Er werd een afzonderlijk reglement opgesteld betreffende de retributieregeling voor gebruikers van de dienst reguliere schoonmaakhulp. Dit reglement vervangt het bestaande reglement inzake de tussenkomsten van de gebruikers (beneficianten) voor de diensten reguliere schoonmaakhulp en karweihulp.
De dienst reguliere schoonmaakhulp maakt deel uit van de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg.
Voor de berekening van de gebruikersbijdrage voor aanvullende thuiszorg is er geen gedetailleerde regelgeving (in vergelijking met dienst gezinszorg). Echter moet men minimaal rekening houden met het inkomen en de gezinssamenstelling van de gebruiker.
Volgens het geldende reglement wordt de bijdrage bepaald aan de hand van de volgende principes:
De maximumbijdrage wordt bij dringende medische opstart vastgesteld op € 12 per uur (overeenstemmend met de prijs van één dienstencheque-uur vermeerderd met bijkomende kost). Deze regeling verzekert de optimale benutting van het urencontingent in functie van de subsidiëring.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 77-78
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend retributiereglement voor de reguliere schoonmaakhulp goed om in te gaan op 1 januari 2026.
Retributiereglement reguliere schoonmaakhulp (aanvullende thuiszorg)
Artikel 1. - Doel
De dienst reguliere schoonmaakhulp maakt deel uit van de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg van het OCMW Kontich. Deze dienst biedt ondersteuning aan inwoners die, omwille van zorgbehoevendheid of sociale omstandigheden, hun woning tijdelijk of permanent niet meer zelf kunnen onderhouden. De dienst draagt bij tot het langer zelfstandig wonen van personen met een verminderde zelfredzaamheid.
Art. 2. - Doelgroep
De reguliere schoonmaakhulp is bestemd voor inwoners van Kontich die niet meer in staat zijn om de woning zelf te onderhouden wegens ziekte, leeftijd vanaf 75 jaar, een beperking of sociale omstandigheden.
Art. 3. - Takenpakket
De schoonmaakhulp biedt ondersteuning bij het onderhoud van de woning van de gebruiker. De werkzaamheden kunnen onder meer bestaan uit stofzuigen, afstoffen, dweilen, ramen reinigen en het onderhouden van sanitair en keuken. Indien gewenst kan ook beperkt strijkwerk worden uitgevoerd. De schoonmaakhulp kan wekelijks of tweewekelijks worden ingepland, telkens in werkblokken van vier uur.
Art. 4. - Tarieven
Voor de reguliere schoonmaakhulp betaalt de gebruiker een tussenkomst per uur. De bijdrage wordt bepaald op basis van het maandinkomen en de gezinssamenstelling (gezinscode).
Voor het bepalen van de gezinscode en van de middelen en lasten waarmee rekening moet gehouden worden, wordt de werkwijze vastgesteld in de 'Bijlage II bij het ministerieel besluit van 26 juli 2001 tot vaststelling van het bijdragesysteem voor de gebruiker van een dienst voor gezinszorg' toegepast van stap 1 tot en met stap 3 met volgende afwijkingen evenwel wat de inkomsten van inwonenden van een andere generatie en van roerende waarden en onroerende goederen betreft:
1. De beroeps- en vervangingsinkomsten van personen van een andere generatie die in dezelfde woning verblijven en er gemeenschappelijk leven worden voor één derde in aanmerking genomen. Indien de inkomstengegevens niet volledig gekend zijn, wordt de maximum bijdrage aangerekend.
2. Wanneer beneficianten de beschikking krijgen over inkomsten krachtens rechten die zij bezaten tijdens de periode dat hen hulp verleend werd, dan zullen de tussenkomsten met terugwerkende kracht kunnen herzien worden. Het verschil tussen de reeds betaalde tussenkomsten en de herziene tussenkomsten zal dan onmiddellijk moeten vereffend worden.
3. De inkomsten van roerende waarden (kapitalen, aandelen, obligaties e.a.) worden integraal bij de inkomsten gevoegd op basis van de terzake voorgelegde stukken. Zo de inkomsten, voor de toepassing van de schaal, per maand worden vastgesteld wordt het totaal van de jaaropbrengsten van roerende waarden door 12 gedeeld. Indien de inkomsten niet duidelijk aan de hand van de stukken kunnen vastgesteld worden, worden ze als volgt berekend:
4. De werkelijke inkomsten van de onroerende goederen worden in aanmerking genomen. Voor de niet-verhuurde eigendommen, voor de bewoning ingevolge vruchtgebruik en voor de hulpzoekers die hun eigendom bewonen worden de inkomsten verhoogd met een forfaitaire huurprijs. Deze is minimum € 150 per maand en wordt verder bepaald door het kadastraal inkomen te vermenigvuldigen met:
| de coëfficiënt | voor een kadastraal inkomen van |
|
|
5. Indien de hulpvrager een eigendom bezat die werd verkocht dan zal met het kapitaal dat die verkoop opbracht rekening gehouden worden zoals vermeld in punt 3. Indien de hulpvrager een zelf bewoonde eigendom verkoopt om in een serviceflat te gaan wonen, zal rekening gehouden worden met het kadastraal inkomen van deze eigendom op het moment van de verkoop, zoals vermeld in punt 4.
6. Indien de hulpvrager een eigendom of kapitaal uit de verkoop van die eigendom, door schenking overmaakte aan één of meer van zijn afstammelingen, zal er evengoed rekening gehouden worden met het kapitaal dat die verkoop opbracht zoals vermeld in punt 3 of met het kadastraal inkomen op het moment van de schenking, zoals vermeld in punt 4.
De berekende bijdrage wordt verhoogd met 50%. Het aldus berekende bedrag wordt afgerond op twee cijfers na de komma.
Indien de bijdrage gelijk of hoger is dan de prijs van één dienstencheque-uur (vermeerderd met de bijkomende vergoeding per uur), wordt de schoonmaakhulp via dienstencheques georganiseerd. In dringende medische situaties kan tijdelijk gewerkt worden aan het maximum tarief van één dienstencheque-uur met bijkomende vergoeding.
Wanneer zowel gezinszorg als reguliere schoonmaakhulp wordt aangeboden binnen hetzelfde gezin (een combinatiedossier), geldt per uur de basisbijdrage van de gezinszorg (zonder toepassing van kortingen die specifiek aan gezinszorg verbonden zijn).
Bij laattijdige annulering wordt een administratieve vergoeding aangerekend, gelijk aan de bijdrage voor de geplande prestatie.
Art. 5. - Facturatie
De gebruikers ontvangen maandelijks een factuur met vermelding van de geleverde prestaties. De factuur dient binnen de 30 dagen na ontvangst betaald te worden.
Art. 6. - Aanvraagprocedure
Aanvragen voor reguliere schoonmaakhulp verlopen via de dienst Zorg en Gezondheid. Er wordt gewerkt met een wachtlijst. In acute medische situaties kan de hulp sneller worden opgestart. Voor elke aanvraag voert de verantwoordelijke zorg een sociaal-financieel onderzoek uit.
Art. 7. - Verplichtingen van de gebruiker
De gebruiker zorgt voor een veilige en respectvolle werkomgeving, met beschikbaarheid van het nodige materiaal. Een wederzijds respectvolle omgang tussen gebruiker en medewerker is essentieel. Inbreuken op privacy, ongewenste intimiteiten, racisme, verbale en/of fysieke agressie wordt niet getolereerd. Bij klachten zal de verantwoordelijke gepaste maatregelen treffen. Stopzetting van de hulp is een mogelijke maatregel. Ongewenst gedrag naar medewerkers toe wordt altijd geregistreerd en gemeld aan de preventieadviseur.
De gebruiker meldt elke afwezigheid ten laatste de dag voordien vóór 15.00 uur aan de verantwoordelijke zorg.
Art. 8. Aansprakelijkheid:
Alle medewerkers zijn verzekerd door arbeidsongevallen en voor eventuele materiële schade die zij in de uitoefening van hun beroep veroorzaken. Materiële schade moet onmiddellijk gemeld worden aan de verantwoordelijke zorg. De gebruiker bezorgt zo vlug mogelijk een prijsbestek. De verzekeringsmaatschappij beslist bij iedere schadevraag individueel of deze in aanmerking komt voor eventuele schadevergoeding.
Art. 9. - Bekendmaking
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en vervangt alle vorige bepalingen inzake reguliere schoonmaakhulp. Het is van toepassing op alle nieuwe aanvragen vanaf deze datum. Bestaande gebruikers wordt vooraf schriftelijk geïnformeerd met betrekking tot de gewijzigde bijdragebepaling, die geldt vanaf 1 januari 2026.