De voorzitter opent de zitting op 18/12/2023 om 20:00.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Er zijn geen publieksvragen.
Er werd in geheime zitting kennis genomen van het proces verbaal van de selectieprocedure voor voltijds algemeen directeur in de gemeenteraad van heden.
De gemeenteraad van 21 november 2023 stelde Kizzy Rombaut aan als voltijds statutair algemeen directeur.
Op de gemeenteraad van heden legt Kizzy Rombaut haar eed als algemeen directeur af.
Enig artikel.
Algemeen directeur, Kizzy Rombaut, legt in openbare zitting en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, Peter Lambrechts, de volgende eed af:
'Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen '
Op 20 november 2023 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 november 2023 worden goedgekeurd.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel.
Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
In de strategische nota van het meerjarenplan worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota van het meerjarenplan wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financieel evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting van het meerjarenplan bevat alle informatie over de verrichtingen en het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
Artikel 41 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de goedkeuring van de beleidsrapporten van het gemeentebestuur en het OCMW en de aanpassingen ervan.
Het advies van het managementteam dd. 24/11/23.
Artikel 1.
De raad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast, voor het gedeelte van de gemeente, omvattende de strategische nota, de financiële nota en de toelichting. De kredieten voor 2023 tot en met 2026 worden aangepast.
Art. 2.
De raad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed, voor het gedeelte van het OCMW, volgens het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden.
Wijziging 2023/1 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Kontich werd vastgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 18 december 2023. Het wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 41, §2, 21° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de goedkeuring van het meerjarenplan, en de aanpassingen ervan, van een autonoom gemeentebedrijf.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 241 en 242.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1: De raad verleent goedkeuring aan wijziging 2023/1 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Kontich, vastgesteld door de Raad van Bestuur van het AGB Kontich op 18 december 2023.
AGB Kontich stelt 2 jaarrekeningen op, één volgens de principes van de vennootschapsboekhouding en één volgens de principes van de beleids- en beheerscyclus (BBC).
De vaststelling en de goedkeuring van de BBC-jaarrekening verloopt volgens artikel 243 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB), dat bepaalt dat:
De jaarrekening 2022 volgens de BBC van het AGB Kontich werd vastgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 19 juni 2023. De gemeenteraad van 19 juni 2023 gaf een positief advies over diezelfde jaarrekening.
Op 3 november 2023 ontving AGB Kontich het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2022 volgens de BBC. Het besluit zit in bijlage.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2022 volgens de BBC van het AGB Kontich.
Art. 2.
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van AGB Kontich voor de uitoefening van hun mandaat met betrekking tot het jaar 2022.
De transactiekredieten van de investeringen 2024 worden in het voorstel van aanpassing 2023/1 meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Kontich geraamd op 196.800 EUR.
Door te werken met prijssubsidies worden investeringen in het AGB slechts gefinancierd à rato van de afschrijvingen. De aannemers en leveranciers willen echter bij (op)levering betaald worden en bij grotere investeringen kan dit voor het AGB leiden tot thesaurietekorten. Om dit tijdelijk thesaurietekort te overbruggen, is het aangewezen dat de gemeente een renteloze lening toestaat aan het AGB ter financiering van de investeringen.
De terugbetaling dient te gebeuren à rato van de afschrijving van de investeringen waarvoor deze renteloze lening werd uitbetaald. De terugbetaling begint dus pas te lopen op het moment van de activering van de investering in de boekhouding van het AGB.
Voorafgaande beslissing nr. 2010.047 dd. 30 maart 2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
Gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich, afgekort AGB Kontich, werden goedgekeurd.
Goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 8 december 2004 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 25 januari 2005.
Beslissing BTW nr. E.T.129.288 van 19 januari 2016 waarin de fiscus het standpunt inneemt dat vanaf 2016 enkel met prijssubsidies kan worden gewerkt in het kader van het winstoogmerk van het AGB.
Het prijssubsidiereglement goedgekeurd op de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB.
De noodzakelijke kredieten zullen voorzien worden in het meerjarenplan van het gemeentebestuur Kontich.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt volgende leningsovereenkomst goed:
LENINGSOVEREENKOMST TRANSACTIEKREDIETEN INVESTERINGSPORTEFEUILLE 2024
Tussen:
De GEMEENTE KONTICH, met zetel te te 2550 Kontich, Gemeenteplein 1, hier vertegenwoordigd door:
- De voorzitter van de gemeenteraad, zijnde de heer Peter LAMBRECHTS;
- De algemeen directeur, zijnde mevrouw Kizzy ROMBAUT;
Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de gemeenteraad onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht van de toezichthoudende overheid;
hierna genoemd ‘Uitlener’, enerzijds en
Het AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF KONTICH, afgekort “AGB Kontich”, met zetel te 2550 Kontich, Gemeenteplein 1 en ondernemingsnummer 0871.968.335, hier vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, zijnde de heer Luc ABRAMS,
Opgericht bij besluit van de gemeenteraad van de Gemeente Kontich op 13 september 2004 en goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 8 december 2004 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 25 januari 2005;
Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is dit besluit van de raad van bestuur onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht van de toezichthoudende overheid;
hierna genoemd ‘Lener’, anderzijds,
hierna samen genoemd ‘de partijen’
wordt een leningsovereenkomst gesloten met volgende voorwaarden:
Art. 1 – Voorwerp
De Uitlener verleent een lening aan de Lener, die de lening aanvaardt, gelijk aan de hoofdsom, met de duurtijd en volgens de regeling en de voorwaarden, zoals die hierna worden bepaald.
Art. 2 – Hoofdsom
De Lener erkent aan de Uitlener de som van 196.800 EUR verschuldigd te zijn. Dit bedrag wordt evenwel aangepast aan het effectief opgenomen bedrag.
Art. 3 – Doel van de lening
De lening zal uitsluitend worden aangewend voor de financiering van de transactiekredieten van de investeringen 2024.
Het bedrag van de lening wordt aan de Lener ter beschikking gesteld door opnamen via de rekening-courant tussen de Uitlener en de Lener.
Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met deze overeenkomst heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het openstaande bedrag voor gevolg.
Art. 4 – Duurtijd
Deze lening is toegestaan voor een termijn tot 31 december 2057.
Tussen partijen is uitdrukkelijk overeengekomen dat al de bepalingen van de huidige overeenkomst na de vervaltijd van toepassing zullen blijven ingeval de terugbetaling, om het even welke reden, niet op de vastgestelde datum zou geschieden, en dit zonder alsdan afbreuk te doen aan de eisbaarheid.
Art. 5 - Vaststelling renteloosheid
Er is door de Lener geen enkele rente verschuldigd gedurende de volledige periode dat de lening loopt.
Art. 6 – Terugbetaling
De Lener verbindt zich er toe om het ontleende bedrag als volgt terug te betalen:
Afhankelijk van het bedrag dat effectief door de Lener wordt opgenomen, wordt de definitieve aflossingstabel opgesteld. De eerste vervaldag is 31 december van het jaar van ingebruikname van het actief.
De terugbetaling gebeurt in eerste instantie door middel van schuldvergelijking met de prijssubsidies die door de Uitlener aan de Lener verschuldigd zijn. De Lener machtigt de Uitlener om het passende bedrag op de prijssubsidies in te houden en te boeken als schuld aan de Lener. Deze inhoudingen worden gelijk gespreid over de vier kwartalen (behoudens akkoord van het directiecomité met een afwijking op de gelijke spreiding over de kwartalen).
Indien de prijssubsidies, die door de Uitlener aan de Lener worden toegekend, niet volstaan om de terugbetalingen te voldoen, is het saldo op de vervaldag betaalbaar op rekening BE66 0910 0009 8443 van de Uitlener.
Art. 7 - Boete bij te late terugbetaling
Over te laat terugbetaalde bedragen is door de Lener bij wijze van boete rente verschuldigd tegen het op dat ogenblik geldende Euribor rentepercentage (minimaal 0,00%), verhoogd met 100 basispunten, en zulks ten belope van het aantal maanden laattijdigheid waarbij iedere begonnen maand als een volledige maand zal worden aangerekend. De Uitlener is bevoegd onmiddellijke betaling daarvan te verlangen.
Ingeval van niet betaling binnen de vijftien (15) dagen na aanmaning bij ter post aangetekende brief wordt het volledige bedrag der lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de rente zoals in vorige alinea berekend.
Art. 8 – Opeisbaarheid
Alle uit hoofde van de lening verschuldigde bedragen kunnen met onmiddellijke ingang worden opgeëist, en de lening geldt bij opeising als opgezegd indien:
× de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en het verzuim niet is te herstellen;
× de Lener in strijd handelt met deze overeenkomst en de Lener niet alsnog nagekomen heeft binnen 30 dagen na sommatie per aangetekend schrijven of een langere termijn in de sommatie genoemd, zich in regel te stellen.
Bij niet-naleving door de Lener van haar verplichting(en) heeft de Uitlener het recht onverminderd alle persoonlijke vorderingen en dwangmaatregelen in het algemeen verhaal uit te oefenen op al de goederen van de Lener zowel roerende als onroerende. Alle kosten van beslag, inbegrepen van bewarend beslag, zijn ten laste van de Lener.
Art. 9 - Wijzigingen
Deze leningsovereenkomst bevat de integrale overeenkomst tussen de Uitlener en de Lener en vervangt alle andere mondelinge - of schriftelijke overeenkomsten tussen de Partijen. Deze overeenkomst kan enkel schriftelijk en via uitdrukkelijk akkoord tussen de Partijen worden gewijzigd.
Art. 10 - Niet-overdraagbaarheid
Behoudens in gevallen, vermeld in onderhavige overeenkomst, kan deze overeenkomst, noch enige rechten daarin, geheel of gedeeltelijk worden overgedragen aan derde partijen.
Art. 11 - Toepasselijk recht
Deze Leningsovereenkomst renteloze lening is onderworpen aan het Belgisch recht. Enkel de hoven en rechtbanken van de woonplaats van de Uitlener zijn bevoegd.
Art. 12 – Splitsbaarheid
De nietigheid van één der artikelen van deze overeenkomst of een deel daarvan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk toegelaten is.
Ingeval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van de overeenkomst zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
Evenzo zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor iedere partij aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in de overeenkomst.
Aldus opgemaakt en ondertekend te Kontich op 18 december 2023 in twee originele exemplaren, waarvan elke partij erkent er één te hebben ontvangen
Voor de Uitlener,
De Algemeen directeur, De Voorzitter van de gemeenteraad,
K. ROMBAUT P. LAMBRECHTS
Voor de Lener,
De Voorzitter van de raad van bestuur,
L. ABRAMS
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vanwege de Gemeente Kontich prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur.
Aan de gemeenteraad Kontich wordt goedkeuring gevraagd over het prijssubsidiereglement AGB Kontich.
Artikel 41, §2, 2° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en meer bepaald artikels 231 t.e.m. 244.
Gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich werden goedgekeurd.
Goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 8 december 2004.
De noodzakelijke kredieten zijn voorzien in het budget van het gemeentebestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich goed;
Artikel 2.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR AGB KONTICH
Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2024 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur minstens EUR 1.138.041,56 (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Kontich vanaf heden de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur te vermenigvuldigen met een factor 4,97.
De Gemeente Kontich erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Kontich, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur moet vermenigvuldigen met een factor 4,97 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur wenst de Gemeente Kontich dat er tijdens het kalenderjaar 2024 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Kontich wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Kontich verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Kontich voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 3,97.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Kontich deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich moet op de 15de werkdag van elk kwartaal de Gemeente Kontich een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich uitreikt aan de Gemeente Kontich. De Gemeente Kontich dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2025 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Kontich en het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vóór 01 januari 2025.
Het huidig retributiereglemen loopt tot 31 december 2025.
De productiekosten voor alle identiteitskaarten en verblijfskaarten stijgen vanaf 1 januari 2024. Hierdoor zijn de prijzen die wij vragen voor deze producten soms maar net
boven de productiekost of zelfs een stuk lager dan de effectieve productiekost.
Daarom willen we onze prijzen aanpassen vanaf 1 januari 2024.
Volgens artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de reglementen vast.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreet van 28 mei 2018.
Artikel 1
Het retributiereglement "Belasting op de afgifte van administratieve stukken" wordt opgeheven op 31 december 2023.
Art. 2
De gemeenteraad keurt het nieuwe retributiereglement voor administratieve stukken goed.
Retribibutiereglement "Belasting op de afgifte van administratieve stukken 2024 - 2025"
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting van provincie- en gemeentebelastingen
Gelet op de wetgeving en de regelgeving inzake de afgifte van elektronische identiteitskaarten.
Overwegende dat de gemeente facturen ontvangt voor de aanmaak en/of aankoop van administratieve stukken en het afleveren van administratieve stukken arbeidsintensief is, het daarom verantwoord is deze kosten te verhalen op de begunstigde van het administratief stuk
Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente de invoering vergt van alle rendabele belastingen;
BESLUIT
Art.1.- Er wordt voor een periode van 1 januari 2024 tot 31 december 2025 een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Art. 2.- Het bedrag van het administratief stuk wordt als volgt bepaald:
1° op de afgifte van reispassen
- 70 euro voor een nieuwe reispas (+18j) afgeleverd volgens de gewone procedure
- 40 euro voor een nieuwe reispas (-18j) afgeleverd volgens de gewone procedure
- 260 euro voor een nieuwe reispas (+18j) afgeleverd volgens de dringende procedure
- 230 euro voor een nieuwe reispas (-18j) afgeleverd volgens de dringende procedure
- 330 euro voor een nieuwe reispas (+18j )afgeleverd volgens de superdringende procedure
- 300 euro voor een nieuwe reispas (-18j) afgeleverd volgens de superdringende procedure
- 350 euro voor een nieuwe reispas (+18j )afgeleverd volgens de superdringende procedure via de FOD Buitenlandse Zaken
- 320 euro voor een nieuwe reispas (-18j) afgeleverd volgens de superdringende procedure via de FOD Buitenlandse Zaken
2° op de afgifte van rijbewijzen
- 25 euro voor een rijbewijs
3° op de afgifte van elektronische identiteitskaarten
- 10 euro voor een kids-ID
- 25 euro bij de gewone procedure voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart of elektronische vreemdelingenkaart (eID, eVK,) met of zonder biometrie
- 130 euro bij de dringende procedure voor de afgifte van een eID of eVK
- 170 euro bij de dringende procedure voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart of elektronische vreemdelingenkaart via de FOD Binnenlandse zaken
- 150 euro bij de dringende procedure voor de afgifte van een Kids-ID via de FOD Binnenlandse zaken
Art. 3.- § 1.- Worden van de belasting, behoudens deze vermeld in artikel 2, 4° betreffende de afgifte van elektronische identiteitskaarten, vrijgesteld:
- de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd:
- de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk aangetoond;
- de machtigingen betreffende godsdienstige of politieke manifestaties;
- de machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
- de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden.
Art. 4.- Worden eveneens van de belasting vrijgesteld, behoudens deze vermeld in artikel 2, 4°, de bescheiden welke sommige personen nodig hebben wanneer ze voor een betrekking solliciteren.
Deze vrijstelling geldt enkel ten voordele van al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen, wier enig inkomen een leefloon is.
De belanghebbende personen dienen zelf het bewijs te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor zij de belastingsvrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.
Art. 5.- De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en die voorzien zijn in de tarieven, gevoegd bij de wet op de consulaire en kanselarijrechten.
Art. 6.- De invordering van deze belasting gebeurt contant.
Elk jaar zijn er een aantal werken betreffende groenonderhoud die niet door de groendienst kunnen gedaan worden. Dit is noodzakelijk om de gemeente Kontich proper te houden qua groenonderhoud. Er wordt hiervoor opnieuw een opdracht uitgeschreven om dit uit te besteden aan een bedrijf in de sociale economie. Gezien het vorige contract met de vorige aannemer is afgelopen, is het tijd om een nieuwe opdracht uit te geven.
Voor deze opdracht is er een raming voorzien van 130.000 euro.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek, raming en meetstaat voor de opdracht “buitengewoon groenonderhoud plantvakken, pleinen & parken”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Art. 2.
De volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Met de Gr beslissing van 13/03/2023 heeft de Gr de aanbesteding voor heraanleg Stationsplein goedgekeurd.
Op CBS van 02/10/23 werden de werken gegund aan de firma Bruggeman - Maes.
Het Stationsplein is gedeeltelijk eigendom van Lokaal Bestuur Kontich en gedeeltelijk eigendom van NMBS.
Het gedeelte NMBS bevindt zich voornamelijk aan de fietsenstallingen en het gedeelte stationsgebouw.
Omdat we een gezamenlijke aanpak vooropstellen voor een volledige heraanleg van het Stationsplein is een samenwerking tussen NMBS en Lokaal Bestuur Kontich noodzakelijk.
Antea is het studiebureau die ons hierbij bijstaat en reeds aangeduid is door Lokaal Bestuur Kontich in cbs van 23/04/2018.
Om deze werken mee te kunnen coördineren voor NMBS wordt Antea mee opgenomen in deze samenwerkingsovereenkomst.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017 art 40-41.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
Nihil
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen NMBS, Antea en Lokaal bestuur Kontich voor heraanleg Stationsplein goed.
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit de heer Wim Claes, schepen, aan te wijzen als vertegenwoordiger van de gemeente voor de resterende periode van de legislatuur 2019-2024, om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV in vereffening op 22 december 2023 met volgende agenda:
Art. 2.
Een uittreksel van dit besluit wordt bezorg aan de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
1. vraag van raadslid Marc Bellinkx: Een bewoner had een briefje aan de ijspiste opgehangen met een vraag rond stookkosten. Is er bekeken geweest om de tent van de ijspiste dicht te maken om zo enigszins op vrieskosten te besparen, of werd er gekozen om de tent open te houden om het contact met het park te bewaren?
Schepen Luc Abrams antwoordt dat dit nog niet bekeken werd. Er werd altijd gekozen voor contact met het park. De vraag werd ook gesteld aan de beheerder van de tent, maar die heeft hier nog geen antwoord op. Anderzijds zou ik eens willen weten: als je de tent dichtmaakt brengt dat ook een extra kost met zich mee, en wat is dan de winst? De tent dichtmaken kost ook geld en dan ziet het er minder mooi uit. En als het dan stenen uit de grond vriest en de tent is dichtgemaakt verlies je het voordeel van de vrieskou buiten om de piste bevroren te houden. Het is plussen en minnen: vandaar werd tot nu toe gekozen om het zicht te behouden. Er werd ondertussen wel gekozen voor een energiezuinig koelsysteem, de onderliggende leidingen zijn ook beter geïsoleerd. Sinds vorig jaar zijn we ook begonnen van de dikte van de ijslaag te verminderen tot het minimum. Bij gelegenheid kan de vraag gesteld worden: Wie wil de ijspiste nog? Het is aan het bestuur in de nieuwe legislatuur om dit te bekijken. Een antwoord op uw vraag: we kiezen voor het contact met het park en we zullen nakijken of het kosten-baten de moeite is om het zicht lelijker te maken, maar wel energiezuiniger en goedkoper.
2. vraag van raadslid Marjan De Nayer: Wat is de stand van zaken van de plannen binnen het klimaatplan om renovaties en isolatie van woningen op wijkgebied te stimuleren?
Schepen Sophie Baeckelmans antwoordt te zullen navragen hoeveel inschrijvingen er momenteel zijn. Er was een interessant infomoment hierover in de Altenakapel met een benovatiecoach. Het antwoord wordt doorgemaild.
3. vraag van raadslid Eric Van den Eynde: Ik heb gelezen in collegeverslagen dat er voor € 415.000 subsidies gegeven werden aan Natuurpunt voor de aankoop van grond in Waarloos waar bomen op geplant zijn. Het totaalbedrag van de aankoop was € 1,1 miljoen. De gemeente betaalt dus ongeveer 40% van de grond. De grond zou maar voor 20% publiek toegankelijk zijn. Probleem: ze willen dat ombouwen tot natuurgebied, maar wat is de impact op bedrijven die daar eventueel rond zouden komen? Economie moet natuurlijk ook ergens vandaan komen. Geen probleem met bomen planten, maar met het omzetten naar natuurgebied creëer je iets waar bedrijven mogelijks last van krijgen.
Schepen Wim Claes antwoordt: Natuurpunt heeft subsidies aangevraagd bij de Vlaamse regering en het saldo komt voor een stuk naar de gemeente. Natuurpunt heeft zich geëngageerd tot het betalen van bosgoed, de coördinatie van de aanplantacties en het betalen van de ontpachtingen aan de landbouwers. Voorwaarde van de gemeente was: niets opdringen aan landbouwers indien zij niet akkoord gaan. Nog een voorwaarde was dat het ook toegankelijk moet zijn: uitbreiding van de huidige trage en de aanleg van een nieuwe trage weg. Hier staat niets van op papier. Die € 415.000 is niet het eindpunt, het is de bedoeling dat er nog extra gronden aangekocht zullen worden op voorwaarde dat die bebost en ontpacht kunnen worden. De vraag over het natuurgebied is heel technisch (type 4) en daar kan ik niet met zekerheid correct concreet op antwoorden. Het wordt nagevraagd bij de dienst omgeving en het antwoord wordt bezorgd.
Burgemeester Bart Seldeslachts voegt toe: Ik begrijp bezorgdheid vanuit de landbouwsector dat als natuurdomein fel uitbreidt, heel wat landbouwpercelen verhoudingsgewijs korter tegen natuurgebied komen te liggen en dus aan strengere normen zullen moeten voldoen. We hebben gekozen om dit te doen rond een bestaand natuurgebied dat we gaan versterken, in plaats van bij wijze van spreken een volledig nieuw natuurgebied in agrarisch gebied te creëren. We hebben dat gedaan in samenspraak met de landbouwsector, het is niet zo dat we boeren die wilden verder doen sowieso gingen ontpachten. Volgens het nieuwe pachtdecreet is het zelfs technisch mogelijk dat voorkooprecht wegvalt bij percelen die de gemeente wilt bebossen. We hebben duidelijk afgesproken dat dit in onderling akkoord met pachters moest gebeuren, zeker niet tegen hen in.
Wim Claes: Bijkomend is type 4 ook noodzakelijk om subsidies te kunnen krijgen van Vlaamse overheid en registratierechten te laten vallen.
Er zijn 3 mondelinge vragen.
De voorzitter sluit de zitting op 18/12/2023 om 21:05.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter