Terug
Gepubliceerd op 28/12/2021

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

ma 27/12/2021 - 09:00

Aanvullend verkeersreglement betreffende Volderij - Goedkeuring

Aanwezig: Bart Seldeslachts, Burgemeester-voorzitter
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Luc Dom, Algemeen directeur

Het CBS keurt het aanvullend verkeersreglement betreffende de Volderij goed met uitbreiding van de Enkelrichting lengte  tot het kruispunt Volderij 44 met 's Herenlei 21.

Feiten en context

Tijdens de verkeerscel van 15/09/2021 met aanwezigheid van Politie, TD, dienst mobiliteit en schepen van Mobilteit werd beslist om de Enkel Richting lengte in de Volderij te verlengen tot het kruispunt Volderij 44 met 's Herenlei 21

Bevoegdheid

Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

Juridische grond(en)
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Inspraak en advies

verkeerscel 15/09/2021 met aanwezigheid van Politie, TD, dienst mobiliteit en schepen van Mobiliteit

Besluit

Artikel 1

Op de Volderij van kruispunt volderij 2 met 's Herenlei 49 tot T-kruispunt Volderij 26 in de richting van Ooststatiestraat geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.


In de tegenovergestelde richting geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1
  • de verkeersbordn worden aangevuld met onderborden M12
  • verkeersborden F19
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M18


Art. 2

Op de Volderij van T-kruispunt Volderij 26 tot kruispunt Volderij 44 met 's Herenlei 21 in de richting van 's Herenlei geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

In de tegenovergestelde richting geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12
  • verkeersborden F19
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M18


Art. 3

Op de Volderij ter hoogte van Volderij 34 geldt:

  • het parkeren is toegelaten;
  • het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa

Art. 4
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:

  • Niet van toepassing.

Art. 5

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid