Terug
Gepubliceerd op 16/06/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 17/05/2021 - 20:00

Retributiereglement ondergrondse containers - Goedkeuring

Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
Luc Dom, Algemeen directeur

De gemeenteraad keurt het retributiereglement m.b.t. ondergrondse containers goed.

De gemeenteraad heeft in zitting van 16.12.2019 de belasting op de ophaling van huishoudelijk afval d.m.v. gestandaardiseerde zakken goedgekeurd en de retributies voor de selectieve inzameling van gft met diftar.

Het aanbieden van het afval voor de huis-aan-huisinzameling zorgt op locaties met dichte bewoning soms voor hinder door het groot aantal huisvuil- of pmd-zakken of gft-containers die samen aangeboden worden.

Om die reden zal op bepaalde adressen, aangeduid door de gemeente, gewerkt worden met ondergrondse containers.

In samenspraak met de gemeente en afhankelijk van de locatie, worden ondergrondse containers voorzien voor één of meerdere van volgende fracties: huisvuil, gft, PMD, papier en karton, glas.

De ondergrondse containers voor huisvuil, gft, pmd en papier en karton kunnen enkel gebruikt worden door inwoners die hiervoor aangeduid worden door de gemeente.

Het gebruik van het afvalstraatje is verplicht voor de bewoners van door de gemeente aangeduide adressen.

De ondergrondse containers voor glas mogen, net als de glasbollen, door iedereen gebruikt worden.

Overwegende dat de vulopening van volgende ondergrondse containers een welbepaald volume heeft. Deze volumes zijn:

  • huisvuil: 40 liter
  • gft: 30 liter
  • pmd: 40 liter

Per aanbieding en per fractie kan slechts één maal gebruik gemaakt worden van voormeld volume.

De inwoners bepalen zelf wanneer zij, tijdens de toegelaten uren, het afval in de ondergrondse container deponeren;

De inwoners maken hiervoor gebruik van een toegangskaart of van de elektronische identiteitskaart, behalve voor glas.

Per gezin wordt maximum één toegangskaart voorzien die gebruikt kan worden door alle gezinsleden.

De toegangskaarten worden bezorgd via de firma die door IGEAN werd aangeduid voor de nazorg van het diftarproject.

De gebruikers van de ondergrondse containers kunnen met vragen terecht op het gratis nummer van de infolijn.

Het onderhoud en de lediging van de containers, de verwerking van de afvalstoffen en de nazorg  brengen kosten met zich mee.

Daarom wordt er een retributie aangerekend voor het gebruik van de ondergrondse containers,.

Deze retributie moet gelijkaardig zijn aan de retributie voor de huis-aan-huisinzameling.

De retributie is afhankelijk van het type afval en het maximum volume dat per keer aangeboden kan worden.

De retributie wordt betaald met voorschotten op een rekening van de gemeente.

De kosten voor de lediging van de ondergrondse containers en de verwerking van het afval, de kosten voor het onderhoud van de containers en het beheer van de aansluitpunten wordt via de eindafrekening van IGEAN aan de gemeente aangerekend. De gemeente int de retributies.

Publieke stemming
Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Luc Dom
Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Karel Van Elshocht, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Peter Van Eyndhoven, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1

Met ingang van  17 mei 2021  en voor een termijn eindigend op 31.12.2025 wordt volgende retributie gevestigd op het aanbieden van afval in een ondergrondse container:

  1. huisvuil:    1,17 euro per aanbieding van max. 40 liter     
  2. gft:           0,70 euro per aanbieding van max. 30 liter                                        
  3. pmd:        0,08 euro per aanbieding van max. 40 liter
  4. papier en karton: gratis
  5. glas: gratis

Voor het gebruik van de ondergrondse containers via de elektronische identiteitskaart of een toegangskaart wordt een retributie gevestigd van 0,25 euro per maand voor elke referentiepersoon die verplicht gebruik maakt van de ondergrondse containers, ongeacht het aantal keer dat het aansluitpunt afval aanbiedt.

Voor de vervanging van een toegangskaart, wegens verlies, beschadiging of vernietiging, wordt een retributie aangerekend van 7,00 euro.

Artikel 2   

De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:

-     de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister,
-     de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening,
-     iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent  en die beroep doet op de dienstverlening,
-     verenigingen, gemeenschapshuizen, openbare en semi-openbare instellingen, enz. die beroep doet op de dienstverlening,
 

Artikel 3

Voorschot

De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.

Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt afval aanbiedt via de ondergrondse containers, wordt het daarmee samenhangend bedrag van de retributies van het voorschot afgehouden.

Het voorschot bedraagt 50 euro.

Drempelbedrag

Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Het drempelbedrag is 6 euro.

Minimum bedrag

Als het voorschot onder het minimum bedrag daalt, zal er geen toegang meer verkregen kunnen worden tot de ondergrondse containers totdat er opnieuw voldoende voorschot betaald werd.

Het minimumbedrag is 1,5 euro.

Artikel 4

Voor personen die voldoen aan de voorwaarden opgenomen in het Reglement gratis huisvuilzakken zal de gemeente de provisie bijpassen ter vervanging van de jaarlijkse gratis zakken (sociale correctie).

- Als voldaan aan de voorwaarden van het reglement en voor een gezin bestaande uit een of twee personen 20 kleine restafvalzakken t.w.v. €23,40 +  20 PMD zakken t.w.v. €2,5.

- Als voldaan aan de voorwaarden van het reglement en voor een gezin bestaande uit meer dan twee personen 20 grote restafvalzakken t.w.v. €70 + 20 PMD zakken t.w.v. €2,5.

- Als voldaan aan de voorwaarden van het reglement en voor personen met een gezinslid die lijdt aan incontinentie:20 grote restafvalzakken t.w.v. €70 + 20 PMD zakken t.w.v. €2,5.

Artikel 5

Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.

Artikel 6    

Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.

Artikel 7

Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.