De voorzitter opent de zitting op 17/06/2024 om 20:15.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Op 21 mei 2024 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 mei 2024 worden goedgekeurd.
AGB Kontich stelt 2 jaarrekeningen op, één volgens de principes van de vennootschapsboekhouding en één volgens de principes van de beleids- en beheerscyclus (BBC).
De jaarrekeningen 2023 van het AGB Kontich werden vastgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 17 juni 2023.
De vaststelling en de goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 243 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB), dat bepaalt dat:
AGB Kontich stelt ook een jaarrekening op volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). Volgens dat wetboek behoort de goedkeuring van die NBB-jaarrekening tot de bevoegdheid van de algemene vergadering. Bij een AGB vormt de gemeenteraad de algemene vergadering.
Artikel 243, §2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad advies uitbrengt bij de jaarrekening van een autonoom gemeentebedrijf
Artikel 1.
De gemeenteraad geeft een positief advies over de jaarrekening 2023 volgens de BBC van het AGB Kontich.
Art. 2.
De raad verleent goedkeuring aan de jaarrekening 2023 volgens de Vennootschapswetgeving van het AGB Kontich.
Art. 3.
De raad verleent kwijting aan de bestuurders van AGB Kontich voor de uitoefening van hun mandaat met betrekking tot het jaar 2023.
De jaarrekening van het af te sluiten boekjaar dient voor 30 juni van het volgende boekjaar goedgekeurd te worden.
De raad is bevoegd om de jaarrekening vast te stellen.
De jaarrekening 2023 wordt toegelicht door de financieel directeur op de raadscommissie ondersteuning.
Artikel 1.
De jaarrekening 2023 bestaande uit de doelstellingenrealisatie, de doelstellingenrekening, de financiële toestand per 31/12, de exploitatie-, investerings- en liquiditeitenrekening, de balans en de staat van opbrengsten en kosten, wordt goedgekeurd:
Budgettair resultaat van het boekjaar: + € 2.020.653,00
Beschikbaar budgettair resultaat: + € 2.059.214,93
Autofinancieringsmarge: + € 9.451.963,85
Balanstotaal per 31/12: + € 131.652.427,00
Staat van opbrengsten en kosten per 31/12: overschot van het boekjaar: + € 5.473.531,83
Art. 2.
De jaarrekening 2023 deel OCMW Kontich, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van heden, wordt goedgekeurd.
Jaarlijks moet de algemeen directeur voor 30 juni aan de gemeenteraad verslag uitbrengen over de uitvoering van het systeem van organisatiebeheersing. Het MATT bereidde de rapportering in bijlage voor. Het document is gebaseerd op het goedgekeurde verbeteractieplan organisatiebeheersing (definitieve versie na aanvullingen n.a.v. audit financiële monitoring en milieuvergunningskwestie zwembad, CBS 21/11/2022). De recentste rapportering is direct herkenbaar aan de groene kleur in de tekst.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 219
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 217-220 en 592
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2023.
ZORA Werkt! is de integratie van de dienstverlening rond Wijk-werken, arbeidstrajectbegeleiding & activatie en omvat tevens de regierol sociale economie. Volgende gemeenten van de Zuidoostrand Antwerpen maken deel uit van de vereniging: Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Wommelgem en Mortsel. De beherende gemeente is lokaal bestuur Mortsel.
De gemeenteraad keurde in haar zitting van 17 december 2019 de overeenkomst met statutaire draagkracht van de interlokale vereniging "ZORA Werkt!" goed. Hierin werd bepaald dat het beheerscomité de begroting, de rekening alsook het inhoudelijk verslag vaststelt en ze ter goedkeuring voorlegt aan de raden van de deelnemende besturen. Bijgevoegde documenten lichten de verschillende onderwerpen toe. De jaarrekening 2023 met bijhorende toelichting werd op het beheerscomité van 8 maart 2024 goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De jaarrekening omvat de uitgaven en ontvangsten van ZORA Werkt!, wat een samenvoeging is van ZORA Wijkwerken en ZORA ATB. De ontvangsten omvatten de ESF outreach en activering subsidie, de subsidie voor regie sociale economie, de subsidie voor Plan Samenleven en de ontvangsten vanwege de VDAB voor wijkwerken. Ook de ontvangen PWA gelden zitten vervat in de ontvangsten. De uitgaven omvatten de omkadering- en overheadkosten en de loonkosten van de arbeidsbegeleiders.
De subsidies worden in de eerste plaats verrekend met de omkadering- en overheadkosten van de vereniging. Het restbedrag wordt gebruikt voor de loonkost van de arbeidsbegeleiders. Indien er onvoldoende restbedrag is, wordt het tekort verdeeld over de deelnemende gemeenten volgens de verdeelsleutel 'inzet van de arbeidsbegeleiders'.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2023 van de interlokale vereniging ZORA Werkt! goed.
Art. 2.
De raad keurt de jaarrekening 2023 van de interlokale vereniging ZORA Werkt! goed.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s waaronder cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokaal cultuurbeleid, recreatie en toerisme.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 14, §2) dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en activiteitenverslag voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden ter goedkeuring.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 14, §2) dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en activiteitenverslag voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden ter goedkeuring.
De projectvereniging doet dit in de vorm van een jaarrekening, het verslag van de revisor en een uitgebreid activiteitenverslag.
De raad van bestuur van de Streekvereniging Zuidrand gaf op 27 maart 2024 haar goedkeuring voor dit punt.
De Streekvereniging Zuidrand sloot 2023 af met een winst van 90 959,91 euro. Deze vormde samen met de overgedragen winst van 2022 een totaal van 344 660,35 euro die wordt overgedragen naar 2024.
In totaal ontving de Streekvereniging Zuidrand in 2023 voor 632 967,83 euro aan subsidies en eigen inkomsten, waarvan 216 783,88 euro (34%) vanuit de lokale besturen.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het activiteitenverslag voor 2023 van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed.
Algemeen
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 8.05.2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2023 evenals aan de jaarrekening 2023. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen bedrijfsrevisor en bepalen van de vergoeding
Artikel 31 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen. De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar.
De raad van bestuur van 8.05.2024 heeft kennis genomen van het voorstel om de benoeming van HLB Dodémont - Van Impe & Co (IBR B 00013) uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox (IBR A 02465) bedrijfsrevisor, voor de periode 2024-2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20.06.2024 aan een forfaitair ereloon van 5.650,36 euro excl. btw en toezichtsbijdragen aan het IBR/geïndexeerd.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 8.05.2024 heeft beslist om de jaarvergadering van 20.06.2024 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 10.05.2024 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 20.06.2024 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 op de raad van bestuur van 8 mei 2024.
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 20 juni 2024 om 19.00 u., evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van het de gemeente, mevr. Sophie Baeckelmans met als plaatsvervanger mevr. Ann Dierickx, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 20.06.2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Art. 3.
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeenteraad is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 8.05.2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2023 evenals aan de jaarrekening 2023. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen bedrijfsrevisor en bepalen van de vergoeding
Artikel 32 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen. De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar.
De raad van bestuur van 8.05.2024 heeft kennis genomen van het voorstel om de benoeming van HLB Dodémont - Van Impe & Co (IBR B 00013) uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox (IBR A 02465) bedrijfsrevisor, voor de periode 2024-2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20.06.2024 aan een forfaitair ereloon van 6.905,98 euro excl. btw en toezichtsbijdragen aan het IBR/geïndexeerd.
Benoemen leden adviescomités
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Met de raadsbeslissing van de stad Antwerpen van 25.03.2024 werd mevrouw Tatjana Scheck aangeduid als lid van het adviescomité milieu ter vervanging van de heer Tom Meeuws.
De benoeming wordt voorgelegd aan de algemene vergadering.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 8.05.2024 heeft beslist om de jaarvergadering van 20.06.2024 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 10.05.2024 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 20.06.2024 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeenteraad voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art 40-41
Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 op de raad van bestuur van 8 mei 2024.
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 20 juni 2024 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeenteraad, mevr. Sophie Baeckelmans met als plaatsvervanger mevr. Ann Dierickx, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 juni 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Art. 3.
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
De Vlaamse Regering lanceerde vanaf 4 oktober 2021 een projectoproep 'Digibanken - implementatietraject'. Deze projectoproep maakt deel uit van het Plan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering binnen het Europees Herstelfonds.
Stad Mortsel ging met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem een partnerschap aan. De partners werkten in een voortraject een
samenwerkingsstrategie en projectvoorstel uit, onder de noemer 'Digibank ZORA Werkt'. De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van 499.892 euro.
De Vlaamse Regering besliste om een nieuwe oproep de lanceren voor de verlenging van het project Digibank. Deze oproep voorziet bijkomende ondersteuning voor de uitvoering van de bestaande Digibankprojecten in 2025 en 2026.
Stad Mortsel diende, namens het partnerschap, een aanvraag in voor de verlening van het project ‘Digibank ZORA Werkt’. De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 20 december 2023 het project goed en kende een subsidie toe van 500.000 euro.
Omdat lokaal bestuur Borsbeek besliste om vanaf 1 januari 2025 te fusioneren met Stad Antwerpen, verlaat Borsbeek het samenwerkingsverband Digibank ZORA Werkt.
Voor het ontvangen van de subsidie voor de verlenging van het project moet een eerste tussentijdse rapportering worden ingediend bestaande uit:
Deze samenwerkingsovereenkomst verlengt de gemaakte afspraken tussen de partners (exclusief Borsbeek) om de uitvoering van de vernieuwde samenwerkingsstrategie mogelijk te maken.
We werken verder aan de drie doelstellingen van de Digibank:
De doelgroep van het project zijn volwassen personen met een risico op digitale uitsluiting of achterstand. Prioritair gaat de aandacht naar:
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten. De bevoegdheden als vermeld in artikel 196, 234 en 247 kunnen niet worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor Digibanken
De geraamde inkomsten van 500.000 euro worden geboekt op rekening van de penhouder, stad Mortsel
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Mortsel, als promotor, en de gemeentebesturen van Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem, als partners, betreffende de verlenging van het project Digibank ZORA Werkt goed.
In navolging van eerder besluit door het college werd een ontwerpvoorstel voor de concessie leidraad en concessie overeenkomst opgemaakt. Beiden werden toegevoegd als bijlage en maken integraal deel uit van dit besluit. Hierin werd het meest recente maar nog verder uit te werken voorstel van het aangestelde architectenbureau opgenomen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, Art. 40-41
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de selectieleidraad voor De Ploeg goed.
Art. 2.
De gemeenteraad keurt het ontwerp voor de concessieovereenkomst voor De Ploeg goed.
Beknopte historiek
Gewestelijke personeelsleden mogen door de gemeenteraad aangewezen worden om binnen hun welomschreven bevoegdheden op het grondgebied van de gemeente vaststellingen te doen van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie. We maken hierbij het onderscheid met de gemeentelijke ambtenaar-vaststeller, de gemeenschapswacht-vaststeller of de operationele personeelsleden van de politie die ook allen vaststellingen kunnen doen.
De personeelsleden moeten voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 [tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie]. Dit zijn enerzijds aanwervings- of aanstellingsvoorwaarden en anderzijds het slagen voor een verplichte opleiding.
De Gemeenteraad heeft op 15 mei 2023 de samenwerking met de gewestelijke OVAM vaststellers goedgekeurd.
Nieuwe GAS-wetgeving
Sinds 8 januari 2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht. Een van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden. De OVAM heeft het model aanstellingsbesluit en de bijkomende documenten hieraan aangepast. Indien de gemeente de samenwerkingsovereenkomst met de gewestelijke OVAM vaststellers wenst verder te zetten, dient de gemeenteraad de OVAM via dit vernieuwd besluit aan te stellen. Deze aanstelling is dan blijvend geldig indien er interne personeelsverschuivingen zouden plaatsvinden binnen de OVAM organisatie.
De OVAM houdt een lijst bij met de namen van hun personeelsleden belast met de vaststellingsopdracht. Deze lijst, naar aanleiding van de gewijzigde vormvoorschriften inzake de aanstelling, wordt ter informatie bezorgd aan de gemeente. Deze zal in de toekomst ter inzage liggen bij de OVAM. De lijst met namen zal niet aan het aanstellingsbesluit worden toegevoegd.
Aanstellingen beperkt tot de volgende artikelnummers van het UPR van de HEKLA-zone:
Artikel A.2.V.11 Het is de eigenaar of begeleider van een dier dat zich op het openbaar domein bevindt verboden, op aanpalende terreinen of in daartoe voorbehouden zones, van zijn uitwerpselen te laten ontdoen. Indien het dier zich toch op de hiervoor vermelde plaatsen ontlast, is de eigenaar of houder verplicht de uitwerpselen onmiddellijk op te ruimen. Uitwerpselen van paarden vallen hier niet onder.
Artikel A.2.V.16
§ 1. De eigenaar of begeleider die zich met een hond in het openbaar domein of in een daartoe voorbehouden zone bevindt, is verplicht steeds in het bezit te zijn van voldoende zakjes om de uitwerpselen op te ruimen.
§ 2. Het is de eigenaar of begeleider van een hond verboden het dier in het openbaar domein te laten lopen:· zonder halsband en identificatieteken waaruit de eigenaar of de houder van het dier blijkt;· zonder de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen opdat de veiligheid van de weggebruikers niet in gevaar zou gebracht worden en de doorgang niet verhinderd wordt;· zonder dat het dier is aangelijnd met een fysiek, zichtbare lijn, waarvan de lengte is aangepast aan de omstandigheden.
§ 3. Het is de eigenaar of begeleider van een hond evenmin toegelaten het dier toe te vertrouwen aan een persoon die het dier niet meester is of niet sterk genoeg is om het dier onder controle te houden.
Artikel A.2.V.18 Enkel in de hondenloopzones mag de eigenaar of begeleider van een hond het dier laten loslopen. Hondenloopzones zijn door de gemeente afgebakende terreinen voorzien van een uniform aanwijzingsbord. De eigenaars of begeleiders blijven evenwel verantwoordelijk voor hun loslopende dieren. Zij moeten de nodige maatregelen nemen of hun dieren tegenhouden om te vermijden dat zij andere bezoekers of dieren angst aanjagen, aanvallen of schade berokkenen. In hondenloopzones moet de eigenaar of begeleider van een hond eveneens de uitwerpselen van het dier verwijderen. (niet prioritair voor OVAM, maar wel interessant om op te nemen omdat dit vaak gepaard gaat met hondenpoep)
Artikel B.1.I.1 § 1. Het is verboden op het openbaar domein, op private wegen met een openbaar karakter, op een langs vermelde weg gelegen terrein of op eender welke andere openbare plaats iets te plaatsen, te verspreiden, achter te laten of te werpen dat de reinheid van de omgeving kan schaden, hinderlijke uitwaseming kan veroorzaken of een gevaar kan zijn voor de openbare gezondheid en veiligheid.
Artikel B.1.I.2 Iedereen die op om het even welke wijze het openbaar domein heeft bevuild of laat bevuilen, is verplicht dit onverwijld te reinigen.
Artikel B.1.I.3 Uitbaters van (mobiele) gelegenheden die waren verkopen om ter plaatse of in de onmiddellijke omgeving verbruikt te worden, zijn verplicht de omgeving van hun inrichting rein te houden. Zij dienen ten behoeve van hun klanten een voldoende groot recipiënt te voorzien om afval in te werpen en in te staan voor de lediging ervan. Behoudens hetgeen voorzien is voor de markten, moeten de personen die vanwege de bevoegde overheid een toelating voor het verkopen van goederen op het openbaar domein verkregen, instaan voor de reinheid van en rond hun standplaats.
Artikel B.1.I.4
§ 1. Het is verboden te spuwen op het openbaar domein.
§ 2. Het is verboden onder invloed te braken op openbaar domein.
§ 3. Het is verboden zich te ontlasten op openbaar domein.
Termijn
Het project Handhaving Zwerfvuil werd verlengd tot eind 2024 en geeft de gemeente recht op bijkomende handhavingen, met of zonder begeleiding van de gemeenschapswacht of de Handhavingsambtenaar Kontich.
Volgens artikel 41,2° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
Enig artikel.
De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Kontich voor de vaststellingen van overtredingen op de volgende artikelnummers van het UPR van de HEKLA-zone:
Door wijziging van de Vlaamse Codex Wonen 2021 (ingegaan op 1 juni 2024) kan de gemeente een vergoeding vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Daarmee vervalt de mogelijkheid om een vergoeding te vragen voor de aanvraag van een conformiteitsattest.
De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van 200 euro. Dit bedrag kan jaarlijks geïndexeerd worden en voor de eerste keer op 1 januari 2025.
De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit dus een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat er:
De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij de aanvraag van een conformiteitsattest. Er wordt een vergoeding gevraagd voor conformiteitsonderzoeken, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen, in volgende gevallen:
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, Art. 40
De retributie voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek wordt vastgelegd op € 107,00.
Dit bedrag kan geïndexeerd worden vanaf ten vroegste januari 2025.
De facturatie van de retributie gebeurt nadat het conformiteitsonderzoek heeft plaatsgevonden.
Artikel 1.
Het retributiereglement op het uitvoeren van het conformiteitsonderzoek gaat in op 1 juli 2024 en is geldig t.e.m. 31 december 2025.
Art. 2.
Het bedrag van de retributie voor een conformiteitsonderzoek per woning (zowel voor een zelfstandige woning als kamer) wordt vastgesteld:
Art. 3.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van het conformiteitsonderzoek.
Art. 4.
Van deze retributie wordt vrijgesteld: de woonmaatschappij Thuisrand BV.
Art. 5.
Het besluit van 19/12/2022 m.b.t. de retributie op een aanvraag van een conformiteitsattest wordt opgeheven na goedkeuring van voorliggend retributiereglement m.b.t. het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek.
Het lokaal bestuur heeft het project “intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid” in het kader van de zelfstandige groepering onderschreven en maakt deel uit van de Intergemeentelijke Vereniging Lokaal Woonbeleid, IVLW Zuidrand 1.
Tijdens de zitting van 17.06.2019 heeft de gemeenteraad het subsidiedossier goedgekeurd, waardoor de gemeente akkoord is gegaan met het verderzetten van de werking van de IVLW en het uitvoeren van de verplichte en aanvullende activiteiten, zoals vermeld in het BVR lokaal woonbeleid van 16 november 2018. Door het onderschrijven van het subsidiedossier engageert de gemeente zich ervoor minstens volgende activiteiten uit te voeren:
Het lokaal bestuur stelt het belang van een goede woningkwaliteit in private huurwoningen voorop. De huurwoningen op het grondgebied moeten voldoen aan de minimale veiligheids- en kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Het lokaal bestuur wenst de lopende acties hierrond verder te zetten. De gemeente koos tijdens de gemeenteraad van 19.04.2021 ervoor een verplichting op het conformiteitsattest in te voeren voor private huurwoningen. De gemeenteraad heeft hiertoe een verordening goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40
De maximale GAS-boete wordt opgetrokken van € 350 naar € 500. Dit bedrag wordt betaald op rekening van de gemeente.
De retributie voor het conformiteitsonderzoek wordt in een apart retributiereglement geregeld en zal € 107,00 bedragen voor zelfstandige en niet-zelfstandige woningen.
Artikel 1.
Elke eigenaar en verhuurder die een woning verhuurt of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats of met het oog op de huisvesting van een of meer studenten, moet voor elke woning een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.
Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd voor alle nieuwe verhuringen en op basis van de leeftijd van de huurwoning:
vanaf 1 januari 2021: woningen van 40 jaar en ouder
vanaf 1 januari 2026: woningen van 30 jaar en ouder
vanaf 1 januari 2029: woningen van 20 jaar en ouder
Zolang niet aan deze verplichting is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen. De aanvraag wordt ten laatste ingediend op de verjaardag van de dag waarop de eigenaar en verhuurder bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na de verzending.
Art. 2.
De geldigheidsduur van het conformiteitsattest voor woningen en kamers is afhankelijk van het aantal gebreken in categorie 1 op het technisch verslag:
>/= 5 gebreken is 5 jaar
</= 4 gebreken is 10 jaar
Art. 3.
De kostprijs voor het uitvoeren van het conformiteitsonderzoek bedraagt 107,00 euro voor een zelfstandige woning en een niet-zelfstandige woning. De retributie wordt vastgelegd in een retributiereglement
Art. 4.
Inbreuken op bepalingen van deze verordening worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van maximaal 500 euro die wordt opgelegd door de daartoe aangestelde ambtenaar conform de procedure vervat in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Art. 5.
Deze verordening heft - bij inwerkingtreding - de verordening dd. 17 oktober 2022 op.
Art. 6.
Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2024.
De raad van bestuur van IGEAN heeft op 17.03.2024 een raamovereenkomst gesloten voor de aankoop van regenwatertonnen. De raamovereenkomst loopt voor drie jaar vanaf 01.09.2024 tot 31.08.2027. De gemeente wenst van deze raamovereenkomst gebruik te maken op basis waarvan zij diverse regenwatertonnen kan aanbieden aan de burgers.
De verdeling van de regenwatertonnen zal op volgende manieren gebeuren:
A. Op het recyclagepark uitgebaat door IGEAN.
Inwoners kunnen de regenwatertonnen aankopen op het recyclagepark en afrekenen via bancontact. De volgende regenwatertonnen zullen aangeboden worden op 7 IGEAN (Rumst, als dichtstbijzijnde voor Kontich) recyclageparken:
Inwoners kunnen hun regenwaterton bestellen via de website van IGEAN en betalen via een online platform. De bestellingen worden gebundeld en door IGEAN besteld bij de leverancier. De inwoners halen de regenwatertonnen op tijdens het afhaalmoment te Edegem en Brecht.
De volgende speciale regenwatertonnen kunnen besteld worden via de website:
Retributie:
De verkoop van de regenwatertonnen via de recyclageparken is enkel mogelijk op basis van een retributiereglement (cfr. compostvaten, compostbakken,…).
De nieuwe regentonnen verschillen in model en prijs van de oude voorraad. Daarom is het noodzakelijk om het bestaande retributiereglement aan te passen aan de nieuwe prijzen en het vernieuwde aanbod van regenwatertonnen.
IGEAN stelt voor om de volgende retributie per regenton aan te rekenen:
Om een verdeling via de IGEAN recyclageparken mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat alle gemeenten hiervoor dezelfde retributies vastleggen.
Wanneer de gemeente een lager tarief wil aanrekenen dan wordt dit bij voorkeur geregeld via een subsidie.
Afrekening:
De afrekening van de regenwatertonnen gebeurt via de eindafrekening die jaarlijks aan de gemeenten voorgelegd wordt.
Voor de bestelronde via de website wordt er rechtstreeks met de inwoner afgerekend via een betaalplatform.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Geen financiële weerslag, de retributie dekt de kosten voor aankoop van de regenwatertonnen. De kosten voor de aankoop van de regenwatertonnen worden in de jaarlijkse eindafrekening verrekend met de ontvangen retributies.
Artikel 1.
Met ingang van 1 september 2024 wordt volgende retributie vastgelegd voor de verkoop van regenwatertonnen op de recyclageparken en via de website van IGEAN voor de duurtijd van de raamovereenkomst:
Art. 2.
De verdeling van de regenwatertonnen gebeurt op volgende wijze:
A. Via de IGEAN recyclageparken
De standaard regentonnen van 310 liter en 510 liter zijn permanent beschikbaar op 7 IGEAN recyclageparken (Rumst, Schelle, Brasschaat, Malle, Essen, Brecht en Wommelgem). Inwoners kunnen de regenwatertonnen daar aankopen en ter plaatse betalen via Bancontact.
B. Via bestelronde op de website van IGEAN
Omdat de grote regenwatertonnen van 1000 liter evenals het wandmodel wel wat plaats innemen en niet stapelbaar zijn, worden deze niet aangeboden op de recyclageparken.
Deze regenwatertonnen worden verdeeld via een bestelronde op de website, gevolgd door een afhaalmoment op de IGEAN sites in Edegem en Brecht.
We gaan als volgt tewerk:
Art. 3.
De betaling gebeurt als volgt:
A. Voor de ronde regenwatertonnen beschikbaar op de 7 recyclageparken uitgebaat door IGEAN:
ter plaatse bij afhaling van de regenwaterton aan de betaalterminal met betaalkaarten.
B. Voor de grote regenwatertonnen en de wandmodellen die afgehaald worden 30 november 2024 te Edegem en Brecht:
via het betaalplatform op de website van IGEAN.
Art. 4
Dit reglement valt onder het algemeen bestuurlijk toezicht zoals bepaald in artikel 286 van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan.
Op voordracht van OVSG dienen er talrijke relevante wijzigingen doorgevoerd te worden in het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool A-HA!.
De directeur van A-HA! school integreerde alle nieuwe artikelen en correcties in het schoolreglement. Het bevat eveneens verwijzingen naar wetgeving waaraan men refereert. De nieuwe elementen zijn telkens duidelijk gevisualiseerd in de bijlage, een infobrochure is eveneens toegevoegd en geeft duiding bij de werking van de school en haar samenwerkingspartners.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3 en artikel 56
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het vernieuwde schoolreglement van de gemeentelijke basisschool A-HA! goed.
Een aantal straten in de gemeente vertonen sterke degradatie van de toplaag asfalt en vernieuwing dringt zich op. De Technische Dienst heeft een bestek opgesteld om in volgende straten geheel of gedeeltelijk de toplaag af te frezen en een nieuwe toplaag asfalt aan te leggen:
De voorgestelde procedure is een openbare procedure.
De raming voor deze werken bedraagt € 270.000 excl. btw (€ 326.700 incl. btw).
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De raming voor deze werken bedraagt € 270.000 excl. btw (€ 326.700 incl. btw).
Enig artikel.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek en raming voor de opdracht “Vernieuwen toplaag asfalt in diverse straten”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
In het kader van het goedgekeurde subsidieproject Blauwgroene dooradering in de bebouwde zone is 1 van de opgenomen acties (zijnde quickwin 10) om 3 resterende percelen in eigendom van de familie De Bruyn-Tilborgs aan te kopen in het signaalgebied Babbelkroonbeek maar planologisch gelegen in KMO-zone, zodat deze samen met de al door Natuurpunt verworven en heringerichte percelen kunnen instaan voor maximale waterberging door de creatie van natte natuur.
Op 14 januari 2023 tijdens een stevige winterstorm bleek immers dat de huidige retentie maar net volstond en bovendien leverde deze regenstorm ook lokale wateroverlast in de
aangrenzende KMO-zone. Bedrijfsgebouwen dreigden onder te lopen.
Een schattingsverslag werd opgemaakt door ADM Group. De marktwaarde van het restperceel bedraagt € 807.000, namelijk 1 perceel aan 35 euro/m2, de andere 2 aan 40 euro/m2.
Er werd door Natuurpunt al verschillende keren onderhandeld maar dit leidde tot niks. Er kon een bemiddelaar binnen de eigen familie gevonden worden. Deze regelde een gesprek ten huize familie De Bruyn met de gemeente Kontich en Natuurpunt. Aan de hand van een presentatie is heel de historiek uitgelegd en ook waarom juist hun gronden zo belangrijk zijn in het grotere verhaal van de waterhuishouding.
Na de toelichting werd de presentatie samen met de schattingsverslagen aan de bemiddelaar bezorgd en kregen ze van de gemeente de tijd om na te denken tot uiterlijk einde november 2023.
Eind oktober 2023 werd een akkoord bereikt voor een bedrag geschat op 855.000 euro (zijnde 40 euro/m2 voor alle percelen) in totaal. Ze koppelden er verder ook enkele voorwaarden aan, welke verankerd zijn in de verkoopsovereenkomst die nu voorligt.
Het college van burgemeester en schepenen ging op 30 oktober 2023 principieel akkoord om alle percelen aan te kopen voor de aankoopprijs van 40 euro/m2 en alle ook voorwaarden die ze erbij hebben gesteld.
Eind december 2023 liet de Vlaamse overheid weten dat ze ondermeer de aan te kopen percelen voorlopig als WORG heeft afgebakend. Begin 2024 vond het openbaar onderzoek plaats. Dit bemoeilijkte het verdere proces van de aankoop aanzienlijk daar de eigenaars ook de planschade wilden innen. De finale goedkeuring ligt op de regeringstafel. Uiteraard is het niet mogelijk te verkopen aan een industriegrondprijs zijnde aan 40 euro/m2 en dan ook nog eens de planschade te willen.
Einde mei 2024 werd finaal een akkoord bereikt over alle extra voorwaarden die aan de verkoop zijn verbonden. Van de planschade werd door de verkopers afgezien.
Notaris Ilse Janssens heeft een ontwerpakte tot aankoop van deze percelen opgemaakt. De gemeenteraad keurt deze goed.
Na verwerving zullen de percelen ingericht worden als overstromingsgebied, buffergebied en voor een groot deel bebost worden met natte natuurontwikkeling als eindresultaat zoals ook in het project Blauwgroene dooradering is vastgelegd als actie. Bovendien zullen de percelen bebost worden, bebossingssubsidies werden reeds aangevraagd en deze subsidies zijn vastgelegd.
De gemeenteraad is bevoegd overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het dossier werd besproken op de raadscommissie Omgeving dd. 3/06/2024.
Uitgave: € 855.000
Subsidie: € 350.000 (via het project Blauwgroene dooradering) en € 134.032,50 (via bebossingssubsidies aan 7 euro/m2 aan 90%)
Andere inkomsten: inning eventuele planschaderegeling voor omzetting van industriegebied naar WORG (bedrag onbekend)
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpakte tot aankoop van 3 percelen voor de realisatie van bijkomend overstromingsgebied kaderend in project blauwgroene dooradering.
Art. 2.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte goed, opgemaakt door notaris Ilse Janssens tot aankoop van de 3 percelen zijnde kadastraal gekend als 2de afdeling Sectie E, nr 139A (8.800 m2), 141A (6.075 m2) en 175A (6.400 m2).
Marc Van den Brande i.v.m. de STAVAZA van de trajectcontrole.
Waarom is de beslissing om de tussenstraten in de Altenawijk enkelrichting te maken niet eerder gemeld aan de gemeenteraadsleden?
Bart Seldeslachts: Inderdaad, het had gemeld moeten worden, excuses hiervoor. Technisch gezien moesten de enkelrichtingen ingevoerd worden. Een andere keuze had kunnen zijn om de straten te knippen, maar dit zou mogelijks voor de bewoners niet beter geweest zijn. Het college heeft geoordeeld om de enkelrichtingen in te voeren en te evalueren na 6 maanden. Er vertrekt ook nog een brief naar de bewoners om de evaluatie uit te leggen, naar verkeersveiligheid toe, naar snelheid en naar veiligheid. Communicatie had beter gekund. Indien het resultaat niet zoals vooropgesteld is, kunnen er aanpassingen gebeuren.
Marc Van den Brande: Criteria waarop de evaluatie zal gebeuren moeten duidelijk naast elkaar gezet worden.
Bart Seldeslachts: Ja, we moeten de trajectcontrole eerst laten werken en de juiste evaluatie maken door de juiste voor -en nadelen in kaart te brengen.
Mondelinge vraag 2:
Marc Van den Brande: Steunpunt bestuurlijke vernieuwing van UGent en UAntwerpen kregen de vraag m.b.t. gemeentefondsen een aantal nieuwe verdelingsmaatregelen/scenario’s te onderzoeken. Komt er meer geld van het gemeentefonds naar onze gemeente? Wat zijn de standpunten van de partijen over de verdeelsleutels?
Bart Seldeslachts: Ik steun wel een gelijkere verdeling, maar andere gemeenten hebben ook mogelijks een andere problematiek en andere uitdagingen. Binnen de partij is ook de gedachte van een gelijkere verdeling aanwezig.
Het is de bevoegdheid van de nieuwe Vlaamse regering om te beslissen hoe de verdeling zal gebeuren. Het zal een uitdaging zijn voor de Vlaamse regering, vooral als het binnen dezelfde beurs blijft. Hopelijk komt dit tot een goed einde.
Luc Abrams: Wij hopen mee
Joost Fillet: Eenzijdig zal niet gesleuteld worden aan het gemeentefonds, het zal altijd in een groter pakket zitten. Men zal zeker rekening houden met de lokale fiscale draagkracht van een gemeente.
Er is nog steeds de ambitie om te gaan naar grotere gemeentelijke entiteiten.
Marc Van den Brande : Het is zeker moeilijk om bepaalde gemeenten minder te geven maar er zijn oplossingen gesuggereerd, o.a. projectsubsidies toevoegen aan gemeentefonds.
Naar Joost toe: het is logisch bij beperking op inkomsten dat je ook beperkingen hebt op uitgaven en investeringen
Mondelinge vraag 3:
Eric Van den Eynde: over bronbemaling proefproject IGEAN. We hebben een heel streng reglement van 2021 over bronbemaling, waarin bepaald wordt wat er allemaal met het water moet gebeuren. Ik merkte op dat er bij de werken in de Ooststatiestraat het water gewoon in de riool geloosd wordt. Het lijkt alsof we werken met 2 maten en gewichten.
Willem Wevers: Dat moet ik navragen. Als het niet correct verloopt moet het rechtgezet worden.
Eric Van den Eynde: Ik heb er geen probleem mee dat het water recht de riool ingaat, maar dezelfde regels moeten gelden voor iedereen, want het volgen van de reglementering kost burgers heel veel geld.
Willem Wevers: In principe zijn ze voor ons niet minder streng dan voor anderen, maar ik kijk het na.
De voorzitter sluit de zitting op 17/06/2024 om 21:07.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter