Terug
Gepubliceerd op 06/01/2023

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 27/12/2022 - 09:00

Aanpassingen arbeidsreglement lokaal bestuur Kontich - Goedkeuring

Aanwezig: Bart Seldeslachts, Burgemeester-voorzitter
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Schepenen
Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Claes, Cindy Vanbaeden, Schepenen

Het college keurt de aanpassingen van het arbeidsreglement voor gemeente en OCMW Kontich goed.

Feiten en context

Het arbeidsreglement wordt als volgt gewijzigd:

ARBEIDSONGESCHIKTHEID

Artikel 18 – Modaliteiten bij ziekte of ongeval

-        Als statutair en contractueel personeelslid heb je het recht om maximaal drie keer per kalenderjaar geen ziektebriefje te bezorgen voor de eerste dag arbeidsongeschiktheid. Het kan gaan over een afwezigheid van slechts 1 dag, maar is ook van toepassing op de eerste dag afwezigheid van een langere periode.

=> Deze boodschap wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement als gevolg van een wijziging in de arbeidsovereenkomstenwetgeving. Als bestuur maken we de keuze om de regelgeving voor contractuelen en statutairen zoveel mogelijk gelijk te stellen.

Bevoegdheid
  • Artikel 186 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel vaststelt.
  • In de GR van 17 juni 2019 werden deze bevoegdheden (organogram incl. formatie en rechtspositieregeling) gedelegeerd aan het CBS.
Juridische grond(en)

Artikel 41, tweede lid Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

Inspraak en advies
  • Vakbondsoverleg dd. 10/01/2023
Besluit

Enig artikel.

Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanpassingen van het arbeidsreglement voor gemeente en OCMW Kontich als bijlage goed.