De voorzitter opent de zitting op 15/09/2025 om 21:09.
Op 16 juni 2025 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-raden
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32 en 74
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 juni 2025 worden goedgekeurd.
In toepassing van artikel 303 van het decreet lokaal bestuur organiseren alle Vlaamse lokale besturen een eigen systeem van (eerstelijns)klachtenbehandeling. Daarnaast kan elk lokaal bestuur een eigen (tweedelijns)ombudsdienst oprichten. Hiervoor kan samengewerkt worden met de Vlaamse Ombudsdienst.
De huidige samenwerkingsovereenkomst ging in op 1 oktober 2022 voor een duur van 3 jaar en loopt dus bijna af.
In bijlage de nieuwe samenwerkingsovereenkomst. De nieuwe overeenkomst is dezelfde als de huidige nog lopende overeenkomst, met uitzondering van de duur: in plaats van voor 3 jaar, wordt de overeenkomst aangegaan voor onbepaalde duur. De overeenkomst kan eenzijdig opgezegd worden van jaar tot jaar telkens met ingang van de eerstvolgende 1 januari, of in onderling overleg beëindigd worden op een ander moment.
Volgens artikel 78 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De klachtenbehandelaar van het lokaal bestuur geeft aan de afgelopen 3 jaar meermaals beroep te hebben kunnen doen op de Vlaamse Ombudsdienst en bevestigt het nut van de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst.
Deze samenwerkingsovereenkomst kost 5 eurocent per inwoner per jaar (tarief blijft hetzelfde als in 2022), wat voor Kontich uitkomt op ongeveer € 1100/jaar.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Kontich en de Vlaamse Ombudsdienst goed. De overeenkomst wordt verlengd voor onbepaalde duur, met ingang van 1 oktober 2025.
De verzekeringspolissen van gemeente, OCMW en AGB zijn allen afgesloten bij Ethias NV. Enkel de hospitalisatieverzekering van de personeelsleden is afgesloten bij DKV.
De verzekeringspolissen werden best doorgelicht naar volledigheid, dekking, risicobeheer. Voor deze verzekeringen werd nooit, of nooit tussentijds, de markt bevraagd. Enkel bij vijfjaarlijkse of jaarlijkse evaluatie van de polissen of schadestatistieken werden de premies herzien. De Vlaamse overheid moedigt de lokale besturen aan om een overheidsopdracht te voeren voor hun verzekeringen: zie nieuwsbericht 16 november 2023: https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/nieuwsberichten/verzekeringspremies-20-goedkoper-na-een-overheidsopdracht.
Het college stelde op 15 april 2024 Verzekeringskantoor Van Dessel aan om de verzekeringsportefeuille door te lichten en de marktbevraging voor te bereiden.
De marktbevraging zal gevoerd worden voor arbeidsongevallen (personen), zaakschade (gebouwen, brand), en motorrijtuigen.
De selectieleidraad om kandidaten voor deze opdracht te selecteren werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 maart 2025.
2 Kandidaten werden weerhouden: AXA Belgium en Ethias.
Het lastenboek voor deze opdracht wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raden op 15 september 2025.
Volgens artikel 78, 10° van het decreet lokaal bestuur kan de raad het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten niet toevertrouwen aan het vast bureau, tenzij opdrachten binnen dagelijks bestuur en nominatief aan het vast bureau toevertrouwde opdrachten.
De jaarlijkse uitgaven voor verzekeringen in gemeente, OCMW en AGB bedroegen in 2024: € 196.540
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de 2 geselecteerde kandidaten goed om deel te nemen aan de overheidsopdracht voor de verzekeringen van gemeente, AGB en OCMW voor de verzekeringstakken personen, zaakschade, en motorvoertuigen. Het perceel hospitalisatieverzekering wordt niet opgenomen in deze overheidsopdracht. Het selectieverslag van de kandidaten werd opgesteld door Van Dessel Insurance Brokers. Er werden 2 kandidaturen ingediend en weerhouden: AXA Belgium NV en Ethias NV.
Art. 2.
De raad keurt het bestek 'afsluiten van diverse verzekeringen voor gemeente, OCMW en AGB' goed.
Op 30 april 2025 heeft het Grondwettelijk Hof de huidige voorrangsregels voor het inkomenstarief vernietigd. Het Hof oordeelt dat deze regels het recht op gelijkheid en niet-discriminatie schenden. Volgens het Hof wordt niet voldoende verantwoord waarom gezinnen die minder dan 4/5de werken, minder nood zouden hebben aan kinderopvang. Door hen uit te sluiten van absolute voorrang ontstaat een onrechtvaardig onderscheid. Meer info over het arrest vindt u in bijlage.
Naar aanleiding hiervan is een aanpassing van ons huishoudelijk reglement noodzakelijk. Hoofdstuk 2.2.2 Voorrangsregels werd aangepast van
Oud HHR
"De opvang geeft voorrang aan gezinnen waarvoor kinderopvang noodzakelijk is om te werken of om een opleiding met het oog op werk te volgen. Er gaat absolute voorrang naar:
1. gezinnen die in totaliteit minstens gemiddeld 4/5de werken gezinnen die een 4/5de dagopleiding met het oog op werk volgen gezinnen die een 4/5de combinatie van werken en een dagopleiding met het oog op werk realiseren Een dagopleiding is een intens traject naar werk, een inburgeringstraject of een opleiding die leidt tot een onderwijskwalificatie
2. broer(s)/zus(sen) die op hetzelfde moment gebruik maken van dezelfde kinderopvang
3. pleegkinderen"
Naar
Nieuw HHR
"De opvang geeft voorrang aan gezinnen waarvoor kinderopvang noodzakelijk is:
1. om te werken, het zoeken naar werk, het volgen van een inburgeringstraject, een opleiding of trajectbegeleiding naar werk of om een opleiding met het oog op werk te volgen.
2. broer(s)/zus(sen) die op hetzelfde moment gebruik maken van dezelfde kinderopvang
3. pleegkinderen"
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepast huishoudelijk reglement van de kinderdagverblijven goed, zoals in bijlage.
Het onroerend goed met als adres Ferdinand Maesstraat 12 en kadastraal gekend onder afdeling 3 sectie B en nummers 75 F (woning met perceelsoppervlakte van 75 m² volgens kadastrale legger) en 75 B 2 (tuin met perceelsoppervlakte van 479 m² volgens kadastrale legger) is al decennia in eigendom van het OCMW. Het werd destijds overgedragen van het C.O.O. (commissie openbare onderstand) aan het OCMW. Tot in juni 2023 werd deze woning verhuurd in het kader van sociale huisvesting.
Op 23 juni 2023 werd een woningonderzoek uitgevoerd door IGEAN in deze huurwoning te Ferdinand Maesstraat 12, 2550 Kontich. Uit dit conformiteitsonderzoek is gebleken dat de woning niet voldoet aan de normen van de Vlaamse Codex Wonen. Het College van Burgemeester en schepenen van 14 augustus 2023 besluit daarop om de woning ongeschikt en onbewoonbaar te verklaren. De woning werd op 14 augustus 2023 opgenomen in de Vlaamse inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen (VIVOO). Deze kleine dorpswoning is naar hedendaagse normen te klein om het vereiste wooncomfort te bieden. De fysische toestand laat bewoning niet meer toe. Dit blijkt ook uit het verslag van het ingenieursbureau Ben Verbeeck en partners bv.
Het onroerend goed is opgenomen in de inventaris voor onroerend erfgoed. Het maakte oorspronkelijk deel uit van een tweewoonst. Het andere deel werd in het verleden al vervangen door nieuwbouw. De erfgoeddeskundige Mar Jean bv heeft de afweging gemaakt of het opportuin is om de woning te restaureren dan wel af te breken. “… Om de woning opnieuw bewoonbaar te maken en te renoveren tot de huidige comfortnormen moet deze grondig verbouwd worden. Tijdens deze ingreep zullen de originele elementen in de woning moeten verdwijnen en verliest het pand het grootste deel van zijn erfgoedwaarde...” (zie erfgoednota)
Het lokaal bestuur heeft geen nieuwe bestemming voor dit onroerend goed. Hierdoor is het aangewezen om dit pand te verkopen.
Voor onroerende transacties moet de markt geraadpleegd worden. Elke mogelijk geïnteresseerde moet de kans krijgen om mee te dingen. De procedure verloopt met voldoende openbaarheid en transparantie. Het bestuur moet voldoende en gepaste publiciteit voeren om de mogelijk geïnteresseerden te bereiken. Dat is de beste garantie om een goede prijs te verkrijgen en is de werkwijze die het best het algemeen belang dient. (omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019)
Er wordt voorgesteld om voor de notariële openbare verkopen te kiezen, zoals die zijn geregeld in het Gerechtelijk Wetboek.
Het schattingsverslag van ADM VALUE van 12 juni 2025 schat de marktwaarde op € 204.000 of een vermoedelijke opbrengst gedwongen verkoop van € 173.000.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit om de patrimoniumverkoop op te starten van de dorpswoning met tuin op het adres Ferdinand Maesstraat 12 en kadastraal gekend onder afdeling 3 sectie B nummers 75 F (woning) en 75 B2 (tuin) en in eigendom van het OCMW, en gaat akkoord met de ontwerpakte met verkoopsvoorwaarden zoals in bijlage. Voor deze woning kan er geen nuttige bestemming meer worden voorzien binnen het patrimonium van het lokaal bestuur Kontich.
Er zijn geen mondelinge vragen.
De voorzitter sluit de zitting op 15/09/2025 om 21:15.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Merel Akkermans
Voorzitter