Terug
Gepubliceerd op 16/09/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 16/06/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 16/06/2025 om 20:01.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Bevoegdheid

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025; Artikel 32

        Juridische Grond(en)

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025

        Besluit
        Er zijn 2 publieksvragen:
        1. Stopzetting 'Uit Je Doppen'
        2. Doorgeeflening VDP
      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 19 mei 2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op 19 mei 2025 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-raden

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 277 §1 en 278 §1
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 mei 2025 worden goedgekeurd.

      • AGB Kontich – Jaarrekening 2024 BBC en Vennootschapswetgeving - Advies, goedkeuring en kwijting

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Afwezig: Marleen Wauben, Raadslid
        Feiten en context

        AGB Kontich stelt 2 jaarrekeningen op, één volgens de principes van de vennootschapsboekhouding en één volgens de principes van de beleids- en beheerscyclus (BBC).

        De jaarrekeningen 2024 van het AGB Kontich werden vastgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 16 juni 2025. 

        De vaststelling en de goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 243 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB), dat bepaalt dat: 

        • De vaststelling van de BBC-jaarrekening een bevoegdheid is van de raad van bestuur;
        • De gemeenteraad een advies moet uitbrengen over die jaarrekening;
        • De goedkeuring van de BBC-jaarrekening een bevoegdheid is van de toezichthoudende overheid.

        AGB Kontich stelt ook een jaarrekening op volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). Volgens dat wetboek behoort de goedkeuring van die NBB-jaarrekening tot de bevoegdheid van de algemene vergadering. Bij een AGB vormt de gemeenteraad de algemene vergadering.

        Bevoegdheid

        Artikel 243 §2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad advies uitbrengt bij de jaarrekening van een autonoom gemeentebedrijf.

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en meer bepaald artikel 243
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
        • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
        • De statuten van het AGB Kontich, en meer bepaald artikels 37 en 44
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad geeft een positief advies over de jaarrekening 2024 volgens de BBC van het AGB Kontich.

        Art. 2.

        De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de jaarrekening 2024 volgens de Vennootschapswetgeving van het AGB Kontich.

        Art. 3.

        De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van AGB Kontich voor de uitoefening van hun mandaat met betrekking tot het jaar 2024.

      • Jaarrekening 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De jaarrekening van het af te sluiten boekjaar dient voor 30 juni van het volgende boekjaar goedgekeurd te worden.

        Bevoegdheid

        De raad is bevoegd om de jaarrekening vast te stellen.

        Juridische Grond(en)
        • Artikel 41, lid 2, 3° van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de beleidsrapporten worden vastgesteld door de raad.
        • Artikel 260 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de jaarrekening wordt goedgekeurd voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft.
        Inspraak en advies
        • De jaarrekening 2024 werd toegelicht door de financieel directeur op de raadscommissie omgeving en bestuurlijke organisatie van 2 juni 2025.
        • Het positief advies van het managementteam van 26 mei 2025
        Besluit

        Artikel 1.

        De jaarrekening 2024 bestaande uit de doelstellingenrealisatie, de doelstellingenrekening, de financiële toestand per 31/12, de exploitatie-, investering- en liquiditeitenrekening, de balans en de staat van opbrengsten en kosten, wordt goedgekeurd:

        Budgettair resultaat van het boekjaar: + € 1.127.735,02    

        Beschikbaar budgettair resultaat: - € 236.334,80                      

        Autofinancieringsmarge: + € 1.412.319,27                                             

        Balanstotaal per 31/12: + € 136.404.113,00                                           

        Staat van opbrengsten en kosten per 31/12: overschot van het boekjaar: + € 853.669

        Art. 2.

        De jaarrekening 2024 deel OCMW Kontich, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van heden, wordt goedgekeurd.

      • Organisatiebeheersing - Jaarrapport 2024 - Kennisneming

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Jaarlijks moet de algemeen directeur voor 30 juni aan de gemeenteraad verslag uitbrengen over de uitvoering van het systeem van organisatiebeheersing. Het MATT bereidde de rapportering in bijlage voor. Het document is gebaseerd op het goedgekeurde verbeteractieplan organisatiebeheersing (definitieve versie na aanvullingen n.a.v. audit financiële monitoring en milieuvergunningskwestie zwembad, CBS 21/11/2022). De recentste rapportering is direct herkenbaar aan de groene kleur in de tekst.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 219

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 217-220 en 592

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2024.

      • Antwoord van de toezichthoudende overheid betreffende klacht 'omgevingssituatie Kontich – Keizerhoek / Satenrozen' - Kennisname

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op 15 mei ll. ontving ons bestuur via het Loket voor Lokale Besturen de brief van gouverneur Cathy Berckx, waarin zij een kopie bezorgt van haar antwoord op een klacht en waarin zij verzoekt dit antwoord ter kennis te brengen op de eerstvolgende gemeenteraad.

        Bevoegdheid

        Artikel 333, tweede lid decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de toezichthoudende overheid de betrokken gemeenteoverheid op de hoogte brengt van haar definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Deze mededeling wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van gouverneur Cathy Berckx dd. 15 mei 2025 aan klager, betreffende diens klacht inzake 'omgevingssituatie Kontich – Keizerhoek / Satenrozen'.

      • Indexering tarieven retributiereglement accommodatie gebruik - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Conform het besluit van de gemeenteraad van 19/12/2022 worden de tarieven voor gebruik van de accommodatie van het lokaal bestuur geïndexeerd. 

        basisjaar 2013 = 100

        04/2023 = 126,82

        04/2025 = 134,44

         Van 04/2024 tot 04/2025 zijn de consumptieprijzen met 6,01% gestegen. Waar aangewezen werden bedragen commercieel afgerond 

        De nieuwe tarieven wordt als volgt toegepast vanaf september 2025

        • Reeds bestaande reservaties die nog voor deze tariefwijziging geboekt zijn: oud tarief behouden
        • Seizoen-reservaties voor schoolzwemmen en verenigingen: oud tarief behouden
        • Wijzigingen in de seizoen-reservaties door bv wedstrijdverschuivingen of extra wedstrijden: oud tarief behouden

        Tevens wordt er van deze wijziging nog gebruik gemaakt om een aantal aanpassingen door te voeren:

        • Materiële fout: Inzet van personeel voor lesgevende of toezichthoudende opdrachten waren de oorspronkelijke bedragen foutief. Dit werd rechtgezet en geïndexeerd
        • Tarieven geven van zwemlessen is per halfuur, niet per uur. Dit werd rechtgezet
        • Lijst uitleenmateriaal: werd geactualiseerd op basis van gepast aanbod
        • Sessie zwangerschapszwemmen: wordt niet meer aangeboden
        • Pakket geluid small en large: zijn verouderde pakketten (met cd decks). Aangepast naar 1 pakket geluid. 

         De volgende indexering zal dus gebeuren in 2026 met ingang september dat jaar van nieuwe tarieven.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van tariefreglementen conform het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de indexering van tarieven in het retributiereglement voor accommodatie gebruik goed. 

        Art. 2.

        De gemeenteraad keurt goed dat het indexeren van de tarieven vanaf nu jaarlijks zal gebeuren.

      • Gemeentelijke Holding NV in vereffening - Algemene Vergadering van 25 juni 2025 - Goedkeuring agenda en aanduiding afvaardiging

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Gemeente Kontich is aandeelhouder van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening. Voor de huidige legislatuur dient de gemeente nog een afgevaardigde aan te duiden. Op 22 mei 2025 ontving ons bestuur de oproeping voor de Algemene Vergadering van 25 juni 2025, inclusief de bijhorende documenten. Deze documenten bevinden zich in bijlage aan dit agendapunt.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • De statuten van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van en hecht goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening van 25 juni 2025:

        1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2024
        2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2024
        3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2024 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
        4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2024
        5. Voorstel van de vereffenaars tot benoeming van een commissaris
        6. Stemming over de benoeming van de commissaris
        7. Vraagstelling

        Art. 2.

        De gemeenteraad duidt volgende mandataris aan als vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening:

        • Peter Scholiers, met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.

        Art. 3.

        Deze vertegenwoordiger wordt aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.

        Art. 4.

        Het secretariaat bezorgt een uittreksel van dit besluit aan de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.

      • Pidpa - Algemene vergadering van 27 juni 2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.

        Op vrijdag 27 juni 2025 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering.

        De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:

        1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
        2. Jaarverslag van de raad van bestuur over het jaar 2024
        3. Verslag van de commissaris over het jaar 2024
        4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2024
        5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris
        6. Beleidsplan 2025-2030 en evaluatie van de beleidsperiode 2019-2024
        7. Varia
          • Vragen van vennoten

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.

        Historiek

        Brief van Pidpa van 23 mei 2025 met agenda en bijlagen:

        • verslag van de raad van bestuur over het jaar 2024 (incl. duurzaamheidsrapportering)
        • de jaarrekening over het boekjaar 2024
        • het verslag van de commissaris over 2024
        • model als raadsbeslissing

        Besluit van gemeenteraad dd. 20 januari 2025 betreffende de aanduiding van:

        • mevr. Mia Wauters als afgevaardigde en
        • dhr. Bart Seldeslachts als plaatsvervangend afgevaardigde

        voor de huidige legislatuur op de algemene vergaderingen van Pidpa.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Financiële weerslag - BBC

        Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2024, de jaarrekening over het boekjaar 2024 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.

        Art. 2.

        De gemeenteraad keurt het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2024 goed.

        Art. 3.

        De gemeenteraad keurt het evaluatierapport 2019-2024 en het beleidsplan 2025-2030 goed.

        Art. 4.

        De gemeenteraad geeft de opdracht aan de vertegenwoordiger, Mia Wauters met als plaatsvervanger Bart Seldeslachts, om op de algemene vergadering van 27 juni 2025 overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

        Art. 5.

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een digitaal afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa.

      • IGEAN milieu & veiligheid - Algemene vergadering van 19 juni 2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Algemeen

        Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

        Op 19 december 2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

        Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

        Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

        Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

        De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

        Jaarverslag en jaarrekening

        Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

        De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

        Raad van bestuur

        a. benoemen kandidaat-bestuurder(s) met stemrecht ter vervanging

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden.

        Voor de gemeente Edegem werd Sanne Descamps benoemd als lid van de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid. Er is ondertussen een onverenigbaarheid ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker. Artikel 436 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 23§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen immers dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.

        Beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid voor de bestuursperiode 2025-2030. Sylvia Lagrou is geen gemeenteraadslid. Artikel 434§2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert.

        De gemeenteraad van Edegem motiveert de voordracht als volgt: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."

        In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voor aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025.

        b. benoemen bestuurder(s) met raadgevende stem ter vervanging

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden.

        De buitengewone algemene vergadering nam akte van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en duidde voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aan.

        Mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud:

        "Beste,

        We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle.

        Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders.

        In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten.

        Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?

        Met vriendelijke groeten
        Anke Dehuisser
        algemeen directeur"

        Rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, wijzigt de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid en is Anke Muylle het best gerangschikt.

        In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de aangepaste rangorde voor aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.

        Goedkeuring aanpassing presentiegelden

        Artikel 448 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende (wijziging geldig vanaf 8 april 2023):

        De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.

        Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten.

        Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

        De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.

        In het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 heeft de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index). Deze beslissing was gebaseerd op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening én IGEAN milieu & veiligheid. De (meeste) bestuurders ontvingen finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.

        Beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt:

        Besluit de jaarvergadering

        Enig art.: De jaarvergadering past per 1.01.2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.

        Deze beslissing hield rekening met het nieuwe decreet lokaal bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan. In uitvoering hiervan werd in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat.
        De presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, bedragen 265,25 euro (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr. https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid).

        De verplaatsingsvergoeding bedraagt in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug.
        Intussen is de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld. De raad van bestuur telt 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem en is identiek voor IGEAN dienstverlening én voor IGEAN milieu & veiligheid.

        Gelet op de identieke samenstelling van de raad van bestuur met één voorzitter voor beide verenigingen, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid aan de voorzitter een dubbel presentiegeld toe te kennen. De toekenning van het dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

        Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité

        Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden.

        Het algemeen comité heeft als doel de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen. Het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten.

        Tot op heden heeft IGEAN milieu & veiligheid geen algemeen comité.

        In voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” opgemaakt. In zitting van 16 oktober 2024 heeft de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening kennis genomen van deze inspiratienota en deze eveneens onderschreven. In de nota wordt o.m. verwezen naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming.

        Voormelde nota werd eveneens voorgelegd en besproken op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18 december 2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.

        Beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid een algemeen comité op te richten. De oprichting van een algemeen comité wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025.

        Aan deze algemene vergadering wordt eveneens gevraagd om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.

        Benoemen leden adviescomités

        Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.

        Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.

        Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.

        Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van de adviescomités benoemd werden.

        Nog niet alle gemeenten of deelnemers hadden een lid voorgedragen voor deze adviescomité. De benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.

        Goedkeuring oprichting van IGEAN Energie nv

        Kennisneming van de ruling door de bestuurders tijdens de raad van bestuur van 23 april 2025.

        Opdracht aan Deloitte Legal om juridische bijstand en ondersteuning te verlenen, o.m. bij het opstellen van de nodige documenten voor:

        1. de oprichting van de nieuwe vennootschap,
        2. de gedeeltelijke overdracht van de overheidsopdracht,
        3. de dienstverleningsovereenkomst tussen IGEAN en de nieuw op te richten vennootschap.

        Toelichting door Danny Stas, partner bij Deloitte Legal, bij de ruling en de verder te ondernemen stappen aan de raad van bestuur van 7 mei 2025.

        De goedkeuring van de oprichting van IGEAN Energie nv wordt voorgelegd aan een volgende raad van bestuur en aan de algemene vergadering van 19 juni 2025.

        Goedkeuren uittreding deelnemers

        In zitting van 29 april 2025 heeft de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN dienstverlening stop te zetten. Het betreft een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN dienstverlening.

        De deelnemer die uittreedt, vergoedt de schade die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers. Wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), dan is een uitstap mogelijk zonder schadevergoeding.

        Aangezien het om een volledige uittreding gaat, geldt verder artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen en zullen de aandelen uitbetaald worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden.

        De goedkeuring van de uittreding wordt overeenkomstig artikel 422 van het decreet lokaal bestuur genomen door de algemene vergadering.

        Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

        De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft beslist om de jaarvergadering van 19 juni 2025 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.

        De dagorde werd als volgt vastgelegd:

        1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
        2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024
        3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024
        4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024
        5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging
        6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging
        7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden
        8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité
        9. Benoemen van leden van het algemeen comité
        10. Benoemen van leden adviescomités
        11. Oprichting van IGEAN Energie nv: goedkeuring
        12. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

        Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 8 mei 2025 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 19 juni 2025 aan alle deelnemers bezorgd.
        Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

        1. uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 23 april 2025 en 7 mei 2025
        2. het jaarverslag 2024 met de jaarrekening 2024.

        Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering

        De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid.

        Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

        Met deze beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

        Verdaging agendapunten 7 (Goedkeuren aanpassing presentiegelden) en 11 (Oprichting van IGEAN Energie nv: goedkeuring)

        De raad van bestuur van IGEAN milieu en veiligheid van 4 juni 2025 heeft beslist de betrokken punten te verdagen, rekening houdend met volgende elementen:

        Presentiegelden

        Het is van belang om zowel voor IGEAN DV als voor IGEAN MV samen één gedragen standpunt in te nemen. Dit punt zal daarom eerst opnieuw voorgelegd worden aan de raad van bestuur van IGEAN DV én IGEAN MV, waarna het op een volgende algemene vergadering geagendeerd kan worden.

        Oprichting IGEAN Energie

        Er wordt eerst concretere informatie gevraagd over o.m. de vennootschapsstructuur, de governance en de financiering van de nieuwe vennootschap. IGEAN zal deze informatie voorleggen aan de raad van bestuur, waarna alle deelnemers met meer gedetailleerde kennis een beslissing hierover kunnen nemen op een volgende algemene vergadering. Indien nodig zal IGEAN hiervoor in het najaar een bijkomende algemene vergadering organiseren.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Statuten van IGEAN milieu & veiligheid
        Inspraak en advies
        • Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de raad van bestuur van 7 mei 2025
        • Toelichting en bespreking van de overige punten op de raad van bestuur van 23 april 2025 en van 7 mei 2025
        Financiële weerslag - BBC

        De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 19 juni 2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

        1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
        2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024
        3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024
        4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024
        5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging
        6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging
        7. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité
        8. Benoemen van leden van het algemeen comité
        9. Benoemen van leden adviescomités
        10. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente, Sophie Baeckelmans met als plaatsvervanger Felicia Van Thuyne, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

        Art. 3.

        Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

      • IGEAN dienstverlening - Algemene vergadering van 19 juni 2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Algemeen

        Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.

        Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

        Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

        Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

        Op de algemene vergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

        Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

        De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.

        Jaarverslag en jaarrekening

        Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

        De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

        Raad van bestuur

        a. benoemen kandidaat-bestuurder(s) met stemrecht ter vervanging

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden.

        Voor de gemeente Edegem werd Sanne Descamps benoemd als lid van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening. Er is ondertussen een onverenigbaarheid ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker. Artikel 436 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 22§2 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen immers dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.

        Beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening voor de bestuursperiode 2025-2030. Sylvia Lagrou is geen gemeenteraadslid. Artikel 434§2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert.

        De gemeenteraad van Edegem motiveert de voordracht als volgt: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."

        In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voor aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025.

        b. benoemen bestuurder(s) met raadgevende stem ter vervanging

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden.

        De buitengewone algemene vergadering nam akte van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en duidde voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aan.

        Mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud:

        "Beste,

        We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle.

        Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders.

        In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten.

        Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?

        Met vriendelijke groeten
        Anke Dehuisser
        algemeen directeur"

        Rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, wijzigt de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid en is Anke Muylle het best gerangschikt.

        In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de aangepaste rangorde voor aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.

        Goedkeuring aanpassing presentiegelden

        Artikel 448 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende (wijziging geldig vanaf 8 april 2023):

        De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.

        Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten. Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

        De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.

        In het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 heeft de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index). Deze beslissing was gebaseerd op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening én IGEAN milieu & veiligheid. De (meeste) bestuurders ontvingen finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.

        Beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt:

        Besluit de jaarvergadering

        Enig art.: De jaarvergadering past per 1 januari 2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.

        Deze beslissing hield rekening met het nieuwe decreet lokaal bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan. In uitvoering hiervan werd in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat.
        De presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, bedragen 265,25 euro (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr.https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid).

        De verplaatsingsvergoeding bedraagt in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug.

        Intussen is de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld. De raad van bestuur telt 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem en is identiek voor IGEAN dienstverlening én voor IGEAN milieu & veiligheid.

        Gelet op de identieke samenstelling van de raad van bestuur en om mogelijke extra kosten die dat met zich meebrengt te vermijden, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening vanaf 19 maart 2025 te halveren tot 132,63 euro per zitting (gekoppeld aan de index).

        Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité

        Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden.

        Het algemeen comité heeft als doel de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen. Het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten.

        Tot op heden heeft IGEAN dienstverlening geen algemeen comité.

        In voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” opgemaakt. In zitting van 16 oktober 2024 heeft de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening kennis genomen van deze inspiratienota en deze eveneens onderschreven. In de nota wordt o.m. verwezen naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming.

        Voormelde nota werd eveneens voorgelegd en besproken op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18 december 2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.

        Beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het Voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening een algemeen comité op te richten. De oprichting van een algemeen comité wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025.

        Aan deze algemene vergadering wordt eveneens gevraagd om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.

        Benoemen leden adviescomités

        Artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat er één of meerdere adviescomités kunnen opgericht worden. Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen.

        De intergemeentelijke werking van het EnergieK huis is een van de activiteiten die IGEAN dienstverlening uitvoert als zelfstandige groepering. Om deze intergemeentelijke werking invulling te geven en op te volgen, werd in 2019 de vroegere beleidsgroep Energie omgevormd tot een adviescomité EnergieK Huis.

        Enkel de gemeenten die deel uitmaken van het EnergieK Huis zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité met één effectief lid. Het adviescomité bestaat bij voorkeur uit de bevoegde schepen (energie, klimaat of duurzaamheid). De voordracht én het mandaat van het lid van het adviescomité geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.

        Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur leden voor de adviescomités voordragen, die door de algemene vergadering worden benoemd.

        Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van het adviescomité EnergieK Huis benoemd werden.

        Nog niet alle gemeenten hadden een lid voorgedragen voor dit adviescomité. De benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.

        Goedkeuren uittreding deelnemers

        In zitting van 29 april 2025 heeft de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN dienstverlening stop te zetten. Het betreft een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN dienstverlening.

        De deelnemer die uittreedt, vergoedt de schade die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers. Wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), dan is een uitstap mogelijk zonder schadevergoeding.

        Aangezien het om een volledige uittreding gaat, geldt verder artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen en zullen de aandelen uitbetaald worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden.

        De goedkeuring van de uittreding wordt overeenkomstig artikel 422 van het decreet lokaal bestuur genomen door de algemene vergadering.

        Uitnodiging algemene vergadering - dagorde

        De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft beslist om de jaarvergadering van 19 juni 2025 om 19.00 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.

        De dagorde werd als volgt vastgelegd:

        1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
        2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024
        3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024
        4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024
        5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging
        6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging
        7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden
        8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité
        9. Benoemen van leden van het algemeen comité
        10. Benoemen van leden adviescomités
        11. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

        Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 8 mei 2025 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 19 juni 2025 aan alle deelnemers bezorgd.
        Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

        1. uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 23 april 2025 en 7 mei 2025
        2. het jaarverslag 2024 met de jaarrekening 2024.

        Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering

        De gemeenteraad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid.

        Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

        Met deze beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

        Verdaging agendapunt 7: Goedkeuren aanpassing presentiegelden

        De raad van bestuur van IGEAN dienstverlening van 4 juni 2025 heeft beslist het betrokken punt te verdagen, rekening houdend met volgende elementen:

        Het is van belang om zowel voor IGEAN DV als voor IGEAN MV samen één gedragen standpunt in te nemen. Dit punt zal daarom eerst opnieuw voorgelegd worden aan de raad van bestuur van IGEAN DV én IGEAN MV, waarna het op een volgende algemene vergadering geagendeerd kan worden.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Statuten van IGEAN dienstverlening
        Inspraak en advies
        • Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de raad van bestuur van 7 mei 2025
        • Toelichting en bespreking van de overige punten op de raad van bestuur van 23 april 2025 en van 7 mei 2025
        Financiële weerslag - BBC

        De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op donderdag 19 juni 2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

        1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
        2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024
        3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024
        4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024
        5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging
        6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging
        7. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité
        8. Benoemen van leden van het algemeen comité
        9. Benoemen van leden adviescomités
        10. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente, Sophie Baeckelmans met als plaatsvervanger Felicia Van Thuyne, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

        Art. 3.

        Twee uittreksels van deze gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

      • IGEAN milieu & veiligheid - Aanstelling bijkomend sanctionerend ambtenaar - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeente heeft een politiereglement, waarvan de overtredingen kunnen worden bestraft met gemeentelijke administratieve sancties. Deze administratieve sancties worden opgelegd door een sanctionerend ambtenaar.

        De sanctionerend ambtenaar kan volgens het KB van 21 december 2013 een personeelslid zijn van de samenwerkingsverbanden die tot stand werden gebracht overeenkomstig het decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking.

        De statuten van IGEAN milieu en veiligheid bepalen dat volgend activiteiten met het oog op de realisatie van haar doelstelling door de deelnemers op basis van één of meerdere beheersoverdrachten aan de vereniging kunnen worden toevertrouwd: … “7. juridische en technische ondersteuning inzake handhaving evenals de daarbij horende communicatie en het initiëren, coördineren en realiseren van nieuwe initiatieven inzake gemeentelijke administratieve sancties.”

        In uitvoering hiervan heeft de gemeente beheersoverdracht gedaan aan IGEAN milieu & veiligheid voor het optreden als sanctionerend ambtenaar en het behandelen van de GAS-dossiers.

        In zitting van 30 maart 2022 heeft de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid de eveluatienota en het bijhorend addendum over de intergemeentelijke GAS-werking goedgekeurd met een concreet voorstel voor het verderzetten van de werking evenals de daarbij horende tarieven en wijze van aanrekening vanaf 2022.
        In de kostenraming werd uitgegaan van de extra inzet van een sanctionerend ambtenaar om het stijgend aantal dossiers,(vnl. stilstaan en parkeren en GAS5) te kunnen behandelen en de dienstverlening te kunnen garanderen.

        IGEAN is ondertussen overgegaan tot de aanwerving van een extra sanctionerend ambtenaar, Ellen Van den Heuvel, die met succes de daartoe vereiste opleiding heeft gevolgd en een (verplicht) gunstig advies kreeg van de procureur des Konings.

        Hiervoor voldoen volgende personeelsleden van IGEAN milieu & veiligheid aan de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete, zoals bepaald in het betrokken KB van 21 december 2013:

        • Hilde Boydens
        • Lobke Goormans
        • Nils Vanhees
        • Ellen Van den Heuvel

        Artikel 6§3 van de GAS-wet van 24 juni 2013 bepaalt evenwel dat de effectieve aanstelling van de sanctionerend ambtenaar dient te gebeuren door de gemeenteraad.
        Met voorliggende ontwerpbeslissing wordt aan de gemeenteraad gevraagd de aanstelling van de extra sanctionerend ambtenaar goed te keuren en de aanstelling.

        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Artikel 6§3 van de GAS-wet van 24 juni 2013
        Juridische Grond(en)
        • Nieuwe gemeentewet
        • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (artikel 6§3)
        • KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding geven tot opleggen van GAS.
        • KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de GAS.
        • KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van protocolakkoord tussen de gemeente en het parket (gemengde inbreuken en inbreuken stilstaan en parkeren)
        • KB van 9 maart 2014 betreffende de GAS voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen op de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen
        Besluit

        Artikel 1.

        In uitvoering van artikel 6§3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de GAS-wet, wordt de aanstelling van volgende personeelslid van IGEAN milieu en veiligheid als sanctionerend ambtenaar bevestigd:

        • Ellen Van den Heuvel, met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.

        Art. 2.

        Een uittreksel van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zal aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

      • Afsluiten concessieovereenkomst tussen Batopin en Gemeente Kontich voor het plaatsen van een cashpunt te Ferdinand Maesstraat 65 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op 23/3/2021 is er een erfpachtovereenkomst afgesloten tussen Kerkfabriek Sint-Michaël te Waarloos en Gemeente Kontich voor de grond gelegen te Ferdinand Maesstraat 65. 

        In deze erfpachtovereenkomst wordt overeengekomen dat het gemeentebestuur de bestaande woning afbreekt en hier een parking met toegangsweg aanlegt naar het achterliggende gebied. Wat ook gerealiseerd is en in gebruik.

        Elke mogelijke wijziging van invulling moet kaderen in een voorziening ten doel van de bevolking van Waarloos en hiervoor dient eerst schriftelijke toestemming verleend te worden door de Kerkfabriek zoals omschreven in artikel 3 van de erfpachtovereenkomst.

        De firma Batopin nv doet samen met gemeente Kontich een voorstel tot het plaatsen van een cashautomaat ten dienste van de bevolking en sluit hiervoor een concessieovereenkomst af voor een termijn van 9 jaar verlengbaar per 3 jaar.

        Alle kosten van plaatsing, onderhoud en exploitatie alsook het vullen van de automaten is ten lasten van Batopin nv.

        Bevoegdheid

        Art. 56 §3 8° b) van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college bevoegd is voor "de daden van beschikking: over verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten van meer dan negen jaar, behalve het vaststellen van de contractvoorwaarden waarvoor de GR bevoegd blijft"

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad geeft goedkeuring tot het afsluiten van een concessieovereenkomst tussen Batopin nv en Gemeente Kontich voor het plaatsen van een cashautomaat te Ferdinand Maesstraat 65 in Kontich.

      • Vernieuwing van de dakdichting van de technische dienst - Lastenvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeente wenst zonnepanelen te leggen op het dak van de technische dienst. Na controle is gebleken dat de bitumineuze dakdichting versleten is. Om niet over enkele jaren de zonnepanelen terug van het dak te moeten halen om de dakdichting te vernieuwen kan dit best nu eerst gebeuren. In eerste instantie werd dit ook via raamcontract van VEB gevraagd. Deze offerte is niet voordelig bevonden. € 242.000 incl. btw.

        Er werd verder geïnformeerd naar uitvoeringsmogelijkheden en een eerste schatting van de werken komt op € 178.000 incl. btw.

        Gesterkt door deze betere prijs heeft de technische dienst samen met aankoop een bestek opgemaakt en een aanbestedingsdossier samengesteld. De raming van de technische dienst bedraagt € 182.400 incl. 21% btw.

        Er wordt voor een openbare aanbesteding gekozen om het werk zo ruim mogelijk bekend te maken. Hierdoor is het de bedoeling een heel voordelige prijs te krijgen. De lokale dakdekkers worden geïnformeerd over de publicatie van dit bestek op e-Procurement.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

        Financiële weerslag - BBC

        De werken zijn geraamd op € 182.400 incl. 21% btw.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad verleent goedkeuring aan onderhavig bestek voor de opdracht 'Vernieuwing van de dakdichting van de technische dienst'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, alsook de gunningswijze.

      • Aanpassing schoolreglement met bijhorende infobrochure A-HA! School 2025-2026 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op voordracht van OVSG dienen er talrijke relevante wijzigingen doorgevoerd te worden in het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool A-HA!.

        De directeur van A-HA! school integreerde alle nieuwe artikelen en correcties in het schoolreglement. Het bevat eveneens verwijzingen naar wetgeving waaraan men refereert. De nieuwe elementen zijn telkens duidelijk gevisualiseerd in de bijlage, een infobrochure is eveneens toegevoegd en geeft duiding bij de werking van de school en haar samenwerkingspartners.

        Bevoegdheid

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3 en artikel 56

        Juridische Grond(en)
        • Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 31,34, 37, 27bis, en 53
        • De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs
        • De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement
        • De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs
        • De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 17 juni 1997 betreffende tijdelijk onderwijs aan huis, permanent onderwijs aan huis en vrijstelling van leerplicht  in het basisonderwijs
        Inspraak en advies

        De schoolraad van 22 mei 2025.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het vernieuwde schoolreglement 2025-2026 met bijhorende infobrochure van de gemeentelijke basisschool A-HA! goed.

      • Bovenlokale werking – Jaarrekening en activiteitenverslag 2024 Streekvereniging Zuidrand - Kennisname

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.

        De projectvereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s waaronder cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokaal cultuurbeleid, recreatie en toerisme.

        De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.

        Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 14, §2) dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en activiteitenverslag voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden ter goedkeuring.

        Bevoegdheid

        Artikel 40 van het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt in § 2 dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt en daarvoor algemene regels kan vaststellen.

        Juridische Grond(en)
        • Gemeenteraadsbesluit van november en/of december 2016: Goedkeuring oprichting Streekvereniging Zuidrand
        • Gemeenteraadsbesluit van december 2020: De raad keurt de verlenging van de duur en de aangepaste statuten van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed.
        • Gemeenteraadsbesluit van januari/februari 2025: De raad keurt de aangepaste statuten van de Streekvereniging Zuidrand goed.
        Financiële weerslag - BBC

        De Streekvereniging Zuidrand sloot 2024 af met een winst van 15.471,95 euro. Deze vormde samen met de overgedragen winst van 2023 een totaal van 360.132,30 euro die wordt overgedragen naar 2025.

        In totaal ontving de Streekvereniging Zuidrand in 2023 voor 677.804,41 euro aan subsidies, gemeentelijke bijdragen en andere inkomsten, waarvan 227.088,86 euro (34%) vanuit de lokale besturen.

        Besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het activiteitenverslag voor 2024 van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed.

      • Eindrapportering Lokaal Activeringspact 2023 (LAP 1) - Activering door betere lokale jobmatching- Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Met het lokaal activeringspact beoogt lokaal bestuur Kontich een verhoogde deelname aan de arbeidsmarkt en toeleiding naar duurzaam werk van begunstigden van het recht op maatschappelijke integratie/leefloon en tijdelijk ontheemden/begunstigden van financiële steun (equivalent leefloon). Het project LAP 1 werd uitgevoerd door lokaal bestuur Kontich in samenwerking met de ILV Zora werkt en haar medewerkers/arbeidsbegeleiders. 

        Aan de gemeente Kontich werd bij MB dd. 20/12/2023 een subsidie van maximaal 32.000€ toegekend door de Vlaamse Gemeenschap. De uitvoeringsperiode van het project Lokaal Activeringspact liep van 1/12/2023 tot en met 30/11/2024. Uitsluitend kosten gemaakt binnen deze uitvoeringsperiode komen in aanmerking als subsidiabele kosten. Om deze subsidie te verantwoorden en het laatste deel te laten storten, moet de goedgekeurde inhoudelijke en financiële rapportering door de voorzitter van de gemeenteraad worden ondertekend.

        Bevoegdheid

        Art. 3 b) van het MB tot toekenning van een subsidie aan Gemeente Kontich in het kader van de subsidieoproep "Lokaal Activeringspact" bepaalt dat de begunstigde (gemeente Kontich) na afloop van het project een inhoudelijke en financiële eindrapportering indient bij diens gemeenteraad.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het inhoudelijk en financieel eindrapport van het Lokaal Activeringspact 2023 goed.

      • Lijst en regels van samenstelling adviesraden - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeenteraad keurt de lijst van samen te stellen adviesraden + bijhorende samenstellingsregels goed. 

        Grootste veranderingen met betrekking tot samen te stellen adviesraden betreft de omgevingsraad (reeds goedgekeurd op de gemeenteraad van 22/4/2025) en de oprichting van een vrijetijdsraad waarin de huidige sportraad en cultuurraad zouden opgaan (al dan niet ad hoc specifieke werkgroepen kunnen daarin een plek krijgen). 

        Verdere timing

        • Proces kandidaturen
          • Oproep in infoblad dat verschijnt op 20/8
          • Deadline indienen kandidaturen 10/9
        • Bekrachtiging en aanpassing statuten + participatiereglement
          • Ten laatste zitting december
        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 304

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur (artikels 48, 52-58, 304)
        • Jeugddecreet (artikel 48)
        • Cultuurpact
        • Decreet lokaal sociaal beleid
        • VCRO hoofdstuk III afdeling 3
        • Besluit van de Vlaamse Regering houdende het lokaal beleid kinderopvang
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de lijst en regels van samenstelling voor de adviesraden goed.

      • Verlening renteloze lening verbouwing kantine en kleedkamers RV Waarloos vzw - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Afwezig: Stijn De Haes, Raadslid
        Feiten en context

        RV Waarloos vraagt een renteloze lening voor voorziene verbouwingen.

        Voordelen voor de vereniging:

        • Het behoud van een deel van eigen middelen stelt hen in staat om eventuele meerwerken of onvoorziene kosten tijdens de bouw op te vangen.
        • Financiële stabiliteit blijft gewaarborgd, waardoor ze in geval van onvoorziene omstandigheden (zoals een verminderde jaaromzet door een crisis, tijdelijke sluiting van de kantine, enz.) afbetalingen kunnen blijven uitvoeren.
        • Voldoende werkingsmiddelen blijven beschikbaar voor reguliere activiteiten en toekomstige investeringen.
        • De ondersteuning door de gemeente helpt de vereniging financieel gezond te blijven en hun sportieve en sociale werking verder te versterken.

        Bij deze aanvraag is toegevoegd

        • balans en beleidsnota 2024
        • offertes van de geplande werken
        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Financiële weerslag - BBC

        Het gaat om een lening ter waarde van € 150.000. Er is geen financiële impact indien de lening correct terugbetaald wordt, wel het risico van onze borgstelling.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad kent een renteloze lening toe voor de verbouwing kantine en kleedkamers door RV Waarloos vzw.

      • VDP - De Meyl - Project- en financieringskader 2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Afwezig: Luc Abrams, Schepen
        Luc Van Hoof, Raadslid
        Feiten en context

        Voetbalclub VDP Sport vzw en Tennisclub De Meyl vzw wensen samen te werken om hun sportinfrastructuur uit te breiden.

        Voor de voetbalclub gaat dit over een uitbreiding van 3 kunstgrasvelden, 4 kleedkamers, omheining, speeltuin, parking voor auto’s en fietsen en diverse verfraaiingswerken.

        Voor de tennisclub wordt een uitbreiding gepland met 6 padelterreinen met stalen overkapping, verlichting, 6 binnenterreinen in een tennishal, 5 buitenterreinen, kantine en kleedkamers (deels ondergrond) en diverse werken.

        Voor dit project werd een nieuwe BV VDP De Meyl opgericht, waarin beide vzw's gelijk participeren.

        Voor dit project werd een bovenlokale subsidie aangevraagd bij Sport Vlaanderen. Het project vraagt GEEN directe financiële inbreng van de gemeente, er wordt wel een doorgeeflening gevraagd.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Inspraak en advies

        Overlegvergadering VDP - De Meyl BV met het gemeentebestuur van 13/05/25, verslag in bijlage.

        Financiële weerslag - BBC

        De BV VDP-De Meyl vraagt om een doorgeeflening van 3,6 mioe euro met een looptijd van 25 jaar.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad gaat akkoord met de verlening van een doorgeeflening van € 3.600.000 aan VDP - De Meyl BV voor de uitbreiding van hun sportinfrastructuur, onder de opschortende voorwaarden van:

        1. de definitieve goedkeuring van een bovenlokale subsidie van minimaal 750 KEUR vanwege Sport Vlaanderen
        2. het goedkeuren van een omgevingsvergunning door de gemeente Kontich voor de geplande uitbreiding.
      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Annaert, Raadslid
        Afwezig: Luc Abrams, Wim Claes, Schepenen
        Feiten en context

        Mondelinge vraag 1:

        Anton Van Belleghem: Een vraag n.a.v. het BOA decreet. De verenigingen in Kontich kunnen een rol spelen in de uitvoering van het decreet maar ze kunnen evengoed een rol spelen in het structureel meer betrekken van kansarme jongeren in hun werking. Zet de gemeente in, om jongeren structureel door te verwijzen naar culturele activiteiten, muziek en jeugdactiviteiten?

        Cindy Vanbaeden: Vorige legislatuur werd een volledig kinderkansenplan uitgeschreven en het is zeker de ambitie om dit tijdens deze legislatuur ook te doen. Er stonden al een aantal acties in en het is zeker een doelstelling om meer de bruggen te bouwen, zeker rond sport, cultuur. Er werden al brainstormingsessies georganiseerd waarin we verschillende partners erbij betrekken. Dit item staat zeker op onze radar en we gaan hiermee verder aan de slag. Het is zeker ook de ambitie om zoveel mogelijk jongeren te laten kennis maken met verschillende soorten sporten. De uitdaging is dan om dan ook van daaruit verder te kunnen bouwen bij interesse in samenwerking met diverse verenigingen in Kontich en Waarloos.

        Mondelinge vraag 2:

        Evy Van Santfoort: Naar aanleiding van een brand in Willebroek trok een rookwolk over onze gemeente en was er geurhinder. De informatie hierover werd verspreid via een bericht op de sociale media. Waarom werd er niet gekozen voor een melding via BE-Alert?

        Luc Van Hoof: Vanuit de gemeente Willebroek werd een BE-Alert verzonden voor slechts twee straten.

        Bart Seldeslachts vult aan. Er werd een analyse gemaakt om niet te reageren via BE-Alert. Er was geen geurhinder, niet in het centrum, Kazerne of in Waarloos en ook geen overlast van de rook. Dit alles werd door verschillende mensen ter plaatse gecontroleerd en de analyse werd gemaakt met de veiligheidsdiensten, noodplanning, brandweer en politie om geen BE-Alert uit te sturen. We wilden de mensen extra geen schrik aanjagen vermits uit de analyse bleek dat harde actie niet nodig was.

        De openbare vergadering van de gemeenteraad wordt geopend door de voorzitter om 20.00 uur, aansluitend op de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf.

         

        De gemeenteraad wordt geschorst om 21.04 uur, na de goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige gemeenteraad.

         

        Na deze schorsing vindt de volledige raad voor maatschappelijk welzijn plaats. Aansluitend op de raad voor maatschappelijk welzijn en om 21.31 uur wordt de gemeenteraad heropend met het agendapunt over de jaarrekening van het AGB.

         

        Besluit

        Er zijn 2 mondelinge vragen, dewelke volledig raadpleegbaar zijn in het audioverslag van deze raad.

De voorzitter sluit de zitting op 17/06/2025 om 00:11.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Algemeen directeur

Merel Akkermans
Voorzitter