Terug
Gepubliceerd op 17/06/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/05/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 19/05/2025 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Afwezig: Luc Abrams, Schepen
        Wim Annaert, Raadslid
        Bevoegdheid

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025; Artikel 32

        Juridische Grond(en)

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025

        Besluit

        Er waren geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 22 april 2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Afwezig: Luc Abrams, Schepen
        Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op 22 april 2025 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-gemeenteraad

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 277 §1 en 278 §1
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op 20 januari 2025
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 22 april 2025 worden goedgekeurd.

      • Poolstok - Aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor legislatuur 2025-2030

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Afwezig: Luc Abrams, Schepen
        Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Als vennoot van Poolstok (Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba) kan de gemeente zich laten vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering. Poolstok vraagt zijn vennoten om hiervoor één vaste vertegenwoordiger aan te duiden. Deze persoon mag namens de gemeente deelnemen aan de beraadslagingen, stemmen uitbrengen en akten en beslissingen ondertekenen. Dit kan een mandataris zijn, maar dit is niet verplicht. De vertegenwoordiger kan de organisatie gedurende de gehele legislatuur vertegenwoordigen, maar kan ook jaarlijks, per vergadering aangeduid worden. Deelname aan de Algemene Vergadering wordt niet bezoldigd.

        Naast een vaste vertegenwoordiger kan een vennoot ook een plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden. De plaatsvervanger kan de vaste vertegenwoordiger steeds vervangen indien deze niet aanwezig zou kunnen zijn. Het aanstellen van een vaste plaatsvervanger is echter niet verplicht. De gemeenteraad kan ook per vergadering een persoon mandateren om aan de vergadering deel te nemen ter vervanging van de vaste vertegenwoordiger. Hiertoe ontvangt de vaste vertegenwoordiger samen met de uitnodiging voor de (Buitengewone) Algemene Vergadering(en) een volmachtformulier.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur dd. 22/12/2017

        Juridische Grond(en)

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun ver­te­gen­woordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij ge­meen­teraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad besluit Peter Scholiers, raadslid, aan te duiden als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van Poolstok voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur, met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.

        Art. 2.

        De gemeenteraad besluit Guido Daelemans, raadslid, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van Poolstok voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur, met 21 stemmen voor, 1 stem tegen en 0 onthoudingen.

        Art. 3

        De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Poolstok.

      • Woonstroom - Algemene vergadering - Aanduiding afvaardiging

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        Gemeente Kontich is aandeelhouder van Woonstroom en mag dus een vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering. Voor de huidige legislatuur is dit nog niet gebeurd.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • De statuten van Woonstroom
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad duidt volgende personen aan als afgevaardigden in de Algemene Vergadering van Woonstroom:

        • Vertegenwoordiger: Guido Daelemans, met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
        • Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Mia Wauters, met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 1 onthouding.

        Art. 2.

        Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.

        Art. 3.

        Het secretariaat bezorgt een uittreksel van dit besluit aan Woonstroom.

      • OFP Prolocus - Algemene Vergadering - Aanduiding afvaardiging

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        Gemeente Kontich is aangesloten bij OFP Prolocus, het tweede pijlerpensioenfonds voor de opbouw van het aanvullend pensioen van de contractuele medewerkers. Op basis van de statuten van het OFP heeft de gemeente stemrecht in de algemene vergadering. Dit stemrecht kan echter enkel worden uitgeoefend indien de gemeente formeel een vaste vertegenwoordiger heeft aangeduid.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • De statuten van OFP Prolocus
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad duidt volgende personen aan als afgevaardigden in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus:

        • Vertegenwoordiger: Peter Scholiers, met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
        • Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Cindy Vanbaeden, met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.

        Art. 2.

        Deze vertegenwoordigers worden aangesteld voor de volledige resterende duur van de huidige legislatuur 2025-2030.

        Art. 3.

        Het secretariaat bezorgt een uittreksel van dit besluit aan OFP Prolocus.

      • MJP 2020-2025 - Beleidsrapport 2024 - Kennisneming

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        In bijlage het beleidsrapport over de uitvoering van het prioritair beleid in 2024, zoals voorgesteld op de raadscommissie van 5 mei ll. Zie toelichting op pagina 1. Het komt ook nog als bijlage bij de rekening 2024.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van het beleidsrapport over het prioritair beleid in 2024 bij het Meerjarenplan 2020-2025.

      • Autonoom Gemeentebedrijf - Beheersovereenkomst tussen Gemeente en AGB Kontich - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        In het eerste jaar van de legislatuur wordt aan de gemeenteraad een evaluatieverslag voorgelegd over de activiteiten die het AGB uitvoert voor het lokaal bestuur.

        Omdat er op dit ogenblik geen redenen zijn om de werking van het AGB te herzien, is deze evaluatienota eenvoudig opgebouwd, en geeft ze ook een korte samenvatting voor de raadsleden wat deze verzelfstandiging inhoudt. Concreet lijsten we op:

        • Wat doet het AGB?
        • Wat kost het en brengt het op?
        • Hoe is de samenwerking met het lokaal bestuur georganiseerd?
        • Hoe evolueren de belangrijkste activiteiten?
        • Wat zijn de fiscale voordelen van werken met een AGB?
        • AGB stopzetten of behouden + advies om het AGB verder te zetten?

        In bijlage de nieuwe beheersovereenkomst, die ingaat vanaf 1 juni 2025.

        Bevoegdheid

        Art. 234 §1 DLB stelt dat de gemeente bij het onderhandelen over de beheersovereenkomst vertegenwoordigd wordt door het college van burgemeester en schepenen en het autonoom gemeentebedrijf door de raad van bestuur.

        Juridische Grond(en)

        Art. 234 §3 Decreet Lokaal Bestuur: "de beheersovereenkomst tussen gemeente en AGB worden gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad"

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt het evaluatieverslag over de activiteiten die het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich uitvoert, goed.

        Art. 2.

        De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst tussen Gemeente en Autonoom Gemeentebedrijf Kontich goed. Deze beheersovereenkomst treedt in werking vanaf 1/06/2025.

      • Rekening 2024 Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen - Advies

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        De rekening 2024 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 09/04/2025.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen

        Financiële weerslag - BBC
        • Financiële nota (zie bijlage)
        • Toelichting (zie bijlage)
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad geeft een gunstig advies aan de rekening 2024 van de Kerkfabriek OLV-Onbevlekt-Ontvangen.

      • Rekening 2024 Kerkfabriek Heilige Michaël - Advies

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        De rekening 2024 van de Kerkfabriek Heilige Michaël werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 09/04/2025.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen.                 

        Financiële weerslag - BBC
        • Financiële nota (zie bijlage)
        • Toelichting (zie bijlage)
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad geeft een gunstig advies aan de rekening 2024 van de Kerkfabriek Heilige Michaël.

      • Rekening 2024 Kerkfabriek Sint-Rita - Advies

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        De rekening 2024 van de Kerkfabriek Sint-Rita werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 09/04/2025.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen.                 

        Financiële weerslag - BBC
        • Financiële nota (zie bijlage)
        • Toelichting (zie bijlage)
        Besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad geeft een gunstig advies aan de rekening 2024 van de Kerkfabriek Sint-Rita.

      • Rekening 2024 Kerkfabriek Sint-Martinus - Advies

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        De rekening 2024 van de Kerkfabriek Sint-Martinus werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 09/04/2025.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen.                 

        Financiële weerslag - BBC
        • Financiële nota (zie bijlage)
        • Toelichting (zie bijlage)
        Besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad geeft een gunstig advies aan de rekening 2024 van de Kerkfabriek Sint-Martinus.

      • Kerkenbeleidsplan 2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        Het Eredienstendecreet bepaalt dat elke gemeente vanaf 1 januari 2025 een kerkenbeleidsplan moet hebben.

        Een kerkenbeleidsplan is een schriftelijk document dat een lokaal gedragen langetermijnvisie bevat voor alle parochiekerken op het grondgebied van de gemeente. Het is goedgekeurd en ondertekend door het representatief orgaan van de rooms-katholieke eredienst en door het gemeentebestuur.

        Het eredienstendecreet (7 mei 2004) legt de volgende criteria op:

        “Het kerkenbeleidsplan bevat minstens al de volgende gegevens:
        1° een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand;
        2° informatie over de eigendomstoestand;
        3° de situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving;
        4° een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken;
        5° een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak over de wijze waarop de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming) kan worden gerealiseerd.”

        Een door de gemeenteraad goedgekeurd actueel kerkenbeleidsplan is noodzakelijk om als eigenaar in aanmerking te komen voor subsidies of premies, zowel voor beschermde kerken (Agentschap Onroerend Erfgoed) als voor niet-beschermde kerken (Agentschap Binnenlands Bestuur). De gemeenteraad kan ook enkel goedkeuring geven aan investeringsuitgaven voor de gebouwen van de eredienst waarvoor overeenstemming bestaat over de toekomstige functie zoals vermeld in het actuele kerkenbeleidsplan.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Art. 33/2 van het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en het kerkenbeleidsplan

        Inspraak en advies

        Het kerkenbeleidsplan Kontich 2025 werd goedgekeurd door de bisschop op 30 april 2025.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan Kontich 2025 goed (als bijlage).

      • Bestek, meetstaat en raming voor heraanleg Konijnenveld - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        Naar aanleiding van het project 'vernieuwing van de voetpaden Holle Eikaard - Konijnenveld' werd vastgesteld dat het laatste stuk wegenis in Konijnenveld in extreem slechte staat is. Dit werd opgepikt door de gemeentelijke diensten en in samenwerking met de buurtbewoners werd een concept uitgewerkt.

        In verschillende co-creatiemomenten werd de buurt betrokken bij de invulling van het plein. Er werd gekozen voor een gezonde mix tussen parkeerplaatsen en verblijfsruimte. Op vraag van de buurtbewoners wordt er een grotere aaneengesloten groenzone voorzien waar de kinderen van de buurt kunnen spelen. Deze groenzone zal aangelegd worden als een regentuin en zal dienen als bovengrondse infiltratiezone voor de aanwezige verharding.

        Daarnaast worden ook enkele parkeerplaatsen voorzien voor de buurtbewoners van de onmiddellijke omgeving. De wegenis wordt aangelegd als woonerf en voorzien in waterdoorlatende verharding.

        Dit dossier werd reeds besproken op CBS in zitting van 19/08/2024 en 28/4/2025. De Gemeenteraad keurde de eerste versie van het bestek, de meetstraat en de raming goed in zitting van 16/09/2024. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht. Na een bodemanalyse (MHO) werden PFOS verontreiniging en verhoogde zinkconcentratie in de bodemstalen vastgesteld. Omwille van deze reden dient er een groter volume grond afgevoerd te worden dan oorspronkelijk verwacht. Hierdoor wordt het project momenteel geraamd op € 240.212,00 excl. btw i.p.v. de oorspronkelijke € 199.180,00 excl. btw volledig ten laste van de gemeente Kontich.

        Dit project maakt deel uit van het Vlaamse subsidietraject 'Groenblauwe dooradering'.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

        Inspraak en advies

        Er werden verschillende samenwerkingsmomenten met de buurtbewoners georganiseerd dat resulteerde in twee verschillende concepten. Op het einde van het traject konden de buurtbewoners hun stem uitbrengen voor het concept dat ze het liefst gerealiseerd zagen. Het winnend concept werd door het studiebureau verder doorvertaald in een ontwerpplan.

        Financiële weerslag - BBC

        Het project wordt geraamd op € 240.212,00 excl. btw of 290.656,52 incl. btw, volledig ten laste van de Gemeente Kontich.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het bestek, de meetstaat en de raming goed voor de heraanleg van Konijnenveld.

      • Vrijetijdsdienst - Speelpleinwerking huishoudelijk reglement - Goedkeuring

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        In 2020 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking goed.

        Het huishoudelijk reglement schept een kader voor het organiseren van de speelpleinwerking. Het bevat o.a. de algemene afspraken m.b.t. de inschrijving, de annulering en de betaling van de speelpleinwerking. Daarnaast biedt het een kader voor de toegankelijkheid van het speelplein voor kinderen die een extra zorgbehoefte hebben. Het vastleggen van een procedure zorgt voor een houvast voor zowel de speelpleinwerking als de ouders of voogd(en) van de deelnemers.

        Uit de werking van de laatste jaren bleek de nood aan een nieuw betalingssysteem dat flexibel kan worden geëvalueerd en bijgestuurd. Daarnaast pasten we ook de voorwaarden voor annulering aan, omdat zo vrijkomende plaatsen nog gemakkelijker kunnen worden ingevuld door kinderen op de wachtlijst.

        Het hele reglement werd gereviseerd, zodat de taal helder is en gemakkelijker te begrijpen voor iedereen. Zeer praktische afspraken werden er uit gehaald, zodat deze soepel kunnen worden aangepast aan de werking.

        Bevoegdheid

        Artikel 43 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt in § 3 dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt. De reglementen kunnen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

        Juridische Grond(en)

         Het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten van 24 april 2019

        Financiële weerslag - BBC

        Geen

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het aangepaste huishoudelijk reglement voor de gemeentelijke speelpleinwerking goed.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
        Luc Van Hoof, An Verlinden, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Jasper Aertsens, Marleen Wauben, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Linda Achten, Evy Van Santfoort, Edwin Truyens, Raadsleden
        Feiten en context

        Vraag 1: Marjan De Nayer -  Wat is de visie rond levensbeschouwelijk beleid in onze gemeente, specifiek de dialoog met niet-katholieke gemeenschappen zoals de moslimgemeenschap. Structureel contact is tot op heden nog beperkt, de gemeente kan een stimulerende en adviserende rol vervullen rond bijvoorbeeld de erkenning van een gebedshuis, ontmoetingsmomenten, faciliteiten aanbieden, een voorzienig voor een islamitische begraafplaats, e.d. En onder welke bevoegdheid valt deze materie? 

        Antwoord Schepen Wim Claes - Een structureel lokaal levensbeschouwelijk beleid is er voorlopig nog niet. Tijdens de COVID - periode werd er met de islamitische gemeenschap wel samengezeten en werd dit enorm geapprecieerd. In het kader van mijn bevoegdheid Cultuur is er tijdens de cultuurraad geopperd om de banden met deze gemeenschap aan te halen en we zullen dit zeker nader bekijken. 

        Bart Seldeslachts vult aan: Het is de bevoegdheid van de schepen voor Kerkbeleid, Wim Claes maar er zijn uiteraard vele raakvlakken met andere bevoegdheden.

        Vraag 2: Anton Van Belleghem - Advies ontvangen van de seniorenraad – hoe staat het bestuur daartegenover en een puntje over de bushaltes. Op de Antwerpsesteenweg staan geen bushokjes meer, is het mogelijk om bankjes te plaatsen voor onze senioren? Een tweede puntje over het budget van verenigingen, jeugd en senioren,  dat niet meer geïndexeerd werd, wat is het standpunt hierover?

        Antwoord: Schepen Luc Abrams geeft aan dat de subsidies voor verenigingen worden meegenomen in de meerjarenplanning (MJP) en daar verder besproken. Schepen Willem Wevers bevestigt dat de jeugdsubsidies momenteel niet geïndexeerd zijn, maar benadrukt dat jeugdverenigingen op diverse manieren, ook financieel, sterk ondersteund worden. Wat betreft de bushaltes op de Antwerpsesteenweg: een bushokje werd verwijderd wegens plaatsgebrek, maar er is voldoende ruimte om een zitbank te voorzien. Het advies van de seniorenraad werd geagendeerd op het college. In het kader van de vervoerregio loopt er een traject rond de opwaardering van zgn. "hop-in"-punten, met het Gemeenteplein als voorbeeld. Hierbij wordt aandacht besteed aan o.a. leesbaarheid, toegankelijkheid en integratie met bestaande ruimtelijke functies zoals markt en kermis. 

        Vraag 3: Anton Van Belleghem - Er was een bevraging in de Altenawijk rond traject controle. Hoe zal de eindevaluatie gebeuren?

        Antwoord: De bevraging in de Altenawijk rond traject controle loopt momenteel nog. Schepen Willem Wevers geeft aan dat er pas uitspraken zullen volgen na het verwerken van de resultaten. Hij benadrukt dat de huidige ervaringen met trajectcontrole positief zijn, met een daling in zowel verkeersovertredingen als inbraken. De eindbeslissing zal in overleg met de wijk genomen worden, met ruimte voor dialoog en inspraak van bewoners.

        Vraag 4Anton Van Belleghem - Wanneer worden de fietsenstallingen in de Mechelsesteenweg teruggezet?

        Antwoord: Schepen Willem Wevers - De fietsenstallingen zijn al geruime tijd verwijderd, oorspronkelijk in het kader van de wielerwedstrijd afgelopen zomer. Door opeenvolgende omstandigheden — omleidingen, wegenwerken, de kermis, en opnieuw werken met enkelrichting — is het niet opportuun gebleken om ze tussentijds terug te plaatsen. Aangezien het telkens een aanzienlijke inspanning vergt om deze opnieuw te installeren, wordt dit niet frequent gedaan. De herplaatsing is vermoedelijk pas mogelijk na afloop van de komende kermis deze zomer.

        Vraag 5: Marjan De Nayer - Zijn er al plannen over een heraanleg van het Gemeenteplein in functie van het "hop-in" punt?

        Antwoord: Op dit moment is een volledige heraanleg van het Gemeenteplein niet opgenomen in de meerjarenplanning (MJP), aldus schepen Willem Wevers. Wel kunnen met relatief beperkte ingrepen – zoals de plaatsing van een bushokje en het verbeteren van de toegankelijkheid van de bushalte – al aanzienlijke verbeteringen worden gerealiseerd. 

        Vraag 6: Jasper Aertsens - Het wegdek in de Duffelsesteenweg is in slechte staat, is er een richttijd over de geplande heraanleg? Wordt de omleiding zwaar vrachtverkeer door Neerveld behouden na afwerking van de N1?

        Antwoord: Schepen Willem Wevers - De heraanleg van de Duffelsesteenweg is voorzien in 2027. De geplande werken omvatten de aanleg van fietspaden aan beide zijden, een nieuw wegdek, gescheiden riolering en waterbuffering. Voor vrachtverkeer richting de zone Blauwe Steen geldt dat doorgaand verkeer vanaf de afrit Rumst in principe via Neerveld het industrieterrein moet inrijden. Bestemmingsverkeer blijft toegelaten via de Duffelsesteenweg.

        Vraag 7Jasper Aertsens - De Vlaamse overheid lanceerde een initiatief rond schoolmaaltijden op school, waarbij lokale besturen financieel moeten bijspringen. De burgemeester liet in een reactie op HLN weten dat de gemeente dit niet zal doen, maar wel in overleg gaat met scholen om voedselarmoede op te volgen en gezonde voeding te stimuleren. Hoe gebeurt dit vandaag concreet in de praktijk?

        Antwoord:Bart Seldeslachts - De gemeente volgt dit thema structureel op via het scholenoverleg, waar voedselarmoede en gezonde voeding regelmatig besproken worden. In het verleden werden diverse projecten rond lege brooddozen opgezet in samenwerking met externe partners. Daarnaast nemen de scholen zelf initiatieven om gezonde voeding en verantwoorde snacks te stimuleren. Cindy Vanbaeden vult aan: Het thema krijgt aandacht via scholen en het Huis van het Kind, dat acties en sensibilisering ondersteunt. Hoewel er geen structureel probleem is, duiken soms ongezonde snacks op. Scholen nemen hierover richtlijnen op in hun huishoudelijk reglement. Het Huis van het Kind richt zich ook op ouders en kwetsbare doelgroepen via workshops en ludiek lesmateriaal in kleuterklassen. Zolang scholen geen extra acties vragen, blijft de focus op sensibilisering rond gezonde voeding.

        Vraag 8: Wim Annaert - Op het kruispunt N1 – Wildemansstraat wordt het zicht belemmerd door geparkeerde auto’s en bestelwagens. Auto’s kruisen daar het fietspad wat een potentieel gevaarlijke situatie kan veroorzaken.

        Antwoord: Willem Wevers - Dit punt wordt opgenomen met de politie op de volgende verkeerscel. Bart Seldeslachts vult aan dat ook de vergunningen zullen nagekeken worden.

        Besluit
        Er zijn 8 mondelinge vragen. Volledige versie zie audioverslag.

De voorzitter sluit de zitting op 19/05/2025 om 21:05.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Algemeen directeur

Merel Akkermans
Voorzitter