Terug
Gepubliceerd op 24/11/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 20/10/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 20/10/2025 om 20:02.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Afwezig: Wim Annaert, Evy Van Santfoort, Raadsleden
        Feiten en context

        Dhr. Kempenaers uit de Beemdenlaan vraagt: 

        Na de aanleg van de fietsstraat in de Ooststatiestraat, fietsen nog steeds velen over het voetpad.

        Willem Wevers antwoordt: We zullen dit zeker bekijken op de volgende verkeerscel, misschien moeten we hier ook politie inschakelen of extra signalisatie plaatsen.

        Bevoegdheid

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025; Artikel 32

        Juridische Grond(en)

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025

        Besluit

        Er is 1 publieksvraag, zie zittingsverslag voor integrale versie.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 15 september 2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Afwezig: Evy Van Santfoort, Raadslid
        Feiten en context

        Op 15 september 2025 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-raden

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 277 §1 en 278 §1
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 september 2025 worden goedgekeurd.

      • Antwoord toezichthoudende overheid aan klager betreffende klacht 'Gemeenteraadsbeslissing dd. 16 juni 2025 houdende de goedkeuring van een doorgeeflening – Geen toezichtmaatregel' - Kennisname

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 2 oktober 2025 ontving ons bestuur via het Loket voor Lokale Besturen de brief van gouverneur Cathy Berckx, waarin zij een kopie bezorgt van haar antwoord op een klacht en waarin zij verzoekt dit antwoord ter kennis te brengen op de eerstvolgende gemeenteraad.

        Bevoegdheid

        Artikel 333, tweede lid decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de toezichthoudende overheid de betrokken gemeenteoverheid op de hoogte brengt van haar definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Deze mededeling wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van gouverneur Cathy Berckx dd. 1 oktober 2025 aan klager, betreffende diens klacht inzake 'Gemeenteraadsbeslissing dd. 16 juni 2025 houdende de goedkeuring van een doorgeeflening – Geen toezichtmaatregel'.

      • AGB Kontich – Jaarrekening 2024 BBC - Kennisgeving toezichtsbeslissing

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Feiten en context

        AGB Kontich stelt 2 jaarrekeningen op: één volgens de principes van de vennootschapsboekhouding en één volgens de principes van de beleids- en beheerscyclus (BBC).

        De vaststelling en de goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 243 van het decreet lokaal bestuur, dat bepaalt dat: 

        • De vaststelling van de BBC-jaarrekening een bevoegdheid is van de raad van bestuur;
        • De gemeenteraad een advies moet uitbrengen over die jaarrekening;
        • De goedkeuring van de BBC-jaarrekening een bevoegdheid is van de toezichthoudende overheid.

        De jaarrekening 2024 volgens de BBC van het AGB Kontich werd vastgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 16 juni 2025. De gemeenteraad van 16 juni 2025 gaf een positief advies over diezelfde jaarrekening.

        Op 30 september 2025 ontving AGB Kontich het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2024 volgens de BBC. Het besluit zit in bijlage.

        Bevoegdheid

        Artikel 332.§ 1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.

        Juridische Grond(en)
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en meer bepaald artikels 241, 243, 260 tot en met 262, en 332
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
        • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
        • De statuten van het AGB Kontich, en meer bepaald artikels 37 en 44
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2024 volgens de BBC van het AGB Kontich.

        Art. 2.

        De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van AGB Kontich voor de uitoefening van hun mandaat met betrekking tot het jaar 2024.

      • AGB Kontich – Prijssubsidiereglement 2025/aanpassing 1 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vanwege de Gemeente Kontich prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur.

        Aan de gemeenteraad Kontich wordt goedkeuring gevraagd over het prijssubsidiereglement AGB Kontich.

        Bevoegdheid

        Artikel 40.§ 3. van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.

        Juridische Grond(en)
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en meer bepaald artikels 231 t.e.m. 244.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich werden goedgekeurd
        • Goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 8 december 2004
        Financiële weerslag - BBC

        De noodzakelijke kredieten zijn voorzien in het budget van het gemeentebestuur.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich goed;

        Art. 2.

        PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR AGB KONTICH

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2025 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2025 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur minstens EUR 976.154,27 (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.

        Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Kontich vanaf heden de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur te vermenigvuldigen met een factor 1,81.

        De Gemeente Kontich erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Kontich, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur moet vermenigvuldigen met een factor 1,81 om economisch rendabel te zijn.

        Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur wenst de Gemeente Kontich dat er tijdens het kalenderjaar 2025 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Kontich wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Kontich verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 november 2025 tot en met 31 december 2025 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.

        De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Kontich voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 0,81.

        De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Kontich deze steeds documenteren.

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich moet op de 15de werkdag van elk kwartaal de Gemeente Kontich een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich uitreikt aan de Gemeente Kontich. De Gemeente Kontich dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich binnen de 5 werkdagen na ontvangst.

        Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2026 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Kontich en het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vóór 01 januari 2026.

      • Aanpassing retributiereglement gebruik accommodaties - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Opdat het retributiereglement in overeenstemming is met de overeenkomsten die lokaal bestuur Kontich zal sluiten met buurgemeenten omtrent schoolzwemmen, passen we het reglement aan. Wijziging zit in het voorbehouden van het aanbod schoolzwemmen aan scholen wier gemeente daartoe een overeenkomst heeft afgesloten.

          Tarieven (euro, incl. btw) voor scholen gevestigd in Kontich Tarieven (euro, incl. btw) voor scholen waarvan de gemeente een overeenkomst betreffende het gebruik en de exploitatie van het gemeentelijke zwembad te Kontich voor schoolzwemmen heeft 
        Schoolzwemmen per leerling en per zwembeurt van 30 minuten € 1,3 € 1,7
        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40.§ 3.: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de aanpassing aan het retributiereglement op het gebruik van accommodatie van lokaal bestuur Kontich goed.

      • Uniform Politiereglement - Wijzigingen bijlage 1 - Publiek toegankelijke inrichtingen - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Deze beslissing betreft een aanpassing van het gemeentelijk politiereglement gemeente Kontich – Bijlage 1 houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijk inrichtingen. Goedgekeurd door gemeenteraad op 20 september 2021.

        Het nieuwe reglement zou ingaan op 1 januari 2026, tot dan blijft de versie goedgekeurd op 20 september 2021 van toepassing.

        Er wordt door de brandweer een toelichting voorzien op dinsdag 30 september 2025 en/of donderdag 16 oktober 2025.

        Bijlagen

        Aan het besluit worden 2 documenten toegevoegd:

        • voorstel aanpassingen zonaal politiereglement: dit document geeft aan welke aanpassingen er voorgesteld worden en waarom.
        • ontwerp zonaal politiereglement: dit document geeft aan hoe het politiereglement er uit zal zien na aanpassing.

        Deze documenten maken integraal deel uit van de beslissing.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40.§ 1.: De gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.

        Juridische Grond(en)
        • Artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Inspraak en advies

        De zoneraad van de brandweer Zone Rand adviseert volgende aanpassingen:

        Administratieve bepalingen

        Definities (art. 1.1)

        Verbouwen (art. 3.1.6)

        Huidige situatie

        Verbouwen: Structurele wijzigingen

        Vaststelling

        Te algemene formulering.

        Voorstel tot aanpassing

        Verbouwen: Structurele wijzigingen aanbrengen die een invloed hebben op de stabiliteit en/of brandweerstand van de scheidende elementen.

        Herinrichten (art. 3.1.8)

        Huidige situatie

        Herinrichten: Een bestaande publiek toegankelijke inrichting wijzigen zonder aanpassingen aan de structuur.

        Vaststelling

        De wijzigingen in het aantal aanwezigen, de compartimentering en evacuatie (vluchtwegen) hebben invloed op de brandveiligheid. Op deze aanpassingen willen we als brandweer advies verlenen.

        Voorstel tot aanpassing

        Herinrichten: Een bestaande publiek toegankelijke inrichting wijzigen zonder aanpassingen aan de structuur maar wel met invloed op:

        • brandcompartimentering
        • aantal gebruikers
        • evacuatie(wegen)

        Toepassingsgebied (art. 3.2.2)

        Huidige situatie

        Dit reglement is niet van toepassing op:

        • Scholen(a)
        • Gebouwen voor uitoefening van erediensten (b) 

        Vaststelling

        a. Wanneer schoolgebouwen door derden gebruikt worden, zijn de bezoekers niet bekend met deze gebouwen. Er is ook geen begeleiding vanuit de school aanwezig. Dikwijls wordt er een sleutel overhandigd en zijn de aanwezigen op zichzelf aangewezen bij een incident.

        b. In Vlaanderen zijn er zes erkende erediensten. Praktijk leert dat andere lokalen / ruimten gebruikt voor erediensten amateuristisch zijn ingericht en niet aangepast aan het aantal te verwachten bezoekers.

        Wanneer er evenementen worden georganiseerd in deze gebouwen zoals vb. een concert is het aantal te verwachten personen beduidend hoger.

        Voorstel tot aanpassing

        Dit reglement is niet van toepassing op:

        • Scholen voor hun onderwijsopdracht : gebouwdelen van scholen die buiten de schooluren door derden gebruikt worden, worden wel als publiek toegankelijke inrichting beschouwd.
        • Gebouwen voor uitoefening van erkende erediensten : in zoverre deze enkel gebruikt worden voor de erediensten. Worden deze ook voor andere doelen gebruikt dan worden ze als publiek toegankelijke inrichtingen beschouwd. 

        Brandveiligheidsattest (art. 3.3)

        Huidige situatie

        De exploitant van een “nieuwe” publiek toegankelijke inrichting is verplicht:

        • Ten minste 60 dagen voor de opening van de inrichting de openingsdatum van de inrichting aan de burgemeester mede te delen;
        • Een controle van de brandveiligheid ten minste 60 dagen voor de opening van de inrichting aan te vragen.
        • Zich ervan te vergewissen dat aan alle maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand, opgenomen in dit reglement, is voldaan vooraleer de inrichting te openen. 

        Het brandveiligheidsattest wordt aangevraagd door de exploitant aan de burgemeester in volgende gevallen:

        • Nieuwe publiek toegankelijke inrichtingen;
        • Bestaande publiek toegankelijke inrichtingen die verbouwd, heringericht of uitgebreid worden;
        • Bestaande publiek toegankelijke inrichtingen met een nieuwe exploitant;
        • Vóór het beëindigen van de geldigheidsduur van het brandveiligheidsattest;
        • Bij wijzigingen die de brandveiligheid en de evacuatiemogelijkheden kunnen beïnvloeden;
        • Bij toename van het aantal toegelaten personen.

        Vaststelling

        De termijn van 60 dagen wordt niet gehanteerd. De exploitanten zijn nog niet voldoende ver met het oprichten van hun instelling. Te vroeg aangevraagde controle bezoeken leiden tot situaties waarbij de brandweer op een ‘werf’ terechtkomt en bijgevolg geen verslag kan opstellen. Praktijk leert dat de instellingen pas net voor opening afgewerkt zijn en klaar voor controle.

        Voorstel tot aanpassing

        De exploitant van een “nieuwe” publiek toegankelijke inrichting is verplicht:

        • Ten minste 30 dagen voor de opening van de inrichting de openingsdatum van de inrichting aan de burgemeester mede te delen;
        • Een controle van de brandveiligheid ten minste 30 dagen voor de opening van de inrichting aan te vragen.
        • Bij het bepalen van de datum voor de controle dient de exploitant er zeker van te zijn, dat de werken voldoende ver geëvolueerd zijn, zodat aan dit reglement is voldaan. 

        Het brandveiligheidsattest wordt aangevraagd door de exploitant aan de burgemeester in volgende gevallen:

        • Nieuwe publiek toegankelijke inrichtingen;
        • Bestaande publiek toegankelijke inrichtingen die verbouwd, heringericht of uitgebreid worden;
        • Bestaande publiek toegankelijke inrichtingen met een nieuwe exploitant;
        • Vóór het beëindigen van de geldigheidsduur van het brandveiligheidsattest;
        • Bij wijzigingen die de brandveiligheid en/of de evacuatiemogelijkheden kunnen beïnvloeden;
        • Bij toename van het aantal toegelaten personen. 

        Stappenplan (art. 3.3.7)

        Huidige situatie

        Bij het uitreiken van een B attest heeft de exploitant zes maanden om een stappenplan uit te werken om aan het reglement te voldoen. Dit stappenplan wordt aan de burgemeester bezorgd binnen de vooropgestelde termijn.

        Vaststelling

        De termijn om een stappenplan uit te werken is in andere brandveiligheidswetgevingen zoals de ouderenvoorzieningen, toerisme voor allen, …vastgelegd op 7 maanden.

        Om de eenvormigheid voor uitbaters, preventionisten en bestuur te vergroten wordt voorgesteld de termijn op te trekken naar 7 maanden.

        Voorstel tot aanpassing

        Bij het uitreiken van een B attest heeft de exploitant zeven maanden om een stappenplan uit te werken om aan het reglement te voldoen. Dit stappenplan wordt aan de burgemeester bezorgd binnen de vooropgestelde termijn.

        Afwijking (art. 3.5)

        Huidige situatie

        Procedure

        De aanvraag tot afwijking wordt door de exploitant schriftelijk aan de burgemeester bezorgd, die ze voor advies kan doorsturen naar de afwijkingscommissie. Het afwijkingsdossier omvat minstens volgende zaken:

        • Duidelijke plannen van de inrichting, op schaal getekend;
        • Verklarende nota waarom een afwijking wordt aangevraagd;
        • Toelichting van het gelijkwaardig alternatieve voorstel met gelijkwaardig veiligheidsniveau. 

        Vaststelling

        Dubbele formulering in de vraag naar gelijkwaardig veiligheidsniveau.

        Voorstel tot aanpassing

        Procedure

        De aanvraag tot afwijking wordt door de exploitant schriftelijk aan de burgemeester bezorgd, die ze voor advies kan doorsturen naar de afwijkingscommissie. Het afwijkingsdossier omvat minstens volgende zaken:

        • Duidelijke plannen van de inrichting, op schaal getekend;
        • Verklarende nota waarom een afwijking wordt aangevraagd;
        • Toelichting van het alternatieve voorstel met gelijkwaardig veiligheidsniveau. 

        Technische bepalingen

        Keuken (art. 4.1.9)

        Huidige situatie

        Een lokaal, of een gedeelte daarvan, waarin zich toestellen bevinden met een totaal gecummuleerd elektrisch vermogen groter of gelijk aan 10 kW of met open vlam.

        Vaststelling

        Vaste frituurtoestellen vormen een gekend risico op brand.

        Voorstel tot aanpassing

        Een lokaal, of een gedeelte daarvan, waarin zich ofwel:

        • toestellen bevinden met een totaal gecummuleerd elektrisch vermogen groter of gelijk aan 10 kW
        • toestellen met open vlam
        • vaste frituurtoestellen 

        Aantal toegelaten personen (art. 4.2)

        Huidige situatie

        Aantal toegelaten personen

        De exploitant heeft een vork waartussen hij het aantal toegelaten personen kan bepalen. Deze vork wordt gevormd door het minimum aantal personen en het maximum aantal personen.

        Minimum aantal toegelaten personen

        Het minimum aantal toegelaten personen (inclusief personeel) wordt vastgesteld aan de hand van onderstaande regels:

        • Het aantal vaste zitplaatsen en overige oppervlakte volgens onderstaande regels;
        • Voor elke vorm van eet- en drankgelegenheid is dit aantal de totale publiek toegankelijke oppervlakte gedeeld door 1 met aftrek van de oppervlakte met vast meubilair;
        • Voor andere inrichtingen is dit aantal de totale publiek toegankelijke oppervlakte gedeeld door 10;
        • Voor nieuwe inrichtingen is dit aantal de totale publiek toegankelijke oppervlakte gedeeld door 3. 

        Maximum aantal toegelaten personen

        Het maximum aantal toegelaten personen (inclusief het personeel) wordt vastgesteld aan de hand van de criteria vermeld in punten 1 t.e.m. 4. Het meest ongunstige criterium geldt, dus datgene dat het minst aantal personen vermeldt.

        • Op basis van de oppervlakte en/of het aantal zitplaatsen
        • Op basis van het aantal uitgangen
        • Op basis van de breedte van de uitgangen
        • Het max. aantal toegelaten personen kan door de brandweerdienst worden verminderd

        Uitzondering

        Het maximum aantal toegelaten personen is telkens opnieuw te bepalen bij een gewijzigde opstelling. Vooral bij de exploitatie van een polyvalente zaal dient hieraan bijzondere aandacht besteed.

        Het maximum aantal toegelaten personen kan door de brandweerdienst worden verminderd op basis van de risico’s, de bezetting, de functie, de bereikbaarheid of de inplanting van de publiek toegankelijke inrichting

        Vaststelling

        De beschrijving van het “minimum en maximum aantal toegelaten personen” geeft aanleiding tot verwarring. Dit bij uitbaters, preventionisten en de besturen. Duidelijker wordt het wanneer we spreken van een onder- en bovengrens. De ondergrens bepaalt de uitgangen en maatregelen.

        Het reglement zorgt ervoor dat de exploitant er belang bij heeft om een lager aantal gebruikers vast te leggen en zo in een lagere categorie ingedeeld te worden. De voorwaarden zijn namelijk minder streng voor de lagere categorieën. Kantelpunten zijn 10, 50 en 500 personen. Vanaf 500 personen moet er vb. een automatische branddetectie installatie geplaatst worden.

        Om dit op te vangen werd bij opmaak van het reglement een beveiliging ingebouwd zodat het minimum aantal toegelaten personen niet lager kan gelegd worden dan wat redelijk kan verwacht worden. Deze beveiliging is nodig maar veroorzaakt problemen bij bepaalde categorieën. Voornamelijk de kleinere horecazaken, sportcomplexen, bowlings, ….

        Een moeilijkheid is het ontbreken van een eenduidige indeling in categorieën, wat is een restaurant, café, taverne, danscafé, … wat met een restaurant in een bowlingzaal? Wat met alle verschillende evenementenlocaties zoals bowlings, VR-games, escape-rooms, ….

        Het reglement vereist dat er in deze gevallen telkens een afwijking moet gevraagd worden aan de burgemeester. De burgemeester kan advies op deze afwijkingsaanvraag aan de hulpverleningszone vragen. Voor de nieuwe gebouwen moet er mogelijks eveneens een afwijkingsaanvraag worden ingediend bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Een omslachtige procedure voor de uitbater.

        Voorstel tot aanpassing

        Aantal toegelaten personen

        Het maximum aantal toegelaten personen wordt voorgesteld door de exploitant. Het wordt beperkt door het aantal, de ligging en de afmetingen van de uitgangen en de dimensies van de evacuatiewegen.

        Het maximum aantal toegelaten personen is afhankelijk van de opstelling in en de inrichting van de zaal. Vooral bij de exploitatie van een polyvalente zaal dient hieraan bijzondere aandacht besteed te worden.

        Het maximum aantal toegelaten personen kan door de brandweerdienst worden verminderd op basis van de risico’s, de bezetting, de functie, de bereikbaarheid of de inplanting van de publiek toegankelijke inrichting.

        Indien de oppervlakte van de zaal maakt dat de capaciteit door de brandweer hoger ingeschat wordt dan voorgesteld door de exploitant, kan de brandweer de burgemeester adviseren om de inrichting eventueel in een hogere categorie in te delen en bijkomende uitgangen en evacuatiewegen op te leggen.

        De brandweer kan zich hiervoor onder andere baseren op volgende criteria:

        Het aantal vaste zitplaatsen en overige oppervlakte volgens onderstaande regels;

        • Voor elke vorm van eet- en drankgelegenheid is dit aantal de totale publiek toegankelijke oppervlakte gedeeld door 3 met aftrek van de oppervlakte met vast meubilair;
        • Voor andere inrichtingen is dit aantal de totale publiek toegankelijke oppervlakte gedeeld door 10;
        • Voor nieuwe inrichtingen is dit aantal de totale publiek toegankelijke oppervlakte gedeeld door 3. 

        Categorie 1

        Organisatie (art. 5.7)

        Veiligheidsregister (art. 5.7.1)

        Huidige situatie

        In elke publiek toegankelijke inrichting dient een veiligheidsregister permanent ter inzage te liggen voor de bevoegde instanties, alsook voor de personen die hiertoe door de burgemeester werden gemachtigd. Dit register bevat informatie over veiligheidsvoorschriften en vergunningen, waaronder (indien van toepassing):

        • Brandveiligheidsverslag;
        • Exploitatievergunning;
        • Milieuvergunning
        • Omgevingsvergunning
        • Aantal toegelaten personen conform B2;
        • Verslagen en/of attesten van de periodieke controles;
        • Verzekeringspolis objectieve aansprakelijkheid in geval van brand en ontploffing. 

        Vaststelling

        het opnemen van de milieu- en omgevingsvergunning in de oplijsting zorgt voor verwarring. Weinig uitbaters beschikken over deze gegevens. We stellen dan ook voor om ze te schrappen uit de oplijsting.

        Voorstel tot aanpassing

        In elke publiek toegankelijke inrichting dient een veiligheidsregister permanent ter inzage te liggen voor de bevoegde instanties, alsook voor de personen die hiertoe door de burgemeester werden gemachtigd. Dit register bevat informatie over veiligheidsvoorschriften en vergunningen, waaronder (indien van toepassing):

        • Brandveiligheidsverslag;
        • Exploitatievergunning;
        • Aantal toegelaten personen;
        • Verslagen en/of attesten van de periodieke controles;
        • Verzekeringspolis objectieve aansprakelijkheid in geval van brand en ontploffing. 

        Technische installaties (art. 5.7.5)

        Huidige situatie

        De verantwoordelijke moet volgende installaties periodiek laten nazien.

        Vaststelling

        Het reglement bevat een algemene opsomming. Niet alle installaties zijn altijd aanwezig.

        Voorstel tot aanpassing

        Indien aanwezig, moet de verantwoordelijke volgende installaties periodiek laten nazien:

        Categorie 2

        Inplanting (art.6.1)

        Huidige situatie

        De inrichting is rechtstreeks en voortdurend bereikbaar door de voertuigen van de hulpdiensten.

        Op de toegangswegen wordt steeds een rijstrook vrijgehouden waar stilstaan en parkeren verboden is. Hydranten moeten ten allen tijde vrij blijven en bereikbaar voor de hulpdiensten

        Vaststelling

        De inrichting van de openbare weg is de bevoegdheid van de overheid. De exploitant heeft hierin geen bevoegdheid.Het gaat dan ook over de private toegangswegen waarvoor de exploitant bevoegd is. De inrichting hiervan moet zorgen dat de inrichting ten alle tijde bereikbaar is.

        Voorstel tot aanpassing

        De inrichting is rechtstreeks en voortdurend bereikbaar door de voertuigen van de hulpdiensten.

        Op de private toegangswegen wordt steeds een rijstrook vrijgehouden waar stilstaan en parkeren verboden is. Hydranten moeten ten allen tijde vrij blijven en bereikbaar voor de hulpdiensten

        Uitgangen - automatische deuren (art. 6.4.6)

        Huidige situatie

        Automatisch werkende deuren mogen gebruikt worden, mits zij uitgerust zijn met paniekbeslag.

        Vaststelling

        Bestaande systemen welke automatisch openen bij defect of stroomuitval zijn onderwerp van een afwijkingsaanvraag. Er is geen veiligheidsrisico bij dit type deur. De aanvraag betreft dus een formaliteit en is omslachtig voor de uitbater en bestuur.

        Voorstel tot aanpassing

        Automatisch werkende deuren mogen gebruikt worden mits zij, ofwel zijn uitgerust met paniekbeslag, ofwel bij het uitvallen van de elektrische stroom of een ander defect automatisch in open stand worden geplaatst.

        Technische ruimte (6.5)

        Huidige situatie

        In lokalen met een centrale verwarmingsinstallatie en/of installatie voor warmwaterproductie moeten alle nodige veiligheidsmaatregelen worden genomen om oververhitting, ontploffing en brand te voorkomen. In de omgeving van de installatie dient alles wat het brandrisico verhoogt, te worden geweerd.

        Installaties met een nominaal vermogen vanaf 75 kW dienen in een technisch lokaal met wanden EI 60 en zelfsluitende deuren EI1 30 te worden ondergebracht.

        Vaststelling

        Er wordt meer en meer gebruikgemaakt van nieuwe technieken zoals warmtepompen. Het artikel is van toepassing op de installaties die werken met verbranding. De formulering is hieraan aan te passen cfr. het KB 7 juli 1994 (en wijzigingen).

        Voorstel tot aanpassing

        In lokalen met een centrale verwarmingsinstallatie en/of installatie voor warmwaterproductie moeten alle nodige veiligheidsmaatregelen worden genomen om oververhitting, ontploffing en brand te voorkomen. In de omgeving van de installatie dient alles wat het brandrisico verhoogt, te worden geweerd.

        Verbrandingstoestellen met gecumuleerd verbrandingsdebiet vanaf 75 kW dienen in een technisch lokaal met wanden EI 60 en zelfsluitende deuren EI1 30 te worden ondergebracht.

        Kookgelegenheden (art. 6.5.2)

        Huidige situatie

        Frituurtoestellen bevinden zich op minstens 2 m van een evacuatieweg of zijn uitgerust met een vaste automatische blusinstallatie, welke gekoppeld is aan een mechanisme dat de toevoer van energie naar het toestel onderbreekt bij het in werking treden van de blusinstallatie.

        Huidige situatie

        Blusvoorzieningen zijn te voorzien nabij de verplaatsbare friteuses om branduitbreiding te voorkomen.

        Voorstel tot aanpassen

        Frituurtoestellen bevinden zich op minstens 2 m van een evacuatieweg of zijn uitgerust met een vaste automatische blusinstallatie, welke gekoppeld is aan een mechanisme dat de toevoer van energie naar het toestel onderbreekt bij het in werking treden van de blusinstallatie.

        Nabij een verplaatsbare friteuse is een goed passend metalen deksel en voldoende groot branddeken conform EN 1869 te voorzien.

        Organisatie (art. 6.7)

        Huidige situatie

        De verantwoordelijke moet volgende installaties periodiek laten nakijken.

        Vaststelling

        Het reglement bevat een algemene opsomming. Niet alle installaties zijn altijd aanwezig.

        Voorstel tot aanpassing

        Indien aanwezig, moet de verantwoordelijke volgende installaties periodiek laten nazien:

        Organisatie - overzichtstabel (art. 6.7.6)

        Huidige situatie

        Veiligheidsverlichting - goede werking

        Bevoegd persoon

        6-maandelijks 

         Vaststelling

        Om de goede werking van de ganse installatie te garanderen is het nodig om op regelmatige basis een keuring te laten uitvoeren door een erkend organisme (EO).

        De elektrische laagspanningsinstallatie wordt 5-jaarlijks door een erkend organisme gekeurd. Als voorstel wordt dezelfde termijn opgenomen. Algemeen keurt de EO zowel de laagspanning als veiligheidsverlichting. Dit kan dus in één controlebezoek / verslag worden opgenomen.

        Voorstel tot aanpassing

        Veiligheidsverlichting

        Erkend organisme

        5-jaarlijks

        Veiligheidsverlichting - goede werking

        Bevoegd persoon

        6-maandelijks

         Categorie 3

        Inplanting (art. 7.1)

        Huidige situatie

        De inrichting is rechtstreeks en voortdurend bereikbaar door de voertuigen van de hulpdiensten.

        Op de toegangswegen wordt steeds een rijstrook vrijgehouden waar stilstaan en parkeren verboden is. Hydranten moeten ten allen tijde vrij blijven en bereikbaar voor de hulpdiensten

        Vaststelling

        De inrichting van de openbare weg is de bevoegdheid van de overheid. De exploitant heeft hierin geen bevoegdheid. Het gaat dan ook over de private toegangswegen waarvoor de exploitant bevoegd is. De inrichting hiervan moet zorgen dat de inrichting ten alle tijde bereikbaar is.

        Voorstel tot aanpassing

        De inrichting is rechtstreeks en voortdurend bereikbaar door de voertuigen van de hulpdiensten.

        Op de private toegangswegen wordt steeds een rijstrook vrijgehouden waar stilstaan en parkeren verboden is. Hydranten moeten ten allen tijde vrij blijven en bereikbaar voor de hulpdiensten

        Uitgangen - automatische deuren (art. 7.4.6)

        Huidige situatie

        Automatisch werkende deuren mogen gebruikt worden, mits zij, uitgerust zijn met paniekbeslag.

        Vaststelling

        Bestaande systemen welke automatisch openen bij defect of stroomuitval zijn onderwerp van een afwijkingsaanvraag.

        Voorstel tot aanpassing

        Automatisch werkende deuren mogen gebruikt worden mits zij, ofwel zijn uitgerust met paniekbeslag, ofwel bij het uitvallen van de elektrische stroom of een ander defect automatisch in open stand worden geplaatst.

        Technische ruimte (7.5.1.2)

        Huidige situatie

        In lokalen met een centrale verwarmingsinstallatie en/of installatie voor warmwaterproductie moeten alle nodige veiligheidsmaatregelen worden genomen om oververhitting, ontploffing en brand te voorkomen. In de omgeving van de installatie dient alles wat het brandrisico verhoogt, te worden geweerd.

        Installaties met een nominaal vermogen vanaf 75 kW dienen in een technisch lokaal met wanden EI 60 en zelfsluitende deuren EI1 30 te worden ondergebracht.

        Vaststelling

        Er wordt meer en meer gebruikgemaakt van nieuwe technieken zoals warmtepompen. Het artikel is van toepassing op de installaties die werken met verbranding. De formulering is hieraan aan te passen cfr. het KB 7 juli 1994 (en wijzigingen)..

        Voorstel tot aanpassing

        In lokalen met een centrale verwarmingsinstallatie en/of installatie voor warmwaterproductie moeten alle nodige veiligheidsmaatregelen worden genomen om oververhitting, ontploffing en brand te voorkomen. In de omgeving van de installatie dient alles wat het brandrisico verhoogt, te worden geweerd.

        Verbrandingstoestellen met gecumuleerd verbrandingsdebiet vanaf 75 kW dienen in een technisch lokaal met wanden EI 60 en zelfsluitende deuren EI1 30 te worden ondergebracht.

        Technische ruimte (7.5.1.5)

        Huidige situatie

        Op de gastoevoerleiding dient buiten het gebouw een afsluiter aangebracht te worden en de plaats hiervan dient duidelijk zichtbaar te zijn op de gevel.

        Vaststelling

        Het plaatsen van een gasafsluiter is een grote kost voor de exploitant. Indien de gasleiding een te kleine diameter heeft, wordt er vanuit de gasmaatschappij geen afsluiter geplaatst.

        De gasmaatschappij bepaalt of een gasafsluiter noodzakelijk is.

        Voorstel tot aanpassing

        Schrappen van het artikel.

        Organisatie (art. 7)

        Huidige situatie

        De verantwoordelijke moet volgende installaties periodiek laten nazien.

        Vaststelling

        Het reglement bevat een algemene opsomming. Niet alle installaties zijn altijd aanwezig.

        Voorstel tot aanpassing

        Indien aanwezig, moet de verantwoordelijke volgende installaties periodiek laten nazien:

        Organisatie - overzichtstabel (art. 7.6)

        Huidige situatie

        Veiligheidsverlichting - goede werking

        Bevoegd persoon

        6-maandelijks

         Vaststelling

        Om de goede werking van de ganse installatie te garanderen is het nodig om op regelmatige basis een keuring te laten uitvoeren door een erkend organisme (EO).

        De elektrische laagspanningsinstallatie wordt 5-jaarlijks door een erkend organisme gekeurd. Als voorstel wordt dezelfde termijn opgenomen. Algemeen keurt de EO zowel de laagspanning als veiligheidsverlichting. Dit kan dus in één controlebezoek / verslag worden opgenomen.

        Voorstel tot aanpassing

        Veiligheidsverlichting

        Erkend organisme

        5-jaarlijks

        Veiligheidsverlichting - goede werking

        Bevoegd persoon

        6-maandelijks

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het ontwerp aanpassing politiereglement voor publiek toegankelijke inrichtingen goed, zoals goedgekeurd in de zoneraad van juni 2025.

      • Verplaatsing voetweg nr. 31 - OMV_2025024952 - Weigering

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De aanvraag betreft de sloop van de serre, de oprichting van een technische loods, de aanleg van een hemelwaterreservoir, de plaatsing van zonnepanelen, de verbouwing van het ketelhuis, de plaatsing van nieuwe verharding voor de poort van de nieuwe loods en het verplaatsen van voetweg nr. 31.

        Het project omvat de volgende stedenbouwkundige handelingen:

        • De sloop van de volledige achterste serre;
        • De oprichting van een technische loods over de technische installaties. Deze loods met een gabarit gelijk aan dit van de reeds vernieuwde serres, wordt opgericht tussen de corridor naar de serres en het te behouden ketelhuis. Dit laatste wordt bij die gelegenheid mee bekleed in gelijkaardige gevelpanelen.
        • De aanleg van een nieuw hemelwaterreservoir naast het reeds vroeger aangelegde reservoir en dwars over voetweg nr. 31.
        • De plaatsing van zonnepanelen op het nieuwe waterreservoir;
        • De verbouwing van het ketelhuis (vernieuwing dakbedekking en bekleding van de gevels);
        • De plaatsing van de nieuwe verharding voor de poort van de nieuwe loods.

        De aanvraag bevat, naast bovenstaande, een vraag tot het verplaatsen van een deel van voetweg nr. 31. Omdat het nieuwe waterreservoir haaks op het gebouwencomplex wordt geplaatst kruist deze de voetweg.

        Bevoegdheid

        In uitvoering van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gemeenteraad bevoegd om te beslissen over de verplaatsing van een gemeenteweg.

        In uitvoering van artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over de verplaatsing van een gemeenteweg, alvorens de vergunningverlenende overheid kan beslissen over de goedkeuring van de omgevingsaanvraag, vermeld in art. 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

        Juridische Grond(en)
        • Decreet Omgevingsvergunningen: Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
        • Besluit Omgevingsvergunningen: Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunningen haar bijlagen
        • VCRO: Hoofdstuk 4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
        • Integraal waterbeleid: Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid
        • Gewestplan: Gewestplan Antwerpen, goedgekeurd bij K.B. van 3 oktober 1979
        • Hemelwaterverordening: Besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater
        • Adviesverlening: Besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot aanwijzing van de instanties die over een vergunningsaanvraag advies verlenen, inzonderheid artikel 1, 2°
        • Bouwreglement: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'het algemeen bouwreglement v.3.1.', goedgekeurd door de deputatie in zitting van 28 januari 2010
        • Gemeentewegendecreet: decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019
        Inspraak en advies

        De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. De aanvraag valt niet onder toepassing van de vereenvoudigde vergunningsprocedure zoals bepaald in artikel 13 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Een openbaar onderzoek werd georganiseerd van 24 augustus 2025 tot en met 22 september 2025. Tijdens deze periode werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op de verplaatsing van de voetweg nr. 31. 

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek waarbij 0 bezwaarschriften werden ingediend m.b.t. de verplaatsing van voetweg nr. 31.

        Art. 2.

        De gemeenteraad neemt kennis van de argumentatie waarin voorgesteld wordt om niet akkoord te gaan met de verplaatsing van voetweg nr. 31. 

        Art. 3.

        De gemeenteraad weigert de verplaatsing van voetweg nr. 31.

      • Fietslease - Toetreding raamovereenkomst van aankoopcentrale 'de Opdrachtencentrale' - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Via de Opdrachtencentrale wordt de mogelijkheid geboden in te stappen in een raamovereenkomst voor fietslease via O2O, onze huidige leverancier, met dezelfde gunstige voorwaarden als in het huidige contract. Omdat de huidige overeenkomst eind dit jaar afloopt, moesten we op zoek naar een andere overeenkomst. De nieuwe raamovereenkomst met dossiernummer OC/2024/190/EQ zal lopen tot 19 december 2027. De nieuwe overeenkomst zal aansluiten op de huidige overeenkomst.

        Op het college van burgemeester en schepenen van 10 februari 2025 werd de fietsleasing voor het onderwijspersoneel reeds principieel goedgekeurd. Vanaf januari 2026 zullen zij effectief kunnen instappen in een fietsleasing. Dit wordt gefaciliteerd door het lokaal bestuur maar de vergoeding ervan ligt volledig bij AGODI/AHOVOKS. Voor ons bestuur betekent dit dus geen meerkost.

        Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsingen van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het Vast Bureau heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

        Financiële weerslag - BBC

        De betalingen lopen rechtstreeks tussen O2O en het lokaal bestuur.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de instap in de raamovereenkomst voor fietsleasing van de aankoopcentrale 'de Opdrachtencentrale', die is gegund aan de opdrachtnemer O2O, goed.

        Art. 2.

        De opdrachten in het kader van deze raamovereenkomst worden binnen de looptijd van de raamovereenkomst rechtstreeks door het lokaal bestuur gegund aan O2O.

        Art. 3.

        Naast medewerkers van ons lokaal bestuur zullen ook de medewerkers van de A-HA! School en van de Academie Beeld in Kontich kunnen instappen in de fietslease.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Vraag 1: Jasper Aertsens: Waarom neemt Kontich niet deel aan het verleddingsprogramma van Fluvius?

        Willem Wevers antwoordt: In het verleden is er bewust voor gekozen om het niet te doen. De eerste reden was dat er heel wat verlichting door onszelf werd geplaatst en dat de overnameprijs die Fluvius toen bood, onvoldoende was. De tweede reden was dat de verledding gefinancierd zou worden met de dividenden die Fluvius aan de gemeente stortte, waardoor de dividendstroom zou dalen — wat toen niet wenselijk was. Als alle gemeenten op hetzelfde moment zouden instappen, waren we er niet van overtuigd dat de vooropgestelde timing gehaald zou worden. Het bleek een goede financiële beslissing te zijn geweest.

        Wat we nu doen, is dat bij elke wegeniswerk de verlichting wordt vernieuwd en verled. Ook verledden we stilaan daar waar geen werken zijn. We willen bovendien opnieuw met Fluvius rond de tafel zitten om te bekijken wat er nu mogelijk is, al hebben we daar nog geen concrete plannen voor.

        Vraag 2: Jasper Aertsen: Welke verleddingsgraad hebben we nu? Welke targets zijn er, in welke jaartallen willen we welke verleddingsgraad behalen?

        Willem Wevers antwoordt: Het wordt opgezocht en in het kader van de MJP zal dit nog terugkomen. Tegen het einde van de legislatuur zal het overgrote deel van Kontich wel verled zijn.

        Vraag 3: Anton Van Belleghem: De straatlantaarns in de Antwerpsesteenweg, of toch zeker een deel daarvan branden overdag ook. Kan dit nagekeken worden?

        Willem Wevers antwoordt: Je kunt zo’n melding aan mij doorgeven of rechtstreeks melden via de website van Fluvius. Luc Van Hoof vult nog aan dat er wel degelijk gewerkt werd aan de lantaarns op die plek.

        Vraag 4: Marjan De Nayer: Ik wil eigenlijk een dagdroom delen. Na de kermis stonden er nadarhekken rond de plaats van het podium om deze plek veilig te stellen voor de afbraak ervan. Zou deze plek niet volledig onthard kunnen worden? Er was immers een versmalde maar perfecte doorstroming voor het verkeer. We zouden daar plaatst kunnen maken voor bomen, banken, ontmoeting. 

        Bart Seldeslachts antwoordt: Bedankt Marjan, we dromen mee. Soms komen dromen uit.

        Vraag 5: Joris Dircx: Wat is de timing rond het MJP? In welke RC wordt dit besproken?

        Bart Seldeslachts antwoordt: Het MJP staat op de agenda van de GR van december ter goedkeuring. Het MJP wordt volgende week afgeklopt op het CSB en gaat daarna naar de adviesraden en staat op de volgende RC’s van november en december.

        Vraag 6: Edwin Truyens: Het fietspad in de Doornstraat op grondgebied Kontich, ligt er zeer slecht bij. Wordt dit heraangelegd?

        Willem Wevers antwoordt: Dit staat al op het programma sinds 2020. Voor ons is het een vrij eenvoudig project. De buurgemeenten Edegem en Wilrijk hebben daar echter rioleringswerken nodig, waardoor het project iets complexer wordt. Het is de bedoeling om de volledige wegenis en de fietspaden heraan te leggen. In principe starten de werken volgend jaar.

        Vraag 7: Jasper Aertsen: Opnieuw een vraag over Fluvius. Er werd geronseld om een toetreding te doen tot het eigen vermogen van Fluvius. Wat is de visie van Kontich?

        Willem Wevers antwoordt: We hebben de vraag inderdaad gekregen om mee te werken aan de kapitaalsverhoging. Er is nog te weinig info om hieromtrent al uitspraken te doen. We weten nog niet wat het rendement van deze investering zou kunnen zijn.

        Peter Scholiers vult aan: Fluvius weet dat er geen grote overschotten zijn in de gemeenten om in een kapitaalsverhoging in te stappen daarom wordt ook gekeken naar het Vlaamse gewest of er eventueel andere constructies mogelijk zijn.

        Besluit

        Er zijn 7 mondelinge vragen, zie zittingsverslag voor integrale versie.

De voorzitter sluit de zitting op 20/10/2025 om 20:46.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Algemeen directeur

Merel Akkermans
Voorzitter