De voorzitter opent de zitting op 17/10/2022 om 20:00.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Er zijn geen publieksvragen.
Op 19 september 2022 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 september 2022 worden goedgekeurd.
In bijlage het beleidsrapport over de eerste helft van 2022. Zie toelichting op p.1.
Art. 263 DLB
Art. 263 DLB
Enig artikel.
De raad neemt kennis van het beleidsrapport over de eerste helft van 2022 bij het Meerjarenplan 2020-2025.
Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vanwege de Gemeente Kontich prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur.
Aan de gemeenteraad Kontich wordt goedkeuring gevraagd over het prijssubsidiereglement AGB Kontich.
Artikel 41, §2, 2° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
De noodzakelijke kredieten zijn voorzien in het budget van het gemeentebestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich goed;
Art. 2.
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTINFRASTRUCTUUR AGB KONTICH
Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2022 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2022 de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur minstens EUR 1.162.073,19 (exclusief btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het autonoom gemeentebedrijf Kontich vanaf heden de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur te vermenigvuldigen met een factor 36,18.
De Gemeente Kontich erkent dat het autonoom gemeentebedrijf Kontich, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur moet vermenigvuldigen met een factor 36,18 om economisch rendabel te zijn.
Rekening houdend met de sportieve en sociale functie van de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur wenst de Gemeente Kontich dat er tijdens het kalenderjaar 2022 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de sportinfrastructuur. De Gemeente Kontich wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur toegankelijk zijn voor iedereen. De Gemeente Kontich verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 november 2022 tot en met 31 december 2022 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de Gemeente Kontich voor recht op toegang tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 35,18.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de Gemeente Kontich deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich moet op de 15de werkdag van elk kwartaal de Gemeente Kontich een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de door het AGB geëxploiteerde sportinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich uitreikt aan de Gemeente Kontich. De Gemeente Kontich dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2023 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Kontich en het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich vóór 01 januari 2023.
Het nieuwe decreet Deeltijds Kunstonderwijs, artikel 58, verplicht elke academie om te beschikken over een goedgekeurd academiereglement bij de start van het academiejaar. Dit nieuwe reglement vervangt het huidige schoolreglement (dat werd goedgekeurd op 18 juni 2018).
Volgende voornaamste wijzigingen worden vastgelegd:
Het voorliggende academiereglement is gebaseerd op het model van academiereglement van de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten.
Artikel 1.
Het bestaande academiereglement deeltijds kunstonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 18 juni 2018 wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van dit academiereglement.
Art. 2.
Het hierbij gevoegde academiereglement wordt goedgekeurd.
Art. 3.
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
Art. 4.
Het academiereglement treedt in werking op 1 september 2022.
Voor de Academie Beeld Kontich, het deeltijds kunstonderwijs in onze gemeente is een arbeidsreglement van kracht. Hierin worden de wederzijdse verplichtingen van het schoolbestuur als werkgever en de schoolteams als werknemers vastgelegd, met aspecten over welzijn, schoolorganisatie zoals uurroosters, prestatieregelingen, beoordeling van het personeel, en dergelijke meer.
Daarnaast bestaat er ook een evaluatiereglement dat het evaluatieproces bepaalt van de leerkrachten en de directeurs.
Deze uitgebreide reglementen moeten dikwijls worden aangepast omdat de onderwijswetgeving geregeld wijzigt. Om dit proces vlotter te laten verlopen is het raadzaam de bevoegdheid tot goedkeuren te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 41 §1 2° van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen en kan deze bevoegdheid niet toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen. Enkel de goedkeuring van gemeentelijke reglementen over personeelsaangelegenheden kan aan het college toevertrouwd worden.
Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, 27 maart 1991.
Deze delegatie ligt in dezelfde lijn als reeds eerdere delegatiebesluiten aangaande personeelsaangelegenheden voor het Lokaal Bestuur.
Enig artikel.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de delegatie van het arbeidsreglement en het evaluatiereglement van het deeltijds kunstonderwijs naar het college van burgemeester en schepenen.
Het team wonen van IGEAN ondersteunt en begeleidt de gemeenten bij het uitvoeren van hun regisseursrol op het vlak van wonen en bij het uitvoeren van woningonderzoeken in kader van het (verplicht) conformiteitsattest en de procedure ongeschikt- en onbewoonbaar.
IGEAN voorziet woningcontroleurs die werkzaam zijn in alle aangesloten lokale besturen en heeft reeds ruime ervaring in het uitvoeren van deze controles.
In de procedure van het (verplicht) conformiteitsattest beoordeelt de woningcontroleur van IGEAN of de betrokken huurwoning voldoet aan de minimale normen van de Vlaamse Codex Wonen en vraagt na een positieve beoordeling op het technisch verslag aan de burgemeester het conformiteitsattest af te leveren.
In de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning heeft de woningcontroleur van IGEAN momenteel enkel de bevoegdheid om een vooronderzoek uit te voeren. Het vooronderzoek in het kader van de procedure ongeschikt en onbewoonbaar wordt binnen 1 maand na aanvraag uitgevoerd door de woningcontroleur van IGEAN. Wordt de woning, na het vooronderzoek (wat een volledige controle is), negatief beoordeeld en vertoont de eigenaar geen initiatief om de woning te verbeteren, dan dient er nog een advies gevraagd te worden bij Wonen-Vlaanderen. Wonen-Vlaanderen gaat opnieuw een volledige woningcontrole uitvoeren, binnen de 75 dagen na aanvraag van het advies. De procedure wordt op deze manier vertraagd en de communicatie m.b.t. het woningkwaliteitsdossier verloopt via verschillende kanalen. Om deze knelpunten weg te werken en tijdswinst te realiseren in de behandeling van woningkwaliteitsdossiers, zal de vrijstelling van adviesverplichting voor het nemen van besluiten ongeschikte en onbewoonbare woningen worden aangevraagd bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41
Afbakening
Het lokaal bestuur en IGEAN vragen de vrijstelling van adviesverplichting aan voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
Het lokaal bestuur en IGEAN wensen blijvend beroep te doen op de expertise van Wonen-Vlaanderen in specifieke situaties, zoals:
Voorwaarden
1. Het aantal (inter)gemeentelijke woningcontroleurs dat de burgemeester heeft aangewezen, is voldoende om binnen de beslissingstermijn (90 dagen) een beslissing te nemen in de procedures tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring waarin geen advies van de gewestelijk ambtenaar wordt gevraagd.
Het lokaal bestuur doet beroep op het team van de intergemeentelijke woningcontroleurs van IGEAN. Het team beschikt over expertise, kennis en ervaring met betrekking tot woningkwaliteit. Het team is voldoende groot om snel op te treden bij aanvragen m.b.t. procedures ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
2. De gemeente voert een proactief woningkwaliteitsbeleid.
Het lokaal bestuur maakt deel uit van de interlokale vereniging lokaal woonbeleid IVLW Zuidrand 1, waardoor er extra aandacht wordt besteed aan het verbeteren van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
Het lokaal bestuur heeft een verplicht conformiteitsattest, goedgekeurd bij ministerieel besluit.
De proactieve aanpak versterkt zich in de oplossingsgerichte aanpak van de woningcontroles. Na elk conformiteitsonderzoek (in functie van het verplicht CA), krijgt de eigenaar een advies van de woningcontroleur en een redelijke termijn van herstel, waarbinnen de gebreken dienen opgelost te worden.
Daarnaast wordt er samengewerkt met een aantal partners:
De vrijgestelde burgemeester
De vrijgestelde burgemeester neemt, rekening houdend met de beslissingstermijn, een beslissing over elk verzoek.
De gemeente met vrijgestelde burgemeester
De gemeente met vrijgestelde burgemeester:
Het Agentschap biedt technische vormingen aan voor de (inter)gemeentelijke woningcontroleurs en organiseert structureel overleg over de woonkwaliteitsbewaking met de gemeente die vrijgesteld werd van adviesverplichting.
De schepenen bevoegd voor wonen, de huisvestingsambtenaren en het Agentschap Wonen-Vlaanderen werden uitgenodigd op de informatievergadering van 4.10.2021, waar toelichting werd gegeven bij de afbakening, de voorwaarden en de cijfers m.b.t. de woningcontroles.
Het Agentschap bevestigde dat de lokale besturen en IGEAN voldoen aan de voorwaarden (zoals hieronder opgenomen) om de vrijstelling van adviesverplichting aan te vragen.
Met de aanvraag tot vrijstelling van adviesverplichting wordt voldaan aan de aanvullende activiteit 2_5 van het subsidiedossier van IVLW Zuidrand 1.
De woningonderzoeken in kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning vallen onder het contingent van de gemeente. Er wordt geen verschil gemaakt tussen dossiers waar enkel een vooronderzoek plaatsvindt en dossiers waarbij ook een advies aan de burgemeester wordt verleend.
Artikel 1.
De gemeenteraad vraagt bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen een vrijstelling voor adviesverplichting voor het nemen van besluiten tot ongeschikt-, onbewoonbaar- en overbewoondverklaringen van woningen.
De vrijstelling van adviesverplichting wordt gevraagd voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
Art. 2.
De vrijstelling wordt niet aangevraagd voor specifieke situaties, zoals:
Art. 3.
Het lokaal bestuur engageert zich tot het naleven van de voorwaarden na de erkenning, zoals bepaald in Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het lokaal bestuur heeft het project “intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid” in het kader van de zelfstandige groepering onderschreven en maakt deel uit van de Intergemeentelijke Vereniging Lokaal Woonbeleid, IVLW Zuidrand 1.
Tijdens de zitting van 17.06.2019 heeft de gemeenteraad het subsidiedossier goedgekeurd, waardoor de gemeente akkoord is gegaan met het verderzetten van de werking van de IVLW en het uitvoeren van de verplichte en aanvullende activiteiten, zoals vermeld in het BVR lokaal woonbeleid van 16 november 2018. Door het onderschrijven van het subsidiedossier engageert de gemeente zich ervoor minstens volgende activiteiten uit te voeren:
Het lokaal bestuur stelt het belang van een goede woningkwaliteit in private huurwoningen voorop. De huurwoningen op het grondgebied moeten voldoen aan de minimale veiligheids- en kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Het lokaal bestuur wenst de lopende acties hierrond verder te zetten. De gemeente koos tijdens de gemeenteraad van 19.04.2021 ervoor een verplichting op het conformiteitsattest in te voeren voor private huurwoningen. De gemeenteraad heeft hiertoe een verordening goedgekeurd.
Intussen is het wetgevend kader aangepast op basis waarvan er voorgesteld wordt de verordening aan te passen.
GAS voorzien
De mogelijkheid voor gemeenten om een conformiteitsattest te verplichten, is een belangrijk instrument voor het lokale woningkwaliteitsbeleid. De kwaliteit van het huurwoningpatrimonium in de gemeente kan op die manier in kaart gebracht worden, bewaakt en opgevolgd worden. De verplichting legt de verantwoordelijkheid bij de eigenaars en vormt voor die eigenaars een aansporing en aanmoediging om bewust om te gaan met de minimale kwaliteit van de woning die ze verhuren.
Om de verplichting meer draagkracht te geven, wenst de gemeente de verplichting te handhaven via een gemeentelijke administratieve sanctie.
Uit de evaluatie van het werkingsjaar 2021 is immers gebleken dat +/- 25% van de eigenaars/verhuurders niet bereikt wordt indien de verordening strictu senso wordt toegepast (aanschrijven van eigenaars/verhuurders die het conformiteitsattest dienen aan te vragen) zonder hier een sanctie aan te koppelen als de eigenaar/verhuurer het niet aanvraagt.
Door een recente wijziging aan de Vlaamse Codex Wonen kunnen gemeenten een jaarlijks terugkerende aanvraagverplichting voorzien. Zolang aan de verplichting om over een geldig conformiteitsattest te beschikken niet is voldaan, kan opgelegd worden dat er jaarlijks een conformiteitsattest moet worden aangevraagd. Het niet aanvragen van dit attest kan dan (jaarlijks) gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie GAS, zijnde een gemeentelijke administratieve geldboete van 350 euro.
De gemeente wenst gebruik te maken van deze mogelijkheid en stelt daarom voor de huidige verordening in die zin aan te passen.
Conformiteitsattest betalend maken
De Vlaamse regelgeving voorziet dat de gemeente een vergoeding mag vragen voor het behandelen van de aanvraag van een conformiteitsattest. De gemeenteraad dient de vergoeding vast te leggen. Deze mag maximaal 90 euro bedragen voor een zelfstandige woning en 90 euro voor een kamerwoning (verhoogd met 15 euro per kamer en een maximum van 1775 euro per gebouw). Deze bedragen kunnen jaarlijks geïndexeerd worden.
De gemeente ziet deze vergoeding als een billijke vergoeding voor de administratieve werklast die bij de uitvoering van de verordening hoort en stelt daarom voor de verordening ook in die zin aan te passen.
De gemeenteraad is voor dit agendapunt bevoegd op grond van artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De aanpassing van de verordening conformiteitsattesten heeft volgende implicaties:
De GAS-boete zelf wordt rechtstreeks betaald op een rekening van de gemeente.
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat akkoord met een aanpassing van de gemeentelijke verordening conformiteitsattesten, zijnde opheffing van de huidige verordening (goedgekeurd op 19.04.2021) en vervanging door de verordening conformiteitsattesten waarin een GAS-boete wordt ingevoerd en het conformiteitsattest betalend wordt gemaakt. De huidige verordening wordt opgeheven op het moment dat de aangepaste verordening in werking treedt, zijnde na de goedkeuring van de gemeenteraad en de goedkeuring van de Vlaamse minister van Wonen, en ten vroegste op 1 januari 2023.
De gemeentelijke verordening conformiteitsattesten:
Artikel 1
Elke eigenaar en verhuurder die een woning verhuurt of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats of met het oog op de huisvesting van een of meer studenten, moet voor elke woning een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.
Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd voor alle nieuwe verhuringen en op basis van de leeftijd van de huurwoning:
vanaf 1 januari 2021: woningen van 40 jaar en ouder
vanaf 1 januari 2026: woningen van 30 jaar en ouder
vanaf 1 januari 2029: woningen van 20 jaar en ouder
Zolang niet aan deze verplichting is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen. De aanvraag wordt ten laatste ingediend op de verjaardag van de dag waarop de eigenaar en verhuurder bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na de verzending.
Artikel 2
De geldigheidsduur van het conformiteitsattest voor woningen en kamers is afhankelijk van het aantal gebreken in categorie 1 op het technisch verslag:
>/= 5 gebreken is 5 jaar
</= 4 gebreken is 10 jaar
Artikel 3
De kostprijs voor het behandelen van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest bedraagt 90 euro voor een zelfstandige woning en 90 euro voor een kamerwoning (te vermeerderen met 15 euro per kamer, tot maximum 1775 euro per gebouw), jaarlijks te indexeren.
Artikel 4
Inbreuken op bepalingen van deze verordening worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van 350 euro en wordt opgelegd door de daartoe aangestelde ambtenaar conform de procedure vervat in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 5
Deze verordening treedt in werking na de goedkeuring van de gemeenteraad en de goedkeuring van de Vlaamse minister van Wonen, en ten vroegste op 1 januari 2023. Tot dan blijft de verordening van 19.04.2021 gelden.
Op 27 november 2020 werd in het Belgisch Staatsblad het Decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid gepubliceerd. In artikel 6 van dit decreet wordt een nieuw artikel 29quater toegevoegd in de wet van 6 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de wegverkeerswet). Dit artikel trad in werking op 1 februari 2021 en geeft aan de gemeente de mogelijkheid om in zijn reglementen of verordeningen administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen op plaatsen waar de snelheid gelimiteerd is tot 30 of 50 km per uur (GAS 5).
De gemeente wenst van deze mogelijkheid gebruikt te maken en heeft hiervoor het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen opgemaakt dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.
Ook voor de afhandeling van deze gemeentelijke administratieve geldboetes zal de gemeente beroep doen op de sanctionerend ambtenaar van IGEAN. In overleg met de gemeenten werd bij beslissing van de raad van bestuur van 22.06.2022 van IGEAN besloten om in eerste instantie een pilootproject op te zetten voor de opstart van GAS 5. GAS 5 zal gefaseerd opstarten en steeds in overleg met de gemeente, de politiezone en IGEAN.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, Art. 40-41
Het goedkeuren van deze politieverordening heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur. De kostprijs voor de afhandeling van de dossiers GAS 5 zal worden verrekend in de eindafrekening van IGEAN.
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat akkoord met bijgevoegde politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) op basis waarvan voor deze overtredingen administratieve sancties kunnen worden toegepast.
In het zonaal veiligheidsplan 2020-2025 van de politiezone HEKLA werd opgenomen dat de politie zou inzetten op technologische ontwikkelingen ter ondersteuning van collega’s op het terrein.
ANPR (Automatic number plate recognition) camera’s zijn vandaag op dat vlak een veelgebruikte techniek voor politiediensten. ANPR camera’s zijn sensoren die kwalitatieve data aanleveren over de aanwezigheid en het verplaatsingsgedrag van voertuigen van verdachten. De verzamelde data en beelden kunnen uitermate gericht benut worden voor opsporingsdoeleinden. Deze data zorgen voor waardevolle opsporingsindicaties die retroactief en recherchematig kunnen aangewend worden. Anderzijds kunnen verdachten actief gedetecteerd en opgespoord worden door gelezen nummerplaten te vergelijken met informatie uit specifieke databanken (blacklists). Wanneer het netwerk een HIT registreert kan worden overgegaan tot interceptie. Door het verhogen van de pakkans kunnen misdrijven ook worden voorkomen. Op basis van analyses kunnen ploegen beter informatiegestuurd georiënteerd worden wat de kans op interceptie van bepaalde overtreders vergroot. Het ANPR systeem moet PZ HEKLA in eerste instantie ondersteunen in zijn taken van bestuurlijke en gerechtelijke politie, in het bijzonder op het vlak van toezicht en opsporing. Met het ANPR-systeem wil de PZ HEKLA ten slotte ook bijdragen aan de verkeersveiligheid (een hogere beveiligings- en betere verkeerscontrole, blacklists met oog op het ontdekken van onder andere niet verzekering voertuigen, verkeersrecidivisten, rijverboden).
Sinds 25 mei 2018 wordt het gebruik van camera's door politiediensten niet langer via de camerawet van 21 maart 2007 geregeld. De wet op het politieambt (WPA) legt het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van camera’s door de politiediensten. Een politiedienst kan pas camera’s gebruiken na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad over het type camera, de locaties en de doeleinden waarvoor de camera’s zijn geïnstalleerd. De aanvraag bevat zoals wettelijk omschreven een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (DPIA) en preciseert de gegevensbeschermingsmaatregelen. De aanvraag houdt ook rekening met een impact- en risicoanalyse op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken. Met dit besluit vraagt de korpschef van de politiezone HEKLA aan de gemeenteraad de toestemming om ANPR-camera’s te plaatsen en zichtbaar te kunnen gebruiken.
De politieraad besliste op 20 oktober 2021 om in de politiezone HEKLA van start te gaan met de uitrol van een ANPR-netwerk. In eerste instantie worden er ANPR camera’s geplaatst op strategische posities in een perimeter rond het grondgebied van de PZ HEKLA, zodat de belangrijke invalswegen kunnen gemonitord worden. Daarnaast zal de politiezone samen met de verschillende gemeenten een visie uitwerken over eventuele toekomstige ANPR-camera’s, al dan niet in combinatie met verkeer-handhavende oplossingen. Het plaatsen van een ANPR-camera dient immers weloverwogen te gebeuren, waarbij men moet afwegen of de inperking van de privacy van de burger proportioneel is tegenover het beoogde politionele doel. De denkoefening op welke plaatsen ANPR een meerwaarde kan betekenen voor de beoogde doelen en op een betaalbare manier zal onderdeel zijn van deze toekomstvisie.
De invoering van ANPR-camera’s in PZ HEKLA heeft volgende doelen:
De korpschef van de politiezone HEKLA vraagt aan de gemeenteraad van Kontich om de principiële toestemming voor de plaatsing en het gebruik van ANPR-camera’s op het grondgebied van de gemeente. De inzet draagt niet alleen bij tot het handhaven van de openbare orde en veiligheid, maar verhoogt de pakkans van daders en verbetert de heterdaadkracht van de politie. Dergelijke finaliteit bereiken door alleen maar verhoogd preventief en repressief toezicht te houden op het terrein, is veel zwaarder en heeft waarschijnlijk minder gewenste resultaten. Door het verhogen van de pakkans kunnen misdrijven ook worden voorkomen. Gerichte opsporingen dragen ten slotte bij aan een betere bewijsvoering. Gebruik van ANPR kan het algemeen politietoezicht niet vervangen maar het zorgt er wel voor dat het politietoezicht efficiënter, sneller en kwaliteitsvoller wordt. Het kunnen reageren op hits zorgt immers voor een betere en correcte aansturing van ploegen op en naar het terrein. Door het verhogen van de pakkans van criminelen en overtreders die gebruik maken van de openbare weg, is de preventieve waarde van het instrument hoog. Er mag dan ook een ontradend effect verwacht worden van de plaatsing van deze camera’s.
Om die redenen vraagt de korpschef aan de gemeenteraad om een positief advies te willen verlenen.
Enig artikel.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de PZ HEKLA voor de plaatsing en het gebruik het gebruik van vaste ANPR-camera's op zichtbare wijze op volgende locaties in de gemeente Kontich:
1. Vraag raadslid J. Fillet - Energiebesparende maatregelen
Ik had nog graag vernomen welke maatregelen de gemeente neemt in het kader van de energiecrisis. Hoe zit dit juist in elkaar in Kontich? Ik zag wel een filmpje op de VRT-website, maar is dat de meest actuele informatie?
Antwoord schepen W. Claes: Uiteraard werden er al maatregelen genomen. Dit is vanochtend nog op het college besproken en zal de volgende dagen verder worden uitgewerkt. Het is nog niet helemaal duidelijk voor alle punten waardoor het te vroeg zou zijn om dit vandaag allemaal al te delen.
Op 21 september 2022 overleed Luc Dom, algemeen directeur van gemeente en OCMW. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de algemeen directeur van gemeente en OCMW aan te stellen (of te ontslaan) cfr. artikel 41, tweede lid, 6°. Vandaar dat ook in artikel 162 §2 staat dat het ambt van algemeen directeur wordt uitgeoefend door een personeelslid van de gemeente.
Artikel 167 DLB bepaalt dat de gemeenteraad de algemeen directeur aanstelt binnen zes maanden nadat het ambt vacant is geworden. Die termijn kan eenmaal worden verlengd met maximaal zes maanden, als de wervings- of bevorderingsprocedure is opgestart of als die procedure geen geslaagde kandidaat heeft opgeleverd. De rechtspositieregeling van de decretale graden wordt gedeeltelijk decretaal geregeld en gedeeltelijk in de uitvoeringsbesluiten over de rechtspositieregeling van het personeel. In één van de komende maanden zal dus een vacant verklaring en wervings- en/of bevorderingsprocedure worden voorgelegd aan de gemeenteraad met het oog op invulling van de vacante plaats van algemeen directeur voor lokaal bestuur Kontich.
Tot aanstelling van een nieuwe algemeen directeur wordt de functie 'waargenomen' cfr. artikelen 170 t.e.m. 175 DLB. Gezien de afwezigheid wegens ziekte van de titelvoerend algemeen directeur is er al sinds 7 februari 2022 een waarnemend algemeen directeur aangeduid. Deze waarneming stopt bij de aanstelling van een nieuwe algemeen directeur voor lokaal bestuur Kontich. Er wordt in een waarneming van het ambt van algemeen directeur (of financieel directeur) voorzien als de afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur (of financieel directeur) langer dan honderdtwintig dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard. De waarnemend algemeen directeur (cfr. artikelen 170 t.e.m. 175 DLB) en de waarnemend financieel directeur (cfr. artikelen 176 t.e.m. 178 DLB) oefenen alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn zodat continuïteit in de werking gegarandeerd blijft.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt formeel kennis van de definitieve ambtsneerlegging wegens overlijden van de algemeen directeur, Luc Dom, op woensdag 21 september 2022.
De voorzitter sluit de zitting op 17/10/2022 om 21:41.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter