Terug
Gepubliceerd op 05/12/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 17/10/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 17/10/2022 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Raadsleden
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Er zijn geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 19 september 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 19 september 2022 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 september 2022 worden goedgekeurd.

      • MJP 2020-25 - Beleidsrapport eerste helft 2022 - Kennisneming

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Raadsleden
        Feiten en context

        In bijlage het beleidsrapport over de eerste helft van 2022. Zie toelichting op p.1.

        Bevoegdheid

        Art. 263 DLB

        Juridische Grond(en)

        Art. 263 DLB

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De raad neemt kennis van het beleidsrapport over de eerste helft van 2022 bij het Meerjarenplan 2020-2025.

      • AGB Kontich – Prijssubsidiereglement 2022/aanpassing 1 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Raadsleden
        Feiten en context

        Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vanwege de Gemeente Kontich prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur.

        Aan de gemeenteraad Kontich wordt goedkeuring gevraagd over het prijssubsidiereglement AGB Kontich.

        Bevoegdheid

        Artikel 41, §2, 2° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.

        Juridische Grond(en)
        • Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en meer bepaald artikels 231 t.e.m. 244
        • Gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich werden goedgekeurd
        • Goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2004 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 8 december 2004
        Financiële weerslag - BBC

        De noodzakelijke kredieten zijn voorzien in het budget van het gemeentebestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich goed;

        Art. 2.

        PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR AGB KONTICH

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2022 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2022 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur minstens EUR 1.162.073,19 (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.

        Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Kontich vanaf heden de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur te vermenigvuldigen met een factor 36,18.

        De Gemeente Kontich erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Kontich, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur moet vermenigvuldigen met een factor 36,18 om economisch rendabel te zijn.

        Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur wenst de Gemeente Kontich dat er tijdens het kalenderjaar 2022 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Kontich wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Kontich verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 november 2022 tot en met 31 december 2022 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.

        De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Kontich voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 35,18.

        De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Kontich deze steeds documenteren.

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich moet op de 15de werkdag van elk kwartaal de Gemeente Kontich een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich uitreikt aan de Gemeente Kontich. De Gemeente Kontich dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich binnen de 5 werkdagen na ontvangst.

        Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2023 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Kontich en het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vóór 01 januari 2023.

      • Academie Beeld Kontich - Academiereglement - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Raadsleden
        Feiten en context

        Het nieuwe decreet Deeltijds Kunstonderwijs, artikel 58, verplicht elke academie om te beschikken over een goedgekeurd academiereglement bij de start van het academiejaar. Dit nieuwe reglement vervangt het huidige schoolreglement (dat werd goedgekeurd op 18 juni 2018).

        Volgende voornaamste wijzigingen worden vastgelegd:

        • Aanwezigheden: voorwaarden
        • Evaluatieprocedure
        • Verwijzing naar de privacywetgeving en bijhorende privacyverklaring.

        Het voorliggende academiereglement is gebaseerd op het model van academiereglement van de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten.

        Bevoegdheid
        • Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
        • Artikel 58 van het decreet deeltijds kunstonderwijs bepaalt dat het schoolbestuur voor elk van zijn academies een academiereglement opstelt.
        Juridische Grond(en)
        • Artikelen 3 en 58 van het decreet deeltijds kunstonderwijs, goedgekeurd op 9 maart 2018, betreffende de inhoud van een academiereglement.
        • Het academiereglement van de Academie voor Beeldende Kunst zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 juni 2018.
        • Omzendbrief, goedgekeurd op 30 juni 2021, betreffende aan- en afwezigheden in het deeltijds kunstonderwijs.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. 

        Het bestaande academiereglement deeltijds kunstonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 18 juni 2018 wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van dit academiereglement.

        Art. 2.    

        Het hierbij gevoegde academiereglement wordt goedgekeurd.

        Art. 3.    

        Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.

        Art. 4.

        Het academiereglement treedt in werking op 1 september 2022.

      • Academie Beeld Kontich - Delegatie arbeidsreglement en evaluatiereglement - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Raadsleden
        Feiten en context

        Voor de Academie Beeld Kontich, het deeltijds kunstonderwijs in onze gemeente is een arbeidsreglement van kracht. Hierin worden de wederzijdse verplichtingen van het schoolbestuur als werkgever en de schoolteams als werknemers vastgelegd, met aspecten over welzijn, schoolorganisatie zoals uurroosters, prestatieregelingen, beoordeling van het personeel, en dergelijke meer.

        Daarnaast bestaat er ook een evaluatiereglement dat het evaluatieproces bepaalt van de leerkrachten en de directeurs.

        Deze uitgebreide reglementen moeten dikwijls worden aangepast omdat de onderwijswetgeving geregeld wijzigt. Om dit proces vlotter te laten verlopen is het raadzaam de bevoegdheid tot goedkeuren te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.

        Bevoegdheid

        Artikel 41 §1 2° van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen en kan deze bevoegdheid niet toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen. Enkel de goedkeuring van gemeentelijke reglementen over personeelsaangelegenheden kan aan het college toevertrouwd worden.

        Juridische Grond(en)

        Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, 27 maart 1991.

        Argumentatie

        Deze delegatie ligt in dezelfde lijn als reeds eerdere delegatiebesluiten aangaande personeelsaangelegenheden voor het Lokaal Bestuur.

        • Raadsbesluit van 12 december 2016 betreffende het delegatiebesluit van Gemeenteraad naar College wat betreft het dagelijks personeelsbeheer.
        • Raadsbesluit van 17 juni 2019 betreffende de delegatie van gemeenteraad aan college van burgemeester en schepenen - rechtspositieregeling, organogram, personeelsformatie en omschrijving begrip "dagelijks personeelsbeheer.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de delegatie van het arbeidsreglement en het evaluatiereglement van het deeltijds kunstonderwijs naar het college van burgemeester en schepenen.

      • Vrijstelling van adviesverplichting voor besluiten ongeschikte, onbewoonbare en overbewoonde woningen - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Raadsleden
        Feiten en context

        Het team wonen van IGEAN ondersteunt en begeleidt de gemeenten bij het uitvoeren van hun regisseursrol op het vlak van wonen en bij het uitvoeren van woningonderzoeken in kader van het (verplicht) conformiteitsattest en de procedure ongeschikt- en onbewoonbaar.

        IGEAN voorziet woningcontroleurs die werkzaam zijn in alle aangesloten lokale besturen en heeft reeds ruime ervaring in het uitvoeren van deze controles.

        In de procedure van het (verplicht) conformiteitsattest beoordeelt de woningcontroleur van IGEAN of de betrokken huurwoning voldoet aan de minimale normen van de Vlaamse Codex Wonen en vraagt na een positieve beoordeling op het technisch verslag aan de burgemeester het conformiteitsattest af te leveren.

        In de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning heeft de woningcontroleur van IGEAN momenteel enkel de bevoegdheid om een vooronderzoek uit te voeren. Het vooronderzoek in het kader van de procedure ongeschikt en onbewoonbaar wordt binnen 1 maand na aanvraag uitgevoerd door de woningcontroleur van IGEAN. Wordt de woning, na het vooronderzoek (wat een volledige controle is), negatief beoordeeld en vertoont de eigenaar geen initiatief om de woning te verbeteren, dan dient er nog een advies gevraagd te worden bij Wonen-Vlaanderen. Wonen-Vlaanderen gaat opnieuw een volledige woningcontrole uitvoeren, binnen de 75 dagen na aanvraag van het advies. De procedure wordt op deze manier vertraagd en de communicatie m.b.t. het woningkwaliteitsdossier verloopt via verschillende kanalen. Om deze knelpunten weg te werken en tijdswinst te realiseren in de behandeling van woningkwaliteitsdossiers, zal de vrijstelling van adviesverplichting voor het nemen van besluiten ongeschikte en onbewoonbare woningen worden aangevraagd bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen.

        Bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41

        Juridische Grond(en)
        • De Vlaamse Codex Wonen van 2021
        • Het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
        • Het besluit van de burgemeester van 20.02.2020 betreffende de aanstelling van de woningcontroleurs
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Argumentatie

        Afbakening

        Het lokaal bestuur en IGEAN vragen de vrijstelling van adviesverplichting aan voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.

        Het lokaal bestuur en IGEAN wensen blijvend beroep te doen op de expertise van Wonen-Vlaanderen in specifieke situaties, zoals:

        • aanvragen huursubsidie
        • huisvesting voor seizoenarbeiders
        • woningkwaliteitsdossiers met belangenvermenging en onverenigbaarheden
        • woningkwaliteitsdossiers voor de wooninspectie

        Voorwaarden

        1. Het aantal (inter)gemeentelijke woningcontroleurs dat de burgemeester heeft aangewezen, is voldoende om binnen de beslissingstermijn (90 dagen) een beslissing te nemen in de procedures tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring waarin geen advies van de gewestelijk ambtenaar wordt gevraagd.
        Het lokaal bestuur doet beroep op het team van de intergemeentelijke woningcontroleurs van IGEAN. Het team beschikt over expertise, kennis en ervaring met betrekking tot woningkwaliteit. Het team is voldoende groot om snel op te treden bij aanvragen m.b.t. procedures ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.

        2. De gemeente voert een proactief woningkwaliteitsbeleid.

        Het lokaal bestuur maakt deel uit van de interlokale vereniging lokaal woonbeleid IVLW Zuidrand 1, waardoor er extra aandacht wordt besteed aan het verbeteren van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.

        Het lokaal bestuur heeft een verplicht conformiteitsattest, goedgekeurd bij ministerieel besluit.

        De proactieve aanpak versterkt zich in de oplossingsgerichte aanpak van de woningcontroles. Na elk conformiteitsonderzoek (in functie van het verplicht CA), krijgt de eigenaar een advies van de woningcontroleur en een redelijke termijn van herstel, waarbinnen de gebreken dienen opgelost te worden.

        Daarnaast wordt er samengewerkt met een aantal partners:

        • samenwerking met de energiesnoeiers voor de toeleiding van mogelijke probleemdossiers
        • samenwerking met lokale partners (brandweer, politie, OCMW) voor de toeleiding van mogelijke probleemdossiers
        • een afsprakenkader met het SVK voor de nieuwe inhuurname van woningen
        • aanplakken van het besluit ongeschikt en/of onbewoonbaar om verdere verhuring te stoppen
        • lokaal structureel overleg over problematische dossiers
        • opsporen, registreren en aanpakken van verwaarloosde gebouwen en woningen
        • opsporen, registreren en aanpakken van leegstaande gebouwen en woningen

        De vrijgestelde burgemeester

        De vrijgestelde burgemeester neemt, rekening houdend met de beslissingstermijn, een beslissing over elk verzoek.

        De gemeente met vrijgestelde burgemeester

        De gemeente met vrijgestelde burgemeester:

        • blijft een proactief woningkwaliteitsbeleid voeren
        • waakt erover dat alle (inter)gemeentelijke woningcontroleurs toepassing maken van de technische richtlijnen voor conformiteitsonderzoeken
        • volgt de interpretatie van normen naar de besluiten die de minister neemt bij eventuele beroepen
        • maakt afspraken met het Agentschap als de gemeente niet alle onderzoeken uitvoert
        • maakt afspraken met het Agentschap over het onderzoek van de woningen die te huur worden aangeboden aan een SVK
        • spoort verwaarloosde woningen en gebouwen op, registreert deze en pakt de verwaarlozing aan
        • komt haar verplichtingen na m.b.t. het leegstandregister en het bindend sociaal objectief
        • stelt op eenvoudig verzoek binnen acht dagen het dossier of delen ervan ter beschikking van het Agentschap met het oog op de behandeling van het beroep

        Het Agentschap biedt technische vormingen aan voor de (inter)gemeentelijke woningcontroleurs en organiseert structureel overleg over de woonkwaliteitsbewaking met de gemeente die vrijgesteld werd van adviesverplichting.

        Inspraak en advies

        De schepenen bevoegd voor wonen, de huisvestingsambtenaren en het Agentschap Wonen-Vlaanderen werden uitgenodigd op de informatievergadering van 4.10.2021, waar toelichting werd gegeven bij de afbakening, de voorwaarden en de cijfers m.b.t. de woningcontroles.

        Het Agentschap bevestigde dat de lokale besturen en IGEAN voldoen aan de voorwaarden (zoals hieronder opgenomen) om de vrijstelling van adviesverplichting aan te vragen.

        Financiële weerslag - BBC

        Met de aanvraag tot vrijstelling van adviesverplichting wordt voldaan aan de aanvullende activiteit 2_5 van het subsidiedossier van IVLW Zuidrand 1.

        De woningonderzoeken in kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning vallen onder het contingent van de gemeente. Er wordt geen verschil gemaakt tussen dossiers waar enkel een vooronderzoek plaatsvindt en dossiers waarbij ook een advies aan de burgemeester wordt verleend.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad vraagt bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen een vrijstelling voor adviesverplichting voor het nemen van besluiten tot ongeschikt-, onbewoonbaar- en overbewoondverklaringen van woningen.

        De vrijstelling van adviesverplichting wordt gevraagd voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.

        Art. 2.

        De vrijstelling wordt niet aangevraagd voor specifieke situaties, zoals:

        • aanvragen huursubsidie
        • huisvesting voor seizoenarbeiders
        • woningkwaliteitsdossiers met belangenvermenging en onverenigbaarheden
        • complexe woningkwaliteitsdossiers
        • woningkwaliteitsdossiers met vraag naar onafhankelijk advies
        • woningkwaliteitsdossiers voor de wooninspectie

        Art. 3.

        Het lokaal bestuur engageert zich tot het naleven van de voorwaarden na de erkenning, zoals bepaald in Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

      • Verordening conformiteitsattesten - Invoeren GAS-boete en betalend maken conformiteitsattest - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Veerle Van Dyck, Wim Annaert, Raadsleden
        Feiten en context

        Het lokaal bestuur heeft het project “intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid” in het kader van de zelfstandige groepering onderschreven en maakt deel uit van de Intergemeentelijke Vereniging Lokaal Woonbeleid, IVLW Zuidrand 1.

        Tijdens de zitting van 17.06.2019 heeft de gemeenteraad het subsidiedossier goedgekeurd, waardoor de gemeente akkoord is gegaan met het verderzetten van de werking van de IVLW en het uitvoeren van de verplichte en aanvullende activiteiten, zoals vermeld in het BVR lokaal woonbeleid van 16 november 2018. Door het onderschrijven van het subsidiedossier engageert de gemeente zich ervoor minstens volgende activiteiten uit te voeren:

        • Verplichte activiteit 2_3: een strategie uitwerken over de toepassing van de gemeentelijke instrumenten voor de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium
        • Aanvullende activiteit 2_2: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties
        • Aanvullende activiteit 2_3: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt, en woningen met dergelijk conformiteitsattesten opvolgen
        • Eigen voorstel: Een handhavend en sanctionerend woningkwaliteitsbeleid.

        Het lokaal bestuur stelt het belang van een goede woningkwaliteit in private huurwoningen voorop. De huurwoningen op het grondgebied moeten voldoen aan de minimale veiligheids- en kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Het lokaal bestuur wenst de lopende acties hierrond verder te zetten. De gemeente koos tijdens de gemeenteraad van 19.04.2021 ervoor een verplichting op het conformiteitsattest in te voeren voor private huurwoningen. De gemeenteraad heeft hiertoe een verordening goedgekeurd.

        Intussen is het wetgevend kader aangepast op basis waarvan er voorgesteld wordt de verordening aan te passen.

        GAS voorzien

        De mogelijkheid voor gemeenten om een conformiteitsattest te verplichten, is een belangrijk instrument voor het lokale woningkwaliteitsbeleid. De kwaliteit van het huurwoningpatrimonium in de gemeente kan op die manier in kaart gebracht worden, bewaakt en opgevolgd worden. De verplichting legt de verantwoordelijkheid bij de eigenaars en vormt voor die eigenaars een aansporing en aanmoediging om bewust om te gaan met de minimale kwaliteit van de woning die ze verhuren.

        Om de verplichting meer draagkracht te geven, wenst de gemeente de verplichting te handhaven via een gemeentelijke administratieve sanctie.
        Uit de evaluatie van het werkingsjaar 2021 is immers gebleken dat +/- 25% van de eigenaars/verhuurders niet bereikt wordt indien de verordening strictu senso wordt toegepast (aanschrijven van eigenaars/verhuurders die het conformiteitsattest dienen aan te vragen) zonder hier een sanctie aan te koppelen als de eigenaar/verhuurer het niet aanvraagt.

        Door een recente wijziging aan de Vlaamse Codex Wonen kunnen gemeenten een jaarlijks terugkerende aanvraagverplichting voorzien. Zolang aan de verplichting om over een geldig conformiteitsattest te beschikken niet is voldaan, kan opgelegd worden dat er jaarlijks een conformiteitsattest moet worden aangevraagd. Het niet aanvragen van dit attest kan dan (jaarlijks) gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie GAS, zijnde een gemeentelijke administratieve geldboete van 350 euro.

        De gemeente wenst gebruik te maken van deze mogelijkheid en stelt daarom voor de huidige verordening in die zin aan te passen.

        Conformiteitsattest betalend maken

        De Vlaamse regelgeving voorziet dat de gemeente een vergoeding mag vragen voor het behandelen van de aanvraag van een conformiteitsattest. De gemeenteraad dient de vergoeding vast te leggen. Deze mag maximaal 90 euro bedragen voor een zelfstandige woning en 90 euro voor een kamerwoning (verhoogd met 15 euro per kamer en een maximum van 1775 euro per gebouw). Deze bedragen kunnen jaarlijks geïndexeerd worden.

        De gemeente ziet deze vergoeding als een billijke vergoeding voor de administratieve werklast die bij de uitvoering van de verordening hoort en stelt daarom voor de verordening ook in die zin aan te passen.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is voor dit agendapunt bevoegd op grond van artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot codificatie van de decreten betreffende het Vlaams Woonbeleid van 17 juli 2020
        • De Vlaamse Codex wonen van 2021 (inzonderheid boek 3, artikel 3.1-7, 3.2 en 3.9 en deel 2 van boek 2 en art. 3.4-10)
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
        • Ministerieel besluit van 17 februari 2020: Goedkeuring IVLW Zuidrand 1
        • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 2, §1 en artikel 3, 3°.
        Inspraak en advies
        • huisvestingsambtenarenoverleg IVLW Zuidrand 1 van 28.04.2022 en 14.06.2022
        • stuurgroep IVLW Zuidrand 1 op 31.03.2022 en 09.06.2022
        • college van burgemeester en schepenen op 29.08.2022
        Financiële weerslag - BBC

        De aanpassing van de verordening conformiteitsattesten heeft volgende implicaties:

        • Als niet voldaan wordt aan de verplichting om jaarlijks een conformiteitsattest aan te vragen, dan moet dit vastgesteld worden door een bevoegde vaststellende ambtenaar, die deze vaststelling overmaakt aan de sanctionerend ambtenaar. De gemeente heeft IGEAN milieu & veiligheid aangesteld als sanctionerend ambtenaar. De kosten voor de verwerking van deze dossiers worden aangerekend in het kader van de bestaande intergemeentelijke GAS-werking.

        De GAS-boete zelf wordt rechtstreeks betaald op een rekening van de gemeente.

        • Het betalend maken van het conformiteitsattest zal worden opgenomen in een gemeentelijk retributiereglement. De retributie bedraagt 90 euro voor een zelfstandige woningen en 90 euro voor een kamerwoning (te vermeerderen met 15 euro per kamer en een maximum van 1775 euro per gebouw), jaarlijks te indexeren volgens de indexcijfers die dan bekend gemaakt worden.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde
        Onthouders: Walter Claes, Fons Francken, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad gaat akkoord met een aanpassing van de gemeentelijke verordening conformiteitsattesten, zijnde opheffing van de huidige verordening (goedgekeurd op 19.04.2021) en vervanging door de verordening conformiteitsattesten waarin een GAS-boete wordt ingevoerd en het conformiteitsattest betalend wordt gemaakt. De huidige verordening wordt opgeheven op het moment dat de aangepaste verordening in werking treedt, zijnde na de goedkeuring van de gemeenteraad en de goedkeuring van de Vlaamse minister van Wonen, en ten vroegste op 1 januari 2023.

        De gemeentelijke verordening conformiteitsattesten:

        Artikel 1

        Elke eigenaar en verhuurder die een woning verhuurt of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats of met het oog op de huisvesting van een of meer studenten, moet voor elke woning een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.

        Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd voor alle nieuwe verhuringen en op basis van de leeftijd van de huurwoning:

        vanaf 1 januari 2021: woningen van 40 jaar en ouder

        vanaf 1 januari 2026: woningen van 30 jaar en ouder

        vanaf 1 januari 2029: woningen van 20 jaar en ouder

        Zolang niet aan deze verplichting is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen. De aanvraag wordt ten laatste ingediend op de verjaardag van de dag waarop de eigenaar en verhuurder bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na de verzending.

        Artikel 2

        De geldigheidsduur van het conformiteitsattest voor woningen en kamers is afhankelijk van het aantal gebreken in categorie 1 op het technisch verslag:

        >/= 5 gebreken is 5 jaar

        </= 4 gebreken is 10 jaar

        Artikel 3

        De kostprijs voor het behandelen van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest bedraagt 90 euro voor een zelfstandige woning en 90 euro voor een kamerwoning (te vermeerderen met 15 euro per kamer, tot maximum 1775 euro per gebouw), jaarlijks te indexeren.

        Artikel 4

        Inbreuken op bepalingen van deze verordening worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van 350 euro en wordt opgelegd door de daartoe aangestelde ambtenaar conform de procedure vervat in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

        Artikel 5

        Deze verordening treedt in werking na de goedkeuring van de gemeenteraad en de goedkeuring van de Vlaamse minister van Wonen, en ten vroegste op 1 januari 2023. Tot dan blijft de verordening van 19.04.2021 gelden.

      • Politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 27 november 2020 werd in het Belgisch Staatsblad het Decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid gepubliceerd. In artikel 6 van dit decreet wordt een nieuw artikel 29quater toegevoegd in de wet van 6 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de wegverkeerswet). Dit artikel trad in werking op 1 februari 2021 en geeft aan de gemeente de mogelijkheid om in zijn reglementen of verordeningen administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen op plaatsen waar de snelheid gelimiteerd is tot 30 of 50 km per uur (GAS 5).

        De gemeente wenst van deze mogelijkheid gebruikt te maken en heeft hiervoor het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen opgemaakt dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.

        Ook voor de afhandeling van deze gemeentelijke administratieve geldboetes zal de gemeente beroep doen op de sanctionerend ambtenaar van IGEAN. In overleg met de gemeenten werd bij beslissing van de raad van bestuur van 22.06.2022 van IGEAN besloten om in eerste instantie een pilootproject op te zetten voor de opstart van GAS 5. GAS 5 zal gefaseerd opstarten en steeds in overleg met de gemeente, de politiezone en IGEAN.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijk administratieve sancties
        • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29 quater
        • Nieuwe gemeentewet 24 juni 1988 en meer in bijzonder de artikelen 119 en 135§2
        Financiële weerslag - BBC

        Het goedkeuren van deze politieverordening heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur. De kostprijs voor de afhandeling van de dossiers GAS 5 zal worden verrekend in de eindafrekening van IGEAN.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Onthouders: Walter Claes, Fons Francken
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad gaat akkoord met bijgevoegde politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) op basis waarvan voor deze overtredingen administratieve sancties kunnen worden toegepast.

      • Plaatsing en ingebruikname ANPR-camera's door PZ HEKLA - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Feiten en context

        In het zonaal veiligheidsplan 2020-2025 van de politiezone HEKLA werd opgenomen dat de politie zou inzetten op technologische ontwikkelingen ter ondersteuning van collega’s op het terrein.

        ANPR (Automatic number plate recognition) camera’s zijn vandaag op dat vlak een veelgebruikte techniek voor politiediensten. ANPR camera’s zijn sensoren die kwalitatieve data aanleveren over de aanwezigheid en het verplaatsingsgedrag van voertuigen van verdachten. De verzamelde data en beelden kunnen uitermate gericht benut worden voor opsporingsdoeleinden. Deze data zorgen voor waardevolle opsporingsindicaties die retroactief en recherchematig kunnen aangewend worden. Anderzijds kunnen verdachten actief gedetecteerd en opgespoord worden door gelezen nummerplaten te vergelijken met informatie uit specifieke databanken (blacklists). Wanneer het netwerk een HIT registreert kan worden overgegaan tot interceptie. Door het verhogen van de pakkans kunnen misdrijven ook worden voorkomen. Op basis van analyses kunnen ploegen beter informatiegestuurd georiënteerd worden wat de kans op interceptie van bepaalde overtreders vergroot. Het ANPR systeem moet PZ HEKLA in eerste instantie ondersteunen in zijn taken van bestuurlijke en gerechtelijke politie, in het bijzonder op het vlak van toezicht en opsporing. Met het ANPR-systeem wil de PZ HEKLA ten slotte ook bijdragen aan de verkeersveiligheid (een hogere beveiligings- en betere verkeerscontrole, blacklists met oog op het ontdekken van onder andere niet verzekering voertuigen, verkeersrecidivisten, rijverboden).

        Sinds 25 mei 2018 wordt het gebruik van camera's door politiediensten niet langer via de camerawet van 21 maart 2007 geregeld. De wet op het politieambt (WPA) legt het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van camera’s door de politiediensten. Een politiedienst kan pas camera’s gebruiken na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad over het type camera, de locaties en de doeleinden waarvoor de camera’s zijn geïnstalleerd. De aanvraag bevat zoals wettelijk omschreven een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (DPIA) en preciseert de gegevensbeschermingsmaatregelen. De aanvraag houdt ook rekening met een impact- en risicoanalyse op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken. Met dit besluit vraagt de korpschef van de politiezone HEKLA aan de gemeenteraad de toestemming om ANPR-camera’s te plaatsen en zichtbaar te kunnen gebruiken.

        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur van 27 december 2017 en de latere wijzigingen, meer bepaald artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt en kan deze bevoegdheid niet toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
        • Artikel 25/3 Wet op het politieambt voorziet dat de politiediensten in het kader van hun opdrachten camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kunnen gebruiken op het grondgebied van de politiezone.
        • Artikel 25/4 Wet op het politieambt bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk een principiële toestemming moet verlenen om de politiediensten camera’s te laten gebruiken overeenkomstig art. 25/3. De korpschef vraagt de toestemming aan de gemeenteraad.
        Juridische Grond(en)
        • Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden
        • Verord. (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot “AVG”
        • Wet 5 augustus 1992 op het Politieambt, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, en latere wijzigingen
        • Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera’s door de politiediensten te regelen, tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, tot wijziging van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en tot wijziging van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid
        • Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Argumentatie

        De politieraad besliste op 20 oktober 2021 om in de politiezone HEKLA van start te gaan met de uitrol van een ANPR-netwerk. In eerste instantie worden er ANPR camera’s geplaatst op strategische posities in een perimeter rond het grondgebied van de PZ HEKLA, zodat de belangrijke invalswegen kunnen gemonitord worden. Daarnaast zal de politiezone samen met de verschillende gemeenten een visie uitwerken over eventuele toekomstige ANPR-camera’s, al dan niet in combinatie met verkeer-handhavende oplossingen. Het plaatsen van een ANPR-camera dient immers weloverwogen te gebeuren, waarbij men moet afwegen of de inperking van de privacy van de burger proportioneel is tegenover het beoogde politionele doel. De denkoefening op welke plaatsen ANPR een meerwaarde kan betekenen voor de beoogde doelen en op een betaalbare manier zal onderdeel zijn van deze toekomstvisie.

        De invoering van ANPR-camera’s in PZ HEKLA heeft volgende doelen:

        • ANPR-data onderzoeksmatig bevragen. ANPR-data kunnen immers worden gebruikt bij het opsporen en het vervolgen van wanbedrijven en misdaden. ANPR heeft in het verleden op dat vlak haar absolute meerwaarde bewezen;
        • In (bijna) reële tijd voertuigen trachten te vatten op basis van hits afkomstig van blacklists ANPR laat inderdaad toe om op een actieve en gerichte wijze over te gaan tot opsporing. Het kenteken kan worden getoetst aan verschillende wettelijk voorziene informatiebestanden (bv. gestolen, onverzekerde of niet gekeurde voertuigen). Op te sporen voertuigen kunnen realtime worden gesignaleerd zodat de politie direct kan reageren. De bestaande capaciteit van de patrouilles kan hierdoor ook gericht aangestuurd worden naar verdachte situaties. De capaciteit wordt zo efficiënter ingezet;
        • Het ANPR-systeem draagt ook bij tot verkeersveiligheid (via blacklists verkeer). De ANPR kunnen ten slotte dienen om het verkeer te analyseren en vervoersstromen te onderzoeken met het oog op het verbeteren en/of optimaliseren van de doorstroming van het verkeer.

        De korpschef van de politiezone HEKLA vraagt aan de gemeenteraad van Kontich om de principiële toestemming voor de plaatsing en het gebruik van ANPR-camera’s op het grondgebied van de gemeente. De inzet draagt niet alleen bij tot het handhaven van de openbare orde en veiligheid, maar verhoogt de pakkans van daders en verbetert de heterdaadkracht van de politie. Dergelijke finaliteit bereiken door alleen maar verhoogd preventief en repressief toezicht te houden op het terrein, is veel zwaarder en heeft waarschijnlijk minder gewenste resultaten. Door het verhogen van de pakkans kunnen misdrijven ook worden voorkomen. Gerichte opsporingen dragen ten slotte bij aan een betere bewijsvoering. Gebruik van ANPR kan het algemeen politietoezicht niet vervangen maar het zorgt er wel voor dat het politietoezicht efficiënter, sneller en kwaliteitsvoller wordt. Het kunnen reageren op hits zorgt immers voor een betere en correcte aansturing van ploegen op en naar het terrein. Door het verhogen van de pakkans van criminelen en overtreders die gebruik maken van de openbare weg, is de preventieve waarde van het instrument hoog. Er mag dan ook een ontradend effect verwacht worden van de plaatsing van deze camera’s.

        Om die redenen vraagt de korpschef aan de gemeenteraad om een positief advies te willen verlenen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de PZ HEKLA voor de plaatsing en het gebruik het gebruik van vaste ANPR-camera's op zichtbare wijze op volgende locaties in de gemeente Kontich:

        • N171 t.h.v. Pierstraat (rijrichting Aartselaar)
        • N171 t.h.v. Keizershoek (rijrichting Antwerpen)
        • N1 Grote Steenweg 43.
      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Besluit

        1. Vraag raadslid J. Fillet - Energiebesparende maatregelen

        Ik had nog graag vernomen welke maatregelen de gemeente neemt in het kader van de energiecrisis. Hoe zit dit juist in elkaar in Kontich? Ik zag wel een filmpje op de VRT-website, maar is dat de meest actuele informatie?

        Antwoord schepen W. Claes: Uiteraard werden er al maatregelen genomen. Dit is vanochtend nog op het college besproken en zal de volgende dagen verder worden uitgewerkt. Het is nog niet helemaal duidelijk voor alle punten waardoor het te vroeg zou zijn om dit vandaag allemaal al te delen.

  • Besloten

    • Normaal

      • Definitieve ambtsneerlegging algemeen directeur - Kennisname

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Karel Van Elshocht, Schepenen
        Felicia Van Thuyne, Wim Annaert, Raadsleden
        Feiten en context

        Op 21 september 2022 overleed Luc Dom, algemeen directeur van gemeente en OCMW. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de algemeen directeur van gemeente en OCMW aan te stellen (of te ontslaan) cfr. artikel 41, tweede lid, 6°. Vandaar dat ook in artikel 162 §2 staat dat het ambt van algemeen directeur wordt uitgeoefend door een personeelslid van de gemeente. 

        Artikel 167 DLB bepaalt dat de gemeenteraad de algemeen directeur aanstelt binnen zes maanden nadat het ambt vacant is geworden. Die termijn kan eenmaal worden verlengd met maximaal zes maanden, als de wervings- of bevorderingsprocedure is opgestart of als die procedure geen geslaagde kandidaat heeft opgeleverd. De rechtspositieregeling van de decretale graden wordt gedeeltelijk decretaal geregeld en gedeeltelijk in de uitvoeringsbesluiten over de rechtspositieregeling van het personeel. In één van de komende maanden zal dus een vacant verklaring en wervings- en/of bevorderingsprocedure worden voorgelegd aan de gemeenteraad met het oog op invulling van de vacante plaats van algemeen directeur voor lokaal bestuur Kontich. 

        Tot aanstelling van een nieuwe algemeen directeur wordt de functie 'waargenomen' cfr. artikelen 170 t.e.m. 175 DLB. Gezien de afwezigheid wegens ziekte van de titelvoerend algemeen directeur is er al sinds 7 februari 2022 een waarnemend algemeen directeur aangeduid. Deze waarneming stopt bij de aanstelling van een nieuwe algemeen directeur voor lokaal bestuur Kontich. Er wordt in een waarneming van het ambt van algemeen directeur (of financieel directeur) voorzien als de afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur (of financieel directeur) langer dan honderdtwintig dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard. De waarnemend algemeen directeur (cfr. artikelen 170 t.e.m. 175 DLB) en de waarnemend financieel directeur (cfr. artikelen 176 t.e.m. 178 DLB) oefenen alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn zodat continuïteit in de werking gegarandeerd blijft.

        Bevoegdheid
        • Artikel 41, tweede lid, 6°, van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het aanstellen en ontslaan van de algemeen directeur een bevoegdheid is van de gemeenteraad welke niet kan gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
        • Artikel 162 §1 bepaalt dat er in elke gemeente een algemeen directeur en financieel directeur is die zowel van de gemeente als van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient, ten dienste staan. 
        • Artikel 162§2 bepaalt dat het ambt van algemeen directeur wordt uitgeoefend door personeelsleden van de gemeente.
        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Besluit van de Vlaamse regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Kizzy Rombaut
        Voorstanders: Peter Lambrechts, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Sophie Baeckelmans, Ronny Roofthooft, Marion De Bock, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Veerle Van Dyck, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt formeel kennis van de definitieve ambtsneerlegging wegens overlijden van de algemeen directeur, Luc Dom, op woensdag 21 september 2022.

De voorzitter sluit de zitting op 17/10/2022 om 21:41.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter