Terug
Gepubliceerd op 21/06/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 16/05/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
Veerle Van Dyck, Raadsleden
Luc Dom, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 16/05/2022 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

        Besluit

        Er zijn geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 19 april 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 19 april 2022 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 april 2022 worden goedgekeurd.

      • Verkaveling OMV_2020066963 - C. Verhulstlaan - Ontwerpakte kostenloze grondafstand - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 17 juni 2020 werd door Anne Peeters en Filip Peeters een aanvraag tot het bekomen van een verkavelingsvergunning ingediend bij de gemeente Kontich. De aanvraag betrof de verkaveling OMV_2020066963.

        Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 22 oktober 2020 beslist om de verkavelingsvergunning af te leveren.

        Eén van de voorwaarden opgenomen in de verkavelingsvergunning betrof de kostenloze grondafstand van een deel grond gelegen voor de rooilijn.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur bevoegd.

        Inspraak en advies

        Het dossier zal ter bespreking werd besproken op de raadscommissie Omgeving van 25 april 2022.

        Financiële weerslag - BBC

        kostenloze grondafstand

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de ontwerpakte van kostenloze grondafstand binnen verkaveling OMV_2020066963 (C. Verhulstlaan) goed.

      • Overdracht aandelen coöperatieve vennootschap Poolstok cvba. Jobpunt Vlaanderen - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het schepencollege gaf in de zitting van 25/06/2018 zijn principieel akkoord om toe te treden tot het coöperatieve vennootschap Poolstok.

        Poolstok cvba is het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel opgericht bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse gemeenschap, het Vlaamse gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart.

        De werving en selectie van tijdelijke werkkrachten is een lange procedure. De toetreding tot dit coöperatieve vennootschap zorgt dat we kort op de bal kunnen spelen voor het aanwerven van tijdelijke werkkrachten. Het stelt ons in staat om op een legitieme manier interim krachten aan te stellen (raamcontracten).

        Het OCMW van Kontich is in 2005 toegetreden tot de coöperatieve vennootschap. Gezien de integratie van de ondersteunende diensten en meer bepaald de P&O-dienst, wensen we op dezelfde dienstverlening een beroep kunnen doen binnen onze 3 juridische entiteiten (gemeente, OCMW en AGB).

        Volgende voordelen ontstaan bij toetreding tot deze vennootschap:

        • de mogelijkheid om de aanwervingsprocedure van tijdelijke arbeid uit te besteden, zonder aanbesteding
        • een snellere uitvoering van de aanwervingsprocedure
        • hogere garantie op invulling van de vacature binnen een vooraf bepaalde doorlooptijd
        • garantie dat de wettelijke bepalingen van toepassing binnen de sector gerespecteerd worden
        • de garantie op een objectieve selectieprocedure door een uniform en gestandaardiseerd proces
        • coördinatie en opvolging van het gehele proces door 1 centraal contactpersoon

        Openbare besturen kunnen vennoot worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk 24,79 euro aangekocht.

        Op 1/1/2021 werd al het AGB personeel overgedragen aan de gemeente. Hiervoor dienen alle aandelen die het AGB had aangekocht voor de aansluiting bij het coöperatieve vennootschap Poolstok te worden overgeheveld aan de gemeente. Het betreft hier 8 aandelen ter waarde van 198,32 euro.

        Bevoegdheid

        Volgens artikel 41, §2, 4° van het decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen, deze bevoegdheid kan niet worden gedelegeerd aan het college.

        Juridische Grond(en)

        Artikel 6 van het decreet betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen van 27 april 2018.

        Financiële weerslag - BBC

        Om toe te treden tot het vennootschap worden 8 aandelen voor een totaal bedrag van 198,32 euro overgeheveld van het AGB naar de gemeente.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel 

        De gemeenteraad keurt de overname van de aandelen van het AGB voor de aansluiting bij het coöperatieve vennootschap Poolstok goed. Daartoe worden de 8 aandelen voor een totaal bedrag van 198,32 euro, overgedragen van het AGB aan de gemeente.

      • IKA - Algemene vergadering van woensdag 29 juni 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;

        Het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering tevens jaarvergadering van IKA die op 29 juni 2022 plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee;

        Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 30 maart 2022 overgemaakt werd;

        Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

        De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

        De gemeenteraad kennis neemt van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering;

        De gemeenteraad kennis neemt van de balans, resultatenrekening en winstverdeling;

        Bevoegdheid

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Onthouders: Walter Claes, Fons Francken
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2022;

        1. Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.  
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2021.  
        5. Statutaire benoemingen en mededelingen

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente KONTICH die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende  vereniging IKA op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be

      • PONTES - gewone algemene vergadering van donderdag 23 juni 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een algemene vergadering op 23 juni 2022. Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.

        De gemeente KONTICH is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.

        PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.

        Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.

        De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.

        Bevoegdheid

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Juridische Grond(en)

        Artikel 34, §2, 2°,  artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454 van het decreet lokaal bestuur

        De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.

        De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

        Tijdens het eerste semester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die de jaarrekening vaststelt en kwijting verleent aan de bestuurders en de revisor.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Onthouders: Walter Claes, Fons Francken
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 23 juni 2022 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:

        1.          Algemene vergadering: verslag 16 december 2021 - goedkeuring

        2.         Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2021 - goedkeuring

        3.         Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2021 - aktename

        4.         Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2021 - goedkeuring

        5.         Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring

        6.         Varia en rondvraag

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 23 juni 2022 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

      • PONTES - Buitengewone algemene vergadering van donderdag 23 juni 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een bijzondere algemene vergadering op 23 juni 2022. Het betreft een bijzondere algemene vergadering waarop een wijziging van de statuten van PONTES staat geagendeerd.

        Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.

        Vermits een bijzondere meerderheid van de leden-gemeenten een statutenwijziging moet goedkeuren, is zowel de goedkeuring in de gemeenteraad als de aanwezigheid van de gemeentelijke afgevaardigde tijdens de algemene vergadering van groot belang.

        De gemeente KONTICH is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.

        PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.

        Alle wijzigingen in de statuten zijn artikelsgewijze opgenomen in een historische en toekomstige versie van de statuten, die uitvoerig worden toegelicht in een begeleidende toelichtingsnota.

        Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde statutenwijziging, kan de voorgestelde statutenwijziging worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.

        Bevoegdheid

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Juridische Grond(en)

        Artikel 34, §2, 2°,  artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 427 van het decreet lokaal bestuur

        De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.

        De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

        Een statutenwijziging van een intergemeentelijk samenwerkingsverband moet met bijzondere meerderheden worden goedgekeurd door de algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        Er wordt kennis genomen van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 23 juni 2022, die er als volgt uit ziet:

        • Bestuur: statuten (wijziging 2022)  – goedkeuring

        Art. 2.

        De voorgelegde statutenwijziging wordt goedgekeurd.

        Art. 3.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 23 juni 2023 worden opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

        Art. 4. (geheime stemming)

        Luc Abrams, Schepen/gemeenteraadslid, wonende te 2550 Kontich, Doelveld 16, en Wim Claes, schepen/gemeenteraadslid, wonende te 2550 Kontich, Sint-Jansplein 11/0101, worden aangeduid als respectievelijk effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 23 juni 2022.

      • Fluvius - Algemene vergadering van woensdag 15 juni 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;

        Het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 1 april 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Ver­gadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen die op 15 juni 2022 plaatsheeft in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te 2930 Brasschaat;

        Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 1 april 2022 overgemaakt werd;

        Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

        De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

        Bevoegdheid

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Onthouders: Walter Claes, Fons Francken
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 15 juni 2022:

        1. Kennisneming verslagen van Fluvius Antwerpen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.  
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Antwerpen met betrekking tot het boekjaar 2021.  
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.  
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Statutaire mededelingen.

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 15 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • PIDPA - Algemene vergadering van vrijdag 24 juni 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.

        Op vrijdag 24 juni 2022 om 11.30 u organiseert Pidpa een algemene vergadering.

        De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :

        1.        Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
        2.        Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021
        3.        Verslag van de commissaris over het jaar 2021
        4.        Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2021
        5.        Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris
        6.        Toetredingen/uitbreidingen van opdracht
        7.        Benoemingen
        8.        Presentiegeld voorzitter – voorstel aanpassing cfr. artikel 448 DLB
        9.        Verlenging mandaat commissaris
        10.       Varia
          1. Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – mondelinge toelichting ter vergadering
          2. Vragen van vennoten
        11. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.

        Brief van Pidpa van 22 april 2022 met agenda en bijlagen :

        • verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021 en het duurzaamheidsverslag 2021
        • de jaarrekening over het boekjaar 2021
        • het verslag van de commissaris over 2021
        • Toelichting toetredingen/uitbreidingen
        • Toelichting benoemingen
        • Toelichting presentiegeld voorzitter – voorstel aanpassing cfr. artikel 448 DLB
        •  odel als raadsbeslissing

        Besluit van gemeenteraad dd. 20/5/2019 betreffende de aanduiding van :

        • mevr. Mia Wauters als afgevaardigde en mevr. Marleen Van den Eynde plaatsvervangend afgevaardigde voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.
        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur artikel 432.

        Juridische Grond(en)
        • De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        Argumentatie

        De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2021. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten, benoemingen, aanpassing van het presentiegeld voor de voorzitter van de raad van bestuur en de verlenging van het mandaat van de commissaris.

        Financiële weerslag - BBC

        Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Onthouders: Walter Claes, Fons Francken
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021, de jaarrekening over het boekjaar 2021 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.

        Art. 2.

        Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2021, wordt goedgekeurd.

        Art. 3.

        Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.

        Art. 4.

        Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.

        Art. 5.

        Goedkeuring wordt verleend aan het aanpassen van het presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.

        Art. 6.

        Goedkeuring wordt verleend aan de verlenging van het mandaat van de commissaris.

        Art. 7.

        Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 24 juni 2022, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

        Art. 9.

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

      • RUP Meylweg - Ontwerp - Voorlopige vaststelling

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het RUP wordt opgemaakt om uitvoering te geven aan het richtinggevend en bindend deel van het gemeentelijke ruimtelijk structuurplan Kontich uit 2008. Het RUP heeft tot doel:

        • een gepaste bestemming toe te kennen aan het gebied met huidige bestemming bufferzone, gebied voor dagrecreatie, agrarisch gebied, parkgebied en woongebied met landelijk karakter;
        • het clusteren en versterken van de verschillende sport- en recreatiefuncties;
        • de doorwaadbaarheid van het plangebied bestendigen en versterken;
        • het behouden en versterken van de bestaande openruimtekamers.

        In zitting van 10 oktober 2019 werd door het college van burgemeester en schepenen beslist om de opdracht tot de opmaak van het RUP toe te kennen aan D+A.

        De startnota en de eerste versie van de procesnota werden door het college goedgekeurd in zitting van 5 november 2020. De startnota omvat onder andere de afbakening van het gebied, de doelstellingen van het voorgenomen RUP, de relatie met de ruimtelijke structuurplannen, de beschrijving van de te onderzoeken effecten en de inhoudelijke aanpak van de effectenbeoordeling...

        De startnota en de eerste versie van de procesnota werden gedurende 60 dagen ter inzage gelegd, van 14 december 2020 tot en met 11 februari 2021. Verder werd er een participatiemoment georganiseerd op 16 december 2020.

        Alle adviezen, de inspraakreacties en het verslag van het participatiemoment werden gebundeld en verwerkt in de scopingsnota. De scopingsnota bouwt verder op de startnota. In de scopingsnota zijn de adviezen en inspraakreacties verwerkt. Er wordt aangegeven hoe wordt omgegaan met de aangeleverde suggesties of aandachtspunten om het plan te verbeteren.

        Op 23 december 2021 bepaalde het team MER dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het voorliggende RUP.

        Het voorontwerp RUP Meylweg werd door het college van burgemeester en schepenen principieel goedgekeurd in zitting van 28 februari 2022.

        Over het voorontwerp RUP Meylweg werd op 22 maart 2022 een plenaire vergadering gehouden. De uitgebrachte adviezen naar aanleiding van deze vergadering werden in de vergadering per adviesinstantie overlopen. Het voorontwerp RUP Meylweg werd beperkt aangepast naar aanleiding van de uitgebrachte adviezen. De aanpassingen hebben geresulteerd in het ontwerp RUP Meylweg in bijlage.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40, §1 van het decreet lokaal bestuur.

        Juridische Grond(en)

        Hoofdstuk II 'Ruimtelijke Uitvoeringsplannen', afdeling 1 en 4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);

        Het decreet van 5 april 1995 over de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM);

        Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, artikel 1.3.1.1., §1, eerste lid;

        Het decreet van 1 juli 2016 tot wijziging van de regelgeving voor ruimtelijke uitvoeringsplannen teneinde de planmilieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen in het planingsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen te integreren door wijziging van diverse decreten;

        Het decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 11 april 2008 tot vaststelling van de nadere regels met betrekking tot de vorm en de inhoud van de ruimtelijke uitvoeringsplannen;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 over het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.

        Argumentatie

        Momenteel zijn de verschillende sport- en recreatiefuncties verspreid gelegen langsheen de Meylweg. Bovendien staat elke functie op zich en worden er geen faciliteiten zoals gebouwen of parkings gedeeld. Het creëren van een gebundelde recreatieve pool kan zorgen voor een duidelijkere ruimtelijke structuur zonder versnippering van functies.

        Het RUP streeft naar buitensportinvullingen die steeds verzoenbaar zijn met de omgeving. Als de invulling niet verzoenbaar is, dan is deze ook niet vergunbaar. De bestaande invullingen die niet verzoenbaar geacht worden, zullen op termijn opgenomen worden in een uitdoofscenario.

        Het RUP voorziet in een beperkte uitbreiding van het aantal vierkante meters bebouwing om zodoende de aanwezige recreatieve invullingen een toekomstperspectief te kunnen bieden. Door het opnemen van een gepaste B/T-index kan deze beperkte uitbreiding van de bebouwing verordenend gestuurd worden. Binnen het sport- en recreatiegebied zoals aangeduid op het grafisch plan (+/- 92.500m²) bevindt zich vandaag reeds +/-5.400m² bebouwing. Binnen de stedenbouwkundige voorschriften wordt een B/T-index opgenomen van 0,07. Dit betekent dat er maximaal +/- 6.475m² bebouwing mag voorzien worden binnen de zone. Ten opzichte van de bestaande bebouwing kan er dus +/- 1.075m² bebouwing bijkomen.

        Door de sport- en recreatievoorzieningen meer te bundelen in het noorden van het plangebied, kunnen parkings worden gedeeld en kan ook de ontsluiting worden geoptimaliseerd.

        Het plangebied wordt reeds ontsloten voor traag verkeer dankzij de aanwezigheid van de fiets-o-strade F1 en enkele trage verbindingen. De aanwezigheid van de verschillende sport- en recreatieve functies in combinatie met de kwalitatieve openruimtekamers, maakt dat het plangebied zich optimaal leent voor het verder uitbreiden en versterken van dit netwerk voor zacht verkeer. Binnen het plangebied zullen er verschillende trage wegen vormgegeven worden. Er wordt één nieuwe functionele verbinding ingepland op het tracé van de oude spoorwegbedding. Zo zal de bestaande trage weg met aansluiting op de F1 in het noorden doorgetrokken worden tot aan de Vredestraat. De andere trage verbindingen binnen het plangebied zullen eerder ingezet worden voor de doorwaadbaarheid van het plangebied. In de Bautersemstraat, de verbinding tussen de Beukendreef en de Meylweg, wordt er ingezet op ontharding.

        Ten oosten en ten westen van de verschillende voorzieningen en het woonweefsel, bevinden zich kwalitatieve openruimtegebieden met belangrijke natuurwaarden en vergezichten. Het RUP zet in op deze openruimtegebieden zodanig deze behouden en versterkt worden. In het RUP worden deze openruimtegebieden opgedeeld in drie landschapskamers: twee kamers met gemengd openruimtegebied en één kamer met parkgebied. De gemengde openruimtegebieden worden voorbehouden voor de ontwikkeling als kwalitatief groengebied met verweving van landschapsontwikkeling, natuurgebied, landbouwactiviteiten en recreatief medegebruik. Hierbij zal er extra ingezet worden op de typerende landschapskenmerken. Het voormalig Boutersemhof in het zuidwesten kan omgevormd worden tot een publiek toegankelijk parkgebied met behoud en versterking van de aanwezige natuurwaarden.

        Binnen het plangebied wordt er gezocht naar oostwest georiënteerde connecties die de openruimtegebieden met elkaar verbinden zonder dat hierbij het recreatiegebied gehypothekeerd wordt.

        Centraal en in het zuiden van het plangebied bevinden zich langsheen de Meylweg enkele woningen. Het is wenselijk om dit woonweefsel te behouden en een goede afstemming na te streven met de recreatieve activiteiten. Het is daarom dat er gekozen wordt om de enige verkaveling 061/271(00) dd.12/02/2001 binnen het plangebied op te heffen. Op de bestaande zonevreemde woningen zijn de basisrechten van toepassing.

        Watertoets

        ODe watertoets opgenomen in de scopingsnota brengt voor het plangebied van het RUP geen uitgesproken problematiek voor de oppervlakte- en grondwaterhuishouding aan het licht. Niettemin komen er een aantal speciale aandachtspunten naar voor waar het RUP zoveel mogelijk aan tegemoet komt. Eventuele potentiële nadelige effecten worden beperkt door volgende bepalingen in het RUP:

        • Er dient voldoende aandacht besteed te worden aan de effectieve overstromingsgevoeligheid van het plangebied, waarbij er voldoende ruimte wordt gegeven aan de aanwezige waterloop;
        • Er dient voldaan te worden aan artikel 6.2.2.1.2 §4 van Vlarem II met betrekking tot de afvoer van hemelwater en het concept 'vasthouden-bergen-afvoeren'; prioriteit moet uitgaan naar hergebruik van hemelwater en vervolgens naar infiltratie boven buffering met vertraagde afvoer.
        Inspraak en advies

        Over het voorontwerp RUP Meylweg werd op 22 maart 2022 een plenaire vergadering gehouden met de bevoegde adviesinstanties. Het verslag is terug te vinden in bijlage.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans
        Tegenstanders: Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Onthouders: Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 7 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Meylweg', bestaande uit een toelichtingsnota, een procesnota, verordenende stedenbouwkundige voorschriften, een grafisch plan, een onteigeningsplan, een plan feitelijke-juridische toestand en een register planschade/planbaten/kapitaalschade/gebruikersschade, zoals gevoegd bij deze beslissing, voorlopig vast.

      • Statutaire algemene vergadering SBK ARRO Antwerpen dinsdag 14 juni a.s. - Aanduiding plaatsvervanger vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de legislatuur 2019-2024 en vaststelling mandaat - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeente is deelnemer/aandeelhouder aan de cvba Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij Arro Antwerpen.

        Op dinsdag 14 juni 2022 organiseert ze de statutaire algemene vergadering van de aandeelhouders.

        De agenda van deze vergadering is als volgt :

        1.Kennisname van het jaarverslag van de Raad van Bestuur, het bijzonder verslag met betrekking tot het toezicht op het sociaal oogmerk van de vennootschap en de
        klachtenrapportering;
        2. Kennisname van het verslag van de commissaris;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 en de winstverdeling;
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
        5. Nazicht mandaten bestuurders;
        6. Beëindiging mandaat commissaris en benoeming van nieuwe commissaris en vaststellen
        van de bezoldiging;
        7. Varia
        7.1. De woonmaatschappij

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.

        Bevoegdheid

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun ver­te­gen­woordigers voor een Algemene Vergadering van een dienstverlenende vereniging bij ge­meen­teraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering 

        Het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2024;

        Het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente/stad overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat de vertegen­woordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor de Raad van Bestuur 

        Het decreet over het lokaal bestuur;

        Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen,

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur dd. 22/12/2017
        • Statuten van de cvba SBK arro Antwerpen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Onthouders: Walter Claes, Fons Francken
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodigingsbrief van 11 april 2022 van de cvba Sociale Bouw- en kredietmaatschappij  ARRO Antwerpen, waarmee ze de agenda van de statutaire algemene vergadering van 14 juni 2022 heeft meegedeeld en deze agenda heeft toegelicht. Ze keurt de agendapunten goed.

        Art. 2.

        Cindy Vanbaeden, wonende te Kontich, Antwerpsesteenweg 99, wordt - na geheime stemming met 23 ja-stemmen en 2 neen-stemmen - afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor alle vergaderingen van de cvba SBK arro Antwerpen voor de periode van de ganse legislatuur 2019-2024.

        Art. 3.

        Aan de gemeentelijke plaatsvervangend vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de statutaire algemene vergadering van 14 juni 2022 en volgende vergaderingen overeenkomstig deze beslissing te stemmen.

        Art. 4.

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan de cvba SBK Arro Antwerpen, Gijsbrecht Van Deurnelaan 22 te Antwerpen.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Veerle Van Dyck, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Besluit

        1. Vraag raadslid M. Van den Brande - Activiteiten VANK

        Ik had begrepen dat het de bedoeling was om de meest succesvolle activiteiten van de VANK een nieuw elan te geven. Omwille van corona is dit nog niet gebeurd. Als goede katholieken waren we natuurlijk uit op de paasworp, maar die hebben we gemist. Wat kunnen we nog verwachten van het gemeentebestuur dat ze zullen hernemen?

        Antwoord L. Abrams: We hadden de valentijnsactie, de paasactie, de midsomer, de braderij en sinterklaas. Hiervan hebben alvast de midsomer en de braderij overgenomen. Valentijnsactie is door de eindejaarsactie vervangen. We hebben dus enkel Sint en Pasen nog niet overgenomen. Hiervan is de paasworp de minst interessante, want vraagt veel extra werk van onze diensten. Sinterklaas is ook praktischer te organiseren op het gemeentehuis.

        2. Vraag raadslid M. Van den Brande - OO hoogspanningspost ELIA

        N.a.v. een openbaar onderzoek betreffende een hoogspanningspost van Elia in onze gemeente - niet echt iets zorgwekkend - maar toch wel eventjes te bekijken in ruimere problematiek heb ik nog een vraag. We hebben als gemeente heel wat luchtlijnen die door onze gemeente gaan. Als je van Kontich naar Waarloos fietst zie je de 3 verschillende lijnen. Dit heeft grotendeels te maken met een corridor van Oost-Vlaanderen die naar Limburg voert. Elia investeert steeds meer in haar hoogspanningsnet, waardoor een verschuiving naar hogere spanningsniveaus plaatsvindt en in de plannen van Elia zie je dat er ook investeringen op deze lijnen in onze gemeente voorzien zijn. Nationaal is er al langer een moratorium voor km luchtlijnen die worden bijgebouwd en als je erbij plaatst elders moet afbouwen. In Wallonië moet het zelfs vaak ondergronds worden gedaan. Al die lijnen hebben ongeveer dezelfde leeftijd van 70kV die bij ons ook loopt. Het lijkt me goed om naar aanleiding van die omgevingsaanvraag aan te dringen om de 70kV luchtlijn te laten verwijderen vanuit het adagium: wat in andere gemeente kan, moet ook in onze gemeente kunnen.

        Antwoord W. Wevers: Er bestaat een hele discussie dat het in Duitsland blijkbaar wel onder de grond kan, maar zou te maken hebben met energieverlies onder de grond i.t.t. bovengronds. Ik begrijp dat er mogelijks gezondheidsrisico’s aan vast kunnen hangen. We kunnen een brief sturen, maar onze energiefactuur is al extreem vandaag, dus met de beperkte kennis die ik erover heb zal dit ergens wel doorgefactureerd worden Als er in die lijn geïnvesteerd moet worden, moeten we wel bekijken of het ondergronds kan, maar dan wel op juiste moment. In zeer beperkte mate boven bebouwd gebied, slechts één wijk denk ik. Met de beperkte kennis die wij hebben, kan ik niet 100% zeker zeggen dat het een haalbare vraag is. Mijn aanvoelen is: ik steun het, maar toch ook opletten met alle zaken die naar de energiefactuur gaan. Om een voorbeeld te geven: het uithalen groenen stroomcertificaten is om de energiefactuur van iedereen te verlagen maar gaat vaak ten koste van gemeenten.

        M. Van den Brande: Het is duidelijk dat Elia constant die planning doet. Het is ook een beleid in Wallonië en dan denk ik dat het gewoon een zaak is van opportuniteit om tegen Elia te zeggen, kost komt in orde, maar na verloop van tijd wel ondergronds gaan leggen.

        W. Wevers: Op het moment dat je moet investeren, moet dit minstens onderzocht worden, dat is een terechte bezorgdheid.

        3. Vraag raadslid M. Van den Brande - Omgevingsvergunning inzake Distrilog

        Het was toch de bedoeling om distributieactiviteiten te organiseren op de vroegere Massiv site? In 2018 was er een info-avond over de ontsluiting van Satenrozen en werden er verschillende scenario’s aan de bevolking voorgelegd. Hoe vre staat het eigenlijk met de nieuwe ontsluiting of werd dit verticaal geklasseerd?

        Antwoord W. Wevers: De infovergadering was in 2019 denk ik en daarin zijn verschillende scenario’s voorgesteld. Er zat een logistiek bedrijf op de voormalige site en dat zorgde voor heel veel overlast. De provincie heeft daar een heel aantal beperkingen opgelegd voor de gemeente. Door die beperkingen, die zijn opgelegd in de milieuvergunning, wijzigde de sfeer in de wijk naar ons aanvoelen en dat bleek ook op de infoavond. Altijd voorstander van een rechtstreekse aansluiting van het industrieterrein op de N1, maar AWV vond altijd dat het te dicht bij het afrittencomplex zou liggen (niet veilig genoeg).   AWV zei dat als jullie die ontsluiting willen, dan kan dat vandaag maar dan komt die achter de tuinen van de Keizershoek te liggen. Anders pas binnen 10 jaar bij het op- en afrittencomplex. Er is wel besproken dat we vandaag starten maar dan rechtstreeks achter de tuinen optie 2 in het midden van industrieterrein ontsluiten, maar dan geen aansluiting op N1. Toen heeft iedereen gestemd dat we toch het beperkte aantal camions volgens de huidige milieuvergunning zien passeren en is de keuze gemaakt. Dit is zo overgemaakt aan de bedrijven in kwestie. Dat is geen leuke boodschap aan jullie bedrijven, maar met de huidige ontsluiting aan de Keizershoek kunnen we niet voor altijd tuinen belasten, dus ineens full monty gaan met ontsluiting centrum industrieterrein. Nu is er een aanvraag van Distrilog en n.a.v. deze aanvraag is er ook overleg geweest. In het dossier zitten ook heel wat beperkingen in. Wat we met dossier gaan doen? We hebben begrepen dat er bezwaren zijn binnengekomen. Er is ook al overleg met de eigenaar van het bedrijf en AWV geweest. AWV is ook al akkoord om enkele aanpassingen te doen aan de expressweg. Het risico bestaat dat als er te dicht bij de afrit een ontsluiting komt met hoge snelheden je een groot risico op kop-staart botsingen krijgt. De aanpassingen maken al minstens mogelijk dat er een inrit voor het industrieterrein mogelijk wordt. Daar zit mogelijks nu al iets van beweging in, maar is nog niet heel concreet. De eigenaar heeft het ook op plannen laten zien hoe de inrit ingetekend kan worden. Wij stelden de vraag of de uitrit dan ook niet kan. Dus, op vraag van de bewoners was het eigenlijk verticaal geklasseerd en nu ligt er terug iets op tafel wat mogelijks een deel van de oplossing is en hopelijk een volledige oplossing.

        E. Van den Eynde: Je moet dit ruimer nemen. Je moet Oever hier ook in meenemen. Zo lang de doortrekking van de expressweg niet gerealiseerd is, blijft dit altijd een knelpunt.

        W. Wevers: Vorige legislatuur is er ook een mobiliteitsplan opgemaakt. Hierin stond dat we wilden optreden tegen sluipverkeer langs Oever, Pierstraat, maar verschillende mensen hebben aan de alarmbel getrokken, ook in Aartselaar. Elke keer dat Oever wordt afgesloten geeft dat files in Aartselaar, dus werd er een compromis gesloten. Aartselaar wil dit eigenlijk ook voor schoolgaande jeugd, maar niet ten koste van problemen in het centrum. Vanaf moment van doortrekking van de Expressweg, moeten we maatregelen treffen om dat sluipverkeer daar weg te halen. Op dat moment zijn er geen excuses meer en is dat zelfs een harde voorwaarde voor de doortrekking van de Expressweg. Uit goed nabuurschap is er besloten om er nog wat mee te wachten. Als de ontsluiting van Satenrozen er komt, staat hier ook in dat de Keizershoek wordt geknipt. Het blijft niet logisch dat de Pierstraat en Oever zo druk zijn, terwijl de Expressweg parallel loopt.

        E. Van den Eynde: Ook belangrijk om de bermen voldoende te maaien...

        W. Wevers: Het bermenplan is voorgesteld. De Pierstraat zou wat meer gemaaid kunnen worden. Eind augustus is sowieso al een extra maaibeurt voorzien.

        4. Vraag raadslid J. Fillet - Woonzorgcentrum in Waarloos

        Onze fractie huldigde het standpunt dat dit te dens en te impactvol is voor die omgeving. De bovenste verdieping is niet in gebruik genomen, de voorste vleugel ook niet en dit bevestigt dus ons standpunt. We vernemen van onze connecties dat er al ingehuisde bewoners vertrokken zijn. De kamers zijn blijkbaar dermate klein dat het niet voldoet aan de behoefte. Bij aanvang van heel dat dossier door vergunningsaanvrager werd de afspraak gemaakt met het toenmalig bestuur: er zou een beheerraad zijn waarin we vertegenwoordigd werden. Is die beheerraad er? Komt dit op deze raad en wat betekent deze zorginplanting voor de buurt waarin ze zich bevindt? Ondertussen is het decreet gewijzigd. Aan elke WZC wordt opgelegd dat het betekenisvol moet zijn voor de buurt. Hoe zit dat nu in Waarloos? In welke mate worden er extra muros zorg of acties gedaan?

        Antwoord C. Vanbaeden: Een stuk vleugel staat inderdaad leeg omwille van een groot personeelstekort. Dit geeft veel knelpunten en dat is de hoofdreden voor de leegstand. Er is bewust voor gekozen om de correcte dienstverlening te doen. Ondertussen is er ook extra ingezet op een jobbeurs om dat probleem op te lossen. Over de beheerraad moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik ben vorige week ter plaatse geweest en heb een mooie rondleiding gekregen. De kamers waren heel mooi, dus vreemd dat hiervoor bewoners zouden vertrekken. Er leek geen problematiek te bespeuren. Over de inplanting is er al een gesprek geweest en ook m.b.t. het restaurant op het gelijkvloers: hoe opentrekken naar senioren toe etc? De vergaderzalen geven ook zeker opportuniteiten, maar we moeten hen nu even ademruimte geven om zelf op te starten.

        B. Seldeslachts: Aanvullend op de bezorgdheid rond kleine kamers. Als je een gebouw vergunt, is het gevolg dat kamers kleiner kunnen worden. Het traject was niet het beste traject dat gelopen werd. Het heeft lang geduurd vooraleer het traject kon starten, er waren andere visies in deze gemeenteraad. Ik ben uiteindelijk wel blij dat het er staat en denk dat als je de kans hebt, is de openheid er wel om het eens te gaan bezoeken. Vorig weekend zijn we eens met het college geweest n.a.v. opening dag van de zorg. Het is inderdaad deels niet ingevuld omwille van personeelstekort. Nadien hebben we nog een gesprek gehad met een buurman en ik was enorm blij dat hij 2’ later in het rusthuis stond om met een vriend te gaan wandelen. Er was wat vrees dat er een rusthuis in het dorp kwam, maar in de praktijk is wel gekeerd in positieve zin. Over de beheerraad zelf is destijds heel veel over gesproken, maar vermoedelijk vergeten in heel de vergunningsprocedure. Ik begrijp wel dat een privébedrijf andere inzichten krijgt als vergunningsaanvraag zo lang duurt, maar denk wel dat we de vraag nog eens kunnen stellen, corona gaf ook vertraging , mogelijks komt dit er nog aan.

        P. Lambrechts: De centrale ruimte is ook heel gezellig, de zon schijnt daar binnen, het binnentuintje is voor heel de buurt.

         

De voorzitter sluit de zitting op 16/05/2022 om 21:41.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter