Terug
Gepubliceerd op 16/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 20:00

Retributiereglement begraafplaatsen - 2026-2031 - Goedkeuring

Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: An Verlinden, Raadslid
Feiten en context

Het retributiereglement voor de begraafplaats loopt af per 31 december 2025.

In het nieuwe reglementsvoorstel voor 2026 tot 2031 zijn er 4 wijzigingen:

  • een kleine stijging van het bedrag voor de ontgraving, omdat dit de kosten die we aan de externe uitvoerder moeten betalen niet meer dekte;
  • beschrijving hoe we de kosten aanrekenen bij een aanpassing van een concessie van 1 persoon naar 2 personen;
  • melding dat de assen van huisdieren gratis kunnen bijgezet worden;
  • melding dat er een zerk moet geplaatst worden binnen een jaar na de start van een grondconcessie of een gratis grondbegraving en anders moet er 100 euro betaald worden zodat de gemeente zelf een steen kan plaatsen.
Bevoegdheid

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40 §3: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Juridische Grond(en)
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure voor provincie- en gemeentebelastingen
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Publieke stemming
Aanwezig: Merel Akkermans, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Kizzy Rombaut
Voorstanders: Merel Akkermans, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel.

De gemeenteraad keurt volgend retributiereglement voor de begraafplaatsen goed om in te gaan op 1 januari 2026:

Retributiereglement begraafplaatsen

Artikel 1.

Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven voor het verlenen van concessies op de begraafplaats, gravures en ontgravingen.

Art. 2.

De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Art. 3.

Het tarief van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

§1. Aanvang van een geconcedeerde grond:

Grondconcessie 20 jaar 30 jaar

1 persoon

€ 600 € 900
2 personen boven elkaar € 800 € 1200
2 personen naast elkaar € 1200 € 1800
3 personen boven elkaar € 1000 € 1500
3 personen, 2 naast elkaar en 1 erboven € 1400 € 2100
3 personen naast elkaar € 1800 € 2700
4 personen, 2 naast elkaar en 2 erboven € 1600 € 2400

§2. Aanvang van een geconcedeerde columbariumnis:

Columbariumconcessie 20 jaar 30 jaar
1 persoon € 500 € 750
2 personen € 700 € 1050

§3. Aanvang van een geconcedeerd urnenveld:

Urnenveldconcessie 20 jaar 30 jaar
1 persoon € 500 € 750
2 personen € 700 € 1050

§4. Verlenging van een bestaande grondconcessie:

Grondconcessie 10 jaar 20 jaar 30 jaar
1 persoon € 300 € 600 € 900
2 personen boven elkaar € 400 € 800 € 1200
2 personen naast elkaar € 600 € 1200 € 1800
3 personen boven elkaar € 500 € 1000 € 1500
3 personen, 2 naast elkaar en 1 erboven € 700 € 1400 € 2100
3 personen naast elkaar € 900 € 1800 € 2700
4 personen, 2 naast elkaar en 2 erboven € 800 € 1600 € 2400

§5. Verlenging van een bestaande columbariumconcessie:

Columbariumconcessie 10 jaar 20 jaar 30 jaar
1 persoon

€ 250

€ 500 € 750
2 personen € 350 € 700 € 1050

§6. Verlenging van een bestaande urnenveldconcessie:

Urnenveldconcessie 10 jaar 20 jaar 30 jaar
1 persoon € 250 € 500 € 750
2 personen € 350 € 700 € 1050

§7. Ontgravingen:

Ontgraving kist tijdens de looptijd van de concessie € 900
Ontgraving kist bij afloop van de concessie € 900
Ontgraving urne tijdens de looptijd van de concessie € 400
Ontgraving urne bij afloop van de concessie € 50

§8. Naamplaten:

De gravure voor een columbarium of een urnenveld wordt slechts aangerekend wanneer de aanvrager niet kiest voor een concessie.

Columbarium € 175
Urnenveld  € 200
Naamplaatje gedenkzuil strooiweide en natuurbegraafplaats € 35

Art. 4.

§1. De in artikel 3 vermelde tarieven zijn slechts van toepassing voor personen die op het moment van overlijden, ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, het vreemdelingen- of wachtregister van Kontich of personen die gedurende minimaal 25 jaar in Kontich gewoond hebben.

§2. EU-ambtenaren die als gevolg van hun persoonlijk statuut vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke bevolkings- of vreemdelingenregisters en die werkelijk in de gemeente verblijven, worden gelijkgesteld met de personen die wel zijn ingeschreven in de vernoemde registers.

§3. Wanneer overleden personen niet vallen onder de in artikel 4 §1 en §2 gestelde voorwaarden, wordt er een taks van € 500 bij de prijs geteld, zowel voor de aanvang van een concessie als bij een verlenging.

§4. Wanneer overleden personen niet vallen onder de in artikel 4 §1 en §2 gestelde voorwaarden en zij kiezen voor een asuitstrooiing, wordt er € 75 aangerekend.

§5. Voor de specifieke graven (eeuwigdurenden, kindergraven en graven van oudstrijders) verwijzen we naar het politie- en huishoudelijk reglement van de gemeentelijke begraafplaats.

§6. Personen die op het moment van overlijden ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, het vreemdelingen- of wachtregister van Kontich of personen die minimaal 25 jaar in Kontich gewoond hebben kunnen gratis begraven worden op de natuurbegraafplaats.

§7. EU-ambtenaren die als gevolg van hun persoonlijk statuut vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke bevolkings- of vreemdelingenregisters en die werkelijk in de gemeente verblijven, worden gelijkgesteld met de personen die wel zijn ingeschreven in de vernoemde registers en kunnen ook gratis begraven worden op de natuurbegraafplaats.

§8. Wanneer overleden personen niet vallen onder de in artikel 4 §6 en §7 gestelde voorwaarden en zij kiezen voor een begraving op de natuurbegraafplaats, wordt er € 150 aangerekend.

§9. Bij een uitzonderlijke aanpassing van een concessie (columbarium en urnenveld) van 1 persoon naar een concessie van 2 personen zal het verschil aangerekend worden vanaf het jaar van de bijzetting van de tweede persoon, gerekend aan de geldende tarieven van dat moment.

§10. Assen van huisdieren kunnen gratis bijgeplaatst worden.

§11. Bij de aanvang van een grondconcessie of een niet-geconcedeerde begraving van een kist, dient de concessiehouder of de aanvrager van de gratis begraving een zerk te plaatsen binnen een jaar. Wanneer de concessiehouder dit niet doet, zorgt de gemeente voor een steen. De concessiehouder of aanvrager dient hiervoor € 100 te betalen.