Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 20/11/2023 - 22:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadslid OCMW
Ruben Librecht, Plaatsvervangend algemeen directeur
Verontschuldigd: Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
Afwezig: Felicia Van Thuyne, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW

De voorzitter opent de zitting op 20/11/2023 om 21:27.

  • Openbaar

    • Notulen en zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn van 16 oktober 2023 - Goedkeuring

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadslid OCMW
      Ruben Librecht, Plaatsvervangend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Afwezig: Felicia Van Thuyne, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Op 16 oktober 2023 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

      De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

      Bevoegdheid

      Art. 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      Juridische Grond(en)
      • Art. 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Art. 277 § 1 en 278  §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 januari 2019
      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Ruben Librecht
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel.

      De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 oktober 2023 worden goedgekeurd.

    • Goedkeuring jaarrekening gemeentebestuur en OCMW 2022 door gouverneur - Kennisname

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadslid OCMW
      Ruben Librecht, Plaatsvervangend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Afwezig: Felicia Van Thuyne, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Op 30 oktober 23 ontving het secretariaat de brief van de gouverneur betreffende de jaarrekening OCMW Kontich 2022 via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur. De brief zit in bijlage.

      Bevoegdheid

      Art. 332 § 1 derde lid van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of raad voor maatschappelijk welzijn.

      Juridische Grond(en)

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Ruben Librecht
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel.

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2022 van het OCMW door de gouverneur, bij gouverneursbesluit van 30 oktober 2023.

    • IGEAN Dienstverlening - Buitengewone algemene vergadering van woensdag 20 december 2023 - Goedkeuring

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadslid OCMW
      Ruben Librecht, Plaatsvervangend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Afwezig: Felicia Van Thuyne, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Algemeen

      Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.

      Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de jaarvergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Op de jaarvergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, in het kader van de oprichting van een zelfstandige groepering. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 25.01.2021.

      Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23.11.2021.

      Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.

      Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting

      Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.

      Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.

      De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.

      Benoemen bestuurder - raad van bestuur

      Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.

      Koen Volckaerts, burgemeester Hove, heeft ontslag genomen als schepen en als gemeenteraadslid waardoor hij ook geen lid meer is van de raad van bestuur.

      De gemeenteraad van Hove heeft in zitting van 26.09.2023 Lenn De Cleene voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening.

      De benoeming van deze bestuurder wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2023.

      Aanvaarden toetreding IVEBICA

      Met het besluit van de raad van bestuur van 6.09.2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.

      In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.

      Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.

      Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro. 

      Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden

      Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde

      De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 20.12.2023 om 19 u met volgende dagorde:

      1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024
      2. goedkeuren van de begroting 2024
      3. benoemen bestuurder
      4. aanvaarden van toetreding IVEBICA

      In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.

      Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 20.10.2023 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2023 aan alle deelnemers bezorgd.

      Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.

      1. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
      2. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 18.10.2023
      3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2024

      Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering

      De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid.

      Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

      Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

      Bevoegdheid

      Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.

      Juridische Grond(en)
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Statuten van IGEAN dienstverlening
      Financiële weerslag - BBC

      De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Ruben Librecht
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer
      Onthouders: Walter Claes, Fons Francken
      Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 20 december 2023 om 19 u. evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024
      2. goedkeuren van de begroting 2024
      3. benoemen bestuurder
      4. aanvaarden van toetreding IVEBICA

      Art. 2.

      De vertegenwoordiger van het OCMW, mevr. Sophie Baeckelmans met als plaatsvervanger mevr. Ann Dierickx, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20 december 2023 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

      Art. 3.

      Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

    • IGEAN Milieu & Veiligheid - Buitengewone algemene vergadering woensdag 20 december 2023 - Goedkeuring

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadslid OCMW
      Ruben Librecht, Plaatsvervangend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Afwezig: Felicia Van Thuyne, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      Algemeen

      Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

      Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

      Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN

      milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN

      milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23.11.2021.

      Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

      Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting

      Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.

      Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.

      De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.

      Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage

      Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.

      Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds.

      Om de continuïteit van de innovatieve projecten te garanderen, wordt voorgesteld om in 2024 opnieuw een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.

      Een korte nota over de activiteiten 2023 in het kader van het innovatiefonds is als bijlage gevoegd.

      De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.

      Benoemen bestuurder met raadgevende stem

      Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.

      Overeenkomstig artikel 440 van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur eveneens worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem.

      De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en die in dalende volgorde de volgende zijn:

      1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur
      2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad
      3. de jongste kandidaat

      Alle door de gemeenten voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem worden op basis van voormelde criteria per regio gerangschikt. In uitvoering van artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid heeft de buitengewone algemene vergadering van 20.03.2019 akte genomen van de per regio best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem en deze effectief aangeduid, zoals aangepast door de algemene vergadering van 25.06.2021.

      Met het overlijden van Guy Van den Broek, bestuurder met raadgevende stem regio noord, wordt de initiële rangschikking voor deze regio hernomen op basis waarvan Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht, de best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem is.

      De raad van bestuur heeft in zitting van 13.09.2023 beslist de aanduiding van Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht – regio noord, als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20.12.2023.

      Aanvaarden toetreding IVEBICA

      Met het besluit van de raad van bestuur van 6.09.2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.

      In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.

      Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.

      Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro. 

      Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden

      Benoemen van een lid van het adviescomité

      Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.

      Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.

      Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.

      Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

      Met de beslissing van 8.06.2023 stelt het OCMW Boom mevrouw Inge De Ridder voor als lid voor het adviescomité veiligheid.

      Met de beslissing van 6.09.2023 stelt de raad van bestuur van IVEBICA de heer Eddy Soetwey voor als lid voor het adviescomité veiligheid.

      De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.

      Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde

      De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 20.12.2023 om 19 u met volgende dagorde:

      1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024
      2. goedkeuren van de begroting 2024
      3. innovatiefonds – bepalen bijdrage 2024
      4. aanduiden bestuurder met raadgevende stem
      5. toetreding aanvaarden van IVEBICA
      6. benoemen leden adviescomités

      In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.

      Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 20.10.2023 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2023 aan alle deelnemers bezorgd.

      Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.

      1. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
      2. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 18.10.2023
      3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2024
      4. de nota over het innovatiefonds

      Vertegenwoordiger en mandaat buitengewone algemene vergadering

      De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid.

      Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

      Met onderstaande beslissing wordt aan deze vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

      Bevoegdheid

      Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.

      Juridische Grond(en)
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Statuten van IGEAN milieu & veiligheid
      Financiële weerslag - BBC

      De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Ruben Librecht
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer
      Onthouders: Walter Claes, Fons Francken
      Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die digitaal zal georganiseerd worden op woensdag 20 december 2023 om 19 u. evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024
      2. goedkeuren van de begroting 2024
      3. innovatiefonds – bepalen bijdrage 2024
      4. aanduiden bestuurder met raadgevende stem
      5. toetreding aanvaarden van IVEBICA
      6. benoemen leden adviescomités

      Art. 2.

      De vertegenwoordiger van het OCMW, mevr. Sophie Baeckelmans met als plaatsvervanger mevr. Ann Dierickx, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 december 2023 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

      Art. 3.

      Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

    • Informatieveiligheid - Opzegging samenwerkingsovereenkomst informatieveiligheidsconsulent - Goedkeuring

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadslid OCMW
      Ruben Librecht, Plaatsvervangend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Afwezig: Felicia Van Thuyne, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Feiten en context

      De verplichting tot het aanstellen van een informatieveiligheidsconsulent wordt in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer (e-govdecreet), vastgelegd voor elke instantie die: persoonsgegevens verwerkt, authentieke gegevensbronnen beheert, tussenkomt bij mededeling van persoonsgegevens, ondersteunt bij gebruikers- en toegangsbeheer.

      De informatieveiligheidsconsulent heeft tot taak het opmaken van een veiligheidsplan. Artikel 16 en 17 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, leggen een aantal verplichtingen op inzake beveiliging en vertrouwelijkheid van gegevensverwerking.

      Op 25 mei 2018 trad bovendien de nieuwe Europese regelgeving General Data Protection Regulation (GDPR) in werking.

      Vanaf die dag moest elke organisatie (profit, non-profit, privé en overheid) beschikken over een 'data protection officer (DPO)' en kunnen fikse boetes opgelegd worden indien niet volgens de voorschriften van GDPR wordt omgegaan met persoonsgegevens.

      Hoewel de basisprincipes van GDPR niet fundamenteel nieuw waren en ook al ten dele vervat zaten in bv de Belgische privacy-wetgeving, vergde dit toch wel bijkomende aandacht. Daarom zou de informatieveiligheidsconsulent ook als DPO (functionaris voor gegevensbescherming) worden ingezet.

      Om aan deze verplichting te voldoen werd in december 2017 de samenwerkingsovereenkomst met de gemeentes en OCMW's van Edegem, Hove, Lint en Mortsel in het kader van een gezamenlijke informatieveiligheidsconsulent goedgekeurd. In 2018 werd in uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst vanuit Mortsel als werkgever een voltijdse medewerker aangenomen.

      De afgelopen zes jaar heeft de praktijk aangetoond dat een intergemeentelijk gedeelde functie van DPO niet werkbaar is. Het belang van informatieveiligheid is vandaag de dag toegenomen binnen de dagelijkse werking van een lokaal bestuur, waardoor de noodzaak van accuraat en op maat handelen essentieel is. Het invullen van deze functie vanuit een gedeelde eenmansfunctie levert verscheidene continuïteitsproblemen op in verband met de vaak noodzakelijke DPO-adviezen aangaande implementatie of besluitvorming.

      Het voorstel is deze samenwerkingsovereenkomst stop te zetten en de functie van DPO in elk bestuur apart toe te wijzen aan een eigen personeelslid, dan wel externe partner die de continuïteit kan garanderen, of een combinatie van beide.

      Volgens artikel 6 van de samenwerkingsovereenkomst kan deze jaarlijks opgezegd worden voor 30 juni. Deze opzeg heeft dan uitwerking op 1 januari van het daaropvolgende jaar. Aangezien elk deelnemend lokaal bestuur de nood voelt om deze functie op een andere wijze in te vullen zodat de continuïteit binnen het eigen lokaal bestuur gegarandeerd blijft, wordt er in samenspraak met alle besturen voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst stop te zetten vanaf 1 januari 2024 ondanks het niet tijdig stopzetten volgens artikel 6.

      Bevoegdheid

      Artikel 78, 6° van het decreet lokaal bestuur: De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten.

      Juridische Grond(en)
      • Europese regelgeving General Data Protection Regulation (GDPR) van 25 mei 2018
      • Artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
      • Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 11 december 2017 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met de gemeentes en OCMW's van Edegem, Hove, Lint en Mortsel in het kader van een gezamenlijke veiligheidsconsulent
      Financiële weerslag - BBC

      De loonkosten van de intergemeentelijke informatieveiligheidsconsulent werden door de Stad Mortsel verdeeld over de 5 gemeenten; voor lokaal bestuur Kontich bedroeg dit de voorbije jaren circa 11.000 euro op jaarbasis.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Ruben Librecht
      Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel.

      De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan het stopzetten van de samenwerkingsovereenkomst met de gemeentes en OCMW's van Edegem, Hove, Lint en Mortsel in het kader van een gezamenlijke informatieveiligheidsconsulent vanaf 1 januari 2024.

    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
      Bart Seldeslachts, Burgemeester
      Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
      Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Raadslid OCMW
      Ruben Librecht, Plaatsvervangend algemeen directeur
      Verontschuldigd: Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
      Afwezig: Felicia Van Thuyne, Nele Van der Spiegel, Raadslid OCMW
      Besluit

      Er waren geen mondelinge vragen.

De voorzitter sluit de zitting op 20/11/2023 om 21:30.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Ruben Librecht
Plaatsvervangend algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter