De voorzitter opent de zitting op 18/11/2024 om 20:17.
Op 21 oktober 2024 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 oktober 2024 worden goedgekeurd.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel.
Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
In de strategische nota van het meerjarenplan worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota van het meerjarenplan wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financieel evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting van het meerjarenplan bevat alle informatie over de verrichtingen en het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
Artikel 41 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de goedkeuring van de beleidsrapporten van het gemeentebestuur en het OCMW en de aanpassingen ervan.
Het advies van het managementteam dd. 15 november 2024
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast, voor het gedeelte van het OCMW, omvattende de strategische nota, de financiële nota en de toelichting. De kredieten voor 2024 worden aangepast, de kredieten voor 2025 worden vastgesteld.
Algemeen
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 16.10.2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025 evenals aan de begroting 2025.
De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Goedkeuren uittreding deelnemers
In zitting van 23.09.2024 heeft Borsbeek beslist om de bestaande samenwerking voor het Energiek huis met IGEAN dienstverlening stop te zetten per 31.12.2024.
Het betreft hier een gedeeltelijke uittreding van Borsbeek uit IGEAN dienstverlening in het kader van de vrijwillige fusie van Borsbeek en de stad Antwerpen.
Artikel 422 van het decreet lokaal bestuur legt het beslissingsrecht over een gehele of gedeeltelijke uittreding van een deelnemer in handen van de algemene vergadering.
Kennisname ontwerpteksten ondernemingsplan
Artikel 459 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN in de loop van het eerste werkingsjaar na het jaar waarin verkiezingen voor de algehele hernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, een nieuw ondernemingsplan voor de komende 6 jaar moet opmaken. Dit ondernemingsplan bevat een evaluatierapport over de werking van de vereniging.
IGEAN heeft de ontwerpdocumenten voorbereid en legt deze ter kennisgeving voor aan de buitengewone algemene vergadering.
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering. Op de raad van 19 december 2022 werd aan Sophie Baeckelmans, als vertegenwoordiger een mandaat gegeven. Met deze beslissing wordt aan de vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op woensdag 27 november 2024 om 19 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, mevr. Sophie Baeckelmans met mevr. Ann Dierickx als plaatsvervanger, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 27 november 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Art. 3.
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 16.10.2024 heeft haar goedkeuring gehecht aan de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025 evenals aan de begroting 2025.
De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage
Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.
Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds.
Om de continuïteit van de innovatieve projecten te garanderen, wordt voorgesteld om in 2025 opnieuw een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.
Een korte nota over de activiteiten 2024 in het kader van het innovatiefonds is als bijlage gevoegd.
De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.
Goedkeuren uittreding deelnemers
In zitting van 23.09.2024 heeft Borsbeek beslist om de bestaande beheersoverdrachten van Borsbeek aan IGEAN milieu & veiligheid stop te zetten per 31.12.2024.
Het betreft hier een gehele uittreding van Borsbeek uit IGEAN milieu & veiligheid in het kader van de vrijwillige fusie van Borsbeek en de stad Antwerpen.
Artikel 422 van het decreet lokaal bestuur legt het beslissingsrecht over een gehele of gedeeltelijke uittreding van een deelnemer in handen van de algemene vergadering.
Kennisname ontwerpteksten ondernemingsplan
Artikel 459 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN in de loop van het eerste werkingsjaar na het jaar waarin verkiezingen voor de algehele hernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, een nieuw ondernemingsplan voor de komende 6 jaar moet opmaken. Dit ondernemingsplan bevat een evaluatierapport over de werking van de vereniging.
IGEAN heeft de ontwerpdocumenten voorbereid en legt deze ter kennisgeving voor aan de buitengewone algemene vergadering.
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering. Op de raad van 19 december 2022 werd aan Sophie Baeckelmans, als vertegenwoordiger een mandaat gegeven. Met deze beslissing wordt aan de vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op woensdag 27 november 2024 om 19 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, mevr. Sophie Baeckelmans met als plaatsvervanger mevr. Ann Dierickx, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 27 november 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Art. 3.
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en er worden meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Aankoopcentrales van derden bieden ons een verlichting in het administratieve proces aangaande aankopen. Zo treden wij regelmatig in een aankoopcentrale (e.g. Brugge, V-ict-or, Vlaamse overheid, CREAT...).
De ‘Opdrachtencentrale’ is ook aan aankoopcentrale dewelke heel wat (potentieel interessante) raamovereenkomsten beschikbaar heeft voor hun leden. Zij bieden ondersteuning van dienstverlening in meerdere sectoren. De leden zijn diverse soorten administraties waaronder ziekenhuizen, gemeenten, OCMW's, scholen enz. Hun huidig aanbod is ruim:
In de bijlage is een overzicht toegevoegd van de huidige en geplande raamovereenkomsten.
Op dit moment zijn de raamovereenkomsten voor papier en kantoormateriaal, schoonmaak, verzekeringen en mobiele telefonie interessant.
De samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan enerzijds positieve schaaleffecten en synergieën genereren en anderzijds is er geen afnameverplichting of instapkost. We boeken tijdswinst omdat er geen doorlooptijd is en onmiddellijk kunnen afnemen op lopende raamovereenkomsten. De jaarlijkse verplichte rapportage wordt ook opgenomen door de opdrachtencentrale. Ook zijn de prijzen beter omwille van de schaalgrootte.
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen (De toepasselijke bepalingen i.v.m. aankoopcentrales zijn terug te vinden in de artikelen 2, 6°- 8° en 47 van desbetreffende wet)
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
Toetreding tot de aankoopcentrale is volledig gratis. Bij afname van een concrete raamovereenkomst zal een beheerskost doorgerekend worden aan de leverancier(s). Deze wordt steeds op voorhand besproken met de opdrachtgevende overheid. Er is geen afnameverplichting.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist toe te treden tot de ‘Opdrachtencentrale’, Picardstraat 7, bus 100, 1000 Brussel via het toetredingsformulier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Raamovereenkomsten van derden bieden ons een verlichting in het administratieve proces aangaande aankopen. Zo treden wij regelmatig toe tot een raamovereenkomst (e.g. Brugge, V-ict-or, Vlaamse overheid, CREAT,….). Kampenhout biedt het volgende aan: "Raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijhorende hardware/software".
Toetreden is vrijblijvend, er is geen aankoopverplichting.
Geen bijdrage of lidmaatschap te betalen.
Gemeente Kampenhout treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2,6° van de Wet Overheidsopdrachten voor de volgende entiteiten, hierna genoemd 'klanten':
Lokale overheden (gemeentebesturen, OCMW ’s, gemeentescholen, hulpverleningszones, politiezones, culturele centra, gemeenschapscentra, bibliotheken, autonome
gemeentebedrijven, intercommunales, interlokale verenigingen, Vzw’s,... niet-limitatieve lijst) in Vlaanderen. (zie ook bestek in bijlage punt I.5)
Deze raamovereenkomst is opgedeeld in 4 percelen:
Het bestek, verslag van nazicht van de offertes en de nodige beslissingen, bevinden zich in bijlage.
Alle vier percelen kunnen in de toekomst interessant zijn om producten van af te nemen, maar de reden om nu in te schrijven is perceel 3.
Om de installatie van nieuwe (mobiele en vaste) toestellen in de toekomst vlotter te laten verlopen willen we graag starten met Intune en autopilot. Dit is een onderdeel dat vervat zit in onze licentie van M365. Om de volledige opzet van Intune en autopilot te doen hebben we graag ondersteuning van een externe partner, die deze diensten kan leveren via perceel 3. De raming voor deze opzet is € 12.500 incl. btw.
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen (De toepasselijke bepalingen i.v.m. aankoopcentrales zijn terug te vinden in de artikelen 2, 6°- 8° en 47 van desbetreffende wet)
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
Toetreding tot de raamovereenkomst is volledig gratis. Ter compensatie van de administratieve kosten en de werkingskosten door gemeente Kampenhout, dient elke opdrachtnemer na elk jaar een bedrag over te maken op rekening van gemeente Kampenhout dat overeenkomt met 1,00 % van de gerealiseerde jaaromzet.
Er is geen afnameverplichting.
De raming van afname binnen deze raamovereenkomst zou voor dit jaar nog € 12.500 incl. btw zijn. De volgende 3 jaren houden we rekening met een afname van in totaal € 30.000.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist deel te nemen aan "Raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijhorende hardware/software" van gemeente Kampenhout, Gemeentehuisstraat 16, 1910 Kampenhout.
Er zijn geen mondelinge vragen.
De voorzitter sluit de zitting op 18/11/2024 om 20:20.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter