Terug
Gepubliceerd op 17/10/2023

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 18/09/2023 - 22:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadslid OCMW
Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW

De voorzitter opent de zitting op 18/09/2023 om 21:49.

  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn van 14 juni 2023 - Goedkeuring

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Op 14 juni 2023 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

      De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

      Bevoegdheid

      Art. 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Juridische Grond(en)
      • Art. 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
      • Art. 277 § 1 en 278  §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 januari 2019.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Kizzy Rombaut
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel.

      De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 juni 2023 worden goedgekeurd.

    • Notulen en zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2023 - Goedkeuring

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Op 19 juni 2023 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

      De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

      Bevoegdheid

      Art. 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Juridische Grond(en)
      • Art. 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
      • Art. 277 § 1 en 278  §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 januari 2019.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Kizzy Rombaut
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel.

      De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2023 worden goedgekeurd.

    • CIPAL - AV 12 oktober 2023 - agenda digitale vergadering - Statutenwijziging - Goedkeuring

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Het feit dat OCMW deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).

      De statuten van Cipal.

      Het besluit van de raad voor maatschappelijke van 17 april 2023 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger (Schepen S. Baeckelmans) en de plaatsvervanger (Schepen L. Abrams) van het OCMW op de Algemene Vergaderingen van Cipal;

      Gelet op de oproeping tot de Algemene Vergadering van Cipal van 12 december 2019 met de volgende agendapunten: 

      1. Wijziging aan artikel 4 van de statuten ("maatschappelijke doelstellingen"), om er na §1, tweede lid, volgend lid aan toe te voegen: "Daarbij behoren ook volgende verrichtingen: • Alle verrichtingen met betrekking tot de digitale transformatie van lokale overheden, over diverse beleidsdomeinen heen, inclusief adviesverlening, consultancy, begeleiding, ondersteuning, uitbesteding beheer, en zo meer; • De organisatie van raamcontracten waarbij Cipal optreedt als aankoopcentrale zoals voorzien in de Wetgeving overheidsopdrachten; • Het ter beschikking stellen van informatieveiligheidsconsulenten en functionarissen voor gegevensbescherming en het verlenen van advies en ondersteuning rond informatieveiligheid, privacywetgeving, cybersecurity en informatiebeheer; • Het ter beschikking stellen van sanctionerend ambtenaren ter ondersteuning van het lokale handhavingsbeleid (gemeentelijke administratieve sancties) waartoe bij de lokale overheden ook slimme informatie- en communicatietechnologie wordt ingezet; • Het aanbieden als technologische "end-to-end oplossing" van trajectcontroles ter verhoging van de lokale verkeersveiligheid en de verbetering van de lokale verkeersleefbaarheid; • Het aanbieden van datacenter diensten."

      2. Wijziging aan artikel 4 van de statuten ("maatschappelijke doelstellingen"), door schrapping van §2.

      3. Verplaatsing van de zetel naar 2440 Geel, Cipalstraat 3 en bijgevolg wijziging van de eerste zin van artikel 5 van de statuten.

      4. Wijziging aan artikel 1 van de statuten, om er na de eerste zin volgende zin toe te voegen: "De vereniging kan haar activiteiten ook voeren onder de naam "C-smart"."

       5. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het eerste lid te vervangen door volgende tekst: "Naast gemeenten kunnen uitsluitend aan de vereniging deelnemen: autonome gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de publiekrechtelijke verenigingen ervan, andere samenwerkingsverbanden, gevormd krachtens deel 3, titel 3 van het Vlaams Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (hierna aangeduid als "het decreet"), politiezones, hulpverleningszones, alsook elke andere persoon waarvan de deelname decretaal is toegestaan."

      6. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het tweede lid te schrappen.

      7. Wijziging aan artikel 3 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: "De vereniging heeft de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging in de zin van artikel 398, §2, 2° van het decreet. Zij is onderworpen aan de bepalingen van het decreet. Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door het decreet of deze statuten, zijn de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap van toepassing. Overeenkomstig artikel 397 van het decreet is de vereniging een publiekrechtelijke rechtspersoon."

      8. Wijziging aan artikel 4bis van de statuten, om er §1 te vervangen door volgende tekst: "§1. De vereniging mag, overeenkomstig artikel 472 van het decreet en met behoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet de rechtsvorm van de vereniging hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van deze rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving op de overheidsopdrachten waar toepasselijk wordt nageleefd."

      9. Wijziging aan de tweede zin van artikel 5 van de statuten om er het woord "hemzelf' te vervangen door "haarzelf".

      10. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het eerste lid te schrappen.

      11. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het vijfde lid te vervangen door volgende zin: "Artikel 425, vierde en vijfde lid, van het decreet zijn op hen van toepassing."

      12. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.

      13. Wijziging aan artikel 9 van de statuten, om er in de eerste zin van het tweede lid het woord 'kapitaalplaatsing" te vervangen door het woord "inbreng".

      14. Wijziging aan artikel 11 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: " De vereniging ziet erop toe dat zij over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van haar bedrijvigheid."

      15. Wijziging aan artikel 12 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: "Als vergoeding voor de inbreng(en) kunnen aandelen worden uitgegeven. De aandelen hebben een gelijke nominale waarde van honderd vijfentwintig euro per aandeel. De aandelen kunnen niet worden overgedragen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de algemene vergadering en slechts onder deelnemers van dezelfde categorie en voor zover dat de overdracht van de aandelen geen afbreuk doet aan de goede uitvoering van de aangegane verbintenissen."

      16. Wijziging aan artikel 13, §2, eerste zin van de statuten, om er de woorden "Het maatschappelijk kapitaal" te vervangen door de woorden "De inbreng".

      17. Wijziging aan artikel 13, §2, tweede zin van de statuten om er de woorden "in kapitaal" te schrappen.

      18. Wijziging aan artikel 13, §3 van de statuten, om er de woorden "het kapitaal" te vervangen door de woorden "de inbreng".

      19. Wijziging aan artikel 13 van de statuten, om er na §3 volgende paragraaf toe te voegen: "§4. Alle huidige en toekomstige inbrengen worden geboekt op een beschikbare eigen vermogensrekening."

      20. Wijziging aan artikel 15, §1, eerste lid van de statuten, om er in de laatste zin de woorden "over het lokaal bestuur" te schrappen.

      21. Wijziging aan artikel 15, §1 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.

      22. wijzig ingaan artikel 15, §3 van de statuten, om deze te her nummeren tot. artikel 15, §2 en in de laatste zin de woorden "over het lokaal bestuur" te schrappen.

      23. Wijziging aan artikel 13, §4 van de statuten, om deze te her nummeren tot artikel 15, §3.

      24. wijziging aan artikel 18 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: "De raad van bestuur kiest in zijn schoot een voorzitter en drie ondervoorzitters. De voorzitter en minstens één ondervoorzitter worden gekozen tussen de bestuurders, die tevens gemeenteraadslid, burgemeester of schepen van een aangesloten gemeente zijn. Deze mandaten zijn, behoudens ontslag door de mandators of herroeping door de raad van bestuur, van dezelfde duur als het mandant van bestuurder zelf en hernieuwbaar. Indien voortijdig moet worden voorzien in de opvolging van de voorzitter of van een ondervoorzitter, is de duur van het mandant van de nieuwbenoemde titularis beperkt tôt de resterende duur van het mandaat van degene in wiens plaats hij treedt. De raad van bestuur duidt tevens een secretaris aan, die hij buiten zijn schoot mag kiezen."

      25. Wijziging aan artikel 20 van de statuten, om er in de tweede zin de woorden "op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde" te schrappen evenals in de derde zin de woorden "de op voordracht van de deelnemende gemeenten" en de woorden "op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde".

      26. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er het eerste en tweede lid van §1 te vervangen door volgende tekst: "§1. De raad van bestuur kan alleen geldig beraadslagen en besluiten wanneer de gewone meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Het lid met raadgevende stem in de raad van bestuur telt niet mee voor de berekening van het aanwezigheidsquorum. De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend."

      27. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er de eerste zin van paragraaf 2 te vervangen door volgende tekst: "leder bestuurder kan aan een ander bestuurder schriftelijk of digitaal volmacht geven om hem te vertegenwoordigen voor een welbepaalde vergadering van de raad van bestuur."

      28. Wijziging aan artikel 22 van de statuten, om er in de tweede zin tussen de woorden "aangetekend" en "verzonden" de woorden "of digitaal" in te voegen.

      29. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er in §1, eerste lid, na de tweede zin volgende zin toe te voegen: "Met uitzondering van de beslissingen welke wettelijk niet zijn toegestaan, kunnen de bestuurders schriftelijk of digitaal via videoconferentie, conférence call of andere telecommunicatiemiddelen alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren."

      30. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er de derde paragraaf te vervangen door volgende tekst: "§3. Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de vereniging."

      31. Schrapping van de artikelen 25 en 25bis van de statuten en her nummering van de daaropvolgende artikelen.

      32. Wijziging aan artikel 26 van de statuten, om dit artikel te vervangen voor volgende tekst: "De raad van bestuur stelt overeenkomstig artikel 458 van het decreet de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code op. De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code worden meegedeeld aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid. De raad van bestuur is bevoegd voor alle personeelsaangelegenheden, maar kan, met uitzondering van de benoeming en het ontslag van het management en het door de raad van bestuur aangewezen kaderpersoneel, alle aangelegenheden die betrekking hebben op de uitvoering van de rechtspositieregeling, de deontologische code en het arbeidsreglement, in het kader van het individuele personeelsbeheer, verder delegeren."

      33. Wijziging aan artikel 26, tweede lid van de statuten, om er het getal "36" te vervangen door het getal "33".

      34. Wijziging aan artikel 28 van de statuten, om er in de eerste zin het woord "vennootschap" te vervangen door het woord "vereniging".

      35. Schrapping van de artikelen 32 en 33 van de statuten en her nummering van de daaropvolgende artikelen.

      36. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal "48" te vervangen door het getal "436".

      37. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er het derde lid te vervangen door volgende tekst: "Voor de gemeenten worden de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen. De gemeenteraad bepaalt het aantal vertegenwoordigers van de gemeenten op de algemene vergadering aan de hand van twee voor alle deelnemende gemeenten op dezelfde wijze geldende criteria, waarbij in gelijke mate rekening gehouden wordt met zowel de omvang van de bevolking volgens de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers, als met de inbreng. ledere gemeente duidt steeds minstens één vertegenwoordiger aan. Desgewenst kan de gemeente overeenkomstig de in de voorgaande alinea bepaalde criteria, bijkomende vertegenwoordigers aanduiden per volledige schijf van twintig procent van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van het gemeentelijk ambtsgebied van de vereniging, en haar inbreng in verhouding tot de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging. De oproeping voor de algemene vergadering vermeldt voor iedere gemeente de daartoe benodigde cijfergegevens, aan de hand van de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers en van de laatst goedgekeurde jaarrekeningen. Desgewenst kan de gemeente ook per vertegenwoordiger één of meer plaatsvervanger(s) met vermelding van hun onderlinge rangorde aanduiden."

      38. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, derde lid, laatste zin de woorden "het maatschappelijk kapitaal" te vervangen door de woorden "de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging" en om er in §1, vierde lid de woorden "het maatschappelijk kapitaal" te vervangen door "de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging".

      39. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, laatste lid het getal "37" te vervangen door het getal "34".

      40. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §2, eerste lid, tweede zin de woorden "het maatschappelijk kapitaal" te vervangen door "de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging".

      41. Wijziging aan artikel 37 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal "37" te vervangen door "34".

      42. Wijziging aan artikel 38 van de statuten, om er in de tweede en derde zin telkens de woorden "op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde" te schrappen.

      43. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er het derde lid te schrappen.

      44. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst: "De raad van bestuur kan de deelnemers de mogelijkheid bieden om overeenkomstig artikel 6:75 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering doormiddel van een door de vereniging ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel."

      45. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, laatste zin de woorden "wetboek van vennootschappen te vervangen door "Wetboek van vennootschappen en verenigingen".

      46. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, door toevoeging na het derde lid van volgend lid: "Alvorens de algemene vergadering fysisch bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers van de deelnemers de aanwezigheidslijst te tekenen. De aanwezigheidslijst wordt door de stemopnemers echt verklaard en bij de notulen van de vergadering gevoegd. Om de algemene vergadering digitaal bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers in het bezit te zijn van inloggegevens die strikt persoonlijk op naam bezorgd worden."

       47. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het eerste lid, eerste zin tussen het woord "statuten" en "worden" de woorden "en in de bijlagen" in te voegen.

      48. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het tweede lid, eerste zin het woord "statutenwijzing" te vervangen door "statutenwijzigingen".

      49. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het vijfde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst: "De wijzigingen worden goedgekeurd door de Vlaamse Regering binnen een termijn van negentig kalenderdagen die ingaat op de dag na de verzending van het verslag naar de toezichthoudende overheid."

      50. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er het zesde lid te vervangen door volgende tekst: "De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsakte neergelegd en bekendgemaakt."

      51. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het laatste lid. na het woord "verplichting" de woorden "of om het aantal mandaten binnen de vereniging te verminderen" toe te voegen.

      52. Wijziging aan artikel 42bis van de statuten, om het artikel te vervangen door volgende tekst: "Overeenkomstig artikel 466 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur via de web toepassing van de vereniging een lijst bekend van de besluiten van de bestuursorganen van de vereniging met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden. Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar web toepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan. Overeenkomstig artikel 467 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de web toepassing van de vereniging: 1° de besluiten van de vereniging betreffende de rechtspositieregeling van het personeel, vermeld in artikel 25 van de statuten; 2° de voorstellen van de raad van bestuur van de vereniging in verband met het bijzonder plan overeenkomstig artikel 43 van de statuten; 3° de code van goed bestuur, na goedkeuring door de algemene vergadering van de vereniging Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar web toepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan."

      53. Wijziging aan artikel 44 van de statuten om het laatste lid te vervangen door volgende tekst: "De jaarrekening wordt, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na haar goedkeuring door de algemene vergadering, door de raad van bestuur neergelegd bij de Nationale Bank van België

      54. Schrapping van artikel 45 van de statuten en her nummering van de daaropvolgende artikelen.

      55. Wijziging aan artikel 46 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: "§2. Overeenkomstig artikel 457 van het decreet roept de raad van bestuur, als het netto actief van de vereniging negatief dreigt te worden of is geworden, de algemene vergadering op om te vergaderen. Die vergadering heeft plaats ten hoogste zestig kalenderdagen na de datum waarop de vermelde toestand is vastgesteld of had moeten worden vastgesteld krachtens de wettelijke of statutaire bepalingen. De algemene vergadering neemt een van de volgende beslissingen: 1° de ontbinding van de vereniging; 2° de invoering van de maatregelen om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren, die in de agenda zijn aangekondigd. Tenzij de raad van bestuur de ontbinding van de vereniging voorstelt, zet hij in een bijzonder plan uiteen welke maatregelen hij voorstelt om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren. De raad van bestuur verantwoordt zijn voorstellen in dat plan dat uiterlijk drie weken voor de algemene vergadering aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid wordt voorgelegd, samen met de oproepingsbrief en alle bijbehorende documenten waaruit de noodzaak van het plan blijkt. De algemene vergadering beslist onder de voorwaarden, vermeld in artikel 427 van het decreet. Als het plan niet of onvoldoende mate wordt aanvaard, kan artikel 470 van het decreet worden toegepast."

      56. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: "§2. Bij ontbinding krachtens het voorgaande lid of door het verstrijken van de statutair bepaalde duur die niet verlengd wordt, wijst de algemene vergadering die de ontbinding vaststelt, de vereffenaars aan op dezelfde wijze als bepaald is voor de raad van bestuur. Een beperkt college van vereffenaars kan samengesteld worden. Het totaal aantal leden van dat college bedraagt ten hoogste een derde van dat van de raad van bestuur. De meerderheid komt telkens toe aan de leden die op voordracht van de deelnemende gemeenten zijn benoemd. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van ontbinding."

      57. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, eerste lid het woord "kapitaalinbreng" te vervangen door "inbreng".

      58. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, tweede lid, de laatste zin te vervangen door volgende zin: “Het door een deelnemer overgenomen personeel komt, met behoud van zijn geldelijke rechten, terecht in een overgangskader dat uitdovend is."

      59. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §4 te vervangen door volgende tekst: "§4. De gemeenten hebben een recht van voorkeur bij de overname van de installaties die op hun grondgebied liggen."

      60. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §5 het woord "vennoten" te vervangen door "deelnemers" en het woord "vennootschapsvermogen" door "vermogen".

      61. Schrapping van "HOOFDSTUK VI. Tijdelijke en overgangsbepalingen".

      62. Wijzigingen aan het opschrift van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten.

      63. Machten te verlenen tôt uitvoering van de genomen besluiten.

       

      De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene Vergadering;

      De voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal,  

      Geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;

      Bevoegdheid

      De raad voor maatschappelijk welzijn is voor dit agendapunt bevoegd op grond van artikel 77 en 78  °3 inzake de intergemeentelijke samenwerking  van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Juridische Grond(en)

      Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 , art 432

      Statuten CIPAL : artikel 35 inzake samenstelling van de algemene vergadering

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Kizzy Rombaut
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1

      Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 17 juli 2023, goedgekeurd. 

      Art. 2                      

      De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit.

      Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda. 

      Art. 3                     

      Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

    • Leveren van warme maaltijden via de koude lijn voor kinderdagverblijven 't Brugske en 't Wiskerke van lokaal bestuur Kontich 2024-2025-2026-2027- Goedkeuring lastenvoorwaarden en gunningswijze.

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Voor de continuïteit in onze dienstverlening verder te kunnen verzekeren is het belangrijk dat de kinderen in onze kinderdagverblijven een goede, gevarieerde en aan de leeftijd aangepaste maaltijd aangeboden krijgen. het  betreft ongeveer 14000 maaltijden op jaarbasis.

      Bevoegdheid

      De Raad voor Maatschappelijke Welzijn is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur; 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het vast bureau heeft toevertrouwd (artikel 78 10°  van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017) 

      Juridische Grond(en)

      1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
      2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
      6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

      Financiële weerslag - BBC

      148000 euro gespreid over de 4 jaren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Kizzy Rombaut
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel

      Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht Leveren van warme maaltijden via de koude lijn voor kinderdagverblijven 't Brugske en 't Wiskerke van lokaal bestuur Kontich 2024-2025-2026-2027. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.

    • Bestek en toetreding tot de aankoopcentrale voor het onderhoud van groendaken in diverse voorzieningen van het lokaal bestuur Kontich - Goedkeuring.

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      De Raad van Bestuur AGB is bevoegd voor het vaststellen van de wijze van gunning van opdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten, en het vaststellen van de voorwaarden ervan, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur; 2) een opdracht die nominatief is het vastgestelde budget is opgenomen (Statuten AGB Kontich, en latere wijzigingen (GR 17 juni 2019 en RVB 17 juni 2019) AGB huishoudelijk reglement 2019.

      Groendaken, ook wel bekend als vegetatiedaken, zijn een innovatieve en duurzame manier om natuurlijke elementen in verstedelijkte gebieden te integreren. Ze bieden talloze voordelen, zoals het verminderen van de hitte-eilandeffecten, het verbeteren van de luchtkwaliteit, het bevorderen van de biodiversiteit en het verminderen van wateroverlast. Voor het Lokaal Bestuur Kontich bieden groendaken een uitgelezen kans om de ecologische voetafdruk te verkleinen en tegelijkertijd de leefbaarheid van de gemeente te vergroten.

      Groendaken spelen een essentiële rol in het bevorderen van natuur en groen in stedelijke omgevingen. Deze daken zijn begroeid met planten, grassen en/of sedum, waardoor ze een verscheidenheid aan voordelen bieden zowel voor het milieu als voor de leefbaarheid van steden. BV. een habitat voor insecten en vogels, en verminderen de waterafvoer naar riolen, waardoor de kans op overstromingen afneemt.

      Voordelen van Groendaken:

      • Verbeterde luchtkwaliteit: Groendaken filteren vervuilende stoffen uit de lucht en verhogen de zuurstofproductie.
      • Warmteregulatie: Ze verminderen het hitte-eilandeffect door warmte absorptie te verminderen.
      • Geluidsreductie: Groendaken dempen omgevingsgeluiden en creëren een rustige omgeving.
      • Biodiversiteit: Ze bieden leefruimte voor insecten, vogels en kleine dieren, wat de lokale biodiversiteit bevordert.
      • Waterbeheer: Groendaken verminderen waterafvoer naar het riool, waardoor het risico op overstromingen wordt verkleind.

      Onderhoud van Groendaken:

      • Regelmatige inspectie: Periodieke inspecties zijn essentieel om de algehele conditie van het groendak te controleren.
      • Onkruidbeheer: Het verwijderen van onkruid helpt concurrentie met de vegetatie te minimaliseren en het groendak gezond te houden.
      • Irrigatie: Afhankelijk van het klimaat en de vegetatiekeuze kan het nodig zijn om het groendak tijdig te bewateren.
      • Voedingsstoffen aanvullen: In sommige gevallen kan het nodig zijn om voedingsstoffen toe te voegen aan het substraat om de plantengroei te ondersteunen.
      • Controle op schade en plagen: Regelmatige inspecties helpen om vroegtijdig tekenen van schade of plagen te detecteren en aan te pakken.
      • Reparatie: Indien nodig moeten beschadigde delen van het groendak worden gerepareerd om lekkages te voorkomen.

      Diverse voorzieningen van het Lokaal Bestuur Kontich:

      • Openbare gebouwen: Groendaken kunnen worden geïmplementeerd op scholen, bibliotheken, gemeentehuizen, fietsenstallingen, bushaltes enz., waardoor deze faciliteiten groenere en milieuvriendelijkere ruimtes worden.
      • Parkeergarages: Groendaken op parkeerdekken helpen bij het verminderen van de warmteabsorptie en verbeteren de luchtkwaliteit rond deze faciliteiten.
      • Woningen en wooncomplexen: Bewoners kunnen genieten van de vele voordelen van groendaken, terwijl ze tegelijkertijd bijdragen aan de duurzaamheid van de gemeente.
      • Sportfaciliteiten: Groendaken op sportgebouwen en -complexen zorgen voor een aangename omgeving voor sporters en toeschouwers.

      Conclusie:

      Het jaarlijks onderhoud van groendaken in diverse voorzieningen van het Lokaal Bestuur Kontich is van cruciaal belang om de vele voordelen te behouden die ze bieden en ervoor te zorgen dat ze optimaal functioneren. Door regelmatig en deskundig onderhoud kunnen groendaken floreren en bijdragen aan een groenere, duurzamere en aangenamere leefomgeving voor alle inwoners van Kontich.

      Bevoegdheid

      De gemeenteraad heeft kennis genomen van het ontwerp van onderhavig bestek betreffende 'Onderhoud van groendaken in diverse voorzieningen van het lokaal bestuur Kontich'. Het AGB zal optreden als aankoopcentrale voor het lokaal bestuur Kontich.

      Juridische Grond(en)

      1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
      2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
      3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
      4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
      5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
      6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Kizzy Rombaut
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet
      Tegenstanders: Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan het ontwerp van onderhavig bestek betreffende 'Onderhoud van groendaken in diverse voorzieningen van het lokaal bestuur Kontich'. 

      Art. 2.

      De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring dat het AGB zal optreden als aankoopcentrale voor het lokaal bestuur Kontich.

    • Raamovereenkomst PV-Panelen, perceel 2 van de Raamovereenkomst 'EE_2023_0_036' - Aansluiting aankoopcentrale Vlaams Energiebedrijf - Goedkeuring

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de OCMW niet tot een effectieve plaatsing van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund. 

      Deze overheidsopdracht heeft betrekking op het afsluiten van een raamovereenkomst waarbij de afdeling Energie-Efficiëntie van het Vlaams EnergieBedrijf (hierna “VEB”) diverse energiebesparende en renovatieoplossingen aanbiedt aan haar klanten,

      Via perceel 2 van deze Raamovereenkomst wil het VEB de plaatsing faciliteren van PV-panelen (met optioneel batterijopslag) op de daken van gebouwen of terreinen (incl. water, carports) die worden beheerd door of ter beschikking gesteld aan Opdrachtgevers.

      In dit perceel kunnen zonnepanelen geplaatst worden die binnen de scope van standaardprojecten vallen. Hieronder verstaan we: standaard dak-, grond- en carportopstellingen van zonnepaneelinstallaties, al dan niet inclusief kleinschalige (< 125 kWh) batterijopslag.

      Concrete Deelopdrachten worden in functie van hun ligging door het VEB toegewezen in Percelen 1 t.e.m. 4, aan de voor dat Perceel gekozen Inschrijver volgens haar rangschikking.

      De gekozen Inschrijver (Opdrachtnemer) moet in het kader van de Opdracht(en) o.a. instaan voor de haalbaarheidsstudie (met inschatting van te realiseren kWh op jaarbasis en terugverdientijd), het ontwerp, de levering, de installatie en de indienstneming van de installatie, inclusief alle nevenactiviteiten die noodzakelijk zijn om de opdracht tot een goed einde te brengen (bv. aanvragen netstudie, verzorgen stabiliteitsstudie, verzorgen keuringen, en dergelijke meer, de garanties en evenals het onderhoud- en monitoring gedurende de onderhoudsperiode (als vereiste optie), e.e.a. zoals nader omschreven in § 4.

      De concrete Opdrachten bestaan uit 4 Fases, waarvan één vast gedeelte (behoudens Perceel 5 waarbij twee vaste gedeelten), twee voorwaardelijke gedeelten (behoudens Perceel 5 waarbij 1 voorwaardelijke gedeelte) en één optioneel gedeelte:

      • Fase 1: Haalbaarheidsfase – vast gedeelte
      • Fase 2: Ontwerp- of offertefase – voorwaardelijk gedeelte (vast gedeelte bij Perceel 5)
      • Fase 3: Uitvoeringsfase (inclusief garantieperiode) – voorwaardelijk gedeelte
      • Fase 4: Onderhouds- en monitoringsfase – vereiste optie

      De CEO van het VEB beslist dat de Raamovereenkomst PV Panelen voor Perceel 2 wordt gegund aan:

      • Earth BV, ondernemingsnummer 0680.547.149, Kortrijksesteenweg 387, 8530 Harelbeke als eerst gerangschikte partij
      • Linea Trovata Suntec NV, ondernemingsnummer 0889.818.513, Mosten 14, 9160 Lokeren als tweede gerangschikte partij

      en dat elke Deelopdracht aangeboden zal worden volgens het mechanisme beschreven in het Bestek.

      Bevoegdheid

      De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen (artikel 77, tweede lid Decreet over het Lokaal Bestuur), eventueel samen te lezen met artikel 78, tweede lid, 10° Decreet over het Lokaal Bestuur.

      Juridische Grond(en)

      1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
      2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
      6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

      Financiële weerslag - BBC

       

      actie van het BBC 2.1.1 - opmaak en uitvoering van een duurzaam energie- en klimaatactieplan

      vermoedelijke investering eerste fase

      Gebouw Aantal panelen  Prijs
      Altena serviceflats 90  €         40.000
      Kerk Kokaz 50  €         28.000
      Technische dienst 500  €       183.823
      BKO centrum 14  €           8.729
      Bib centrum 72  €         29.185
      Altenea landhuis + kapel 113  €         61.190
      GASK academie 52  €         29.401
      Heemkundige kring 30  €         17.700
      FC Kontich  107  €         46.093
      VDP 154  €         65.758
      Totaal  1182  €       509.879


      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Kizzy Rombaut
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet
      Onthouders: Walter Claes, Fons Francken
      Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1.

      Het OCMW Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de plaatsing van de opdracht  ‘Raamovereenkomst plaatsen van PV-panelen op de daken van gebouwen van gebouwen of terreinen’ - ‘Perceel 2 - het plaatsen van PV-panelen op de daken van gebouwen of terreinen (incl. water)’  die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemers Earth BV, Kortrijksesteenweg 387, 8530 Harelbeke als eerst gerangschikte partij en Linea Trovata Suntec NV, Mosten 14, 9160 Lokeren als tweede gerangschikte partij

      Art. 2.

      De opdrachten in het kader van dit raamcontract worden binnen de looptijd van de raamcontracten rechtstreeks door het OCMW gegund aan de gegunde zonder de betrokkenheid en aansprakelijkheid van Vlaams Energiebedrijf (VEB).



       

       




    • ZORA Werkt! - Jaarverslag en jaarrekening ZORA wijkwerken 2022 - Goedkeuring

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Eind 2017 werd de interlokale verenging ZORA wijk-werken (regionale opvolger van het Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap - PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten.

      Vanaf 1 januari 2020 werd de dienstverlening rond Wijk-werken, arbeidstrajectbegeleiding & activering en de regierol sociale economie in één intergemeentelijke samenwerkingsverband geïntegreerd: ZORA Werkt.

      Het eerste werkjaar van de interlokale vereniging was 2018. Mortsel is de beherende gemeente van de ILV ZORA Wij-werken, Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem zijn de participerende gemeenten en OCMW's.

      De vereniging moet kostendekkend werken. De inkomsten worden aangewend voor de werkingsmiddelen, de eventuele coördinatiekost  en de personeelskost die de beherende gemeente maakt ter uitvoering van haar opdrachten voor de vereniging. De coördinatiekost die de beherende gemeente maakt, wordt vergoed volgens de afspraak die hierover in het beheerscomité wordt gemaakt.

      De financieel verantwoordelijke van de beherende gemeente staat in voor o.m. de voorbereiding van de begroting, het financieel verslag, de registratie van de financiële verrichtingen, de verantwoording van de middelen zoals voorgeschreven door de subsidiërende overheid,... van de vereniging.

      Het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW's nadat het beheerscomité ze heeft vastgelegd.  Het beheerscomité van de ILV ZORA Werkt heeft op 9/6//2023  het voorliggende jaarverslag vastgesteld.

      Bevoegdheid

      De raad voor maatschappelijk welzijn is voor dit agendapunt bevoegd op grond van artikel 78 van het Decreet Lokaal Bestuur  van 22 december 2017.

      Juridische Grond(en)

      GR & RMW : 20 januari 2020: goedkeuring intergemeentelijke samenwerking - overeenkomst met statutaire draagkracht artikel 18: Budget en jaarrekening

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Kizzy Rombaut
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel.

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het jaarverslag en de jaarrekening van ZORA Werkt! 2022 goed.

    • Digibank ZORA werkt - Reglement uitleendienst - Goedkeuring

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      De Vlaamse Regering lanceerde vanaf 4 oktober 2021 een projectoproep 'Digibanken - implementatietraject'. Deze projectoproep maakt deel uit van het Plan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering binnen het Europees Herstelfonds.

      Het Lokaal bestuur Kontich ging binnen de intergemeentelijke samenwerking ZORA werkt (met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Wommelgem en penhouder Mortsel) een partnerschap aan. De partners werkten in een voortraject een samenwerkingsstrategie en projectvoorstel uit, onder de noemer 'Digibank ZORA Werkt'. 

      De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale  Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van 499.892 euro.

      Deze samenwerkingsovereenkomst verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de samenwerkingsstrategie mogelijk te maken.

      Met het project Digibank willen we:

      • de toegang tot digitale technologieën vergemakkelijken.
      • de digitale vaardigheden verhogen.
      • het gebruik van essentiële dienstverlening verbeteren.

      De doelgroep van het project zijn volwassen personen met een risico op digitale uitsluiting of achterstand. Prioritair gaat de aandacht naar:

      • kortgeschoolden.
      • huishoudens met een laag inkomen.
      • werkzoekenden.

      Om de toegang tot digitale technologieën te vergemakkelijk voor de doelgroepen voorziet Digibank ZORA Werkt een gratis uitleendienst met laptops voor de doelgroep.

      Om een wettelijk kader voor deze uitleendienst te maken moeten we een uitleenreglement voorzien.

      Eerdere gerelateerde besluiten: 

      • VAB - 03/06/2022:  ILV Zora Werkt - Verbintenis opname voortraject DIGIBANK - Goedkeuring
      • VAB - 27/12/2022: Goedkeuring subsidie aanvraag 
      • RMW: 16/01/2023 - RMW/2022/066: Samenwerkingsstrategie Implementatieproject Digibank ZORA werkt - Goedkeuring
      Bevoegdheid

      De raad voor maatschappelijk welzijn is voor dit agendapunt bevoegd op grond van artikel  78  van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

      3° het vaststellen van andere reglementen dan die over personeelsaangelegenheden;

      Juridische Grond(en)

      Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

      Financiële weerslag - BBC

      Financiële weerslag ligt binnen de ZORA werkt en penhoudende gemeente Mortsel.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Kizzy Rombaut
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel.

      De Raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement uitleendienst ZORA Werkt goed.

    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadslid OCMW
      Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      1. Vraag Raadslid J. Fillet - Afbouw LOI-plaatsen

      We willen nog graag terugkomen op de gemeenteraad van 19 juni 2023. We hebben daar besloten om het aantal LOI plaatsen terug te schroeven tot 13 plaatsen. De raad wou een signaal geven richting hogere overheden. Eind augustus besliste De Moor om voorrang te geven aan vrouwen en kinderen, dus is er geen opvang mogelijk voor alleenstaande mannen. Deze situatie is onwettig, maar ook onmenselijk en onaanvaardbaar. We willen terugkomen op de beslissing van vóór de vakantie. Concreet stellen we dus de vraag om de LOI-capaciteit terug op te drijven in samenspraak met Fedasil en liefst tegen de volgende RMW in oktober een concreet voorstel aan de raad voor te leggen.

      Antwoord schepen C. Vanbaeden Het thema is ondertussen al meermaals opnieuw aan bod gekomen. De afbouw is tijdelijk, we hebben ook nog Oekraïeners waarvoor we duurzame huisvesting moeten voorzien. Ik ga de motivering niet helemaal terug herhalen. De problematieken zijn nog niet verbeterd, dus ik zie niet in waarom we zelf terug zouden heropbouwen. Fedasil heeft nog niet eens op onze brief gereageerd. 

      Raadslid J. Fillet Ik heb de vorige discussies ook gevolgd en ik respecteer uw standpunt, maar dit is van absolute secundaire orde van het menselijk probleem: op straat slapen met winter in aantocht. 

      Burgemeester B. Seldeslachts Ik begrijp het en het siert u en uw fractie. Ik denk wel dat het probleem niet in onze gemeente is, maar we mogen geen oogkleppen opzetten want in onze hoofdstad gebeurt het wel. Echter degene die geen woning hebben, die hier zitten moeten er ook wel één vinden. Als we voor hen niets vinden maar we laten wel nieuwe mensen binnen komen dat is ook niet wenselijk. Misschien moeten we voorrang geven aan mensen die op straat slapen, maar dit is een Belgisch probleem dat opgepakt moet worden. Als er morgen taakstelling komt, zullen we dat met plezier invullen, nu is dit een federale bevoegdheid. 

      Raadslid J. Fillet Dat is blijkbaar het noodlot van dergelijk wereldprobleem. Elk niveau verwijst naar ergens anders, maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid.  Men komt op 4 à 5 plaatsen per gemeente uit analyses door Vluchtelingenwerk Vlaanderen om een oplossing te bieden. We hebben ooit aan 44 gezeten, is dus haalbaar voor Kontich. 

      Burgemeester B. Seldeslachts Alles kan, Joost, een wereldprobleem kan je niet in Kontich oplossen. Wat houdt de federale overheid tegen om dat te beslissen? Verdeel het dan zodat iedereen zijn steentje bijdraagt, signaal werd trouwens ook aan Vlaamse regering (huisvestingsprobleem) gegeven.

      Besluit

      Er is één mondelinge vraag.

De voorzitter sluit de zitting op 18/09/2023 om 22:03.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter