Terug
Gepubliceerd op 17/10/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 18/09/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 18/09/2023 om 20:01.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Publieksvragen.

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Juridische Grond(en)

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd op 21 januari 2019, in het bijzonder art. 41.

        Besluit

        Geen publieksvragen.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 14 juni 2023 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op 14 juni 2023 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 juni 2023 worden goedgekeurd.

      • Notulen en zittingsverslag gemeenteraad van 19 juni 2023 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op 19 juni 2023 vond een gemeenteraad plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.

        De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://kontich.notubiz.be/

        Bevoegdheid

        Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)
        • Art. 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Art. 277 § 1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 21 januari 2019.
        Besluit

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 juni 2023 worden goedgekeurd.

      • Veerle Vandenbulcke - Installatie en eedaflegging raadslid

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De gemeenteraad heeft kennis genomen van het ontslag van raadslid Marion De Bock via haar schrijven aan de voorzitter van de gemeenteraad dd. 14 juli 2023. 

        Uit het PV van de verkiezingsuitslag van 14 oktober 2018 blijkt dat als eerstvolgende opvolger is gerangschikt op lijst 2, N-VA:

        • Dhr. Hederik Tijs -> Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat hij niet aan alle verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet

        De eerste opvolger, dhr. Hederik Tijs, voldoet niet meer aan alle verkiesbaarheidsvoorwaarden (verblijft in het buitenland)

        De tweede opvolger, mevr. Veerle Vandenbulcke, leverde op 24 juli 2023 alle nodige documenten binnen.

        Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat zij aan alle verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet.

        Mevr. Veerle Vandenbulcke zal vanaf haar aanstelling de plaats van mevr. Marion De Bock innemen in de rol als lid van de raadscommissies ondersteuning en omgeving.

        Bevoegdheid
        • Art. 6  § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad de geloofsbrieven van de gemeenteraadsleden onderzoekt. De verkozen raadsleden leggen, voor ze hun mandaat aanvaarden, in openbare vergadering de voorgeschreven eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
        • Art. 14 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het gemeenteraadslid dat ontslag neemt, wordt vervangen door zijn opvolger.
        • De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6 § 3.
        • De eedaflegging gebeurt in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
        Juridische Grond(en)
        • Art. 8, 13 en 70 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 16 oktober 2018 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
        • Proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau van 14 oktober 2018.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad stelt, na onderzoek van de geloofsbrieven, vast dat Veerle Vandenbulcke niet opgehouden heeft de bij de wet/decreet voorgeschreven verkiesbaarheidsvereisten te vervullen (goedkeuring geloofsbrieven), zodat kan worden overgegaan tot de eedaflegging.

        Mevrouw Veerle Vandenbulcke legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af, luidende als volgt:

        ‘Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.’

        Zij wordt door de voorzitter als gemeenteraadslid aangesteld verklaard vanaf heden.

        Van de eedaflegging wordt een afzonderlijke akte opgesteld.

      • Wijziging en aanstelling voorzitter raadscommissie Burger en Welzijn vanaf 18 september 2023 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad commissies kan oprichten. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.

        De raad kiest onder zijn leden de voorzitter(s) van de raadscommissie(s). De burgemeester of schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een gemeenteraadscommissie.

        Op 3 januari 2019 legde Guido Daelemans zijn eed af als raadslid.

        Guido Daelemans volgt Marion De Bock op als voorzitter van de raadscommissie burger & Welzijn.

        Bevoegdheid

        Art. 37 § 1 van het decreet lokaal bestuur Kontich bepaalt dat de gemeenteraad commissies kan oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden.

        Juridische Grond(en)

        Art. 37 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, heden goedgekeurd.

        Besluit

        Artikel 1

        De raad neemt kennis van de volgende ingediende voordracht voor de rol van voorzitter van de raadscommissie burger & Welzijn vanaf 18 september 2023: Guido Daelemans, en stelt vast dat deze ontvankelijk is.

        Art. 2

        Uit de opneming van de geheime stemming blijkt:

        dat Guido Daeleman24 ja stemmen, 0 neen stemmen en 0 onthoudingen bekomt van de 24 geldig uitgebrachte stemmen;

        Bijgevolg wordt de volgende voorzitter van de raadscommissie burger en welzijn aangesteld verklaard vanaf 18 september 2023: Guido Daelemans

      • Wijziging en aanstelling voorzitter raadscommissie Samenleven & Vrije tijd vanaf 18 september 2023 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad commissies kan oprichten. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.

        De raad kiest onder zijn leden de voorzitter(s) van de raadscommissie(s). De burgemeester of schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een gemeenteraadscommissie.

        Op 17 januari 2022 legde Anja Poortmans haar eed af als raadslid.

        Anja Poortmans volgt Marion De Bock op als voorzitter van de raadscommissie Samenleven & Vrije Tijd.

        Bevoegdheid

        Art. 37 § 1 van het decreet lokaal bestuur Kontich bepaalt dat de gemeenteraad commissies kan oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden.

        Juridische Grond(en)

        Art. 37 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, heden goedgekeurd.

        Besluit

        Artikel 1

        De raad neemt kennis van de volgende ingediende voordracht voor de rol van voorzitter van de raadscommissie Samenleven & Vrije tijd vanaf 18 september 2023 : Anja Poortmans en stelt vast dat deze ontvankelijk is.

        Art. 2

        Uit de opneming van de geheime stemming blijkt:

        dat Anja Poortmans, 23 ja stemmen, 1 neen stemmen en 0 onthoudingen bekomt van de 24 geldig uitgebrachte stemmen;

        Bijgevolg wordt de volgende voorzitter van de raadscommissie ondersteuning aangesteld verklaard vanaf 18 september 2023: Anja Poortmans

      • Wijziging samenstelling raadscommissies vanaf 18 september 2023 - Kennisneming

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Naar aanleiding van het ontslag van Marion De Bock als raadslid vanaf 18 september 2023 en de installatie en eedaflegging van respectievelijk Veerle Vandenbulcke als raadslid vanaf 18 september 2023 wijzigt ook de samenstelling van de raadscommissies. Artikel 37 §4 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de burgemeester of schepenen geen voorzitter kunnen zijn van een gemeenteraadscommissie.

        Bevoegdheid

        Artikel 37 decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad commissies kan oprichten die samengesteld zijn uit gemeenteraadsleden.

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, dd. 21 januari 2019 en latere aanpassingen
        Besluit

        Enig artikel.

        De raad neemt kennis van de volgende gewijzigde samenstelling van de raadscommissies naar aanleiding van de installatie van het nieuwe raadslid, Veerle Vandenbulcke vanaf 18 september 2023:

        Commissie ondersteuning: Ann Dierickx (voorzitter), Anja Poortmans, Peter Lambrechts, Guido Daelemans, Ronny Roofthooft, Joost Fillet, Marc Bellinkx, Walter Claes, Marc Van den Brande, Luc Blommaerts en Veerle Vandenbulcke.

        Commissie omgeving: Guido Daelemans (voorzitter), Anja Poortmans, Peter Lambrechts, Ann Dierickx, Ronny Roofthooft, Wim Annaert, Nele Van der Spiegel, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Fons Francken, en Veerle Vandenbulcke.

        Commissie samenleven en vrije tijd: Anja Poortmans (voorzitter), Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Ann Dierickx, Ronny Roofthooft, Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Luc Blommaerts, Felicia Van Thuyne, Walter Claes en Veerle Vandenbulcke.

        Commissie burger en welzijn Guido Daelemans (voorzitter), Yvonne De Ridder, Mia Wauters, Ann Dierickx, Ronny Roofthooft, Joost Fillet, Marjan De Nayer, Begga Van Linden, Eric Van den Eynde, Fons Francken en Veerle Vandenbulcke.

      • Schrijven Agentschap Binnenlands Bestuur m.b.t. het reglement "Contantbelasting op inname openbaar domein vanaf 1 mei 2023 tot en met 31 december 2025" - Kennisname

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Uit de brief van Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) dd. 1 juni 2023 blijkt dat er geen belasting voor langdurig parkeren op de openbare weg kan worden gevestigd, hoewel deze belasting vervat zit in ons reglement "contantbelasting op inname openbaar domein vanaf 1 mei 2023 tot en met 31 december 2025", dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 april 2023. Telefonisch contact met Michaël Cornelis, jurist binnen Team Fiscaliteit van het Agentschap Binnenlands Bestuur, bevestigt dat we de overige delen van het belastingreglement in afwachting van een aanpassing nog wel mochten blijven toepassen. De aanpassing van het reglement staat geagendeerd op de eerstvolgende gemeenteraad.

        Artikel 4 (d) van het belastingreglement bepaalt:

        “Voor de voertuigen en aanhangwagens die wederrechtelijk de openbare weg van de gemeente Kontich innemen, wordt vanaf de 8ste dag na de verzending van het GAS-proces-verbaal aan de eigenaar of de houder van de nummerplaat van het voertuig, een belasting van 3 euro per dag en per voertuig/aanhangwagen aangerekend.”

        Voor langdurig parkeren kan echter geen belasting worden aangerekend. De beperking van het langdurig parkeren is immers niet gedepenaliseerd. De gemeente gaat haar fiscale bevoegdheid te buiten door een belasting te heffen op een misdrijf. Het belastbaar feit ‘langdurig parkeren’ valt samen met de strafrechtelijke inbreuk en dit is niet toegelaten.

        Het reglement is op basis van deze opmerking aangepast en wordt vandaag ter goedkeuring aan de raad voorgelegd.

        Bevoegdheid

        Artikel 332 §1 decreet lokaal bestuur

        Juridische Grond(en)
        • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzingen. Dit decreet regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de gemeentebelasting.
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt, overeenkomstig art. 332 §1 van het decreet lokaal bestuur, kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur dd. 1 juni 2023 betreffende het reglement "Contantbelasting op inname openbaar domein vanaf 1 mei 2023 tot en met 31 december 2025".

      • Aanpassing reglement contantbelasting op inname openbaar domein vanaf 19 september 2023 tot en met 31 december 2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        In gevolge het nieuwe terrasreglement werd de contantbelasting inname openbaar domein aangepast met vermelding van de kostprijs voor de eilandterrassen buiten de gevelbreedte.  Deze eilandterrassen mogen geïnstalleerd worden vanaf 1 mei tot 30 september.

        De toelating tot het in gebruik nemen van het openbaar domein dient elektronisch te worden aangevraagd en betaald.

        Het reglement wordt aangepast na opmerking van agentschap Binnenlands bestuur.

        Artikel 4 (d) van het belastingreglement bepaalt:
        “Voor de voertuigen en aanhangwagens die wederrechtelijk de openbare weg van de gemeente Kontich innemen, wordt vanaf de 8ste dag na de verzending van het GAS-proces-verbaal aan de eigenaar of de houder van de nummerplaat van het voertuig, een belasting van 3 euro per dag en per voertuig/aanhangwagen aangerekend.”

        Opmerking Binnenlands bestuur :

        Voor langdurig parkeren kan echter geen belasting worden aangerekend. De beperking van het langdurig parkeren is immers niet gedepenaliseerd. De gemeente gaat haar fiscale bevoegdheid te buiten door een belasting te heffen op een misdrijf. Het belastbaar feit ‘langdurig parkeren’ valt samen met de strafrechtelijke inbreuk en dit is niet toegelaten.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de contantbelasting op de inname openbaar domein van 19 september 2023 tot en met 31 december 2025 goed.
        Het huidige reglement wordt aangepast na opmerking van het agentschap Binnenland bestuur (zie bijlage).

        Art. 2.

        Met ingang van 19 september 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een belasting geheven op de inname van het openbaar domein ten laste van diegenen die:
        a) containers plaatsen op de openbare weg of een gedeelte hiervan.
        b) bij bouw- of verbouwingswerken, een deel van het openbaar afsluiten of laten afsluiten.
        c) schutsels, stellingen, werfketen, torenkranen, betonpompen, chapewagens, hoogtewerkers, bouwliften, graafmachines, bouwmaterialen, ... (niet limitatieve opsomming) en alle andere constructies, voertuigen, machines en werktuigen plaatsen of laten plaatsen ten gevolge van bouwwerken en verbouwingswerken.  De voertuigen die belast werden overeenkomstig dit reglement worden niet aangesproken in de belasting op het parkeren in de blauwe zone.          
        d) niet-rijvaardige voertuigen en aanhangwagens die langer dan 24 u een plaats op de openbare weg innemen en waarvoor reeds een GAS-proces-verbaal werd opgesteld.  Onder aanhangwagens worden alle voertuigen verstaan die dienen om bevestigd te worden aan een trekhaak van een trekkend voertuig.
        e) een eilandterras buiten de gevelbreedte plaatsen.

        Art. 3.

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
        Openbaar domein: de openbare weg inclusief voet- en fietspaden en parkeerruimte (al dan niet afgebakend) en de groene ruimten, wandelplaatsen, parken, pleinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de openbare weg, die openstaan voor het verkeer van personen.
        Eilandterras buiten de gevelbreedte: Een eilandterras is een terras dat niet tegen de gevel van een horecazaak gesitueerd is.  Een eilandterras buiten de gevelbreedte kan enkel toegestaan worden als het voetpad minimum 2 meter diep is. Tussen de ingang van de uitbating en het eigenlijke terras mag zich geen rijweg of openbare weg bevinden, tenzij deze ingericht is als woonerf. De diepte van het terras wordt bepaald in functie van de grootte van het plein of straat.  Dit terras mag enkel geplaatst worden van 1 mei tot en met 30 september. Het opstellen van de terrassen mag gebeuren in de week van de 1ste mei en het verwijderen dient te gebeuren voor 1 oktober.

        Art. 4.

        De belasting wordt als volgt vastgesteld:
        a) voor containers, bij inname van het openbaar domein (of gedeeltelijke inname), vanaf de vierde werkdag, waarbij zaterdag en zondag als 1 werkdag worden beschouwd, 12 euro per dag en per container met een minimum van 36 euro.  De dagen van plaatsen en van wegnemen van de containers worden voor een volledige dag gerekend.
        b) voor elke andere inname van het openbaar domein naar aanleiding van bouw- of verbouwingswerken vanaf de vierde dag, waarbij zaterdag en zondag als 1 werkdag worden beschouwd, 0,60 euro per dag en per m² ingenomen oppervlakte van het openbaar domein, met een minimum van 75 euro.  Gedeelten van een vierkante meter worden afgerond naar boven.  De dagen van het plaatsen en van het wegnemen worden voor een volledige dag gerekend.
        c) voor het afsluiten van een straat voor meer dan 2 uren wordt een kost van 75 euro per begonnen dag aangerekend.
        d) voor het plaatsen van een eilandterras buiten de gevelbreedte wordt een kost van 0,25 euro/m² per dag aangerekend.  Gedeelten van een vierkante meter worden afgerond naar boven.  De dagen van het plaatsen en van het wegnemen worden voor een volledige dag gerekend.

        Art. 5.

        Op het eerste verzoek van het gemeentebestuur moet, binnen de 24 uren, de ingenomen oppervlakte worden vrijgemaakt, zo niet zal de opruiming gebeuren door of in opdracht van het gemeentebestuur en worden de kosten verhaald op de aanvrager, en indien deze niet bekend is op de bouwheer.

        Art. 6.

        Van de belasting zijn vrijgesteld de inname van het openbaar domein ten gevolge van:
        a) het oprichten of verbouwen van woongelegenheden door de Vlaamse Maatschappij voor sociaal wonen of door haar gewestelijke en/of plaatselijke bouwmaatschappijen;
        b) het verbouwen van door brand vernielde of beschadigde gebouwen;
        c) werken uitgevoerd door of in opdracht van openbare besturen, en daarmee gelijkgestelde instellingen, en de werken van water-, gas-, telefoon- of elektriciteitsmaatschappijen;

        Art. 7.

        De belasting valt ten laste van de natuurlijke of rechtspersonen die de betrokken werken uitvoert of de ruimte op het openbaar domein inneemt.
        De belastingplichtige is ertoe gehouden voor de inname van het openbaar domein het online aanvraagformulier in te vullen.  Voor het vaststellen van het tijdsverloop is het belangrijk dat de betrokkenen tijdig de juiste data en oppervlakte of eventuele wijzigingen in het elektronisch systeem doorgeven om de nodige vaststellingen te kunnen doen.  Onder tijdig wordt verstaan:
        - Container (geheel of gedeeltijk) op de rijbaan: 10 werkdagen op voorhand aanvragen
        - Container op bestaande parkeerplaatsen: 5 werkdagen op voorhand aanvragen
        - Stelling of hekwerk: 5 werkdagen op voorhand aanvragen
        - Eilandterras: 60 kalenderdagen op voorhand aanvragen

        Art. 8.

        De betaling dient op elektronische wijze te gebeuren bij de aanvraag.
        Het openbaar domein kan pas worden ingenomen na betaling van de contantbelasting.

        Art. 9.

        Bij gebrek aan een aangifte binnen de gestelde termijn of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belasting van ambtswege ingekohierd.  De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting.

        Art. 10.

        Dit reglement heft alle voorgaande raadsbesluiten betreffende de contantbelasting op de inname openbaar domein op.

      • Aanpassing politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op basis van artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, verder Wegverkeerswet genoemd, kan een stad of gemeente overtredingen betreffende beperkte snelheidsovertredingen sanctioneren met een gemeentelijke administratieve geldboete.

        Artikel 29quater van de Wegverkeerswet bepaalt de voorwaarden, procedures en modaliteiten verbonden aan deze gemeentelijke administratieve geldboetes.

        De gemeenteraad heeft op 17 oktober 2022 het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5)  goedgekeurd. De inhoud van artikel 29quater van de Wegverkeerwet werd integraal opgenomen in dit politiereglement.

        Op 21 april 2023 werd in het Belgisch Staatsblad het (herstel)decreet van 23 maart 2023 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid gepubliceerd.

        Artikel 2 van dit decreet wijzigt de inhoud van artikel 29quater §4 van de Wegverkeerswet.

        Zo wordt o.m. de termijn die de sanctionerend ambtenaar heeft om verweermiddelen te beantwoorden aangepast van 30 naar 90 dagen.

        Deze wijzigingen zijn in werking getreden op 1 mei 2023. Om de tekst van het politiereglement GAS 5 in overeenstemming te brengen met artikel 29quater §4 van de Wegverkeerswet, moet de tekst van het politiereglement GAS 5 aangepast worden.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aangepaste tekst van het politiereglement GAS 5 goed te keuren.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, Art. 40 - 41

        Juridische Grond(en)

        Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29quater.

        Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119, 119bis en 135, §2.

        Decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41. tweede lid, 2°.

        Decreet over het lokaal bestuur, Artikel 288.

        Decreet over diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, de weginfrastructuur en het

        wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid , artikel 2.

        Financiële weerslag - BBC

        Het goedkeuren van deze politieverordening heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur. De kostprijs voor de afhandeling van de dossiers GAS 5 zal worden verrekend in de eindafrekening van IGEAN.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de aanpassing van het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) - zoals in bijlage opgenomen goed.

        Art. 2.

        Het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen vervangt het eerdere politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen en treedt in werking op 19 september 2023.

      • Aanpassing schoolreglement A-HA! School 2023-2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Op voordracht van OVSG dienen er talrijke relevante wijzigingen doorgevoerd te worden in het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool AHA!.

        De directeur van A-HA! school integreerde alle nieuwe artikelen en correcties in het schoolreglement. Het bevat eveneens verwijzingen naar wetgeving waaraan men refereert.

        De geel gemarkeerde tekstgedeelten (in het reglement in bijlage) zijn de wettelijke aanpassingen conform de versie van OVSG en enkele aanpassingen vanuit de schoolpraktijk:

        Volgende elementen zijn onderwerp van aanvulling of wijziging:

        • Integratie van 'Deconnectie' en afspraken rond communicatie met de ouders

        • Decreet Leersteun (vroeger M-Decreet)

        • De maximumfactuur voor kleuter en lagere school, conform de geldende wetgeving

        Daarnaast is er, zoals reeds toegelicht op de raadscommissie van 5 juni ll., een nieuwe werking aanstaande in de kleuterafdeling die voorwerp zal zijn van een schoolbrochure.

        Vanaf het schooljaar 2023-2024, per 1 september, wenst de kleuterafdeling van A-HA! school te werken met jaarklassen: 3-, 4- en 5-jarigen.
        Wie dus op 1 september tussen de 2,5 jaar en 3 jaar is, start in de eerste kleuterklas.
        Vanaf januari 2024 vormen alle leerlingen met geboortejaar 2021 een aparte klas en telt de kleuterschool 4 kleuterklassen:
        •    2,5- jarigen
        •    3-jarigen
        •    4-jarigen
        •    5-jarigen
        Bevoegdheid

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3 en artikel 56

        Juridische Grond(en)
        • Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 31,34, 37, 27bis, en 53
        • De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs
        • De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement
        • De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs
        • De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 17 juni 1997 betreffende tijdelijk onderwijs aan huis, permanent onderwijs aan huis en vrijstelling van leerplicht  in het basisonderwijs
        Inspraak en advies

        De betrokken leerkrachten zijn voorstander van de vermelde nieuwe manier van werken in de kleuterafdeling.

        Gunstig advies van de schoolraad, d.d. 20/06/2023

        Financiële weerslag - BBC

        Geen

        Besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring door het CBS van het vernieuwde schoolreglement van de gemeentelijke basisschool A-HA!

        Art. 2

        De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe werking in de kleuterafdeling van de gemeentelijke basisschool A-HA!

      • Retributiereglement voor werken door gemeentepersoneel voor derden op openbaar domein - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Dit reglement vervangt het voorgaande reglement vastgelegd in GR van 16/12/2019.

        Het reglement wordt uitgebreid zodat ook loonkosten van al het personeel van het lokaal bestuur, en niet enkel de technische dienst, kunnen worden teruggevorderd.

        De kostprijzen van gebruikte materialen werden geactualiseerd en de bepaling van art.4 in het oude reglement over de inname van openbaar domein werd geschrapt want overbodig, dit zit nu vervat in het vernieuwde retributiereglement inname openbaar domein.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        DLB artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de reglementen vast.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt volgend retributiereglement goed:

        Artikel 1.

        De tarieven voor aanrekening van prestaties en de terbeschikkingstelling van materialen door de het gemeentepersoneel aan derden worden vastgesteld volgens het waardebepalingsformulier vastgesteld CBS dd 28/08/23, met ingang van 1 oktober 2023.

        Art. 2.

        Dit reglement vervangt het voorgaande reglement vastgelegd in GR van 16/12/2019.

        Art. 3.

        De in artikel 1 opgenomen lijst is niet limitatief. Kosten die gemaakt worden door gemeentepersoneel voor derden zullen aangerekend worden op basis van factuurprijs materialen opgeteld met werkelijke prestaties (manuren) en administratiekost zoals bepaald in artikel 1.

        Prestaties van andere leveranciers in opdracht van gemeentepersoneel, voor rekening van derden, worden doorgerekend met verhoging van administratieve kosten en werkuren van gemeentepersoneel.

        Art. 4.

        Afschrift van deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan het secretariaat, de personeelsdienst, de financiële dienst, de communicatiedienst, de dienst omgeving en de technisch dienst.

      • Reglement systeem van ontzorging voor de bestrijding van Aziatische hoornaar - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De Aziatisch hoornaar (Vespa velutina) is een invasieve exoot die er nu in slaagt zich vlot voor te planten in onze streken. Deze soort verstoord de inheemse ecologie en ook honingbijen zijn het slachtoffer.

        Op diverse niveaus wordt momenteel nagegaan of en hoe de bestrijding van de Aziatische hoornaar kan worden ondersteund, bijvoorbeeld door de uitwerking van een subsidiereglement.

        Via Vespa-Watch, de organisatie die zich ermee bezighoudt in Vlaanderen, worden bestrijders opgeleid die dan een erkenning krijgen na deze opleiding.

        Zo zou het Agentschap van Bos en Natuur bezig zijn met de opmaak van een raamcontract voor bestrijding op haar eigen percelen en op openbaar domein, maar is ze niet van plan om nog ondersteuning te bieden voor particulieren. De departementen Omgeving en Landbouw zouden discussiëren onder wiens bevoegdheid de bestrijding valt.

        Vanuit de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en Netwerk Brandweer is inmiddels aan de Vlaamse Overheid de vraag gesteld om met een plan van aanpak en een budget te komen, maar hierover is er grote onduidelijkheid

        Als lokaal bestuur wensen we echter deze discussie niet af te wachten en willen we zelf actie ondernemen door een subsidie toe te kennen totdat er een overkoepelend bestrijdingsplan uitgewerkt wordt.

        De vraagprijzen van de erkende Aziatische hoornaar bestrijders in de provincie Antwerpen zijn gelijkgesteld. Het bedrag is 40.00 euro voor een primair nest en 120.00 euro/uur voor een secundair nest. Daar komen wel nog 0.4246 euro/km transportkosten bij. Voor een secundair nest is een uur voorzien. Eventuele overtijd wordt aan 10.00 euro/5 min aangerekend.

        De kosten voor de privépersoon zou nog slechts 20 euro voor een primair nest en 70 euro voor een secundair nest bedragen (of max helft van de kost), op die manier hopen we dat mensen vlotter tot bestrijding van deze invasieve exoot overgaan, bovendien krijgen we een nog beter zicht hoe ernstig de plaag is omdat alle deze verdelgingen gekend zijn.

        Door zelf een erkend verdelger aan te stellen ontzorgen we bovendien de mensen naar een zoektocht voor een verdelger en garanderen we dat de verdelger ook de juiste handelingen uitvoert en bovendien de mensen grondig en correct informeren.

        Bevoegdheid

        Het college doet een voorstel om een ontzorgingsreglement te agenderen op de gemeenteraad om de bestrijding van de Aziatische hoornaar te organiseren.

        Juridische Grond(en)

        Volgens artikel 57 §3 3° van het decreet is het college bevoegd voor het financieel beheer.

        De gemeenteraad dient het reglement ontzorging goed te keuren.

        Inspraak en advies

        Sinds 2016 is de Aziatisch hoornaar in België waargenomen. In het voorjaar 2021 werden ook de eerste Aziatische Hoornaars in Kontich gemeld.

        Deze wespensoort heeft een grote impact op onze honingbijen en de biodiversiteit en dient daarom binnen de perken gehouden te worden.

        De Aziatische hoornaar jaagt in groep op honingbijen voor de ingang van kasten. Het zijn opportunistische rovers die evengoed andere insecten als voedselbron gebruiken. Honingbijen hebben voorlopig weinig verweer tegen deze nieuwe belager. Ze zijn niet aangepast aan deze nieuwe uitheemse belager.

        Omwille van haar impact op de biodiversiteit, is de Aziatische hoornaar, sinds augustus 2016 opgenomen op de Europese Unielijst met zorgwekkende invasieve exoten. Lidstaten van de EU zijn verplicht om de soort bij waarneming te vernietigen.

        Om de Aziatische hoornaar binnen de perken te houden is het vernietigen van de nesten de meest efficiënte manier. Elk nest die blijft hangen zorgt voor 5 tot 10 overlevende koninginnen die het volgende jaar elk een nieuw nest bouwen. Een uitvliegende koningin kan tot 60 km ver vliegen waardoor het nodig is om zowel op openbaar als op privédomein zoveel mogelijk nesten te verdelgen.

        Om burgers te ontzorgen passen we hetzelfde systeem toe als voor de eikenprocessierups. Naar bestrijding van processierupsen toe bleek dit een efficiënte manier. Hierdoor wordt vermeden dat de burger. voor alle kosten moet opdraaien, zelf prijzen moet vragen, zelf een erkende verdelger moet zoeken/contacteren en voorkomen we tevens dat niet erkende bestrijders de bestrijding niet volgens de regels van de kunst zouden uitvoeren met alle gevolgen van dien.

        Het ontzorgingssysteem bestaat dus uit de aanstelling van een erkende Aziatische hoornaar bestrijder door de gemeente zelf, die de bestrijding via aanvraag op zich neemt. De verdelger komt op verzoek van de burger bestrijden en de burger betaalt een vaste kost zoals beschreven in het reglement. De rest van de factuur betaalt de gemeente binnen het kader van algemeen belang om deze invasieve soort klein te krijgen of minstens het probleem beheersbaar te houden.

        meer informatie: https://vespawatch.be

        Besluit

        Enig artikel

        De raad keurt onderstaand reglement goed:

        Artikel 1.

        De gemeente ondersteunt en ontzorgt privé-eigenaars bij de bestrijding van de Aziatische hoornaars (Vespa velutina) op privaat domein. Andere wespensoorten, de Europese hoornaar of aanverwante insecten vallen niet onder dit reglement.

        Art 2.

        De gemeente stelt hiervoor één of meerdere erkende Aziatische hoornaar bestrijder aan om waargenomen nesten zo snel mogelijk te verdelgen.

        Art 3.

        De privépersonen kunnen hun verzoek tot curatieve bestrijding richten aan het omgevingsloket en betalen respectievelijk volgende bedragen aan de gemeente:

        • Voor primaire nesten: 20 euro per nest.
        • Voor secundaire nesten: 70 euro per nest.

        Art 4.

        De burger dient het verschuldigde bedrag op rekening van het gemeentebestuur te storten vooraleer er opdracht door het omgevingsloket kan gegeven worden aan de Aziatische hoornaar bestrijder. De uiteindelijke kost van de interventies worden rechtstreeks aan de gemeente gefactureerd door de bestrijder en de meerkost van de interventie wordt door de gemeente betaald.

      • Actieplan brandveiligheid brandweerzone Rand - Advisering

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        Zoals op de zoneraad van 3 maart 2023 en op 6 juni 2023 via een online informatiesessie voor de raadsleden van de gemeenten van Brandweer Zone Rand werd toegelicht, is het wettelijk voorzien dat de zone een actieplan brandveiligheid ter advies voorlegt aan de gemeenteraden, waarna het formeel goedgekeurd kan worden door de zoneraad.

        Het actieplan dat in bijlage aan dit besluit wordt gehecht vindt zijn grondslag in het meerjarenbeleidsplan bedoeld in artikel 23 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en wordt ook concreet vermeld in het Koninklijk Besluit van 19 december 2014 tot vastlegging van de organisatie van de brandpreventie in de hulpverleningszones.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit plan gunstig te adviseren.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Het actieplan vindt zijn grondslag in het meerjarenbeleidsplan bedoeld in artikel 23 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en wordt ook concreet vermeld in het Koninklijk Besluit van 19 december 2014 tot vastlegging van de organisatie van de brandpreventie in de hulpverleningszones.
        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad neemt kennis van het actieplan brandveiligheid van Brandweer Zone Rand en geeft het plan een gunstig advies.

      • Rekening 2022 Kerkfabriek Sint-Rita - Advies

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Afwezig: Wim Annaert, Raadslid
        Feiten en context

        De rekening 2022 van de Kerkfabriek Sint-Rita werd gecoördineerd ingediend door het Centraal Kerkbestuur Kontich op 11/08/2023.

        Juridische Grond(en)

        Art. 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten aangaande de jaarrekeningen die zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur binnen 200 dagen.                 

        Financiële weerslag - BBC

        Financiële nota (zie bijlage)

        Toelichting (zie bijlage)

        Besluit

        Enig artikel

        Aan de rekening 2022 van de Kerkfabriek Sint-Rita wordt een gunstig advies gegeven.

      • ZORA Werkt! - Jaarverslag en jaarrekening ZORA wijkwerken 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Eind 2017 werd de interlokale verenging ZORA wijk-werken (regionale opvolger van het Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap - PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten.

        Vanaf 1 januari 2020 werd de dienstverlening rond Wijk-werken, arbeidstrajectbegeleiding & activering en de regierol sociale economie in één intergemeentelijke samenwerkingsverband geïntegreerd: ZORA Werkt.

        Het eerste werkjaar van de interlokale vereniging was 2018. Mortsel is de beherende gemeente van de ILV ZORA Wij-werken, Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem zijn de participerende gemeenten en OCMW's.

        De vereniging moet kostendekkend werken. De inkomsten worden aangewend voor de werkingsmiddelen, de eventuele coördinatiekost  en de personeelskost die de beherende gemeente maakt ter uitvoering van haar opdrachten voor de vereniging. De coördinatiekost die de beherende gemeente maakt, wordt vergoed volgens de afspraak die hierover in het beheerscomité wordt gemaakt.

        De financieel verantwoordelijke van de beherende gemeente staat in voor o.m. de voorbereiding van de begroting, het financieel verslag, de registratie van de financiële verrichtingen, de verantwoording van de middelen zoals voorgeschreven door de subsidiërende overheid,... van de vereniging.

        Het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW's nadat het beheerscomité ze heeft vastgelegd.  Het beheerscomité van de ILV ZORA Werkt heeft op 9/6//2023  het voorliggende jaarverslag vastgesteld.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is voor dit agendapunt bevoegd op grond van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur  van 22 december 2017.

        Juridische Grond(en)

        GR & RMW : 20 januari 2020: goedkeuring intergemeentelijke samenwerking - overeenkomst met statutaire draagkracht artikel 18: Budget en jaarrekening

        Besluit

        Enig artikel.

        De Gemeenteraad keurt het jaarverslag en de jaarrekening van ZORA Werkt! 2022 goed.

      • Wijziging statuten Sociale Raad - Kennisgeving

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Naar aanleiding van de stopzetting van de toegankelijkheidsraad en de opname van haar activiteiten binnen de sociale raad werden de statuten van de sociale raad geactualiseerd.

        In artikel 1 van hoofdstuk 1: Doel en structuur werd het doel van de toegankelijkheidsraad integraal overgenomen als volgt: 

        De Sociale Raad Kontich heeft als doel adviseren rond het algemeen welzijn en sociale problemen vanuit de samenleving.

        -        Dit kan gaan over (kans)armoede, onderbescherming, sociale huisvesting, betaalbare woongelegenheden, sociale tewerkstelling, familiale en/of gezinsondersteuning, e.d.

        -        De Sociale Raad heeft daarbij bijzonder aandacht voor diverse kwetsbare groepen.

        -        De Sociale Raad neemt tevens de functie op om het lokaal bestuur van Kontich te adviseren bij alle materies die het 
        gehandicaptenbeleid en een geïntegreerde toegankelijkheid aanbelangen en kan hiertoe initiatieven voor te stellen die:

        • de integratie en levenskwaliteit van personen met een beperking kunnen verbeteren;
        • de toegankelijkheid van een omgeving of gebouw, dienstverlening of informatie voor iedereen, maar bijzonder mensen met een beperking, bevordert.
        • een gunstige en aangename sfeer te scheppen die de integratie van mensen met een beperking in de gemeente Kontich te bevorderen.

        -        De Sociale Raad heeft ook een belangrijke antennefunctie voor het signaleren van concrete behoeften binnen Kontich op sociaal gebied.

        -        Daarnaast zal de Sociale Raad de wijze aangeven en stimuleren waarop burgers in de toekomst nog meer kunnen participeren aan de besluitvorming rond het sociaal beleid van het lokaal bestuur.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is voor dit agendapunt bevoegd op grond van artikel  41 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        13° het inrichten van adviesraden en overlegstructuren;

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - Artikel 304 van het DLB

        Besluit

        Artikel 1.

        De Gemeenteraad neemt kennis van de wijziging van de statuten van de sociale raad.

        Art. 2.

        De gemeenteraad  neemt kennis van de naamswijziging van de vzw Katholieke Vereniging voor Gehandicapten (KVG) in vzw KANDO.

      • Erfpachtovereenkomst voor het Klooster Holle Weg 2 tussen gemeente (erfpachtgever) en Woonmaatschappij Thuisrand (erfpachtnemer) - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Gezien de intentie van het gemeentebestuur van Kontich om het gebouw gelegen te Holle Weg 2, 2550 Kontich, in erfpacht te geven aan Woonmaatschappij Thuisrand, wordt heden deze beslissing ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, ter voorbereiding van het ondertekenen van de eigenlijke erfpachtovereenkomst.

        De intentie om het kloostergebouw aan te wenden voor sociale doeleinden (zijnde een gemengd project met sociale huurwoningen voor ouderen en een maatschappelijke functie op het gelijkvloers), lag reeds langer vast bij collegebesluit van 18/09/2017.

        Vervolgens werd, middels een samenwerkingsovereenkomst, De Ideale Woning aangesteld als bouwheer van het project door de gemeenteraad van 18/10/2021.

        De plannen werden, in hun huidige vorm (een buurtbibhuis op het volledige gelijkvloers en 7 sociale woningen op de 1ste en 2de verdieping), definitief goedgekeurd door het college op 2/03/2022.

        Inmiddels werd een omgevingsvergunning verleend voor de bouwplannen, bij collegebesluit van 16/01/2023.

        Vervolgens werden tevens de prekadastratieplannen ten behoeve van de erfpachtovereenkomst, goedgekeurd door het college van 14/06/2023.

        De volgende stap is dat de overdracht van zakelijk recht notarieel dient geformaliseerd te worden, dmv een erfpachtovereenkomst die 99 jaar zal bedragen.

        Deze erfpachtovereenkomst dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad, alvorens kan worden overgegaan tot overdracht van zakelijk recht.

        Bevoegdheid

        Artikel 41 decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017

        Besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad gaat akkoord met het geven in erfpacht van volgend gebouw aan Woonmaatschappij Thuisrand bv: Holle Weg 2, gekend als afd. 2; sectie E, nrs 189 D 13.

        Art. 2

        Daarnaast worden de volgende ruimtes ook in erfpacht gegeven:

        • 2 gedeeltes in de buiteninfrastructuur, zoals aangeduid op het plan vestiging erfpacht buiteninfrastructuur: "A 27,80m² fietsenberging" en,
        • 3 autostaanplaatsen B 36,00m², overeenkomstig de verdeling zoals besloten door het CBS dd. 13 februari 2023.
      • Samenwerkingsovereenkomst tussen Pidpa, gemeente Kontich en gemeente Rumst - Vernieuwen riolering en heraanleg Keizerenberg, Oude Waarloossteenweg, Herderstraat en Hondstraat - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        De wegenis in Keizerenberg, Oude Waarloossteenweg, Herderstraat en Hondstraat op grondgebied Kontich en deels op grondgebied Rumst verkeert in slechte staat en er is geen volwaardige riolering aanwezig. Voor de heraanleg van de bovenbouw, gecombineerd met de aanleg van een volledig gescheiden rioleringsstelsel, stelt Pidpa een samenwerkingsovereenkomst met gemeente Kontich en gemeente Rumst voor. Hierbij zal Pidpa optreden als bouwheer met de gemeenten als tweede bouwheer.

        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41

        Juridische Grond(en)

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst als bijlage voor vernieuwen riolering en heraanleg Keizerenberg, Oude Waarloossteenweg, Herderstraat en Hondstraat tussen Pidpa, gemeente Kontich en gemeente Rumst.

      • Bestek 'plan-MER algemeen bouwreglement 2020' - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Het voorwerp van de opdracht betreft het opstellen van een plan-MER voor het Algemeen Bouwreglement 2020. Het Algemeen Bouwreglement 2020 werd reeds onderworpen aan een plan-MER-screening. Dit werd echter onvoldoende bevonden door de Raad van State. Bij arrest van 9 juni 2023 vernietigde de RvS de raadsbeslissing tot goedkeuring van het Algemeen Bouwreglement 2020 wegens het ontbreken van een plan-MER.

        Voor de opmaak van een plan-MER-screening voor een algemeen bouwreglement is een sjabloon ter beschikking op de website van het Departement Omgeving. De opmaak van een plan-MER voor dergelijk instrument is op dit moment nog geen algemene praktijk, maar gezien een aantal recente arresten van de RvS en de RvVb is er de tendens dat een plan-MER-procedure dient gevolgd te worden hiervoor aangezien in vele gevallen niet tegelijk kan worden aangetoond dat het om een klein gebied op lokaal niveau gaat of om een kleine wijziging.

        Recente uitspraken van de RvS wijzen echter steeds meer in de richting van een plan-MER. Dit is met name het geval bij gebrekkige argumentatie van de screeningswaardigheid van het plan, gestoeld op de omvang van het plan waarop het betrekking heeft (een klein gebied op lokaal niveau) en/of om de wijzigingen die het plan veroorzaakt (een kleine wijziging). Een Algemeen bouwreglement voor het ganse grondgebied van de gemeente Kontich kan zich alvast niet beroepen op ‘klein gebied op lokaal niveau’ volgens het arrest van de RvS.


        Er kon aldus niet rechtsgeldig gebruik gemaakt worden van de uitzonderingsregeling opgenomen in artikel 4.2.3, §3 DABM. Een onderzoek naar de mogelijke aanzienlijke milieueffecten door middel van een volwaardig plan-MER is aldus noodzakelijk.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10°  van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017) 

        Juridische Grond(en)

        Art. 41, 10° (Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)

        Financiële weerslag - BBC

        De opdracht wordt geraamd op € 60.000 inclusief btw.

        Besluit

        Enig artikel.

        De gemeenteraad keurt het bestek voor de opmaak van een plan-MER voor de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'het algemeen bouwreglement 2020' goed.

      • Bestek en toetreding tot de aankoopcentrale voor het onderhoud van groendaken in diverse voorzieningen van het lokaal bestuur Kontich - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Groendaken, ook wel bekend als vegetatiedaken, zijn een innovatieve en duurzame manier om natuurlijke elementen in verstedelijkte gebieden te integreren. Ze bieden talloze voordelen, zoals het verminderen van de hitte-eilandeffecten, het verbeteren van de luchtkwaliteit, het bevorderen van de biodiversiteit en het verminderen van wateroverlast. Voor het Lokaal Bestuur Kontich bieden groendaken een uitgelezen kans om de ecologische voetafdruk te verkleinen en tegelijkertijd de leefbaarheid van de gemeente te vergroten.

        Groendaken spelen een essentiële rol in het bevorderen van natuur en groen in stedelijke omgevingen. Deze daken zijn begroeid met planten, grassen en/of sedum, waardoor ze een verscheidenheid aan voordelen bieden zowel voor het milieu als voor de leefbaarheid van steden. BV. een habitat voor insecten en vogels, en verminderen de waterafvoer naar riolen, waardoor de kans op overstromingen afneemt.

        Voordelen van Groendaken:

        • Verbeterde luchtkwaliteit: Groendaken filteren vervuilende stoffen uit de lucht en verhogen de zuurstofproductie.
        • Warmteregulatie: Ze verminderen het hitte-eilandeffect door warmte absorptie te verminderen.
        • Geluidsreductie: Groendaken dempen omgevingsgeluiden en creëren een rustige omgeving.
        • Biodiversiteit: Ze bieden leefruimte voor insecten, vogels en kleine dieren, wat de lokale biodiversiteit bevordert.
        • Waterbeheer: Groendaken verminderen waterafvoer naar het riool, waardoor het risico op overstromingen wordt verkleind.

        Onderhoud van Groendaken:

        • Regelmatige inspectie: Periodieke inspecties zijn essentieel om de algehele conditie van het groendak te controleren.
        • Onkruidbeheer: Het verwijderen van onkruid helpt concurrentie met de vegetatie te minimaliseren en het groendak gezond te houden.
        • Irrigatie: Afhankelijk van het klimaat en de vegetatiekeuze kan het nodig zijn om het groendak tijdig te bewateren.
        • Voedingsstoffen aanvullen: In sommige gevallen kan het nodig zijn om voedingsstoffen toe te voegen aan het substraat om de plantengroei te ondersteunen.
        • Controle op schade en plagen: Regelmatige inspecties helpen om vroegtijdig tekenen van schade of plagen te detecteren en aan te pakken.
        • Reparatie: Indien nodig moeten beschadigde delen van het groendak worden gerepareerd om lekkages te voorkomen.

        Diverse voorzieningen van het Lokaal Bestuur Kontich:

        • Openbare gebouwen: Groendaken kunnen worden geïmplementeerd op scholen, bibliotheken, gemeentehuizen, fietsenstallingen, bushaltes enz., waardoor deze faciliteiten groenere en milieuvriendelijkere ruimtes worden.
        • Parkeergarages: Groendaken op parkeerdekken helpen bij het verminderen van de warmteabsorptie en verbeteren de luchtkwaliteit rond deze faciliteiten.
        • Woningen en wooncomplexen: Bewoners kunnen genieten van de vele voordelen van groendaken, terwijl ze tegelijkertijd bijdragen aan de duurzaamheid van de gemeente.
        • Sportfaciliteiten: Groendaken op sportgebouwen en -complexen zorgen voor een aangename omgeving voor sporters en toeschouwers.

        Conclusie:

        Het jaarlijks onderhoud van groendaken in diverse voorzieningen van het Lokaal Bestuur Kontich is van cruciaal belang om de vele voordelen te behouden die ze bieden en ervoor te zorgen dat ze optimaal functioneren. Door regelmatig en deskundig onderhoud kunnen groendaken floreren en bijdragen aan een groenere, duurzamere en aangenamere leefomgeving voor alle inwoners van Kontich.

        Bevoegdheid

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen

        Juridische Grond(en)

        De Raad van Bestuur AGB is bevoegd voor het vaststellen van de wijze van gunning van opdrachten voor aannemingenvan werken, leveringen en diensten, en het vaststellen van de voorwaarden ervan, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1) een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur; 2) een opdracht die nominatieg is het vastgestelde budget is opgenomen (Statuten AGB Kontich, en latere wijzigingen (GR 17 juni 2019 en RVB 17 juni 2019) AGB huishoudelijk reglement 2019.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het ontwerp van onderhavig bestek betreffende 'Onderhoud van groendaken in diverse voorzieningen van het lokaal bestuur Kontich'. 

        Art. 2.

        De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het Autonoom Gemeentebedrijf Kontich om op te treden als aankoopcentrale voor het lokaal bestuur Kontich.

      • Bestek "Aanstellen ontwerper vernieuwen De Ploeg" - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        GR 20/06/2022 goedkeuring bestek GR 

        CBS 12/09/2022 stopzetten geen inschrijvers

        CBS 06/02/2023 stopzetten wegens budgettaire uitdagingen

        21/6/23 officiële bevestiging Ministrieel besluit van 14 juni 2023 tot het toekennen van subsidie voor transformatie van een leegstaand horecapand. Subsidiebedrag van 30% van de totaal geraamde kosten voor in totaal 1.439.422 euro aan investering waarvan 431.827 euro subsidie.


        Het gebouw De Ploeg op Sint-Jansplein is gemeentelijk bezit en heeft een bepaalde erfgoedwaarde.

        In BBC 2020-2025 is de vernieuwing/renovatie dan ook opgenomen om deze legislatuur uit te voeren.

        Het college heeft beslist om het gebouw een volledige herwaardering te geven met mogelijke horeca-uitbating, rekening houdende met de erfgoedwaarde, en mogelijkheid tot invulling van de 1ste en zolderverdieping in kader van erfgoedgerelateerde diensten.

        Voor het college is de erfgoedwaarde van het oudste private gebouw van Kontich zeer belangrijk.

         

        Bij AMJP 2023-1 is er in 2024 25.000 euro voorzien voor aanstellen ontwerper renovatie De Ploeg.

         

        Met de toezegging van de subsidie wil het cbs overgaan tot renovatie van dit historische gebouw waarbij in 1ste fase gelden moeten voorzien worden voor aanstellen ontwerper met een raming van 150.000 euro voor het totaalproject. Deze gelden moeten voorzien worden in 2023 en 2024.

         

        Voor het eigenlijke project wordt de investering geraamd op 1.439.422 euro exclusief BTW en moet voorzien worden in 2024.

         

        Het CBS vraagt aan de GR om deze gelden reeds te reserveren en te voorzien in de AMJP 2023-2 die eind december zal voorgelegd worden.


        Bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, behalve als het gaat om een van de volgende opdrachten 1)de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' 2) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (Art. 41, 10°  van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

        Financiële weerslag - BBC

        BBC 2020-2025

        Bij AMJP 2023-1 is er in 2024 25.000 euro voorzien voor aanstellen ontwerper renovatie De Ploeg.

        Met de toezegging van de subsidie wil het cbs overgaan tot renovatie van dit historische gebouw waarbij in 1ste fase gelden moeten voorzien worden voor aanstellen ontwerper met een raming van 150.000 euro voor het totaalproject. Deze gelden moeten voorzien worden in 2023 en 2024.

        Voor het eigenlijke project wordt de investering geraamd op 1.439.422 euro exclusief BTW en moet voorzien worden in 2024.

        Het CBS vraagt aan de GR om deze gelden reeds te reserveren en te voorzien in de AMJP 2023-2 die eind december zal voorgelegd worden.


        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt het bestek betreffende 'Aanstellen ontwerper vernieuwen De Ploeg' goed.

        Art. 2

        De gemeenteraad voorziet de nodige budgetten ter uitvoering van dit project en vraagt om deze mee te nemen in de budgetwijziging 2023/2.

      • Concessie parkeertoezicht blauwe zone 2024-2029 - Concessieleidraad - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Het betreft een concessie parkeertoezicht blauwe zone, georganiseerd vanuit de dienst omgeving, voor een periode van 5 jaar. 

        Looptijd :

        De looptijd van het contract is 5 jaar

        Periode :

        Start : 1 april 2024, Einde : 31 maart 2029

        Toelichting:

        Het gemeentebestuur van Kontich

         1. ontvangt een concessievergoeding welke wordt uitgedrukt in euro per retributie (30 euro). Onder III.1 Algemeen wordt het retributietarief toegelicht. De opdracht wordt gegund aan de dienstverlener die het hoogste bedrag in euro aanbiedt, rekening houdend met de gunningscriteria. Dit bedrag blijft onveranderd tijdens de ganse periode van het contract.

         2. draagt aan een concessiehouder het volledige beheer over met betrekking tot de blauwe zone. De overeenkomst heeft als doel de concessie van diensten betreffende (niet-limitatieve opsomming):

        => het verzekeren van de controle op de blauwe zones

        => het aanwerven en opleiden van voldoende parkeerwachters

        => het vaststellen van de niet-naleving van het retributiereglement op het parkeren en het uitschrijven van retributiebonnen

        => het innen en opvolgen van de uitgeschreven retributiebonnen en desgevallend het burgerrechtelijk invorderen van de niet betaalde retributiebonnen

        => het controleren van de betaling- en bezettingsgraad en het rapporteren ervan

        => controleren van alle blauwe zones

        => aanmaken en uitgeven van bewonerskaarten.


        De Concessie leidraad zal gepubliceerd worden op de gemeentelijke website. 

        Bevoegdheid

        Artikel 43, §2, 12° bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
        Vermits het voorwerp van deze beslissing een concessie van meer dan 9 jaar betreft, gaat het hier om een daad van beschikking.
        De uitzondering voor concessies van minder dan 9 jaar, zoals voorzien artikel 57, § 3, 8°, c), waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is, is hier dus niet van toepassing.

        Juridische Grond(en)
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
        • Wet betreffende de concessieovereenkomsten van 17 juni 2016
        Financiële weerslag - BBC

        De opdracht wordt beschouwd als een opdracht tegen betaling, zijnde een concessievergoeding.

        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de procedure en inhoud van de concessie leidraad betreffende de concessie parkeertoezicht blauwe zone 2024-2029.

        Art. 2.

        Het gemeenteraad keurt de concessie leidraad goed.

      • Raamovereenkomst PV-Panelen, perceel 2 van de Raamovereenkomst 'EE_2023_0_036' - Aansluiting aankoopcentrale Vlaams Energiebedrijf - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht. De aanbestedende overheid die beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Deze aansluiting verplicht de gemeente niet tot een effectieve plaatsing van een opdracht. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, conform het bestek, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund. 

        Deze overheidsopdracht heeft betrekking op het afsluiten van een raamovereenkomst waarbij de afdeling Energie-Efficiëntie van het Vlaams EnergieBedrijf (hierna “VEB”) diverse energiebesparende en renovatieoplossingen aanbiedt aan haar klanten,

        Via perceel 2 van deze Raamovereenkomst wil het VEB de plaatsing faciliteren van PV-panelen (met optioneel batterijopslag) op de daken van gebouwen of terreinen (incl. water, carports) die worden beheerd door of ter beschikking gesteld aan Opdrachtgevers.

        In dit perceel kunnen zonnepanelen geplaatst worden die binnen de scope van standaardprojecten vallen. Hieronder verstaan we: standaard dak-, grond- en carportopstellingen van zonnepaneelinstallaties, al dan niet inclusief kleinschalige (< 125 kWh) batterijopslag.

        Concrete Deelopdrachten worden in functie van hun ligging door het VEB toegewezen in Percelen 1 t.e.m. 4, aan de voor dat Perceel gekozen Inschrijver volgens haar rangschikking.

        De gekozen Inschrijver (Opdrachtnemer) moet in het kader van de Opdracht(en) o.a. instaan voor de haalbaarheidsstudie (met inschatting van te realiseren kWh op jaarbasis en terugverdientijd), het ontwerp, de levering, de installatie en de indienstneming van de installatie, inclusief alle nevenactiviteiten die noodzakelijk zijn om de opdracht tot een goed einde te brengen (bv. aanvragen netstudie, verzorgen stabiliteitsstudie, verzorgen keuringen, en dergelijke meer, de garanties en evenals het onderhoud- en monitoring gedurende de onderhoudsperiode (als vereiste optie), e.e.a. zoals nader omschreven in § 4.

        De concrete Opdrachten bestaan uit 4 Fases, waarvan één vast gedeelte (behoudens Perceel 5 waarbij twee vaste gedeelten), twee voorwaardelijke gedeelten (behoudens Perceel 5 waarbij 1 voorwaardelijke gedeelte) en één optioneel gedeelte:

        • Fase 1: Haalbaarheidsfase – vast gedeelte
        • Fase 2: Ontwerp- of offertefase – voorwaardelijk gedeelte (vast gedeelte bij Perceel 5)
        • Fase 3: Uitvoeringsfase (inclusief garantieperiode) – voorwaardelijk gedeelte
        • Fase 4: Onderhouds- en monitoringsfase – vereiste optie

        De CEO van het VEB beslist dat de Raamovereenkomst PV Panelen voor Perceel 2 wordt gegund aan:

        • Earth BV, ondernemingsnummer 0680.547.149, Kortrijksesteenweg 387, 8530 Harelbeke als eerst gerangschikte partij
        • Linea Trovata Suntec NV, ondernemingsnummer 0889.818.513, Mosten 14, 9160 Lokeren als tweede gerangschikte partij

        en dat elke Deelopdracht aangeboden zal worden volgens het mechanisme beschreven in het Bestek.

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen (art. 40, §2 Decreet over het Lokaal Bestuur), eventueel samen te lezen met artikel 41 Decreet over het Lokaal Bestuur.

         

        Juridische Grond(en)

        1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
        2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
        5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
        6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

        Financiële weerslag - BBC

         

        actie van het BBC 2.1.1 - opmaak en uitvoering van een duurzaam energie- en klimaatactieplan

        vermoedelijke investering eerste fase

        Gebouw Aantal panelen  Prijs
        Altena serviceflats 90  €         40.000
        Kerk Kokaz 50  €         28.000
        Technische dienst 500  €       183.823
        BKO centrum 14  €           8.729
        Bib centrum 72  €         29.185
        Altenea landhuis + kapel 113  €         61.190
        GASK academie 52  €         29.401
        Heemkundige kring 30  €         17.700
        FC Kontich  107  €         46.093
        VDP 154  €         65.758
        Totaal  1182  €       509.879


        Besluit

        Artikel 1.

        De gemeente Kontich sluit zich aan bij de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de plaatsing van de opdracht  ‘Raamovereenkomst plaatsen van PV-panelen op de daken van gebouwen van gebouwen of terreinen’ - ‘Perceel 2 - het plaatsen van PV-panelen op de daken van gebouwen of terreinen (incl. water)’  die door de aankoopcentrale zijn gegund aan de opdrachtnemers Earth BV, Kortrijksesteenweg 387, 8530 Harelbeke als eerst gerangschikte partij en Linea Trovata Suntec NV, Mosten 14, 9160 Lokeren als tweede gerangschikte partij

        Art. 2

        De opdrachten in het kader van dit raamcontract worden binnen de looptijd van de raamcontracten rechtstreeks door de gemeente gegund aan de gegunde zonder de betrokkenheid en aansprakelijkheid van Vlaams Energiebedrijf (VEB).

      • Mondelinge vragen.

        Aanwezig: Peter Lambrechts, Voorzitter
        Bart Seldeslachts, Burgemeester
        Luc Abrams, Marleen Van den Eynde, Wim Claes, Willem Wevers, Sophie Baeckelmans, Cindy Vanbaeden, Schepenen
        Ronny Roofthooft, Ann Dierickx, Veerle Vandenbulcke, Mia Wauters, Anja Poortmans, Yvonne De Ridder, Guido Daelemans, Walter Claes, Fons Francken, Luc Blommaerts, Begga Van linden, Marc Van den Brande, Eric Van den Eynde, Felicia Van Thuyne, Marc Bellinkx, Wim Annaert, Joost Fillet, Raadsleden
        Kizzy Rombaut, Waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Marjan De Nayer, Nele Van der Spiegel, Raadsleden
        Feiten en context

        1. Vraag raadslid J. Fillet - solidariteit Marokko, Libië

        De voorbije 10 dagen werden we weer geconfronteerd met enkele natuurrampen: ten eerste de ernstige aardbeving in Marokko. We moeten solidair zijn met Kontich en vragen dus om bv. 2.500€ per ramp te voorzien. Idem voor storm Daria in Libië, een hele kuststad weggevaagd. We vragen dus 2x om noodsteun te voorzien voor deze twee rampen.

        Antwoord schepen M. Van den Eynde Spijtig genoeg is het weeral zo ver, normaal gaat onze gemeente dit steunen, wordt normaal ook op mondiale raad voorgelegd.

        2. Vraag raadslid E. Van den Eynde - hernieuwing milieuvergunning technische dienst

        Ik heb in de collegebesluiten gelezen dat er een adviesbureau aangesteld werd voor de vernieuwing van de milieuvergunning van "de werf" en die vragen een slordige 10.000€ voor dat gebouw, waarmee een expert 3 weken bezig zal zijn. Ik vind dit absurd.

        Antwoord schepen S. Baeckelmans De afweging is in het college gemaakt en dit is uitvoerig besproken. Het studiebureau gaat hier 120u aan werken. Zij beschikken ook over de nodige templates en dergelijke meer. Voor onze diensten is dat veel intensiever omdat dit voor hen enorm belastend is en bovendien in conflict om eigen vergunningen te gaan uitschrijven.

        Raadslid E. Van den Eynde denkt dat "de werf" toch minder complex is dan het zwembad.

        Burgemeester B. Seldeslachts geeft aan dat die bedenkingen ook door het college zijn gemaakt. We hebben lang gewikt en gewogen en uitvoerig met de administratie overlegd. Het doet echter geen afbreuk aan de vaststelling dat studiebureaus veel geld verdienen aan dergelijke zaken.

         3. Vraag raadslid F. Van Thuyne - gevaarlijke (brom)fietsers gemeenteplein

        Op het gemeenteplein vliegen er fietsers en brommers door de straat. Kan daar iets aan gedaan worden want al paar keer kinderen aangereden? Er is ook veel schoolgaande jeugd te voet en die moeten ook oppassen voor deze roekeloze (brom)fietsers.

        Antwoord schepen W. Wevers  De vraag is ook gesteld aan onze mobiliteitsdienst en het is geagendeerd op de verkeerscel. Fietsers mogen daar niet 'vliegen', maar mogen wel fietsen op gemeenteplein. Het is ook niet altijd een probleem dat er daar gefietst wordt. Op momenten dat er veel mensen op het terras zitten, is dat wel moeilijk. Op de verkeerscel wordt verwezen naar bepaalde obstakels die fietsers iets trager doen rijden cfr. voorbeeld Antwerpen. Je zou mogen verwachten dat men zijn gezond verstand gebruikt, als je ziet dat er een terras is. Als we daar een bord zetten dat het niet mag, is het maar de vraag of degene die erdoor vliegen het dan niet meer gaan doen. We stellen voor om het eens samen te bekijken. We hebben bv. ook al gevraagd of we brommers daar kunnen weren, maar er mogen in het eerste stuk nog auto's parkeren. Het probleem wordt alleszins erkend.

        Raadslid M. Bellinkx zou een zig zag wegversperring tijdens spitsuren kunnen helpen? Onze schoolkinderen van St. Jozef zijn daar een deel van het probleem. Voor een brommer zou dat vervelend zijn.

        Besluit

        Er zijn 3 mondelinge vragen.

De voorzitter sluit de zitting op 18/09/2023 om 21:48.

Namens Gemeenteraad,

Kizzy Rombaut
Waarnemend algemeen directeur

Peter Lambrechts
Voorzitter