De voorzitter opent de zitting op 13/03/2023 om 20:01.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.
Geen publieksvragen.
Op 13 februari 2023 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/
Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 13 februari 2023 worden goedgekeurd.
Op de commissie ondersteuning van 8 maart 2023 lichtte klachtenbehandelaar Bert Verbeeck de klachtendossiers 2021-2022 toe en besprak hij de verbeteracties die mogelijks nog bijkomend ondernomen dienen te worden (zie PPT als bijlage).
Voortaan zal dit jaarlijks gerapporteerd worden conform de klachtenprocedure van lokaal bestuur Kontich zoals goedgekeurd door de GR en RMW van 19 september 2022.
Artikel 303 §3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt het volgende:
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Enig artikel.
De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn nemen kennis van de rapportering van de klachtendossiers 2021-2022.
Aankoopcentrales van derden bieden ons een verlichting in het administratieve proces aangaande aankopen. Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot effectieve plaatsingen van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund. CREAT/TMVS is ook een aankoopcentrale die heel wat (potentieel interessante) raamcontracten beschikbaar heeft voor hun leden. Door de nieuwe (huidige) wetgeving en een statutenwijziging van CREAT kunnen wij, na toetreding, gebruikmaken van alle overeenkomsten gepubliceerd vanaf januari 2021.
De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen (art. 40, §2 Decreet Lokaal Bestuur), eventueel samen te lezen met artikel 41 Decreet Lokaal Bestuur.
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen (De toepasselijke bepalingen i.v.m. aankoopcentrales zijn terug te vinden in de artikelen 2, 6°- 8° en 47 van desbetreffende wet).
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Gelet op het feit dat instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten steeds worden geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en dat er meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis;
Gelet op het feit dat samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten positieve schaaleffecten en synergiën kan genereren;
Gelet op het aanbod van TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017 en waarvan het toetredingsdossier in bijlage wordt toegevoegd;
Gelet op het feit dat de dienstverlening van TMVS enkel kan aangeboden worden aan deelnemers van TMVS;
Gelet dat uit voornoemd dossier voldoende blijkt dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd;
Gelet op de kapitaalsinbreng én de voorgeschreven betalingsmodaliteiten zoals beschreven in het toetredingsdossier;
Gelet dat de visie rondom gemeenteleveranciers perfect naast toetreding tot een aankoopcentrale kan blijven bestaan.
Toetreding concretiseert zich middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan. Rechtstreekse facturatie kan enkel aan de organisaties die bij CREAT aandelen hebben. Er dienen 5 aandelen voor een OCMW en/of een AGB aangekocht te worden (per entiteit uiteraard). Er dient voor een gemeente 1 aandeel per volledige 5.000 inwoners aangekocht te worden. Bij een inwonersaantal van 22.000 gaat het dus over 4 aandelen. En de waarde van 1 aandeel is € 1.000 voor ¼ te volstorten. Toetreding zouden we willen voorzien voor AGB en Gemeente. (AGB 5 aandelen a € 1.000 = € 5.000 waarvan ¼ vol te storten, wat neerkomt op € 1.250, voor de gemeente 4 aandelen a € 1.000 = € 4.000 waarvan ¼ te volstorten voor een bedrag van € 1.000. In totaal zou dat voor ons lokaal bestuur neerkomen op 9 aandelen a € 9.000 waarvan € 2.250 te volstorten. Daarnaast wordt er ook per afname een kost berekend. Een minimale afname van € 2.500 (excl. btw), verspreid over het volledige kalenderjaar en over alle beschikbare raamovereenkomsten is van toepassing. Voor nieuwe klanten zal deze minimale afname pas ingaan vanaf 4 jaar na de toetreding om nieuwe klanten toch ook de mogelijkheid te geven om van voldoende raamovereenkomsten gebruik te kunnen maken. Als deze minimale afname niet bereikt wordt, dan zal er een administratieve kost van € 250 aangerekend worden maar dat is dus pas voor binnen een paar jaar.
Artikel 1.
Met ingang van 14 maart 2023 treedt de gemeente Kontich toe tot CREAT/TMVS, conform de modaliteiten vastgelegd in de statuten van CREAT/TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Art. 2.
Na geheime stemming draagt de gemeenteraad dhr. Peter Lambrechts voor als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van CREAT/TMVS met 20 stemmen voor, 1 stem tegen en 0 onthoudingen. Dhr. Wim Claes wordt als plaatsvervanger in de algemene vergadering aangeduid met 20 stemmen voor, 1 stem tegen en 2 onthoudingen.
Art. 3.
Deze beslissing wordt integraal aan CREAT/TMVS overgemaakt.
In onze meerjarenplanning 2020-2025 is binnen het actieplan 7.1 lokaal veiligheids- en preventiebeleid de actie 7.1.2. Aankoop en gebruik van ANPR- en veiligheidscamera's, opgenomen. Via deze raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloudplatform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving, krijgen we de mogelijkheid om rechtstreeks smart city oplossingen aan te kopen. Op het vlak van handhaving worden in deze raamovereenkomst oplossingen voorgesteld voor snelheidshandhaving zone 30/50 (GAS 5), zonebewaking (GAS 4), parkeercontrole (GAS 4), sluikstorten (GAS 1) en handhavingssoftware (GAS 1-2-3-4-5) evenals een invorderingsplatform. Daarnaast zijn er ook oplossingen mogelijk op vlak van mobiliteit: shop 'n go of verkeer-en parkeergeleiding. Ook een dataplatform waarin analyse van verschillende gegevens mogelijk wordt, zit in het aanbod.
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016;
Artikel 47 §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat een aanbestedende overheid leveringen en/of diensten kan verwerven van een aankoopcentrale die gecentraliseerde aankoopactiviteiten aanbiedt als bedoeld in artikel 2, 7°, a). Zij kan ook gebruik maken van, wat de werken, leveringen en/of diensten betreft, van de in artikel 2, 7°, b), bedoelde gecentraliseerde aankoopactiviteiten van een aankoopcentrale: 1° door gebruik te maken van een door deze aankoopcentrale gesloten opdracht.
Bevoegdheid raad op grond van artikel 40, §2 Decreet over het Lokaal Bestuur, eventueel samen te lezen met artikel 41 Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20).
Art. 2.
Deze toetreding houdt geen afnameverplichting in.
In de gemeenteraad van 17 oktober 2022 werd de politieverordening voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) goedgekeurd. Deze verordening ging in op 1 januari 2023. Voor de afhandeling van deze gemeentelijke administratieve geldboetes zal de gemeente beroep doen op de sanctionerend ambtenaar van IGEAN. In overleg met de gemeenten werd bij beslissing van de raad van bestuur van 22.06.2022 van IGEAN besloten om in eerste instantie een pilootproject op te zetten voor de opstart van GAS 5. GAS 5 zal gefaseerd opstarten en steeds in overleg met de gemeente, de politiezone en IGEAN. Politie blijft vaststellend ambtenaar en zal ook de hoogste werklast krijgen voor het filteren van de boetes op enkele criteria om te bepalen of ze via GAS 5 dan wel strafrechtelijk opgevolgd moeten worden. De inkomsten van deze GAS 5-boetes worden doorgestort aan de gemeenten. Begin 2023 startten we eerst met het piloottraject op om in de eerste 6 maanden o.b.v. mobiele flitscontroles en met afwisselende inzet van LIDAR-campagnes in kaart te brengen wat de werklast voor HEKLA en Igean net betekent en vervolgens de tariefzetting goed te zetten qua dienstverlening tussen de verschillende partners. Aartselaar en Kontich wensten echter ook al bestellingen te plaatsen o.b.v. het federaal raamcontract met Proximus via de PZ Hekla om de installatie van een 3-tal trajectcontroles eind 2023 te realiseren.
Na opstart van het proefproject met Igean en HEKLA overwoog het college al om de laatste 6 maanden van 2023 zelf nog een LIDAR te huren die bijkomend op snelheidshandhaving kan worden ingezet op het grondgebied van Kontich.
Het pilootproject GAS 5 is in januari 2023 van start gegaan binnen HEKLA en de eerste resultaten zijn bemoedigend. Tijdens de raadscommissie ondersteuning van 8 maart 2023 werd een 1ste tussentijdse evaluatie toegelicht aan de gemeenteraad om alvast goedkeuring te verkrijgen tijdens de gemeenteraad dd. 13 maart 2023 om extra budget te voorzien voor de extra inzet van een LIDAR-toestel specifiek voor Kontich vanaf 2de helft 2023. We willen hiermee de verkeersveiligheid in onze gemeente versterken.
Artikel 41 18° en artikel 265 decreet lokaal bestuur
€ 140.000,00 extra budget te voorzien bij budgetwijziging MJP 01/2023 op investeringsenveloppe INV 2020/071 - Lokaal veiligheids- en preventiebeleid, subproject 712 - ANPR- en veiligheidscamera's
Operationele huur LIDAR volgens offerte als bijlage: +/- € 6.000,00/week of +/- € 120.000,00 voor een 20-tal weken
De verwachting is dat de inkomsten deze extra uitgaven zullen compenseren en zo dus minstens binnen de geraamde bedragen binnen het meerjarenplan blijven.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord om vanaf de 2de helft 2023 als gemeente zelf een extra LIDAR in te huren om de snelheidshandhaving via GAS 5 op het grondgebied van de gemeente Kontich verder uit te bouwen binnen het project GAS 5 dat samen met HEKLA en IGEAN loopt.
Art. 2.
De investering voor deze extra inzet en operationele huur van een LIDAR gedurende een 20-tal weken voor de controles vanaf de 2de helft 2023 wordt meegenomen in de budgetwijziging 01/2023.
Schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad (hierna Participatiedecreet genoemd).
Het Participatiedecreet is zowel van toepassing op het gewoon als op het buitengewoon basis- en secundair onderwijs. De regelgever voorziet in de mogelijkheid van het opstarten van een ouderraad, een pedagogische raad en een leerlingenraad wanneer er een voldoende vraag was. Huidig mandaat loopt tot en met maart 2025. Voorafgaand aan de nieuwe Schoolraad, organiseert de school in samenspraak met het schoolbestuur, verkiezingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, Art. 40, §3
Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 12
A-HA! School streeft naar zoveel mogelijk participatie met de geledingen van binnen en buiten de school, met respect voor de wetgeving, de signatuur van de school en de gemeente Kontich.
Basis van het reglement is geschreven door de juridische dienst van OVSG.
Geen
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de Schoolraad (als bijlage) goed.
Art. 2.
De gemeenteraad besluit - na geheime stemming - om, in opvolging van artikel 4 van dit reglement, namens het schoolbestuur volgende vertegenwoordiging op te nemen met adviserende stem:
Handhavingsprogramma 2021-2025: addendum visie 2023
I. Inleiding
Op 22 november 2021 ging het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord met het handhavingsprogramma voor omgeving. Dit handhavingsprogramma werd eveneens door de gemeenteraadscommissie principieel goedgekeurd. Het Handhavingsprogramma werd finaal goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 december 2021.
In 2022 werd voor het eerst een volledig jaar actief rond omgevingshandhaving gewerkt met het handhavingsprogramma als leidraad. In het programma werden prioriteiten opgelijst voor zowel milieu, ruimtelijke ordening, erfgoed als GAS. Milieu en ruimtelijke ordening zijn hierin het grootste aandeel. De handhaving op onroerend erfgoed was in 2022 zeer beperkt omdat de deskundige handhaving nog geen bevoegdheid had. Op 17 november 2022 heeft de deskundige echter de verplichte opleiding tot verbalisant onroerend erfgoed gevolgd en heeft hiervoor op 30 november 2022 examen afgelegd.
1. Cijfers 2022
|
Milieu |
Ruimtelijke Ordening |
Erfgoed |
GAS |
Meldingen |
39 |
83 |
0 |
16 |
Dossiers |
27 |
77 |
1 |
17 |
Plaatsbezoeken |
69 |
152 |
2 |
10 |
Raadgevingen |
27 |
25 |
0 |
2 |
Aanmaningen |
37 |
109 |
0 |
10 |
Bestuurlijk verslag |
4 |
|
1 |
0 |
Proces-verbaal (A) |
8 |
17 |
0 |
3 |
Proces-verbaal (N) |
6 |
7 |
0 |
0 |
Bestuurlijke maatregelen |
1 |
0 |
0 |
0 |
Stakingsbevelen |
NVT |
5 |
0 |
0 |
Herstelvorderingen |
NVT |
1 ingeleid 3 in advies |
0 |
0 |
Hierbij zijn meldingen klachten die vanuit derden komen of dossiers die vanuit de vergunningverlening doorgegeven worden voor opvolging (vnl. bronbemalingen).
Hierbij zijn dossiers exploitaties waar effectief een inbreuk op de wetgeving vastgesteld is.
Hierbij zijn raadgevingen preventieve brieven om mensen op een bepaalde verplichting of voorwaarde te wijzen.
Hierbij zijn aanmaningen brieven waarbij de overtreder in gebreke wordt gesteld en wordt gevraagd om zich in regel te stellen met de wettelijke normen.
Hierbij is een bestuurlijke akte een verslag dat aan een andere instantie wordt overgemaakt voor vervolging.
Hierbij is een proces-verbaal een bestuurlijke akte die aan het Parket wordt overgemaakt voor vervolging. Een aanvankelijk proces-verbaal is een vaststelling van inbreuken op de wetgeving. In een navolgend proces-verbaal wordt nieuwe informatie aan het Parket bezorgd, zoals bijvoorbeeld het bekomen van een vergunning, het uitvoeren van een regularisatie, het niet naleven van de opgelegde maatregelen, …
2. Milieu
Voor milieu werd voornamelijk gecontroleerd op het hebben en het naleven van de vergunningen. Vooral bronbemalingen worden sterk opgevolgd. Daarnaast is er in 2022 een handhavingsactie uitgevoerd waarbij de bedrijven langsheen de Duffelsesteenweg gecontroleerd werden. In deze actie werd de stage van 2 hogeschoolstudenten milieucoördinator B geïntegreerd.
3. Ruimtelijke ordening
Voor ruimtelijke ordening werden voornamelijk de lopende vergunningen opgevolgd. Daarnaast werd ook gefocust op voortuinverhardingen. Hiervoor werden in totaal 33 dossiers opgestart.
4. GAS
Vanuit GAS worden voornamelijk volgende drie toelatingen opgevolgd:
Zowel de uitbatingsvergunningen als de brandweerattesten zijn nieuwe toelatingen sinds het in voegen treden van het nieuwe politiereglement (oktober 2021). Er werd in 2022 extra ingezet om alle bestaande uitbatingsvergunningen en bijhorende brandweerattesten in orde te krijgen.
5. Interne doorlichtingen
In 2022 werd een doorlichting van het eigen patrimonium van de gemeente uitgevoerd, hierbij werd de milieuvergunning, de stedenbouwkundige vergunningen en de niet ingedeelde inrichtingen gecontroleerd. Van deze dossiers werden geen handhavingsdossiers opgemaakt. Deze dossiers zijn dus niet in de statistieken opgenomen.
De actie wordt begin 2023 afgerond.
6. Veiligheid
In kader van algemene veiligheid (artikel 135§2) werden 8 dossiers opgestart. Hierin werd voornamelijk een ondersteunende en coördinerende functie opgenomen tussen de verschillende interne en externe diensten.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de handhavingsprioriteiten.
De gemeenteraad neemt kennis van de cijfers van 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de argumentatie van het college, zijnde:
Het college bekrachtigt de gekozen projecten die voor de verschillende domeinen voorgesteld worden voor 2023 en ziet hoe deze projecten kaderen in het grotere geheel van het handhavingsprogramma 2021-2025.
Het college formuleert volgende bedenkingen:
Volgende elementen worden geschrapt uit de visie 2023:
Volgende elementen wenst het college nog bijkomend te benadrukken:
De dienst omgeving adviseert volgende visie voor 2023
II. Visie prioriteiten 2023
1. Milieu
Vanuit de dienst omgeving is de visie dat er een verdere systematische doorlichting van de bedrijven moet gebeuren om niet-vergunde gebouwen en het niet naleven van voorwaarden op te sporen. Daarom neemt de dienst handhaving dit jaar het bedrijventerrein ‘Satenrozen’ onder de loep. Alle bedrijven zullen bezocht worden en de geldende vergunningen zullen afgetoetst worden, zowel voor milieu als ruimtelijke ordening.
Voor milieu hebben we dit jaar gemerkt dat er veel nieuwe bedrijven zich vestigen zonder de nodige vergunningen. Deze bedrijven vestigen zich vaak in oudere bedrijfsgebouwen die niet langer voldoen aan de hedendaagse normen en (milieu-)voorwaarden. Een dossier om deze bedrijven aan te pakken duurt al snel 9 maanden of meer. Vaak zijn dit dossiers waarin we ook veel weerstand vanuit de buurt ontvangen. Daarom stelt de dienst omgeving voor om van de handhavingsladder zoals beschreven in hoofdstuk IV. van het Handhavingsprogramma 2021-2025 af te wijken en bij nieuw gevestigde bedrijven (
2. Ruimtelijke ordening
Voor ruimtelijke ordening wordt eveneens een project voorop geschoven. Hierbij zullen alle vergunningen van 2018 doorgelicht worden. Omdat een stedenbouwkundige vergunning binnen de 5 jaar na vergunningsdatum uitgevoerd moet worden, zouden alle vergunningen van 2018 voltooid moeten zijn. Bijgevolg kan er nu met zekerheid gezegd worden dat als een groendak niet uitgevoerd is, dit effectief het niet naleven van de voorschriften is en niet een onderdeel van de nog uit te voeren werken. Bij de doorlichting wordt voornamelijk gefocust op het aanbrengen van groendaken, als uitbreiding op prioriteit IX.1 (vergunningsvoorwaarden) en prioriteit IX.3 (bescherming van groen) van het handhavingsprogramma 2020-2025. Andere inbreuken die vastgesteld worden, zullen behandeld worden zoals opgenomen in het handhavingsprogramma, namelijk als niet prioritair, tenzij ze een grote impact hebben op de omgeving.
3. Onroerend erfgoed
De prioriteiten voor onroerend erfgoed blijven onveranderd.
De opvolging van de bijzondere toelatingen voor geïnventariseerde gebouwen zullen samen met de erfgoedraad en intergemeentelijk onroerend erfgoeddienst bekeken worden en opgevolgd worden.
4. GAS
In samenwerking met de dienst Lokale Economie zal er een project opgezet worden waarbij de brandweerattesten en drankvergunningen voor horecazaken gecontroleerd en geregulariseerd worden.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage van het handhavingsbeleid van 2022.
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college om het addendum 'visie 2023' van het handhavingsprogramma 2021-2025 goed te keuren mits aanpassing:
1. Milieu
Vanuit de dienst omgeving is de visie dat er een verdere systematische doorlichting van de bedrijven moet gebeuren om niet-vergunde gebouwen en het niet naleven van voorwaarden op te sporen. Daarom neemt de dienst handhaving dit jaar het bedrijventerrein ‘Satenrozen’ onder de loep. Alle bedrijven zullen bezocht worden en de geldende vergunningen zullen afgetoetst worden, zowel voor milieu als ruimtelijke ordening.
Nieuwe bedrijven worden gecoacht om op korte termijn in orde te zijn met alle geldende wetgeving.
2. Ruimtelijke ordening
Voor ruimtelijke ordening wordt eveneens een project voorop geschoven. Hierbij zullen alle vergunningen van 2018 doorgelicht worden. Omdat een stedenbouwkundige vergunning binnen de 5 jaar na vergunningsdatum uitgevoerd moet worden, zouden alle vergunningen van 2018 voltooid moeten zijn. Bijgevolg kan er nu met zekerheid gezegd worden dat als een groendak niet uitgevoerd is, dit effectief het niet naleven van de voorschriften is en niet een onderdeel van de nog uit te voeren werken. Bij de doorlichting wordt voornamelijk gefocust op het aanbrengen van groendaken, als uitbreiding op prioriteit IX.1 (vergunningsvoorwaarden) en prioriteit IX.3 (bescherming van groen) van het handhavingsprogramma 2020-2025. Andere inbreuken die vastgesteld worden, zullen behandeld worden zoals opgenomen in het handhavingsprogramma, namelijk als niet prioritair, tenzij anders beslist door het college.
3. Onroerend erfgoed
De prioriteiten voor onroerend erfgoed blijven onveranderd.
De opvolging van de bijzondere toelatingen voor geïnventariseerde gebouwen zullen samen met de erfgoedraad en intergemeentelijk onroerend erfgoeddienst bekeken worden en opgevolgd worden.
4. GAS
In samenwerking met de dienst Lokale Economie zal er een project opgezet worden waarbij de brandweerattesten en drankvergunningen voor horecazaken gecontroleerd en geregulariseerd worden.
Hierbij zullen de bedrijven zoveel mogelijk begeleid worden. Handhaving kan enkel indien er onvoldoende bereidheid is om zich in regel te stellen.
De huidige inrichting van het Stationsplein is niet meer afgestemd op de hedendaagse vereisten qua beleving en verkeerscirculatie en de verharding en uitrusting zijn ook danig versleten en aan vernieuwing toe.
Aangezien hierbij ook de riolering dient vernieuwd te worden, werd in samenwerking met Pidpa studiebureau Antea Group aangesteld om een ontwerp en aanbestedingsdossier op te maken.
Het aanbestedingsdossier werd in bijlage gevoegd.
De voorgestelde procedure is een openbare aanbesteding.
De raming voor deze werken bedraagt € 1.691.667,5 excl. BTW (€ 2.046.917,68 incl. BTW). Hiervan is € 855.908,65 excl. BTW (€ 1.035.649,47 incl. BTW) ten laste van de gemeente; het saldo wordt gedragen door Pidpa.
Er zal nauw samengewerkt worden met NMBS die de fietsenstallingen zullen vernieuwen met mogelijkheid tot toekomstige capaciteitsuitbreiding op dezelfde locatie.
Art 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Artikel 1.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het aanbestedingsdossier en raming (in bijlage) voor de heraanleg van het Stationsplein.
Art. 2.
De opdracht wordt gegund bij wijze van openbare aanbesteding.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 56
De gemeente wenst een gedifferentieerd parkeerbeleid te voeren in functie van het aanbieden van parkeerplaatsen voor zijn inwoners en bezoekers en in functie van het sturen van het autogebruik. Ter uitvoering van dit beleid wordt in verschillende delen van het grondgebied de parkeertijd beperkt door het invoeren van zogenaamde ‘blauwe zones’. In deze zones is het conform de wegcode verplicht om de parkeerschijf te gebruiken. Indien niet nader bepaald, kan men maximaal 2 uur parkeren. In functie van parkeren door inwoners worden bewonerskaarten uitgereikt door de parkeerconcessionaris.
Met de geplande heraanleg Stationsplein (Fase 6 – 2023 - Realisatie) zullen er parkeerplaatsen verdwijnen. Om een wildgroei van langparkeerders in de onmiddellijke woonwijken te vermijden wensen we ook hier een blauwe zone af te bakenen. Volgende straten zullen in de blauwe zone Stationsomgeving Kontich Kazerne vallen:
De invoering van de blauwe zone in Kontich Kazerne zouden we willen laten samenlopen met de aanvang van de werken van de heraanleg van het Stationsplein. Deze uitbreiding wordt in een latere gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring van zodra er zicht is op de einddatum van de werken.
Ook moet er tijdig in samenspraak met onze dienst communicatie en Streeteo (de parkeerconcessionaris) een duidelijke bewonersbrief verdeeld worden in de betrokken straten en wijkomgeving.
• Bewonerskaart: Inwoners van woningen, gelegen in de blauwe zone, die een nummerplaat registreren via de voorziene procedure, verkrijgen een digitale bewonerskaart. De nummerplaat wordt geregistreerd in een database. Bewoners wiens nummerplaat in de database is opgenomen, kunnen met die wagen in heel de blauwe zone parkeren zonder een parkeerschijf te leggen, zonder beperking in de tijd en zonder de retributie te moeten betalen.
Een 1ste bewonerskaart heeft een geldigheidsduur van 2 jaar.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2023-2025 (zie bijlage) uitgebreid met Artikel 2: een 1ste bewonerskaart heeft een geldigheidsduur van 2 jaar in plaats van 1 jaar.
Art. 2.
Deze aangepaste versie vervangt het retributiereglement zoals goedgekeurd op de gemeenteraad dd. 17/05/2021.
De aanvraag betreft weg- en rioleringswerken in:
gewestweg
gemeenteweg
Het voorwerp van de aanvraag omvat volgende handelingen waarvoor de gemeenteraad bevoegd is, zoals hoger toegelicht:
Verder wordt de gemeenteweg beperkt tot aan de oostelijke perceelgrens van het perceel 211X ipv tot de oostelijke perceelgrens van het perceel 211Y.
Het toegevoegde rooilijnplan van de Nachtegaalstraat tussen Koningin Astridlaan en nr. 109 bevat geen wijzigingen/verschillen ten opzichte van het door de gemeenteraad op 16 juni 2014 definitief aanvaarde rooilijnplan voor dit deel van de Nachtegaalstraat. Deze definitieve aanvaarding werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 28 november 2014. Overeenkomstig artikel 10 van het decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen trad het rooilijnplan in werking veertien dagen na de bekendmaking ervan in het Belgische Staatsblad. De gemeenteraad dient hierover aldus geen nieuwe uitspraak te doen daar het aldus geen aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg betreft.
De gemeenteraad is bevoegd om op te treden in kader van alles wat van gemeentelijk belang is (artikelen 41 en 162 Grondwet; artikel 2 §2 Decreet Lokaal Bestuur) waaronder o.a. de versterking van het gemeentelijk wegennet valt. De gemeenteraad heeft dus de exclusieve bevoegdheid voor de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van alle gemeentewegen.
De aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van een gemeenteweg is alleen mogelijk via een administratieve procedure die resulteert in een voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 gemeentewegendecreet (GWD)):
Onder ‘verplaatsing van een gemeenteweg’ wordt verstaan de vervanging van een af te schaffen gemeenteweg of een gedeelte daarvan door een nieuwe gemeenteweg of een nieuw wegdeel (artikel 2, 11° GWD). Bij verplaatsing van een gemeenteweg geldt dat het bestaande tracé een gemeenteweg blijft totdat het nieuwe tracé openstaat voor het publiek. Bijgevolg moet de gemeente het tracé tot dat tijdstip blijven vrijwaren.
Onder ‘wijziging van een gemeenteweg’ wordt verstaan de aanpassing van de breedte van de bedding van een gemeenteweg, met uitsluiting van verfraaiings-, uitrustings- of herstelwerkzaamheden (artikel 2, 12° GWD).
Artikel 2 Gemeentewegendecreet bevat geen definitie van ‘aanleg van een gemeenteweg’, maar hieronder valt enkel het aanduiden van nieuwe tracés met bijhorende rooilijnen in de zin van het Gemeentewegendecreet. Bijgevolg worden ‘werken binnen de rooilijn’ niet beschouwd als ‘wijziging van een weg’ en evenmin als ‘aanleg van een weg’ in de zin van het Gemeentewegendecreet.
Overeenkomstig artikel 10 van het decreet houdende de gemeentewegen dient bij elke beslissing over o.a. de aanleg van gemeentewegen rekening gehouden te worden met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van datzelfde decreet.
In artikel 3 wordt gesteld dat het decreet tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
In artikel 4 wordt gesteld dat er bij de beslissing voor wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening dient gehouden te worden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.
5° bij de afweging voor wijziging aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De aangevraagde werken hebben als doel om de rooilijnen voor de oostelijke zijstraat van de Koningin Astridlaan (huisnummers 60 – 68) te wijzigen. De breedte tussen de rooilijnen wordt teruggebracht van 10m naar 7,5m. Verder wordt de gemeenteweg beperkt tot aan de oostelijke perceelgrens van het perceel 211X ipv tot de oostelijke perceelgrens van het perceel 211Y. De beperking in breedte en ‘diepte’ heeft als doel om zo weinig mogelijk privaat domein in te nemer enerzijds en de verhardingsgraad op het openbaar domein zoveel als mogelijk te beperken. Hierdoor kan de bestaande groenstructuur zoveel als mogelijk behouden blijven zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de gemeenteweg. De wijzigingen worden uitgevoerd met aandacht voor optimalisatie van het gemeentelijke wegennet voor zowel gemotoriseerd verkeer als voor actieve weggebruikers.
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. De aanvraag valt niet onder toepassing van de vereenvoudigde vergunningsprocedure zoals bepaald in artikel 13 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Een openbaar onderzoek werd georganiseerd van 23 januari 2023 tot en met 21 februari 2023. Tijdens deze periode werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op het gewijzigde rooilijnplan.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsaanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor wegenis- en rioleringswerken in:
gewestweg
gemeenteweg
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek met betrekking tot het gewijzigde rooilijnplan voor de oostelijke zijstraat van de Koningin Astridlaan (huisnummers 60-68). Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend met betrekking tot het gewijzigde rooilijnplan.
Art. 3.
De gemeenteraad gaat akkoord met de terugbrenging van de breedte van de rooilijn van 10m naar 7,5m en de beperking tot aan de oostelijke perceelgrens van het perceel 211X i.p.v. tot de oostelijke perceelgrens van het perceel 211Y.
Art. 4.
De gemeenteraad keurt het ingediende rooilijnplan 198110-5001 (KON02RM)_GVW_MEDIA (OVA)-(01) GP (zonder adres) opgemaakt door Anteagroup, Roderveldlaan 1 in 2600 Antwerpen, goed. Dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van de ingediende omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2022006299.
De gemeentelijke begraafplaats heeft nood aan een afscheidsruimte die de nabestaande beschutting geeft tijdens de afscheid ceremonie op de begraafplaats. De bestaande wachtruimte in het poortgebouw is hiervoor te klein. De nieuwe wachtruimte zal plaats bieden aan ruim 50 personen. Het is de bedoeling dat deze centraal op de begraafplaats komt zodat de afstand tot de verschillende parken beperkt blijft. Verder is het wenselijk dat de lijkwagen tot kort bij de afscheidsruimte kan rijden maar toch niet te dicht om visueel storend over te komen.
Een eerste oproep via de Vlaamse Bouwmeester werd niet gegund en de opdracht werd door het CBS in zitting van 29/10/2020 stopgezet. De opdracht was te ambitieus en bij nader inzicht niet op de goede locatie gepland.
In 2022 werd er een nieuwe opdracht uitgeschreven waardoor HVH architecten door het CBS werd aangesteld om een nieuw ontwerp te maken op de vrijgekomen binnenparken 25 en 27. Deze locatie bevindt zich quasi centraal op de begraafplaats en is zodoende veel beter gepositioneerd om als afscheidsruimte voor alle parken dienst te doen en om voor alle vormen van begraving gebruikt te worden.
Na goedkeuring van het voorontwerp werd er aan de ontwerper gevraagd het ontwerp uit te werken inclusief het bestek en een voorstel van aanbestedingsprocedure.
Het ontwerp ligt nu voor. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan de inkleding van het ontwerp in de groene omgeving van de begraafplaats. Regenwater wordt via een wadi ter plaatse geïnfiltreerd in de bodem.
In het bestek worden bijzonder maatregelen omschreven om de werken in een serene sfeer uit te voeren.
De planning voorziet een uitvoering vanaf augustus 2023 met een oplevering eind september 2023.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
investeringsenveloppe: 2020/043 437: optimalisering publieke toegankelijk groen- en openbaar domein,
actie 437: overkappingen afscheidsplechtigheden kerkhof
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van HVH architecten voor de afscheidsruimte op de gemeentelijke begraafplaats.
Art. 2.
De gemeenteraad keurt de aanbestedingsvoorwaarden goed voor de bovengenoemde werken.
Er dient een kniklader aangekocht te worden voor de technische dienst. Deze kniklader kan multifunctioneel ingezet worden binnen de technische dienst.
De machine zal gebruikt worden voor:
De raming bedraagt 56.000 euro (incl. btw).
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek en raming voor de opdracht “aankoop kniklader”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, als ook de gunningswijze.
Art. 2.
De volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
1. Vraag raadslid M. De Nayer – aanmeldsysteem scholen i.k.v. nieuw inschrijvingsdecreet
Mijn mondelinge vraag heeft al een klein beetje antwoord gekregen door de brochure die in de raadzaal lag. Sedert dit schooljaar is er een nieuw decreet geschreven door de Vlaamse overheid. Om aan het inschrijvingsdecreet te voldoen moeten de scholen die het aantal leerlingen wil beperken wegens maximum capaciteit van de school in een digitaal aanmeldsysteem voorzien. Daardoor moeten ouders hun kinderen inschrijven gedurende een 3-tal weken nu voor basisscholen en dan nog eens een 3-tal weken voor de secundaire scholen. Naar aanleiding van een artikel in het infoblad vroeg ik me af hoe het gecommuniceerd werd, sedert wanneer en bij wie allemaal.
Antwoord burgemeester B. Seldeslachts: Dank voor de vraag over onderwijs. Dit heeft eerst een heel beslissingstraject doorlopen. De Vlaamse regering besloot dat er voor Vlaamse scholen met een digitaal aanmeldregister moet worden gewerkt als je je leerlingenaantal wil beperken. Wij hebben een heel traject gereden met onze scholen. Het blijft hierbij belangrijk om een onderscheid te maken tussen de basisscholen en de secundaire scholen. Nu is het dus wel verplicht en dat wil zeggen dat we met het college in het lokaal bestuur hebben beslist op 17/10 om met de AHA school in te stappen. We hebben dit aan alle schoolbesturen gevraagd en een meerderheid wou instappen, dus uiteindelijk iedereen. We hebben een folder aan alle scholen bezorgd zowel digitaal als op papier, instappers en kleuters. Op 26 januari hebben we alle kinderen die geboren zijn in 2021 op naam aangeschreven en daarnaast (en ook heel belangrijk) hebben we intern onze eigen netwerken ingeseind: folders op klassieke plaatsen, ook sociale dienst heeft folders meegegeven aan cliënten die in aanmerking kwamen, zowel voor secundair als basisonderwijs uitgelegd, ook infoblad, huizen van het kind intern en extern ook CLB, ook nieuwsbrief rondgestuurd.
Om 16u hebben we vandaag nog eens gekeken en merkten we dat er al 143 aanmeldingen zijn voor de lagere scholen, terwijl er 220 op ons grondgebied in aanmerking komen. We schatten dat een derde of een vierde al ingeschreven zijn op voorkeur, het merendeel is dus al aangemeld, maar we volgen het op. Als iemand niet aangemeld is, zullen we nog aanschrijven, maar iedereen is vrij in zijn keuze uiteraard. De regelgeving is moeilijk verlopen, want “meld je aan” systeem was niet in orde. Gelukkig heeft de minister het systeem overruled en werkt alles nu. Op 10 februari werd iedereen aangeschreven en is het nodige aan de scholen bezorgd.
Raadslid M. De Nayer: Ik zag in het infoblad dat we vrijwillige fotografen zoeken om mee te werken aan het infoblad. Ik vind dat een goed idee. Ik volgde recent een opleiding over inclusieve communicatie en wou toch nog wat tips meegeven: probeer zoveel mogelijk andere minder voor de hand liggende foto’s van verschillende populaties van mensen te gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld eens 2 mama’s of meer mensen met kleur weergeven. Maar niet stigmatiserend door mensen met kleur altijd bij sociale zaken te plaatsen, maar eerder eens bij de omgevingsrubriek.
2. Raadslid J. Fillet – onthardingsinitiatieven
In 2021 heeft dorpslijst Sander een facebook-campagne opgestart. Aan inwoners werd gevraagd om op te lijsten in welke straten of pleinen mogelijk onthard zou kunnen worden. Tot onze grote vreugde zien we her en der dat die onthardingen uitgevoerd worden. We willen dan ook de mensen van het bestuur oprecht bedanken die dit hebben uitgevoerd, ondersteund en beslist. Het gebeurt niet niet zo vaak in gemeenten dat ideeën van de oppositie worden gerecupereerd.
Antwoord schepen W. Claes: We hebben niks tegen goede ideeën uitvoeren en hebben er nog wat extra toegevoegd: bv. begraafplaats, Meylweg,… Ondertussen hebben we dit geclusterd en is dit in uitvoering. We houden onze ogen en oren open en als er effectief zaken zijn die we kunnen doen, gaan we dat doen. De Biesaard is ook al uitgevoerd, evenals in Nerenaard en aan Hof van Riet in Waarloos.
De voorzitter sluit de zitting op 13/03/2023 om 21:29.
Namens Gemeenteraad,
Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter