De voorzitter opent de zitting op 16/01/2023 om 20:00.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Geen publieksvragen.
Op 19 december 2022 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 december 2022 worden goedgekeurd.
In 2019 werd het subsidiereglement acties van algemeen belang van 2015 aangepast om het beheer van de papiercontainer die aan de lokalen van Chiro Koka staat op te nemen in het reglement.
Hiervoor wordt elk jaar een toelage betaald aan Chiro Koka voor het beheer van deze container.
Het gaat om 0.039 eurocent x het aantal opgehaalde kilogram.
IGEAN, de dienst omgeving, cel milieu en vrijetijdsdienst, cel jeugd hebben de actie, het beheer van de papiercontainer door Chiro Koka aan de Holle Weg jarenlang blijven evalueren en opnieuw aan het wettelijk kader getoetst. Hieruit blijkt dat het beheer van de papiercontainer aan de lokalen door de Chiro Koka omwille van geen vergunning, geen erkenning als afvalinzamelaar alsook het ontbreken van afdoende veiligheidsmaatregelen niet voldoet waardoor, met ingang van januari 2023 het wordt stopgezet.
De in 2019 toegevoegde regel aan het subsidiereglement Acties van algemeen belang zal verwijderd worden.
Namelijk:
Artikel 6.4 : Voor het beheer van een papiercontainer wordt een toelage voorzien van 0.039 eurocent per opgehaalde kilogram. De cijfers van het gewicht worden jaarlijks door IGEAN doorgegeven aan de milieudienst.
Chiro Koka is akkoord met de stopzetting van de papiercontainer.
Voor het gemeentelijk meerjarenplan komt dit op een winst va om en bij de 18.000 euro.
IGEAN haalt de papierinzamelcontainer op en de ophalingen worden stopzetten.
De communicatiedienst draagt de boodschap over het stopzetten en weghalen van de papierinzamelcontainer van Chiro Kontich Kazerne mee uit. Er zal er ter plaatse een affiche aangebracht worden waarop er duidelijk gemaakt wordt dat:
De affiche zal blijven hangen tot eind januari 2023. Er wordt ook via de website van Kontich, sociale media en Hoplr Kontich Kazerne gecommuniceerd.
In bijlage het verslag Definitieve stopzetting papierslag Chiro Koka alsook de acties van algemeen belang waarop de verenigingen kunnen intekenen.
Volgens artikel 41,2° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
§1. Wettelijk kader
In principe kunnen verenigingen instaan voor de inzameling van papier en karton. Het is echter niet zo eenvoudig als het lijkt.
De inzameling van huishoudelijk afval is een bevoegdheid die wettelijk toegekend is aan de gemeente. Die kan ervoor kiezen om zelf de inzameling te doen ofwel om hiervoor een derde aan te stellen. Op zijn minst moet de gemeente dus met de vereniging in kwestie een overeenkomst afsluiten. Daarin spreken beide partijen af onder welke voorwaarden de inzameling zal plaatsvinden.
Als de gemeente als vennoot van een afvalintercommunale bevoegdheidsafstand heeft gedaan voor de inzameling van afvalstoffen, moet je als vereniging aankloppen bij de intercommunale om afspraken te maken. Daarnaast moet je als vereniging erkend zijn om afval te mogen ophalen.
Gebeurt de inzameling met een container, dan is er een vergunning nodig om die te mogen plaatsen en erkend zijn als afvalinzamelaar van deze fractie bij OVAM.
In het Uitvoeringsplan Milieuverantwoord Beheer van Huishoudelijke Afvalstoffen vraagt de OVAM aan de lokale besturen om voor de inzameling van papier en karton geen beroep meer te doen op vrijwilligers. De veiligheidsproblematiek speelt hierin een belangrijke rol. De Wet welzijn op het werk van 4 augustus 1996 beschouwt vrijwilligers als werknemers. De gemeente die de inzameling toelaat of de verantwoordelijke van de vereniging die de inzameling laat uitvoeren, is dus werkgever. Als werkgever ben je verplicht alle nodige maatregelen te treffen zodat de werknemers hun taken in de beste en meest veilige omstandigheden kunnen uitvoeren. In het geval van de inzameling van afvalstoffen, is duidelijk dat het om werk gaat dat bepaalde risico’s met zich meebrengt. Een goede opleiding met aandacht voor veiligheid en geschikte werkkledij zijn basisvereisten als vrijwilligers papier en karton en allerlei afval in en rond de container moeten onderhouden. Een gemeente die inzamelopdrachten toewijst aan een vereniging die niet in regel is met de reglementaire veiligheids- en gezondheidsvoorschriften, verleent onrechtstreeks haar medewerking aan correctioneel strafbare feiten, zegt het Strafwetboek. De voorbije jaren maakten lokale besturen dan ook nieuwe afspraken met verenigingen. In de ene gemeente gingen jeugdverenigingen bomen planten om hun kas te spijzen, in een andere gemeente hielp een vereniging met het bussen van de afvalkalender.
§2. Kosten
Voor de inzameling met de verenigingen betaalt de gemeente de volledige kosten voor het plaatsen, de huur van de papiercontainers en het afvoeren van het papier en karton. Fost Plus voorziet een financiële tussenkomst voor de inzameling, de zgn. referentiekost. De gemeente betaalt de vereniging 39 euro/ton voor het ingezameld papier en karton.
Plaatsing, huur en ophaling container voor de permanente papiercontainer (1) |
€16.802, 51 |
Referentiekost te ontvangen van Fost Plus (2) |
-€17.802,00 |
Vergoeding aan vereniging, betaald door de gemeente: 39 euro/ton |
€8.048,82 |
Totale kostprijs: |
€7.049,33 |
(1) dit zijn de facturen van RENEWI
(2) dit is de 68% van de opbrengst van het ingezamelde papier (206,38 ton) die de gemeente overhoudt
Hieronder de kosten (de eerste lijn) en de opbrengsten voor de periode 2016-2020. Deze kosten zitten verspreid in de IGEAN boekhouding.
jaar |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Renewi NV (Ex Van Gansewinkel) |
€13.041,44 |
€11.852,57 |
€17.693,78 |
€10.331,90 |
€17.454,54 |
Opbrengsten |
-€27.275,34 |
-€28.754,31 |
-€17.950,53 |
-€18.659,50 |
-€8.911,92 |
Lokaal bestuur Kontich heeft de volgende subsidiebedragen uitgekeerd aan CHIRO Kokaz sinds 2015:
Jaar |
Bedrag |
Ton |
2015 |
€13.490,90 |
345,89 |
2016 |
€12.341,20 |
316,44 |
2017 |
€12.015,10 |
308,08 |
2018 |
€12.709,30 |
325,88 |
2019 |
€12.129,78 |
311,02 |
2020 |
€11.695,32 |
299,88 |
* Vanaf april 2022 werkt RENEWI met 30m³ containers. Daarvoor werkten ze met 40m³ containers
Hieronder de tarieven Papier en Karton regio zuid waartoe Kontich behoort (32% van de opbrengst is voor Fost Plus):
Maand |
€/ton |
2021.01 |
€63,66/ton |
2021.02 |
€69,32/ton |
2021.03 |
€76,15/ton |
2021.04 |
€109,07/ton |
2021.05 |
€130,91/ton |
2021.06 |
€128,95/ton |
2021.07 |
€131,62/ton |
2021.08 |
€135,09/ton |
2021.09 |
€138.82/ton |
2021.10 |
€151,97/ton |
2021.11 |
€154,65/ton |
2021.12 |
€151,61/ton |
2022.01 |
€152,39/ton |
2022.02 |
€150,09/ton |
2022.03 |
€153,03/ton |
2022.04 |
€166,02/ton |
2022.05 |
€170,09/ton |
2022.06 |
€181,18/ton |
2022.07 |
€196,08/ton |
2022.08 |
|
Bij de berekening van de kost (facturen Renewi) vs. de opbrengst van het papier voor de papiercontainer van CHIRO Koka stellen we vast dat de kosten voor het ophalen (transportkosten) en verwerken stijgen en de opbrengst van het papier daalt. Daarbij komt de kost voor de uitbetaling aan de vereniging.
§3. Klachten
Er komen geregeld klachten van omwonenden, de leverancier en IGEAN binnen over de permanente papier- en kartoncontainer aan de Chiro lokalen te Holle Weg:
§4. Kansen
Lokaal bestuur Kontich biedt voldoende en bijkomende alternatieve acties voor subsidies aan de verenigingen:
§5. Opsomming
De diensten Omgeving en Jeugd adviseren om de subsidiëring van de papierslag via niet-professionele ophaler definitief stop te zetten met onmiddellijke ingang.
Vooraleer de container effectief verwijderd wordt zullen de gemeentediensten volgende punten afhandelen:
Op de raad van bestuur van Chiro Koka van 24 november 2022 werd door schepen Willem Wevers uitgelegd waarom de papiercontainer stopgezet moet worden. Er wordt gemikt op een stopzetting in januari 2023. Dat geeft de gemeentediensten en de Chiro nog een kans om de nodige voorbereidingen te treffen.
De raad van bestuur van Chiro Koka is akkoord om het beheer van de papiercontainer stop te zetten omwille van de aangehaalde veiligheidsredenen en de wettelijke verplichtingen waaraan zij moeten voldoen om de werking voort te zetten. Het stopzetten heeft wel een financiële weerslag op de werking en engagementen van de Chiro waarop ze niet gerekend hadden. Daarom werd afgesproken om voor 2023 nog 12.000 euro uit te betalen en voor 2024 nog 6000 euro. Dat geeft de Chiro voldoende tijd om hun werking waar nodig aan te passen en brengt hen ook niet in de problemen met reeds aangegane engagementen.
Voor het meerjarenplan komt het er op neer dat de stopzetting van de inzamelmethode via de papiercontainer CHIRO Kokaz een winst betekent van om en bij de 18.000 euro.
Jaarlijks gaat er gemiddeld 12.000 euro naar Chiro Koka voor het beheer van de papiercontainer.
Dit van het budget Afvalbeheer.
Voor 2023 wordt de subsidie van 12.000 euro volledig toegekend en voor 2024 zal het bedrag gehalveerd worden naar 6.000 euro. Vanaf januari 2025 wordt deze subsidie niet meer uitgekeerd.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de aanpassing in het subsidiereglement voor acties van algemeen belang goed.
Art. 2.
In 2023 wordt 12.000 euro uitgekeerd Chiro Kontich Kazerne. Dit bedrag wordt in 2024 gehalveerd naar 6.000 euro. Vanaf januari 2025 wordt deze subsidie definitief stopgezet.
In het kader van de globale OVAM beleidsdoelstellingen 2036, waarbij de sanering van alle historische bodemverontreiniging in Vlaanderen dient opgestart te zijn tegen 2036 is er een geïntegreerd plan van aanpak opgemaakt om saneringsplichtigen te stimuleren om werk te maken van hun historisch verontreinigde gronden.
Gemeente kontich beschikt over een 7-tal percelen die omwille van activiteiten op deze gronden opgenomen worden in de lijst van verontreinigde gronden (GIR). Voor deze risicogronden dient een bodemonderzoek uitgevoerd te worden tegen ten laatste de decretale termijn. Er zijn ook een aantal locaties waar de decretale termijn reeds is overschreden en waar de gemeente zo snel mogelijk een bodemonderzoek dient uit te voeren om ons in regel te stellen.
De percelen waarvoor een oriënterend bodemonderzoek dient uitgevoerd te worden zijn:
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
7. Het Bodemdecreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming.
8. Het uitvoeringsbesluit VLAREBO van 14 december 2007 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de bodemsanering en de bodembescherming.
Voor het uitvoeren van periodieke oriënterende bodemonderzoeken op 7 locaties in beheer van de gemeente Kontich wordt een budget voorzien van 42.000 euro.
Hiervoor wordt een nieuw investeringsproject voorzien met als kenmerk 2020/8304/830410: Gemeentelijk patrimonium toekomstgericht inrichten / Bodemonderzoeken en - saneringen.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht Uitvoering oriënterende bodemonderzoeken gemeentelijk patrimonium. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Art. 2.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (zie bijlage).
Het RUP wordt opgemaakt om uitvoering te geven aan het richtinggevend en bindend deel van het gemeentelijke ruimtelijk structuurplan Kontich uit 2008. Het RUP heeft tot doel:
In zitting van 10 oktober 2019 werd door het college van burgemeester en schepenen beslist om de opdracht tot de opmaak van het RUP toe te kennen aan D+A.
De startnota en de eerste versie van de procesnota werden door het college goedgekeurd in zitting van 5 november 2020. De startnota omvat onder andere de afbakening van het gebied, de doelstellingen van het voorgenomen RUP, de relatie met de ruimtelijke structuurplannen, de beschrijving van de te onderzoeken effecten en de inhoudelijke aanpak van de effectenbeoordeling...
De startnota en de eerste versie van de procesnota werden gedurende 60 dagen ter inzage gelegd, van 14 december 2020 tot en met 11 februari 2021. Verder werd er een participatiemoment georganiseerd op 17 december 2020.
Alle adviezen, de inspraakreacties en het verslag van het participatiemoment werden gebundeld en verwerkt in de scopingsnota. De scopingsnota bouwt verder op de startnota. In de scopingsnota zijn de adviezen en inspraakreacties verwerkt. Er wordt aangegeven hoe wordt omgegaan met de aangeleverde suggesties of aandachtspunten om het plan te verbeteren.
Op 11 april 2022 bepaalde het team MER dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het voorliggende RUP.
Het voorontwerp RUP Altena werd door het college van burgemeester en schepenen principieel goedgekeurd in zitting van 28 februari 2022.
Over het voorontwerp RUP Altena werd op 6 april 2022 een plenaire vergadering gehouden. De uitgebrachte adviezen naar aanleiding van deze vergadering werden in de vergadering per adviesinstantie overlopen. Het voorontwerp RUP Altena werd beperkt aangepast naar aanleiding van de uitgebrachte adviezen. De aanpassingen hebben geresulteerd in het ontwerp RUP Altena.
Het ontwerp RUP Altena werd door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2022 voorlopig vastgesteld.
Het ontwerp RUP Altena werd aan een openbaar onderzoek onderworpen. Het openbaar onderzoek liep van 15 juli 2022 tot en met 12 september 2022. Het ontwerp RUP, omvattende de toelichtingsnota, procesnota, grafisch plan en stedenbouwkundige voorschriften, lag tijdens deze periode samen met de scopingsnota ter inzage voor het publiek. Tijdens deze periode werden ook de nodige adviezen ingewonnen.
De GECORO heeft in zitting van 22 oktober 2022 het ontwerp RUP, de ingediende bezwaren en adviezen besproken en behandeld. De GECORO heeft hierrond een advies geformuleerd zoals in bijlage terug te vinden is.
De Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO) van 15 mei 2009, in het bijzonder de artikels 2.2.1 -2.2.6 en 2.2.18 - 2.2.25.
Het park is in de huidige planologische context grotendeels bestemd als woongebied. Om de kwaliteiten van het Altenapark te bestendigen, is een herbestemming naar parkgebied opportuun. Daarnaast dient te worden ingezet op een versterking van het parklandschap door bestaande waardevolle groenelementen maximaal te behouden en door ontwikkelingen steeds te integreren in de groen parkomgeving. Het ontharden van verharde zones of toepassen van waterdoorlatende en/of halfverharde materialen, het behoud van bestaande en het aanplanten van nieuwe hoogstammige bomen zijn enkele maatregelen die een versterking van het parklandschap garanderen.
Het Altenapark is gelegen in het centrum van Kontich. Bovendien zijn binnen het park verschillende centrumondersteunende functies aanwezig zoals de kleuter- en lagere school, de muziekacademie en serviceflats. Zowel kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen dienen het park en haar functies steeds op de meest veilige en meest aangename manier te kunnen bereiken. Dit kan door in te zetten op een uitgebreid netwerk van wandel- en fietswegen, die zoveel mogelijk gescheiden zijn van het autoverkeer. Door een nieuwe toegang voor traag verkeer te voorzien vanaf de Bochtstraat, kunnen het park en haar voorzieningen nog toegankelijker worden. De nieuwe toegang kan een verbinding vormen met het bestaande netwerk van trage wegen binnen het park en op die manier de doorwaadbaarheid verhogen.
Momenteel loopt een ontsluitingsweg van het Altena instituut en de serviceflats dwars doorheen het park. Hoewel de voorzieningen hierdoor eenvoudig met de auto bereikbaar zijn, zorgt dit voor een zeker aandeel autoverkeer binnen een anders autovrije parkomgeving. Om zowel de veiligheid van de zwakke weggebruiker als de leefbaarheid binnen het park te verhogen, dient te worden ingezet op een maximaal verkeersluw karakter. Dit kan door een alternatief ontsluitingsverhaal te voorzien. Vanaf de Antwerpsesteenweg langsheen het kloostergebouw en aansluiten op de huidige infrastructuur ten noorden van de vijver kan een nieuwe ontsluitingsweg tot het cultureel centrum en de serviceflats worden voorzien. Van zodra de nieuwe ontsluitingsweg gerealiseerd is en in gebruik genomen kan worden, dan zal de bestaande ontsluitingsweg niet langer gebruikt kunnen worden door het gemotoriseerd verkeer. Er kan dan worden gekozen om de bestaande toegangsweg vanaf de Antwerpsesteenweg al dan niet te behouden voor zacht verkeer. Gezien deze weg reeds verhard is kan deze een route vormen voor minder mobiele mensen en fietsers. Er zal dus steeds sprake zijn van slecht één ontsluitingsweg voor het gemotoriseerd verkeer doorheen het park. De bestaande parkeerplaatsen langsheen de Antwerpsesteenweg kunnen gebruikt worden als een randparking waarna men zich te voet of met de fiets verder in het park verplaatst. Centraal in het park aansluitend aan het cultuurhuis Altena zal er een beperkt parking met +/-20 parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Deze zal enkel en alleen toegankelijk zijn voor het uitzonderlijk plaatselijk verkeer. Door enkel nog te werken met deze beperkte parking zal het verkeer binnen het park geminimaliseerd worden. Dit komt zowel de veiligheid van de parkgebruikers, schoolgaande kinderen en inwoners van de serviceflats ten goede.
Het Altenapark vormt een belangrijke ontmoetingsplek in het centrum omwille van de verschillende gemeenschapsfuncties die er gelegen zijn. Bepaalde functies die in harmonie zijn met de parkomgeving kunnen worden versterkt. Voor andere functies wordt een herlokalisatie of uitdoofscenario voorop gesteld. Aan het Altena-instituut dienen voldoende ontwikkelingsmogelijkheden te worden geboden om optimaal behoud en functioneren in de toekomst mogelijk te maken. Uitbreidingen worden hoofdzakelijk toegestaan in de hoogte, zodanig dat het ruimtebeslag maximaal beperkt blijft. Op lange termijn kan het wenselijk zijn om een uitdoofscenario voor de serviceflats voorop te stellen. Dit zou de leefbaarheid van het park ten goede kunnen komen. Voor het kloostergebouw en de OCMW-woningen langs de Antwerpsesteenweg dient een afweging tussen behoud en uitdoving te worden overwogen. Indien deze gebouwen behouden blijven, lijkt het opportuun om hierbinnen een gemeenschapsfunctie te voorzien. Dit om een maximale afstemming met de functies in het noorden te garanderen. In dit geval zal een integratie in het park met voldoende groenvoorzieningen en gepaste architectuur van belang zijn.
In het zuidwesten van het park bevindt zich een zone die aansluit bij het woonweefsel van de kern van Kontich. Deze zone leent zich om te ontwikkelen als woonomgeving met lage dichtheid, een zone voor wonen in het groen. Om de integratie binnen het park te garanderen, dient de nadruk te liggen op een maximale groene setting met beperking van de footprint.
Watertoets
De watertoets opgenomen in de scopingsnota brengt voor het plangebied van het RUP geen uitgesproken problematiek voor de oppervlakte- en grondwaterhuishouding aan het licht. De huidige ontwikkelingsmogelijkheden worden bovendien beperkt.
GECORO
Volgend standpunt wordt ingenomen ten opzichte van het advies van de GECORO:
"De GECORO is zich bewust van het belang van de opstelling van een RUP zodoende het 'park' ook juridisch als parkgebied verankerd wordt." Dit 'compliment' wordt ten zeerste geapprecieerd.
"De GECORO betreurt dat er nauwelijks tot geen visie in het RUP is opgenomen met betrekking tot de monumentbomen. De GECORO had verwacht dat de monumentbomen in kaart zouden zijn gebracht zodoende hieraan specifieke beschermende en vrijwarende stedenbouwkundige voorschriften gekoppeld aan kunnen worden. De GECORO sluit zich op dat punt volledig aan bij bezwaren hierover." Het betreft een terechte bezorgdheid van de GECORO. Voor de bomen gelegen in parkgebied geldt een 'beschermende' status. Deze bomen kunnen niet zonder omgevingsvergunning worden gekapt. De omgevingsvergunning dient bovendien ter advies voorgelegd te worden aan het agentschap Natuur en Bos. Slechts in uitzonderlijke situaties kan een boom binnen de parkzone aldus gekapt worden. De bomen in de zone voor gemeenschapsvoorzieningen genieten een mindere tot geen 'beschermende' status. De monumentale bomen binnen deze zone zullen worden opgenomen op het grafisch plan. In de stedenbouwkundige voorschriften zal worden opgenomen dat deze niet zonder omgevingsvergunning mogen gekapt worden.
"De GECORO vindt het negatief dat in het RUP wordt voorzien in een nieuwe weginfrastructuur van minimaal 5m breed vanaf de Antwerpsesteenweg inclusief een nieuwe brug over de vijver. De aanleg van de weg zal een verdere aantasting betekenen voor het park en zijn te beschermen monumentale bomen. Er dient eerder ingezet te worden in een uitdoofscenario voor gemotoriseerd verkeer ander dan specifiek bestemmingsverkeer (lees: personen met een handicap, hulpdiensten en -verleners, leveranciers,...). Het plan en de stedenbouwkundige voorschriften dienen in deze zin aangepast te worden. De GECORO sluit zich op dit punt volledig aan bij het advies van de deputatie van de provincie Antwerpen." De terechte bedenking van de GECORO zal een doorvertaling krijgen in de stedenbouwkundige voorschriften en het grafisch plan. De voorziene alternatieve wegenis zal worden geschrapt.
Het ontwerp RUP werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 15 juli 2022 tot en met 12 september 2022. De ingediende bezwaren werden behandeld door de GECORO (zie advies GECORO in bijlage). Tijdens deze periode werden ook de nodige adviezen ingewonnen. Ook hierover heeft de GECORO een standpunt ingenomen (zie advies GECORO in bijlage).
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het advies van de GECORO inzake het voorlopig vastgestelde RUP Altena.
Art. 2.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Altena', bestaande uit een toelichtingsnota, een procesnota, verordenende stedenbouwkundige voorschriften, een grafisch plan, een onteigeningsplan, een plan feitelijke-juridische toestand en een register planschade/planbaten/kapitaalschade/gebruikersschade definitief vast mits volgende aanpassingen worden doorgevoerd:
Het RUP wordt opgemaakt om uitvoering te geven aan het richtinggevend en bindend deel van het gemeentelijke ruimtelijk structuurplan Kontich uit 2008. Het RUP heeft tot doel:
In zitting van 10 oktober 2019 werd door het college van burgemeester en schepenen beslist om de opdracht tot de opmaak van het RUP toe te kennen aan D+A.
De startnota en de eerste versie van de procesnota werden door het college goedgekeurd in zitting van 5 november 2020. De startnota omvat onder andere de afbakening van het gebied, de doelstellingen van het voorgenomen RUP, de relatie met de ruimtelijke structuurplannen, de beschrijving van de te onderzoeken effecten en de inhoudelijke aanpak van de effectenbeoordeling...
De startnota en de eerste versie van de procesnota werden gedurende 60 dagen ter inzage gelegd, van 14 december 2020 tot en met 11 februari 2021. Verder werd er een participatiemoment georganiseerd op 17 december 2020.
Alle adviezen, de inspraakreacties en het verslag van het participatiemoment werden gebundeld en verwerkt in de scopingsnota. De scopingsnota bouwt verder op de startnota. In de scopingsnota zijn de adviezen en inspraakreacties verwerkt. Er wordt aangegeven hoe wordt omgegaan met de aangeleverde suggesties of aandachtspunten om het plan te verbeteren.
Op 8 april 2022 bepaalde het team MER dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het voorliggende RUP.
Het voorontwerp RUP Waarloos werd door het college van burgemeester en schepenen principieel goedgekeurd in zitting van 7 februari 2022.
Over het voorontwerp RUP Waarloos werd op 22 maart 2022 een plenaire vergadering gehouden. De uitgebrachte adviezen naar aanleiding van deze vergadering werden in de vergadering per adviesinstantie overlopen. Het voorontwerp RUP Waarloos werd beperkt aangepast naar aanleiding van de uitgebrachte adviezen. De aanpassingen hebben geresulteerd in het ontwerp RUP Waarloos.
Het ontwerp RUP Waarloos werd door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2022 voorlopig vastgesteld.
Het ontwerp RUP Waarloos werd aan een openbaar onderzoek onderworpen. Het openbaar onderzoek liep van 15 juli 2022 tot en met 12 september 2022. Het ontwerp RUP, omvattende de toelichtingsnota, procesnota, grafisch plan en stedenbouwkundige voorschriften, lag tijdens deze periode samen met de scopingsnota ter inzage voor het publiek. Tijdens deze periode werden ook de nodige adviezen ingewonnen.
De GECORO heeft in zitting van 22 oktober 2022 het ontwerp RUP, de ingediende bezwaren en adviezen besproken en behandeld. De GECORO heeft hierrond een advies geformuleerd zoals in bijlage terug te vinden is.
De Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO) van 15 mei 2009, in het bijzonder de artikels 2.2.1 - 2.2.6 en 2.2.18 - 2.2.25
Waarloos kent vandaag een geen zone met een uitgesproken centrumgevoel. De kerkomgeving heeft echter alle kwaliteiten om een centrumbeleving te creëren met behoud van de erfgoedwaarden. Een tweede stap is het concentreren van centrumfuncties rondom en aansluitend op de kerkomgeving. Zo kan afgestapt worden van de huidige centrumstrook en gestreefd worden naar een kwaliteitsvol hart voor Waarloos. Dit alles zal eraan bijdragen dat de bebouwde kern van Waarloos aangenamer wordt en de beeldkwaliteit stijgt. De bestaande trage verbindingen worden behouden en waar nodig verder verankerd met de nieuwe beoogde ontwikkelingen.
De recreatieve pool van Waarloos is reeds vandaag een enorme meerwaarde voor de kern. Gelet op de ruimtebehoeften van de verschillende actoren is het opportuun om binnen voorliggend RUP een kwaliteitsvolle uitbreiding op te nemen. De uitbreiding wordt gefaciliteerd aansluiten op de reeds bestaande recreatiesite en reikt tot de kerkomgeving. Zo wordt de recreatieve pool ook eenvoudig toegankelijk gemaakt voor traag verkeer vanuit het centrum. Een trage verbinding tussen de kerk en de recreatieve pool, zorgt voor een goede bereikbaarheid voor voetgangers en fietsers. Tot slot zal het RUP ook inzetten op de bestendiging van de reeds aanwezige speeltuin in het noorden van de recreatieve pool gesitueerd en ten zuiden van het kinderdagverblijf 't Wisterke.
Het woonweefsel van Waarloos bevindt zich hoofdzakelijk in de zone tussen de Ferdinand Maesstraat en de Grote Steenweg. Hier bevindt zich momenteel ook een groothandel die in fel contrast staat met de kleinschalige woningen. Het RUP wenst om de zone van de groothandel en de aanliggende ontwikkelbare gronden gepast voorschriften toe te kennen met het oog op een duurzame en toekomstgerichte verdichting van Waarloos.
Binnen het oostelijk en zuidelijk openruimtegebied is het wenselijk om in te zetten op het behoud van de agrarische functie. In bestaande toestand is een glastuinbouwbedrijf gesitueerd ten oosten van het plangebied. Deze site is een opportuniteit voor korte ketenlandbouw waarbij de op open ruimte rondom wordt ingezet voor ecosysteemdiensten, zoals voedselproductie en de ecologische verbindingen. De serre kan ook complementair gebruikt worden om bijvoorbeeld plantgoed op te kweken of om in de winter ook voldoende lokaal en duurzaam geteeld voedsel te kunnen aanbieden. Bij uitdoving van genoemde landbouwactiviteiten kunnen op deze site enkel activiteiten worden toegestaan in functie van de realisatie van de korte ketenlandbouw, op voorwaarde dat de draagkracht van de omgeving niet wordt overschreden. Functies met een beduidend grotere dynamiek kunnen niet worden toegestaan.
Het Hessepoelbos, de Wouwendonkse Loop en het natuurgebied langs de oude spoorwegbedding zijn belangrijke fysische elementen die niet alleen landschap vormgeven, maar het plangebied en de ruimere omgeving voorzien van de nodige natuurlijke en groene ruimte. Binnen het RUP is het opportuun om de vallei van de Wouwendonkse Loop tussen het Hessepoelbos en de oude spoorwegberm te versterken door in te zetten op het groenblauw netwerk. Het RUP wil inzetten op een ecologische corridor tussen twee zones met hoge natuurwaarden. Bovendien kan binnen deze corridor meer ruimte worden gegeven aan de Wouwendonkse Loop. Dit maakt de vallei niet alleen klimaatbestendiger door creatie van een water- en groenbuffer, het zorgt tevens voor een versterking van de natuurwaarden en biodiversiteit doordat nieuwe fauna en flora er zicht kunnen vestigen en kunnen migreren tussen twee zones met hoge natuurwaarden.
Watertoets
De watertoets opgenomen in de scopingsnota brengt voor het plangebied van het RUP geen uitgesproken problematiek voor de oppervlakte- en grondwaterhuishouding aan het licht. De huidige ontwikkelingsmogelijkheden worden bovendien beperkt.
GECORO
Volgend standpunt wordt ingenomen ten opzichte van het advies van de GECORO:
"De GECORO vindt het merkwaardig dat het RUP niet de gehele kern van Waarloos omvat. Het levendige deel, met de weinige aanwezige functies in Waarloos, is niet opgenomen binnen de plancontour. Een gemiste kans. Je kan immers vandaag de dag niet fier zijn op de inkom van Waarloos komende van de N1. Het RUP had hier de doormiddel van specifieke voorschriften een positieve impuls aan kunnen geven. De gemiste kans staat in schril contrast met het beperkte deel ten westen van de Ferdinand Maesstraat dat toch werd opgenomen. Het RUP tovert dit westelijk deel om tot een banale woonzone met een te hoge toegestane dichtheid en te weinig aandacht en verankering van de aanwezige landschappelijke kwaliteiten van het gebied voornamelijk rondom de Wouwendonkse Loop."
Dit betrof niet het uitgangspunt van het RUP zoals hoger geschetst.
"De GECORO is de mening toegedaan dat de Wouwendonkse Loop de essentiële ader/groene long dient te zijn zowel in het westelijk als oostelijk deel van het RUP. De nodige essentiële ruimte dient voorzien te worden en de voorschriften dienen zo opgesteld te worden dat voldoende kwaliteit kan afgedwongen worden. O.a.: ruimte voor een natuurlijke inrichting, verplicht openmaken van de ingebuisde waterloop,…." Het betreft een terechte bezorgdheid van de GECORO die echter opgevangen is in de stedenbouwkundige voorschriften. De stedenbouwkundige voorschriften laten toe dat de waterloop kan aangepast worden volgens de noodwendigheden en in functie van de afwatering en het nemen van maatregelen tegen de overstroming van een gebied. Bovendien worden o.a. meandering en natuurlijke uitvoering gestimuleerd. Ontwikkelingen binnen de projectzone dienen steeds rekening te houden met de aanwezige groen- en waterelementen. Deze dienen op een kwalitatieve wijze geïntegreerd te worden in een ontwikkeling. Echter te strigente voorschriften kunnen ervoor zorgen dat toekomstige opportuniteiten inzake landschappelijke aankleding van de bestemmingszone gehypothekeerd kunnen worden. De huidige stedenbouwkundige voorschriften bieden voldoende flexibiliteit maar komen ook tegemoet aan de bezorgdheid van de GECORO.
"De GECORO stelt zich vragen bij de kwaliteit van het wonen langsheen de N1. Dienen de stedenbouwkundige voorschriften niet zodanig te zijn opgesteld dat een eventuele woonontwikkeling langs de N1 zich dient te oriënteren naar de projectzone toe? En wat met de coherentie met de rest van de N1 dat buiten het plangebied is gelegen?" De stedenbouwkundige voorschriften zijn zodanig opgesteld dat een kwaliteitsvolle invulling van een eventuele woonontwikkeling langsheen de N1 een mogelijkheid is.
"De GECORO vraagt (verder) onderzoek naar het bestaande wateroppervlak achter de serre en naast de oude spoorwegberm. Het behouden van dit wateroppervlak is mogelijks aangewezen." Het betreft geen natuurlijke waterplas maar een aangelegd bufferbekken in functie van het glastuinbedrijf.
"De GECORO stelt vast dat de stedenbouwkundige voorschriften van de bestemming ‘recreatie in het groen’ te weinig nadruk leggen op het groen: kwaliteit, kwantiteit, type,… De voorschriften dienen verder verfijnd en/of aangevuld te worden naar inrichting, vormgeving,…" Het betreft een terechte bezorgdheid van de GECORO. Vandaar ook dat de stedenbouwkundige voorschriften van de bestemming 'recreatie in het groen' zodanig zijn opgevat dat de onbebouwde ruimte verplicht dient te worden ingericht in functie van een landschappelijk aantrekkelijke site waarin zowel de beperkte bebouwde ruimte als de beperkte toegestane verhardingen geïntegreerd dienen te worden. Echter te strigente voorschriften kunnen ervoor zorgen dat toekomstige opportuniteiten inzake landschappelijke aankleding van de bestemmingszone gehypothekeerd kunnen worden. De huidige stedenbouwkundige voorschriften bieden voldoende flexibiliteit maar komen ook tegemoet aan de bezorgdheid van de GECORO.
Het ontwerp RUP werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 15 juli 2022 tot en met 12 september 2022. De ingediende bezwaren werden behandeld door de GECORO (zie advies GECORO in bijlage). Tijdens deze periode werden ook de nodige adviezen ingewonnen. Ook hierover heeft de GECORO een standpunt ingenomen (zie advies GECORO in bijlage).
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het advies van de GECORO inzake het voorlopig vastgestelde RUP Waarloos.
Art. 2.
De gemeenteraad aanvaardt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Waarloos', bestaande uit een toelichtingsnota, een procesnota, verordenende stedenbouwkundige voorschriften, een grafisch plan, een onteigeningsplan, een plan feitelijke-juridische toestand en een register planschade/planbaten/kapitaalschade/gebruikersschade definitief mits volgende aanpassing worden doorgevoerd:
1. Vraag raadslid W. Annaert - Verlenging ijspiste met één week
De ijspiste werd met een week verlengd, maar ik dacht dat we op de raadscommissie hoorden dat dit verlengd kon worden als het stokken uit de grond zou vriezen. We hebben echter vastgesteld dat het altijd boven de 10°C was en dat de temperaturen zelfs ’s nachts maar net onder de 10°C zaten.
Antwoord schepen L. Abrams: We hadden het eigenlijk gewoon moeten doen zoals vroeger: één week voor de kerstvakantie, toen zat alles beneden de 10°C en was het goed. De ambtenaar die het opvolgde, heeft een printscreen van het KMI bezorgd met de situatie van vrijdag om 14u en toen was er nog geen sprake van 12°C en 13°C.
De voorzitter sluit de zitting op 16/01/2023 om 20:38.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter