Terug
Gepubliceerd op 16/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 20:00

Subsidiereglement voor erkende cultuur- en jeugdverenigingen - Goedkeuring

Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: An Verlinden, Raadslid
Feiten en context

Binnen de domeinen cultuur, jeugd en sport werden parallelle trajecten gelopen. De inzet was om komaf te maken met ingewikkelde puntensystemen, gebaseerd op een veelheid van vaak achterhaalde en niet te controleren criteria.

Voor wat betreft cultuur en jeugd is er een gedragen voorstel, met neerslag in 1 geïntegreerd reglement. Voor sport bleek de oefening iets complexer. Voorstel is om mits goedkeuring van de gemeenteraad de vermelde reglementen binnen het domein jeugd en het domein cultuur te vervangen door een geïntegreerd reglement voor cultuur en jeugd. Voor sport wordt nog 1 jaar gewerkt met het huidige reglement. De lopende oefening wordt verdergezet en met oog op 1/1/2027 zal ook voor sport een nieuw reglement geïntegreerd worden.

De uitgangspunten van het nieuw systeem:

Op basis van een beperkt aantal criteria waarop het bestuur wilt sturen worden verenigingen ingeschaald in categorieën. Aan elke categorie is een dynamisch forfaitair bedrag gekoppeld:

  • Forfaitair: elke vereniging die in een zelfde categorie zit, krijgt hetzelfde bedrag. 
  • Dynamisch: afhankelijk van het aantal verenigingen en beschikbare budget kan de hoogte van dat bedrag van jaar tot jaar variëren. 

Voorts gelden de volgende principes:

  • Indien de voorziene kredieten niet volstaan (omdat er verenigingen bij komen of naar een hogere categorie klimmen), dan worden de forfaitaire startbedragen dat jaar procentueel herzien. 
  • Indien de kredieten ruim volstaan, wordt het overschot overgedragen naar een volgend jaar. Op die manier wordt een buffer voorzien. 
  • Een overschot op de middelen voor impulssubsidie kan indien nodig aangewend worden om de forfaitaire startbedragen binnen de werkingssubsidies te kunnen handhaven. 
Met dit systeem kiezen we bewust voor een administratieve vereenvoudiging. Het is iets minder maatwerk, maar wel transparanter en meer beheersbaar. Het systeem van categorieën met oplopende bedragen kan ook gezien worden als een incentive voor groei en ontwikkeling van verenigingen. Binnen elke categorie is er een gelijke verdeling in plaats van tot in de details verschillen anders te gaan betoelagen. 

Naast werkingssubsidies die volgens dit systeem worden georganiseerd, voorzien we ook impulssubsidies. 

  • Impulssubsidies
Subsidie die inzet op beleidsprioriteiten:
    • Duurzaamheid
    • Samenwerking
    • Inclusie
Financiering:
    • Bestaande reglement Projectsubsidie jeugdcultuur wordt geschrapt; middelen worden geheroriënteerd naar impulssubsidies
    • Bestaande reglement Subsidie cultureel samenwerkingsproject en Prijs kunst- en cultuurproject worden geschrapt; middelen worden geheroriënteerd naar impulssubsidies
    • 1% van de middelen voor Sport worden geheroriënteerd naar impulssubsidies zodra sportsubsidies ook inkantelen in dit systeem
    • Erfgoedsubsidie wordt geschrapt. Middelen worden niet geheroriënteerd maar erfgoedverenigingen komen wel in aanmerking voor werkingssubsidies cultuur. 

Het nieuwe reglement "erkende cultuur- en jeugdverenigingen" vervangt de bestaande reglementen:

    • Jaarlijkse basis- en werkingssubsidies voor erkende jeugdverenigingen 
    • Jaarlijkse subsidie voor erkende socio-culturele verenigingen
    • Erfgoedsubsidie
    • projectsubsidie jeugdcultuur
    • subsidie cultureel samenwerkingsproject

Het nieuwe reglement, inclusief projectie van de verdeling van de forfaitaire bedragen op basis van gegevens 2025, werd afgetoetst met de jeugdraad en cultuurraad.

Bevoegdheid

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40

Juridische Grond(en)

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

Inspraak en advies

Jeugdraad en cultuurraad werden bevraagd en opmerkingen verwerkt. 

Financiële weerslag - BBC

Te voorziene budgetten (deze bedragen zijn exclusief een te voorziene indexering in jaar 2 en jaar 5 van de legislatuur)

64930000 Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen

075000 Jeugdsector en verenigingsondersteuning: € 67.000

  • Waarvan € 61.000 werkingssubsidies jeugdwerk
  • Waarvan € 4.000 kadervorming
  • Waarvan € 2.000 impulssubsidie

073900 Overig kunst- en cultuurbeleid algemeen: 

  • Waarvan € 25.000 (beslissing beleidsdag om te verhogen met € 5.000 van € 20.000 naar € 25.000) werkingssubsidies
  • Waarvan € 1.500 impulssubsidies
  • Waarvan € 1.000 jubilerende verenigingen
  • Waarvan € 3.000 buurt- en straatfeesten
Publieke stemming
Aanwezig: Merel Akkermans, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Kizzy Rombaut
Voorstanders: Merel Akkermans, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens
Onthouders: Edwin Truyens, Marleen Wauben
Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Artikel 1.

De gemeenteraad heft volgende reglementen op met ingang van 1 januari 2026:

  • subsidiereglement kinderen en jongeren in Kontich (GR 15/6/2015 en laatst gewijzigd 20/5/2019)
  • subsidiereglement voor erkende socio-culturele verenigingen (GR 19/4/2010)
  • projectsubsidie jeugdcultuur (GR 15/6/2009)
  • de subsidie cultureel samenwerkingsproject (GR 15/6/2009)
  • reglement prijs kunst- of cultuurproject en de erfgoedsubsidie (GR 19/4/2021)

Art. 2.

De gemeenteraad keurt volgend subsidiereglement goed:

Subsidiereglement voor de erkende cultuur- en jeugdverenigingen van Kontich

Algemene bepalingen

Artikel 1. – Algemeen

Erkende cultuur- en jeugdverenigingen die via dit reglement een werkingssubsidie ontvangen, kunnen voor eenzelfde activiteit of voor hun reguliere werking geen aanspraak maken op andere subsidies van de gemeente. De subsidie bestaat uit een werkingssubsidie en impulssubsidie. De subsidiëring is opgedeeld in twee domeinen: cultuur en jeugd.

Art. 2. - Werkingssubsidie

De werkingssubsidie heeft als doel de verenigingen te ondersteunen in de ontplooiing van hun basiswerking. Erkende verenigingen kunnen aanspraak maken op subsidies, mits ze voldoen aan bepaalde voorwaarden. De werkingssubsidie is opgedeeld in verschillende categorieën. Aan elke categorie zijn specifieke voorwaarden en een dynamisch forfaitair subsidiebedrag gekoppeld:

  • Forfaitair: eenzelfde bedrag voor elke vereniging in dezelfde categorie
  • Dynamisch: afhankelijk van het aantal aanvragen kan de hoogte van het bedrag variëren van jaar tot jaar

Afhankelijk van de werking valt een vereniging binnen een bepaalde categorie. De werkingssubsidie wordt per beleidsdomein toegekend binnen het voorziene budget in het gemeentelijk meerjarenplan.

  • De werkingssubsidies worden verdeeld middels dynamische forfaitaire bedragen per categorie.
  • Wanneer er in jaar y meer verenigingen aanspraak maken op de werkingssubsidie dan in jaar x, zal de werkingssubsidie per vereniging procentueel dalen indien de voorziene budgetten anders ontoereikend zijn.
  • De werkingssubsidies worden in jaar 2 en jaar 5 van de legislatuur afgerond geïndexeerd.
  • Dossiers worden jaarlijks ingediend.

Art. 3. – Impulssubsidies

Het lokaal bestuur wil verenigingen impulsen geven om hun werking te versterken rond bepaalde thema’s. Alle verenigingen die een werkingssubsidie ontvangen, kunnen aanvullend impulssubsidies aanvragen. De thema’s worden aan het begin van de bestuursperiode geselecteerd op basis van de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan. Er wordt gestreefd naar gemeenschappelijke uitdagingen over de beleidsdomeinen heen. De thema’s worden hieronder nader toegelicht. De impulssubsidie wordt per domein toegekend binnen de perken van het daartoe voorziene budget in het gemeentelijk meerjarenplan.

  • Een vereniging mag maximaal 1 impulssubsidie per werkjaar aanvragen.
  • De impulssubsidies worden toegekend binnen de perken van het daartoe voorziene budget in het meerjarenplan.
  • De impuls kan niet aangewend worden voor structurele kosten (die vallen onder reguliere werking)
  • De impulssubsidie bedraagt maximaal € 500 per impuls.

Duiding bij de thema's:

a. Duurzaamheid

Een vereniging of club die aan duurzaam bestuur doet, denkt na over de toekomst en dat op verschillende vlakken. Op ecologisch verantwoorde wijze omgaan met de dagdagelijkse organisatie, maar ook het investeren in duurzame materialen zijn toonaangevend voor een werking met een focus op duurzaamheid.

Enkele voorbeelden:

  • Inzetten op duurzaamheid en gezondheid in de werking.
  • Opstarten van een aanbod tweedehands materialen en kledij.
  • Sensibiliseren van de leden om zelf een duurzame reflex te hanteren.

b. Samenwerking en netwerking

De vereniging gaat structurele of occasionele samenwerkingsverbanden aan met andere verenigingen of met andere organisaties. De samenwerking kan betrekking hebben op activiteiten, op bestuursniveau, op reguliere werking…

Enkele voorbeelden:

  • Samen met een andere vereniging een activiteit of evenement organiseren.
  • Verenigingen investeren samen in software voor het beheer van ledenlijsten, boekhouding, enzovoort
  • Structurele uitwisseling opzetten van informatie, sjablonen, trainers en/of andere data.

c. Inclusieve Vrije Tijd

Clubs en verenigingen die zich inzetten voor verschillende doelgroepen en/of kansengroepen en werk maken van inclusieve vrije tijd willen we extra ondersteunen.
Enkele voorbeelden:

  • Werken rond doelgroepen die minder bereikt worden (personen met een handicap, anderstaligen...), acties die inzetten op LGBT+ vriendelijke cultuur, opstarten van deelwerkingen gericht op ondervertegenwoordigde groepen...

Art. 4. - Overige definities

We bieden een verklarend overzicht van enkele veel gebruikte concepten binnen dit reglement:

  • Boekjaar: Een boekjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.
  • Evenement: Evenementen zijn periodieke of eenmalige gebeurtenissen op het gebied van kunst, cultuur, sport, feesten, kermis, jeugd … De gebeurtenissen worden publiek aangekondigd, gaan op een welbepaald tijdstip door, zijn tijdelijk en publiek toegankelijk, al of niet tegen betaling.
  • Financiële staving: Een factuur of betalingsbewijs.
  • Jeugdwerk: Groepsgericht sociaal-cultureel werk op basis van niet-commerciële doelen voor of door de jeugd, die daaraan deelneemt op vrijwillige basis, in de sfeer van de vrije tijd, onder educatieve begeleiding en georganiseerd door particuliere jeugdverenigingen, of door gemeentelijke of provinciale openbare besturen. We onderscheiden hierin twee soorten:
    • Georganiseerd jeugdwerk: Verenigingen die aan kinderen en/of jongeren tussen 6 en 30 jaar opvoeding en ontspanning aanbieden in een georganiseerde werking.
    • Open jeugdwerk: Verenigingen zonder commercieel karakter die jongeren tussen 6 en 30 jaar vorming en ontspanning aanbieden, gekenmerkt door openheid, onthaal, vrijblijvende deelname, medeverantwoordelijkheid en pluralisme, zoals omschreven in de landelijke erkenningscriteria van jeugdhuizen.
  • Kalenderjaar: Een kalenderjaar loopt van 1 januari tot 31 december.

  • Schooljaar: Een schooljaar loopt van 1 september tot en met 30 juni.

  • Sociaal-artistieke vereniging: Sociaalartistieke verenigingen combineren kunst en maatschappelijke betrokkenheid. Ze gebruiken artistieke middelen zoals theater, dans, muziek, beeldende kunst of multimedia om sociale thema’s aan te kaarten, mensen samen te brengen en dialoog te stimuleren. Deze verenigingen werken vaak met diverse doelgroepen, zoals mensen in kwetsbare situaties, en zetten in op participatie, inclusie en empowerment via kunst.

    Voorbeeldactiviteiten:
    • Eigen artistieke producties
      • Musical, toneelstuk, zangspel, dansvoorstelling, poppenspel…
      • Creaties met artistieke én maatschappelijke insteek
    • Publieke optredens en tentoonstellingen:
      • Georganiseerd door de vereniging zelf of in samenwerking met andere lokale verenigingen
      • Gericht op participatie en bewustwording
    • Medewerking aan externe artistieke projecten:
      • Deelname aan initiatieven van federaties, gemeentebestuur, cultuurraad, …
      • Waarbij de vereniging een actieve artistieke bijdrage levert
    • Artistieke workshops of vorming
      • Georganiseerd door derden, maar (deels) gefinancierd door de vereniging
      • Gericht op artistieke ontwikkeling en maatschappelijke reflectie
    • Wekelijkse/Maandelijkse repetities/oefensessies

  • Socio-culturele vereniging: Socio-culturele verenigingen richten zich op maatschappelijke vorming, gemeenschapsopbouw en culturele participatie. Ze organiseren activiteiten die mensen samenbrengen, informeren en activeren rond thema’s zoals democratie, duurzaamheid, erfgoed, diversiteit of solidariteit. De nadruk ligt op educatie, ontmoeting en engagement, vaak in een niet-artistieke context.

    Voorbeeldactiviteiten:
    • Regelmatige verenigingswerking
      • Oefenmomenten, instuiven, kaartavonden, …
      • Gericht op ledenbinding en gemeenschapsopbouw
    • Ledenactiviteiten met sociaal-cultureel karakter
      • Uitstappen, museumbezoeken, pannenkoekenavond, barbecue, mosselfeest, jaarlijks bal, …
      • Niet commercieel en open voor leden
    • Medewerking aan lokale initiatieven
      • Activiteiten van federaties, gemeentebestuur, adviesraden, feestcomités, …
      • Waarbij de vereniging organisatorisch of inhoudelijk bijdraagt
    • Vormingsactiviteiten buiten de vereniging
      • Cursussen of workshops georganiseerd door derden
      • Kosten (deels) gedragen door de vereniging
  • Socio-culturele vereniging, lid van: Een lid van een socio-culturele vereniging wordt gedefinieerd als een natuurlijke persoon die het jaarlijkse lidgeld heeft betaald of in het afgelopen kalenderjaar aantoonbaar heeft meegewerkt aan minstens één activiteit of evenement georganiseerd door de vereniging.

  • Werkjaar: Een werkjaar loopt van 1 september tot en met 31 augustus.

  • Wijk- en dorpsraden (cultuur): Verenigingen met als hoofddoel het bevorderen van de sociale cohesie en contacten voor inwoners van een afgebakend gebied binnen onze gemeente.

Domein Cultuur

Art. 5. - Doelstelling

De subsidiëring van de erkende cultuurverenigingen heeft tot doel hen de mogelijkheid te geven hun werking verder uit te bouwen en/of te professionaliseren. Het beleid wil hiermee het verenigingsleven stimuleren om zoveel mogelijk inwoners aan cultuurparticipatie te laten doen en de sociale cohesie te bevorderen.

Art. 6. - Verdeling en berekening van de subsidie

Socio-culturele verenigingen

Categorie Bedrag Voorwaarden met omschrijving
A € 300
  • Minder dan 52 activiteiten
  • Minder dan 50 leden
B € 550  
  • Minder dan 52 activiteiten
  • Meer dan 50 leden
C € 1250 
  • Meer dan 100 activiteiten
  • Meer dan 75 leden 

*De verenigingen die niet cumulatief voldoen aan de voorwaarden voor categorie C vallen in de lagere categorie.

Sociaal-artistieke verenigingen

Categorie Bedrag voorwaarden met omschrijving
A € 450
  • Maximaal 5 culturele activiteiten per jaar ingericht of deelgenomen
B € 600
  • Minimaal 6 culturele activiteiten per jaar ingericht of deelgenomen.
of
  • Eigen productie
  • Wekelijks of maandelijks weerkerende activiteiten (repetities, oefening...)
B+ € 750
  • Minimaal 6 culturele activiteiten per jaar ingericht of deelgenomen.

en

  • Wekelijks of maandelijks weerkerende activiteiten (repetities, oefening...)
  • Eigen productie
C € 750
  • Minimaal 10 culturele activiteiten per jaar ingericht of deelgenomen.

en

  • Wekelijks of maandelijks weerkerende activiteiten (repetities, oefening...)
D € 1100
  • Minimaal 10 culturele activiteiten per jaar ingericht of deelgenomen.

en

  • Wekelijks of maandelijks weerkerende activiteiten (repetities, oefening...)

en

  • Eigen productie


Domein Jeugd

Art. 7. - Doelstelling

De subsidiëring van de erkende jeugdverenigingen heeft tot doel hen de mogelijkheid te geven hun werking verder uit te bouwen en/of te professionaliseren. Het beleid wil hiermee het verenigingsleven stimuleren om zoveel mogelijk kinderen en jongeren van de gemeente Kontich op een kwalitatieve manier aan te zetten tot ontmoeten, spelen en groeien. 

Art. 8. - Verdeling en berekening van de subsidie

1. Georganiseerd jeugdwerk

Elke erkende jeugdvereniging die beroep wil doen op deze subsidiëring dient te voldoen aan volgende voorwaarden:

  • De vereniging heeft als doel ontspanning bieden aan kinderen en/of jongeren tussen 6 en 30 jaar in een georganiseerde werking
  • De vereniging heeft een jaarwerking waarbij ze minstens één keer per maand een activiteit voor zijn leden voorziet.
  • De vereniging gaat naast deze jaarwerking ook minimaal één keer per werkjaar op kamp.
  • De vereniging heeft een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid.

Naast deze algemene voorwaarden, zijn er extra criteria die bepalen tot welke categorie de vereniging behoort, dewelke het bedrag van de subsidie bepaalt.

Categorie Bedrag Extra voorwaarden met omschrijving
A € 2000
  • Ledenaantal: De vereniging telt minimum 10 leden.
B € 5000
  • Ledenaantal: De vereniging telt minimum 51 leden.
  • Locatie: Biedt een actief aanbod voor haar leden op een eigen locatie (de jeugdlokalen).
C € 7000
  • Ledenaantal: De vereniging telt minimum 101 leden.
  • Locatie: Biedt een actief aanbod voor haar leden op een eigen locatie (de jeugdlokalen).
D € 9000
  • Ledenaantal: De vereniging telt minimum 201 leden.
  • Locatie: Biedt een actief aanbod voor haar leden op een eigen locatie (de jeugdlokalen).

*Voorwaarden ledenaantal: Desgevraagd kan de gemeente om bijkomende verificatie vragen om het ledenaantal correct te beoordelen voor subsidiëring. De vereniging bezorgt in dat geval een officiële, geanonimiseerde ledenlijst (indien beschikbaar op te vragen bij de betreffende koepelorganisatie).

2. Open jeugdwerk

Categorie Bedrag Voorwaarden met omschrijving
Jeugdhuis € 6000
  • Het werd opgericht vanuit privé-initiatief met rechtspersoonlijkheid en wordt geleid door een bestuur van tenminste 3 personen waarvan minstens de helft ten hoogste 30 jaar is.
  • Het beschikt over een permanente ruimte voor haar activiteiten, die gemiddeld 10 of meer uur per week open is.
  • Het heeft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en een brandverzekering.
  • Het is aangesloten bij de landelijke koepel voor jeugdhuizen.


Aanvraag, betwisting en uitbetaling

Art. 9. - Aanvraag

A) Werkingssubsidie

  • Het aanvraagdossier bevat een volledig en correct ingevuld aanvraagformulier met de nodige bijlagen.
  • De aanvraag wordt jaarlijks ingediend. Dit kan ten vroegste op 1 juli en ten laatste op 15 september van het aanvraagjaar.
  • Nieuwe verenigingen kunnen pas een aanvraag doen in de maand september van het jaar nadat ze erkend zijn.
  • Reeds erkende verenigingen die een toelage vergeten aan te vragen, kunnen niet tussentijds een aanvraag indienen, maar pas aan het begin van de volgende periode.
  • De aanvraag dient ingediend te worden via het digitaal formulier op de website van de gemeente Kontich.
  • De aanvraag is slechts ontvankelijk zodra deze volledig is.
  • Een vereniging waarvan de aanvraag onvolledig en/of onduidelijk blijkt, krijgt na kennisgeving van onvolledigheid en/of onduidelijkheid nog twee weken om haar aanvraagdossier te vervolledigen. Wanneer dit na twee weken niet in orde is, vervalt de toelageaanvraag van de vereniging en moet de vereniging wachten tot de volgende periode voor hun volgende aanvraag.
  • Na indiening worden alle aanvragen behandeld door de bevoegde diensten. Zij voorzien elke aanvraag van een gemotiveerd voorstel en leggen alle aanvragen ter goedkeuring voor aan het college van burgemeester en schepenen. Indien nodig kunnen zij bijkomende bewijsstukken of informatie opvragen aan de aanvrager.

B) Impulssubsidies

  • Wanneer:
    • Twee deadlines per jaar:
      • 15 maart (voor projecten in het voorjaar/zomer)
      • 15 september (voor projecten in het najaar)
  • Hoe:
    • Via het digitaal formulier op de gemeentelijke website.
    • Vereist:
      • Gegevens vereniging
      • Keuze thema impuls
      • Projectbeschrijving (wat, waarom, hoe) en overzicht kosten
  • Toekenning:
    • Volledig dossier = geldig.
    • Bij onvolledigheid → 2 weken om aan te vullen na melding.
    • Niet op tijd aangevuld → aanvraag vervalt, volgende kans bij volgende deadline.
    • Bevoegde dienst maakt een gemotiveerd voorstel.
    • College van burgemeester en schepenen beslist.
    • Extra info kan opgevraagd worden indien nodig.

Art. 10. - Betwisting

Bij betwisting over de toekenning van subsidies kan de vereniging een bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en schepenen. Dit gebeurt schriftelijk of via mail, gemotiveerd en ondertekend, binnen een termijn van twee weken. Die vraagt op haar beurt advies aan de betrokken adviesraad. Indien van dit advies wordt afgeweken, motiveert het college van burgemeester en schepenen zijn beslissing.

Art. 11. - Uitzondering

Uitzonderlijk kunnen verenigingen die afwijken van de voorwaarden, maar een degelijke argumentatie kunnen voorleggen, in een bepaalde categorie aanvaard worden. Dit kan na advies door de betrokken adviesraad. De uiteindelijke beslissing wordt genomen door het college van burgemeester en schepenen.

Art. 12. - Uitbetaling

Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen, wordt de subsidie zo spoedig mogelijk uitbetaald op het bankrekeningnummer, vermeld op het aanvraagformulier. De aanvrager verbindt zich ertoe elke wijziging van zijn rekeningnummer onmiddellijk en schriftelijk mee te delen aan de gemeente.

Art. 13. - Onjuiste of misleidende informatie

Indien een vereniging bij een subsidieaanvraag onjuiste, onvolledige of misleidende informatie verstrekt, wordt dit beschouwd als een ernstige tekortkoming.

  • Bij een eerste vaststelling ontvangt de vereniging een schriftelijke waarschuwing.
  • Bij een tweede vaststelling binnen een periode van twee opeenvolgende jaren verliest de vereniging het recht op subsidies voor het lopende subsidiejaar, evenals voor het daaropvolgende subsidiejaar.

Art. 14. - Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026.