De voorzitter opent de zitting op 19/02/2024 om 20:38.
Op 15 januari 2024 vond een raad voor maatschappelijk welzijn plaats waarvan de notulen en het zittingsverslag in een volgende zitting moeten worden goedgekeurd.
De notulen zijn terug te vinden in bijlage, het zittingsverslag werd gepubliceerd op de gemeentewebsite en is raadpleegbaar via https://www.kontich.be/zittingsverslagen-ocmw-raad
Art. 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enig artikel.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 januari 2024 worden goedgekeurd.
Het lokaal bestuur Kontich wil gebruik maken van een software voor het beheren van de cliëntendossiers. De implementatie van zo een dossier werd met actie 533 bepaald in het meerjarenplan. Zo wil het bestuur volledig inzetten op digitale vernieuwing en efficiënter, plaatsonafhankelijk samenwerken in een veilige omgeving.
Deze aankoop zal een uitbreiding betekenen van de applicaties die reeds gebruikt worden op de sociale dienst. Momenteel worden de dossiers deels op papier en deels op de O-schijf bewaard. Daarnaast worden er aparte dossiers aangemaakt voor de inspecties. Hier zijn een aantal nadelen aan verbonden. Ten eerste zorgen de hybride dossiers voor moeilijker werken. Het is niet telkens duidelijk wat waar terug te vinden is. Daarnaast is het moeilijk wanneer een sociaal assistent op een thuisbezoek moet gaan. De vraag is nu of het papieren dossier meegenomen moet worden en hoe de digitale documenten bekeken kunnen worden bij een thuisbezoek. Daarnaast is deze situatie ook niet optimaal richting informatieveiligheid. De fileserver is vatbaar voor hackings en een papieren dossier waar slechts één versie van bestaat zou in principe te allen tijde in het gemeentehuis moeten blijven. Ten slotte willen we een verplichte informatiestructuur opleggen die afdoende is voor de verschillende documenten die in een cliëntendossier kunnen voorkomen, zodat de dossiers gelijkvormig gestructureerd zijn en makkelijker kunnen overgenomen worden door een andere maatschappelijke assistent.
De opdracht wordt uitgeschreven voor een periode van 5 jaar. De mogelijkheid om de opdracht te herhalen voor eenzelfde periode is voorzien, met een voorziene startdatum van 1 augustus 2024.
Overeenkomstig artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet) van de wet van 17 juni 2016, wordt de opdracht gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De raming bestaat uit volgende aspecten:
Instapkost + opleidingen: 4.500 euro
Jaarlijkse gebruikskost: 7.500 euro
Scanplatform: 2.500 euro
Raming voor opstart en 5 jaar gebruik: 44.500 euro
Rekening houdend met een eventuele herhaling (dewelke mee moet worden opgenomen in de bepaling van de procedure) komt dit neer op een totaal raming van 82.000 euro (opstart + scannen + 10 jaar gebruik). De mogelijkheid tot herhalen opdracht is enkel voorzien voor procedures met bekendmaking.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen (artikel 77, tweede lid van het decreet lokaal bestuur), eventueel samen te lezen met artikel 78, tweede lid, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
De implementatie en het eerste jaar exploitatie van het digitaal cliëntendossier is opgenomen in het investeringsbudget 2020/84091.
Enig artikel.
Goedkeuring wordt verleend aan onderhavig bestek voor de opdracht "Levering van een softwarepakket voor het digitaal beheren van de cliëntendossiers van het OCMW". De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, alsook de gunningswijze.
Er waren geen mondelinge vragen.
De voorzitter sluit de zitting op 19/02/2024 om 20:41.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Kizzy Rombaut
Algemeen directeur
Peter Lambrechts
Voorzitter