Terug
Gepubliceerd op 06/04/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 18/10/2021 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Plaatsvervangend algemeen directeur
Verontschuldigd: Luc Abrams, Karel Van Elshocht, Schepenen
Luc Blommaerts, Raadsleden
Luc Dom, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 18/10/2021 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen.

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Abrams, Karel Van Elshocht, Schepenen
        Marion De Bock, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Resultaat: Met 22 niet gestemd
        Besluit

        Geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 20 september 2021 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Abrams, Karel Van Elshocht, Schepenen
        Marion De Bock, Luc Blommaerts, Eric Van den Eynde, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 20 september 2021 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 september 2021 worden goedgekeurd.

      • Principiële beslissing aanpassing huishoudelijk reglement m.b.t. digitaal / hybride vergaderen - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Abrams, Karel Van Elshocht, Schepenen
        Luc Blommaerts, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 10 september 2021 stelde de Vlaamse regering de voorwaarden vast voor het digitaal en hybride vergaderen van de politieke organen. Dit besluit kwam er na de wijziging van het decreet lokaal bestuur op 14 augustus waarbij onder andere de mogelijkheid voorzien werd om digitaal en hybride te vergaderen.

        Voor de gemeente- en OCMW-raad en het bijzonder comité voor de sociale dienst is dit enkel mogelijk in uitzonderlijke omstandigheden die in het huishoudelijk reglement worden beschreven. Voor het college en vast bureau kan dat makkelijker. Het besluit van 10 september voegt nog enkele democratische waarborgen toe, bijvoorbeeld om te garanderen dat het publiek de openbare vergaderingen kan volgen.

        Om verwarring te vermijden is het belangrijk duidelijk het onderscheid te maken tussen digitaal en hybride vergaderen.

        • Digitaal vergaderen: alle leden van de vergadering nemen deel op digitale wijze.
        • Hybride vergaderen: het gaat om een fysieke vergadering waarbij één of meerdere leden op digitale wijze deelnemen.

        De bepalingen die gevolgd worden staan zowel in het decreet lokaal bestuur (art. 20 DLB en art. 54 ) als in het besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen. De algemene uitgangspunten zijn de volgende:

        • De gemeenteraad kan enkel digitaal en/of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden (zie stap 2), vermeld in het huishoudelijk reglement.
        • Voor de commissievergaderingen zijn zulke uitzonderlijke omstandigheden niet vereist.
        • Het principieel openbaar karakter van de vergadering moet gerespecteerd worden.

        Het huishoudelijk reglement bepaalt of de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn of de gemeenteraadscommissies digitaal of hybride kunnen vergaderen en de wijze waarop. 



        Bevoegdheid

        Artikel 38 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Artikel 279 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad dd. 21 januari 2019 (inclusief latere aanpassingen)
        • Artikel 20 2° derde lid decreet lokaal bestuur bepaalt het volgende: "De vergadering van de gemeenteraad vindt plaats in het gemeentehuis of op de fysieke plaats door de gemeenteraad bepaald. Het huishoudelijk reglement bepaalt of de gemeenteraad of de gemeenteraadscommissies, vermeld in artikel 37, digitaal of hybride kunnen vergaderen en de wijze waarop. De gemeenteraad kan enkel digitaal vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden, vermeld in het huishoudelijk reglement. De gemeenteraad kan enkel hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden, vermeld in het huishoudelijk reglement. De Vlaamse Regering kan de minimale voorwaarden voor digitale en hybride vergaderingen bepalen.".
        Inspraak en advies

        Bespreking tijdens de raadscommissie ondersteuning dd. 6 oktober 2021

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De raad gaat niet akkoord om het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad aan te passen waardoor digitaal vergaderen in uitzonderlijke gevallen mogelijk wordt.

        Art. 2.

        De raad gaat akkoord om het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad aan te passen waardoor hybride vergaderen in uitzonderlijke omstandigheden mogelijk wordt.

        Art. 3.

        De raad gaat akkoord om het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad aan te passen waardoor hybride vergaderen voor de gemeenteraadscommissies mogelijk wordt.

        Art. 4.

        De zitting van de gemeenteraad van 15 november 2021 zal op een hybride wijze georganiseerd worden.

        Art. 5.

        Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het opmaken van een ontwerp van wijziging van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad dat - na behandeling in de raadscommissie - ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • AGB Kontich – Prijssubsidiereglement 2021/aanpassing 1 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Abrams, Karel Van Elshocht, Schepenen
        Luc Blommaerts, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vanwege de Gemeente Kontich prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur.

        Aan de gemeenteraad Kontich wordt goedkeuring gevraagd over het prijssubsidiereglement AGB Kontich.

        Bevoegdheid

        Artikel 41, §2, 2° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.

        Juridische Grond(en)
        • Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en meer bepaald artikels 231 t.e.m. 244.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich werden goedgekeurd.
        • Goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 8 december 2004.
        Financiële weerslag - BBC

        De noodzakelijke kredieten zijn voorzien in het budget van het gemeentebestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich goed;

        Art. 2.

        PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR AGB KONTICH

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2021 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2021 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur minstens EUR 803.467,79 (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.

        Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Kontich vanaf heden de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur te vermenigvuldigen met een factor 6,04.

        De Gemeente Kontich erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Kontich, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur moet vermenigvuldigen met een factor 6,04 om economisch rendabel te zijn.

        Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur wenst de Gemeente Kontich dat er tijdens het kalenderjaar 2021 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Kontich wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Kontich verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 november 2021 tot en met 31 december 2021 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.

        De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Kontich voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 5,04.

        De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Kontich deze steeds documenteren.

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich moet op de 15de werkdag van elk kwartaal de Gemeente Kontich een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich uitreikt aan de Gemeente Kontich. De Gemeente Kontich dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich binnen de 5 werkdagen na ontvangst.

        Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2022 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Kontich en het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vóór 01 januari 2022.

      • Beleidsopvolging - Beleidsrapport eerste helft 2021 - Kennisneming

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Abrams, Karel Van Elshocht, Schepenen
        Luc Blommaerts, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In het verleden was het periodiek opvolgen van de uitvoering van het meerjarenplan bij Vlaamse lokale besturen vaak onvoldoende uitgebouwd volgens Audit Vlaanderen. Sinds het Decreet Lokaal Bestuur moeten we daarom voortaan minstens halfjaarlijks rapporteren aan de raden over de uitvoering van het meerjarenplan (vroeger jaarlijks). We gingen hier vorig jaar mee van start en presenteren vandaag het eerste opvolgingsrapport van 2021, over de uitvoering van het MJP 2020-25 in de eerste helft van 2021.

        Concreet hebben de eigenaars in samenspraak met de bevoegde schepen en teammanager in de zomervakantie in de software NewHorizon ‘metingen’ ingevoerd op de acties waarvan zij opvolger zijn. In die meting beschrijven ze de situatie en stand van zaken m.b.t. de uitvoering van de actie op datum van 30 juni ll., of de vorderingen die gemaakt zijn tussen 1 januari en 30 juni 2021.

        Het is het opvolgingsrapport dat deze metingen bundelt, dat u vandaag wordt voorgelegd.

        Begin 2022 doen we dan de volgende rapporteringsronde over de uitvoering van het MJP in juli t.e.m. december 2021.

        Bevoegdheid

        Art. 263 DLB

        Juridische Grond(en)

        Art. 263 DLB

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De raad neemt kennis van het rapport over de beleidsopvolging van het Meerjarenplan 2020-2025 in de eerste helft van 2021.

      • Bestek ontgraving vervallen graven Begraafplaats centrum - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Abrams, Karel Van Elshocht, Schepenen
        Luc Blommaerts, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De ontgravingen dienen te gebeuren in het kader van het normale begraafplaatsbeheer. Elk jaar vervallen er grafconcessies op de begraafplaats. Om plaats te maken voor nieuwe begravingen moeten deze dan ook effectief ontgraven worden. Na het grote aantal vervallen eeuwigdurende concessies zijn er nu een groot aantal graven die vervallen zijn en ontgraven mogen worden. Per jaar van verval concessies werd de lijst nagekeken door de erfgoedraad en werden de graven aangeduid door de erfgoedraad verwijderd van de lijst zodat deze zullen blijven.

        Gezien de hoeveelheid van de te ontgraven graven en het gespecialiseerde werk kan dit niet door de gemeentediensten gebeuren en dient hiervoor een externe firma aangeschreven worden.

        De raming wordt ingeschat op 130.000 euro.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10°  van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

        Juridische Grond(en)
        • Art. 41, 10° (Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)
        • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
        • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
        • Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
        • Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht “Ontgraving vervallen graven Begraafplaats centrum”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.

      • Definitief voorstel - Afbakening werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij Zuidrand - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Abrams, Karel Van Elshocht, Schepenen
        Luc Blommaerts, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 richtte de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend erfgoed een schrijven aan alle burgemeesters met de vraag om tegen 31 oktober 2021 een voorstel tot werkingsgebied van een nieuw te vormen woonmaatschappij te komen.

        Daarop volgende diverse besprekingen tussen enerzijds lokale besturen van de Zuidrand onderling en anderzijds tussen de lokale besturen en de woonactoren werkzaam in het afgebakende werkingsgebied.

        Daaruit volgde een voorstel tot afbakening van het werkingsgebied voor de toekomstige woonmaatschappij in Zuidrand dat tijdens het bovenlokaal woonoverleg d.d. 9 september 2021 werd voorgesteld.

        Dit voorstel werd tevens op het college van burgemeester en schepenen d.d. 16 augustus 2021 en op de gemeenteraadscommissie Burger & Welzjin d.d. 1 september 2021 voorgelegd.

        Bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder art. 40. e.v.

        Juridische Grond(en)
        • Het ontwerpdecreet zoals aangenomen door het Vlaams Parlement d.d. 7 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
        Argumentatie

        Met de vorming van de woonmaatschappij wenst de Vlaamse Regering de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingsmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.

        De gemeenten streven daarbij een integraal woonbeleid, met aandacht van alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid na.

        Aartselaar, Boechout, Borsbeek Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel formuleren daarbij gezamenlijk een voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappij, rekening houdend met de morfologie van hun gemeenten, de werking van de huidige woonactoren inclusief de spreiding van hun patrimonium, en met de huidige intergemeentelijke samenwerking rond wonen.

        Met het voorliggende voorstel van afbakening van een werkingsgebied ontstaat de mogelijkheid tot vormen van een woonmaatschappij waarin 1.437 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen gelegen zijn, en 280 woningen die op de private markt worden ingehuurd (SVK-woningen) (data d.d. 31 december 2020).

        Tijdens het bovenlokaal woonoverleg formuleerden de woon-en welzijnsactoren hun opmerkingen en bedenkingen bij dit voorstel van werkingsgebied.

        De regelgeving schrijft bovendien voor dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten moeten beschikken; dat de overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders. De gemeenten worden daarom gevraagd om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid.

        Inspraak en advies

        Bovenlokaal woonoverleg d.d. 9 september 2021, adviezen in bijlage (De Ideale Woning en ARRO, SVK Woonweb volgt later).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad gaat ermee akkoord dat de gemeente Kontich aansluit bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten: Aartselaar, Boechout, Borsbeek Edegem, Hove, Lint en Mortsel.

        Art. 2.

        De gemeenteraad gaat ermee akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dat de stemrechtenverdeling geactualiseerd wordt bij het begin (en halfweg) de legislatuur. De precieze verhouding van deze criteria zal later bepaald worden, in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten. De gemeente zal deze afspraken van stemrechtenverdeling opnemen in het aanvraagformulier.

        Art. 3.

        De gemeenteraad gaat ermee akkoord dat elk betrokken lokaal bestuur een bestuursmandaat in het collegiaal bestuursorgaan van de woonmaatschappij opneemt zodat alle gemeenten betrokken zijn bij de strategische en operationele keuzes in de woonmaatschappij.

        Art. 4.

        Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be, samen met het ingevulde aanvraagformulier.

        Art. 5.

        Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Samenwerkingsovereenkomst tussen De Ideale Woning en Gemeente Kontich - Woon-en gemeenschapsproject Klooster Kokaz - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Abrams, Karel Van Elshocht, Schepenen
        Luc Blommaerts, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Het woon-en gemeenschapsproject in het Klooster te Kontich Kazerne vloeit voort uit een samenwerking tussen Sociale Huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning en de Gemeente Kontich. De Ideale Woning wordt hierbij als bouwheer aangesteld, dit voor zowel het gedeelte van het sociaal woonproject (De Ideale Woning) als het gedeelte van het buurtbibhuis (Gemeente Kontich).

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 56.§ 1.: Het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Argumentatie

        De samenwerkingsovereenkomst bepaalt de modaliteiten tussen beide partijen. De samenwerkingsovereenkomst wordt goedgekeurd onder voorbehoud van het verkrijgen door De Ideale Woning van de erfpacht op het Kloostergebouw en een kleine projectzone errond.

        De gemeente Kontich verleent volmacht aan De Ideale Woning cvba om op te treden als aanbestedende overheid van het volledige project, met dien verstande dat de gemeente Kontich instaat voor haar aandeel in de samengevoegde opdracht en dat deze deels door De Ideale Woning zal worden afgerekend met het bedrag van de erfpachtcanon waarvan het bedrag en de termijn in een akte van vestiging zal worden vastgelegd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst tussen De Ideale Woning en de Gemeente Kontich aangaande het woon-en gemeenschapsproject in het Klooster te Kontich Kazerne.

      • Mondelinge vragen.

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Plaatsvervangend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Abrams, Karel Van Elshocht, Schepenen
        Luc Blommaerts, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Besluit

        Mondelinge vraag 1: raadslid M. Van den Brande (CD&V)

        De Vlaamse regering heeft onlangs een actieplan goedgekeurd rond voedselverlies en biomassa. De Vlaamse regering wil blijkbaar werk maken van een actieplan voor de toekomst. In de nota staat dat we in Vlaanderen een tekort aan houtafval van 1 miljoen ton / jaar kennen en dit moeten aanvullen met houtafval uit het buitenland en dus aanspoort om voor houtafval een 0-tarief te hanteren in de recyclageparken. We willen er toch op wijzen dat eind vorig jaar mijn partij zich - op basis van dezelfde argumentatie - onthouden heeft wanneer er een kost werd goedgekeurd voor recyclage van houtafval in Kontich (Igean). Het door Vlaanderen voorgestelde 0-tarief staat duidelijk in contrast met wat wij hier vorig jaar besloten hebben. In hoeverre staat gemeente kontich achter actieplan Vlaanderen? Kan deze discussie terug op agenda van Igean worden gebracht bij de volgende vergadering?

        Antwoord burgemeester B. Seldeslachts (N-VA): Ik ga wat ruimer antwoorden dan de vraagstelling op het einde. De vraag rond voedselverspilling bijvoorbeeld, hier proberen we lokaal toch al heel wat acties te ondernemen. Zo gaan we op zo om zoveel mogelijk te werken met  lokale producenten, korte keten, om alles zo snel mogelijk bij de klant te krijgen. De initiatieven zoals de sociale kruidenier en de concessie in het parklokaal zijn hier voorbeelden van om voedseloverschotten toch nog bij de consument te krijgen etc. Het tweede punt in het actieplan gaat over afval, zeker houtafval en schepen Van Elschocht die vandaag afwezig is, zal hierop later zeker nog een vollediger antwoord formuleren. Nu al even dit, de overweging toen we beslisten om houtfractie betalend te maken was ingegeven door een analyse van Igean dat de verwerking van houtafval ons veel geld kost. Karel kan deze analyse bezorgen. Aangezien er op basis van deze analyse (door Igean gemaakt) bleek dat we er heel wat gemeenschapsmiddelen in steken, zijn we meegegaan vanuit het principe dat de vervuiler betaalt.  Karel kan dit samen met Igean nog eens bekijken en we gaan zeker de visie van de Vlaamse regering hier dan eens naastleggen. Momenteel is Igean al wel aan het bekijken hoe men de hele verwerkingssite in het noorden rond GFT rendabel gaat houden naar de toekomst. Waar optimaliseren naar energieopwekking vanuit GFT aangezien we één van de grotere verwerkers zijn van GFT in Vlaanderen. We zijn bij één van de eersten die daar energie hebben uitgehaald. Igean heeft terug ambitie om koploper te worden voor het vervolg. We zullen de vraag stellen om dit eind dit jaar in de bestuursorganen door Igean te laten bekijken. De gedetailleerde info wordt door Karel nog bezorgd.

        M. Van den Brande vult aan dat het inderdaad ook over voedselverlies en dergelijke gaat en hij wil ook zeker de goede dingen niet wegstoppen zoals sociale kruidenier etc. Het frappeerde hem alleen nogal dat hier vorig jaar uitdrukkelijk gesteld werd dat het houtafval ons zoveel kost en nu wordt dan over invoer van houtafval uit het buitenland gesproken. Dit stuit tegen de borst. Waarom maken we het onszelf zo moeilijk? Ik wens nogmaals wijzen op de nood om dit eens te herdenken en bedankt jullie ook om dit nog eens te bekijken.

        B. Seldeslachts wil nog verduidelijken dat er nooit gezegd is dat het hout maar gewoon moest worden opgestookt. De boodschap die we wel willen geven, is dat de wel vervuiler betaalt. Het houtafval naar het containerpark brengen, blijft de hoofdboodschap.

        Mondelinge vraag 2: raadslid F. Van Thuyne (CD&V)

        Ik krijg nogal veel vragen rond het veegplan en de borden die dan in heel de straat worden geplaatst. Niet iedereen kan dan parkeren, want niet iedereen heeft een oprit (o.m. Ooststatiestraat,...). Is het een optie om in het centrum niet in aaneengesloten straten te vegen zodat de parkeerdruk wat verdeeld wordt en misschien in halve dagen? We kennen heel wat parkeerproblemen door het veegplan en bovendien wordt er in sommige straten heel frequent geveegd en in andere straten dan weer helemaal niet. Is het geen optie om dit anders aan te pakken? Ook op de website kan je het veegplan volgen, maar dit lijkt niet up-to-date. Zo stond de Ooststatiestraat er bv tussen en dit blijkt toch niet gebeurd te zijn. Er werden ook geen borden geplaatste.

        Antwoord schepen W. Claes: Vroeger reed men met de veegwagen ongeorganiseerd rond daar op plaatsen waar er geen auto’s stonden. De middelen werden niet optimaal ingezet en dan heb je een dure veegmachine die niet optimaal gebruikt wordt. Een tweede moeilijkheid was dat men weinig rekening hield met de parkeerverboden. In het verleden gebeurde dit ook al, maar werd het gewoon niet gevolgd. Voor de politie was het geen prioriteit en dus kregen we een grote frustratie bij de diensten. In het kader van het project Mooimakers is dan voorgesteld om een veegplan op te stellen. In dat plan staan ook de  prioriteiten waar veel moet worden gepoetst (bv. F. Maesstraat, Kapelstraat, Mechelsestw..., meer dan kleinere straten), maar wel elke straat komt minstens 1x per jaar aan bod. Het is belangrijk dat mensen zien dat de veegmachine langskomt. Zo probeert men nu ook te combineren met andere taken bv. haag snoeien. Het blijft wel belangrijk dat bewoners ook mee willen werken aan een propere gemeente en niet tegenwerken (bv. auto laten staan). Het is wel duidelijk dat we een evaluatie nodig hebben om af te wegen of de inspanningen opwegen tegen het resultaat, maar bijsturing kan altijd, dus evaluatie moet zeker volgen. We hebben al moeten bijsturen naar beboeting, veel mensen lieten de auto gewoon staan, dus zijn we gaan werken met een brief in de bus met "opgelet we komen langs, doe je auto weg van straat".  Pas als dat niet helpt, gaan we beboeten. We hopen dat dit een uitdovend karakter zal kennen en dat alles gaat lopen zoals het hoort. Over de opmerking dat we beter wijken in twee zouden delen, krijgen we inderdaad ook opmerkingen. Ook dat is te bekijken. Nog een derde punt dat we evalueren zijn de uren die op het parkeerverbodsbord staan, deze moeten ook aangepast worden. Het voorbeeld van een parkeerverbod van. 8-16u kan eigenlijk niet dat je daar zo lang niet kan parkeren bv. aanduiden door personeel veegmachine of zak er over. Hiermee gaan we rekening mee houden.

         

         

De voorzitter sluit de zitting op 18/10/2021 om 22:14.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Plaatsvervangend algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter