De voorzitter opent de zitting op 20/10/2025 om 20:02.
Dhr. Kempenaers uit de Beemdenlaan vraagt:
Na de aanleg van de fietsstraat in de Ooststatiestraat, fietsen nog steeds velen over het voetpad.
Willem Wevers antwoordt: We zullen dit zeker bekijken op de volgende verkeerscel, misschien moeten we hier ook politie inschakelen of extra signalisatie plaatsen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025; Artikel 32
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025
Er is 1 publieksvraag, zie zittingsverslag voor integrale versie.
Op 15 september 2025 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-raden
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 september 2025 worden goedgekeurd.
Op 2 oktober 2025 ontving ons bestuur via het Loket voor Lokale Besturen de brief van gouverneur Cathy Berckx, waarin zij een kopie bezorgt van haar antwoord op een klacht en waarin zij verzoekt dit antwoord ter kennis te brengen op de eerstvolgende gemeenteraad.
Artikel 333, tweede lid decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de toezichthoudende overheid de betrokken gemeenteoverheid op de hoogte brengt van haar definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Deze mededeling wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van gouverneur Cathy Berckx dd. 1 oktober 2025 aan klager, betreffende diens klacht inzake 'Gemeenteraadsbeslissing dd. 16 juni 2025 houdende de goedkeuring van een doorgeeflening – Geen toezichtmaatregel'.
AGB Kontich stelt 2 jaarrekeningen op: één volgens de principes van de vennootschapsboekhouding en één volgens de principes van de beleids- en beheerscyclus (BBC).
De vaststelling en de goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 243 van het decreet lokaal bestuur, dat bepaalt dat:
De jaarrekening 2024 volgens de BBC van het AGB Kontich werd vastgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 16 juni 2025. De gemeenteraad van 16 juni 2025 gaf een positief advies over diezelfde jaarrekening.
Op 30 september 2025 ontving AGB Kontich het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2024 volgens de BBC. Het besluit zit in bijlage.
Artikel 332.§ 1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2024 volgens de BBC van het AGB Kontich.
Art. 2.
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van AGB Kontich voor de uitoefening van hun mandaat met betrekking tot het jaar 2024.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vanwege de Gemeente Kontich prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur.
Aan de gemeenteraad Kontich wordt goedkeuring gevraagd over het prijssubsidiereglement AGB Kontich.
Artikel 40.§ 3. van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
De noodzakelijke kredieten zijn voorzien in het budget van het gemeentebestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich goed;
Art. 2.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR AGB KONTICH
Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2025 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2025 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur minstens EUR 976.154,27 (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Kontich vanaf heden de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur te vermenigvuldigen met een factor 1,81.
De Gemeente Kontich erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Kontich, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur moet vermenigvuldigen met een factor 1,81 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur wenst de Gemeente Kontich dat er tijdens het kalenderjaar 2025 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Kontich wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Kontich verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 november 2025 tot en met 31 december 2025 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Kontich voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 0,81.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Kontich deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich moet op de 15de werkdag van elk kwartaal de Gemeente Kontich een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich uitreikt aan de Gemeente Kontich. De Gemeente Kontich dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2026 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Kontich en het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vóór 01 januari 2026.
Opdat het retributiereglement in overeenstemming is met de overeenkomsten die lokaal bestuur Kontich zal sluiten met buurgemeenten omtrent schoolzwemmen, passen we het reglement aan. Wijziging zit in het voorbehouden van het aanbod schoolzwemmen aan scholen wier gemeente daartoe een overeenkomst heeft afgesloten.
| Tarieven (euro, incl. btw) voor scholen gevestigd in Kontich | Tarieven (euro, incl. btw) voor scholen waarvan de gemeente een overeenkomst betreffende het gebruik en de exploitatie van het gemeentelijke zwembad te Kontich voor schoolzwemmen heeft | |
| Schoolzwemmen per leerling en per zwembeurt van 30 minuten | € 1,3 | € 1,7 |
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40.§ 3.: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de aanpassing aan het retributiereglement op het gebruik van accommodatie van lokaal bestuur Kontich goed.
Deze beslissing betreft een aanpassing van het gemeentelijk politiereglement gemeente Kontich – Bijlage 1 houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijk inrichtingen. Goedgekeurd door gemeenteraad op 20 september 2021.
Het nieuwe reglement zou ingaan op 1 januari 2026, tot dan blijft de versie goedgekeurd op 20 september 2021 van toepassing.
Er wordt door de brandweer een toelichting voorzien op dinsdag 30 september 2025 en/of donderdag 16 oktober 2025.
Bijlagen
Aan het besluit worden 2 documenten toegevoegd:
Deze documenten maken integraal deel uit van de beslissing.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40.§ 1.: De gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.
De zoneraad van de brandweer Zone Rand adviseert volgende aanpassingen:
Administratieve bepalingen
Definities (art. 1.1)
Verbouwen (art. 3.1.6)
Huidige situatie
Verbouwen: Structurele wijzigingen
Vaststelling
Te algemene formulering.
Voorstel tot aanpassing
Verbouwen: Structurele wijzigingen aanbrengen die een invloed hebben op de stabiliteit en/of brandweerstand van de scheidende elementen.
Herinrichten (art. 3.1.8)
Huidige situatie
Herinrichten: Een bestaande publiek toegankelijke inrichting wijzigen zonder aanpassingen aan de structuur.
Vaststelling
De wijzigingen in het aantal aanwezigen, de compartimentering en evacuatie (vluchtwegen) hebben invloed op de brandveiligheid. Op deze aanpassingen willen we als brandweer advies verlenen.
Voorstel tot aanpassing
Herinrichten: Een bestaande publiek toegankelijke inrichting wijzigen zonder aanpassingen aan de structuur maar wel met invloed op:
Toepassingsgebied (art. 3.2.2)
Huidige situatie
Dit reglement is niet van toepassing op:
Vaststelling
a. Wanneer schoolgebouwen door derden gebruikt worden, zijn de bezoekers niet bekend met deze gebouwen. Er is ook geen begeleiding vanuit de school aanwezig. Dikwijls wordt er een sleutel overhandigd en zijn de aanwezigen op zichzelf aangewezen bij een incident.
b. In Vlaanderen zijn er zes erkende erediensten. Praktijk leert dat andere lokalen / ruimten gebruikt voor erediensten amateuristisch zijn ingericht en niet aangepast aan het aantal te verwachten bezoekers.
Wanneer er evenementen worden georganiseerd in deze gebouwen zoals vb. een concert is het aantal te verwachten personen beduidend hoger.
Voorstel tot aanpassing
Dit reglement is niet van toepassing op:
Brandveiligheidsattest (art. 3.3)
Huidige situatie
De exploitant van een “nieuwe” publiek toegankelijke inrichting is verplicht:
Het brandveiligheidsattest wordt aangevraagd door de exploitant aan de burgemeester in volgende gevallen:
Vaststelling
De termijn van 60 dagen wordt niet gehanteerd. De exploitanten zijn nog niet voldoende ver met het oprichten van hun instelling. Te vroeg aangevraagde controle bezoeken leiden tot situaties waarbij de brandweer op een ‘werf’ terechtkomt en bijgevolg geen verslag kan opstellen. Praktijk leert dat de instellingen pas net voor opening afgewerkt zijn en klaar voor controle.
Voorstel tot aanpassing
De exploitant van een “nieuwe” publiek toegankelijke inrichting is verplicht:
Het brandveiligheidsattest wordt aangevraagd door de exploitant aan de burgemeester in volgende gevallen:
Stappenplan (art. 3.3.7)
Huidige situatie
Bij het uitreiken van een B attest heeft de exploitant zes maanden om een stappenplan uit te werken om aan het reglement te voldoen. Dit stappenplan wordt aan de burgemeester bezorgd binnen de vooropgestelde termijn.
Vaststelling
De termijn om een stappenplan uit te werken is in andere brandveiligheidswetgevingen zoals de ouderenvoorzieningen, toerisme voor allen, …vastgelegd op 7 maanden.
Om de eenvormigheid voor uitbaters, preventionisten en bestuur te vergroten wordt voorgesteld de termijn op te trekken naar 7 maanden.
Voorstel tot aanpassing
Bij het uitreiken van een B attest heeft de exploitant zeven maanden om een stappenplan uit te werken om aan het reglement te voldoen. Dit stappenplan wordt aan de burgemeester bezorgd binnen de vooropgestelde termijn.
Afwijking (art. 3.5)
Huidige situatie
Procedure
De aanvraag tot afwijking wordt door de exploitant schriftelijk aan de burgemeester bezorgd, die ze voor advies kan doorsturen naar de afwijkingscommissie. Het afwijkingsdossier omvat minstens volgende zaken:
Vaststelling
Dubbele formulering in de vraag naar gelijkwaardig veiligheidsniveau.
Voorstel tot aanpassing
Procedure
De aanvraag tot afwijking wordt door de exploitant schriftelijk aan de burgemeester bezorgd, die ze voor advies kan doorsturen naar de afwijkingscommissie. Het afwijkingsdossier omvat minstens volgende zaken:
Technische bepalingen
Keuken (art. 4.1.9)
Huidige situatie
Een lokaal, of een gedeelte daarvan, waarin zich toestellen bevinden met een totaal gecummuleerd elektrisch vermogen groter of gelijk aan 10 kW of met open vlam.
Vaststelling
Vaste frituurtoestellen vormen een gekend risico op brand.
Voorstel tot aanpassing
Een lokaal, of een gedeelte daarvan, waarin zich ofwel:
Aantal toegelaten personen (art. 4.2)
Huidige situatie
Aantal toegelaten personen
De exploitant heeft een vork waartussen hij het aantal toegelaten personen kan bepalen. Deze vork wordt gevormd door het minimum aantal personen en het maximum aantal personen.
Minimum aantal toegelaten personen
Het minimum aantal toegelaten personen (inclusief personeel) wordt vastgesteld aan de hand van onderstaande regels:
Maximum aantal toegelaten personen
Het maximum aantal toegelaten personen (inclusief het personeel) wordt vastgesteld aan de hand van de criteria vermeld in punten 1 t.e.m. 4. Het meest ongunstige criterium geldt, dus datgene dat het minst aantal personen vermeldt.
Uitzondering
Het maximum aantal toegelaten personen is telkens opnieuw te bepalen bij een gewijzigde opstelling. Vooral bij de exploitatie van een polyvalente zaal dient hieraan bijzondere aandacht besteed.
Het maximum aantal toegelaten personen kan door de brandweerdienst worden verminderd op basis van de risico’s, de bezetting, de functie, de bereikbaarheid of de inplanting van de publiek toegankelijke inrichting
Vaststelling
De beschrijving van het “minimum en maximum aantal toegelaten personen” geeft aanleiding tot verwarring. Dit bij uitbaters, preventionisten en de besturen. Duidelijker wordt het wanneer we spreken van een onder- en bovengrens. De ondergrens bepaalt de uitgangen en maatregelen.
Het reglement zorgt ervoor dat de exploitant er belang bij heeft om een lager aantal gebruikers vast te leggen en zo in een lagere categorie ingedeeld te worden. De voorwaarden zijn namelijk minder streng voor de lagere categorieën. Kantelpunten zijn 10, 50 en 500 personen. Vanaf 500 personen moet er vb. een automatische branddetectie installatie geplaatst worden.
Om dit op te vangen werd bij opmaak van het reglement een beveiliging ingebouwd zodat het minimum aantal toegelaten personen niet lager kan gelegd worden dan wat redelijk kan verwacht worden. Deze beveiliging is nodig maar veroorzaakt problemen bij bepaalde categorieën. Voornamelijk de kleinere horecazaken, sportcomplexen, bowlings, ….
Een moeilijkheid is het ontbreken van een eenduidige indeling in categorieën, wat is een restaurant, café, taverne, danscafé, … wat met een restaurant in een bowlingzaal? Wat met alle verschillende evenementenlocaties zoals bowlings, VR-games, escape-rooms, ….
Het reglement vereist dat er in deze gevallen telkens een afwijking moet gevraagd worden aan de burgemeester. De burgemeester kan advies op deze afwijkingsaanvraag aan de hulpverleningszone vragen. Voor de nieuwe gebouwen moet er mogelijks eveneens een afwijkingsaanvraag worden ingediend bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Een omslachtige procedure voor de uitbater.
Voorstel tot aanpassing
Aantal toegelaten personen
Het maximum aantal toegelaten personen wordt voorgesteld door de exploitant. Het wordt beperkt door het aantal, de ligging en de afmetingen van de uitgangen en de dimensies van de evacuatiewegen.
Het maximum aantal toegelaten personen is afhankelijk van de opstelling in en de inrichting van de zaal. Vooral bij de exploitatie van een polyvalente zaal dient hieraan bijzondere aandacht besteed te worden.
Het maximum aantal toegelaten personen kan door de brandweerdienst worden verminderd op basis van de risico’s, de bezetting, de functie, de bereikbaarheid of de inplanting van de publiek toegankelijke inrichting.
Indien de oppervlakte van de zaal maakt dat de capaciteit door de brandweer hoger ingeschat wordt dan voorgesteld door de exploitant, kan de brandweer de burgemeester adviseren om de inrichting eventueel in een hogere categorie in te delen en bijkomende uitgangen en evacuatiewegen op te leggen.
De brandweer kan zich hiervoor onder andere baseren op volgende criteria:
Het aantal vaste zitplaatsen en overige oppervlakte volgens onderstaande regels;
Categorie 1
Organisatie (art. 5.7)
Veiligheidsregister (art. 5.7.1)
Huidige situatie
In elke publiek toegankelijke inrichting dient een veiligheidsregister permanent ter inzage te liggen voor de bevoegde instanties, alsook voor de personen die hiertoe door de burgemeester werden gemachtigd. Dit register bevat informatie over veiligheidsvoorschriften en vergunningen, waaronder (indien van toepassing):
Vaststelling
het opnemen van de milieu- en omgevingsvergunning in de oplijsting zorgt voor verwarring. Weinig uitbaters beschikken over deze gegevens. We stellen dan ook voor om ze te schrappen uit de oplijsting.
Voorstel tot aanpassing
In elke publiek toegankelijke inrichting dient een veiligheidsregister permanent ter inzage te liggen voor de bevoegde instanties, alsook voor de personen die hiertoe door de burgemeester werden gemachtigd. Dit register bevat informatie over veiligheidsvoorschriften en vergunningen, waaronder (indien van toepassing):
Technische installaties (art. 5.7.5)
Huidige situatie
De verantwoordelijke moet volgende installaties periodiek laten nazien.
Vaststelling
Het reglement bevat een algemene opsomming. Niet alle installaties zijn altijd aanwezig.
Voorstel tot aanpassing
Indien aanwezig, moet de verantwoordelijke volgende installaties periodiek laten nazien:
Categorie 2
Inplanting (art.6.1)
Huidige situatie
De inrichting is rechtstreeks en voortdurend bereikbaar door de voertuigen van de hulpdiensten.
Op de toegangswegen wordt steeds een rijstrook vrijgehouden waar stilstaan en parkeren verboden is. Hydranten moeten ten allen tijde vrij blijven en bereikbaar voor de hulpdiensten
Vaststelling
De inrichting van de openbare weg is de bevoegdheid van de overheid. De exploitant heeft hierin geen bevoegdheid.Het gaat dan ook over de private toegangswegen waarvoor de exploitant bevoegd is. De inrichting hiervan moet zorgen dat de inrichting ten alle tijde bereikbaar is.
Voorstel tot aanpassing
De inrichting is rechtstreeks en voortdurend bereikbaar door de voertuigen van de hulpdiensten.
Op de private toegangswegen wordt steeds een rijstrook vrijgehouden waar stilstaan en parkeren verboden is. Hydranten moeten ten allen tijde vrij blijven en bereikbaar voor de hulpdiensten
Uitgangen - automatische deuren (art. 6.4.6)
Huidige situatie
Automatisch werkende deuren mogen gebruikt worden, mits zij uitgerust zijn met paniekbeslag.
Vaststelling
Bestaande systemen welke automatisch openen bij defect of stroomuitval zijn onderwerp van een afwijkingsaanvraag. Er is geen veiligheidsrisico bij dit type deur. De aanvraag betreft dus een formaliteit en is omslachtig voor de uitbater en bestuur.
Voorstel tot aanpassing
Automatisch werkende deuren mogen gebruikt worden mits zij, ofwel zijn uitgerust met paniekbeslag, ofwel bij het uitvallen van de elektrische stroom of een ander defect automatisch in open stand worden geplaatst.
Technische ruimte (6.5)
Huidige situatie
In lokalen met een centrale verwarmingsinstallatie en/of installatie voor warmwaterproductie moeten alle nodige veiligheidsmaatregelen worden genomen om oververhitting, ontploffing en brand te voorkomen. In de omgeving van de installatie dient alles wat het brandrisico verhoogt, te worden geweerd.
Installaties met een nominaal vermogen vanaf 75 kW dienen in een technisch lokaal met wanden EI 60 en zelfsluitende deuren EI1 30 te worden ondergebracht.
Vaststelling
Er wordt meer en meer gebruikgemaakt van nieuwe technieken zoals warmtepompen. Het artikel is van toepassing op de installaties die werken met verbranding. De formulering is hieraan aan te passen cfr. het KB 7 juli 1994 (en wijzigingen).
Voorstel tot aanpassing
In lokalen met een centrale verwarmingsinstallatie en/of installatie voor warmwaterproductie moeten alle nodige veiligheidsmaatregelen worden genomen om oververhitting, ontploffing en brand te voorkomen. In de omgeving van de installatie dient alles wat het brandrisico verhoogt, te worden geweerd.
Verbrandingstoestellen met gecumuleerd verbrandingsdebiet vanaf 75 kW dienen in een technisch lokaal met wanden EI 60 en zelfsluitende deuren EI1 30 te worden ondergebracht.
Kookgelegenheden (art. 6.5.2)
Huidige situatie
Frituurtoestellen bevinden zich op minstens 2 m van een evacuatieweg of zijn uitgerust met een vaste automatische blusinstallatie, welke gekoppeld is aan een mechanisme dat de toevoer van energie naar het toestel onderbreekt bij het in werking treden van de blusinstallatie.
Huidige situatie
Blusvoorzieningen zijn te voorzien nabij de verplaatsbare friteuses om branduitbreiding te voorkomen.
Voorstel tot aanpassen
Frituurtoestellen bevinden zich op minstens 2 m van een evacuatieweg of zijn uitgerust met een vaste automatische blusinstallatie, welke gekoppeld is aan een mechanisme dat de toevoer van energie naar het toestel onderbreekt bij het in werking treden van de blusinstallatie.
Nabij een verplaatsbare friteuse is een goed passend metalen deksel en voldoende groot branddeken conform EN 1869 te voorzien.
Organisatie (art. 6.7)
Huidige situatie
De verantwoordelijke moet volgende installaties periodiek laten nakijken.
Vaststelling
Het reglement bevat een algemene opsomming. Niet alle installaties zijn altijd aanwezig.
Voorstel tot aanpassing
Indien aanwezig, moet de verantwoordelijke volgende installaties periodiek laten nazien:
Organisatie - overzichtstabel (art. 6.7.6)
Huidige situatie
| Veiligheidsverlichting - goede werking |
Bevoegd persoon |
6-maandelijks |
Vaststelling
Om de goede werking van de ganse installatie te garanderen is het nodig om op regelmatige basis een keuring te laten uitvoeren door een erkend organisme (EO).
De elektrische laagspanningsinstallatie wordt 5-jaarlijks door een erkend organisme gekeurd. Als voorstel wordt dezelfde termijn opgenomen. Algemeen keurt de EO zowel de laagspanning als veiligheidsverlichting. Dit kan dus in één controlebezoek / verslag worden opgenomen.
Voorstel tot aanpassing
| Veiligheidsverlichting |
Erkend organisme |
5-jaarlijks |
| Veiligheidsverlichting - goede werking |
Bevoegd persoon |
6-maandelijks |
Categorie 3
Inplanting (art. 7.1)
Huidige situatie
De inrichting is rechtstreeks en voortdurend bereikbaar door de voertuigen van de hulpdiensten.
Op de toegangswegen wordt steeds een rijstrook vrijgehouden waar stilstaan en parkeren verboden is. Hydranten moeten ten allen tijde vrij blijven en bereikbaar voor de hulpdiensten
Vaststelling
De inrichting van de openbare weg is de bevoegdheid van de overheid. De exploitant heeft hierin geen bevoegdheid. Het gaat dan ook over de private toegangswegen waarvoor de exploitant bevoegd is. De inrichting hiervan moet zorgen dat de inrichting ten alle tijde bereikbaar is.
Voorstel tot aanpassing
De inrichting is rechtstreeks en voortdurend bereikbaar door de voertuigen van de hulpdiensten.
Op de private toegangswegen wordt steeds een rijstrook vrijgehouden waar stilstaan en parkeren verboden is. Hydranten moeten ten allen tijde vrij blijven en bereikbaar voor de hulpdiensten
Uitgangen - automatische deuren (art. 7.4.6)
Huidige situatie
Automatisch werkende deuren mogen gebruikt worden, mits zij, uitgerust zijn met paniekbeslag.
Vaststelling
Bestaande systemen welke automatisch openen bij defect of stroomuitval zijn onderwerp van een afwijkingsaanvraag.
Voorstel tot aanpassing
Automatisch werkende deuren mogen gebruikt worden mits zij, ofwel zijn uitgerust met paniekbeslag, ofwel bij het uitvallen van de elektrische stroom of een ander defect automatisch in open stand worden geplaatst.
Technische ruimte (7.5.1.2)
Huidige situatie
In lokalen met een centrale verwarmingsinstallatie en/of installatie voor warmwaterproductie moeten alle nodige veiligheidsmaatregelen worden genomen om oververhitting, ontploffing en brand te voorkomen. In de omgeving van de installatie dient alles wat het brandrisico verhoogt, te worden geweerd.
Installaties met een nominaal vermogen vanaf 75 kW dienen in een technisch lokaal met wanden EI 60 en zelfsluitende deuren EI1 30 te worden ondergebracht.
Vaststelling
Er wordt meer en meer gebruikgemaakt van nieuwe technieken zoals warmtepompen. Het artikel is van toepassing op de installaties die werken met verbranding. De formulering is hieraan aan te passen cfr. het KB 7 juli 1994 (en wijzigingen)..
Voorstel tot aanpassing
In lokalen met een centrale verwarmingsinstallatie en/of installatie voor warmwaterproductie moeten alle nodige veiligheidsmaatregelen worden genomen om oververhitting, ontploffing en brand te voorkomen. In de omgeving van de installatie dient alles wat het brandrisico verhoogt, te worden geweerd.
Verbrandingstoestellen met gecumuleerd verbrandingsdebiet vanaf 75 kW dienen in een technisch lokaal met wanden EI 60 en zelfsluitende deuren EI1 30 te worden ondergebracht.
Technische ruimte (7.5.1.5)
Huidige situatie
Op de gastoevoerleiding dient buiten het gebouw een afsluiter aangebracht te worden en de plaats hiervan dient duidelijk zichtbaar te zijn op de gevel.
Vaststelling
Het plaatsen van een gasafsluiter is een grote kost voor de exploitant. Indien de gasleiding een te kleine diameter heeft, wordt er vanuit de gasmaatschappij geen afsluiter geplaatst.
De gasmaatschappij bepaalt of een gasafsluiter noodzakelijk is.
Voorstel tot aanpassing
Schrappen van het artikel.
Organisatie (art. 7)
Huidige situatie
De verantwoordelijke moet volgende installaties periodiek laten nazien.
Vaststelling
Het reglement bevat een algemene opsomming. Niet alle installaties zijn altijd aanwezig.
Voorstel tot aanpassing
Indien aanwezig, moet de verantwoordelijke volgende installaties periodiek laten nazien:
Organisatie - overzichtstabel (art. 7.6)
Huidige situatie
| Veiligheidsverlichting - goede werking |
Bevoegd persoon |
6-maandelijks |
Vaststelling
Om de goede werking van de ganse installatie te garanderen is het nodig om op regelmatige basis een keuring te laten uitvoeren door een erkend organisme (EO).
De elektrische laagspanningsinstallatie wordt 5-jaarlijks door een erkend organisme gekeurd. Als voorstel wordt dezelfde termijn opgenomen. Algemeen keurt de EO zowel de laagspanning als veiligheidsverlichting. Dit kan dus in één controlebezoek / verslag worden opgenomen.
Voorstel tot aanpassing
| Veiligheidsverlichting |
Erkend organisme |
5-jaarlijks |
| Veiligheidsverlichting - goede werking |
Bevoegd persoon |
6-maandelijks |
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het ontwerp aanpassing politiereglement voor publiek toegankelijke inrichtingen goed, zoals goedgekeurd in de zoneraad van juni 2025.
De aanvraag betreft de sloop van de serre, de oprichting van een technische loods, de aanleg van een hemelwaterreservoir, de plaatsing van zonnepanelen, de verbouwing van het ketelhuis, de plaatsing van nieuwe verharding voor de poort van de nieuwe loods en het verplaatsen van voetweg nr. 31.
Het project omvat de volgende stedenbouwkundige handelingen:
De aanvraag bevat, naast bovenstaande, een vraag tot het verplaatsen van een deel van voetweg nr. 31. Omdat het nieuwe waterreservoir haaks op het gebouwencomplex wordt geplaatst kruist deze de voetweg.
In uitvoering van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gemeenteraad bevoegd om te beslissen over de verplaatsing van een gemeenteweg.
In uitvoering van artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over de verplaatsing van een gemeenteweg, alvorens de vergunningverlenende overheid kan beslissen over de goedkeuring van de omgevingsaanvraag, vermeld in art. 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. De aanvraag valt niet onder toepassing van de vereenvoudigde vergunningsprocedure zoals bepaald in artikel 13 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Een openbaar onderzoek werd georganiseerd van 24 augustus 2025 tot en met 22 september 2025. Tijdens deze periode werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op de verplaatsing van de voetweg nr. 31.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek waarbij 0 bezwaarschriften werden ingediend m.b.t. de verplaatsing van voetweg nr. 31.
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van de argumentatie waarin voorgesteld wordt om niet akkoord te gaan met de verplaatsing van voetweg nr. 31.
Art. 3.
De gemeenteraad weigert de verplaatsing van voetweg nr. 31.
Via de Opdrachtencentrale wordt de mogelijkheid geboden in te stappen in een raamovereenkomst voor fietslease via O2O, onze huidige leverancier, met dezelfde gunstige voorwaarden als in het huidige contract. Omdat de huidige overeenkomst eind dit jaar afloopt, moesten we op zoek naar een andere overeenkomst. De nieuwe raamovereenkomst met dossiernummer OC/2024/190/EQ zal lopen tot 19 december 2027. De nieuwe overeenkomst zal aansluiten op de huidige overeenkomst.
Op het college van burgemeester en schepenen van 10 februari 2025 werd de fietsleasing voor het onderwijspersoneel reeds principieel goedgekeurd. Vanaf januari 2026 zullen zij effectief kunnen instappen in een fietsleasing. Dit wordt gefaciliteerd door het lokaal bestuur maar de vergoeding ervan ligt volledig bij AGODI/AHOVOKS. Voor ons bestuur betekent dit dus geen meerkost.
Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsingen van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het Vast Bureau heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
De betalingen lopen rechtstreeks tussen O2O en het lokaal bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de instap in de raamovereenkomst voor fietsleasing van de aankoopcentrale 'de Opdrachtencentrale', die is gegund aan de opdrachtnemer O2O, goed.
Art. 2.
De opdrachten in het kader van deze raamovereenkomst worden binnen de looptijd van de raamovereenkomst rechtstreeks door het lokaal bestuur gegund aan O2O.
Art. 3.
Naast medewerkers van ons lokaal bestuur zullen ook de medewerkers van de A-HA! School en van de Academie Beeld in Kontich kunnen instappen in de fietslease.
Vraag 1: Jasper Aertsens: Waarom neemt Kontich niet deel aan het verleddingsprogramma van Fluvius?
Willem Wevers antwoordt: In het verleden is er bewust voor gekozen om het niet te doen. De eerste reden was dat er heel wat verlichting door onszelf werd geplaatst en dat de overnameprijs die Fluvius toen bood, onvoldoende was. De tweede reden was dat de verledding gefinancierd zou worden met de dividenden die Fluvius aan de gemeente stortte, waardoor de dividendstroom zou dalen — wat toen niet wenselijk was. Als alle gemeenten op hetzelfde moment zouden instappen, waren we er niet van overtuigd dat de vooropgestelde timing gehaald zou worden. Het bleek een goede financiële beslissing te zijn geweest.
Wat we nu doen, is dat bij elke wegeniswerk de verlichting wordt vernieuwd en verled. Ook verledden we stilaan daar waar geen werken zijn. We willen bovendien opnieuw met Fluvius rond de tafel zitten om te bekijken wat er nu mogelijk is, al hebben we daar nog geen concrete plannen voor.
Vraag 2: Jasper Aertsen: Welke verleddingsgraad hebben we nu? Welke targets zijn er, in welke jaartallen willen we welke verleddingsgraad behalen?
Willem Wevers antwoordt: Het wordt opgezocht en in het kader van de MJP zal dit nog terugkomen. Tegen het einde van de legislatuur zal het overgrote deel van Kontich wel verled zijn.
Vraag 3: Anton Van Belleghem: De straatlantaarns in de Antwerpsesteenweg, of toch zeker een deel daarvan branden overdag ook. Kan dit nagekeken worden?
Willem Wevers antwoordt: Je kunt zo’n melding aan mij doorgeven of rechtstreeks melden via de website van Fluvius. Luc Van Hoof vult nog aan dat er wel degelijk gewerkt werd aan de lantaarns op die plek.
Vraag 4: Marjan De Nayer: Ik wil eigenlijk een dagdroom delen. Na de kermis stonden er nadarhekken rond de plaats van het podium om deze plek veilig te stellen voor de afbraak ervan. Zou deze plek niet volledig onthard kunnen worden? Er was immers een versmalde maar perfecte doorstroming voor het verkeer. We zouden daar plaatst kunnen maken voor bomen, banken, ontmoeting.
Bart Seldeslachts antwoordt: Bedankt Marjan, we dromen mee. Soms komen dromen uit.
Vraag 5: Joris Dircx: Wat is de timing rond het MJP? In welke RC wordt dit besproken?
Bart Seldeslachts antwoordt: Het MJP staat op de agenda van de GR van december ter goedkeuring. Het MJP wordt volgende week afgeklopt op het CSB en gaat daarna naar de adviesraden en staat op de volgende RC’s van november en december.
Vraag 6: Edwin Truyens: Het fietspad in de Doornstraat op grondgebied Kontich, ligt er zeer slecht bij. Wordt dit heraangelegd?
Willem Wevers antwoordt: Dit staat al op het programma sinds 2020. Voor ons is het een vrij eenvoudig project. De buurgemeenten Edegem en Wilrijk hebben daar echter rioleringswerken nodig, waardoor het project iets complexer wordt. Het is de bedoeling om de volledige wegenis en de fietspaden heraan te leggen. In principe starten de werken volgend jaar.
Vraag 7: Jasper Aertsen: Opnieuw een vraag over Fluvius. Er werd geronseld om een toetreding te doen tot het eigen vermogen van Fluvius. Wat is de visie van Kontich?
Willem Wevers antwoordt: We hebben de vraag inderdaad gekregen om mee te werken aan de kapitaalsverhoging. Er is nog te weinig info om hieromtrent al uitspraken te doen. We weten nog niet wat het rendement van deze investering zou kunnen zijn.
Peter Scholiers vult aan: Fluvius weet dat er geen grote overschotten zijn in de gemeenten om in een kapitaalsverhoging in te stappen daarom wordt ook gekeken naar het Vlaamse gewest of er eventueel andere constructies mogelijk zijn.
Er zijn 7 mondelinge vragen, zie zittingsverslag voor integrale versie.
De voorzitter sluit de zitting op 20/10/2025 om 20:46.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Merel Akkermans
Voorzitter