Terug
Gepubliceerd op 16/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 20:00

Belastingreglement op de aanplakborden voor publiciteitsdoeleinden - 2026-2031 - Goedkeuring

Aanwezig: Merel Akkermans, Voorzitter
Bart Seldeslachts, Burgemeester
Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Schepenen
Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Raadsleden
Kizzy Rombaut, Algemeen directeur
Verontschuldigd: An Verlinden, Raadslid
Feiten en context

Het huidige reglement geldt tot 31 december 2025, er dient dus tijdig een nieuw reglement opgemaakt te worden.

Bevoegdheid
  • Artikelen 41, 162 en 170 §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; Art. 40-41
Juridische Grond(en)
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële weerslag - BBC

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan op budgetrekening 73422000 (MAR).

Publieke stemming
Aanwezig: Merel Akkermans, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben, Kizzy Rombaut
Voorstanders: Merel Akkermans, Bart Seldeslachts, Luc Abrams, Wim Claes, Willem Wevers, Cindy Vanbaeden, Peter Scholiers, Peter Lambrechts, Luc Van Hoof, Mia Wauters, Anja Poortmans, Christel Beyens, Guido Daelemans, Felicia Van Thuyne, Sophie Baeckelmans, Stijn De Haes, Ronny Roofthooft, Joris Dircx, Wim Annaert, Marjan De Nayer, Anton Van Belleghem, Linda Achten, Evy Van Santfoort, Jasper Aertsens, Edwin Truyens, Marleen Wauben
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel.

De gemeenteraad keurt volgend ontwerp belastingreglement op de aanplakborden voor publiciteitsdoeleinden goed:

Belasting op de aanplakborden voor publiciteitsdoeleinden - 2026-2031

Artikel 1.

De gemeente heft een belasting op de aanplakborden voor publiciteitsdoeleinden.

Art. 2. - De belastbare periode

Er wordt voor een periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 een jaarlijkse belasting gevestigd op de aanplakborden voor publiciteitsdoeleinden.

Art. 3. - Definities

Onder aanplakborden wordt verstaan elke constructie in onverschillig welk materiaal, geplaatst langs de openbare weg of op een plaats in open lucht, die zichtbaar is van op de openbare weg, waarop reclame wordt aangebracht door aanplakking, vasthechting, schildering of door elk ander middel, en met inbegrip van muren of gedeelten van muren en omheiningen, die gehuurd of gebruikt worden om er reclame op aan te brengen.

Art. 4. - De belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die beschikt over het recht om gebruik te maken van het aanplakbord en in bijkomende orde, als de gebruiker niet gekend is, door de eigenaar van de grond, de muur of de omheining waarop zich het bord bevindt of de reclame is aangebracht.

Art. 5. - Berekeningsgrondslag en tarief 

Voor de berekening van de belasting wordt de nuttige oppervlakte van het bord in aanmerking genomen, zijnde de oppervlakte die voor aanplakking kan gebruikt worden, met uitzondering van de omlijsting.

Voor de muren is alleen dat gedeelte van de muur belastbaar dat werkelijk voor reclame wordt gebruikt. Hierbij dient de bedekte totale oppervlakte beschouwd te worden als één bord, ook indien er verschillende reclames op voorko­men.

Art. 6. - Bedragen

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld op:

  • € 100 per vierkante meter of gedeelte van een vierkante meter van het bord.
  • € 180 per vierkante meter of gedeelte van een vierkante meter van het bord met verrollende beelden of waar dergelijke verrolbare beelden mogelijk zijn.

Art. 7. - Vrijstellingen en/of verminderingen

De jaarbelasting wordt gehalveerd voor de aanplakborden die voor 1 juli werden weggenomen of die niet voor 1 juli geplaatst werden.

Vergroting van borden in de loop van het jaar geeft aanleiding tot het vestigen van een belastingsupplement voor een heel of een half jaar naargelang de vergroting al dan niet voor 1 juli tot stand kwam.

Verkleining van borden in de loop van het belastingjaar geeft recht op een proportionele belastingvermindering voor een half jaar, indien de verkleiningswerken voor 1 juli werden uitgevoerd.

Om aanspraak te kunnen maken op belastingvermindering dient van het verwijderen of verkleinen van bestaande borden aangifte te worden gedaan bij het gemeentebestuur, bij voorkeur bij aangetekende zending, of tegen ontvangstbewijs. De datum van ontvangst van dit bericht is de vertrekdatum voor de gebeurlijke ontheffingsperiode.

Art. 8. - Uitzondering

De belasting is niet verschuldigd voor:

  1. borden, geplaatst door openbare besturen, openbare instellingen of instellingen van openbaar nut, voor zover geen winstgevend doel wordt nagestreefd;
  2. borden die alleen gebruikt worden voor notariële aankondigingen;
  3. borden die alleen gebruikt worden ter gelegenheid van wettelijke verkiezingen;
  4. borden geplaatst door politieke, culturele, sociale of godsdienstige organisaties, wanneer het gaat om aankon­diging van hun eigen activiteiten op politiek, cultureel, sociaal of godsdienstig vlak, maar op voorwaarde dat die borden niet langer dan één maand voor de aankondiging van hun activiteiten aangewend worden;
  5. de borden, die uitsluitend betrekking hebben op de handel of nijverheid, gedreven in het pand waar ze zich bevinden.

Art. 9. - Wijze van inning

De belasting wordt ingevorderd met een kohier.

Art. 10. - Aangifteplicht

De op 1 januari van het belastingjaar gekende belastingplichtigen ontvangen, per aanplakbord voor publiciteitsdoeleinden, vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor 1 maart van het belastingjaar, moet worden terugbezorgd aan het Gemeentebestuur van Kontich, dienst gemeentebelastingen, Gemeenteplein 1, 2550 Kontich of per email aan belastingen@kontich.be.

Een belastingplichtige is vrijgesteld van de in vorig lid vermelde aangifte voor een aanplakbord op voorwaarde dat  voor het vorig jaar een aanslag werd gevestigd op basis van een aangifte. Op uitdrukkelijk vraag van het gemeentebestuur van Kontich kan echter wel een aangifte gevraagd worden, die dient ingediend te worden voor 1 maart van het belastingjaar.

De belastingplichtige, die overeenkomstig voorgaand lid vrijgesteld is van aangifte, ontvangt een mededeling met  voorgedrukt voorstel van aangifte, dat de gegevens vermeldt waarover het gemeentebestuur van Kontich beschikt.

Enkel indien op het voorstel van aangifte onjuistheden of onvolledigheden zijn vermeld of indien de voorgedrukte gegevens niet overeenstemmen met de belastbare toestand op 1 januari van het belastingjaar, moet de belastingplichtige het aangifteformulier, voor 1 maart van het belastingjaar, terugzenden overeenkomstig de procedure vermeld in hete eerste lid, met duidelijke en volledige vermelding van de correcte gegevens en verbeteringen.

Het voorstel van aangifte, zo nodig aangevuld of verbeterd, heeft dezelfde waarde als een tijdig ingediende aangifte.

De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen voor (al) zijn aanplakbord(en) voor publiciteitsdoeleinden is verplicht, voor 1 juli van het belastingjaar, aan de dienst gemeentebelastingen, de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen, eventueel op het daartoe voorbestemde formulier dat hem op verzoek zal worden toegezonden.

Tevens moet binnen de maand aangifte worden gedaan bij de dienst gemeentebelastingen van:

  • elke nieuwe of bijkomende plaatsing van een aanplakbord voor publiciteitsdoeleinden;
  • elke verandering hoe dan ook;
  • de definitieve verwijdering van een aanplakbord voor publiciteitsdoeleinden

Art. 11. - Belastingverhoging

Bij gebrek aan aangifte binnen de termijn als vermeld in artikel 9, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, kan de belasting ambtshalve worden gevestigd.

Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het College van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van de elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen volgend op de datum van de verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

Deze ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het dienstjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtre­ding van de belastingverordening met het oog te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.

In het geval van de ambtshalve vestiging van de belasting wordt de belasting verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt eveneens ingekohierd.

Art. 12. - Bezwaarmogelijkheid

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Art. 13. - Verwerking van persoonsgegevens

Het lokaal bestuur van Kontich verwerkt persoonsgegevens in het kader van de vestiging, invordering en geschillenbehandeling van de hierboven vermelde belasting. Hierbij wordt, indien nodig, gebruik gemaakt van authentieke gegevensbronnen, zoals het Rijksregister. Deze verwerking van persoonsgegevens gebeurt conform de geldende privacywetgeving.

Meer informatie over het privacybeleid van ons bestuur en de privacyrechten van betrokkenen is te vinden op https://www.kontich.be/privacyverklaring.