De gemeente zamelt volgende afvalstoffen in:
De tarieven zijn vastgelegd in het retributiereglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad
Voor volgende fracties wordt diftar met weging toegepast:
Diftar met weging, zoals eveneens toegepast wordt voor een aantal fracties op het recyclagepark, geeft op een correcte wijze uitvoering aan het principe ‘de vervuiler betaalt’ vermits het zwaartepunt van de retributie ligt op de aangeboden hoeveelheid afval. Via dit systeem wordt bovendien gestreefd naar een kleinere hoeveelheid ongesorteerd restafval.
Volgende fracties kunnen kosteloos meegegeven worden met de selectieve inzameling aan huis of via de permanent opgestelde containers:
IGEAN heeft een voorstel uitgewerkt in samenwerking met een projectgroep met afgevaardigden van 17 van de 27 gemeenten. Het voorstel werd toegelicht en besproken op het adviescomité milieu op 16.06.2025 en goedgekeurd door de raad van bestuur van IGEAN op 10.09.2025.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Aan de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbaar bedrijfsafval zijn kosten verbonden die zwaar doorwegen op de gemeentelijke financiën. Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op - 11 - het grondgebied van de gemeente omwille van de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
Om de scheiding aan de bron aan te moedigen is het niet aangewezen de inzameling- en verwerkings-kosten voor de selectieve afvalsoorten volledig in functie van het aanbod door te rekenen aan de aanbieders. Voor een goede sturing van de selectieve inzameling is een goede verhouding tussen de tarieven voor de verschillende fracties essentieel.
Een jaarlijkse indexering van een aantal retributies is aangewezen om de algemene kostenstijging te volgen en de verhouding inkomsten/kosten in balans te houden.
Door in de gemeenten van het samenwerkingsgebied van IGEAN een gelijkaardig systeem en dezelfde retributies toe te passen, worden de tarieven door de inwoners als eerlijker ervaren en kan afvaltoerisme vermeden worden.
De ontvangsten zijn voorzien in het meerjarenplan, Artikel 73323000/00202.
Artikel 1.
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan het retributiereglement 2026-2031 voor de selectieve inzameling van huishoudelijk en vergelijkbaar bedrijfsafval aan huis en via brengmethode op korte afstand van 1.01.2026 tot 31.08.2026.
Art. 2. Inning
§ 1. Zakken
Diegenen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven zakken voor de inzameling aan huis, zijn de in artikel 3 vermelde retributies verschuldigd op het ogenblik van de aankoop op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).
§ 2. Grofvuil en snoeihout op afroep
Diegenen die gebruik maken van de ophaling van grofvuil en snoeihout zijn de vaste kost verschuldigd van zodra de ophaalwagen langs het gevraagde adres is geweest. Ongeacht of er op dat moment al dan niet afval werd aangeboden, zal steeds de vaste kost aangerekend worden. De bijkomende retributie op basis van het gewicht, wordt aangerekend op basis van de weging van het afval ter plaatse.
De retributie wordt via een factuur door de gemeente aangerekend.
§ 3. Inzameling met diftar aan huis, via ondergrondse of bovengrondse containers.
De retributie voor de diftarinzameling aan huis of via ondergrondse containers, is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:
De retributie wordt in mindering gebracht van het voorschot voor de inzameling met diftar.
De aanrekening van de servicekost gebeurt maandelijks op de eerste dag van de maand voor de aansluitpunten met individuele containers.
Bij een wisseling van volume van individuele containers in de loop van de maand, zal het maandelijkse bedrag voor het initiële volume aangerekend worden tot het einde van die maand. De volgende maand zal het maandbedrag van het nieuwe volume aangerekend worden.
De aanrekening van de servicekost gebeurt maandelijks op de eerste dag van de maand voor de aansluitpunten die verplicht gebruik maken van ondergrondse containers, ongeacht of er ook effectief afval wordt aangeboden.
Diegenen die extra afval aanbieden via de ondergrondse containers, zijn de in artikel 5. vermelde retributies verschuldigd die in mindering worden gebracht van het voorschot.
De retributies in artikel 7. zijn per evenement verschuldigd door iedere natuurlijke of rechtspersoon die een evenement organiseert, waarvoor op diens vraag tijdelijk één of
meerdere containers ter beschikking worden gesteld.
Art. 3. Inzameling met zakken
Volgende retributie is verschuldigd op het ogenblik van de aankoop van de zakken voor de afvalinzameling op de door de gemeente vastgestelde plaats(en):
a) pmd-zakken
| pmd-zak 30 liter | € 0,10/zak |
| pmd-zak 60 liter | € 0,15/zak |
| pmd-zak 120 liter enkel voor scholen |
€ 0,25/zak |
b) papieren keukenafvalzakjes
| bundel van 80 keukenafvalzakjes van 8 liter | € 6/bundel (80 stuks) |
c) huisvuilzakken
| huisvuilzak 30 liter | € 1,17/zak |
| huisvuilzak 60 liter | € 1,75/zak |
De zakken zijn enkel verkrijgbaar in voorverpakte hoeveelheden van meerdere stuks per eenheid.
Art. 4. Huis-aan-huisinzameling met diftar
§ 1. Parameters
De retributie voor gft omvat drie parameters:
§ 2. Werkwijze voorschotten
De retributies worden geïnd met een voorschottensysteem waarvan de servicekost en de retributies voor de dienstverlening afgehouden worden. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd. De voorschotten moeten worden betaald op een rekening van de gemeente.
Een voorschotbedrag wordt gevraagd via de eerste betalingsuitnodiging. Als een aansluitpunt meerdere containers heeft, worden de bedragen opgeteld. Zodra het reële verbruik van het aansluitpunt gekend is, wordt gewerkt volgens het principe van de slimme factuur en zijn de voorschotbedragen niet meer van toepassing.
De hoogte van het drempelbedrag bepaalt wanneer een nieuwe betalingsuitnodiging wordt verstuurd aan het aansluitpunt.
Als het voorschot onder het minimumbedrag daalt, zal er geen dienstverlening meer zijn totdat er opnieuw een voldoende voorschot betaald werd. De maandelijkse servicekost blijft evenwel steeds doorlopen.
§ 3. Terugbetaling
Bij een verhuis buiten de gemeente, het overlijden van een alleenwonende of het beëindigen van de dienstverlening op vraag van een niet-ingeschreven referentiepersoon, ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het nog beschikbare saldo van het voorschot terugbetaald op het laatst gekende rekeningnummer.
De container(s) en/of toegangskaart worden geblokkeerd voor verder gebruik.
§ 4. De voorschot-, drempel- en minimumbedragen
Volgende voorschot-, drempel- en minimumbedragen worden vastgelegd per volume container voor de huis-aan-huisinzameling en verwerking van afvalstoffen via het diftarsysteem:
| gft | 40 l | 120 l | 1.100 l |
| voorschotbedrag (€) | 20 | 20 | 250 |
| drempelbedrag (€) | 6 | 8 | 80 |
| minimumbedrag (€) | 1,5 | 3 | 25 |
§ 5. Retributies per parameter
Volgende retributies worden vastgelegd voor de huis-aan-huisinzameling en verwerking van
afvalstoffen via het diftarsysteem:
| 40 l | 120 l | 1.100 l | |
| servicekost gft-container (€/maand) | 0,15 | 0,50 | 4,50 |
| 40 l | 120 l | 1.100 l | |
| lediging gft-container (€/lediging) | 0,20 | 0,60 | 5,00 |
| alle volumes | |
| verwerking gft (€/kg) | 0,15 |
§ 6. Tarief plaatsen of wisselen container
De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume bedraagt 15 euro. De plaatsing of wisseling is gratis voor een nieuw aansluitpunt tot 30 kalenderdagen na de inhuizing.
§ 7. Tarief plaatsen wieltjes
De retributie voor het leveren en plaatsen van een set van 2 wieltjes op een container van 40 l bedraagt:
| leveren en plaatsen 2 wieltjes op 40 l | € 10 |
§ 8. Tarief plaatsen slot
De retributie voor het leveren en plaatsen van een slot bedragen:
| leveren en plaatsen slot 40 - 240 l | € 25 |
| leveren en plaatsen slot 1.000 - 1.100 l | € 33 |
Art. 5. Ondergrondse containers met diftar
§ 1. Gebruik van de ondergrondse containers
Het gebruik van ondergrondse containers voor huisvuil, gft, pmd en/of papier & karton, is verplicht voor de bewoners van de door de gemeente aangeduide adressen. De inwoners van deze vastgelegde adressen kunnen de aangeduide fracties niet aanbieden via de huis-aan-huisinzameling.
De inwoners bepalen zelf wanneer zij, tijdens de toegelaten uren, het afval in de ondergrondse container deponeren.
De inwoners maken hiervoor gebruik van hun eID of een toegangskaart. De toegangskaarten worden bezorgd via de firma die door IGEAN werd aangeduid voor de nazorg van het diftarproject.
De maandelijkse servicekost zorgt ervoor dat elk aansluitpunt, dat afval kan aanbieden via de ondergrondse containers, bijdraagt in een deel van de vaste kosten van de dienstverlening.
Als het voorschot onder het minimumbedrag daalt zoals vermeld in artikel 6, § 3., zal er geen toegang meer verkregen kunnen worden tot de ondergrondse containers totdat er opnieuw een voldoende voorschot betaald werd.
§ 2. De voorschot-, drempel- en minimumbedragen
De voorschot-, drempel- en minimumbedragen zoals vermeld in artikel 4.§ 4. zijn van toepassing voor de aansluitpunten die beschikken over één of meerdere individuele containers.
Voor de aansluitpunten die verplicht gebruik maken van de ondergrondse containers, gelden volgende bedragen:
| voorschotbedrag | € 50,00 |
| drempelbedrag | € 12,00 |
| minimumbedrag | € 3,00 |
§ 3. Retributies
Volgende retributies gelden per fractie en volgens en het maximum volume dat per keer aangeboden kan worden via de ondergrondse of pop-up containers en worden afgehouden van het voorschot:
| huisvuil per aanbieding van max. 40 l | € 1,70 |
| gft per aanbieding van max. 30 l | € 0,70 |
| pmd per aanbieding van max. 40 l | € 0,10 |
| papier & karton | € 0,00 |
| glas | € 0,00 |
De servicekost wordt maandelijks op de eerste dag van de maand van het voorschot gehouden van de aansluitpunten die verplicht gebruik maken van de ondergrondse containers, ongeachte het aantal effectieve aanbiedingen.
| servicekost per maand voor het gebruik van ondergrondse container(s) | € 0,30 |
De eerste toegangskaart is gratis. Voor de vervanging van een toegangskaart wordt volgende retributie aangerekend:
| vervanging toegangskaart | € 10 |
§ 4. Wijze van inning
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door de personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt zoals vermeld in artikel 2.§ 3. en voor aansluitpunten die verplicht gebruik maken van de ondergrondse containers.
De retributies zullen geïnd worden met een voorschottensysteem zoals beschreven in artikel 4., § 2. en § 4. waarbij de retributies voor de dienstverlening afgehouden worden.
Als het voorschot onder het minimum bedrag daalt, zal geen toegang meer verkregen kunnen worden tot de ondergrondse containers totdat er opnieuw een voldoende voorschot betaald werd.
Art. 6. Containers voor evenementen binnen het diftarproject
Voor evenementen kunnen tijdelijk containers aangevraagd worden. Dit voor een minimum periode van 1 dag en een maximum periode van 1 maand. De containers worden op de gevraagde datum door de gemeentelijke diensten geplaatst en na lediging terug opgehaald.
Voor deze dienstverlening wordt een vast bedrag per container aangerekend:
| 120 l | 240 l | 1.100 l | |
| forfaitair bedrag per container | € 10 | € 10 | € 20 |
De lediging met weging gebeurt tijdens de ophaalronde van de huis-aan-huisinzameling. De ledigingskost (per ophaling) en verwerkingskost (per kg) zoals vastgelegd in artikel 4.§ 5. zijn hierop van toepassing. Na de huurperiode wordt er een factuur opgemaakt aan de organisator van het evenement.
Art. 7. Ophaling van grofvuil op afroep
Als het grofvuil omwille van omvang of gewicht niet zelf naar het recyclagepark kan worden gebracht en niet past in het standaard recipiënt voor de inzameling van huisvuil, dan kan het meegegeven worden via de inzameling aan huis op afroep. De aanbieder maakt hiervoor vooraf een afspraak. Per ophaaladres kan maximum 3 m³ grofvuil worden aangeboden.
Het grofvuil wordt ter plaatse gewogen met uitzondering van de afvalfracties die onder een UPV (Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid) vallen.
De retributie bestaat uit een vaste kost per ophaaladres + aantal kg x tarief per kg grofvuil:
| vaste kost per ophaaladres | € 85 |
| per kg grofvuil | € 0,35 |
Art. 8. Ophaling van snoeiafval op afroep
Als het snoeihout omwille van omvang of gewicht niet zelf naar het recyclagepark kan worden gebracht, dan kan het samengebonden in hanteerbare bundels meegegeven worden via de inzameling aan huis op afroep. De takken hebben een diameter van maximum 10 cm. De bundels zijn maximum 1,5 m lang en hebben een maximale diameter van 50 cm. De aanbieder maakt hiervoor vooraf een afspraak. Per ophaaladres kan maximum 3 m³ snoeihout worden aangeboden.
Voor het snoeihout wordt een vaste retributie aangerekend als volgt:
| vaste kost per ophaaladres | € 45 |
Artikel 9. Indexering
§ 1. Afgevlakte gezondheidsindex
De retributies vermeld in artikel 4. § 5., artikel 5.§ 3. en artikel 6. § 4., met uitzondering van het tarief voor vervanging van een toegangskaart en het aanbieden van pmd via ondergrondse containers, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op vier decimalen.
De totale retributie zal bij elke afrekening afgerond worden op 2 decimalen.
Als het resultaat van de index in jaar x negatief is, dan wordt deze niet toegepast. In het jaar x+1 wordt de index van jaar x en het jaar x+1 toegepast, tenzij deze negatief is.
§ 2. Recyclageparkindex voor grofvuil
Voor het grofvuil dat aan huis op afroep wordt opgehaald zoals bepaald in artikel 8, gebeurt een jaarlijkse aanpassing van het variabel tarief per kg volgens de recyclageparkindex.
Om de totale recyclageparkindex (RI) samen te stellen worden de verschillende kostensoortindexen gewogen volgens het aandeel van de kostensoort (O,E en P) in de totale betrokken kosten (K) in jaar x.
Dit geeft volgende formule:
RI(x+1)=(Iox*Ox/Kx) + (Iex*Ex/Kx) + (Ipx*Px/Kx)
RI wordt naar boven afgerond op vier decimalen.
De drie kostensoorten volgen elk een eigen index:
1. Ophaalkosten
Iox = kost per opgehaalde ton jaar x / kost per opgehaalde ton jaar x-1
2. Exploitatiekosten
Iex= afgevlakte gezondheidsindex december jaar x / afgevlakte gezondheidsindex december jaar x-1
3. Personeelskosten
Personeelskosten stijgen telkens de spilindex overschreden wordt
Ipx = gemiddelde overschreden spilindex jaar x / gemiddelde overschreden spilindex jaar x-1
De index RI(x+1) zal telkens toegepast worden vanaf 1.07 in jaar x+1, en dit voor de eerste maal vanaf 1.07.2027. De aangepaste retributies, na toepassing van de index RI(x+1), zullen worden afgerond op 3 decimalen. Indien het 4de decimaal 5 of hoger is, gebeurt er een afronding naar boven, indien 4 of lager is er een afronding naar beneden.
Als het resultaat van de index in jaar x negatief is, dan wordt deze niet toegepast.
In het jaar x + 1 wordt de index van jaar x en het jaar x+1 toegepast, tenzij deze negatief is
Artikel 10. Bezwaar
De retributieplichtige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar indienen tegen deze retributie bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de betalingsuitnodiging of afrekening. Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding.
Artikel 11.
Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.
Artikel 12.
Onderhavig reglement vervangt de vorige reglementen ten deze, treedt in voege op 1 januari 2026 en loopt t.e.m. 31.08.2026.
Artikel 13. Bekendmaking
De bekendmaking van dit reglement gebeurt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.