De voorzitter opent de zitting op 21/10/2024 om 20:59.
Op 16 september 2024 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-ocmw-raad
Art. 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 september 2024 worden goedgekeurd.
In bijlage het beleidsrapport over de eerste helft van 2024. Zie toelichting op p.1.
Art. 263 DLB
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het beleidsrapport over het prioritair beleid in de eerste helft van 2024 bij het Meerjarenplan 2020-2025.
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 met de volgende agendapunten:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Artikel 1.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
Art. 2.
De vertegenwoordiger van het OCMW, mevr. Sophie Baeckelmans met dhr. Luc Abrams als plaatsvervanger, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Aankoopcentrales van derden bieden ons een verlichting in het administratieve proces aangaande aankopen. Zo treden wij regelmatig toe bij een aankoopcentrale. Bijvoorbeeld Stad Brugge, V-ict-or, Vlaamse overheid, CREAT...
C-smart als aankoopcentrale biedt dan weer interessante raamovereenkomsten aan op het vlak van digitalisering, IT-investeringen en bewerkstelligen veilige informatiestromen met oog op smart cities en slimme technologie:
Het is aangewezen dat de Raad van Maatschappelijk Welzijn gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Artikel 47 §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat een aanbestedende overheid leveringen en/of diensten kan verwerven van een aankoopcentrale die gecentraliseerde aankoopactiviteiten aanbiedt als bedoeld in artikel 2, 7°, a). Zij kan ook gebruik maken van, wat de werken, leveringen en/of diensten betreft, van de in artikel 2, 7°, b), bedoelde gecentraliseerde aankoopactiviteiten van een aankoopcentrale: 1° door gebruik te maken van een door deze aankoopcentrale gesloten opdracht.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Er is geen bijdrage of lidmaatschap te betalen.
Artikel 1
De Raad van Maatschappelijk Welzijn doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Art. 2
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
Art. 3
Deze toetreding houdt geen afnameverplichting in.
Het OCMW is door de ontbinding van de Duffelse Volkswoningen tijdelijk aandeelhouder van Woonstroom.
Het OCMW werd per e-mail van 4 oktober 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de jaarlijkse algemene vergadering van de aandeelhouders die doorgaat op dinsdag 22 oktober 2024 om 18 u.te Bistro, Markt 21 in Sint Katelijne Waver.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 77-78
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgende agenda van de Algemene Vergadering van Woonstroom van dinsdag 22 oktober 2024 goed:
Art. 2.
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt de vertegenwoordiger, dhr. Peter Lambrechts, op om namens het OCMW alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Woonstroom vastgesteld op 22 oktober 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Sinds 2008 heeft het OCMW een erkenning als instelling voor schuldbemiddeling.
Voorwaarden voor deze erkenning zijn :
1° een maatschappelijk werker ter beschikking hebben, die ter zake een gespecialiseerde opleiding van ten minste zestig uren heeft gevolgd of daaromtrent een nuttige beroepservaring van ten minste drie jaar kan voorleggen;
2° het bewijs leveren dat ze een doctor of licentiaat in de rechten met bovenvermelde opleiding of beroepservaring tewerk stellen, dan wel een overeenkomst hebben gesloten hetzij met een doctor of licentiaat in de rechten die aan minstens één van die voorwaarden voldoet, hetzij met een orde van advocaten bij een balie. De Vlaamse regering bepaalt de inhoud van de voormelde gespecialiseerde opleiding.
Tot eind 2022 voldeed het OCMW aan beide voorwaarden waarbij de bijstand door een doctor of licentiaat in de rechten werd ingevuld door de aanstelling van een juriste voor 13 u/week, die echter halverwege 2022 haar ontslag gaf.
Om de erkenning niet in het gedrang te laten komen, is gezocht naar een efficiënte en billijke wijze om de expertise van een jurist die voldoet aan de voorwaarden, uit te besteden eerder dan zelf hiervoor opnieuw een personeelslid aan te werven.
In onze zoektocht en na raadpleging van de omliggende gemeenten werd gekozen om samen te werken met KINA pv , juridische ondersteuning. Op 18/12/2023 werd de samenwerking met KINA pv voor juridische ondersteuning met ingang vanaf 01/11/2023 goedgekeurd op de RMW. Er kon slechts een aanbod van 50u / jaar gegarandeerd worden gezien er geen vrije uren meer voorhanden waren bij een jurist bij KINA. Deze uren werden aanvankelijk ingezet om te voorzien in een eerstelijns juridische ondersteuning rond thema schuldbemiddeling.
Dit pakket is echter onvoldoende om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen om de erkenning van schuldbemiddeling te kunnen behouden.
Vanaf 01/10/2024 wordt er een bijkomende jurist aangeworven bij KINA die prioritair kan ingezet worden in Kontich.
Hij zou zich focussen op 2 domeinen nl. rechtshulp tav clienten en schuldhulpverlening.
Het takenpakket vraagt een urencontingent van 8 uur/week. De jurist zal een ganse dag fysiek aanwezig zijn binnen het lokaal bestuur te Kontich.
Artikel 84 §1 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat het vast bureau de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voorbereidt.
Artikel 78 6° van het Decreet lokaal bestuur stelt dat het goedkeuren van samenwerkingsovereenkomsten tot de bevoegdheid van de raad behoort en niet gedelegeerd kan worden aan het vast bureau
RMW-besluit dd. 18 december 2023 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met KINA pv, vastgelegd in het projectplan Juridische ondersteuning Kontich 2023
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning en subsidiëring van de instellingen voor schuldbemiddeling en tot subsidiëring van een Vlaams Centrum Schuldenlast
BVR van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning en subsidiëring van de instellingen voor schuldbemiddeling en tot subsidiëring van een Vlaams Centrum Schuldenlast
Decreet van 17 februari 2017 houdende regeling tot erkenning en subsidiëring van een Vlaamse organisatie ter ondersteuning van welzijnsbevordering en samenlevingsopbouw
Ministerieel besluit van 15 januari 2018 betreffende de vaststelling van het model van jaarverslag en het model van basisregistratie voor de erkende instellingen voor schuldbemiddeling
Door een samenwerking met KINA pv aan te gaan wordt de eerstelijnsjuridische ondersteuning naar de kontichse burgers gewaarborgd alsook een ondersteuning geboden aan de maatschappelijk werkers in het kader van hun erkenning van de dienst schuldbemiddeling.
Financiering van het project juridische ondersteuning 2024 gebeurt op basis van een geindexeerde forfait van €12.053,50 voor een halve dag per jaar.
Vanaf 01/01/2025 gebeurt de financiering van het project op basis van een basisforfait van €13.000 voor een halve dag per jaar. Dit tarief wordt jaarlijks geindexeerd door middel van een vergelijking van het indexcijfer van mei 2024 (gezondheidsindex basis= 2013) met het indexcijfer van december van het voorgaande jaar.
Dit budget is voorzien onder
Beleidsitem 090500 Dienst voor juridische informatie en advies
AR: 61500150 Prestaties van derden
Enig artikel
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met KINA pv - vastgelegd in het projectplan Juridische ondersteuning Kontich 2024 goed.
Geen mondelinge vragen.
De voorzitter sluit de zitting op 21/10/2024 om 21:02.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter