De voorzitter opent de zitting op 20/01/2025 om 20:00.
Schepen Willem Wevers antwoordt: De situatie in de Molenstraat is moeilijk. We hebben al een aantal pogingen gedaan om auto's meer in het midden van de rijweg te laten rijden, zodat fietsers in beide richtingen kunnen passeren. De auto's blijven echter geneigd om eerder rechts te rijden, waardoor fietsers geneigd zijn om op het voetpad te rijden. We hebben de rijweg gebouchardeerd om een structuurverschil te krijgen in het beton, dat heeft niet geholpen. Dan hebben we vervolgens fietslogo's gebrand op de rijbaan, wat ook niet hielp. Het probleem werd ook besproken op de verkeerscel in het kader van de verkeerslichtregeling. De lichtregeling wordt aangepast zodat er langer groen licht wordt gegeven aan de takken die uitkomen op de gewestweg (waaronder de Molenstraat), wat de verkeersdruk een stuk lichter zal maken. Anderzijds gaat de gemeentelijke technische dienst offertes opvragen om fietssuggestiestroken te laten schilderen, dit zal ook besproken worden op de verkeerscel. Er is geen eenvoudige oplossing voorhanden, we zijn er ook niet zeker van dat de fietssuggestiestroken zullen werken. Als dit geen soelaas brengt, moeten we blijven zoeken. Het is niet onze ambitie om hierover grote, zeer controversiële beslissingen te nemen. Het ligt niet op tafel om de rijrichting om te keren.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Op 18 november 2024 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-gemeenteraad
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 18 november 2024 worden goedgekeurd.
Op 5 december 2024 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-gemeenteraad
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 5 december 2024 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden vast aan de hand van de anciënniteit van de raadsleden. De anciënniteit omvat de hele tijdsduur waarin een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad. Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald een hogere rang in.
Tijdens de installatievergadering dd. 5 december 2024 werd een rangorde vastgesteld waarin de anciënniteit van raadslid Guido Daelemans foutief weergeven werd. Dhr. Daelemans staat nu op plaats 7 in de rangorde, waardoor de raadsleden vanaf plaats 8 nu één plaats lager staan dan in de rangorde zoals goedgekeurd tijdens de installatievergadering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 6
Artikel 1.
De gemeenteraad herroept het gemeenteraadsbesluit dd. 5 december 2024 betreffende de rangorde van de gemeenteraadsleden.
Art. 2.
De gemeenteraad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:
rangorde | partij | naam | 1ste ambtsaanvaarding | 2de ambtsaanvaarding | anciënniteit in jaren | behaalde stemmen bij verkiezingen 13/10/2024 |
1 | VLD + LOKAAL | Luc Abrams | 3/01/2001 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 23 | 440 |
2 | N-VA | Bart Seldeslachts | 2/01/2013 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 11 | 1857 |
3 | VLD + LOKAAL | Wim Claes | 2/01/2013 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 11 | 762 |
4 | N-VA | Willem Wevers | 2/01/2013 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 11 | 743 |
5 | Dorpslijst Sander | Wim Annaert | 2/01/2013 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 11 | 462 |
6 | N-VA | Peter Lambrechts | 2/01/2013 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 11 | 315 |
7 | N-VA | Guido Daelemans | 10/09/2001-31/12/2006 | 03/01/2019 en sindsdien raadslid gebleven | 11 | 235 |
8 | N-VA | Cindy Vanbaeden | 3/01/2019 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 5 | 543 |
9 | VLD + LOKAAL | Felicia Van Thuyne | 3/01/2019 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 5 | 334 |
10 | VLD + LOKAAL | Sophie Baeckelmans | 3/01/2019 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 5 | 328 |
11 | Dorpslijst Sander | Marjan De Nayer | 3/01/2019 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 5 | 298 |
12 | N-VA | Mia Wauters | 3/01/2019 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 5 | 292 |
13 | VLD + LOKAAL | Ronny Roofthooft | 3/01/2019 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 5 | 255 |
14 | N-VA | Anja Poortmans | 17/01/2022 | raadslid gebleven sinds eerste aanvaarding | 2 | 265 |
15 | Dorpslijst Sander | Joris Dircx | 5/12/2024 | / | 0 | 587 |
16 | N-VA | Luc Van Hoof | 5/12/2024 | / | 0 | 424 |
17 | N-VA | An Verlinden | 5/12/2024 | / | 0 | 334 |
18 | VLAAMS BELANG | Edwin Truyens | 5/12/2024 | / | 0 | 312 |
19 | VLD + LOKAAL | Stijn De Haes | 5/12/2024 | / | 0 | 292 |
20 | Dorpslijst Sander | Anton Van Belleghem | 5/12/2024 | / | 0 | 277 |
21 | N-VA | Peter Scholiers | 5/12/2024 | / | 0 | 271 |
22 | Dorpslijst Sander | Linda Achten | 5/12/2024 | / | 0 | 267 |
23 | N-VA | Christel Beyens | 5/12/2024 | / | 0 | 252 |
24 | N-VA | Merel Akkermans | 5/12/2024 | / | 0 | 237 |
25 | cd&v | Evy Van Santfoort | 5/12/2024 | / | 0 | 221 |
26 | cd&v | Jasper Aertsens | 5/12/2024 | / | 0 | 202 |
27 | VLAAMS BELANG | Marleen Wauben | 5/12/2024 | / | 0 | 145 |
Per e-mail dd. 20 december 2024 stelden de Federale Diensten Gouverneur Antwerpen ons bestuur ervan op de hoogte dat de deputatie de politieraadsverkiezing geldig verklaard heeft.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de geldigverklaring van de politieraadsverkiezing van de gemeente Kontich door de deputatie op 19 december 2024.
De gemeenteraad dient bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast te stellen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 38: De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goed.
Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan.
De raad van bestuur is ambtshalve samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad.
De voorzitter blijft in dienst tot hij is vervangen.
Enig artikel.
De gemeenteraad bevestigt de samenstelling van de raad van bestuur die is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad conform de statuten van het AGB Kontich.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad commissie kan oprichten. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.
De raad kiest onder zijn leden de voorzitters van de raadscommissies. De lijsten kunnen kandidaat-voorzitters voordragen via voordrachtsakten. De voordrachtsakten dienen ondertekend te worden door de meerderheid van de lijst waartoe de kandidaat-voorzitter behoort en door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen. De kandidaat-voorzitters mogen geen lid zijn van het schepencollege.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 37
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de voordrachtsakten van volgende mandatarissen als kandidaat-voorzitter van volgende commissies:
en stelt vast dat zij ontvankelijk zijn.
Art. 2.
Uit de opneming van de stemming blijkt :
Art. 3.
Bijgevolg worden de volgende voorzitters aangesteld verklaard:
In het huishoudelijk reglement worden de gemeenteraadscommissies opgericht. De wijze van samenstelling en de werking wordt daarin bepaald. De raad stelde ook de voorzitters van de twee commissies aan.
Aan alle fracties van de raad werd gevraagd om hun kandidaten voor de verschillende commissies tijdig in te dienen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 37
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van de raadscommissies:
Gemeenteraadscommissie omgeving en bestuurlijke organisatie:
Voorzitter: Guido Daelemans (N-VA)
Leden:
Gemeenteraadscommissie samenleven en welzijn:
Voorzitter: Sophie Baeckelmans (VLD + Lokaal)
Leden:
Op 27 november 2024 ontving het secretariaat de brief van de gouverneur betreffende de jaarrekening gemeentebestuur Kontich 2023 via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur. De brief zit in bijlage.
Art. 332 § 1 derde lid van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van het gemeentebestuur door de gouverneur, bij gouverneursbesluit van 23 november 2024.
De vzw Regionaal Landschap Rivierenland (verder RLRL) heeft net als elke vzw een Algemene Vergadering en een Bestuur. Alle leden zijn lid van de Algemene Vergadering en kunnen zich kandidaat stellen voor het Bestuur.
De vaste en geassocieerde leden zijn verplicht over te gaan tot een nieuwe aanstelling van een effectief en/of plaatsvervangend vertegenwoordiger in de loop van de eerste drie maanden volgend op het vacant worden van het mandaat van hun vertegenwoordiger en, voor zover het een provincie of gemeente betreft, binnen de eerste drie maanden volgend op de installatie van de nieuwe provincie- of gemeenteraad na algehele vernieuwing ingevolge verkiezingen. De ontslagnemende vertegenwoordigers blijven in functie totdat in hun vervanging is voorzien. De afvaardiging van de nieuwe vertegenwoordigers wordt binnen dezelfde drie maand gemeld aan de voorzitter.
Artikel 1.
De gemeenteraad duidt Bart Seldeslachts aan als effectieve vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Rivierenland vzw, met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 2.
De gemeenteraad duidt Peter Lambrechts aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Rivierenland vzw, met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen. De overige kandidaat-plaatsvervangend vertegenwoordiger, Wim Annaert, werd niet aangeduid met 8 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 3.
Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
Art. 4.
De effectieve vertegenwoordiger stelt zich kandidaat voor het Bestuur.
Art. 5.
Een afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de vzw.
Gemeente Kontich is aangesloten bij Creat Services dv. Met het ingaan van een nieuwe legislatuur dienen er nieuwe vertegenwoordigers aangesteld te worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 34 & Art. 432
Artikel 1.
De heer Peter Lambrechts wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Creat Services dv en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 2.
De heer Luc Van Hoof wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 3.
Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
Gemeente Kontich is aangesloten bij Creat Services dv. Met het ingaan van een nieuwe legislatuur kan de gemeenteraad een nieuwe kandidaat-bestuurder voordragen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 34
Artikel 1.
De heer Peter Lambrechts wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van Creat Services dv (Regio 2).
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 2.
Dit besluit geldt voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
Gemeente Kontich is aangesloten bij Creat Services dv.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 432
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 25 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Stand van zaken van bijlagen 1 en 2 aan de statuten
2. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
Varia
Art. 2.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Art. 3.
Een uittreksel van dit besluit zal verzonden worden naar het e-mailadres 20250325BAV@farys.be.
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Antwerpen.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Antwerpen een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
Artikel 1.
De gemeenteraad duidt Willem Wevers aan als vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Antwerpen, met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 2.
De gemeenteraad duidt Bart Seldeslachts aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Antwerpen, met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 3.
De gemeenteraad duidt de mobiliteitsambtenaar aan als ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Antwerpen. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Art. 4.
Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
Art. 5.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregio Antwerpen.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen die op 19 maart 2025 plaatsheeft in het Business Center Van der Valk, Joe Englishstraat 56, te 2140 Antwerpen.
De documentatiestukken werden per mail overgemaakt en kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Antwerpen.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen aangeduid worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030.
De decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, gelden ook voor de vertegenwoordigers op (Buitengewone) Algemene Vergaderingen en de vertegenwoordigers mogen niet als kandidaat-lid voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41 en 432
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit Luc Abrams aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur, met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 2.
De gemeenteraad besluit Wim Claes aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur, met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 3.
De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen die op 19 maart 2025 plaatsheeft in het Business Center Van der Valk, Joe Englishstraat 56, te 2140 Antwerpen.
De documentatiestukken werden per mail overgemaakt en kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Antwerpen.
De gemeente is ingedeeld is bij het Regionaal Bestuurscomité Regio.
Een kandidaat-bestuurder dient eveneens te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC.
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen van 19 maart 2025 met als enig agendapunt ‘Statutaire ontslagnemingen/benoemingen’.
Art. 2.
De gemeenteraad besluit Anja Poortmans voor te dragen als kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité Regio van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 19 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031, met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Art. 3.
De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger(s) van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 19 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Art. 4.
De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Artikel 1.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de deelname van de gemeente in het Bekkenbestuur Netebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Antwerpen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:
Art. 2.
Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
Art. 3.
Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Artikel 1.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de deelname van de gemeente in het Bekkenbestuur Benedenscheldebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Antwerpen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:
Art. 2.
Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
Art. 3.
Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link.
In 1990 hebben alle steden en gemeenten die onderwijs organiseren zich verenigd in OVSG, de onderwijsvereniging van steden en gemeenten. Deze vzw is een belangen- en ledenorganisatie die steden en gemeenten ondersteunt bij het organiseren van democratisch, kwaliteitsvol en zorgzaam onderwijs.
Het gemeentebestuur kan één vertegenwoordiger afvaardigen voor de algemene vergadering van OVSG vzw. Een plaatsvervanger aanduiden kan, maar is niet verplicht.
De vertegenwoordiger in de algemene vertegenwoordiger moet lid zijn van de gemeenteraad en wordt aangeduid door de gemeenteraad. De algemene vergadering komt jaarlijks minstens één keer samen. Er is geen vergoeding voorzien voor de algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Artikel 1.
De gemeenteraad duidt volgende mandatarissen aan als afgevaardigden in de Algemene Vergadering van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten:
Art. 2.
Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
Art. 3.
Het secretariaat bezorgt een uittreksel van dit besluit aan de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 41 §1 4° en 78 §1 5°
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit volgende mandatarissen als vertegenwoordigers van de gemeente Kontich in het beheerscomité van de interlokale vereniging "Zora Werkt!" aan te duiden:
Art. 2.
Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
Art. 3.
Het secretariaat bezorgt een uittreksel van dit besluit aan Zora Werkt!
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 28 maart 2025 om 11.30 u. organiseert Pidpa een algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Overeenkomstig het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (DLB), en meer bepaald artikel 423 hiervan, kan een opdrachthoudende vereniging na afloop van de statutair bepaalde duur opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Conform artikel 424 DLB kan er indien de termijn verstrijkt in een jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, pas over de verlenging beslist worden in het daaropvolgende jaar en wordt bijgevolg en de duur van Pidpa verlengd tot de eerste algemene vergadering in het jaar volgend op het verkiezingsjaar. Gezien de duurtijd van Pidpa verstrijkt op het tijdstip van de eerste algemene vergadering van 2025, dient onze gemeente uiterlijk tegen de buitengewone algemene vergadering van Pidpa van 28 maart 2025 een beslissing te nemen aangaande de verlenging van Pidpa.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
Op deze algemene vergadering zal tevens een statutenwijziging voorgelegd worden om de statuten van Pidpa in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken.
Overeenkomstig de decretale bepalingen moet bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan. Ook dienen er eventuele voordrachten te worden gedaan betreffende de afgevaardigden op de algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van en hecht goedkeuring aan het verlengingsdossier van Pidpa houdende de argumenten om de opdrachthoudende vereniging te verlengen voor een termijn van 18 jaar.
Art. 2.
De gemeenteraad verzoekt om over te gaan tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een termijn van 18 jaar, met ingang van de datum van de algemene vergadering van Pidpa die zal beslissen over de verlenging, en dus tot en met 28 maart 2043 indien die algemene vergadering plaatsvindt op 28 maart 2025.
Art. 3.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een termijn van 18 jaar vanaf de datum van de algemene vergadering van Pidpa die zal beslissen over de verlenging, deelnemer te blijven van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor de activiteit watervoorziening en de rioleringsactiviteit HidroGem en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.
Art. 4.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde wijzigingen aan de statuten van Pidpa.
Art. 6.
Kennis wordt genomen van het feit dat aan de vergadering van de raad van bestuur kan worden deelgenomen door een lid met raadgevende stem dat dient te behoren tot de oppositie. Navolgend gemeentelijk oppositielid wordt voorgedragen als kandidaat mandataris met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Pidpa: Jasper Aertsens, met 23 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 1 onthouding.
Art. 7.
De gemeente wijst aan als gemeentelijke vertegenwoordiger voor alle algemene vergaderingen van Pidpa voor de periode van de ganse legislatuur 2025-2030:
Art. 8.
De gemeenteraad geeft aan de vertegenwoordiger de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28 maart 2025, evenals op elke andere algemene vergadering ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering, overeenkomstig dit besluit te stemmen en de benoemingen van de bij dit besluit voorgedragen kandidaten goed te keuren.
Art. 9.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente is aandeelhouder van EthiasCo.
Eén keer per jaar worden de aandeelhouders opgeroepen voor de Algemene Vergadering van EthiasCo om de jaarrekeningen en eventuele benoemingen binnen de Raad van bestuur goed te keuren. Iedere coöperant heeft ten minste één stem en het maximum aantal stemmen is beperkt tot 120.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Artikel 1.
De gemeenteraad duidt volgende mandatarissen aan als afgevaardigden in de Algemene Vergadering van EthiasCo.
Art. 2.
Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
Art. 3.
Het secretariaat bezorgt een uittreksel van dit besluit aan EthiasCo.
De Streekvereniging Zuidrand is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel rond erfgoed, cultuur en toerisme.
De projectvereniging heeft totdoel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s waaronder cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokaal cultuurbeleid, recreatie en toerisme.
De doelstelling wordt onder andere verwezenlijkt door:
Artikel 1.
De gemeenteraad duidt volgende mandatarissen aan als lid van de Raad van Bestuur van de projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’:
Art. 2.
Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.
Art. 3.
Het secretariaat bezorgt een uittreksel van dit besluit aan de projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’.
De gemeente Kontich diende in 2021 een projectaanvraag in binnen het kader van proeftuinen Blauwe Groene dooradering in de bebouwde zone voor het hele gebied van de Lachenenbeek en Babbelsebeek en behoort nu tot één tot de 19 geselecteerde gemeenten die met dit project aan de slag is. Het ingediende project omvat een aantal quick wins waar Kontich volop mee bezig is deze uit te voeren en een uitgebreid transitietraject.
Ook de KMO-zone Blauwe Steen gelegen in de Babbelsebeekvallei is mee opgenomen in het project, maar binnen het bovenstaand project bleek een pasklare oplossing zonder voorafgaande voorstudie niet verantwoord, gezien de complexe waterproblematiek in het gebied. Ook maatregelen die we al namen zoals afwaartse retentie leidden niet tot een afdoende oplossing, integendeel zelfs. Door de hevige buien werd zowel in frequentie als intensiteit de wateroverlast schijnbaar alsmaar sterker. Vooraleer hier in actie te schieten is er een grondige voorstudie nodig om de complexe waterproblematiek van de KMO-zone en haar omgeving in kaart te brengen en de ideeën af te toetsen op deugdelijkheid en haalbaarheid. Via het project Levend water 2023 werden bijkomende financiële middelen gevonden specifiek voor de problematiek van de KMO-zone. De quick wins voor de KMO-zone werden uit het project Blauwgroene dooradering getild en naar een transitie werden overgeheveld.
In het goedgekeurde subsidieproject Levend water werden de te onderzoeken aspecten door de VMM vastgelegd op basis van onze goedgekeurde projectaanvraag, met als doel daarna tot concrete ingrepen op terrein over te gaan en deze concrete projecten in te dienen via hetzelfde subsidieproject. Deze aspecten door de VMM dienen dus verplicht meegenomen te worden in de voorstudie, maar zijn zeker niet limitatief.
Deze voorstudie heeft eigenlijk een 3-ledig doel:
De studie dient ook rekening te houden met al gedane feiten. Zo is er al een bebossingssubsidie verkregen voor een aantal percelen, werden 3 percelen aangekocht
Aan deze voorstudie is er ook een belangrijk participatie-communicatief luik gekoppeld. De oplossingen wetenschappelijk onderbouwd dienen immers ook draagvlak te hebben bij de aanwezige bedrijven en anders spelers en doelgroepen in het gebied, want de kans is groot dat zij ook mee de oplossingen moeten realiseren.
Omdat we echt het beste studiebureau willen zal een onafhankelijke jury aangewezen worden bestaande uit interne deskundigen binnen de gemeente Kontich en externe deskundigen van de projectpartners. Enkel kandidaten die gemiddeld minstens 36/60 en voor elk onderdeel 50% van de punten behalen zullen doorgaan. De prijs weegt slechts door voor 40/100.
Aan de meest regelmatige inschrijver zal de opdracht gegund worden.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Voorgeschiedenis project Levend water 2023
De projectdefinitie van dit bestek werd voorgelegd aan Pidpa als projectpartner en de opmerkingen verwerkt.
De aangepaste projectdefinitie werd aan de milieuraad voorgelegd ter advies bij de voorstelling van de stand van zaken van het project Blauwgroene dooradering. De milieuraad gaf een gunstig advies voor de opstart van deze studie en de projectdefinitie. Hun voornamelijk tekstuele opmerkingen werden ook in het finaal bestek verwerkt
De elementen en opmerkingen uit de kwaliteitskamer van het Blauwgroene dooraderingsproject werden ook nog aan de projectdefinitie toegevoegd.
De inhoud en gekozen procedure van het bestek werd door team omgeving en de aankoopcentrale besproken.
Geraamde kostprijs: 150.000 euro (ingediend als subsidieproject Voorstudie Levend Water 2023)
Subsidies via Voorstudie Levend water 2023: 75.000 euro (50% van de kost met een maximum van 75.000 euro)
Het voorschot van 37.500 euro werd reeds betaald door het Vlaamse gewest. De overige 37.500 euro zal betaald worden wanneer de voorstudie is voltooid en is goedgekeurd door de VMM.
Artikel 1.
De raad keurt het bestek Voorstudie water voor de KMO-zone Blauwe Steen in het kader van de projectoproep Levend Water 2023 “voortraject 06 Blauwe Steenbeek en Babbelkroonbeek” met alle lastvoorwaarden vastgesteld in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Art. 2.
In bijlagen worden de volgende documenten toegevoegd:
Elk jaar zijn er een aantal werken betreffende groenonderhoud die niet door de groendienst kunnen gedaan worden. Dit is noodzakelijk om de gemeente Kontich proper te houden qua groenonderhoud. Er wordt hiervoor opnieuw een opdracht uitgeschreven om dit uit te besteden aan een bedrijf in de sociale economie. Gezien het vorige contract met de vorige aannemer is afgelopen, is het tijd om een nieuwe opdracht uit te geven.
Voor deze opdracht is er een raming voorzien van 125.000 euro.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek, raming en meetstaat voor de opdracht “buitengewoon groenonderhoud plantvakken, pleinen & parken”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Art. 2.
De volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voorliggende overeenkomst heeft de verwezenlijking van een gemeenschappelijke doelstelling van de partijen, met name het verbeteren van de cybermaturiteit en -weerbaarheid van Vlaamse steden en gemeenten. De overeenkomst kadert binnen de opdracht van het Vlaamse Cyber Response Team, zoals beslist door de Vlaamse regering op 22 december 2023 (DOC.2023 2212 1927).
In 2022 is het Vlaamse Cyber Response Team (Vo-CRT) opgericht door het Agentschap Binnenlands Bestuur en Digitaal Vlaanderen. Het Vo-CRT fungeert als centraal aanspreekpunt voor lokale besturen op vlak van cyberveiligheid en biedt preventieve en reactieve ondersteuning bij cyberincidenten. Vanuit die preventieve ondersteuning is o.a. een hands-on (piloot)project opgestart om lokale besturen te begeleiden bij het opmaken van een bedrijfscontinuïteitsplan (BCP). Uit de resultaten van de ICT-veiligheidsaudits en het traject ethisch hacken blijkt namelijk dat een bruikbaar BCP vaak nog ontbreekt bij lokale besturen. Uit de aanvragen van de ICT-veiligheidsaudits kunnen we opmaken dat lokale besturen steeds vaker ondersteuning wensen bij het opmaken van een BCP. Een gedegen Business Continuity Management (BCM) als deel van hun organisatiebeheersing wordt echter almaar belangrijker voor lokale besturen om de continuïteit van hun dienstverlening aan burgers te kunnen waarborgen. Deze nood wordt zichtbaar wanneer incidenten met betrekking tot informatieveiligheid de toegang tot of het vertrouwen in diensten onmogelijk maken. Daarom is het van cruciaal belang dat lokale besturen zich effectief voorbereiden, onder meer via het opstellen van een BCP.
Om tegemoet te komen aan bovenstaande vaststelling wordt in kader van de opdracht van het Vo-CRT een overeenkomst tussen ABB, als opdrachtgever van het Vo-CRT, en X opgesteld. Beide partijen dragen bij aan de gemeenschappelijke doelstelling door:
Voor de begeleiding van lokale besturen worden twee golven van workshops voorzien.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017
Voor de begeleiding bij het opmaken van een BCP worden diensten geleverd aan lokale besturen door een extern projectteam, in opdracht van het Vo-CRT. De geleverde diensten kaderen in digitaliseringsprojecten van lokale besturen en worden voor 80% gefinancierd door het Vo-CRT. De overige 20% wordt door het lokaal bestuur gefinancierd, middels een vordering van het Fonds voor interbestuurlijke digitalisering lokale overheden.
De totale kostprijs van de opdracht wordt geraamd op 2940,39 euro waarvan de detailberekening zich in bijlage 1 bevindt, evenals de verdeling van de kosten, betalingsmodaliteiten en facturatiegegevens.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het Agentschap Binnenlands Bestuur en Gemeente Kontich goed in kader van begeleiding van lokale besturen bij het opmaken van een bedrijfscontinuïteitsplan.
Raamovereenkomsten van derden bieden ons een verlichting in het administratieve proces aangaande aankopen. Zo treden wij regelmatig toe tot een raamovereenkomst (e.g. V-ict-or, Vlaamse overheid, CREAT...).
Stad Brugge biedt het volgende aan: "Stad Brugge - ICT Raamcontract 2025-2031".Toetreden is vrijblijvend, er is geen aankoopverplichting. De toetredingsbeslissing is een gemeenteraadsbeslissing. Er is geen bijdrage of lidmaatschap te betalen.
Stad Brugge treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2,6° van de Wet Overheidsopdrachten voor de volgende entiteiten:
1° Groep Brugge a. Stad en OCMW Brugge en alle welzijnsverenigingen; b. Lokale Politie Brugge; c. Alle autonome gemeentebedrijven verbonden aan Stad Brugge/OCMW Brugge/Lokale Politie Brugge; 11 Stad Brugge Burg 12 8000 Brugge d. Alle extern en intern verzelfstandigde entiteiten verbonden aan Stad Brugge/OCMW Brugge/Lokale Politie Brugge; e. Door Stad Brugge georganiseerd onderwijs;
2° De lokale overheden, die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, zoals hierna omschreven: De 300 huidige steden, gemeenten en OCMW’s in Vlaanderen of een nieuw gefusioneerde entiteit of samenwerkingsverband bestaande uit minstens twee van de eerder bestaande steden, gemeenten of OCMW’s (vb. nieuwe gefusioneerde gemeenten of een referentieregio zoals goedgekeurd door de Vlaamse regering)
3° Gemeentelijke/OCMW Welzijnsvereniging of autonome zorginstelling in Vlaanderen met publiekrechtelijke vorm
4° Verzelfstandigde gemeentelijke of stedelijke entiteiten zoals autonome gemeentebedrijven (AGB), stedelijke vzw’s, vzw van welzijnsverenigingen of door de stad of gemeente georganiseerd onderwijs, die gelinkt zijn aan2° a. en b. (Vlaamse steden/gemeenten en OCMW’s)
5° De districten;
6° De provincies;
7° Lokale politiezones; 8° Entiteiten die konden afnemen van de Raamovereenkomst van Stad Brugge (“ICT Aankoopcentrale – Stad Brugge en andere entiteiten voor drie jaar en driemaal met één jaar verlengbaar ” uit 2018), voor zover ze hun interesse voor afname vernieuwd hebben. Deze entiteiten zijn terug te vinden in bijlage (“Bijlage 01 – Overzicht deelnemers overeenkomst 02 licenties”).
In deze raamovereenkomst treden we toe tot perceel 2: Licenties
Het bestek, verslag van nazicht van de offertes en de nodige beslissingen, bevinden zich in bijlage.
Via toetreding tot perceel 2 "Licenties" kunnen we de komende 6 jaar onze Microsoftlicenties verder gebruiken. Momenteel gaat dit voornamelijk om Microsoft Business Premium licenties en F3 licenties.
De raming van afname is ongeveer € 75.000 per jaar.
Toetreding tot de raamovereenkomst is volledig gratis. Er is geen afnameverplichting. De raming van afname binnen perceel 2 van deze raamovereenkomst is € 75.000 per jaar.
Enig artikel.
De gemeenteraad beslist deel te nemen aan "Stad Brugge - ICT Raamcontract 2025-2031" van stad Brugge, Burg 12, 8000 Brugge.
In navolging van eerder besluit op de gemeenteraad van 17 juni 2024 werden dialoogrondes georganiseerd met de kandidaten die deelnamen aan de procedure voor de concessie van De Ploeg. Op basis van deze dialogen werd een aangepast voorstel voor de concessieleidraad en concessieovereenkomst opgemaakt. Beiden werden toegevoegd als bijlage en maken integraal deel uit van dit besluit. De procedure blijft zoals beslist, maar er is een wijziging in de lastvoorwaarden. Dit betekent dat de aangepaste leidraad en overeenkomst opnieuw ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op basis van de dialoogronde werden de lastvoorwaarden gewijzigd:
De jury nam kennis van de plannen van de verschillende kandidaten. Op basis daarvan concluderen we dat voor elke kandidaat het gebruik van de eerste verdieping cruciaal zal zijn om te komen tot een levensvatbaar zakelijk plan. Dit werd meegenomen in een aangepast voorstel (zie bijlage). Daar waar in de goedgekeurde leidraad nog sprake was van de zolder (2.2) en de polyvalente ruimte (1.4) voor erfgoeddepot - en werking, is nu enkel de zolder voorbehouden. De polyvalente ruimte komt mee in beheer bij de concessionaris.
Casco ruwbouw wind- en waterdicht: volledige afwerking, inrichting en plaatsing van de technieken binnen he horecagedeelte ligt bij de concessionaris.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56 §3, 4e artikel
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan de selectieleidraad voor De Ploeg goed.
Art. 2.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het ontwerp voor de concessieovereenkomst voor De Ploeg goed.
Mondelinge vraag 1
Evy Van Santfoort: Het verkeerslicht op de Antwerpsesteenweg aan het Altenapark is al 3 weken kapot, wordt hier snel werk van gemaakt?
Willem Wevers: De herstelfirma werd snel gecontacteerd nadat de lichten kapot gegaan zijn, maar ze zijn nog niet gekomen. De herstellingen worden niet door de gemeente zelf uitgevoerd.
Evy Van Santfoort: Kan er in tussentijd 's morgens een gemachtigd opzichter voorzien worden?
Bart Seldeslachts: Het is bijzonder moeilijk om hier vrijwilligers voor te vinden, maar ik zal vragen of de politie dit kan opnemen in de mate van het mogelijke.
Mondelinge vraag 2
Jasper Aertsens: Ik heb een vraag over de werken ter hoogte van het kruispunt Ooststatiestraat-Hoogbunderlaan. Gaat er iets veranderen aan de verkeerssituatie zoals ze voorheen was? Hoogbunderlaan heeft voorrang op Ooststatiestraat, maar in de praktijk wordt dit vaak verkeerd geïnterpreteerd door verkeer vanuit de Hofstraat richting Ooststatiestraat.
Willem Wevers: Ik zal de plannen van de werken bezorgen, dit werd besproken op de gemeenteraad voor jij raadslid werd.
Jasper Aertsens: Kan er van de situatie gebruik gemaakt worden om het moeilijk zichtbare zebrapad ter hoogte van de Hofstraat te herschilderen?
Willem Wevers: Ja, want dit valt binnen de werfzone.
Mondelinge vraag 3
Joris Dircx: In het einde van het bestuursakkoord staat er in een paragraaf om met de gemeenteraad samen te werken, hoe gaat dit in zijn werk?
Bart Seldeslachts: Het bestuursakkoord is de eerste worp vanuit het college om een aanzet te maken voor een meerjarenplan en het is daar waar je naar verwijst. We voeren nu nog uit wat er in ons vorig meerjarenplan staat. In 2025 maken we een nieuw meerjarenplan, de bedoeling is om dit samen met de gemeenteraad op te maken, maar ook met adviesraden. We koppelen hierover terug met jullie voor het in december ter stemming komt. Als jullie in tussentijd insteken hebben zijn deze altijd welkom en we koppelen terug over tegen wanneer ideeën ten laatste kenbaar gemaakt moeten worden.
Marjan De Nayer: Kan dit als agendapunt op de beide volgende commissies komen?
Bart Seldeslachts: We zullen dit agenderen.
Joris Dircx: De commissies lijken mij zeker een zinvol instrument om dit in te bespreken.
Linda Achten: Ik heb al een vraag over sociaal wonen, dat moet dit jaar nog gebeuren om met het sociaal objectief in orde te zijn. Kan ik dit nu al vragen of wacht ik beter tot op een commissie?
Bart Seldeslachts: We zijn hier mee in orde, we hebben reeds een actieplan dat goedgekeurd werd door de Vlaamse Overheid. We zitten op schema om onze doelstellingen te behalen, maar we hebben ze nog niet. Binnenkort komen we met beleidsrapportering over ons huidig meerjarenplan, dit zal een indicatie geven van de stand van zaken. Dit zal vermoedelijk op een commissie van maart aan bod komen.
Linda Achten: Dan wacht ik tot een commissie.
De voorzitter sluit de zitting op 20/01/2025 om 23:02.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Merel Akkermans
Voorzitter