14 oktober 2018 blijkt dat als eerstvolgende opvolger is gerangschikt op lijst 3, CD&V:

        De eerste opvolger, dhr. Eddy Verbist, verzaakt aan het opnemen van het mandaat als raadslid.

        De tweede opvolger, mevr. Ria Van der Heyden, verzaakt eveneens aan het opnemen van het mandaat als raadslid.

        De derde opvolger, dhr. Stijn Scheers, verzaakt eveneens aan het opnemen van het mandaat als raadslid.

        De vierde opvolger, mevr. Lieve Verbist, verzaakt eveneens aan het opnemen van het mandaat als raadslid.

        De vijfde opvolger, mevr. Miek Vermeulen-Verschueren, verzaakt eveneens aan het opnemen van het mandaat als raadslid.

        De zesde opvolger, dhr. Tim Ruytjens, leverde op 6 september 2024 alle nodige documenten binnen.

        Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat hij aan alle verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet.

        De heer Tim Ruytjens zal vanaf zijn aanstelling de plaats van de heer Eric Van den Eynde innemen in de rol als lid van de raadscommissie omgeving en de raadscommissie burger en welzijn.

        Bevoegdheid
        • Art. 6 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de geloofsbrieven van de gemeenteraadsleden onderzoekt. De verkozen raadsleden leggen, voor ze hun mandaat aanvaarden, in openbare vergadering de voorgeschreven eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
        • Art. 14 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het gemeenteraadslid dat ontslag neemt, wordt vervangen door zijn opvolger.
        • De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6 §3.
        • De eedaflegging gebeurt in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
        Juridische Grond(en)
        • Art. 8, 13 en 70 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 16 oktober 2018 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode
        • Proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau van 14 oktober 2018
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad stelt, na onderzoek van de geloofsbrieven, vast dat Tim Ruytjens niet opgehouden heeft de bij de wet/decreet voorgeschreven verkiesbaarheidsvereisten te vervullen (goedkeuring geloofsbrieven), zodat kan worden overgegaan tot de eedaflegging.

        De heer Tim Ruytjens legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af, luidende als volgt:

        ‘Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.’

        Hij wordt door de voorzitter als gemeenteraadslid aangesteld verklaard vanaf heden.

        Van de eedaflegging wordt een afzonderlijke akte opgesteld.

      • AGB Kontich – Prijssubsidiereglement 2024/aanpassing 1 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Marc Bellinkx, Raadslid
        Feiten en context

        Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vanwege de Gemeente Kontich prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur.

        Aan de gemeenteraad Kontich wordt goedkeuring gevraagd over het prijssubsidiereglement AGB Kontich.

        Bevoegdheid

        Artikel 41, §2, 2° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en meer bepaald artikels 231 t.e.m. 244
        • Gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich werden goedgekeurd
        • Goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 8 december 2004
        Inspraak en advies

        Het berekenen van de prijssubsidie die de gemeente aan het AGB geeft, is een complexe berekening die afhankelijk is van de geraamde omzet, de exploitatiekosten en de uitvoering van geplande investeringen. Een te hoge prijssubsidie leidt snel tot meer af te dragen BTW-ontvangsten en een hogere bedrijfswinst. Het komt er dus op aan de prijssubsidie zo exact mogelijk te berekenen zodat het AGB het boekjaar afsluit met een kleine winst.

        Daarom stellen we voor dat de berekening van de prijssubsidie zo laat mogelijk mag aangeleverd worden aan de bestuursorganen, zodat de berekening zo exact mogelijk kan gebeuren met de meest actuele informatie.

        Financiële weerslag - BBC

        De noodzakelijke kredieten werden voorzien in het budget van het gemeentebestuur.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich goed;

        Art. 2.

        PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR AGB KONTICH

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2024 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur minstens EUR 943.447,67 (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.

        Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Kontich vanaf heden de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur te vermenigvuldigen met een factor 1.

        De Gemeente Kontich erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Kontich, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur moet vermenigvuldigen met een factor 1 om economisch rendabel te zijn.

        Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur wenst de Gemeente Kontich dat er tijdens het kalenderjaar 2024 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Kontich wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Kontich verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 oktober 2024 tot en met 31 december 2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.

        De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Kontich voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 0.

        De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Kontich deze steeds documenteren.

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich moet op de 15de werkdag van elk kwartaal de Gemeente Kontich een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich uitreikt aan de Gemeente Kontich. De Gemeente Kontich dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich binnen de 5 werkdagen na ontvangst.

        Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2025 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Kontich en het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vóór 01 januari 2025.

      • Budgetwijziging 2024 Kerkfabriek Heilige Michaël - Aktename

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Marc Bellinkx, Raadslid
        Feiten en context

        De budgetwijziging 2024 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 9 augustus 2024.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41 

        Juridische Grond(en)

        Art. 48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de aktename van de gemeenteraad van de budgetwijzigingen binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.

        Inspraak en advies

        De budgetwijziging 2024 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, op 31 juli 2024.

        Financiële weerslag - BBC

        Financiële nota (zie bijlage)

        Exploitatietoelage = 0,00 euro

        Investeringstoelage = 0,00 euro

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2024 van de Kerkfabriek Heilige Michaël.

      • Budgetwijziging 2024 Kerkfabriek OLV-Onbevlekt Ontvangen - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Afwezig: Marc Bellinkx, Raadslid
        Feiten en context

        De budgetwijziging 2024 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt Ontvangen werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 9 augustus 2024.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Art. 48-50 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en in het bijzonder de goedkeuring van de gemeenteraad van de budgetwijzigingen binnen een termijn van 50 dagen na het gecoördineerd indienen door het CKBK.

        Inspraak en advies

        De budgetwijziging 2024 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt Ontvangen werd gunstig geadviseerd door Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, op 31 juli 2024.

        Financiële weerslag - BBC

        Financiële nota (zie bijlage)

        Exploitatietoelage = 11.225,99 euro

        Investeringstoelage = 57.175,00 euro

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2024 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt Ontvangen goed.

      • De Voorkempen Helpt Elkander - Verkoop aandelen Kontich - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen afgebakend, waardoor de cvba De Ideale
        Woning in juni 2023 in 4 delen wordt gesplitst, waarbij een deel wordt afgesplitst naar respectievelijk WOONHAVEN ANTWERPEN, DE
        VOORKEMPEN - H.E., WOONPUNT SCHELDERUPEL, en waarbij de rest overging naar de nieuwe maatschappij De Thuisrand;

        Via de Thuisrand bezit Kontich 544 aandelen ter waarde van € 272,00 in De Voorkempen. Kontich behoort niet tot het werkingsgebied van De Voorkempen.

        De Voorkempen stelt de vraag deze 544 aandelen te kunnen inkopen.

        Bevoegdheid

        Volgens art 41 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan, of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.

        Juridische Grond(en)
        • Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde
        • Beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023 tot erkenning van de woonmaatschappij Thuisrand
        • De beslissing van de gemeenteraad van 14/06/2023 houdende goedkeuring van de partiële splitsing van cvba De Ideale Woning overeenkomstig het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing
        Financiële weerslag - BBC

        Verkoop aandelen in rechtspersonen: € 272,00.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van sociale huisvestingsmaatschappij De Voorkempen Helpt Elkander om de aandelen in De Voorkempen die Kontich verwierf na splitsing van De Ideale Woning, te verkopen aan De Voorkempen Helpt Elkander.

        Art. 2

        De raad beslist de 544 aandelen in De Voorkempen ter waarde van € 272,00 te verkopen aan De Voorkempen Helpt Elkander.

      • Woonkade Rupelstreek - Verkoop aandelen Kontich - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen afgebakend, waardoor de cvba De Ideale
        Woning in juni 2023 in 4 delen wordt gesplitst, waarbij een deel wordt afgesplitst naar respectievelijk WOONHAVEN ANTWERPEN, DE VOORKEMPEN - H.E., WOONPUNT SCHELDERUPEL, en waarbij de rest overging naar de nieuwe maatschappij De Thuisrand;

        Via de Thuisrand bezit Kontich 9602 aandelen ter waarde van €101,30 volstort kapitaal in Woonskade Rupelstreek. Kontich behoort niet tot het werkingsgebied van Woonkade Rupelstreek.

        Woonkade Rupelstreek stelt de vraag deze 9602 aandelen te kunnen inkopen.

        Bevoegdheid

        Volgens artikel 41, 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan, of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.

        Juridische Grond(en)
        • Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde
        • Beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023 tot erkenning van de woonmaatschappij Thuisrand
        • De beslissing van de gemeenteraad van 14/06/2023 houdende goedkeuring van de partiële splitsing van cvba De Ideale Woning overeenkomstig het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing
        Financiële weerslag - BBC

        Verkoop aandelen in rechtspersonen: € 101,30.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van sociale huisvestingsmaatschappij Woonkade Rupelstreek om de aandelen in Woonkade Rupelstreek, die Kontich verwierf na splitsing van De Ideale Woning, te verkopen aan Woonkade Rupelstreek.

        Art. 2

        De gemeenteraad beslist de 9602 aandelen in Woonkade Rupelstreek, ter waarde van het gestort kapitaal van €101,30, te verkopen aan Woonkade Rupelstreek.

      • Woonhaven Antwerpen - Verkoop aandelen Kontich - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen afgebakend, waardoor de cvba De Ideale
        Woning in juni 2023 in 4 delen wordt gesplitst, waarbij een deel wordt afgesplitst naar respectievelijk WOONHAVEN ANTWERPEN, DE VOORKEMPEN - H.E., WOONPUNT SCHELDERUPEL, en waarbij de rest overging naar de nieuwe maatschappij De Thuisrand;

        Via de Thuisrand bezit Kontich 91.872 aandelen ter waarde van €750,94 volstort kapitaal in Woonhaven Antwerpen. Kontich behoort niet tot het werkingsgebied van Woonhaven Antwerpen.

        Woonhaven Antwerpen stelt de vraag deze aandelen te kunnen inkopen.

        Bevoegdheid

        Volgens artikel 41, 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan, of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.

        Juridische Grond(en)
        • Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde
        • Beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023 tot erkenning van de woonmaatschappij Thuisrand
        • De beslissing van de gemeenteraad van 14/06/2023 houdende goedkeuring van de partiële splitsing van cvba De Ideale Woning overeenkomstig het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing
        Financiële weerslag - BBC

        Verkoop aandelen in rechtspersonen: €750,94.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van sociale huisvestingsmaatschappij Woonhaven Antwerpen om de aandelen in Woonhaven Antwerpen, die Kontich verwierf na splitsing van De Ideale Woning, te verkopen aan Woonhaven Antwerpen.

        Art. 2.

        De gemeenteraad beslist de 91.872 aandelen in Woonhaven Antwerpen, ter waarde van het gestort kapitaal van €750,94, te verkopen aan Woonhaven Antwerpen.

      • Aanpassing Uniform politiereglement HEKLA + Goedkeuring reglement betreffende de gemeentelijke bestuurlijke handhaving en aanpak van ondermijning

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context
        Het Uniform politiereglement wordt opgesplitst in 2 delen:
        • Het Uniform politiereglement waarin algemene gedragingen opgenomen worden waaraan GAS-boetes tegenover gesteld kunnen worden.
        • Een Uniform politiereglement betreffende de bestuurlijke handhaving en aanpak ondermijning.
        Waarom opsplitsen:
        • De wetgeving rond bestuurlijke handhaving is sterk aan het wijzigen en er staan nog enkele voorstellen tot wetswijziging in voorbereiding. Daarom is het belangrijk om snel te kunnen schakelen. Dit kan gemakkelijker door een afzonderlijk reglement op te maken.
        • De ondermijnende activiteiten wijzigen snel als reactie op nieuwe (lokale) wetgeving, daarom is het belangrijk dat de wetgeving ook snel gewijzigd kan worden.

        Algemene & specifieke aanpassingen UPR HEKLA

        • Het woord “toelating” wordt door “vergunning” doorheen het gehele documenten vervangen, omdat dit een officiëler karakter heeft.
        • De maximale boete wordt opgetrokken tot € 500 (E.3.2). Dit kan enkel bij recidive, overtredingen met kleine pakkans, overtredingen met financieel voordeel. Ook bij meerderjarige overtreders moet verplicht aangegeven worden dat ze recht hebben op een alternatieve straf in plaats van een geldboete (bemiddeling).

        Reglement betreffende de gemeentelijke bestuurlijke handhaving en aanpak van ondermijning

        De wet van 15 januari 2024 en uitvoeringsbesluiten, onder andere het Koninklijk Besluit van 22 april 2024, over gemeentelijke bestuurlijke handhaving en integriteitsonderzoek kunnen gemeente economische sectoren en activiteiten bepalen die onder artikel 119 ter van de Nieuwe Gemeentewet vallen en waarvoor een Politieverordening kan worden uitgevaardigd. Voorafgaand aan het Koninklijk Besluit (KB) heeft de Universiteit van Gent een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd. Alle risicovolle economische sectoren en activiteiten uit dat onderzoek zijn in het Koninklijk Besluit opgenomen. Met dit brede toepassingsgebied speelt de wetgever in op de noden van gemeenten. De praktijk van bestuurlijke handhaving verschilt sterk per gemeente en criminelen veranderen voortdurend van locatie en handelswijze (het zogenaamde waterbedeffect). Het is mogelijk dat de toekomstige praktijk het toepassingsgebied verder uitbreidt of beperkt.

        De gemeenten kennen nu de economische sectoren en activiteiten die ze kunnen opnemen in hun gemeentelijke politieverordening op basis waarvan ze een integriteitsonderzoek kunnen uitvoeren.

        • Opname deel D, titel 9: uitbatingsvergunningen, waarbij deel D, titel 10 in titel 9 uitbatingsvergunningen schuift, namelijk rond nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie. Daarnaast ook de opname bepalingen voor seksinrichtingen. In deel D, titel 11 worden ook voorwaarden voor motorclubs opgenomen.
        • De regels inzake uitbatingsvergunningen voorzien nu een verplicht brandweerattest A voordat er een vergunning bekomen kan worden. Het wordt intrekken wordt vervangen door opheffen. Er wordt een verwijzing opgenomen naar de bestraffing volgens de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. DVD-winkels en CBD-shops uit de vergunningsplichtige zaken worden niet langer opgenomen. De afstandsregel '250 meter van een horecazaak' voor nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie wordt geschrapt. Eveneens wordt opgenomen dat de politie een uitbating kan sluiten wegens 'uitbating zonder vergunning'. De overgangsbepalingen worden geschrapt.
        • Wat betreft de niet-vergunningsplichten inrichtingen werden de uitbatingsvoorwaarden gewijzigd. Wel is er een meldingsplicht opgenomen voor publiek toegankelijke inrichtingen. Net als de opname van procedure voor vaststellen exploitatie zonder voorafgaande melding. De te nemen preventieve maatregelen, administratieve sancties en voorwaarden tijdelijke en definitieve sluiting werd ook opgenomen.
        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Wet van 15 januari 2024
        • Koninklijk Besluit van 22 april 2024
        Inspraak en advies
        • Beide reglementen werden voorgelegd aan het MATT op 17 mei 2024
        • Verplicht advies jeugdraad: positief
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt het aangepast Uniform politiereglement HEKLA goed, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit (20241001_UPR_HEKLA.docx).

        Art. 2.

        De gemeenteraad keurt het reglement betreffende de gemeentelijke bestuurlijke handhaving en aanpak van ondermijning goed, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit (20241001_ reglement_op_de_bestuurlijke_handhaving_en_aanpak_ondermijning).

        Art. 3.

        Beide reglementen treden in werking op 1 oktober 2024. Vanaf deze inwerkingtreding vervalt het Uniform politiereglement HEKLA versie 20210903.

      • Bestek, meetstaat en raming voor wegeniswerken Doornstraat - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Naar aanleiding van de slechte toestand van de fietspaden in de Doornstraat zijn er gesprekken opgestart met Edegem en Wilrijk (Antwerpen) omdat dit 1 lange straat betreft over 3 gemeenten heen.

        Daaruit resulteert een samenwerkingsovereenkomst tussen Kontich, Edegem en Wilrijk, goedgekeurd op de gemeenteraad van 21/2/2022, waarbij studiebureau Antea aangeduid werd om de plannen op te maken.

        De straatverlichting zal verled worden en de bestelling hiervan werd reeds goedgekeurd op het college van 27/2/2023.

        Het wegbeeld met 3 rijstroken is niet meer van toepassing en wordt herleid naar 2, met langs beide zijden een gescheiden enkelrichtingsfietspad van 2 meter breedte. Tussen de rijbaan en het fietspad wordt een verdiepte strook voorzien om het water op te vangen van de rijbaan. Er worden overlopen voorzien richting de huidige en te behouden gracht waardoor er geen water over het fietspad zal lopen bij afstroming van de rijbaan. 

        Over het totaalproject in Kontich zal er minder verharding zijn dan momenteel.

        Het project wordt geraamd op € 675.740 exclusief btw ten laste van de gemeente Kontich. Het totaalproject voor Kontich bedraagt € 1.622.093 waarvan € 878.502 via fietspadsubsidie door de Provincie gesubsidieerd wordt en € 67.851 door Pidpa gedragen wordt ter vernieuwing van de persleiding richting De Jachthoorn.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 41 10° : de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

        Inspraak en advies

        Er werd een infovergadering gehouden in De Jachthoorn voor de 3 projectgebieden samen. De Jachthoorn is ook het enige bebouwde perceel op grondgebied Kontich.

        Financiële weerslag - BBC

        Het project wordt geraamd op 675.740 euro exclusief btw ten laste van de Gemeente Kontich.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het ontwerp, het bestek, de meetstaat en de raming goed voor de heraanleg van de Doornstraat.

      • Bestek, meetstaat en raming voor heraanleg Konijnenveld - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Naar aanleiding van het project 'vernieuwing van de voetpaden Holle Eikaard - Konijnenveld' werd vastgesteld dat het laatste stuk wegenis in Konijnenveld in extreem slechte staat is. Dit werd opgepikt door de gemeentelijke diensten en in samenwerking met de buurtbewoners werd een concept uitgewerkt.

        In verschillende co-creatiemomenten werd de buurt betrokken bij de invulling van het plein. Er werd gekozen voor een gezonde mix tussen parkeerplaatsen en verblijfsruimte. Op vraag van de buurtbewoners wordt er een grotere aaneengesloten groenzone voorzien waar de kinderen van de buurt kunnen spelen. Deze groenzone zal aangelegd worden als een regentuin en zal dienen als bovengrondse infiltratiezone voor de aanwezige verharding.
        Daarnaast worden ook enkele parkeerplaatsen voorzien voor de buurtbewoners van de onmiddellijke omgeving.
        De wegenis wordt aangelegd als woonerf en voorzien in waterdoorlatende verharding.

        Het project wordt geraamd op € 199.180,00 volledig ten laste van de gemeente Kontich.

        Dit project maakt deel uit van het subsidietraject 'Groenblauwe dooradering'.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

        Inspraak en advies

        Er werden verschillende samenwerkingsmomenten met de buurtbewoners georganiseerd dat resulteerde in twee verschillende concepten. Op het einde van het traject konden de buurtbewoners hun stem uitbrengen voor het concept dat ze het liefst gerealiseerd zagen. Het winnend concept werd door het studiebureau verder doorvertaald in een ontwerpplan.

        Financiële weerslag - BBC

        Raming aandeel Kontich is vastgelegd op € 199.180,00 inclusief btw.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het bestek, de meetstaat en de raming goed voor de heraanleg van Konijnenveld.

      • Bestek en raming aankoop tweedehands vrachtwagen met containersysteem - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        De vrachtwagen Mercedes met nummerplaat BFL304 van bouwjaar 1995 die onder andere dienst doet als vrachtwagen voor de strooidienst dient vervangen te worden.

        Aangezien we maar een beperkt aantal kilometers rijden met deze vrachtwagen, wordt een poging gedaan om op de tweedehandsmarkt een vrachtwagen te vinden.

        Om deze vrachtwagen in de wintermaanden nog voor andere doeleinden te kunnen gebruiken wordt er geopteerd om een vrachtwagen met containersysteem aan te kopen.

        Volgende tweedehandsfirma's worden aangeschreven:

        • MAN top used center antwerpen – Michiganstraat 3 – 2030 Antwerpen (thomas.peeters@man.eu)
        • BRAEM nv – Handzaamse Nieuwstraat 7 – 8610 Handzame (info@braem.be)
        • Degroote trucks & trailers nv – Hille Noord 1 – 8750 Wingene (info@degrootetrucks.com)
        • Themar trucks nv – Peetersstraat 6 – 2830 Willebroek (info@themar-trucks.com)
        • Cevoman bvba – Lenskensdijk 5 – 2200 Herentals (info@cevoman.be)

        De voorgestelde procedure is onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        De raming voor deze aankoop bedraagt € 125.000 excl. btw (€ 151.250 incl. btw).

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

        Juridische Grond(en)
        • Art. 41, 10° (Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)
        • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
        • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        • Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        • Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
        Financiële weerslag - BBC

        De raming voor deze aankoop bedraagt € 125.000 excl. btw (€ 151.250 incl. btw).

        Besluit

        Enig artikel.

        Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek en raming voor de opdracht “aankoop tweedehandsvrachtwagen met containersysteem”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, alsook de gunningswijze.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Tim Ruytjens, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Feiten en context

        Mondelinge vragen: 4 stuks GR 16 september 2024

        Vraag 1door Marjan De Nayer (Dorpslijst Sander): selectieprocedure De Ploeg. Zijn er al kandidaten? N.a.v. de sluiting van de wereldwinkel, kan de concessie uitgebreid worden naar fair trade toe? Eventueel een verkooppunt in de ploeg?

        Bart Seldeslachts (Burgemeester) (N-VA)

        Zolang de procedure loopt, tot 18 september 2024, kunnen kandidaten zich inschrijven voor de concessie van “De Ploeg”. De voorwaarden van het concept wijzigen of andere voorwaarden opleggen is nu niet echt meer mogelijk, dan hadden we de concessie anders moeten uitschrijven. Als er geen inschrijvingen moesten zijn kan dit zeker wel besproken worden.

        Marjan De Nayer (Dorpslijst Sander)

        Het is gewoon een aandachtspunt dat we zelf kunnen aanbrengen, een accent dat we zelf kunnen leggen.

        Bart Seldeslachts (Burgemeester) (N-VA)

        We kunnen zeker dat accent leggen en pitchen want het is bijzonder jammer dat de wereldwinkel verdwijnt. Het kan zeker in de ploeg of ook ergens anders, het is geen noodzakelijke link met de Ploeg, maar het kan zeker.

        Vraag 2 door Marc Bellinckx (Onafhankelijk) Fiberklaar:

        De werken zijn enigszins stilgevallen. Er bestaat een policy dat een straat die opgebroken wordt, de eerstkomende drie jaar niet meer opgebroken zal worden. Telenet en Proximus willen samenwerken en dezelfde kabels delen. Kan de gemeente hier pro-actief gebruik van maken om providers versneld te doen samenwerken, zodat onze gemeente sneller fiberklaar zou zijn?

        Willem Wevers (N-VA)

        Gelukkig is er inzicht gekomen bij de providers om samen te werken. We hebben als gemeente ook steeds aangegeven dat het nooit de bedoeling was om twee identieke kabels naast elkaar te leggen, alsook dat het niet de bedoeling zou zijn om straten hiervoor weer open te breken en al zeker niet de eerstkomende vijf jaar wegens de sperperiode hiervoor. Helaas loopt het soms mis. Er is afgesproken tussen de verschillende nutsmaatschappijen dat er gewerkt wordt met één piloot die ook de nodige voorzieningen aanlegt voor de andere maatschappij om te vermijden dat straten onnodig veel opgebroken moeten worden. Hetgeen voorlopig nog niet goed op elkaar afgestemd is, zijn de huisaansluitingen zelf. Het is alleszins de bedoeling om de samenwerking verder te optimaliseren. In Kontich ligt quasi over het gehele grondgebied al fiberklaar. Er is nog één straat waar men in het najaar nog moet beginnen, plus een aantal straten die nog in sperperiode zitten. De voorwaarden hiervoor zijn dat alle resterende blauwe deksels en de stenen hopen ernaast weg moeten zijn en alles moet deftig terug dichtgelegd zijn. Gelukkig is de resterende straat essentieel voor de providers om de kring te kunnen sluiten. Er wordt nog steeds tweewekelijks samengezeten met de aannemers om overlast te beperken.

        Joost Fillet (Dorpslijst Sander)

        Blij te horen dat er tweewekelijks wordt samengezeten want in sommige straten is het straatbeeld na de passage van fiberklaar vrij slordig, veel resten van blauwe verf, enz.

        Willem Wevers (N-VA)

        Er is nog een hele lijst met herstellingen die uitgevoerd moeten worden. De blauwe verf zou er op termijn wel afregenen.

        Vraag 3 door Tim Ruytjens (CD&V)

        De verkeerssituatie op het kruispunt van de Wildemansstraat en de N1. Er waren al minstens vijf ongevallen oa met lichamelijk letsel. De analyse van de ongevallencijfers is al lopende. De planten belemmeren het zicht aan de noordzijde en geparkeerde bestelwagens belemmeren het zicht aan de zuidzijde. Graag snoeien van de beplanting, parkeren langs het fietspad onmogelijk maken en plaatsen van een stopbord B5 in de Wildemansstraat.

        Bart Seldeslachts (Burgemeester) (N-VA)

        Er zijn daar inderdaad een aantal ongevallen gebeurd. Dit werd reeds doorgegeven aan de mobiliteitsdienst en aan Willem Wevers (N-VA) om de situatie te bekijken. De analyse loopt nog en er zullen zeer binnenkort de nodige maatregelen besproken en uitgevoerd worden, bij de volgende verkeerscel.

        Willem Wevers (N-VA)

        De volgende verkeerscel is in oktober, de ongevallenanalyse werd al opgevraagd. Aan de hand hiervan wordt bekeken welke maatregelen nodig zullen zijn. Eventueel een alternatieve parkeerplaats zoeken en de vragen aan de groendienst om de planten al te snoeien.

        Vraag 4: Fons Francken (Vlaams Belang)

        Gaat de paardenkoers nog door dit jaar?

        Luc Abrams (VLD + LOKAAL)

        We hebben de paardenkoersen moeten annuleren door het slechte weer. Het terrein was niet rijklaar. We hebben geprobeerd om het te verplaatsen naar september maar dat bleek organisatorisch niet haalbaar. Hopelijk gaat het in juli volgend jaar weer door.

        Besluit

        Er zijn 4 mondelinge vragen.

De voorzitter sluit de zitting op 16/09/2024 om 21:24.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter