De voorzitter opent de zitting op 22/04/2025 om 21:14.
Op 17 maart 2025 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-raden
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 32 en 74
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 maart 2025 worden goedgekeurd.
Klachtenbehandelaar Bert Verbeeck lichtte tijdens de raadcommissie Omgeving en Bestuurlijke organisatie de klachtendossiers 2024 en de verbeteracties toe. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van deze presentatie in bijlage.
Deze rapportering vindt jaarlijks plaats conform de klachtenprocedure van lokaal bestuur Kontich.
Artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt het volgende: De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering van de klachtenbehandeling in 2024 en de mogelijke verbeteracties in de bijlage.
De assistentiewoning gelegen aan 3 Beuken 0.10 werd oorspronkelijk gehuurd (1 juni 2022) in het kader van de Oekraïnecrisis. Deze woning diende als tijdelijke opvang voor twee personen, maar deed momenteel dienst voor een alleenstaande. Omdat deze woning een assistentiewoning is, kwamen er bovenop de huurprijs van € 484,15 ook kosten voor dienstverlening € 413,27 bij. Deze kosten variëren afhankelijk van het aantal bewoners, plus een energiebijdrage van € 80.
De huur en bijbehorende kosten waren haalbaar dankzij de Vlaamse subsidies (€ 10,2/dag bij een toegewezen plaats) die voor deze opvang werden verstrekt. Deze subsidies lopen echter tot april 2026. Nu de aanvragen voor opvang sterk zijn afgenomen en de huidige bewoners vertrokken zijn, lijkt het ons een geschikt moment om het hoofdhuurcontract voor deze woning te beëindigen met een opzeg van 7 dagen. Zonder de subsidies is de huurprijs namelijk niet meer draaglijk.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 77-78
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Hierdoor zal er maandelijks € 484,15 + € 80 kosten minder betaald moeten worden voor de huur van deze assistentiewoning.
61000010 - Huur en huurlasten van gebouwen vanuit 090903 - Oekraïense vluchtelingen
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de stopzetting goed van de hoofdhuurovereenkomst voor de assistentiewoning gelegen te 3 Beuken 0.10, met ingang vanaf 24 april 2025 om te eindigen op 30 april 2025.
Er zijn geen mondelinge vragen.
De voorzitter sluit de zitting op 22/04/2025 om 21:19.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Merel Akkermans
Voorzitter