Gemeenten verrichten voor burgers heel wat administratieve prestaties inzake burgerzaken. Essentiële overheidstaken zijn als basisdienstverlening kosteloos voor de burger. De gemeente bekostigt haar kerntaken vanuit de algemene middelen. Voor bijkomende administratieve prestaties kunnen gemeenten via een retributie wel een kostendekkende vergoeding vragen aan de burger.
Gemeenten leveren daarnaast tal van administratieve stukken af aan de burger: identiteits- en verblijfsdocumenten, reisdocumenten, rijbewijzen, trouwboekjes, afschriften en uittreksels van akten uit de registers van burgerlijke stand… Gemeenten kunnen een retributie heffen op de afgifte van verschillende categorieën van rijbewijzen, elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfsdocumenten. De FOD Binnenlandse Zaken deelt gemeenten jaarlijks de geïndexeerde tarieven mee voor de uitreiking van de verschillende categorieën. Dit zijn de vergoedingen voor het maakloon die de federale overheid ten laste van de gemeenten legt. Gemeenten rekenen deze federale aanmaakkost door aan de burger en kunnen daarbovenop een redelijke gemeentelijke vergoeding voor de afgifte doorrekenen aan de burger. Voor de afgifte van andere administratieve stukken kunnen gemeenten in principe via een retributie een kostendekkende vergoeding vragen aan de burger.
Het huidige reglement administratieve stukken verloopt op 31 december 2025. Dit dient dus vernieuwd te worden. De huidige aparte reglementen voor huwelijken en administratieve prestaties vervallen eveneens op 31 december 2025 en worden voor zover nog relevant voortaan mee opgenomen in dit reglement.
Bij deze gelegenheid is een nieuwe benchmarking gebeurd met de tarieven van de buurgemeenten, en zijn de tarieven waar nodig en mogelijk - rekening houdend met de kosten van bepaalde producten en de workload die ze met zich brengen - verhoogd om de kostendekkingsgraad van deze dienstverlening te verbeteren.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40 §3: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Te verwachten meerinkomst over 2026-2031: ca. € 500.000
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het hiernavolgende reglement "Retributie op administratieve handelingen en stukken" goed om in te gaan op 1 januari 2026:
Reglement "Retributie op administratieve handelingen en stukken"
Artikel 1.
Er wordt voor de periode vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 een retributie gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken.
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Art. 2.
Het bedrag van het administratief stuk wordt als volgt bepaald:
1° op de afgifte van reispassen
2° op de afgifte van rijbewijzen
3° op de afgifte van elektronische identiteitskaarten
4° op administratieve handelingen
Art. 3.
De invordering van deze retributie gebeurt contant.