Met dit reglement promoten we eigenaars en huurders die gronden beheren onder een natuurbeheerplan type 3 of 4 zoals bedoeld in artikel 16ter en artikel 16sexies van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
Overheden of openbare besturen worden uitgesloten van dit subsidiereglement.
Het doel van deze subsidie is:
Een beheerder van een type 3 of 4 natuurbeheerplan wordt beschouwd als iemand die van natuurbeheer zijn corebusiness maakt.
Hierdoor vervalt het recht om ook deel te nemen aan de subsidies van algemeen belang voor wat betreft het punt 5.4 zijnde alle activiteiten die kaderen in adoptie van groenzone, het natuurbeheer, onderhoud van kleine landschapselementen, enz.
De beheerder kan wel blijvend gebruik maken van het subsidiereglement algemeen belang voor alle andere punten.
Andere (jeugd)verenigingen dan de subsidiegerechtigde beheerder komen wel in aanmerking voor de subsidies in het kader van het algemeen belang, zelfs wanneer de activiteit van het natuurbeheer plaatsvindt op de gesubsidieerde percelen.
De aanvrager van de subsidie dient met het college van burgemeester en schepenen een samenwerkingsovereenkomst te maken bij de opstart van de subsidie.
De subsidie bedraagt 200 euro per hectare die zoals in de andere ondersteunende reglementen geïndexeerd worden in het 2de en het 5de jaar van de legislatuur.
Volgens artikel 41; 2° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen.
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt onderstaand subsidiereglement goed:
Subsidiereglement voor eigenaars en huurders die gronden beheren onder een geïntegreerd natuurbeheerplan type 3 of 4 op het grondgebied van de gemeente Kontich
Artikel 1. – Doel van dit subsidiereglement
Met dit reglement promoten we eigenaars en huurders die gronden beheren onder een natuurbeheerplan type 3 of 4 zoals bedoeld in artikel 16ter en artikel16sexies van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
Het doel van deze subsidie is:
Art. 2. – Wie komt in aanmerking voor dit subsidiereglement
Elke beheerder die gronden in eigendom heeft, aankoopt of beheert met als doel om er een beheerplan type 3 of 4 op te leggen of al aanwezig is komt in aanmerking voor deze subsidie.
Overheden of openbare besturen worden uitgesloten van dit subsidiereglement.
Art. 3. – Modaliteiten
Voor gronden waarop een type 4 beheerplan gevestigd wordt, gaat de subsidie al in van zodra men kan aantonen dat de volgende passage in de definitieve aankoopakte, pacht-, gebruik- of huurovereenkomst is opgenomen: verklaart deze gronden aan te kopen, te huren of te gebruiken om er een natuurreservaat van te maken overeenkomstig het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu. Conform artikel 16quater decies, §2 van het voormelde decreet wordt op deze gronden een publiekrechterlijke erfdienstbaarheid gevestigd. Deze luidt als volgt: “De erkenning als natuurreservaat vestigt een erfdienstbaarheid tot algemeen nut op het terrein, meer bepaald een publiekrechterlijke erfdienstbaarheid van duurzaam gebruik en langdurige beheer als natuurreservaat.
Deze vestiging van de bovenstaande publiekrechterlijke erfdienstbaarheid is voldoende om subsidie al te kunnen verkrijgen daar dit garantie biedt op een definitieve erkenning als natuurreservaat met een type 4 natuurbeheerplan.
Voor gronden die aangekocht worden met als de bedoeling hierop een type 3 beheerplan te vestigen gaat de subsidie pas in wanneer de Vlaamse overheid het geïntegreerd natuurbeheerplan type 3 heeft goedgekeurd. Het is het jaar van de goedkeuring dat geldt als start van de subsidie.
Bij gehuurde of gebruikte gronden dient er minstens in het contract met de eigenaar te staan dat het goed beheerd zal worden met als doel een natuurreservaat op te richten. Een definitieve goedkeuring van het geïntegreerd natuurbeheerplan is dus niet nodig.
Art. 4. - Regelingen rond cumul met andere gemeentelijke subsidies
Een beheerder van een type 3 of 4 natuurbeheerplan wordt beschouwd als iemand die van natuurbeheer zijn kerntaak maakt of dit in zijn missie heeft staan.
Hierdoor vervalt het recht om ook deel te nemen aan de subsidies van algemeen belang voor wat betreft het punt 5.4 zijnde alle activiteiten die kaderen in de adoptie van een groenzone, het natuurbeheer, onderhoud van kleine landschapselementen, enz.
De beheerder kan wel gebruik maken van het subsidiereglement algemeen belang voor alle andere punten wanneer het om een vereniging gaat.
Andere (jeugd)verenigingen dan de subsidiegerechtigde beheerder blijven wel in aanmerking komen voor alle paragrafen van de subsidies in het kader van het algemeen belang, zelfs wanneer de activiteit van het natuurbeheer plaatsvindt op gronden van de gesubsidieerde hectaren. De subsidie is dan evenwel strikt voorbehouden voor de helpende vereniging of organisatie en niet voor de beheerder van het gebied welke instaat voor de realisatie van het natuurbeheerplan type 4 of 3.
Wanneer misbruik vastgesteld wordt kan de subsidie teruggevorderd worden.
Art. 5. - Bedrag
Het bedrag is € 200 per jaar per hectare beheerde grond geïndexeerd in het 2de en 5de jaar van de legislatuur.
Het aantal ha wordt afgerond tot op 1 cijfer na de komma volgens de regulier geldende afrondingsregels.
Art. 6. – Voorwaarden voor het verkrijgen van een subsidie
Er dient verder aan volgende voorwaarden voldaan te worden:
Art. 7. – Procedure van de aanvraag
Bij de opstart dient de aanvrager een volledig overzicht te bezorgen aan het college van burgemeester en schepenen van de gronden die in beheer zijn en onder type 4 of 3 natuurbeheerplan liggen zoals bepaald in artikel 3. Hierbij dient een overzicht te worden gemaakt van de kadastrale percelen en gronden en hun oppervlakte die ze bestrijken. Deze informatie dient voor 1 april bezorgd te worden.
Enkel de gronden die onder natuurbeheer waren van het voorgaande jaar komen daarbij in aanmerking.
Deze lijst moet ingediend worden samen met de in het artikel 6.2° door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst. Eens deze lijst en de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd dient de subsidie jaarlijks uitbetaald worden voor dat aantal opgegeven hectaren.
Wanneer er geen wijzigingen zijn tegenover vorig jaar, volstaat het dat de beheerder dit gewoon schriftelijk aan het college van burgemeester en schepenen meedeelt voor 1 april om de subsidie te laten uitbetalen.
Wanneer er wel wijzigingen zijn dient een actuele lijst bezorgd te worden met de aanpassingen die zijn gebeurd. Deze wijzigingen dienen door het college van burgemeester vooraf goedgekeurd te worden alvorens de subsidie kan gewijzigd uitbetaald worden.
Het college van burgemeester en schepenen kan daarbij altijd beslissen dat de aanvrager steekproefsgewijs op eenvoudig verzoek extra bewijsstukken moet aanleveren waaruit blijkt dat de gronden effectief in beheer zijn, gehuurd wordt of gekocht is door de aanvrager om het te beheren als natuurreservaat op straffe van verval van (een gedeelte van) de subsidie.
Art. 8. – Uitbetaling van de subsidie
De subsidie wordt jaarlijks uitbetaald op de opgegeven rekening van de aanvrager uiterlijk 3 maanden na de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.
Er kunnen evenwel geen laattijdigheidinteresten gevorderd worden bij laattijdige uitbetaling van de subsidie door het gemeentebestuur.
Art. 9. - Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026.