In 2019 werd het subsidiereglement acties van algemeen belang van 2015 aangepast om het beheer van de papiercontainer die aan de lokalen van Chiro Koka staat op te nemen in het reglement.
Hiervoor wordt elk jaar een toelage betaald aan Chiro Koka voor het beheer van deze container.
Het gaat om 0.039 eurocent x het aantal opgehaalde kilogram.
IGEAN, de dienst omgeving, cel milieu en vrijetijdsdienst, cel jeugd hebben de actie, het beheer van de papiercontainer door Chiro Koka aan de Holle Weg jarenlang blijven evalueren en opnieuw aan het wettelijk kader getoetst. Hieruit blijkt dat het beheer van de papiercontainer aan de lokalen door de Chiro Koka omwille van geen vergunning, geen erkenning als afvalinzamelaar alsook het ontbreken van afdoende veiligheidsmaatregelen niet voldoet waardoor, met ingang van januari 2023 het wordt stopgezet.
De in 2019 toegevoegde regel aan het subsidiereglement Acties van algemeen belang zal verwijderd worden.
Namelijk:
Artikel 6.4 : Voor het beheer van een papiercontainer wordt een toelage voorzien van 0.039 eurocent per opgehaalde kilogram. De cijfers van het gewicht worden jaarlijks door IGEAN doorgegeven aan de milieudienst.
Chiro Koka is akkoord met de stopzetting van de papiercontainer.
Voor het gemeentelijk meerjarenplan komt dit op een winst van om en bij de 18.000 euro.
IGEAN haalt de papierinzamelcontainer op en de ophalingen worden stopgezet.
De communicatiedienst draagt de boodschap over het stopzetten en weghalen van de papierinzamelcontainer van Chiro Kontich Kazerne mee uit. Er zal er ter plaatse een affiche aangebracht worden waarop er duidelijk gemaakt wordt dat:
De affiche zal blijven hangen tot eind januari 2023. Er wordt ook via de website van Kontich, sociale media en Hoplr Kontich Kazerne gecommuniceerd.
In bijlage het verslag Definitieve stopzetting papierslag Chiro Koka alsook de acties van algemeen belang waarop de verenigingen kunnen intekenen.
Volgens artikel 41,2° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
§1. Wettelijk kader
In principe kunnen verenigingen instaan voor de inzameling van papier en karton. Het is echter niet zo eenvoudig als het lijkt.
De inzameling van huishoudelijk afval is een bevoegdheid die wettelijk toegekend is aan de gemeente. Die kan ervoor kiezen om zelf de inzameling te doen ofwel om hiervoor een derde aan te stellen. Op zijn minst moet de gemeente dus met de vereniging in kwestie een overeenkomst afsluiten. Daarin spreken beide partijen af onder welke voorwaarden de inzameling zal plaatsvinden.
Als de gemeente als vennoot van een afvalintercommunale bevoegdheidsafstand heeft gedaan voor de inzameling van afvalstoffen, moet je als vereniging aankloppen bij de intercommunale om afspraken te maken. Daarnaast moet je als vereniging erkend zijn om afval te mogen ophalen.
Gebeurt de inzameling met een container, dan is er een vergunning nodig om die te mogen plaatsen en erkend zijn als afvalinzamelaar van deze fractie bij OVAM.
In het Uitvoeringsplan Milieuverantwoord Beheer van Huishoudelijke Afvalstoffen vraagt de OVAM aan de lokale besturen om voor de inzameling van papier en karton geen beroep meer te doen op vrijwilligers. De veiligheidsproblematiek speelt hierin een belangrijke rol. De Wet welzijn op het werk van 4 augustus 1996 beschouwt vrijwilligers als werknemers. De gemeente die de inzameling toelaat of de verantwoordelijke van de vereniging die de inzameling laat uitvoeren, is dus werkgever. Als werkgever ben je verplicht alle nodige maatregelen te treffen zodat de werknemers hun taken in de beste en meest veilige omstandigheden kunnen uitvoeren. In het geval van de inzameling van afvalstoffen, is duidelijk dat het om werk gaat dat bepaalde risico’s met zich meebrengt. Een goede opleiding met aandacht voor veiligheid en geschikte werkkledij zijn basisvereisten als vrijwilligers papier en karton en allerlei afval in en rond de container moeten onderhouden. Een gemeente die inzamelopdrachten toewijst aan een vereniging die niet in regel is met de reglementaire veiligheids- en gezondheidsvoorschriften, verleent onrechtstreeks haar medewerking aan correctioneel strafbare feiten, zegt het Strafwetboek. De voorbije jaren maakten lokale besturen dan ook nieuwe afspraken met verenigingen. In de ene gemeente gingen jeugdverenigingen bomen planten om hun kas te spijzen, in een andere gemeente hielp een vereniging met het bussen van de afvalkalender.
§2. Kosten
Voor de inzameling met de verenigingen betaalt de gemeente de volledige kosten voor het plaatsen, de huur van de papiercontainers en het afvoeren van het papier en karton. Fost Plus voorziet een financiële tussenkomst voor de inzameling, de zgn. referentiekost. De gemeente betaalt de vereniging 39 euro/ton voor het ingezameld papier en karton.
Plaatsing, huur en ophaling container voor de permanente papiercontainer (1) |
€16.802, 51 |
Referentiekost te ontvangen van Fost Plus (2) |
-€17.802,00 |
Vergoeding aan vereniging, betaald door de gemeente: 39 euro/ton |
€8.048,82 |
Totale kostprijs: |
€7.049,33 |
(1) dit zijn de facturen van RENEWI
(2) dit is de 68% van de opbrengst van het ingezamelde papier (206,38 ton) die de gemeente overhoudt
Hieronder de kosten (de eerste lijn) en de opbrengsten voor de periode 2016-2020. Deze kosten zitten verspreid in de IGEAN boekhouding.
jaar |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Renewi NV (Ex Van Gansewinkel) |
€13.041,44 |
€11.852,57 |
€17.693,78 |
€10.331,90 |
€17.454,54 |
Opbrengsten |
-€27.275,34 |
-€28.754,31 |
-€17.950,53 |
-€18.659,50 |
-€8.911,92 |
Lokaal bestuur Kontich heeft de volgende subsidiebedragen uitgekeerd aan CHIRO Kokaz sinds 2015:
Jaar |
Bedrag |
Ton |
2015 |
€13.490,90 |
345,89 |
2016 |
€12.341,20 |
316,44 |
2017 |
€12.015,10 |
308,08 |
2018 |
€12.709,30 |
325,88 |
2019 |
€12.129,78 |
311,02 |
2020 |
€11.695,32 |
299,88 |
* Vanaf april 2022 werkt RENEWI met 30m³ containers. Daarvoor werkten ze met 40m³ containers
Hieronder de tarieven Papier en Karton regio zuid waartoe Kontich behoort (32% van de opbrengst is voor Fost Plus):
Maand |
€/ton |
2021.01 |
€63,66/ton |
2021.02 |
€69,32/ton |
2021.03 |
€76,15/ton |
2021.04 |
€109,07/ton |
2021.05 |
€130,91/ton |
2021.06 |
€128,95/ton |
2021.07 |
€131,62/ton |
2021.08 |
€135,09/ton |
2021.09 |
€138.82/ton |
2021.10 |
€151,97/ton |
2021.11 |
€154,65/ton |
2021.12 |
€151,61/ton |
2022.01 |
€152,39/ton |
2022.02 |
€150,09/ton |
2022.03 |
€153,03/ton |
2022.04 |
€166,02/ton |
2022.05 |
€170,09/ton |
2022.06 |
€181,18/ton |
2022.07 |
€196,08/ton |
2022.08 |
|
Bij de berekening van de kost (facturen Renewi) vs. de opbrengst van het papier voor de papiercontainer van CHIRO Koka stellen we vast dat de kosten voor het ophalen (transportkosten) en verwerken stijgen en de opbrengst van het papier daalt. Daarbij komt de kost voor de uitbetaling aan de vereniging.
§3. Klachten
Er komen geregeld klachten van omwonenden, de leverancier en IGEAN binnen over de permanente papier- en kartoncontainer aan de Chiro lokalen te Holle Weg:
§4. Kansen
Lokaal bestuur Kontich biedt voldoende en bijkomende alternatieve acties voor subsidies aan de verenigingen:
§5. Opsomming
De diensten Omgeving en Jeugd adviseren om de subsidiëring van de papierslag via niet-professionele ophaler definitief stop te zetten met onmiddellijke ingang.
Vooraleer de container effectief verwijderd wordt zullen de gemeentediensten volgende punten afhandelen:
Op de raad van bestuur van Chiro Koka van 24 november 2022 werd door schepen Willem Wevers uitgelegd waarom de papiercontainer stopgezet moet worden. Er wordt gemikt op een stopzetting in januari 2023. Dat geeft de gemeentediensten en de Chiro nog een kans om de nodige voorbereidingen te treffen.
De raad van bestuur van Chiro Koka is akkoord om het beheer van de papiercontainer stop te zetten omwille van de aangehaalde veiligheidsredenen en de wettelijke verplichtingen waaraan zij moeten voldoen om de werking voort te zetten. Het stopzetten heeft wel een financiële weerslag op de werking en engagementen van de Chiro waarop ze niet gerekend hadden. Daarom werd afgesproken om voor 2023 nog 12.000 euro uit te betalen en voor 2024 nog 6000 euro. Dat geeft de Chiro voldoende tijd om hun werking waar nodig aan te passen en brengt hen ook niet in de problemen met reeds aangegane engagementen.
Voor het meerjarenplan komt het er op neer dat de stopzetting van de inzamelmethode via de papiercontainer CHIRO Kokaz een winst betekent van om en bij de 18.000 euro.
Jaarlijks gaat er gemiddeld 12.000 euro naar Chiro Koka voor het beheer van de papiercontainer.
Dit van het budget Afvalbeheer.
Voor 2023 wordt de subsidie van 12.000 euro volledig toegekend en voor 2024 zal het bedrag gehalveerd worden naar 6.000 euro. Vanaf januari 2025 wordt deze subsidie niet meer uitgekeerd.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de aanpassing in het subsidiereglement voor acties van algemeen belang goed.
Art. 2.
In 2023 wordt 12.000 euro uitgekeerd Chiro Kontich Kazerne. Dit bedrag wordt in 2024 gehalveerd naar 6.000 euro. Vanaf januari 2025 wordt deze subsidie definitief stopgezet.