Terug
Gepubliceerd op 16/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 20:00

Retributiereglement op administratieve handelingen en stukken - 2026-2031 - Goedkeuring

Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: An Verlinden, Raadslid
Feiten en context

Gemeenten verrichten voor burgers heel wat administratieve prestaties inzake burgerzaken. Essentiële overheidstaken zijn als basisdienstverlening kosteloos voor de burger. De gemeente bekostigt haar kerntaken vanuit de algemene middelen. Voor bijkomende administratieve prestaties kunnen gemeenten via een retributie wel een kostendekkende vergoeding vragen aan de burger.

Gemeenten leveren daarnaast tal van administratieve stukken af aan de burger: identiteits- en verblijfsdocumenten, reisdocumenten, rijbewijzen, trouwboekjes, afschriften en uittreksels van akten uit de registers van burgerlijke stand… Gemeenten kunnen een retributie heffen op de afgifte van verschillende categorieën van rijbewijzen, elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfsdocumenten. De FOD Binnenlandse Zaken deelt gemeenten jaarlijks de geïndexeerde tarieven mee voor de uitreiking van de verschillende categorieën. Dit zijn de vergoedingen voor het maakloon die de federale overheid ten laste van de gemeenten legt. Gemeenten rekenen deze federale aanmaakkost door aan de burger en kunnen daarbovenop een redelijke gemeentelijke vergoeding voor de afgifte doorrekenen aan de burger. Voor de afgifte van andere administratieve stukken kunnen gemeenten in principe via een retributie een kostendekkende vergoeding vragen aan de burger.

Het huidige reglement administratieve stukken verloopt op 31 december 2025. Dit dient dus vernieuwd te worden. De huidige aparte reglementen voor huwelijken en administratieve prestaties vervallen eveneens op 31 december 2025 en worden voor zover nog relevant voortaan mee opgenomen in dit reglement.

Bij deze gelegenheid is een nieuwe benchmarking gebeurd met de tarieven van de buurgemeenten, en zijn de tarieven waar nodig en mogelijk - rekening houdend met de kosten van bepaalde producten en de workload die ze met zich brengen - verhoogd om de kostendekkingsgraad van deze dienstverlening te verbeteren.

Bevoegdheid

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40 §3: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Juridische Grond(en)
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreet van 28 mei 2018
  • De wetgeving en de regelgeving inzake de afgifte van elektronische identiteitskaarten
Financiële weerslag - BBC

Te verwachten meerinkomst over 2026-2031: ca. € 500.000

Publieke stemming
Aanwezig: Merel Akkermans, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Kizzy Rombaut
Voorstanders: Merel Akkermans, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Edwin Truyens, Marleen Wauben
Tegenstanders: Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten
Onthouders: Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 2 onthoudingen
Besluit

Enig artikel.

De gemeenteraad keurt het hiernavolgende reglement "Retributie op administratieve handelingen en stukken" goed om in te gaan op 1 januari 2026:

Reglement "Retributie op administratieve handelingen en stukken"

Artikel 1.

Er wordt voor de periode vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 een retributie gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken.

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Art. 2.

Het bedrag van het administratief stuk wordt als volgt bepaald:

1° op de afgifte van reispassen

  • € 90 voor een nieuwe reispas (+18j) afgeleverd volgens de gewone procedure;
  • € 50 voor een nieuwe reispas (-18j) afgeleverd volgens de gewone procedure;
  • € 300 voor een nieuwe reispas (+18j) afgeleverd volgens de dringende procedure;
  • € 270 voor een nieuwe reispas (-18j) afgeleverd volgens de dringende procedure;
  • € 360 voor een nieuwe reispas (+18j) afgeleverd volgens de superdringende procedure via de FOD Buitenlandse Zaken;
  • € 330 voor een nieuwe reispas (-18j) afgeleverd volgens de superdringende procedure via de FOD Buitenlandse Zaken.

2° op de afgifte van rijbewijzen

  • € 30 voor een rijbewijs

3° op de afgifte van elektronische identiteitskaarten

  • € 30 voor een nieuwe identiteitskaart (+12j) afgeleverd volgens de gewone procedure;
  • € 30 voor een nieuwe verblijfskaart (+12j) afgeleverd volgens de gewone procedure;
  • € 15 voor een nieuwe Kids-ID (-12j) afgeleverd volgens de gewone procedure;
  • € 15 voor een nieuwe verblijfskaart (-12j) afgeleverd volgens de gewone procedure;
  • € 160 voor een nieuwe identiteitskaart (+12j) afgeleverd volgens de dringende procedure;
  • € 160 voor een nieuwe verblijfskaart (+12j) afgeleverd volgens de dringende procedure;
  • € 160 voor een nieuwe Kids-ID (-12j) afgeleverd volgens de dringende procedure;
  • € 160 voor een nieuwe verblijfskaart (-12j) afgeleverd volgens de dringende procedure;
  • € 200 voor een nieuwe identiteitskaart (+12j) afgeleverd volgens de superdringende procedure via de FOD Buitenlandse Zaken;
  • € 180 voor een nieuwe Kids-ID (-12j) afgeleverd volgens de superdringende procedure via de FOD Buitenlandse Zaken.

4° op administratieve handelingen

  • € 150 voor een aanvraag van de Belgische nationaliteit;
  • € 20 voor een tenlasteneming;
  • € 100 voor een voornaamswijziging;
  • € 10 voor een voornaamswijziging bij een wijziging van registratie van het geslacht;
  • € 75 voor een huwelijk behalve op vrijdag;
  • € 30 voor een trouwboekje op vrijdag.

Art. 3.

De invordering van deze retributie gebeurt contant.