De voorzitter opent de zitting op 21/11/2022 om 22:26.
Op 17 oktober 2022 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 oktober 2022 worden goedgekeurd.
Op 28/10/22 ontving het secretariaat de brief van de gouverneur betreffende de jaarrekening OCMW Kontich 2021 via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur. De brief zit in bijlage.
Art. 332 § 1 derde lid van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of OCMW-raad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De raad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van het ocmw door de gouverneur, bij gouverneursbesluit van 27/10/2022.
Het kwaliteitshandboek geeft uitvoering aan het kwaliteitsdecreet van 17 oktober 2003 en aan het woonzorgdecreet van 6 februari 2019. De versie 2022 11 van het kwaliteitshandboek dienst gezinszorg en reguliere schoonmaakhulp werd volledig aangepast aan het nieuwe woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en de aanverwante uitvoeringsbesluiten. Doorheen 2019 tot en met 2022 werd heel het kwaliteitshandboek geactualiseerd, zodat het binnen de gestelde tijdslimiet van 31 december 2022 voldoet aan alle erkennings- en subsidienormen van het nieuw woonzorgdecreet.
Concreet gaat het sinds 2019 om volgende aanpassingen:
Alle aanpassingen en nieuwe procedures werden geïmplementeerd in de werking van de dienst gezinszorg en de schoonmaakdiensten. De actualisaties gebeurden van 2019 tot en met 2022 jaarlijks als verbeteractie binnen de werkgroep kwaliteit volgens een stappenplan met tijdspad. De tussentijdse aanpassingen werden jaarlijks voorgelegd aan het vast bureau. Het definitief afgewerkte kwaliteitshandboek wordt finaal voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het kwaliteitshandboek vermeldt binnen het kwaliteitsmanagementsysteem dat de raad voor maatschappelijk welzijn wettelijk de eindverantwoordelijkheid draagt van alle beslissingen in het OCMW en dat de raad voor maatschappelijk welzijn deelbevoegdheden kan overdragen voor operationele toepassingen van het kwaliteitssysteem. Deze overdracht betreft concreet de opvolging van en wijzigingen aan het kwaliteitshandboek, het kwaliteitsjaarverslag - inclusief de resultaten van de driejaarlijkse tevredenheidsmetingen en zelfevaluatie - en de kwaliteitsjaarplanning.
Het evaluatiesysteem werd verder verfijnd volgens alle aanpassingen conform het woonzorgdecreet.
De aangepaste versie 2022 11 van het kwaliteitshandboek staat in bijlage bij dit besluit. In bijlage staan tevens ter kennisgeving het recent aangepaste zorg- en ondersteuningsplan van de dienst gezinszorg en het afsprakenblad van de schoonmaakdiensten, beide geactualiseerde werkdocumenten als onderdeel van de operationele werking.
Aansluitend worden gebruikers en mantelzorgers hierover individueel geïnformeerd via de geactualiseerde algemene richtlijnen (zie apart ontwerpbesluit) en algemeen via de informatiebrochure zorg en gezondheid en de website.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om onderhavig besluit te nemen.
Geen budgettaire impact
Enig artikel.
Het kwaliteitshandboek van de dienst gezinszorg versie 2022 11 wordt goedgekeurd.
De laatste goedgekeurde versie van de algemene richtlijnen dienst gezinszorg en schoonmaakdiensten dateert van 22 oktober 2018. Aansluitend was in 2019 een administratieve aanpassing wegens de inschakeling van het OCMW in het lokaal bestuur Kontich. Als overgang werden in 2022 tijdelijk aangepaste ontwerprichtlijnen gebruikt, in afwachting van de definitieve afwerking. Dit was nodig om de continuïteit van de werking te blijven garanderen.
De aangepaste versie 2022 11 van de algemene richtlijnen staat in bijlage bij dit besluit. Ter vergelijking staan tevens de vorige goedgekeurde richtlijnen van 22 oktober 2018 in bijlage, wat toont dat de richtlijnen grondig werden herwerkt.
De algemene richtlijnen versie 2022 11 geven de gedetailleerde voorwaarden, mogelijkheden en beperkingen van de diensten gezinszorg en schoonmaakhulp, aangepast conform het nieuwe woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en de aanverwante uitvoeringsbesluiten. Het geeft de concretisering van de nieuwe werkingsprincipes, in bijzonder van het doelstellingengericht werken, het versterken van de signaalfunctie van medewerkers en de prioriteitenregeling en criteria met bijzondere aandacht aan kwetsbare doelgroepen en aan de draagkracht van mantelzorgers. Tegelijk werden enkele bijkomende verplichte meldingen vanuit het woonzorgdecreet toegevoegd. Als inspiratie werd een voorbeeld van huishoudelijk reglement van VVSG gebruikt, eveneens opgenomen in de bijlagen.
Daarnaast werd de lay-out overzichtelijker en leesbaarder gemaakt.
De algemene richtlijnen versie 2022 11 worden in gebruik genomen met ingang van 22 november 2022, mits goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn op 21 november 2022. Alle nieuwe én huidige gebruikers ontvangen een exemplaar van deze nieuwe versie.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om onderhavig besluit te nemen.
Geen budgettaire impact
Enig artikel.
De wijzigingen aan de algemene richtlijnen van de dienst gezinszorg en de schoonmaakdiensten zoals voorgesteld in versie 2022 11 worden goedgekeurd.
Artikels 6, 7 en 8 van het woonzorgdecreet van 15 februari 2019 verankeren de algemene principes van de financiële en bestuurlijke weerbaarheid en transparantie. Een van de principes is dat elke initiatiefnemer een administratief basisdossier moet kunnen voorleggen (artikel 7). Dit is van toepassing op de dienst voor gezinszorg.
"Artikel 7 § 1. (…) Het administratief basisdossier, vermeld in het eerste lid, 1°, bevat volgende elementen:
Het administratief basisdossier van de dienst gezinszorg staat in de bijlagen en werd opgemaakt volgens de leidraad van de VVSG, tevens opgenomen in de bijlagen.
Het administratief basisdossier verwijst zoveel mogelijk naar bestaande documenten om het op een eenvoudige manier actueel te houden. Onderdelen 1, 2 en 3 (voorgenomen activiteiten, organisatiestructuur en feitelijke leiding) moeten openbaar raadpleegbaar zijn op de website van de woonzorgvoorziening. Deze elementen zijn reeds opgenomen in de website lokaal bestuur Kontich onder https://www.kontich.be/thema/3177/bestuur.
Daarnaast moet deze website een gebruiksvriendelijke samenvatting van de code voor goed bestuur weergeven. Deze dient nog opgemaakt te worden.
De oorspronkelijke termijn om het administratief basisdossier in te brengen was 30 juni 2021. Dit werd omwille van de coronacrisis verschoven naar 31 december 2022. Uiterlijk tegen 1 januari 2023 moest het document bezorgd worden aan het Vlaams agentschap Zorg en Gezondheid volgens een uniforme voorgeschreven procedure. Deze procedure is nog niet gekend en de indiening werd vanuit het agentschap recent eveneens uitgesteld. Het goedgekeurde administratief basisdossier wordt aan het agentschap bezorgd zodra de procedure van indiening bekend gemaakt wordt.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om onderhavig besluit te nemen.
Geen budgettaire impact
Artikel 1.
Het administratief basisdossier van de dienst gezinszorg wordt goedgekeurd
Art. 2.
Het administratief basisdossier wordt bezorgd bij het Agentschap Zorg en Gezondheid zodra de uniforme procedure van indiening gekend is.
Art. 3.
Er wordt nog een gebruiksvriendelijke samenvatting van de code voor goed bestuur voorzien op de website.
De dienst warme maaltijden binnen zorg en gezondheid bestaat sinds 23 mei 1973 en werkt met een intern reglement inzake tussenkomst aan de beneficianten, zoals toegevoegd in bijlage. De warme maaltijden worden sinds 2016 geleverd door Traiteur Delimeal NV te Boechout, voorheen gekend als traiteur Derkinderen.
Voorbije jaren was er een stelselmatige daling van het aantal dossiers en het aantal geleverde maaltijden. In 2021 daalde het aantal dossiers warme maaltijden naar 34 voor heel 2021. Alle personen waren 65 jaar of ouder en 88,2% was ouder dan 80 jaar. In de loop van 2021 stopten 14 dossiers en er werden 20 dossiers overgenomen naar 2022. In de loop van 2022 was het aantal stopzettingen en aantal nieuwe vragen gelijklopend en in oktober 2022 restten nog 22 lopende dossiers. Eind 2021 waren nog 2 dossiers met recht op tussenkomst volgens het reglement inzake tussenkomst aan de beneficianten. Vanaf maart 2022 had geen enkel dossier nog recht op deze tussenkomst.
De traiteur verhoogde sinds 1 maart 2021 viermaal de prijs van de warme maaltijden, in totaal met € 2 per maaltijd:
Prijs per warme maaltijd | Gewoon | Dieet |
Tot 1/03/2021 | € 7,50 | € 8,50 |
1/03/2021 – 1/03/2022 | € 7,75 | € 8,75 |
1/03/2022 – 1/07/2022 | € 8,25 | € 9,25 |
Vanaf 1/07/2022 | € 9,50 | € 10,50 |
De tussenkomst in het intern reglement werd telkens evenredig verhoogd, behalve op 1 juli 2022 omdat er toen al geen cliënten meer waren met recht op tussenkomst.
De redenen van de dalende vraag zijn de volgende:
Omwille van het lage aantal dossiers waarbij geen enkel dossier in 2022 nog recht heeft op tussenkomst en de door de jaren heen bijgekomen alternatieven sinds de start van de dienst warme maaltijden is het voorstel om m.i.v. 1 januari 2023 te stoppen met de dienst met warme maaltijden en om het intern reglement inzake tussenkomst aan de beneficianten op te heffen. Er bestaat geen schriftelijke overeenkomst met traiteur Delimeal die dit in de weg staat.
De enige consequentie voor de bestaande cliënten is dat de prijs per maaltijd bij doorverwijzing via onze dienst warme maaltijden € 1 lager ligt dan bij rechtstreekse afname via de traiteur. Voor bestaande cliënten betekent deze stopzetting dus terug een prijsverhoging van € 1 per maaltijd. Bij beslissing van stopzetting vragen we hiervoor een overgangsperiode bij traiteur Delimeal.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om onderhavig besluit te nemen.
Vermits er geen effectieve tussenkomsten meer waren heeft deze opheffing geen budgettaire impact. Het beleidsitem van de dienst warme maaltijden moet m.i.v. 1 januari 2023 niet langer voorzien worden in de boekhouding BBC2020.
Artikel 1.
De opheffing van het intern reglement inzake tussenkomst aan de beneficianten wordt goedgekeurd. Dit houdt in dat de dienst warme maaltijden binnen zorg en gezondheid wordt stopgezet m.i.v. 1 januari 2023.
Art. 2.
Het diensthoofd zorg en gezondheid krijgt de opdracht om de stopzetting dienst warme maaltijden uit te voeren en om de nodige betrokkenen te informeren. Aan traiteur Delimeal wordt een overgangsperiode gevraagd voor de huidige bestaande beneficianten.
Het intern 'Reglement inzake tussenkomst van de beneficianten' is van toepassing op de schoonmaakdienst en karweidienst en is verouderd. Een vorige grote wijziging van het reglement dateert van 18 december 2007. Sindsdien werden enkel details aangepast, vb. verhoging van de prijs van een dienstencheque-uur of actualisatie van de kostprijs. Met de huidige aanpassingen wordt het reglement grondig geactualiseerd en afgestemd op de gewijzigde werking.
In de bijlagen staan:
In 'Hoofdstuk I - De tussenkomsten per uur' gebeurden volgende actualisaties:
In 'Hoofdstuk II- De tussenkomsten voor materialen en specifieke bepalingen voor de karweihulp' gebeurde een grondige actualisatie en vereenvoudiging die afgestemd werd op de gewijzigde werking sinds de integratie van de technische diensten. Daarbij werd rekening gehouden met gegeven opmerkingen door de technische dienst.
In 'Hoofdstuk III - De kostprijzen' worden de kostprijzen niet langer jaarlijks aangepast, vermits dit sinds 2012 niet meer jaarlijks gebeurde. De vroegere berekeningswijze is door de gewijzigde werking niet langer mogelijk en wordt vereenvoudigd tot de bruto jaarkosten gedeeld door het aantal gewerkte uren per jaar van een voltijds equivalente medewerker. De huidige kostprijs van € 32 voor schoonmaakhulp en € 40 voor karweihulp blijft behouden, omdat die nog steeds overeenkomt met de gehanteerde kostprijsberekening.
Het geactualiseerde reglement wordt in gebruik genomen met ingang van 22 november 2022, mits goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn op 21 november 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om onderhavig besluit te nemen.
Dit heeft geen budgettaire impact.
Artikel 1.
De wijzigingen aan het intern reglement inzake tussenkomsten van de beneficianten van de schoonmaakdienst en karweidienst versie 2022 12 worden goedgekeurd.
Art. 2.
Het geactualiseerde reglement gaat in op 22 november 2022.
algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Sindsdien werden de statuten meermaals gewijzigd en bevestigd door de bevoegde Vlaamse minister.
Lokaal bestuur Kontich is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
aankoopcentrale
In toepassing van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17.06.2016 betreffende de overheidsopdrachten kan IGEAN milieu & veiligheid optreden als aankoopcentrale.
In uitvoering hiervan heeft IGEAN milieu & veiligheid een raamovereenkomst geplaatst voor het leasen van fietsen voor het personeel van de bij IGEAN aangesloten besturen.
De activiteit van aankoopcentrale blijft evenwel beperkt tot het plaatsen van de overheidsopdracht en het sluiten van de raamovereenkomst. Elk aangesloten bestuur zal zelf rechtstreeks instaan voor het plaatsen van de bestellingen, het opvolgen van de leveringen, de opvolging van de individuele contracten en de betalingen.
Als een lokaal bestuur beroep doet op een aankoopcentrale is ze overeenkomstig artikel 47§2 van de wet van 17.06.2016 vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
fietsmobiliteit - fietslease
Fietsmobiliteit aanmoedigen past in het actieplan van de Vlaamse Regering tegen de files en voor een groenere mobiliteit en economie. Het geeft eveneens uitvoering aan de klimaatdoelstellingen die op de diverse niveaus vooropgesteld zijn. Tenslotte zorgt het voor een veiligere en gezondere leefomgeving en kan het een troef zijn bij het aantrekken van personeel.
Ook lokale besturen willen hun steentje bijdragen en inzetten op fietsmobiliteit.
Op vraag van enkele gemeenten heeft IGEAN een overheidsopdracht georganiseerd met als doel een raamovereenkomst af te sluiten voor de operationele leasing van fietsen voor het personeel van de lokale besturen aangesloten bij IGEAN.
De overeenkomst voorziet verschillende types van fietsen en omvat naast de huurprijs voor de fiets eveneens een onderhoudscontract, een pechbijstand en een verzekering tegen schade en diefstal. Het leasecontract geldt voor een periode van 36 of 48 maanden en steunt op de lokale fietshandelaars die maximaal kunnen ingezet worden.
De looptijd van de raamovereenkomst bedraagt 4 jaar.
rechtspositieregeling lokale besturen
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12.03.2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies creëert de mogelijkheid voor lokale besturen om personeelsleden op vrijwillige basis volgende elementen afzonderlijk of gezamenlijk te laten omzetten tegen voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit:
1. vakantiedagen,
2. eindejaarstoelage,
3. fietsvergoeding.
Het lokaal bestuur heeft van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de eindejaarstoelage in te zetten en de rechtspositieregeling aangepast, welke met een apart besluit goedgekeurd werd het college van burgemeester en schepenen.
fietspolicy
De fietspolicy bepaalt de concrete voorwaarden voor het beheer en gebruik van de leasefiets.
Deze fietspolicy moet ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college van Burgemeester en schepenen.
verdere timing
Nadat het OCMW heeft laten weten beroep te zullen doen op IGEAN milieu & veiligheid die optreedt als aankoopcentrale voor het leasen van fietsen voor het personeel van de bij IGEAN aangesloten besturen, zal IGEAN deze beslissing aan o2o bezorgen, die als opdrachtnemer instaat voor de verdere uitvoering van de opdracht en het maken van concrete afspraken met de het OCMW.
Leasingmaatschappij o2o zet in op lokale economie
O2o is de gegunde opdrachtnemer. Bij o2o lease je bij om het even welke fietshandelaar die jij wil. Ze werken reeds samen met meer dan 1.000 partners in België. Bestaat er nog geen samenwerking met een specifieke fietshandelaar, kan je er als klant een fiets kiezen en een offerte opvragen. Aan de hand van die offerte, neemt o2o dan contact op met die specifieke handelaar en start een samenwerking op. Het opstarten van zo'n samenwerking neemt ongeveer 2 weken in beslag.
O2o heeft reeds een samenwerking met 3 Kontichse handelaars; 't Ventiel, Velodi Kontich en Bosch Sport.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het OCMW en kan daarvoor algemene regels vaststellen (art. 77 Decreet over het Lokaal Bestuur).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
De betalingen lopen rechtstreeks tussen o2o en het lokaal bestuur
Artikel 1.
Het OCMW Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van IGEAN voor de plaatsing van de opdracht fietslease, die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemer o2o
Art. 2.
De opdrachten in het kader van dit raamcontract worden binnen de looptijd van de raamcontracten rechtstreeks door het OCMW gegund aan o2o zonder de betrokkenheid en aansprakelijkheid van IGEAN.
Art. 3.
Een exemplaar van deze beslissing zal aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23.11.2021.
Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 26.10.2022 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023 evenals aan de begroting 2023. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage
Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.
Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds.
Om de continuïteit van innovatieve projecten te garanderen, werd in eerste instantie gepland om ook in 2023 een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.
Gelet evenwel op de precaire financiële situatie waarin vele lokale besturen zich bevinden, o.m. ten gevolge van de energiecrisis en de kostenbesparingen die op alle bestuurlijke niveaus wordt gezocht, stelt de raad van bestuur voor om in 2023 uitzonderlijk geen bijdrage te vragen aan de deelnemers.
De overbrugging van één kalenderjaar (2023) is enkel mogelijk mits een tijdelijk sterk verminderde activiteit in het kader van innovatieve projecten en omdat het innovatiefonds een rollend fonds is en recurrente inkomsten worden toegevoegd uit de innovatieve projecten die in de reguliere werking werden opgenomen.
Een korte nota over de activiteiten 2022 in het kader van het innovatiefonds is als bijlage gevoegd.
De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.
Aanvaarden toetreding welzijnsvereniging KINA
Met het besluit van de algemene vergadering van de welzijnsvereniging KINA van 30.03.2022 drukt KINA de wens uit om toe te treden tot IGEAN milieu & veiligheid.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de welzijnsvereniging. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan de welzijnsvereniging
5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
Benoemen van een lid van het adviescomité
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
De heer Sven Van Gysel werd als schepen van leefmilieu in de gemeente Niel vervangen door mevrouw Kelly Breugelmans en maakt in die functie deel uit van het adviescomité milieu.
De heer Karl Van Hoofstat werd als lid voor de gemeente Schelle in het adviescomité veiligheid vervangen door de heer Pieter Smits.
De heer Erwin Callens (OCMW Brasschaat) wordt voor de welzijnsvereniging KINA voorgedragen als lid van het adviescomité veiligheid.
De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 26.10.2022 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 21.12.2022 om 19 u met volgende dagorde:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023
2. goedkeuren van de begroting 2023
3. innovatiefonds – bepalen bijdrage
4. aanvaarden van toetreding welzijnsvereniging KINA
5. benoemen leden adviescomités.
In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 26.10.2022 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 21.12.2022 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.
1. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
2. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 26.10.2022
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2023
4. de nota over het innovatiefonds.
Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid.
Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
nvt
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 21.12.2022 om 19 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023
2. goedkeuren van de begroting 2023
3. innovatiefonds – bepalen bijdrage
4. aanvaarden van toetreding welzijnsvereniging KINA
5. benoemen leden adviescomités.
Art. 2
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 21.12.2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Art. 3
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Algemeen
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de jaarvergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, in het kader van de oprichting van een zelfstandige groepering. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 25.01.2021.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23.11.2021.
Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 26.10.2022 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023 evenals aan de begroting 2023. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Aanvaarden toetreding welzijnsvereniging KINA
Met het besluit van de algemene vergadering van de welzijnsvereniging KINA van 30.03.2022 drukt KINA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de welzijnsvereniging. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan de welzijnsvereniging
5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 26.10.2022 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 21.12.2022 om 19 u met volgende dagorde:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023
2. goedkeuren van de begroting 2022
3. aanvaarden van toetreding welzijnsvereniging KINA.
In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 26.10.2022 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 21.12.2022 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.
1. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
2. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 26.10.2022
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2023.
Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid.
Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
nvt
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 21.12.2022 om 19 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2023
2. goedkeuren van de begroting 2023
3. aanvaarden van de toetreding van welzijnsvereniging KINA tot IGEAN dienstverlening.
Art. 2
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 21.12.2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Art. 3
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Er zijn geen mondelinge vragen.
De voorzitter sluit de zitting op 21/11/2022 om 23:01.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter