Via een nieuw retributiereglement voor de dienst gezinszorg worden de aangerekende tussenkomsten formeel vastgelegd. Deze tussenkomsten waren voorheen opgenomen in het huishoudelijk reglement van de dienst gezinszorg, maar werden tot op heden nog niet officieel vastgesteld via een retributiereglement. Met de opmaak van dit reglement wordt deze situatie rechtgezet.
Het retributiereglement bepaalt onder meer dat:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 77-78
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend nieuw retributiereglement voor de dienst gezinszorg goed om in te gaan op 1 januari 2026:
Retributiereglement dienst gezinszorg
Artikel 1. - Doel
De dienst gezinszorg van het OCMW Kontich ondersteunt inwoners die tijdelijk of langdurig hulp nodig hebben bij het dagelijks functioneren in hun thuissituatie. De dienst biedt huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging en psychosociale ondersteuning om de zelfredzaamheid te behouden of te versterken. De dienst draagt bij tot het langer zelfstandig wonen van personen met een verminderde zelfredzaamheid.
Art. 2. - Doelgroep
Gezinszorg kan worden opgestart bij personen of gezinnen woonachtig in Kontich die omwille van ouderdom, ziekte, handicap of bijzondere sociale omstandigheden nood hebben aan hulp in het huishouden of bij de persoonlijke verzorging. De hulp wordt afgestemd op de individuele zorg- en ondersteuningsnoden.
Art. 3. - Takenpakket
De verzorgenden van de dienst gezinszorg bieden huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging, psychosociale of opvoedkundige ondersteuning. De verzorgenden voeren enkel kleine schoonmaaktaken uit en mogen maximaal de helft van de beschikbare tijd besteden aan poetswerk.
Art. 4. - Tarieven
De gebruikersbijdrage voor gezinszorg is wettelijk vastgelegd volgens het ministerieel besluit van 26 juli 2001 tot vaststelling van het bijdragesysteem voor gezinszorg. Hierbij wordt rekening gehouden met de feitelijke gezinssamenstelling en het gezinsinkomen.
Voor acute gezinszorg (max. 14 dagen) wordt een vaste bijdrage gehanteerd volgens de wettelijke bepalingen. Indien de verantwoordelijke oordeelt dat het berekende bedrag niet in verhouding staat tot de financiële draagkracht, kan gemotiveerd worden afgeweken van de schaal.
Er worden toeslagen aangerekend voor prestaties buiten de normale werkuren: 30% op weekdagen tussen 20.00 en 7.00 uur en op zaterdagen, en 100% op zon- en feestdagen.
Bij een laattijdige annulering wordt een administratieve vergoeding aangerekend, gelijk aan de bijdrage voor de geplande prestatie.
De regelgeving bepaalt eveneens dat in het kader van de hulpverlening kilometervergoedingen aangerekend kunnen worden. Een kilometervergoeding voor cliëntgebonden verplaatsingen wordt aangerekend aan de gebruiker. Het totaalbedrag van de onkostenvergoeding wordt berekend door de geldende kilometervergoeding te vermenigvuldigen met het aantal gereden kilometers. Het aantal gereden kilometers wordt nauwkeurig bijgehouden. De gebruiker verklaart zich akkoord door ondertekening van de prestatielijst. De dienst houdt rekening met de maximale kilometervergoeding zoals bepaald in artikel 13 van het koninklijke besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regeling inzake reiskosten. De maximale kilometervergoeding mét jaarindexering is hierop van toepassing. Deze wordt afgerond naar beneden tot twee cijfers na de komma.
Naast de verplaatsingsvergoeding kunnen ook andere kosten die rechtstreeks verband houden met de uitvoering van de functie, zoals parkeerkosten of uitgaven die voor de cliënt werden voorgeschoten, aan de cliënt worden doorgerekend op basis van voorgelegde bewijsstukken. Deze kosten worden integraal en zonder meerprijs doorgerekend aan de cliënt op basis van voorgelegde bewijsstukken.
Art. 5. - Facturatie
De gebruikers ontvangen maandelijks een factuur van de geleverde prestaties. De factuur dient binnen de 30 dagen na ontvangst te worden betaald.
Art. 6. - Aanvraagprocedure
Een aanvraag voor gezinszorg gebeurt via de dienst Zorg & Gezondheid. De verantwoordelijke zorg voert een sociaal-financieel onderzoek uit via een huisbezoek. De gebruiker dient de gevraagde gegevens te verstrekken en de nodige documenten te ondertekenen. De hulp kan pas starten wanneer het dossier volledig in orde is.
Er wordt gewerkt met een wachtlijst. In acute situaties, zoals na een ziekenhuisopname of bij het wegvallen van een mantelzorger, kan sneller opgestart worden door de opstart van acute gezinszorg voor maximaal 14 dagen.
Art. 7. - Verplichtingen van de gebruiker
De gebruiker zorgt voor een veilige en respectvolle werkomgeving, met beschikbaarheid van het nodige materiaal. Een wederzijds respectvolle omgang tussen gebruiker en medewerker is essentieel. Inbreuken op privacy, ongewenste intimiteiten, racisme, verbale en/of fysieke agressie wordt niet getolereerd. Bij klachten zal de verantwoordelijke gepaste maatregelen treffen. Stopzetting van de hulp is een mogelijke maatregel. Ongewenst gedrag naar medewerkers toe wordt altijd geregistreerd en gemeld aan de preventieadviseur.
De gebruiker meldt elke afwezigheid ten laatste de dag voordien vóór 15.00 uur aan de verantwoordelijke zorg.
Art. 8. - Aansprakelijkheid
Alle medewerkers zijn verzekerd door arbeidsongevallen en voor eventuele materiële schade die zij in de uitoefening van hun beroep veroorzaken. Materiële schade moet onmiddellijk gemeld worden aan de verantwoordelijke zorg. De gebruiker bezorgt zo vlug mogelijk een prijsbestek. De verzekeringsmaatschappij beslist bij iedere schadevraag individueel of deze in aanmerking komt voor eventuele schadevergoeding.
Art. 9 - Bekendmaking
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en vervangt alle vorige bepalingen inzake gezinszorg. Het is van toepassing op alle aanvragen vanaf deze datum. Het huishoudelijk reglement en de bijhorende communicatie worden aangepast overeenkomstig dit reglement.