Terug
Gepubliceerd op 20/05/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 19/04/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Marion De Bock, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
Luc Dom, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 19/04/2022 om 20:04.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marion De Bock, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

        Besluit

        Er zijn geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 21 maart 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marion De Bock, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Op 21 maart 2022 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 maart 2022 worden goedgekeurd.

      • Aanbestedingsdossier en raming voor het vernieuwen van toplagen asfalt van gemeentewegen - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marion De Bock, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Een aantal straten in de gemeente vertonen sterke degradatie van de toplaag asfalt en vernieuwing dringt zich op. De technische dienst heeft een lastenboek opgesteld om in volgende straten geheel of gedeeltelijk de toplaag af te frezen en een nieuwe toplaag asfalt aan te leggen:

        • Hondstraat (volledig)
        • Kriekelaarstraat (volledig)
        • Veelstraat (volledig)
        • Gasthuisstraat (gedeeltelijk)
        • Keizershoek (gedeeltelijk)

        De voorgestelde procedure is een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        De raming voor deze werken bedraagt € 118.782 excl. btw (€ 143.726,22 incl. btw).

        Bevoegdheid

        Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het aanbestedingsdossier en raming (in bijlage) voor het vernieuwen van toplagen asfalt van gemeentewegen.

        Art. 2.

        De opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      • MJP 2020-25 - Beleidsrapport 2021 - Kennisneming

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marion De Bock, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        In bijlage het beleidsrapport 2021, aangevuld met het prioritair beleid van het tweede semester. Het komt ook nog als bijlage bij de rekening 2021.

        Bevoegdheid

        Art. 263 DLB

        Juridische Grond(en)

        Art. 263 DLB

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van het beleidsrapport 2021 bij het Meerjarenplan 2020-2025.

      • Toetreding OFP Prolocus - Aanduiding vertegenwoordiging AV OFP Prolocus - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marion De Bock, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        Aangezien het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; voorzien we al langer in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van het contractueel personeel.

        Tot op heden waren we hiervoor aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 echter opgezegd.

        Als bestuur hebben we voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).

        Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

        Door de toetreding bij een IBP ben je meer betrokken bij het beheer van je pensioenfinanciering en in tegenstelling tot bij een groepsverzekering heb je als bestuur afvaardiging via een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Zo heb je naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering beoogt een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie na te streven.

        Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

        Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn. Aangezien het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten en bovendien meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, namelijk het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Daarnaast is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en tot slot is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

        OFP PROLOCUS zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.

        Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

        De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage waardoor het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen. Voor lokaal bestuur Kontich maken we momenteel nog niet de keuze om een steprate toe te passen. Naar de toekomst toe kan dit altijd nog herbekeken worden. Het blijft belangrijk om dit op te volgen naargelang onze contractuele tewerkstelling meer en meer de statutaire tewerkstelling vervangt.

        Er bestaan drie soorten pensioenplannen: defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen. De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

        Het bestuur moet minimaal de vastgestelde bijdrage betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. Voor de aangeslotenen moet in elk geval het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.

        Het bestuur voorziet in een extra prefinanciering van 5 % als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.

        Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid en binnen een MIPS-groep speelt er ook een onderlinge solidariteit (financiering). We kiezen er dus voor om een MIPS-groep te vormen met gemeente en OCMW Kontich om zo de interne mobiliteit evenals solidariteit van financiering optimaal te organiseren.

        De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal nog een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

        Als bijlagen vinden we de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte.

        De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.

        Een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Na de beslissing tot toetreding moet dit meegedeeld worden aan OFP Prolocus waarna de algemene vergadering van OFP Prolocus de kandidatuur moet goedkeuren.

        Bevoegdheid

        Artikel 41 4° van het decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017

        Juridische Grond(en)
        • Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake de sociale zekerheid
        • Beslissing van de gemeenteraad in zitting van 20 september 2010 tot invoering van een aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden
        • Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017
        • Rechtspositieregeling lokaal bestuur Kontich goedgekeurd dd. 3 december 2020 en later wijzigingen
        Inspraak en advies
        • Principieel akkoord CBS dd. 21 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging
        • Protocol van het Onderhandelingscomité C1
        • Protocol nr. 2022/03 en 2022/04 - BOC dd. 31 maart 2022
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Onthouders: Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met:

        • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS;
        • het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement (zie bijlagen)

        Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

        Art. 2.

        De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

        Art. 3.

        De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

        Art. 4.

        De pensioentoezegging bedraagt 4% van het pensioengevend loon.

        Art. 5.

        Het bestuur vormt samen met OCMW Kontich een zogenaamde MIPS-groep.

        Art. 6.

        Na geheime stemming met 17 stemmen voor Wim Claes, 3 stemmen voor Joost Fillet en 4 onthoudingen wordt de heer Wim Claes afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Cindy Vanbaeden wordt - na geheime stemming met 19 stemmen voor Cindy Vanbaeden, 1 stem voor Joost Fillet en 4 onthoudingen - aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.

        Art. 7.

        De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marion De Bock, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Besluit

        Vraag raadslid M. De Naeyer i.v.m. hybride vergaderen:

        Voor ons is het nog niet zo duidelijk of we nu wel of niet toelaten om hybride te vergaderen in de commissies. Zelf was ik teleurgesteld dat ik niet mee kon volgen in maart. Maar die vraag en onduidelijkheid bleef wel bij de fractieleden, ondanks mailverkeer tussen voorzitter en fractievoorzitters. In oktober namen we met onze raad een principiële beslissing m.b.t. het huishoudelijk reglement en dit werd eenparig goedgekeurd. In oktober zijn hier dan 2 commissies over geweest en is er een aanzet gegeven om de discussie hierrond te voeren. Toen waren er wel veel stemmen voor hetgeen nadien in de gemeenteraad kwam. In de commissie na GR op 27/10 was er terug verdere bespreking hieromtrent en daarna wel een paar keer het audioverslag beluisterd en de discussie hierrond. Er werd wel vanuit gegaan dat dit – ook zoals in BVR – uitzonderlijke omstandigheden niet vereist waren. Fractievoorzitters zouden met voorzitter GR dit verder gaan uitklaren. Mail van voorzitter dat burgemeester hybride kon vergaderen tot 28/01. Waarom kon dat dan in februari nog wel, waarom niet meer in maart? Tegen mei / juni HR na evaluatie verder op te nemen en dan terug te laten stemmen na aanpassing hiervan. De geest van de commissies was toch altijd om hybride te kunnen verderzetten?

        Antwoord burgemeester B. Seldeslachts: Er is hierover lang gedebatteerd op de commissies en dan was er weer de noodsituatie op dat moment omdat corona terug opleefde. We konden dus voorlopig blijven werken met burgemeesterbesluit.

        Voorzitter P. Lambrechts: Mail aan alle fractieleiders verstuurd met de vraag als je toch al wil samenzitten, laat het dan weten. NV-A wilde wachten tot mei / juni, dan is de mail terug verstuurd aan fractieleiders. Ondertussen weten we dat de nota niet zo maar gaat komen vanuit VVSG. Met fractieleiders dan bijeen komen om tot consensus te komen. Bij NV-A geen grote vraag om te veranderen.

        Raadslid J. Fillet: Sander wil deze vraag wel verder opentrekken en inderdaad bespreken omdat het in het najaar niet dringend was. Het was heel jammer en heel verwarrend en wordt niet makkelijk gemaakt. Sander heeft geantwoord dat ze er iemand van de administratie wil bij hebben, juiste ondersteuning nodig, ja, willen hierover samenzitten, ja, willen commissies toegankelijker maken om toch deel te nemen.

        Burgemeester B. Seldeslachts: niet zo maar een beslissing genomen, maar was tot einde noodsituatie

        Vraag raadslid M. Van den Brande i.v.m. Meylweg:

        Op de website van de gemeente Kontich staat dat er een nieuwe omgevingsvergunning is aangevraagd op nr. 41. Ik krijg de indruk dat we heel de zaak aan het vol bouwen zijn, zeker als op ontharding focus wordt gelegd: we zitten nu al 5 padelvelden, dan nog eens een hal met nog eens 5 padelvelden en dan naast dansateljee nog een feestzaal; Is buurt voldoende geïnformeerd naar de inplanting van deze zalen? Nog geen geel bord op dit moment geplaatst terwijl op de website staat dat dossier kan worden ingekeken, wel met 2 tijdsvensters; en samenbrengen van feestzalen in die omgeving zal ook heel wat parkeerproblemen met zich meebrengen, is daar voldoende rekening mee gehouden? Vaak al in de Beeklaan aan het parkeren als daar ter plaatse iets gebeurt; volgende week gemeentelijk RUP rond deze materie maar nu al voorafnames op dit RUP (o.m. overdekken padelvelden) vooraleer dit RUP is goedgekeurd

        Antwoord raadslid K. Van Elshocht: Op de vraag of de mensen voldoende geïnformeerd zijn, kan ik zeggen: "ze zijn correct geïnformeerd, maar is dit voldoende?" Is maar hoe je hiernaar kijkt. Zij die niet akkoord zijn zullen altijd onvoldoende geïnformeerd zijn. Geel papier hing er alleszins want ik heb dit zelf vastgesteld. Er was wel eerst een geel formulier met verkeerde informatie hierop, 3u nadien had ik hier al bericht van, dus de informatie die rondgaat, werkt blijkbaar zeer goed. De architect had een verkeerd vakje ingevuld en dan hebben we een wijzigingslus moeten toepassen. Is dit al een voorafname op het RUP? Neen, eigenlijk andersom, als RUP er al zou geweest zijn ,zijn er entiteiten die er nu staan, die er niet zouden mogen staan.

        Raadslid M. Van den Brande: Op de commissie m.b.t. het RUP moeten we dit toch goed bespreken.

        Vraag raadslid M. Van den Brande i.v.m. intergemeentelijke samenwerkingen

        Intergemeentelijke samenwerkingen leiden toch wel een eigen leven waarbij we geconfronteerd worden met een democratisch deficit. We ontvangen in het beste geval een jaarverslag en dan is het maar slikken. Brecht Warnez kaartte dit tijdens een infosessie aan om er meer over te waken met een openbaar register van alle samenwerkingsverbanden en in dit kader dus eerder de actieve communicatieplicht hieromtrent te handhaven door bijvoorbeeld agenda’s en verslagen van raden van bestuur te krijgen etc. (lees: actief te delen met raadsleden) Raadslid Van den Brande doet het voorstel om actieve communicatie op te nemen dan wel passief dat personen zelf info moeten opvragen.

        Antwoord burgemeester B. Seldeslachts: Ik deel uw bezorgdheid wel, maar het blijft afhankelijk van statuten en dergelijke die binnen alle vormen van samenwerking gelden. Voor heel wat zaken wordt dat structureel doorgestuurd. We gaan dit met de administratie even nakijken en als we het binnenkrijgen en we mogen het delen, dan zullen we het delen, maar heel aantal waarvoor het niet gedeeld wordt. De vertegenwoordigers kunnen dit ook al doen in de mate dat het mag.

        Vraag raadslid M. Van den Brande i.v.m. artikel snelheidscontroles infoblad

        In het infoblad stond een aankondiging van verkeerscontroles in HEKLA, met o.m. cijfers voor januari 2022: in bebouwde kom controleerde de politie 93 voertuigen, 10 te snel en 12 betrapt op gsm achter het stuur, zijn er maar weinig? Zijn er binnen de politieraad afspraken over dergelijke controles en moet er dan niet meer worden ingezet op controle binnen bebouwde kom en in hoeverre zijn aantallen vergelijkbaar met andere gemeenten in HEKLA-zone?

        Antwoord burgemeester B. Seldeslachts: In feite moet je de openbare weg zo inrichten dat die verkeersveilig is en daar hebben we de laatste jaren al heel wat inspanningen voor gedaan. Een tweede belangrijke pijler is om niet in de eerste plaats in te zetten op beboeten, maar op sensibiliseren (smileys, …), maar controles hoort er uiteraard ook bij. Hoe werkt het? De politie beslist waar deze komen. Als wij klachten krijgen vanuit burgers, worden deze overgemaakt aan politie en zij maken analyse, ook op basis van wat we bespreken op verkeerscel etc.

        De oplossing zit voor een groot stuk in controles met GAS-boetes en ik gebruik de vraag hier dan ook even om een korte update te geven hierover. Sinds januari zijn we aan het onderzoeken met een derde partner vanuit het federaal raamcontract en is men ondertussen een offerte aan het opmaken die we eerstdaags verwachten. De politie heeft lead overgenomen voor hele politiezone omdat expertise eerder daar zit. Wetgevend blijft er nog serieuze angel, maar hersteldecreet zit eraan te komen. Momenteel nog geen indicaties in welke richting dit zou gaan. Een tweede element is dat het doorstortscenario toch mogelijk gemaakt wordt door de federale overheid omdat er zo een financiële herverdeling zou komen, waarbij de keerzijde is dat men niet de volledige bedragen van de boetes zal doorsluizen aan de gemeenten.

        Het is ook eerder toevallig dat het zo weinig binnen bebouwde kom in Kontich is. De focus ligt altijd op de zwaardere ongevallen waardoor op grotere snelheden wordt gefocust.

        Raadslid Van den Brande: Ik maak me minder zorgen over doorstort naar federale, dan naar particuliere partner. Inzet op sensibilisering akkoord, maar mededeling in infoblad zegt eigenlijk dat het niet werkt, want 25% van de bestuurders wordt beboet.

        Raadslid W. Wevers: De cijfers van het voorbije jaar moet je ook bekijken. Zo zie je wel dat er veel meer wordt gecontroleerd in bebouwde kom. Op gewestwegen krijgen we geen klachten, maar de ongelukken met zwaargewonden gebeuren wel op die wegen. Op de verkeerscel bespreken we regelmatig klachten. De politie hangt dan verkeersanalyse toestel en als hieruit blijkt dat er serieus probleem is, worden daar controles opgedreven.

        Vraag raadslid J. Fillet i.v.m. aanbod straatmeubilair De Lijn

        In de voorbije maand informatiebladje van de Lijn gekregen waarin ze nieuw straatmeubilair aanbieden waaronder ook bushokjes met een groendak. Het prijsverschil bedraagt ongeveer 500€ verschil. We zouden dus best standaard voor deze met groendak kiezen als Kontich.

        Antwoord Raadslid W. Wevers: Momenteel hebben we een contract met een andere partner en hierin is altijd veel onduidelijkheid geweest. Contract is aflopend en we zijn momenteel al een dossier aan het voorbereiden om naar nieuwe leverancier te gaan. In het bestek zullen we ook een keuze maken om over te stappen naar bushokjes met groendak.

        Vraag raadslid M. De Nayer i.v.m. verplaatsen raadscommissies

        Als er commissies worden verzet, toch nog wat vroeger communiceren graag, verplaatsen geeft minder inspraakmogelijkheden (vraag van Wim Annaert)

    • Hoogdringend

      • Advies stemrechtenverdeling van de nieuwe woonmaatschappij - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marion De Bock, Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Luc Dom, Algemeen directeur
        Feiten en context

        De Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed deed een voorstel tot criteria voor de verdeling van de stemrechten over de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van de nieuwe woonmaatschappij.
        De Vlaamse Regering moet bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening houden met de volgende twee objectieve criteria: 1) de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente; 2) de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente, maar zij kan ook rekening houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht.

        Binnen de stuurgroep die dit veranderingsproces opvolgt, werd ingestemd om het voorstel van Vlaanderen te volgen.

        Bevoegdheid

        Artikel 40 Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Juridische Grond(en)

        Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

        Artikel 23 Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat een punt dat niet op de agenda voorkomt, niet in bespreking mag worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.

        Argumentatie

        Bijgaand agendapunt wordt bij hoogdringendheid op agenda van de gemeenteraad geplaatst met 24 stemmen (unaniem) voor de behandeling van dit punt bij hoogdringendheid. Aangezien dit meer dan een 2/3de meerderheid uitmaakt, wordt het punt ter behandeling aan de agenda toegevoegd.

        De stuurgroep voor de vorming van de nieuwe woonmaatschappij is samengekomen op 7 april 2022 en op dat moment viel pas de beslissing m.b.t. stemmenverdeling waarvoor het nieuwe werkingsgebied kiest. De agenda van de gemeenteraad was ondertussen al uitgestuurd en het antwoord moet voor 13/05/2022 bij Vlaanderen binnen zijn.

        Inspraak en advies

        Commissie burger en welzijn oktober 2022 toelichting nieuwe woonmaatschappij

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken
        Onthouders: Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Besluit

        Besluit

        In toepassing van art. 20 en 23 van het decreet lokaal bestuur Kontich van 22 december 2017 wordt hiernavolgende punt bij hoogdringendheid en met unanimiteit van de stemmen van de aanwezige leden aan de agenda van de raad toegevoegd.

        Artikel 1

        De gemeenteraad stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van de volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:

        Criterium

        Bron

        Gewicht 

        De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente

        Statbel.fgov.be (meest recente datareeks)

             50% 

        De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente

        VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks)

             50% 

        Art. 2

        Dit advies wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.

De voorzitter sluit de zitting op 19/04/2022 om 21:44.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter