Terug
Gepubliceerd op 16/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/02/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/02/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41

        Besluit

        Er waren geen publieksvragen.

      • Naamswijziging fractie "Open VLD" naar fractie "VLD + Lokaal" - Kennisname

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De namen van de fracties worden bepaald op de installatievergadering en kunnen slechts wijzigen in het geval dat alle leden van een fractie daartoe hun schriftelijke instemming geven. 

        Er blijkt geen regel te bestaan die bepaalt of een wijziging van de naam van een fractie tijdens de lokale zittingsperiode mogelijk is. In een schriftelijke vraag nr. 288 in het Vlaams parlement dd. 16/02/2012 vinden we als antwoord van toenmalig minister Geert Bourgeois het volgende terug: “De minister heeft geen bezwaar tegen een naamswijziging van een fractie op voorwaarde dat alle gemeenteraadsleden die tot die fractie behoren daarmee instemmen. Het lijkt mij logisch dat wanneer een nationale partij haar naam verandert deze nieuwe naam ook mag worden aangenomen op het lokale niveau. Ook een lokale lijst die haar naam wil veranderen, kan dat als alle leden van de fractie daarmee instemmen. Voor de goede orde lijkt het mij wel aangewezen dat deze instemming schriftelijk wordt gegeven zodat in de zitting van de gemeenteraad hiervan akte kan worden genomen. Het is uiteraard verboden dat een fractie - zelfs met de instemming van alle leden van die fractie - de naam van een bestaande fractie aanneemt.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de naamswijziging van fractie Open VLD naar fractie VLD + Lokaal.

      • Onafhankelijk raadslid - Felicia Van Thuyne - Kennisname

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op 26 januari 2024 vernamen de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester en de algemeen directeur via de media dat raadslid Felicia Van Thuyne als onafhankelijk raadslid wenst te zetelen. Felicia Van Thuyne bevestigt deze uitdrukkelijke wens ten aanzien van de gemeenteraad. Als gevolg hiervan kan raadslid Van Thuyne niet langer effectief lid zijn van de raadscommissie samenleven en vrije tijd.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:

        • Art. 36 § 1: Een of meer gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn, vormen een fractie
        • Art. 37 § 3: Als een gemeenteraadslid uitdrukkelijk aan de gemeenteraad meedeelt dat het niet meer wil behoren tot zijn fractie, kan dat gemeenteraadslid niet meer zetelen, noch als lid van deze fractie, noch als lid van een andere fractie. Het verlaten van een gemeenteraadslid van de fractie na de vaststelling van de samenstelling van de fractie op de installatievergadering heeft geen gevolgen voor het oorspronkelijk aantal leden die de betrokken fractie in de commissies heeft zoals berekend overeenkomstig artikel 36, § 2 van het huishoudelijk reglement. De gemeenteraadsleden die niet (meer) behoren tot een fractie zetelen als onafhankelijk raadslid.
        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van de uitdrukkelijke wens van raadslid Felicia Van Thuyne om de rest van de bestuursperiode te zetelen als onafhankelijk raadslid en dus niet langer deel uit te maken van de fractie CD&V.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 15 januari 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op 15 januari 2024 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-gemeenteraad

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 januari 2024 worden goedgekeurd.

      • Overdracht pensioenlasten personeel AGB Kontich aan gemeente Kontich - Bilaterale overeenkomst responsabiliseringsbijdrage - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Met ingang van 1 januari 2021 werd het technisch personeel (exploitatie, toezicht en onderhoud) en het zwembadpersoneel (redders-kassiers) overgedragen van het AGB naar de gemeente. De rechtspositieregeling van het personeel van het AGB werd afgestemd op de bestaande rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel. In totaal werden er 10 statutairen en 8 contractuele personeelsleden overgedragen. 

        Ter voorbereiding van deze overdracht contacteerde de dienst P&O de toenmalige instantie RSZPPO om na te vragen wat er allemaal in orde moest worden gebracht. Er werd niets teruggekoppeld over een pensioenlastconventie die tussen beide entiteiten moest worden opgesteld. In navolging daarvan betaalden we in november en december 2022 de responsabiliseringsbijdrage van het AGB voor het jaar 2021 en in november- december 2023 de responsabiliseringsbijdrage van 2022 voor het AGB, hoewel de entiteit geen personeelsleden meer onder zich had gedurende deze 2 jaren. 

        Bij de ondersteuning door het accountingbedrijf Moore Public (voormalig Q&A) kreeg de financiële dienst de opmerking dat de responsabiliseringsbijdragen niet meer moesten betaald worden bij het AGB en dat er een pensioenlastconventie moest worden opgesteld om de pensioenlasten ook goed overgedragen te krijgen. 

        Naar aanleiding van deze overdracht komen het AGB en de gemeente, die beiden voor hun statutair personeel aangesloten zijn bij het Gesolidariseerd Pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen, overeenkomstig de FPD-mededeling 2017/1, overeen dat de volgende pensioenlasten aan de gemeente worden overgedragen. Dit houdt in dat deze ten laste zullen worden gelegd van de gemeente in plaats van het AGB voor de bepaling van de eventueel verschuldigde responsabiliseringsbijdrage voor de jaren 2023 en volgende. De facturen voor de jaren 2021 en 2022 zijn reeds betaald, en worden niet meer gecrediteerd. De facturen die we zullen ontvangen in november- december 2024 en die gaan over het jaar 2023 zullen gebaseerd zijn op de overgedragen personeelsleden aan de gemeente, en niet langer berekend zijn op de gegevens van het AGB;

        • De lopende rustpensioenen, de pensioenaandelen, of de pensioengedeelten in deze pensioenen die betrekking hebben op diensten gepresteerd door de gewezen statutaire personeelsleden van het AGB die tewerkgesteld waren in de overgedragen activiteit evenals de overlevingspensioenen van hun rechthebbenden, de pensioenaandelen of de pensioengedeelten in deze pensioenen die zijn ingegaan vóór 1 januari 2021 naar rato van de aanneembare jaren gepresteerd in de exploitatie van de sportaccommodaties. In bijlage 1 van de onderhavige overeenkomst is de nominatieve lijst van begunstigden van de rust- en overlevingspensioenen opgenomen, die lopende waren op 31 december 2020 ten gunste van de gewezen statutaire personeelsleden van het AGB die tewerkgesteld waren in de overgedragen activiteit, en hun rechthebbenden, en waarvan de last wordt toegewezen aan de gemeente in plaats van het AGB.
        • De toekomstige rustpensioenen, pensioenaandelen of pensioengedeelten in deze pensioenen die betrekking hebben op diensten gepresteerd door de statutaire personeelsleden van het AGB die tewerkgesteld waren in de overgedragen activiteit en overgedragen werden aan de gemeente op 1 januari 2021 naar rato van de aanneembare jaren gepresteerd in het AGB. De nominatieve lijst van deze personeelsleden is opgenomen in bijlage 2 van de onderhavige overeenkomst - evenals de toekomstige overlevingspensioenen van de rechthebbenden van voormelde personeelsleden, de pensioenaandelen of de pensioengedeelten in deze pensioenen met betrekking tot voormelde aanneembare diensten die vóór 1 januari 2021 gepresteerd werden bij het AGB.
        • De toekomstige rustpensioenen, pensioenaandelen of pensioengedeelten in deze pensioenen die betrekking hebben op de diensten gepresteerd door de statutaire en contractuele personeelsleden van het AGB die tewerkgesteld waren in de overgedragen activiteit maar die vóór 1 januari 2021 bij dit bestuur uit dienst zijn getreden, en die nog niet met pensioen of overleden zijn, naar rato van de aanneembare jaren gepresteerd in het AGB. De nominatieve lijst van deze werknemers is opgenomen in bijlage 3 van de onderhavige overeenkomst - evenals de toekomstige overlevingspensioenen van de rechthebbenden van voormelde personeelsleden, de pensioenaandelen of de pensioengedeelten in deze pensioenen met betrekking tot voormelde aanneembare diensten die vóór 1 januari 2021 gepresteerd werden bij het AGB.
        • De lopende rustpensioenen, pensioenaandelen of pensioengedeelten in deze pensioenen die betrekking hebben op de diensten gepresteerd door de contractuele werknemers van het AGB die tewerkgesteld waren in de overgedragen activiteit maar die vóór 1 januari 2021 bij dit bestuur uit dienst zijn getreden, met pensioen zijn gegaan of zijn overleden, naar rato van de aanneembare jaren gepresteerd in het AGB. De nominatieve lijst van deze werknemers is opgenomen in bijlage 4 van de onderhavige overeenkomst - evenals de overlevingspensioenen van de rechthebbenden van voormelde werknemers, de pensioenaandelen of de pensioengedeelten in deze pensioenen met betrekking tot voormelde aanneembare diensten die vóór 1 januari 2021 gepresteerd werden bij het AGB.
        Bevoegdheid
        • Artikel 41 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247
        • Artikel 9 en 11 van de beheersovereenkomst van 17 juni 2019 tussen gemeente en AGB Kontich
        Juridische Grond(en)
        • Artikel 185§3 van het decreet lokaal bestuur
        • Artikel 143/9 van de Rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel
        • Wet van 24 oktober 2011 tot vrijwaring van een duurzame financiering van de pensioenen van de vastbenoemde personeelsleden van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van de lokale politiezones, tot wijziging van de wet van 6 mei 2002 tot oprichting van het fonds voor de pensioenen van de geïntegreerde politie en houdende bijzondere bepalingen inzake sociale zekerheid en houdende diverse wijzigingsbepalingen (B.S., 3 november 2011)
        • Artikelen 20/1 en 20/2 van de wet van 24 oktober 2011, ingevoegd bij de artikelen 33 en 34 van de wet van 5 mei 2014 betreffende diverse aangelegenheden inzake pensioenen van de overheidssector (B.S., 2 juni 2014)
        • Besluit CBS van 24/09/2020 betreffende de overdracht van het personeel van het AGB aan gemeente Kontich
        • Besluit CBS van 3/12/2020 betreffende de overdracht van het personeel van het AGB aan gemeente Kontich
        • Besluit gemeenteraad van 19/10/2020 betreffende de overdracht van het personeel van het AGB aan gemeente Kontich
        • Besluit CBS van 22/01/2024 betreffende de overdracht van de pensioenlasten van het AGB aan gemeente Kontich
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt goed dat de pensioenlasten van onderstaande personeelsgroepen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023 overgedragen worden van het AGB Kontich naar de gemeente Kontich:

        • De begunstigden van rust- en overlevingspensioenen die lopende waren op 31 december 2020 ten gunste van de gewezen statutaire personeelsleden van het AGB die tewerkgesteld waren in de exploitatie van de sportaccommodaties en hun rechthebbenden, en waarvan de last is toegewezen aan de gemeente in plaats van het AGB.
        • De statutaire personeelsleden van het AGB die tewerkgesteld waren in de overgedragen activiteit, en die werden overgedragen aan de gemeente op 1 januari 2021.
        • De contractuele en statutaire personeelsleden van het AGB die tewerkgesteld waren in de overgedragen activiteit, maar die het bestuur hebben verlaten vóór 1 januari 2021 en die nog niet gepensioneerd of overleden zijn.
        • De begunstigden van overlevings- en rustpensioenen die lopende waren op 1 januari 2021 ten gunste van de gewezen contractuele werknemers van het AGB die tewerkgesteld waren in de overgedragen activiteit, of van hun rechthebbenden voor 1 januari 2021.
      • Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform (VIP) en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed was tot begin 2023 versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu-informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moesten tot dan nog vaak manueel worden opgezocht. Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) heeft daar verandering in gebracht. Het VIP is een generiek gegevensindelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.

        In zitting van 21 november 2022 heeft de gemeenteraad de aansluiting tot het VIP goedgekeurd.

        Sinds begin januari 2023 verlopen aanvragen door notarissen en vastgoedmakelaars via het VIP.

        Vanaf 1 februari 2024 zullen ook burger en andere aanvragers vastgoedinformatie dienen op te vragen via het VIP.

        Wijzigingen ten opzicht van november 2022:

        1. Doorheen de volledige toetredingsovereenkomst: 
          1. doorheen de volledige tekst werden de woorden "lokaal bestuur" vervangen door "de gemeente" dit omdat in principe de OCMW's ook behoren tot lokale besturen en deze vallen buiten de scope van de overeenkomst. Om verwarring te vermijden werd dit dus aangepast naar "de gemeente".
          2. De datum van het decreet werd ingevuld, dit is 22 december 2023.
          3. Verder werden ook nog een aantal kleine foutjes aangepast.
        2. Bepalingen geldend tussen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken:
          1. In het voorwerp (punt 2.1) werd de zin "zoals vastgesteld in de informatieclassificatie van de Vlaamse overheid" geschrapt aangezien dit niet van toepassing is voor de gemeenten. Dit is echter wel behouden in bijlage 4 aangezien Athumi zich wel moet houden aan de technische en organisatorische maatregelen die vastgelegd zijn in dit raamwerk.
          2. Bij de technische en organisatorische maatregelen (punt 2.14) werd "op gezette tijdstippen" vervangen door "minstens eenmaal per jaar" om meer duidelijkheid te bieden over de periodiciteit van evaluatie van de maatregelen.
        3. Bepalingen geldend tussen verwerkingsverantwoordelijke en verwerker:
          1. Er werd een punt 3.2.1 toegevoegd rond het principe van self-billing met de verduidelijking dat Athumi maandelijks een afrekeningsstuk zal opmaken met de verschuldigde bronretributies.
          2. Bij naleving wetgeving (punt 3.3.) werd de eerste zin geschrapt aangezien deze dubbel stond.
          3. Bij controle (punt 3.9) werd termijn om Athumi in te lichten over een audit verlaagt van 30 dagen naar 15 dagen. In hetzelfde punt werd een verduidelijking toegevoegd dat bij verweer van Athumi tegen een audit er zal overgegaan worden tot een onderling overleg met de gemeente om tot een oplossing te komen om de audit alsnog te laten doorgaan.
        4. Wijziging bijlage 3
          1. De verwerker Atos werd geschrapt aangezien deze verwerker nu onder de naam Eviden valt.
          2. Er werden contactgegevens toegevoegd voor de verschillende DPO's van de verwerkers.
        Bevoegdheid

        Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Juridische Grond(en)
        • Artikel 173 van de Grondwet
        • Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur.
        • Artikel 21, eerste lid van het decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform
        • Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2019
        Inspraak en advies

        De ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie werd besproken op de raadscommissie omgeving dd. 5/02/2024.

        Financiële weerslag - BBC

        Opbrengst van € 95,00 per opvraging van vastgoedinformatie

        Besluit

        Artikel 1 - Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

        2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

        3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

        4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;

        5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

        6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;

        8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;

        9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

        10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

        15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;  

        Artikel 2 - Algemeen

        De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

        Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Kontich een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

        Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie

        Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

        Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.

        De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

        Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

        • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
        • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • gerechtelijke overheden;
        • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
        • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

        Artikel 4 - Bedrag

        Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

        Voorwerp aanvraag

        Retributiebedrag per kadastraal perceel

        Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

         95 EUR

        Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

        Artikel 5 - Inning

        Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

        Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens

        §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Kontich en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

        Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Kontich wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

        De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Kontich en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.

        Artikel 7 – Ondertekening

        De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Kontich via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering

        Dit reglement vervangt vanaf heden alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

        Artikel 9 - Bekendmaking

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      • Huurovereenkomst tussen Pegode vzw en Lokaal Bestuur Kontich voor ruimte gelegen te Antwerpsesteenweg 62 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Sinds 15 februari 2020 heeft Pegode vzw zijn intrek genomen in de gemeentelijke ruimte van de Antwerpsesteenweg 62 te Kontich. Zij betrekken hiervoor het linker gedeelte van het gebouw en gebruiken ook een gezamenlijk gedeelte oorspronkelijk in gedeeld gebruik met Sociaal verhuurkantoor Woonweb. Na stopzetting van de huur door SVK woonweb en de toekomstige mogelijke inhuizing van het Vredegerecht is er aan Pegode gevraagd om de intrek te nemen in het rechtergedeelte van het gebouw.

        Hiertoe is een addendum opgemaakt om de overbrugging van de werkzaamheden mogelijk te maken en vanaf 1 april 2024 zal Pegode dan ook hun intrek nemen in het rechtse gedeelte van het gebouw. Deze nieuwe huurovereenkomst wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 41

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Inspraak en advies
        • Gemeenteraad 20/1/2020 huurovereenkomst van 15/2/2020 tot 31/12/2023
        • CBS 18/12/2023 addendum aan de huurovereenkomst van 1/1/2024 tot en met 31/3/2024
        • RC Omgeving 5/2/2024
        Financiële weerslag - BBC

        Huur te innen bij Pegode vzw van € 2.000 per maand of 24.000 € per jaar

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het addendum bij de huurovereenkomst goed tussen Pegode vzw en Lokaal Bestuur Kontich voor een ruimte gelegen te Antwerpsesteenweg 62 te Kontich.

      • Watergevoelige openruimtegebieden (WORG) - ‘Vallei Babbelsebeek’ - Gunstig advies

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Feiten en context

        De Vlaamse Regering beslist tot voorlopige aanduiding van het gebied ‘Vallei Babbelsebeek’ in Kontich als watergevoelig openruimtegebied (WORG). Het gebied is onbebouwd en bestaat uit bos, graslanden en een vijver. Het ligt volgens het gewestplan in gebied voor ambachtelijke bedrijven en kmo’s en industriegebied. Verder bebouwen van gebieden met een waterproblematiek kan leiden tot grotere overstromingsrisico's op andere plaatsen. De procedure om WORG's aan te duiden is daarom ingeschreven in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, om de belangen van het watersysteem te beschermen. Daarbij zijn de stedenbouwkundige voorschriften bepaald die garanderen dat het gebied onbebouwd kan blijven en kan functioneren als onderdeel van het watersysteem. De Vlaamse minister, bevoegd voor Omgeving, zal hierover een openbaar onderzoek organiseren en een individuele kennisgeving sturen naar de eigenaars van percelen die geheel of gedeeltelijk binnen deze voorlopige aanduiding liggen.

        In Kontich wordt als WORG de hele zone tussen de KMO-zone Blauwe Steen, de Pauwhoevestraat en Duffelsesteenweg herbestemd, goed voor 11,8 ha bouwvrij gebied. Het belang van het bewaren van deze natuurlijke overstromingszone kan niet voldoende benadrukt worden. Een groot gedeelte van de aangeduide WORG is trouwens al in de praktijk gebracht. Ruim 7 ha is al in eigendom van Natuurpunt voor de uitbouw van natuurgebied Schapenhagen en dus al ingericht als WORG i.s.m. de dienst integraal waterbeheer van de provincie Antwerpen. Sindsdien zijn er afwaarts nog amper overstromingsproblemen geweest in de woonwijken van Kontich-Kazerne. Helaas zijn die er nog wel in de KMO-zone Blauwe Steen, maar zowel op 14 januari als op 14 november 2023 stopte het tijdig met regenen. Het ingerichte gebied heeft Kontich-Kazerne veel ellende bespaard, maar zat die 2 dagen ook wel vol.

        De gemeente Kontich heeft nu ook na lang onderhandelen 3 percelen bijna aangekocht, na akkoord met de eigenaars. De bedoeling is om in samenwerking met DIW en Natuurpunt ook deze percelen in te richten als natte natuur zodat de bergingscapaciteit in het gebied wordt verhoogd. De gemeente kan wanneer ze de grond heeft aangekocht planschade krijgen.

        Met de afbakening van dit WORG wordt in deze zone een bouwstop gehouden. Hoe die bouwvrije zone precies moet ingericht worden daar spreekt de Vlaamse regering zich niet over uit, het is aan de gemeente of provincies om dit alsnog te verduidelijken in een RUP.

        Tijdens het openbaar onderzoek dat loopt van 9 januari 2024 tot 8 maart 2024 (periode van 60 dagen) dient zowel de GECORO als de gemeenteraad advies te geven over deze voorlopige afbakening van de WORG.

        Er werd door het college ook voorgesteld om advies te vragen aan de gemeentelijke milieuraad.

        Uiterlijk 15 maart moeten adviezen en eventuele ingediende bezwaarschriften bij het CIW toekomen.

        Bevoegdheid

        Het is op voorstel van Vlaams minister Zuhal Demir dat deze afbakening plaatsvindt. Het afbakenen van WORG's is een bevoegdheid van de Vlaamse regering. 

        De gemeenteraad en de GECORO moet hierover advies verlenen, zoals voorzien in de procedure.

        Juridische Grond(en)
        • de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, artikel 5.6.8, § 1, tweede lid, en § 2, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 8 december 2017; -
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juni 2018 houdende nadere regels voor de aanduiding van watergevoelige openruimtegebieden; -
        • het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, artikel 1.3.1.1, §1, eerste lid, gewijzigd bij het decreet van 24 juni 2022; -
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, gewijzigd bij het besluit van 25 november 2022.
        • collegebesluit van 4 juni 2018 - Voorlopige aanduiding watergevoelige open ruimtegebieden - advies aan het CIW
        Inspraak en advies

        Er wordt een openbaar onderzoek gehouden van 9 januari 2024 tot en met 8 maart 2024. De reacties en adviezen moeten voor 15 maart 2023 overgemaakt zijn aan het CIW.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad geeft een gunstig advies voor de afbakening van het watergevoelige openruimtegebied (WORG), de ‘Vallei Babbelsebeek’.

      • Rubensstraat 104+ - Aankoop restperceel i.h.k.v. realisatie fietstunnel - Ontwerpakte - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Feiten en context

        Ter realisatie van de fietstunnel tussen Kontich-Centrum en Kontich Sint-Rita te kunnen realiseren is het noodzakelijk om over te gaan tot verwerving van een restperceel in de Rubensstraat.

        Een schattingsverslag werd opgemaakt door ADM Group. De marktwaarde van het restperceel bedraagt € 41.000,00. De eigenaar is bereid om het restperceel tegen schattingsprijs te verkopen.

        Notaris Ilse Janssens heeft een ontwerpakte tot aankoop van het restperceel van (n)Extensa opgemaakt.

        Na verwerving zal het restperceel gevoegd worden bij het openbaar domein.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Inspraak en advies

        Het dossier werd besproken op de raadscommissie Omgeving dd. 5/02/2024.

        Financiële weerslag - BBC

        Uitgave: € 41.000,00

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpakte tot aankoop van een restperceel voor de realisatie van de fietstunnel ter hoogte van Rubensstraat 104+

        Art. 2.

        De gemeenteraad keurt de ontwerpakte goed, opgemaakt door notaris Ilse Janssens tot aankoop van het restperceel, Afdeling 1 sectie B nummer 305 02 A, van (n)Extensa.

      • Verkaveling 061/358(00) - Deken Jozef Van Herckstraat/Vitsenveld/Josse Clymansstraat - Ontwerpakte kostenloze grondafstand - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Feiten en context

        Het college van burgemeester en schepenen heeft op 10 maart 2016 een verkavelingsvergunning met kenmerk 061/358(00) afgeleverd aan Matexi.

        Aan deze vergunning werd als voorwaarde gekoppeld dat de openbare wegenis, brandweg, parkeerplaatsen, groen, trage wegverbindingen, openbare ruimten en wadi's gratis moeten overgedragen worden aan de gemeente Kontich.

        Het betreft:

        • een grond met alle aanhorigheden kadastraal gekend onder sectie E nummer 180 D 22 P0000 voor een oppervlakte van zesduizend negenhonderdzesenveertig vierkante meter (6.946m²).
        • een grond en alle aanhorigheden kadastraal gekend onder sectie E nummer 180 L 15 P0000 voor een oppervlakte van tweehonderd en elf vierkante meter (211m²).

        Op 6 april 2021 werd overgegaan tot definitieve oplevering.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur bevoegd.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Inspraak en advies

        Het dossier werd besproken op de raadscommissie omgeving dd. 5 februari 2024.

        Financiële weerslag - BBC

        Kosteloze grondafstand

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de ontwerpakte van kosteloze grondafstand binnen de verkaveling 061/358(00) goed.

      • Omgevingsvergunning OMV_2023008469 - Beekboshoek 69 - Ontwerpakte grondruil - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeenteraad heeft in zitting van 15 mei 2023 het rooilijnplan '12901Jplanrooilijnen20230118_14903_.pdf' goedgekeurd.

        De nieuwe rooilijn heeft een impact op de eigendomsstructuur, nl.:

        • 18m² zou gevoegd worden bij het openbaar domein;
        • 26m² zou gevoegd worden bij het perceel van de woning met als adres Beekboshoek 69.

        Op 5 juni 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning verleend voor het verbouwen van de bestaande woning.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Inspraak en advies

        Het dossier werd besproken op de commissie omgeving van 5 februari 2024.

        Financiële weerslag - BBC

        Kosteloze grondruil

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de ontwerpakte van grondruil in uitvoering van de omgevingsvergunning OMV_2023008469 goed.

      • Pronkenbergstraat - Ontwerpakte grondruil - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Feiten en context

        Om de heraanleg van de Pronkenbergstraat enkele jaren geleden mogelijk te maken diende er een deel van een privaat perceel ingenomen te worden. Een grondruil zou onmiddellijk volgen. In 2017 werd de vraag aan notaris Ilse Janssens gesteld tot opmaak van een ontwerpakte zodoende de in feiten reeds gerealiseerde grondruil ook op administratief vlak in orde zou zijn.

        De notaris bezorgde de ontwerpakte op 23 januari 2024. Het betreft volgende grondruil:

        A. De heer Johan Mylemans ruilt een deel van de percelen ten kadaster gekend onder sectie C nummers 125 K deel, 125 H deel, 125 G deel en 149 deel voor een oppervlakte van 1137m² volgens opmetingsplan met de gemeente Kontich. De delen van de percelen zijn afgebeeld als deel B op het opmetingsplan.

        De gemeente Kontich ruilt een deel van het openbaar domein ten kadaster gekend onder sectie C nummer 675 A P met een oppervlakte van 24m² volgens opmetingsplan met de heer Johan Mylemans. Het perceel is afgebeeld als deel A op het opmetingsplan.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur.

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Inspraak en advies

        Het dossier werd besproken op de raadscommissie omgeving op 5 februari 2024.

        Financiële weerslag - BBC

        Kosteloze grondruil

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt de ontwerpakte van grondruil in de Pronkenbergstraat goed.

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Wim Annaert, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Marc Bellinkx, Felicia Van Thuyne, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nele Van der Spiegel, Raadslid
        Besluit

        Mondelinge vraag 1

        Marc Van den Brande: Een aantal zebrapaden in onze gemeente zijn zeer afgesleten of beschadigd:

        • zebrapad in de Witvrouwenveldstraat, waar deze aansluit op de Kruisschanslei
        • zebrapad in de Mechelsesteenweg ter hoogte van het vredegerecht, en ook op een aantal andere locaties in de Mechelsesteenweg
        • zebrapad Duffelshoek, waar deze aansluit op het rond punt aan de Holle Weg en Scheihagenstraat

        Dat zijn allemaal plaatsen waar het zone 30 is en toch wel gevaarlijk is. De wegcode zegt dat voetgangers overal mogen oversteken binnen zone 30, maar enkel op een zebrapad hebben ze voorrang. Ik stel voor om systematisch te controleren waar het nodig is om nieuwe zebrapaden te schilderen en vroeg me af of er voor de door mij genoemde locaties extra onderhoudsbeurten voorzien zijn?

        Willem Wevers: Het is inderdaad opvallend. We hebben een systeem waarbij het onderhoud jaarlijks gebeurt door een onderaannemer, maar vorig jaar is dit klaarblijkelijk niet gebeurd. Normaal gezien gebeurt het onderhoud in augustus, maar we hebben de onderaannemer gevraagd om dit nu al in het voorjaar te doen. Hiervoor moet het wel minstens 15 graden zijn, dus het zal vermoedelijk ten vroegste voor maart zijn.

        Mondelinge vraag 2 + aansluitende vragen

        Marjan De Nayer: Ik heb een vraag in verband met de veiligheid bij het oversteken voor voetgangers en fietsers in de Prins Boudewijnlaan. Het oversteken gebeurt daar in 2 fasen, wat verwarrend werkt: Je staat al een hele tijd te wachten voor een rood licht en je ziet in de verte groen licht en het is een automatisme dat je vertrekt (terwijl het eerste licht waar je voor staat dus nog rood is). Ik vraag me af wat de reden is voor het oversteken in 2 fasen?

        Willem Wevers: Zoveel mogelijk kruispunten op gewestwegen worden conflictvrij gemaakt, maar dat zorgt ervoor dat de doorstroming vertraagd wordt, doordat ieder type weggebruiker zijn eigen cyclus krijgt. De Prins Boudewijnlaan is heel lang om over te steken, dus ik vermoed dat als je fietser/voetgangers in één keer wilt laten oversteken, je die heel veel tijd moet geven, waardoor er file ontstaat. Ik vermoed dat ze dit daarom in 2 fasen doen, zodat dit gecombineerd wordt met ander verkeer dat dan ook conflictvrij kan doorrijden. Ik vermoed dat het vooral te maken heeft met te vermijden dat er te lange fasen groen zijn, waardoor teveel andere verkeersbewegingen niet mogelijk zijn en filevorming ontstaat, wat dan weer andere problemen veroorzaakt. Ik begrijp uw bezorgdheid en zal de vraag op een volgend overleg stellen.

        Marjan De Nayer: Ik heb nog een vraag over de andere gewestweg, met fietsers die dubbel kunnen oversteken in de 2 richtingen. In de praktijk kan dat, maar het mag niet want de lichten duiden anders aan.

        Willem Wevers: Dit heb ik 2 weken geleden nog eens gevraagd op het overleg. Ik krijg niet uitgelegd waarom fietsers op dat moment geen groen krijgen, er is geen goede uitleg voor. Ze gaan mij de uitleg bezorgen.

        Marjan De Nayer: Wij zijn in de zomer in Valencia geweest en het viel mij op dat het ook anders kan. Het viel mij op hoe lang het licht daar groen bleef voor voetgangers en fietsers om een brede baan over te steken. Zelfs oude mensen en mensen in een rolstoel konden volledig oversteken. Het zijn keuzes die gemaakt worden, bij ons waarschijnlijk om de doorstroming voor autoverkeer te verbeteren.

        Willem Wevers: Ik ben het daar niet mee eens. Je moet pragmatisch zijn en als je het onmogelijk maakt om kruispunten op de Expressweg deftig af te wikkelen, dan staat heel het centrum elke morgen muurvast, wat ook niet veilig is voor fietsers en voetgangers. Je moet daar redelijk in zijn. Ze zijn bezig om elk kruispunt maximaal conflictvrij te maken. Er worden grote stappen gezet, zeker voor fietsers en voetgangers, maar je mag de andere stromen ook niet uit het oog verliezen, want dan creëer je elders problemen.

        Marc Bellinkx: Ik heb een aansluitende vraag. Ik heb ooit een mail gestuurd naar Agentschap Wegen en Verkeer: als je vroeger van de N171 kwam, stonden er aan de lichten van de Pierstraat ook lichten aan de overkant zodat je als automobilist kon zien wanneer het oranje werd voor het kruisend verkeer en je kon aanzetten om over te steken. Die lichten zijn weggehaald. Het antwoord was dat ze die lichten hebben weggehaald voor een vlottere afstroming, terwijl ik dit juist niet vlotter vind: Doordat die lichten er niet meer zijn, denk je vaak te vroeg dat je door mag, terwijl het kruisend verkeer al groen heeft. Dit is heel gevaarlijk als je links wilt afslaan.

        Willem Wevers: In principe heb je voor die afslaande bewegingen ontruimingspijlen die groen worden vanaf je mag oversteken. Het klopt dat die daar ooit stonden en we hebben de vraag gesteld om die terug te zetten en ze gaan dat ook doen. Ze willen dat kruispunt ook conflictvrij maken trouwens, het hangt ook een beetje samen met de fietstunnel. Maar ze gaan hier voorlopig geen investeringen in doen, omdat het conflictvrij maken van het kruispunt ook in de pijplijn zit. Vanmorgen werd dit voor de eerste keer op een provinciale commissie verkeersveiligheid besproken.

        Peter Lambrechts: In Waarloos stelt de dorpsraad zich de vraag of je ook zoiets kan hebben als ‘fietsaanrijdingen’. Twee fietsers die vanuit 90 graden tegenover elkaar komen aangereden denken dat het kruispunt conflictvrij is, zien elkaar niet aankomen en kunnen elkaar met grote snelheid aanrijden. Men heeft ook gevraagd om de drukknop aan de apotheker in Waarloos te bekijken, wat is daarin de stand van zaken?

        Willem Wevers: Dit moet ik nog navragen.

        Fons Francken: Zijn regenboogkleurige oversteekplaatsen wettelijk?

        Willem Wevers: Volgens de wegcode is er geen enkel probleem. Een zebrapad bestaat uit witte strepen, de kleuren tussen die witte strepen maken niet uit.

De voorzitter sluit de zitting op 19/02/2024 om 21:32.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter