De voorzitter opent de zitting op 16/10/2023 om 20:00.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Geen publieksvragen.
Op 18 september 2023 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 18 september 2023 worden goedgekeurd.
Op 25 september ll. ontving ons bestuur via het Loket voor Lokale Besturen de brief van gouverneur Cathy Berckx, waarin zij een kopie bezorgt van haar antwoord op een klacht en waarin zij verzoekt dit antwoord ter kennis te brengen op de eerstvolgende gemeenteraad.
Artikel 333, tweede lid decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de toezichthoudende overheid de betrokken gemeenteoverheid op de hoogte brengt van haar definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Deze mededeling wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van gouverneur Cathy Berckx dd. 25 september 2023 aan klager, betreffende diens klacht inzake 'weigering gemeente om op te treden tegen exploitatie zonder vergunning'.
De gemeente is aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 21 november 2023 plaatsvindt.
Een dossier met documentatiestukken met betrekking tot de statutenwijziging werd aan de gemeente per brief van 8 augustus 2023 en 13 september overgemaakt.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 5 september 2023 overgemaakt.
Luminus formuleert een voorstel tot deelname formuleert dat past in de strategische doelstellingen van IKA.
Dhr. Wim Claes werd met gemeenteraadsbeluit dd. 18/03/2019 aangesteld als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de duur van de huidige legislatuur.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 1.
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA dd. 21 november 2023:
Art. 2.
De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19,9% bedragen. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
Art. 3.
De gemeenteraad besluit in te tekenen op de verhoging van de inbreng voor
13 aandelen kengetal 9f (Storm OLEN) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 6.500;
38 aandelen kengetal 11 (Luminus) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 19.000;
En deze te volstorten met € 25.000 uitkering van reserves IKA.
Art. 4.
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA.
Art. 5.
De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van de gemeente, de heer Wim Claes, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 21 november 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 6.
De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Op 21 september ll. ontving ons bestuur de uitnodiging en overige documenten m.b.t. de BAV van Poolstok van 25 oktober 2023. Alle ontvangen documenten zitten in bijlage.
In de gemeenteraadszitting van 18 maart 2019 werd mevrouw Mia Wauters aangeduid als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van Poolstok cvba voor de legislatuur 2019-2024. Mevrouw Cindy Vanbaeden werd aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de volgende agenda goed van de Buitengewone Algemene Vergadering (BAV) van Poolstok die zal plaatsvinden op woensdag 25 oktober 2023:
Art. 2.
De gemeenteraad machtigt de gemeentelijk vertegenwoordiger, mevrouw Mia Wauters, op de Bijzondere Algemene Vergadering van aandeelhouders van Poolstok cv (Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv), die plaatsvindt op woensdag 25 oktober 2023 goedkeuring te hechten aan de voorgestelde agenda, deel te nemen aan de beraadslagingen hierover, stemmen uit te brengen met betrekking tot de voorgestelde agendapunten, akten en beslissingen te ondertekenen, kortom alles te doen wat nodig zal zijn, met de belofte tot bekrachtiging indien deze vereist wordt.
In bijlage het beleidsrapport over de eerste helft van 2023. Zie toelichting op p.1.
Art. 263 DLB
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het beleidsrapport over het prioritair beleid in de eerste helft van 2023 bij het Meerjarenplan 2020-2025.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vanwege de Gemeente Kontich prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur.
Aan de gemeenteraad Kontich wordt goedkeuring gevraagd over het prijssubsidiereglement AGB Kontich.
Artikel 41, §2, 2° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
De noodzakelijke kredieten zijn voorzien in het budget van het gemeentebestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich goed.
Art. 2.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR AGB KONTICH
Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2023 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2023 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur minstens EUR 1.094.452,75 (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Kontich vanaf heden de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur te vermenigvuldigen met een factor 1,01.
De Gemeente Kontich erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Kontich, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur moet vermenigvuldigen met een factor 1,01 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur wenst de Gemeente Kontich dat er tijdens het kalenderjaar 2023 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Kontich wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Kontich verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 november 2023 tot en met 31 december 2023 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Kontich voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 0,01.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Kontich deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich moet op de 15de werkdag van elk kwartaal de Gemeente Kontich een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich uitreikt aan de Gemeente Kontich. De Gemeente Kontich dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2024 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Kontich en het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vóór 01 januari 2024.
In 2021 en 2022 werd er een eindejaarsactie georganiseerd door de dienst lokale economie (met reglement eindejaarsactie GR november 2020). Consumenten kregen bij aankopen (bij deelnemende handelaars) lotjes waarbij een Kontichbon gewonnen kon worden. De deelname is voor handelaars betalend, zodat niet elke handelaar overtuigd kon worden om mee te doen. In 2021 deden er een 60-tal handelaars mee aan deze actie. In 2022 was de interesse van de handelaars gezakt naar een 20-tal deelnemende handelszaken. Bij de klanten werd vooral het checken van de winnende loten via de website, het afhalen van een winnende Kontichbon aan de balie van het gemeentehuis als omslachtig ervaren (evaluatie raad lokale economie 27/04/2023).
In juni 2023 werd de eindejaarsactie Liever Lokaal voorgesteld, georganiseerd door de Provincie Antwerpen. Gedurende de periode van 9 december 2023 tot 14 januari 2024 zal er in de provincie Antwerpen een campagne lopen om de lokale detailhandel onder de aandacht te brengen. Bezoekers kunnen door middel van hun aankopen bij de lokale handelaar deelnemen aan een wedstrijd, dit door middel van een wedstrijdapp.
Deze actie loopt via een campagne georganiseerd door de Provincie Antwerpen. Met deze actie wil men de verbondenheid in onze gemeenschap versterken en laten zien dat lokale winkels de ruggengraat vormen van onze samenleving. Samen kunnen we ervoor zorgen dat ze blijven floreren en bijdragen aan de unieke charme van onze steden en dorpen.
Deze actie geeft verschillende voordelen tegenover onze eigen georganiseerde eindejaarsacties in 2021 en 2022 en daarom besluit het college hieraan deel te nemen i.p.v. de eigen actie opnieuw te organiseren.
Art. 40 § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de opheffing van het huidig reglement eindejaarsactie (zoals laatst aangepast in gemeenteraadszitting van 16 november 2020) goed.
Het burgerparticipatietraject werd gestart in 2020 om via participatie van diverse doelgroepen de participatiecultuur bij de verschillende diensten van het lokaal bestuur ingang te doen krijgen of verder te verankeren.
Er waren drie deelprojecten: digitale participatie en wijkraden, participatie rond omgeving en participatie bij adviesraden en doelgroepen. Door de coronaperiode werd vooral de laatste fase uitgesteld.
Qua digitale participatie werd een proefproject gestart in enkele wijken met 'Hoplr'. Het gebruik van dit platform werd nadien uitgebreid tot het hele grondgebied en bestendigd.
Het werd gebruikt voor het voeren van een online bevraging rond de participatievoorkeuren van de burgers en als platform voor het mee uitrollen van buurtgerichte zorg.
Het deelproject rond omgevingsparticipatie hield enkele testprojecten met projectdialoog rond omgevingswerken in.
Het traject met de adviesraden peilde naar de wensen van de huidige participanten in adviesraden over de toekomstige werking van advisering rond hun thema.
Een overzicht van alle adviesraden met hun regelgeving zit in de bijlagen bij dit agendapunt.
Met de input uit deze trajecten werd het participatiereglement opgesteld, waarin daarnaast de decretaal verplichte vormen van burgerparticipatie werden opgenomen.
Het voorstel van het reglement werd voor advisering voorgelegd aan de adviesraden.
Met de feedback uit deze adviezen werden aanpassingen gedaan aan het reglement.
Op de raadscommissie van 6 september 2023 werden enkele suggesties tot aanpassing van de tekst gedaan.
Na goedkeuring door het college op 2 oktober werd de tekst aangepast.
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt in § 3 dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.
Artikel 304 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt in § 3 dat "onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren."
Dit artikel bepaalt ook het volgende: "Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht. Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid."
Het raadsbesluit van de gemeenteraad van 18 maart 2019 expliciteerde deze regelgeving verder.
Het maakt samen met het raadbesluit van 21 oktober 2019, waarbij de diverse statuten van de adviesraden werden aangepast, de verdere regelgeving uit.
Alle advies- en wijkraden kregen een uiteenzetting over het gelopen traject, de conclusies en de verwerking ervan in het participatiereglement.
De volgende adviesraden bezorgden een advies: seniorenraad, milieuraad, mondiale raad, sociale raad en sportraad.
De concrete adviesvragen waren de volgende:
1. Is er inhoudelijke feedback over het reglement zelf?
2. Is er nood aan een digitale tool ter verbetering van de werking van de adviesraden?
3. Zijn er suggesties om kort op de bal te kunnen spelen voor dringende adviezen?
4. Zijn er suggesties om het werk van de adviesraden beter zichtbaar te maken voor de Kontichnaar?
Enkele tendensen uit de adviezen:
1. Aanpassing reglement:
Ten hoogste twee derde van de stemgerechtigde leden van de adviesraad
mag van hetzelfde geslacht zijn, anders kan de raad niet op rechtsgeldige
wijze advies uitbrengen.
Dit houdt in dat daarnaast iedereen welkom is om zijn bijdrage in de raad te doen, ongeacht gender. (Ook een opmerking rond gendergelijkheid van de sportraad)
2. Is er nood aan een digitale tool ter verbetering van de werking van de adviesraden?
Ja, een uniforme tool, vooral voor het uitwisselen en toegankelijk maken van bestanden voor alle leden van eenzelfde adviesraad, maar ook als middel voor uitwisseling tussen adviesraden onderling.
Teamskanalen zouden hiervoor kunnen dienen.
Kanttekening: aandacht voor mensen die geen toegang hebben. Zo heeft 30 % van de leden van de seniorenraad geen toegang tot/voldoende kennis van digitale middelen zoals e-mail.
Kanttekening 2: de test bij de milieuraad ligt al 6 maanden stil wegens het niet meer toegankelijk zijn van alle bestanden. Dit wordt inmiddels opnieuw bekeken door ICT.
Het vraagt een stevige inspanning van de leden van de adviesraad en van de ondersteunende ambtenaar in samenwerking met ICT-dienst om dit systeem voor iedereen toegankelijk en up to date te houden, want het is ook een extra kanaal naast post, mail, website, ...
3. Zijn er suggesties om kort op de bal te kunnen spelen voor dringende adviezen?
Ja, mits goede ad hoc-afspraken met de voorzitter over termijn, werkwijze om tot het advies te komen (extra vergadering, bijzondere werkgroep,...), mits het afspreken van dezelfde deadlines voor alle raden, het gebruik van digitale tools
4. Zijn er suggesties om het werk van de adviesraden beter zichtbaar te maken voor de Kontichnaar?
Men ziet hier een veel actievere rol voor het lokaal bestuur. Vooral website (met tegel op de startpagina) met overzicht van adviezen en hun opvolging/kalender van de agenda's/verslagen en een rubriek in het infoblad (bvb. 'inspraak') over de adviezen van de raden en hun resultaten. Daarnaast ook het gebruik van andere 'digitale kanalen', i.c. sociale media om vergaderingen/activiteiten onder de aandacht te brengen (dit laatste gebeurt reeds).
De gegeven adviezen en een overzicht ervan met de antwoorden erop, zitten in de bijlagen bij dit agendapunt.
geen
BBC: 2.2.1 2020-2021 Vrijetijdsdienst, communicatiedienst, beleidsdiensten
Opzetten van een burgerparticipatietraject Een evaluatie- en inspiratietraject inzake burgerparticipatie en de werking van adviesraden wordt opgezet met als doel het opstellen en toepassen van organisatiebrede participatieprincipes en de realisatie van een gedragen participatiereglement.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het participatiereglement goed. Het is het resultaat van het burgerparticipatietraject 2020-2023.
Met de oproep ‘Lokale partnerschappen voor de duurzame participatie op de arbeidsmarkt van personen met een complexe multiproblematiek’ wil Vlaanderen - Europa WSE (Werk en Sociale Economie) duurzame en dynamische partnerschappen opzetten waarin VDAB, lokale overheden en andere relevante dienstverleners samen inspelen op de zeer diverse vragen en noden op weg naar werk van personen met een complexe multiproblematiek. De Vlaamse overheid wil hiermee bijdragen aan de doelstelling om versneld en versterkt toe te werken naar een werkzaamheidsgraad van 80%.
De oproep is gericht naar lokale overheden die, samen met VDAB en andere partners, binnen vastgelegde regio’s, een partnerschap opstellen via een transparant en open partnerschapsvormingsproces en daarmee inzetten op de diverse doelgroep van niet-beroepsactieven en werkzoekenden. Binnen deze groep zetten lokale partnerschappen hun capaciteit zo veel mogelijk in voor personen met een complexe multiproblematiek, wat de reden is voor hun grote afstand tot de arbeidsmarkt. De partnerschappen zijn erop gericht de doelgroep te helpen om, vanuit hun context, gehoord en gezien te worden wat betreft hun uitdagingen om ten volle te participeren in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, met het oog op werk.
Vanuit de sterkten, competenties en talenten, zal de doelgroep ondersteuning krijgen om zelf stappen te zetten om dergelijke participatie te realiseren. Het totale budget van deze oproep bedraagt jaarlijks 34.180.593,13 euro voor een periode van 6 jaar van 2024 tot en met 2029.
Met deze oproep streeft Europa WSE ernaar om eind 2029, aan het einde van deze programmaperiode, 45.000 deelnemers te bereiken waarvan 20% van de deelnemers na deelname aan het werk is, waarbij ‘werk’ gedefinieerd wordt als vier aaneensluitende maanden aan het werk zoals blijkt uit Dimona-gegevens.
De lokale partnerschappen starten hun werking tussen 1 januari 2024 en uiterlijk 1 oktober 2024 en hebben een looptijd van maximaal 6 jaar met als uiterlijke einddatum 31 december 2029. Europa WSE lanceerde de oproep op 1 juni 2023.
De VVSG, samen met VDAB, de steden Antwerpen en Gent als partners en in nauwe samenwerking met Europa WSE ondersteunen met het Team Capacity Building WSE de totstandkoming van deze partnerschappen.
De Interlokale Vereniging ZORA Werkt, vertegenwoordigd door lokaal bestuur Mortsel als beherende gemeente engageerde zich om 1 werkingsgebied, ZORA Werkt, te vormen samen met de lokale overheden van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem. Op die manier beantwoorden we aan een gevraagde schaalgrootte welke bovendien geënt is op bestaande lokale samenwerkingen inzake arbeidsbegeleiding en het regiegebied sociale economie en werk. (maart 2023)
De Lokale Besturen en VDAB selecteerden door middel van een matchingsproces volgende organisaties om deel te nemen aan de verdere vorming van het partnerschap: Arktos, Vagga, Scum Studio, Mondiale Werken Regio Lier, Weerwerk, Multiversum.
Zowel het verder vormgeven van het partnerschap, als het indienen van het projectvoorstel, wordt gefaciliteerd door het ondersteuningsteam van het Capacity Building-programma. Ze nemen de partners mee door het partnerschapsvormingsproces, bewaken dat dit in lijn blijft met het Europa WSE-kwaliteitskader en creëren een goed klimaat voor samenwerking. Het Capacity Buildingondersteuningsteam stuurt niet op inhoudelijke beslissingen, noch op keuzes over het al dan niet blijven betrekken van bepaalde partners.
Europa WSE opteert dus voor een netwerkmodel waarbij alle partners vanuit een gelijkwaardige positie rond de tafel in dialoog gaan binnen het samengestelde partnerschap. Het Capacity Building-ondersteuningsteam zal als procesfacilitator deze gelijkwaardige dialoog faciliteren en bewaken dat er vanuit de dialoog gewerkt wordt naar cohesie, ambities, draagvlak en de toewijzing van rollen, taken en middelen, dit in functie van de geformuleerde lokale noden
Tijdens 5 sessies werd door medewerkers van alle organisaties gewerkt aan bouwstenen om het partnerschap vorm te geven alsook een projectvoorstel voor te bereiden. Daarnaast werd met de verantwoordelijken van de organisaties een begrotingsvoorstel 2024 – 2029 uitgewerkt dat voldoet aan de complexe financiële regelgeving inclusief cofinancieringsregels van Europa WSE.
Om het partnerschap te kunnen opstarten op 1/1/2024 dient uiterlijk 31/10/2023 een projectaanvraag inclusief projectbegroting via de Platos applicatie bij Europa WSE ingediend te worden. Op donderdag 21/9/2023 gaven alle partnerorganisaties hun akkoord voor de opgemaakte projectaanvraag en het voorlopige begrotingsvoorstel. We dienen nog enkele consultatierondes te houden met het agentschap WSE wat tot aanpassingen van het begrotingsvoorstel kan leiden.
Het totaal beschikbare budget voor het Lokaal Partnerschap ZORA Werkt bedraagt 3.238.368,03 euro. Hiervan moet volgens de projectoproep in lijn met het kwaliteitskader 217.378,42 euro voorzien worden voor het Capacity Building - Ondersteuningsteam (VVSG, samen met VDAB, de steden Antwerpen en Gent als partners en in nauwe samenwerking met Europa WSE).
Het resterende budget van 3.020.989,51 euro dient aangewend te worden voor de werking van het Lokale Partnerschap ZORA Werkt. Hiervan financiert het Europees Sociaal Fonds (ESF) 40% met een maximum van 1.208.395,84 euro. Het Vlaams Cofinancieringsfonds (VCF) staat in voor de financiering van 30% met een maximum van 906.296,87 euro. De Lokale Besturen en VDAB staan in voor de cofinanciering van ieders 15% en dienen ieder 453.148,43 euro cofinanciering te voorzien.
Het strategisch niveau of het bestuur van het Lokale Partnerschap (directieleden, leidinggevenden,…) heeft een maximale beslissingsbevoegdheid op trajectniveau in een zo licht mogelijke structuur. Zij buigen hun hoofd over de financiële processen zodat het uitvoerende niveau snelle beslissingen kan nemen. Het strategisch niveau lijnt ook de trajecten uit, bakent de doelgroep af en bepaalt hoe en wanneer een traject afgerond wordt. Ze creëren procedures die als doel hebben de werkingsprincipes te bepalen waar medewerkers iets aan hebben. Ook de resultaatsrapportering valt onder het bestuur, de GDPR en het bepalen van een algemeen werkingskader. De samenstelling van het strategisch niveau wordt vastgelegd in de partnerschapsovereenkomst.
Na goedkeuring van de projectaanvraag door Europa WSE wordt het project- en begrotingsvoorstel geconcretiseerd in de partnerschapsovereenkomst. Samen met de aanpassingen van het begrotingsvoorstel na consultatie met het Agentschap WSE zal deze partnerschapsovereenkomst ter goedkeuring voorgelegd worden aan de Raad.
De gemeenteraad is voor dit punt bevoegd op basis van Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247.
Met het Lokaal Partnerschap wordt een verderzetting van het lopende ESF project “Outreach en Activering ZORA Werkt” (2020 – 2023) beoogd. In dit project worden met steun van het ESF en het VCF personen met een complexe multiproblematiek begeleid in werk - welzijnstrajecten. Het project werd geïntegreerd in de werking van de intergemeentelijke dienst voor arbeidsbegeleiding ZORA Werkt. Werkzoekenden met een recht op maatschappelijke integratie (leefloon) en begunstigden financiële steun (equivalent leefloon - tijdelijk ontheemden) worden maximaal toegeleid naar het project. Europa WSE en het Vlaamse cofinancieringsfonds vormen een belangrijke financieringsbron voor ZORA Werkt.
De acties die samen met de partners in het Lokale Partnerschap worden uitgewerkt zijn in afstemming met acties die uitgewerkt werden in het kader van:
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het opgemaakte projectvoorstel inclusief voorlopig begrotingsvoorstel goed om een projectaanvraag voor oproep 64 "Lokale Partnerschappen" in te dienen.
De provincie Antwerpen wil het aanbod aan kwalitatieve en betaalbare huurwoningen op haar grondgebied verruimen door leegstaande en/of verwaarloosde panden te laten renoveren tot kwalitatieve woningen die via de woonmaatschappijen (voormalige sociale verhuurkantoren) in de provincie zullen worden verhuurd.
De nood aan sociale huurwoningen is bijzonder groot, met erg lange wachtlijsten tot gevolg. Daarom is er ook actie op de private huurmarkt nodig. De provincie Antwerpen wil samen met de lokale besturen acties ondernemen om slechte (huur)woningen in kaart te brengen en de kwaliteit hiervan te verbeteren, dit om ook kwetsbare doelgroepen toegang te geven tot een kwalitatieve huurwoning.
Daarom wordt gekeken naar de leegstand in onze provincie: in onze provincie alleen al staan 6.288 woningen als leegstaand geregistreerd. Een deel van die woningen blijft leegstaan omdat de eigenaar onvoldoende middelen, tijd of kennis heeft om deze panden te renoveren en voor verhuring in orde te brengen.
De provincie Antwerpen wil deze eigenaars helpen ontzorgen om deze woningen zo snel mogelijk en op een kwaliteitsvolle manier voor verhuring via de woonmaatschappij (het voormalig sociaal verhuurkantoor) geschikt te maken.
De provincie Antwerpen zocht hiervoor een partner, die ervaren en gespecialiseerd is in renovaties met het oog op sociale verhuur en die de begeleiding en eventueel ook de coördinatie van een renovatietraject op zich neemt.
In december 2022 schreef de provincie Antwerpen een openbare aanbesteding uit, voor een raamovereenkomst zoals bedoeld in art 2, 35° van de Wet Overheidsopdrachten, met als beschrijving: de provincie Antwerpen zoekt een externe partner voor de coördinatie en uitvoering van ontzorgingstrajecten voor verhuurders bij renovaties van huurwoningen op de private huurmarkt om ze betaalbaar te verhuren via een sociaal verhuurkantoor. De externe partner begeleidt het hele traject: van het werven van eigenaars, over het plannen van de werken tot - indien nodig - het opvolgen van de renovatie en het voorzien van nazorg.
De provincie Antwerpen geldt in deze dus als aankoopcentrale.
De provincie Antwerpen gunde, in zitting van de deputatie van 9 maart 2023, deze opdracht aan: Het Pandschap Antwerpen.
Het Pandschap Antwerpen zal in deze hoedanigheid alle opdrachten invullen zoals die omschreven staan in de projectomschrijving van de aanbesteding, zowel wat de taken van de coördinator betreft, als de types van ontzorging (technisch, administratief/juridisch/fiscaal en eventueel financieel indien de eigenaar dit nodig heeft).
Het lokaal bestuur maakt in die zin gebruik van deze overeenkomst door gegevens van leegstand te delen en actief promotie te maken voor Het Pandschap Antwerpen als renovatiepartner.
Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsingen van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen (art. 40, §2 Decreet over het Lokaal Bestuur), eventueel samen te lezen met artikel 41 Decreet over het Lokaal Bestuur.
De gemeente gaat met deze overeenkomst geen financiële verplichtingen aan ten aanzien van de provincie Antwerpen.
Artikel 1.
De gemeente Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van de Provincie Antwerpen voor de plaatsing van de opdracht "Raamcontract voor lokale besturen en Intergemeentelijke Samenwerkingsverbanden Wonen: aanbieden van ontzorgingstrajecten voor renovaties op de private huurmarkt", die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer Het Pandschap Antwerpen.
Art. 2.
De opdrachten in het kader van dit raamcontract worden binnen de looptijd van de raamcontracten rechtstreeks door de gemeente gegund aan Het Pandschap zonder de betrokkenheid en aansprakelijkheid van Provincie Antwerpen.
In 2022 kreeg architect Jan Cuypers de opdracht om de eerste fase van de verbouwing van de academie voor schone kunsten uit te werken.
Het eerste onderdeel omvatte de bouwhistorische studie van de oude vleugel. Deze werd afgerond en in augustus 2022. Deze studie werd voorgelegd aan de gemeentelijke erfgoedraad en positief onthaald.
Het volgende onderdeel van de opdracht betreft het ontwerpen van de eerste fase van de “uitbreiding in herindeling van de academie”.
Het resultaat van dit moeizame traject ligt nu voor. Na uitvoerig overleg met de dienst omgeving, het aftoetsen van het voorontwerp met de brandweer en INTER komt het bouwteam tot een evenwichtig project dat volledig in lijn ligt met het vooropgestelde programma van eisen.
Het advies van de erfgoedraad werd in maart en augustus 2023 gevraagd. We verwachten het advies tegen eind september.
Het ontwerp heeft de ruimtes heringedeeld en binnen de richtlijnen van Omgeving een extra volume toegevoegd boven de vernieuwde kwart ronde. De toegankelijkheid wordt geoptimaliseerd waardoor de minder mobile bezoeker zelfstandig alle verdiepingen en lokalen kan bezoeken. Er is onderzoek gedaan naar de best haalbare verwarming. Hier wordt in de eerste fase al zwaar ingezet op de dakisolatie en het vervangen van de bestaande gasketel door een hoog rendementsketel. Deze zal samen (in cascade) met de net vernieuwde HR ketel in de oude vleugel het volledige gebouw verwarmen. Hierdoor kan het energieverbruik alsook de Co2 uitstoot verlagen. Het volledig Co2 neutraal maken van dit gebouw zal pas kunnen wanneer ook de gevel optimaal geïsoleerd wordt. Dit wordt voorzien in fase 2. Waar mogelijk is voor bio-based materiaal gekozen. Bouwknopen werden uitgewerkt met het principe van circulair bouwen in het achterhoofd. Regenwater wordt optimaal gerecupereerd.
De werken worden geraamd op € 1.604.000 waarvan € 262.000 aan energiebesparende maatregelen.
Deze energiebesparende maatregelen passen binnen de ambities van het Burgemeester convenant 2030 en kunnen via de klimaatlening gefinancierd worden.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
Totaal geraamde kost bouwwerken: € 1.604.702,62 waarvan € 262.583,82 aan energiebesparende maatregelen (excl. 6% btw)
Ontwerpkost 10,5%: € 168.493,78 excl. 21% btw
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp en de raming en keurt de aanbestedingsprocedure goed.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht "uitbreiding en herindeling van de academie voor schone kunsten". De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Voorwerp van deze diensten: Leveren, plaatsen, onderhouden en exploiteren van publicitaire schuilhuisjes en borden – Periode 2025 / 2039.
Toelichting: In het kader van een optimale inrichting van het openbaar domein en het bevorderen van het gebruik van het openbaar vervoer, wenst het lokaal bestuur Kontich een nieuwe opdracht voor straatmeubilair (schuilhuisjes en stratenplannen) uit te schrijven. In ruil voor het exclusieve recht om publiciteit te voeren op deze betreffende publicitaire schuilhuisjes en stratenplannen vraagt de gemeente in de nieuwe overeenkomst met de publiciteitsfirma een jaarlijkse forfaitaire vergoeding, jaarlijks te indexeren op basis van de consumptieprijs-index.
Momenteel heeft het lokaal bestuur Kontich haar grondgebied:
In aanvulling hierop wenst het lokaal bestuur Kontich:
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
Enig artikel.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht: 'Leveren, plaatsen, onderhouden en exploiteren van publicitaire schuilhuisjes en stratenplannen'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, alsook de gunningswijze.
De gemeente staat voor een stevige en complexe opgave; op de agenda staat een duurzame ontwikkeling waarin integraal aandacht dient te zijn voor klimaat, energie, mobiliteit, gezondheid en herstel van de biodiversiteit. De ontwikkeling van Kontich is geen opgave van bouwen alleen. Een mogelijke verdere ‘verdichting’ van het deel van de gemeente gelegen binnen het grootstedelijk gebied Antwerpen zal hand in hand moeten gaan met een kwaliteitsimpuls die de leefbaarheid en toekomstbestendigheid van de gemeente vergroot. Natuurinclusieve en klimaatadaptieve maatregelen die zich richten op zowel de bebouwde als onbebouwde omgeving kunnen hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Een natuurinclusieve leefomgeving beschermt en ontwikkelt ecologisch waardevolle plekken en verbindingen in zowel het bebouwde als onbebouwde gemeentelijk weefsel. Bovenop vergroting van de biodiversiteit zorgt natuurontwikkeling voor een beter klimaat, hogere waterkwaliteit en het welzijn van de inwoners en bezoekers.
Het klimaat verandert. Langere periodes van droogte en periodes van hevige regenval wisselen elkaar af. Hittestress treedt op in de stenige wijken waar de temperaturen oplopen. Water kan lastig worden afgevoerd, waardoor overlast ontstaat terwijl in zomerse perioden een tekort aan water kan ontstaan. Steeds vaker ervaren wij de negatieve gevolgen van deze klimaatverandering.
Het treffen van maatregelen, waarmee de woonwijken minder kwetsbaar zijn voor klimaatverandering is een urgente opgave En dus staat een klimaatadaptieve inrichting van bestaande en nieuwe woonwijken voorop. Er is ook een groeiend arsenaal aan maatregelen beschikbaar om daaraan vorm te geven.
Een klimaatadaptieve vraagt om een integrale aanpak. Losse maatregelen zijn minder effectief dan wanneer verschillende maatregelen aan elkaar verbonden worden tot een ‘natuurlijk’ systeem. Sommige principes dragen bij aan het reduceren van verschillende klimaateffecten tegelijkertijd en hebben daarom de voorkeur. Zeker wanneer een principe ook bijdraagt aan een natuurinclusieve gemeente.
Met betrekking tot klimaatadaptie is het concept van de ‘gemeente als spons’ interessant als vertrekpunt. Daarbij is de leefomgeving zo ingericht, dat (regen)water bij teveel kan worden vastgehouden en bij te weinig water weer kan worden teruggeven.
Een natuuinclusieve gemeente is een gemeente waar ruimte is voor de natuur om er te zijn. Een gemeente waar de mens als één van de ‘aardbewoners’ een habitat vindt. Voorheen waren het leefgebied van de mens en de natuur met elkaar verweven. Dat gold lange tijd ook in bebouwde context. Maar in de bebouwde omgeving van vandaag is er voor natuur niet vanzelfsprekend plaats. Het verlies aan biodiversiteit, het verdwijnen van biotopen voor dieren in de bebouwde omgeving en een steeds schrale flora; de natuur heeft het moeilijk in de (verdichtende’ gemeente.
Gelukkig is er inmiddels een breed gedragen inzicht, dat het verlies aan natuur in de bebouwde omgeving ook een verlies betekent voor de kwaliteit van leven van de bewoners. De aanwezigheid van natuur en de beleving daarvan draagt bij aan de kwaliteit van leven en voegt zodoende waarde toe aan de bebouwde omgeving. Het is daarom zaak om bewust te ontwerpen voor een symbiose tussen mens, flora en fauna. Op deze manier wordt de mens weer onderdeel van de natuur en vormt zich een rijk ecosysteem dat natuur weer verwelkomt in de bebouwde omgeving.
Een natuurinclusieve gemeente biedt ruimte aan allerlei organismen, zoals zoogdieren, vogels, amfibieën, insecten en vegetatie. Zoals het woord ‘ecosysteem’ suggereert gaat het om een systeem en volstaat het dan ook niet om slechts losse principes toe te passen. Natuurinclusief ontwerpen gaat over de samenhang van principes die in de primaire levensbehoeften van andere organismen voorzien. Natuurinclusief ontwerp vergt maatwerk en de werking van een ontwerpprincipe is afhankelijk van diverse omgevingsfactoren. De levenscyclus van een organisme en veranderingen die optreden in de verschillende seizoenen hebben allemaal invloed op de eisen die aan een habitat worden gesteld. Daarbij is ieder organisme onderdeel van de voedselketen en is het zaak een ‘natuurlijke’ balans na te streven; een evenwichtig landschap. Hiervoor zijn de volgende aspecten essentieel: a) voedsel en variatie: voldoende voedsel voor dieren is een primaire voorwaarde voor een natuurinclusieve gemeente. Daarbij is een gevarieerd aanbod van voedsel ecologisch waardevoller dan een eenzijdig aanbod; b) veiligheid en verblijf: verblijfsplekken voor dieren zijn een tweede belangrijke randvoorwaarde. Een verblijfsplek biedt fauna veiligheid en schuilgelegenheid en fungeert mogelijk ook als voortplantingsgebied en c) verbinding en verplaatsing: de verplaatsing van organismen zorgt voor een gezonde populatie, waarbij uitwisseling van genen plaats vindt. Daarnaast is verbinding tussen verblijfsplekken en foerageergebieden essentieel; ontbreekt zo’n verbinding dan wordt zowel van de verblijfsplek als van het voedselaanbod geen gebruik gemaakt.
Doel is om de ‘juiste’ invulling toe te kennen aan de twee sites vertrekkend vanuit een analyse en behoefte onderzoek van het verruimd projectgebied (het deel van de gemeente Kontich gelegen binnen+buiten het grootstedelijk gebied Antwerpen) met in het achterhoofd de vermelde complexe opgave.
De precieze volgorde en omvang van de deelonderzoeken ligt dus niet vast, maar is flexibel en veranderlijk naargelang veranderende omstandigheden. Het opgave bepaalt de meest cruciale principes die de gewenste kwaliteit en de coherentie van het geheel waarborgen.
Het is essentieel dat op geen enkel moment stappen worden gezet of investeringen worden gedaan die de totaalvisie onmogelijk maken. Vandaar het belang van een opgavestrategie die de krachtlijnen voor de toekomst vastlegt, zonder dwingend naar een eindbeeld te streven.
Langzame stedenbouwkundige ontwikkelingen dienen zich gaandeweg aan te passen aan wijzigende inzichten en omstandigheden in een complex en dynamisch veld van stakeholders, zonder de beoogde kwaliteit en stedenbouwkundige doelstellingen te verwaarlozen.
Site Groeningen
Het stedelijk gebied waartoe dit WUG behoort kent een grote verscheidenheid aan woonomgevingen. De uitgangspunten voor de ruimtelijke ontwikkeling van de woon- en leefstructuur zijn:
Met het oog op een mogelijke herbestemming van het WUG dienen volgende elementen vooropgesteld te worden:
Site Kapittelhoeven
In 2003 werd het locatieonderzoek ‘aanduiden locatie stadsrandbos ten zuiden van Antwerpen’ afgerond. Deze studie selecteerde een aantal locaties ten zuiden van Antwerpen waar een recreatief stadsrandbos zou kunnen worden aangelegd. Vervolgens werden zeven mogelijke gebieden geselecteerd en ten opzichte van elkaar afgewogen op basis van verschillende criteria. Uit deze afweging werden volgende locaties aangeduid als topbestemming voor de realisatie van een stadsrandbos te zuiden van Antwerpen:
Om praktische en strategische redenen werd beslist te focussen op één locatie. De keuze viel hierbij op Edegemse Hoek-Groeningenhof-Pannebossen. Deze keuze wordt onderbouwd op basis van het lokaal aanwezige bestuurlijke draagvlak, de afwezigheid van ecologische en recreatieve kwaliteiten in dit gebied en de aanwezige dynamiek als gevolg van de visievorming voor ‘de open ruimte vinger’ tussen de A12 en de E19 in het kader van het PRUP ‘Golfterrein Drie Eycken’.
Kwantitatief gezien beslaat de site ca 250ha, waarbinnen vandaag ongeveer 35 ha privébos voorkomt. De oorspronkelijk kwantitatieve taakstelling voor het stadsrandbos Antwerpen beoogt binnen een ruimer gebied van ca 750 ha een bosuitbreiding van 300ha. Binnen deze opdracht moet echter nagegaan worden wat de maximale doch verantwoorde bosuitbreiding is die binnen de site kan gerealiseerd worden. Het is hierbij enerzijds van belang dat deze maximale bosuitbreiding op realistische wijze wordt gefaseerd en dat anderzijds voldoende aandacht wordt besteed aan een optimale en aanvaardbare verwerving en/of integratie van het bos met andere ruimtegebruikers.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Besproken op de raadscommissie Omgeving van 6 maart 2023.
De opdracht wordt geraamd op € 400.000 incl. btw.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het bestek voor de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor WUG Groeningen en terreinen rond Kapittelhoeven, inclusief woonbehoefteplan voor het hele grondgebied, beoordeling milieueffecten voor het RUP, opmaak masterplan woonontwikkeling en landschaps- en beheerplan groen/blauwe ontwikkeling goed.
De opdracht omvat de installatie, huur, onderhoud en support van een softwarepakket voor het geautomatiseerd beheer van vreemdelingendossiers, vanaf de aanmelding van de persoon aan het loket tot het voltooien van de aanvraag.
De software moet een systeem zijn om vreemdelingendossiers volledig geautomatiseerd te beheren. Er wordt een systeem beoogd dat de medewerkers van A tot Z door de vreemdelingenwetgeving loodst voor het verblijf van een persoon met een vreemde nationaliteit in gelijk welk statuut voorzien in de vreemdelingenwetgeving.
Momenteel wordt er gewerkt met de vreemdelingensoftware van Cevi. Het gunningstermijn loopt af op 31 december 2023.
De opdracht wordt uitgeschreven voor een periode van 48 maanden. De mogelijkheid om de opdracht te herhalen voor eenzelfde periode is voorzien, met een voorziene startdatum van 01/01/2024.
Overeenkomstig artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet) van de wet van 17 juni 2016, wordt de opdracht gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De raming bedraagt per jaar: € 7.000. Rekening houdend met een eventuele herhaling (dewelke mee moet worden opgenomen in de bepaling van de procedure) komt dit neer op een totaal raming van € 56.000). De mogelijkheid tot herhalen opdracht is enkel voorzien voor procedures met bekendmaking.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Enig artikel.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht 'installatie, huur, onderhoud en support van een softwarepakket voor het geautomatiseerd beheer van vreemdelingendossiers'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
De opdracht betrecht de levering, implementatie en beheer van een digitaal generiek loket (SAAS oplossing). Het generiek digitaal loket zal instaan voor de automatisch verwerking van aanvragen van documenten, akten en getuigschriften vanuit de dienst burgerzaken.
Momenteel wordt er gewerkt met het generiek digitaal loket van Vanden Broele. Deze gunningstermijn loopt af op 31 december 2023.
De opdracht wordt uitgeschreven voor een periode van 48 maanden. De mogelijkheid om de opdracht te herhalen voor eenzelfde periode is voorzien. Voorziene begindatum van de diensten is vastgelegd op 1 januari 2024.
Overeenkomstig artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet) van de wet van 17 juni 2016, wordt de opdracht gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De raming bedraagt per jaar: € 12.000. Rekening houdend met een eventuele herhaling (dewelke mee moet worden opgenomen in de bepaling van de procedure) komt dit neer op een totaal raming van € 96.000). De mogelijkheid tot herhalen opdracht is enkel voorzien voor procedures met bekendmaking.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
Enig artikel.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht 'Levering, implementatie en beheer van een digitaal generiek loket'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
1. Raadslid J. Fillet - aankoop huis Ooststatiestraat 55
Het huis aan de Ooststatiestraat 55 staat te koop, vraagprijs 140.000 euro. https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kontich/2550/10802033 Het huis behoort tot een complex van 3 woningen die niet aan de straatzijde liggen maar achterin, enkel bereikbaar door een smal gangetje. Aan de achterzijde grenzen de woningen aan de ecotuin van de Duivenstraat en de heemkundige kring. Gezien de slechte staat van de woning, is het een potentiële uitbreiding van de ecotuin en biedt het de gelegenheid om deze tuin langs de zijde Ooststatiestraat te ontsluiten. Daardoor zou een interessante trage weg kunnen gerealiseerd worden. In het kader van de beeld/kwaliteitsanalyse van het centrum was dit een van de mogelijkheden om vanuit het centrum (gemeentehuis), doorheen het ‘park’ van gidsen, via duivenstraat en museumtuin naar Ooststatiestraat te wandelen. We vragen vanuit de gemeenteraad aan het college om deze aankoop ernstig te onderzoeken.
Antwoord schepen S. Baeckelmans: We hebben het al eens bekeken en de afweging is gemaakt voor enerzijds nut trage weg anderzijds de investering. Dit zou betekenen dat de tuin van de heemkundige kring moet worden opengesteld, bijkomende kosten voor het wegdek, verlichting,... Het laatste stukje trage weg heeft een heel smalle doorgang en het is niet bepaald het mooiste stukje van Kontich. De gidsen zijn niet echt vragende partij om het domein daar open te stellen kwestie van veiligheid. We zijn niet overtuigd van de meerwaarde.
Schepen W. Claes vult aan: We hebben het inderdaad ook al bekeken en stond als quick win in beeld- Master- en kwaliteitsplan. Wat zou het doel van dat weggetje zijn? De kortste weg is nog altijd via de Magdalenastraat, een leukere straat en zeker na de heraanleg een leukere straat. De heemkundige kring moet de tuin opendoen. Hoe beveiligen? We moeten op zoek blijven gaan naar mogelijkheden, maar er zijn betere mogelijkheden dus blijven uitkijken.
2. Raadslid Felicia Van Thuyne - vraag vorige GR
Vorige week kwam de politie er weer doorgevlamd met 2 voertuigen. Hebben jullie hier al over nagedacht?
Antwoord schepen W. Wevers: Moeten we nog doen, maar het terras bevindt zich op openbaar domein en het feit blijft dat je de straat moet oversteken. Moet het antwoord dan zijn dat de fietser niet meer mag doorrijden?
Raadslid F. Van Thuyne: Het gaat niet alleen over het terras. Ook als je buiten komt uit het café, of voor de mensen die er wonen. Het is niet de bedoeling dat je wordt aangereden.
Antwoord schepen W. Wevers: In hoeverre kan je dit als overheid sturen / handhaven? Zou gezond verstand moeten zijn, maar jammer genoeg zijn er een aantal mensen die dit niet op deftige manier doen.
3. Raadslid M. Bellinckx - resultaten studie fusies bekend gemaakt
Wat is het standpunt in de naburige gemeenten?
Antwoord burgemeester B. Seldeslachts: Er zijn een aantal buurgemeentes die hierover nadenken, maar het blijft aan de gemeente om hierin te beslissen (Lint, Hove,…). Er zijn ook wel gemeentebesturen die welwillend staan ten opzichte van fusies. Ons standpunt is altijd geweest om hiervoor open te staan en te bekijken wat voordelen zouden zijn. Het is niet zeker dat dit op middellange termijn een betere oplossing is, want grotere afstand, meer expertise, meer draagkracht, maar ook maatschappelijk debat over nodig. Dat laatste zie ik op veel plaatsen niet of te laat, bv. het referendum in Borsbeek. Het debat zou grondig gevoerd moeten worden. Heel wat gemeenten zijn laat wakker geworden. Als je dit wil doen, moet je wel tijd nemen voor 1. de voorbereiding en 2. tijd voor debat na de voorbereiding. Op welke schaal spreken we? 40.000? Nu spreekt men over 80.000. Ik heb geen weet over gesprekken, misschien wel in andere gemeenten. Ik denk dat de ambtelijke draagkracht in onze organisatie nog wel kan. Er is inderdaad veel te doen over raadsleden die het laten afweten. Een legislatuur van 6 jaar is lang natuurlijk, verhuizen, hobby, … In Kontich valt dit relatief gezien nog wel mee. Er is ook veel veranderd, alles veel technischer, complexer, digitalisering, grote verandering, maakt het niet altijd makkelijk om aan politiek te doen en ook de verharding in maatschappij: veel klagen via sociale media, mail,… Als je als politieker een standpunt durft innemen, krijg je veel bagger over jou en vaak onterecht want reacties zijn vaak zonder veel context.
4. Raadslid M. Bellinckx - Problematiek Midden-Oosten
Ik wil nog een andere problematiek aankaarten. Het Midden-Oosten is nu het brandpunt van de wereldactualiteit. De scholen geven een weerspiegeling van de samenleving. Dit gaat ook in Kontich effect hebben. We merken dit op school. Is de gemeente op één of andere manier een plek om op een discrete manier bezorgdheden door te geven? Spanningsveld, gepland bezoek aan synagoge, veel zin om uit te stellen, niet te laten doorgaan...
Antwoord burgemeester B. Seldeslachts: We hebben een integrale veiligheidscel en de politie maakt continu de analyse. In Brussel vond zonet ook een aanslag plaats om 19u15, dus ik begrijp de ongerustheid. De analyse wordt gemaakt, als je vragen hebt, kan via burgemeester en via politie, dan maken we een analyse van de dreiging die er is. De risico-objecten in onze zone worden goed opgevolgd, ook naar kerken en synagogen toe. Anderzijds is er ook naar scholen een aanbod dat we een aantal mensen opvolgen met de nodige waakzaamheid, scholen ook op aangesproken als er vormen van radicalisering in welke vorm dan ook worden gesignaleerd; samen met politie, huisvesting, sociale dienst naar integraal beeld gaan.
5. Raadslid W. Annaert - renovatie kleedkamers zwembad
Met de werkzaamheden aan de kleedkamers in het zwembad is er een alternatief voor sportmensen om zich om te kleden. Je kan je er wel niet douchen, is dit technisch haalbaar / is er een alternatief?
Antwoord schepen L. Abrams: De werken zijn afgerond tegen eind dit jaar en dan zou douchen terug mogelijk zijn. Ik wil erop wijzen dat er meer mensen tevreden dan ontevreden zijn. We houden het open. Het is niet leuk maar beter dat dan niets. Het personeel van De Nachtegaal doet zijn best om alles zo comfortabel mogelijk te laten verlopen.
De voorzitter sluit de zitting op 16/10/2023 om 21:50.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter